Ratti narsisti-opettajalla?

Kysymyksiä on

Onko kukaan törmännyt mielestään narsistiseen opettajaan? Esim. omana kouluaikanaan tai jotenkin muuten.

13

2020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nasseteatteria

      jokaisen koulukiusaajan takana on toiminnan mahdollistava narsisti-opettaja, joka antaa hyvät numerot vielä kaupan päälle, joilla voi sittemmin elvistellä vaikkapa nyt täällä.

    • vastakysymys

      Onko muka olemassa muitakin kuin narsisti-opettajia?

      • Kysymyksiä on

        On, paljonkin. Varmaan samassa suhteessa kun muissakin ihmisissä.


    • Njhk

      Itse asiassa opettajiksi on päätynyt enemmän narsisteja kuin keskiarvon perusteella voisi uskoa. Narsistit ovat yleensä täysin pohjalla tai sitten huipulla ja opettajan "rooli" on tarpeeksi "ylevä", yleensä he pyrkivät myös tekemään jatko-opintoja/rehtorin opintoja, eli rehtoreista löytyy vieläkin enemmän narsisteja.(narsistinhan pitää näyttää muille olevansa parempi kuin muut)

      Narsisti opettajan tunnistaa kuitenkin helposti...
      -Esimerkiksi biologian opettaja, joka ottaa luokkaan hyönteisiä välittämättä siitä, että joillain oppilailla on varmasti fobioita.
      - Äidinkielen opettaja, joka nolaa ikäviä oppilaita luokan edessä
      - On puhunut itselleen erityiskohtelua, Yhdessä helsinkiläisessä koulussa tällainen aineenopettaja henkilö puhui itselleen "työsuhde pianon" luokkaansa

      ja esimerkkejä on useita.

      • Kysymyksiä on

        Jos narsisti on "riviopettajana", miten ajattelet, että suhtautuu oppilaisiin? Miten kohtelee? Onko näkemystä?


    • Njhk

      Samalla tavalla kuin lapsiinsakkin...
      Luokasta "löydetään" syntipukki ja lellikki/lellikit.
      Yleensä aina narsisti opettajan oppilaat joko pitävät hänestä tai vihaavat.
      Lellikit (jotka saavat ansaitsematonta suosimista) pitävät opettajasta ja heidän kaverinsa myös kehuvat, koska kaveritkin kehuvat... Mutta heidän syntipukeilleen koulunkäynti on yhtä helvettiä. Lellikit tuskin koskaan, mutta lellikkien kaverit usein aikuisuudessa (vasta) ymmärtävät kuinka sairas ja epätasa-arvoinen meno luokalla oli. Syntipukkeja nöyryytetään, heistä valehdellaan toisille opettajille, heille annetaan taitoja huonompia numeroita... yritetään hajoittaa henkisesti. Jos tunnet edelleen vihaa jotain entistä opettajaasi kohtaan, niin se ei ehkä ole ihan aiheetonta...

    • Kysymyksiä on

      Ei onneksi itsellä ole tällaista opettajaa ollut, eikä omilla lapsilla. Muu yhteys... Kuvaus sopii mainiosti. Oletko nähnyt "lellimiskohtausta"? Voiko näyttää pahimmillaan sellaiselta, kuin olisi "sulaa vahaa"?

      Voiko n-opettaja vaatia myös ikäänkuin taitoja, joita ei ikäryhmään vielä kuulu? Tai jossain omassa intohimossaan vaatia koko luokkaa toteuttamaan omia pyrkimyksiään? Käyttää hyväkseen opettajan ammattia? Jossa suuri osa oppilaita joutuu toiminaan vahvasti oman kiinnostusalueensa ulkopuolella,toteuttaen opettajan toiveita?

      Taidan tietää vastauksen.

    • Njhk

      Narsistille omat lapset ovat vain itsensä jatkeita ja se pääpiirteittäin pätee myös hänen oppilaisiinsa. Narsisti käyttää oppilaita aivan varmasti hyväkseen saavuttaakseen oman agendansa, tavoitteensa... ainoa mikä rajoittaa toimtaa on pelko esimiesten puuttumisesta tilanteeseen.

      Esimerkiksi yksi opettaja käytti oppilaita hyväkseen laajentaakseen hyönteisharrastustaan, ainoa mikä hiukan rajoitti hänen toimintaansa oli pelko joidenkin oppilaiden valittavan traumoista kotona, kun jotuivat pakolla käsittelemään sirkkoja ja muita.

      En ymmärtänyt sitä sulaa vahaa, mutta miksei, sehän on narsistin oma show ja hän voi tehdä sen lellimisen hyvin eri tavoin. Yksi mitä se voi myös olla, on seksuaalinen kiinnostuminen tästä, jota kohtaan hän on kuin sulaa vahaa. Pitää muistaa, että narsisti ei kykene tuntemaan häpeää tai empatiaa... eikä näin ollen näe mitään pahaa mahdollisesta ihastumisesta oppilaaseen.

    • Kysymyksiä on

      "En ymmärtänyt sitä sulaa vahaa, mutta miksei, sehän on narsistin oma show "

      Minäkään en ymmärtänyt näkemääni lellimiskohtausta. Lellimisen kohteena oli pieni ekaluokkalainen poikalapsi. (Lellijä nainen).

      Mietin itsekin, mitä piti sisällään sulaavahaa kohtaus. Hänen ilmeensä, eleensä. Kokovartalolla ja olemuksella mukana halaamassa. Mahdollisimman syleilevä ote. Ilme: jotenkin tunki ilmeestä läpi jotain suorastaan -tirskuvaa... kasvoilla.

      Antautui syleilemään jotenkin kokonaan. Ja kun tiesi tyypin... Oli koulun muut opettajat näkemässä. Ehkä tämä oli häneltä todiste siitä, miten sydämellinen oikeasti on.

      Jäi mieleen kun oli jotenkin yliampuvaa.

    • __________________

      Kotikaupungissani on narsisti opettajana. Hänen käytöksestään on valitettu useita kertoja. Opettajalla on tapana haukkua silmätikuksi valitsemaansa oppilasta koko luokan kuullen vaikka oppilas itse ei provosoi opettajaa mitenkään. Opettajalla on myös tapana tunkeutua oppilaiden asuntolaan (siis oppilaiden makuuhuoneeseen sisälle) ja repiä oppilas sängystä ylös. Opettaja yrittää perustella kotirauhan rikkomista sillä, että "oppilas nukkui pommiin ja minä tulin herättämään sen ettei oppilaalta mene tärkeitä oppitunteja ohi".

      Kun opettajan käytöksestä valitetaan, hän teeskentelee marttyyria ja ilmoittaa, että kyseessä oli vain vitsi. "Oppilaalla ei ole huumorintajua" tai "oppilas on liian herkkänahkainen".

      Kukaan täysjärkinen ei ymmärrä (eikä tarvitsekaan ymmärtää) narsistin harjoittamaa sadistista "huumoria".

    • Anonyymi

      Kuinka monelle on tullut oikeasti mieleen ajatus, että kyllä opettajissa aivan varmasti on narsisteja, kukaan ei tiedä kuinka paljon, mutta aivan varmasti on, sillä esimiesasemassa ja johtavassa asemassa oleminen on useasti narsistin unelma. Ja aivan varmasti rehtoreissa on niitä vielä enemmän. En tarkoita näillä väitteillä kuitenkaan kaikkia opettajia enkä rehtoreita, sillä on heissä myös täysin terveasenteisia ja hyviä ihmisiä. Mutta varmasti luonnevikaisiakin löytyy joukosta. Joka tapauksessa tuntuu siltä, että johtavassa asemassa oleminen sekä merkitykseltään arvokkaan työn tekeminen vetävät narsisteja puoleensa kuin magneetti, koska sitä kautta narsisti pääsee toteuttamaan pahoja ominaisuuksiaan. Saattaa kuulostaa jonkun mielestä pahalta, mutta ikävä kyllä näin tämä asia useasti tuntuu olevan.

    • Anonyymi

      Ala-aste ikäisenä oli vaikea analysoida oliko opettaja narsisti, vai muuten vain "hullu"

      Koulussa liikkui vahva huhu että opettaja oli käynyt käsiksi oppilaisiin. Itse en hänen fyysisen väkivallan kohteeksi joutunut syystä tai toisesta. Ehkä olin aidosti kiltti lapsi, vaikka hän muuta antoi ymmärtää.

      Yksi hänen suurista huveistaan oli simputtaa oppilaita liikuntatunneilla, kai hän haaveili jostain sotakentraalin urasta, mutta tiesi että tosipaikan tullen tulisi ammutuksi selkään, joten tyytyi lapsiin.

      Tietenkin hänellä oli omat lellikkinsä, ja inhokkinsa. Minun aikana lellikkeinä toimi kaksi kilttiä, tunnollista, ja ahkeraa tyttöä.

      Minä taas olin se inhokki. Tähän kai voisi valittaa vaikka sun mitä, mutta kaikkea laidasta laitaan löytyi.

      Toisessa päässä voisi olla vaikka niitä kaikkein nöyryyttävimpiä tai nolompia rooleja koulunäytelmästä. Ei ehkä se isoin juttu maailmassa, mutta kyllä sen jotenkin aavisti.

      Toisessa ääripäässä voisi olla ne kaikki jälki istunnot. Niitä oli säännöllisesti joka viikko. (kumma että jälki istunnot loppuivat kuin seinään opettajan vaihtuessa, vai olinko yhtäkkiä muuttunut koulun pahimmasta oppilaasta jotenkin kiltiksi?)

      Oli minulla omatkin ongelmani, mutta kiitos osin opettajan, kyllä siinä monta terapiaa meni, että pääsi jaloilleen.

      Minä en tietenkään ollut ainoa hänen uhrinsa. Nämä kaksi kilttiä tyttöä, heistä toinen hurahti epäterveellä tavalla uskoon, heti peruskoulun jälkeen, ja se toinen teki elokuvan siitä kuinka hän paloi loppuun yksinkertaisesti yrittäessään liikaa.

      Vielä aika ajoin, vuosikymmenten jälkeen tapaan pienessä kaupungissamme ihmisiä, jotka kertovat siitä kiusaamisesta ja vainosta joita opettaja heitä kohtaan kohdisti. Ei liene yllätys että se on tämä sama opettaja, eikä se että näillä ihmisillä ei välttämättä mene kovin hyvin.

      Ehkä olinkin se onnekas, joka oli niin kusipää, ettei hän pystynyt murtamaan minua täysin.

      • Anonyymi

        Surullista, että jouduit hänen uhrikseen ja että uhreiksi päätyi myös muita oppilaita. Mutta liikuntatuntien avulla simputtaminen on valitettavan helposti toteutettavissa oleva ilkeyden muoto (itselläni ei ole mitään liikuntaa vastaan, mutta vallan välineenä sitä ei kuitenkaan saa käyttää). Syy tähän on se, että liikuntaa on helppo käyttää väärään tarkoitukseen vääristyneen vallan välineenä. Sen avulla on aivan liian helppoa huomioida, ketkä siinä ovat taitavia ja ketkä eivät, ottaen huomioon myös koululiikunnan sisällöllinen kapea-alaisuus. Kukaan ei voi sille mitään, jos koululiikunta ei ole hänen vahva puolensa, ja se on vain osa henkilöä, ei kokonaisuus. Heikkous koululiikunnassahan on ominaisuus, minkä perusteella ei saa syrjiä. Mutta valitettavasti tällaista tapahtuu. Valitettavasti itsellänikin on kokemusta opettajista, jotka suosivat ja inhoavat tiettyjä oppilaita, nimenomaan ihan kilttejä ja hyvätahtoisia ihmisiä. Mutta joka tapauksessa ihan hirveää käytöstä kyseiseltä opettajalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      416
      8854
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      241
      6384
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      334
      2305
    4. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      12
      1926
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1677
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1633
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1265
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      187
      1263
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      979
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      954
    Aihe