Olen 36-vuotias nainen, jolla on neljä omaa lasta. Olen usein miettinyt, että voisin auttaa jotakuta pariskuntaa saamaan oman lapsen ryhtymällä sijaissynnyttäjäksi. Mikähän Suomessa on nyt tilanne lain kannalta? Onnistuuko se niin, että lapsen isä tunnustaa lapsen omakseen, ja minä luovutan huoltajuuden hänelle ja myöhemmin hänen vaimonsa adoptoi lapsen? Eihän kenenkään tarvitsisi tietää, kenen munasolusta lapsi on alkunsa saanut? Onko teillä kokemusta asiasta?
Sijaissynnytys
18
2337
Vastaukset
Rekisteröin nimimerkin jos joku ei halua julkisesti vastata, niin voi ottaa yhteyttä yksärillä.
- lapsettomat
Hei!
Laki aloite on eduskunnassa, mutta sitä ei ole vielä käsitelty. Etenen lausunto on myönteinen ja pienoinen toivon kipinä, että sijaissynnytys sallittaisiin jälleen. Me tarvitsisimme kohdun lainaan, mutta tietenkin haluamme tehdä sen suomen lain puitteissa mielummin, kuin kepulikonsteilla. [email protected]
kirjoita :)
- pumpulipilvi
Hei!
On ihana huomata, että on ihmisiä jotka ovat valmiita auttamaan perheitä jotka eivät kykene itse hankkimaan biologisia lapsia. Itse olen 16 vuotiaana saanut tietää, ettei minulla ole mahdollisuutta synnyttää omaa lasta. Odotamme avomieheni kanssa jännityksellä miten lakiesityksen tulee käymään. - Hei
Asun Englannissa ja sijaisynnyttaja on raskaana 6 kuukautta. Aion viettaa ensi vuoden kampanjoidessa sijaissynnytyksen laillistamista Suomessa. Ennen kun laki muuttuu, en muuta takaisin Suomeen.
- wilby
Olen lukenut munasolujen luovuttamisesta ja sekin on tehty suomessa kauhean hankalaksi. Monien kirjoitusten mukaan lapsettomien palvelu on ollut ala-arvoista ja kyse on lapsen hankinnasta! Senhän pitäisi olla jokaisen perusoikeus.
Sijaissynnyttämisessä ei omassa mielestäni ole mitään väärää tai epäselvää, enkä ymmärräkkään, miksi se on Suomessa kiellettyä! Ps. Niin lähellä kuin Virossa sijaissynnytys on sallittua.- Paljon kysymyksiä
Telkasta tuli dokumentti Englannista, ja siellä näytti kyllä munasolun saaminen paljon vaikeammalta kuin Suomessa. Kävi sääliksi pariskuntaa, kun ajatteli että Suomessa heillä voisi jo olla lapsi ja julkisen kautta hankittuna. Naisella oli vaihdevuodet alkaneet jotain reilu parikymppisenä, joten omia munasoluja ei ollut.
Minusta sijaissynnytyksen toteutusta pitäisi miettiä tarkkaan, koska synnyttäminen on kuitenkin aika iso projekti naiselle. Toisessa dokumentissa esim. iäkäs poikamieshomo hankki kolmoset sijaissynnytyksellä, no onhan se tavallaan tasa-arvoa, kun lesboparitkin hankkivat lapsia hedelmöityshoidoilla. Muuten kyseinen iäkäs mies ei oikein hyvin näyttänyt pärjäävän kolmen pikkulapsen kanssa, toki joku muu olisi voinut pärjätä samassa tilanteessa. Palkkion määrääminen melko pieneksi karsii varmaan jo aika paljon, vaikka mitään muuta rajausta ei tehtäisi.
Selkein "käyttötarkoitus" sijaissynnytykselle on juuri kohduttomat naiset, siinäkin pitäisi sitten miettiä parisuhdetta, psykologisia testejä jne. Entä sitten, jos on kohduton nainen esimerkiksi sukupuolenvaihdoksen takia? Jos pariskunnalla ei ole kohtua käytössä, koska ovat molemmat miehiä? Jos on sinkkumies? Vai onko tarpeen ylipäänsä määrätä asioista lailla, jos kuitenkin joku on halukas toimimaan sijaissynnyttäjänä? Kokisiko esim. kohduttoman sisko, että on velvollisuus sijaissynnyttää, vaikka itse ei haluaisi? Pitäisikö sijaissynnyttäjän olla sukua? Pitäisikö sijainen hankkia itse vai perustettaisiinko sijaispankki?
- Vauvan toimitus
Olemme Vauva-lehdessä suunnittelemassa juttua aiheesta ja etsimme haastateltavia: naista joka voisi antaa kohtunsa vuokralle, pariskuntaa joka toivoo lakimuutosta, että saisi kohdun vuokrattua ja pariskuntaa, joka on päätynyt kohdunvuokraukseen ulkomailla. Jutussa on mahdollista esiintyä nimettömänä.
Ota yhteyttä, niin kerron suunnitelmistamme tarkemmin.
Maria Tuominen
toimituspäällikkö
[email protected] - .............
Itse kannatan Suomessa maksuttoman sijaissynnytyksen laillistamista.
Helsingin Sanomien mukaan sijaissynnytys tulee sallia, mutta palkkiot tulee kieltää, jottei kukaan taloudellisessa ahdingossa oleva suostuisi rahan vuoksi sijaissynnyttäjäksi. - tamara6
olen 36 ja ainut toivoni on lapsi sijaisynnytäjän avulla koska minulla on synnynäinen vika eli kohtu puuttuu toivon että suomeen saataisiin sijaissynnytäjän käyttöä koskeva laki voimaan pian se toisi avun monelle tästä samasta asiasta kärsivälle
- tamara7
kenguruäiti voitko sinä auta minun kun upu kutu jos tule suomen se laki toivo tamara [email protected]
- Lain odottaja
Täällä myös yksi pari joka odottaa lakimuutosta. Meillä toimii siittiöt, sekä munasolut, mutta en pysty kantamaan lasta. Ihanaa kuulla että on olemassa harvoja naisia, jotka olisivat valmiit isoon urakkaan.
Kustannuksiahan tuosta toki tulisi paljon, sillä pitäisi koeputkihedelmöityksessä siirtää meidän alkiomme sijaissynnyttäjän kohtuun. Ilmeisesti tuleva laki sallisi ainoastaan sukulaisen tai ystävän kantamaan lapsen?
Jokatapauksessa hieno alku jos lakia aletaan käsitellä uudestaan. Antaa toivoa kaltaisillemme pareille.
Ulkomaille ainakaan me emme lähtisi toteuttamaan. Biologisesti oma lapsi toisen sisällä on tunteikas ja iso prosessi, jossa haluaa olla mukana. Lisäksi laki-asiat on oltava hyvin huolehdittu.- Lain odottaja
Se vielä teki mieli sanoa, että minun mielestäni on ihan ok ja oikeutettua, että sijaiskantaja saisi pientä rahallista korvausta raskausajasta. Se on kuitenkin keholle iso prosessi kipuineen ja pahoinvointeineen. Pieni kuukausittainen "palkka" olisi mielestäni kohtuullinen, vaikkei tietenkään saa se motiivi olla.
- Ei enää toivoa
Todella harmi, ettei sijaissynnytysasia sitten edennytkään! Poliitikkojen on niin helppo vain mennä valtavirran mukana ja olla tahrimatta itseään ja puoluettaan "hankalien" asioiden kanssa. Raukkamaista. Sijaissynnytysasiassa olisi ollut selvästi paljon tehtävissä, jos vain tahtoa olisi ollut. Vapaaehtoisia auttajia Suomessa riittäisi ja mm. Väestöliitto, Etene sekä Suomen lääkäriliitto olivat vähintään rajatun sijaissynnytyksen puolella.
Nyt on ainakin omalta osaltani viimeinenkin toivo lapsen suhteen mennyt, koska kohtua ei ole. Toivon silti vielä muutosta asiaan, että tulevaisuuden kohduttomilla olisi mahdollisuus saada apua omassa kotimaassaan.- Ihmetttelen
Miksi sitten et menee ulkomaille? Tässä edelliset pari viestiä kertoivat mahdollisuuksista Englannissa taikka Virossa...
- Kiinnostunut3
Ihmetttelen kirjoitti:
Miksi sitten et menee ulkomaille? Tässä edelliset pari viestiä kertoivat mahdollisuuksista Englannissa taikka Virossa...
Kuka tietää, miten sijaissynnytys toimii Virossa? Maksetaanko sijaissynnyttäjälle? Missä sairaaloissa näitä keinohedelmöityksiä tehdään? Miten adoptointiprosessi toimisi? Ilmeisesti isä tunnustettaisiin ensin lapsen biologiseksi isäksi ja sitten biologinen äiti adoptoisi lapsen.
- 18+6
Kiinnostunut3 kirjoitti:
Kuka tietää, miten sijaissynnytys toimii Virossa? Maksetaanko sijaissynnyttäjälle? Missä sairaaloissa näitä keinohedelmöityksiä tehdään? Miten adoptointiprosessi toimisi? Ilmeisesti isä tunnustettaisiin ensin lapsen biologiseksi isäksi ja sitten biologinen äiti adoptoisi lapsen.
Oikeusministeriön tietojen mukaan sijaissynnytys on nykyään kielletty myös virossa
http://oikeusministerio.fi/fi/index/julkaisut/julkaisuarkisto/1354112974347/Files/Arviomuistio_sijaissynnytysjarjestelyista.pdf
Pitkä PDF,sivu 14
Lisäksi vuonna 2012 edelleen kiristynyt laki vaikeuttaa toimintaa edelleen. Käytännössä sinun on nykyään asuttava siellä mistä kohtuakin vuokraat ja tehtävä adoptio sikäläisten käytäntöjen mukaan. Thyhmää kenties, mutta totta.
Taisit olla feikki koska nimimerkkiäsi ei tänään löytynyt kiva tulla tänne kiusaamaan ihmisiä ja antamaan turhaa toivoa jotka jo muutenkin ovat täysin toivottomia ja lyötyjä niin miksi lyödä yötyä hakekaa ihmeessä huvinne jostain muualta kuin kiipeeltä lapsettomuuspalstalta joka koskettaa kipeästi sellaisia jotka siitä kärsivät
- Vierestäihmettelevä
Mutta hyvä ihminen, aloittaja kirjoitti ekan viestin jo vuosi sitte! Luuletko että hän käy täällä päivittäin lueskelemassa?!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760