Alaikäinen yöllä ulkona

mitä seuraa

Mitä seurauksia tulee, kun poliisi on tavannut alaikäisiä (14-15v) yöaikaan ulkona (selvinpäin) ja ottanut ylös nimet ja sotut?
Meneekö ilmoitus automaattisesti sosiaaliviranomaisille?

47

14600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain seuraa

      Todennäköisesti ensi vaiheessa lastensuojeluilmoitus sosiaaliviranomaisille ja jatkossa sossun toimenpiteitä tilanteesta riippuen.

      • Anonyymi

        Nyt on kusetusta


    • Ihm3ttelijä

      No mitä helvettiä ?!? Kuullutkaan tuommoisesta laista mitään :D siitä mitään tule !

      • häkki heiluu pian

        Alaikäisillähän on ulkonaliikkumiskielto öiseen aikaan. Ekasta kerrasta vanhemmille tulee sakot ja sosiaaliviranomaisille menee ilmoitus. Rötöksen toistuessa alaikäiset otetaan huostaan ja vanhemmat heitetään vankilaan määräämättömäksi ajaksi. Rikoslaki 51 luku 1§


      • 88888
        häkki heiluu pian kirjoitti:

        Alaikäisillähän on ulkonaliikkumiskielto öiseen aikaan. Ekasta kerrasta vanhemmille tulee sakot ja sosiaaliviranomaisille menee ilmoitus. Rötöksen toistuessa alaikäiset otetaan huostaan ja vanhemmat heitetään vankilaan määräämättömäksi ajaksi. Rikoslaki 51 luku 1§

        ****** Rikoslaki 51 luku 1§ ******

        Rikoslaki

        51 luku (1.4.1999/475)
        Arvopaperimarkkinarikoksista
        1 § (13.5.2005/300)
        Sisäpiirintiedon väärinkäyttö


      • ap.

        Vanhemmille on soitettu ja ilmoitettu.


      • ... ..
        ap. kirjoitti:

        Vanhemmille on soitettu ja ilmoitettu.

        Jos siinä on ollut jotain aihetta, muutoin ei poliisi ala sitä selvittelemään ja soittelemaan vanhemmille. 15-vuotias on rikosoikeudellisesti vastuussa teoistaan ja alle 15-vuotiaat rikokseen syyllistyneet ohjataan lastensuojelun piiriin. Vahingonkorvausvelvollisuus alkaa tämänikäisillä olla jo pääsääntöisesti.


      • Anonyymi

        itte olin yöllä ulkona ja kytät tuli vastaa nii jouduin laitoksee ja faijalle ja mutsille isot sakot


      • Anonyymi
        häkki heiluu pian kirjoitti:

        Alaikäisillähän on ulkonaliikkumiskielto öiseen aikaan. Ekasta kerrasta vanhemmille tulee sakot ja sosiaaliviranomaisille menee ilmoitus. Rötöksen toistuessa alaikäiset otetaan huostaan ja vanhemmat heitetään vankilaan määräämättömäksi ajaksi. Rikoslaki 51 luku 1§

        Minun mielestä tuo ei ole totta ollaan monta kertaa oltu kavereitten kaa yöllä ulkona ja on monesti poliisit tullu vastaa ja pysäyttäny mutta ei oo muutaku kysyny mistä tullaan mitä tehään ja puhalluttanut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        itte olin yöllä ulkona ja kytät tuli vastaa nii jouduin laitoksee ja faijalle ja mutsille isot sakot

        Mitä vittua :DDD ite en oo saanu ikinä mitää


    • -

      Kyllä siitä laitokseen joutuu jos poliisi tapaa klo 23.00 jälkeen alle 18v lapsia ulkona. Jos ei vanhemmat ole kertonut niin silloin on todellakin ulkonaliikkumiskielto kaikilta alle 18v lapsilta.

      • Anonyymi

        Jos on yks sosiaaliviranomaisten ilmotus nii ei kai siitä herranjestas laitokseen joudu jos yöllä ulkona kerran on


    • Tyhmäää

      Ihan tyhmä laki...

    • otemporaomores

      ? Käsittääkseni huoltajan vastuulla on, saako jälkikasvu liikkua ulkona esimerkiksi klo 23 tai 01-02. Mikäli kyse on alkoholista tai muista päihteistä tai tilanteesta, jossa alaikäiseen selvästi kohdistuu rikos/alaikäinen tekee itse rikosta, välittömästi otetaan yhteyttä sekä vanhempiin että lastensuojeluun.
      Ja virkavallalle sitten pitää vastata se nimi, vanhemmman nimi, osoite... Mutta jos esim alaikäinen jakaa amupostia tai mainoksia töissä, ja juoksentelee siis yöllä ulkona, työn tai ihan oikean harrastuksenkin takia- tässä ei ole mitään ihmeellistä puututtavaa. pelkkä kaverien kanssa hengailukaan, huoltajan luvalla ei riitä mihinkään toimenpiteisiin perusteeksi.
      Vinkki. Lupa huoltajalta! Vinkki. Kertokaa missä osapuilleen liikutte. Huoltaja voi olla vähän rauhallisempi siitä, miten antaa nuoren liikkua, kun nuori puhuu asiat kotona, ja vastaa että sovitut jutut pitävät.

      • Luelakiasitälakia

        Jos kyseessä on alaikäinen henkilö niin poliisi ei voi kysyä tai tehdä yhtään mitään vain soittaa sosiaalivirnaomaisille.


      • poliisitietää
        Luelakiasitälakia kirjoitti:

        Jos kyseessä on alaikäinen henkilö niin poliisi ei voi kysyä tai tehdä yhtään mitään vain soittaa sosiaalivirnaomaisille.

        Poliisi voi poliisilain nojalla pistää alaikäisen aina putkaan enintään 12 tunniksi vaaralta ja häiriöltä suojatakseen. Lapsi voi olla itselle tai muille vaaraksi.


      • Anonyymi
        Luelakiasitälakia kirjoitti:

        Jos kyseessä on alaikäinen henkilö niin poliisi ei voi kysyä tai tehdä yhtään mitään vain soittaa sosiaalivirnaomaisille.

        Kyllä vain poliisi voi henkilöltä kuin henkilöltä kysyä nimen,lapsen kyseessä ollen huoltaja kun nimen. En kyllä ymmärrä mitä varten lastensuojelu puuttuisi 15 vuotiaiden gengailuun kylillä,yöllä. Ainakin täällä pikkukaupungissa,missä asun liikkuu nuorisoa öiseen aikaan kylällä. Jopa ihan lapsia on skeittirampilla hyvinkin myöhään,en muuten tietäisi mutta ulkoilutan joka iltamyöhä lemmikkiä,joskus pitempäänkin.
        Ja esimerkiksi työssä olevaa,mainospostin tms jaossa olevaahan ei sitten mikään pykälä estä työtään tekemästä,koska huoltaja on siunannut työsopimuksen.


      • Anonyymi
        Luelakiasitälakia kirjoitti:

        Jos kyseessä on alaikäinen henkilö niin poliisi ei voi kysyä tai tehdä yhtään mitään vain soittaa sosiaalivirnaomaisille.

        Edelleen: alaikäinen voi olla ihan laillisesti vaikka ulkotöissä yöllä,esim jajaa postia,laittaa eläinaitauksia kuntoon, jne.
        Hän voi olla lenkillä,tai ulkona teltassa nukkumassa tai jutella kaverin kanssa.
        Eri asia on jos poliisilla herää aiheellinen epäily,että alaikäisellä ei ole kaikki ok,tai alaikäinen on rikosta tekemässä.
        Poliisi voi kysyä keltä vain vaikkapa henkilötietoja. Päihtyneen saa viedä putkaan,vaikka olisi miten hyvin alaikäinen.


    • Hölökynkölökyn

      Mul ja mu kavereille tuli Just perus Maija vastaa ja tuli kysyy et mitä Me oikee tähän aikaa tehdä pihal nii eikuvaa möyhyt taskuu ja äkkii kikee

    • Kakkapylyjjk

      Vittu sossut tuli ainakin mulle

    • Nettihenkilö

      Jos on 14 v ja saa vanhemmalta luvan olla ulkona ilta lenkillä 00.00 aikaan tuleeko siitä poliisi juttu ?

      • ImperialStormTrooper

        Jos ei ole mitään perustetta niin ei tule...


    • Lainmukaannäinon

      No jos ei anna tietoja poliiseille niin ei voi ilmoittaa . Lisäksi ellei rikosta ole tehnyt niin poliisilla ei ole oikeutta edes puhua sinulle.

      • Eilöp

        Poliisilla on aina oikeus puhuttaa ihmisiä!! Ajasta paikasta riippumatta.


    • efefefef

      Tässä kaupungissa on liikkeellä todella paljon alaikäisä mopolemassa ja skeittaamassa yö aikaan, enpä edes tiennyt, että se on jolalin tapaa laitonta ennen kuin eksyin tänne. Eniten ihmetyttää lapisen vanhemmat mithen he sallivat noiden teinejen liikkumisen tuohon aikaan? En minä saanut silloin kun olin tuon ikäinen.

    • Jazzpuuttuja

      En voi ymmärtää aikuisten lapsellisuutta, kun tätä lakia haukutaan tyhmäksi ja eletään sellaisella meiningillä, että huoltajan tulee vaan olla reilu kaveri.

    • tsekkaavat

      Kyllä lapsi yöllä saa ulkona olla. Kyllä poliisi saa kysyä ja hyvä onkin, koska ainahan asiat ei ehkä olekaan hyvin. Voi olla kotiväkivaltaa tai jäänyt avaimet kotiin. Mutta laki ei kiellä olemasta ulkona yöllä. En usko, että poliisit ilman syytä alkavat toimenpiteisiin. Aloittaja ei nyt kerro kaikkea. Jos poliisi raportin tekee, on jotain myös tapahtunut. Nimien ylösottaminen ei johda mihinkään, jos mitään ei ole sattunut.

    • Joku999

      Mutta voiko sillon tulla jotain jos nuori liikkuu 18 vuotiaiden kanssa?

      • Huv

        Alaikäisiä ei laki kiellä liikkumasta täysi-ikäisten kanssa.


    • MalinE

      Vanhemmat asettavat kotiintuloajat. Itse saatoin nuorena tulla kotiin viimeisellä bussilla noin klo 1 yöllä eikä siinä ollut mitään vikaa. Onko Suomesta tulossa iso vankila?

    • Posliinisetä

      Poliisi antaa pamppua takaa päin, se siitä seuraa...

    • Yksityisyyttä

      Toisaalta, entäs yli-ikäinen 85 -95 vuotias kävelee yksinään ulkona selvinpäin, mitä pitäisi tehdä?
      Saattaahan hän olla yökävelyllä muuten vain tai sitten menossa "vieraisiin". Mitä se kenellekään kuuluu?

    • Anonyymi

      mä olin kaverin kans yöllä ulkona kello oli joku puol kolme. oltiin tulos kaukaa kaupasta ja poliisit pysäyttää tulomatkalla. (ollaan 13v ja oltiin pyörällä). poliisi kysy et mitä me tähä sikas täälä tehää ja sanottii et ollaa menos kotii nii sit se kysy et mistä me ollaa tulossa nii sanottii et kaupasta ja sit se kysy et mitä meil siel pussis oli ja meil oli herkkui. sit ne sano et ollaan aika vähissä vaatteissaki ja et tietääkö vanhemmat ja onko ketää kotona nii sanottii et on kotona ja tietää. sitte ne kysy meiän iät ja mun nimen ja sukunimen.. sit ne kysy et mis asun niinku paikka ei osote. sitte ne meinas heittää meiät kotia mut sanottii et kyl pärjätää. no sit se sanoki et noh, menkääpä sit suorinta tietä kotia. ja sit oltii vaa sillee joo. sitte myös sillo ku se kysy sen nimen nii se näpytteli sinne tietokoneelle jotaki.. ollaa tosi huolissaa et mitä täst nyt niiku tulee

      • Anonyymi

        tieskö sun vanhemmat että olitte ulkona/kaupassa ?


    • Anonyymi

      Voiks siit tulla mitää jos koht 14vuotias liikkuu keskustas yöl jos poliisi näkee Ja pysäyttääks ne

      • Anonyymi

        Poliisilla on oikeus pysäyttää kenet tahansa jos epäilevät jonkin olevan pielessä (kuten 14 vuotias yksin yössä). Toimenpiteenä voi olla kyyti kotiin ja lastensuojeluilmoitus, eli sosiaalivirkailija tulee kotiin keskustelemaan, näin aluksi.


    • Anonyymi

      Vastaan nyt myöhäs, mut jos joku lukee tätä näinä vuosina nii näkee tän, mut mul on 2 kertaa tullu kytät pysäyttää ja oon siis 14 mut ekal kerral ne kysy et mitä me tehää tääl ku ne oli joittenki peräs mut ei ne ottanu mitää nimii ylös ja ne päästi menee sit viel kysyin onks tää laitonta olla noin 1am ulkona ja ne sano et ei oo, sit saman yönä noin 6.00 aikaan tuli kaks kyttää ja rupes huutamaan et menkää kotii ja seuras kotii vaik siel oli iha valosaa niiku päiväl, mut ei nekää ottanu nimii tai mitää ylös, mut se riippuu iha poliiseista, ja kaljut kytät on niit pahimpii sit btw

    • Anonyymi

      No siis mä oon ite 14 ja oon saanu liikkua vielä klo 3 ulkona yöllä joskus olen jopa 10v ollu klo 00 kylillä ja sitä paitsi nään kyl tosi usein muitakin 13-16v yöllä kylillä

      • Anonyymi

        No hitsin pimpulat! Oot saanut liikkua ulkona ihan ite klo 22 jälkeen! Vautsi, vau!!! Kyllä nyt lohkee muiduilta piparia!

        Suomessa vaan ei mikään laki kiellä alaikäisiä liikkumasta ulkona mihin tahansa kellonaikaan. Jos 3-vuotias palloilee kadulla yöpuvussa klo 03:00, siihen ei puututa siksi että olisi ipanalle laitonta. Siihen puututaan koska kakaran huoltaja on laiminlyönyt velvollisuutensa.


    • Anonyymi

      Eihän Suomessa mitään tiettyä kellonaikaa ole milloin pitäis kotiin mennä,että eikös se kuitenkin mene loppupeleissä niin että vanhemmat sen määrää koska kotiin tullaan.toki sen myöskin ymmärtää että poliisi puuttuu asiaan sillä ei tuossa iässä oikeastaan edes kuuluisi olla räkimässä tai polttamasta tupakkaa missään kaupan nurkilla.

    • Anonyymi

      Aijaa kävikö vai hyvä tuuri kun olin 3.00 yöllä ulkona kun olin 13, näin poliisit mut ei ne mitään tehy

    • Anonyymi

      Mites entä jos vaikka alakouluikäiset lapset ovat leikkimässä/kävelyllä klo 1-2 aikaan yöllä?

    • Anonyymi

      Ei mene

    • Anonyymi

      Kello on 3.36 ja haluttiin kaverin kanssa mennä kattomaan auringonlaskua (luvan kanssa) ollaan molemmat 13v ja yhtäkkiä poliisiauto käänty ja tuli sanomaan että ei saataisiin olla ulkona vaikka selitettiinkin että ollaan menossa kattomaan auringonlaskua ja kerrottiin että meillä oli lupa mutta passittivat kotiin

    • Anonyymi

      Ei vissii saa ku yli 15v yöl ulkon jossai 12 aikoihi. Frendeil tullu maija perää siitä ku kävi yöl ulkon kaupas

      • Anonyymi

        Mitä tulee jos 15 vuotiaat on mopoilla ulkona myöhään yöllä kavereitten kans mutta ne ei aiheuta mitään ongelmia esim huudata mopoa ku nyt ku kesä tulee nii oon suunnitellu kavereitten kans, että mopoillaan koko yö


    • Anonyymi

      Maija ja karitsat ja mustat lampaat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe