Luin jonkun vanhan keskustelun "Levanki tuuleen noustessa" siinä oli opastettu purjeiden säädöistä. Lukioita on ollut jo yli 4000 joten varmasti jokunen on avunkin saanut. Haluaisin avata uuden keskustelun purjeiden säädöistä sivutuuleen ja sivu myötikseen, koska itselläni vähän säädöt hakusessa, eka kesä menossa ja mielipiteet / opastukset olisi tervetulleita. Kaipa näistäkin apua vielä monelle muullekin. Tämä on mukava palsta, aina siihen asti, kun keskustellaan asiallisesti vaikka vängätenkin. Tapoja tässäkin varmasti monia ja veneet erillaisia. Paljon on opittu vaan niin paljon on oppimatta.
levanki ja skuutti sivutuulella?
21
2318
Vastaukset
- seglare2
Siis mikä on kysymys?
- Keskustelu
"Haluaisin avata uuden keskustelun purjeiden säädöistä sivutuuleen ja sivu myötikseen, koska itselläni vähän säädöt hakusessa"
- Joakim_
Useimmissa veneissä levanki loppuu kesken sivutuulella, jos puomi on tarpeeksi ulkona. Silloin on melkein sama missä levanki on ja puomin korkeus säädetään kikillä. Kikiä pitää vetää niin paljon, ettei ylin latta ja purjeen yläosa kierry liikaa eteen/sivulle. Ylimmän latan takaosa puomin kanssa yhdensuuntaiseksi on hyvä lähtökohta.
- seppomartti
Eikos paljon parempi tapa ole yrittää saada mahdollisimman monet tell talet kiinni purjeeseen ja kaikki takaliikin langat lentoon. Jos ylälatta ja puomi ovat samansuuntaiset niin ei ole lainkaan twistiä eli tuuli on tosikova- tai väärin skuutattu.
- FF 27
seppomartti kirjoitti:
Eikos paljon parempi tapa ole yrittää saada mahdollisimman monet tell talet kiinni purjeeseen ja kaikki takaliikin langat lentoon. Jos ylälatta ja puomi ovat samansuuntaiset niin ei ole lainkaan twistiä eli tuuli on tosikova- tai väärin skuutattu.
Jossain oppaassa neuvottiin sivutuulella laskemaan isoa niin alas, että lepattaa ja sitten pieni kiristys. Levangista ei sanottu mitään. Mikä purjeen muoto pitäisi olla eri tuulen nopeuksilla?
- 9
seppomartti kirjoitti:
Eikos paljon parempi tapa ole yrittää saada mahdollisimman monet tell talet kiinni purjeeseen ja kaikki takaliikin langat lentoon. Jos ylälatta ja puomi ovat samansuuntaiset niin ei ole lainkaan twistiä eli tuuli on tosikova- tai väärin skuutattu.
Löyhästi asiaan liittyen: joskus luin jostain, että ylin virtauslanka olisi tärkein. Se ei oikein uppoa arkijärkeen. Kuvittelisi, että purjeen alaosa, suurin pinta-ala, olisi tärkein?
- Trim123
9 kirjoitti:
Löyhästi asiaan liittyen: joskus luin jostain, että ylin virtauslanka olisi tärkein. Se ei oikein uppoa arkijärkeen. Kuvittelisi, että purjeen alaosa, suurin pinta-ala, olisi tärkein?
Vauhti asuu ylhäällä
- 29
seppomartti kirjoitti:
Eikos paljon parempi tapa ole yrittää saada mahdollisimman monet tell talet kiinni purjeeseen ja kaikki takaliikin langat lentoon. Jos ylälatta ja puomi ovat samansuuntaiset niin ei ole lainkaan twistiä eli tuuli on tosikova- tai väärin skuutattu.
Itsekin ihmetellyt tuota ohjetta ylimmäisestä latasta. Mutta se pitääkin lukea juuri niinkuin Joakim kirjoitti, että latan _takaosa_ on saman suuntainen puomin kanssa. Ennen kun ei ollut läpilattoja, latta vain purjeen takaosassa, niin on voitu virittää latta puomin suuntaiseksi.
Mutta itselläni on kyllä yleensä kiertoa huomattavasti enemmän, katselen enemmän noita takaliikin virtauslankoja, peräsinpainetta ja kallistumaa. - asdfas fasdf
seppomartti kirjoitti:
Eikos paljon parempi tapa ole yrittää saada mahdollisimman monet tell talet kiinni purjeeseen ja kaikki takaliikin langat lentoon. Jos ylälatta ja puomi ovat samansuuntaiset niin ei ole lainkaan twistiä eli tuuli on tosikova- tai väärin skuutattu.
Seppomartti on vähän pihalla. Isopurjeessa ei ole tell taleja. Kaikki takaliikin liehut (ei langat) saa helposti lentämään päästämällä purje liian löysäksi. Ja purjeessa on toki twistiä silloin kun ylälatta on puomin suuntainen. Joakimin perusneuvo on täysin ok.
- seppomartti
asdfas fasdf kirjoitti:
Seppomartti on vähän pihalla. Isopurjeessa ei ole tell taleja. Kaikki takaliikin liehut (ei langat) saa helposti lentämään päästämällä purje liian löysäksi. Ja purjeessa on toki twistiä silloin kun ylälatta on puomin suuntainen. Joakimin perusneuvo on täysin ok.
Et lukenut tarkasti. Tarkoitus ison säädössä on saada mahdollisimman suuri osa purjeesta laminariseen virtaukseen. Eli pitäisi saada virtauslangat isossa kiinni mikä on mahdollista vain osittain. Jos niitä lankoja ei ole niin voit pistää aluksi vaikka keskelle pussia 3 paria alhaalta ylös. Voit tarkistaa oikean skuuttauksen ja oikean twistin. Jos into riittää niin pistä enemmän muttei maston taakse. Periaate on kyllä oikea eli laminaarisen virtauksen toteamiseksi tuskin on parempaa ja halvempaa instrumenttia kuin langat. Jos purjeessasi ei ole lankoja niin se ei todista, että neuvoni olisi väärä.
- aero 101
seppomartti kirjoitti:
Et lukenut tarkasti. Tarkoitus ison säädössä on saada mahdollisimman suuri osa purjeesta laminariseen virtaukseen. Eli pitäisi saada virtauslangat isossa kiinni mikä on mahdollista vain osittain. Jos niitä lankoja ei ole niin voit pistää aluksi vaikka keskelle pussia 3 paria alhaalta ylös. Voit tarkistaa oikean skuuttauksen ja oikean twistin. Jos into riittää niin pistä enemmän muttei maston taakse. Periaate on kyllä oikea eli laminaarisen virtauksen toteamiseksi tuskin on parempaa ja halvempaa instrumenttia kuin langat. Jos purjeessasi ei ole lankoja niin se ei todista, että neuvoni olisi väärä.
" laminaarisen virtauksen toteamiseksi tuskin on parempaa ja halvempaa instrumenttia kuin langat. "
Et selvästikään tiedä mitä laminaarinen virtaus tarkoittaa.
" Tarkoitus ison säädössä on saada mahdollisimman suuri osa purjeesta laminariseen virtaukseen. "
No eikä ole, vaan varsinkin sivutuulessa yleensä tehon maksimointi, ellei peräsinpaine tai veneen liiallinen kallistuminen muuta edellytä.
Tehon maksimointi edellyttää turbulenttia rajakerrosta, jolla virtaus pysyy kiinni paljon suuremmalla nostovoimalla kun mihin laminaarisessa tapauksessa on mahdollisuus.
- Fantasia
Näitä virtauslankoja olen juuri näin yrittänyt saada toimimaankuten Seppomartti neuvoi, usein juuri isossa tuo ylin on pyrkinyt taittumaan suojan puolelle. Ilmeisesti sitä säädetään kikillä, jos oikein ymmärsin Joakimin kirjoituksesta. Kaverini (retkipurjehtia) sanoi ettei ison ylimmällä langalla ole enään mitään vaikutusta nopeuteen, taitaa kuitenkin olla nyt niin, että sillä on suurikin merkitys nopeuteen ja kallistavaan voimaan.
- _/)_
Taitaa tosiaan olla juuri niin, tuulta on purjeen yläosassa paljon enemmän kuin alhaalla. Vanha yksinkertainen trimmisääntö sanoo, että ison takaliikin virtauslankojen lentää suorana, ylin saa silloin tällöin kierähtää purjeen taakse. Yhdistämällä sen toiseen ohjeeseen, jonka mukaan ylimmän latan takaosan pitäisi olla puomin suuntainen, pärjää jo klubitasolla kilpaillessakin. Ei noita sääntöjä yleensä yhdestä narusta vetämällä saa toteutumaan ja kun voimaa pitää ruveta vähentämään, menee jo vielä vähän monimutkaisemmaksi.
- trimmaaja
"Vanha yksinkertainen trimmisääntö sanoo, että ison takaliikin virtauslankojen lentää suorana, ylin saa silloin tällöin kierähtää purjeen taakse. "
Jos läpilatoitetun ison päästää lipuksi, eli aivan liian löysälle tämä sääntö toteutuu, mutta vene ei kulje.
Lisätään siis sääntöön kohta: "iso jalustetaan niin sisälle kuin mahdollista siten että sääntö vielä toteutuu, eikä yhtään sitä kireämmälle."
"Yhdistämällä sen toiseen ohjeeseen, jonka mukaan ylimmän latan takaosan pitäisi olla puomin suuntainen"
Tämän nyrkkisäännön toimivuus riippuu täysin purjeen pussikkuudesta, joillain purjeilla toimii kohtuu hyvin, ja joillain ei ollenkaan, sillä tuota sääntöä noudattamalla twisti on täysin pussikkuudesta riippuva, eikä tuulen kiertymisestä kuten twistin pitäisi olla.
Oikea kierto ei samoissa oloissa samaan aikaan ole yhdellä veneellä 2 astetta ja toisella 12 astetta, mihin tuo sääntö johtaa. - trimmaaja
trimmaaja kirjoitti:
"Vanha yksinkertainen trimmisääntö sanoo, että ison takaliikin virtauslankojen lentää suorana, ylin saa silloin tällöin kierähtää purjeen taakse. "
Jos läpilatoitetun ison päästää lipuksi, eli aivan liian löysälle tämä sääntö toteutuu, mutta vene ei kulje.
Lisätään siis sääntöön kohta: "iso jalustetaan niin sisälle kuin mahdollista siten että sääntö vielä toteutuu, eikä yhtään sitä kireämmälle."
"Yhdistämällä sen toiseen ohjeeseen, jonka mukaan ylimmän latan takaosan pitäisi olla puomin suuntainen"
Tämän nyrkkisäännön toimivuus riippuu täysin purjeen pussikkuudesta, joillain purjeilla toimii kohtuu hyvin, ja joillain ei ollenkaan, sillä tuota sääntöä noudattamalla twisti on täysin pussikkuudesta riippuva, eikä tuulen kiertymisestä kuten twistin pitäisi olla.
Oikea kierto ei samoissa oloissa samaan aikaan ole yhdellä veneellä 2 astetta ja toisella 12 astetta, mihin tuo sääntö johtaa.lisätään vielä, että kommenttini koski tilannetta, jossa tuuli on niin kevyttä ettei veneen vakavuus rajoita tehojen ottoa purjeista.
Kun keli kovenee, ei isopurjetta sitten tietenkään enää yhtä sisälle vedetä. - 236662
trimmaaja kirjoitti:
"Vanha yksinkertainen trimmisääntö sanoo, että ison takaliikin virtauslankojen lentää suorana, ylin saa silloin tällöin kierähtää purjeen taakse. "
Jos läpilatoitetun ison päästää lipuksi, eli aivan liian löysälle tämä sääntö toteutuu, mutta vene ei kulje.
Lisätään siis sääntöön kohta: "iso jalustetaan niin sisälle kuin mahdollista siten että sääntö vielä toteutuu, eikä yhtään sitä kireämmälle."
"Yhdistämällä sen toiseen ohjeeseen, jonka mukaan ylimmän latan takaosan pitäisi olla puomin suuntainen"
Tämän nyrkkisäännön toimivuus riippuu täysin purjeen pussikkuudesta, joillain purjeilla toimii kohtuu hyvin, ja joillain ei ollenkaan, sillä tuota sääntöä noudattamalla twisti on täysin pussikkuudesta riippuva, eikä tuulen kiertymisestä kuten twistin pitäisi olla.
Oikea kierto ei samoissa oloissa samaan aikaan ole yhdellä veneellä 2 astetta ja toisella 12 astetta, mihin tuo sääntö johtaa.""Vanha yksinkertainen trimmisääntö sanoo, että ison takaliikin virtauslankojen lentää suorana, ylin saa silloin tällöin kierähtää purjeen taakse. "
Jos läpilatoitetun ison päästää lipuksi, eli aivan liian löysälle tämä sääntö toteutuu, mutta vene ei kulje."
Tuskinpa läpilaitettukaan iso lepattaa ilman tehoja, jos ylin virtauslanka silloin tällöin kiepsathaa ja pysyy suojanpuolelle. - trimmaaja
trimmaaja kirjoitti:
lisätään vielä, että kommenttini koski tilannetta, jossa tuuli on niin kevyttä ettei veneen vakavuus rajoita tehojen ottoa purjeista.
Kun keli kovenee, ei isopurjetta sitten tietenkään enää yhtä sisälle vedetä.niin ja sit vielä sellainen seikka, että vakavuuden lisäksi myös peräsimen tasapaino voi rajoittaa ison sisään skuuttaamista, varsinkin sivutuulella.
Peräsin poikittain ei nimittäin vauhtia maksimaalisesti löydy, vaikkei vene suuremmin kallellaan kulkisikaan.
genaakkerin tai spinnun nosto kevyessä sivutuulessa lisää yleensä vauhtia enemmän kuin optimaalisen ison trimmin käyttö jatkuvasti säätämällä.
Molempien huomioiminen tietty vielä parempi, mutta olennaisiin seikkoihin pitää keskittyä ensin. - 9231
236662 kirjoitti:
""Vanha yksinkertainen trimmisääntö sanoo, että ison takaliikin virtauslankojen lentää suorana, ylin saa silloin tällöin kierähtää purjeen taakse. "
Jos läpilatoitetun ison päästää lipuksi, eli aivan liian löysälle tämä sääntö toteutuu, mutta vene ei kulje."
Tuskinpa läpilaitettukaan iso lepattaa ilman tehoja, jos ylin virtauslanka silloin tällöin kiepsathaa ja pysyy suojanpuolelle.Voihan tuo virtauslanojen tuijottaminen ollla ihan hyödyllistä. Itse tosin en juurikaan niitä seuraa. Johtunee ehkä siitä, että ensimmäisen veneeni purjeissa ei niitä ollut ja tuli opeteltua lähinnä perstuntumalla, ja hyvin tuo vene tuntuu kulkevan silläkin konstilla.
- Fantasia
236662 kirjoitti:
""Vanha yksinkertainen trimmisääntö sanoo, että ison takaliikin virtauslankojen lentää suorana, ylin saa silloin tällöin kierähtää purjeen taakse. "
Jos läpilatoitetun ison päästää lipuksi, eli aivan liian löysälle tämä sääntö toteutuu, mutta vene ei kulje."
Tuskinpa läpilaitettukaan iso lepattaa ilman tehoja, jos ylin virtauslanka silloin tällöin kiepsathaa ja pysyy suojanpuolelle.Paljon on tullut hyviä neuvoja pitää tulostaa tämä sivu ja ottaa mukaan veneelle. Mielenkiintoista päästä koittamaan opasteiden myötä. Kovemmassa sivutuulessa monasti varsinkin puuskissa peräsimen pito ollut huono veneen kallistuessa, ehkä tämäkin korjaantuu paremmilla säädöillä.
- 7
Fantasia kirjoitti:
Paljon on tullut hyviä neuvoja pitää tulostaa tämä sivu ja ottaa mukaan veneelle. Mielenkiintoista päästä koittamaan opasteiden myötä. Kovemmassa sivutuulessa monasti varsinkin puuskissa peräsimen pito ollut huono veneen kallistuessa, ehkä tämäkin korjaantuu paremmilla säädöillä.
Kovemmalla kelillä purjeet ovat monilla liian kierteiset ja kireät. Sen vuoksi vene kallistuu, on hankala ohjata ja ei kulje. Sivumyötäisellä saa tulla jo vantteja vasten, kovalla kelillä ylempääkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047