Pukeutuminen päiväkotiin?

Kysyjä

Elikäs mites lapsi kannattaa pukea esim. talviaikaan ja mitä mukaan?

Kannattaisiko viedä ja hakea sellaisessa ns. hyvässä toppapuvussa, mutta jättää päiväkotiin sellainen "rymypuku" jonka likaantumisella ei niin väliä? Olisiko hyvä viedä päiväkotiin myös sisävaihtovaatteet, jos sattuu joku vahinko, että likaantuu? Voiko ne vaihtarit jättää päiväkotiin, vai pitääkö aina hakea ja tuoda joka pv uudestaan? :)

Onko jotain muuta mitä vaatetuksessa kannattaisi ottaa huomioon?

Voi kuulostaa vähän tyhmiltä kysymyksiltä, mutten ole vielä edes käynyt päiväkodissa, joten ihan hakusessa on käytännöt.

7

1449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • werso12

      Minä vien lapsen päiväkotiin niissä ulkovaatteissa, joissa myös siellä ulkoilee. Tarvittaessa jotain välivaatetta mukaan, kun autoon niitä ei tarvitse matkan ajaksi pukea, esim.fleecetakki, kauluri jne.
      Sisävaatteiksi collarihuosut, paita, aluspaita, sukkahousut, sisätossut. Varavaatteita pidän päiväkodissa lapsen naulakon ylähyllyllä paperipussissa. Siellä on aina collarihousut, pitkä- ja lyhythihainen paita, alushousut, sukkahousut, nilkkasukat. Harvoin niitä tarvitsee, mutta muutaman kerran paita tai housut on vaihdettu kun juoma on kaatunut syliin tms.
      Päiväkodissa säilytetään myös sadevaatteita ja saappaita, villasukkia, varalapasia jne.
      Toiset säilyttävät varavaatteita ns.päiväkotikassissa jota kuskaavat päivittäin kodin ja hoitopaikan välillä.
      Ainoa huomio liittyen päiväkotivaatetukseen liittyy sisätossuihin. Sinuna kysyisin päiväkodista millaisia tossuja suosittelevat lapselle. Meidän päiväkodissa toivoivat lapselle ns.jumppatossuja (joita itse inhoan enkä olisi ostanut ilman kehotusta). Ne on pienenkin lapsen helppo pukea itse jalkaan. Pienemmille lapsille saatetaan suositella ihan toisenlaisia tossuja kuin isommille.

      Älä vie päiväkotiin mitään sellaisia vaatteita joita et halua siellä käytettävän!

    • panosta pihavaatte

      NIin, lapsihan on siis pääsääntöisesti ulkona leikkimässä, kun häntä kotiin haet eli se ulkopuku, jonka sinne viet on se, jossa ulkoillaan. Ja koska päiväkodissa ulkoillaan paljon ja säällä kuin säällä olen itse panostanut juuri laadukkaisiin ulkovaatteisiin. Niissä ei kastu eikä palele, ne eivät ole mitään huonokuntoisia "rymypukuja" vaan ihan kunnollisia kosteuden pitäviä ulkovaatteita.
      Vaihtovaatteet tulee mukana olla vahinkojen varalta, mitä pienempi lapsi sitä useampi varavaatekerta, puoden ikäinen voi tarvita kolmekin päivässä, isompi saattaa pärjätä vaikka viikonulman että mitään tarvitaan, mutta pitää niitä siellä olla.
      Itse pakkaan kassin aina sunnuntai-iltana, vien maanantaina päiväkotiin ja otan perjantaina taas mukaan viikonlopuksi (myös sadevaatteet toivotaan tuotavan viikonlopuksi kotiin pesuun, jos niitä on vikon aikana käytetty). VIen viikolla vain täydennystä, jos jotakin varavaatetta on käytetty.

    • ap

      Kiitos viesteistä! Suurinpiirtein noin olin ajatellutkin, tarvitsin vaan varmistusta omille ajatuksille.

      Rymypuvuilla tarkoitin sellaisia pukuja, jotka on nimenomaan tarkoitettu ulkona peuhaamiseen. Ettei tarvitse varoa meneekö likaiseksi. En tarkoittanut, että "rymypuvun" tulisi laadultaan olla huonompi, en missään nimessä. Itse vaan tykkään, että on eri ulkovaatteita eri tekemiseen. Esim. kauppareissuille, muskariin yms on minusta kivempi pukea sellaiset toppavaatteet, jotka eivät ole pihaleikeissä likaantuneet tai haalistuneet.

      Itse panostan paljonkin lapseni vaatetukseen, niin sisä- kun ulkovaatteisiinkin. Sen takia ehkä jo näin etukäteen täällä kyselen pukemisvinkkejä päiväkotiin :).

    • werso12

      Sen vielä lisäisin, että ainakin meidän lapsen päiväkodissa toivottiin, ettei lapselle tuoda (kalliita) goretex-vaatteita vaan sellasia pukuja joita saa huoletta kuivata kuivauskaapissa jne. Kostealla säällä pukevat aina sadevaatteet, oli lapsella coretexit päällä tai ei.

      Meilläkin on eri ulkovaatteet "siviilissä" kuin päiväkodissa. Ainakin ne pihakengät (2v.pojalla) on tosi hurjassa kunnossa jo parin päivän jälkeen, ei niissä edes kauppaan kehtaa lähteä.

    • kurakunniaan

      Saat viedä lapsellesi ihan millaiset ulkovaatteet haluat goretexit tai halvemmat. Ja ihan hyvä asia on että viet rymypuvun, jonka likaantumisella ei ole väliä. Muista sanoa se lapsesi hoitajille, että sinua ei haittaa sen puvun likaantuminen, koska semmoisiakin vanhempia on, jotka eivät voi sietää, että heidän lapsensa ulkovaatteet likaantuvat ja pienelläkin kostealla pitää pukea kuravaatteet päälle.

    • ahrfg

      Vie sellaisia vaatteita joita lapsi saa oikeasti käyttää. Sisävaatteisiin voi tulla liima/mustikka/maalitahroja joten jätä ne hienoimmat vaatteet kotiin. Ulkovaatteet harvoin likaantuu niin ettei niitä puhtaaksi saisi, samalla tavalla mielestäni kuluu päiväkodissa kuin vapaa-ajallakin ulkoillessa.
      Tärkeintä on että lapsi itse viihtyy vaatteissaan ja pystyy liikkumaan ja toimimaan niissä kaikenlaisissa leikeissä ja peleissä. Samoin myös se, että vaatteet on helppo pukea!! Jos lapsellasi on vaatteita joita ei saa kuluttaa, niin älä laita niitä päiväkotiin vaan osta sinne eri vaatteet, ei harmita sitten jos niihin jotakin tulee :)

    • ............

      Yleensä päiväkodeissa taitaa olla kyllä lapsen naulakkolokerossa joku kaappi/kori/hylly, johon voi vaihtovaatteet liattaa, ettei tarvitse koko vaatekertaa kantaa kassissa joka päivä edestakaisin.

      Ja edellisten kirjoittajien kanssa olen samaa mieltä, että ulkoilua, rymyämistä ja likaantumista kestävät vaatteet kannattaa valita päiväkotikäyttöön. Ns. "hienosteluvaatteet" sitten vapaa-ajan menoihin erikseen :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1683
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1320
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1108
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      895
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe