Heippa!
Mitäs mieltä olette, kun jätin tänään koiran ekaa kertaa pidemmäksi aikaa yksin, ja nyt pohdin, pitäisikö mun lähteä sitä ruokiksella katsomaan. Koira on useita kertoja ollut esim. kolme-neljä tuntia yksin, mutta nyt pitäisi pärjätä 8. Olisiko paras käydä välillä moikkaamassa, vai antaako koirulin olla ihan itekseen? Lähdössäni ei ole suurempia ongelmia, noin minuutin verran jaksaa vinkua ja haukahdella perään, mutta sitten hiljenee ja painelee yleensä nukkumaan. Mitä mieltä olette koiraimmeiset?
Koira ekaa kertaa yksin
13
926
Vastaukset
- Riva
älä missään nimessä mene käymään kotona,se todennäkäisesti nukkuu.Se oppii aika nopeesti rytmiin.
Minä rotunen ja ikänen sun koira on??- Heidi
Joo, kävin jo ja huomasin, että oli virhe!
siellä se olisi ilmeisimmin nukkunut ja nyt menin häiritsemään :(
Huomenna olen viisaampi!
Tosin heti tuli asiat ulos, kun vein pihalle ja sisälle ei ollut tullut lainkaan. Mutta paljon mieluummin luuttuan lattiat kuin aiheutan pennulle mielipahaa!
Rotu oli kääpiöpinseri ja ikä 10vko. - Pippa
Heidi kirjoitti:
Joo, kävin jo ja huomasin, että oli virhe!
siellä se olisi ilmeisimmin nukkunut ja nyt menin häiritsemään :(
Huomenna olen viisaampi!
Tosin heti tuli asiat ulos, kun vein pihalle ja sisälle ei ollut tullut lainkaan. Mutta paljon mieluummin luuttuan lattiat kuin aiheutan pennulle mielipahaa!
Rotu oli kääpiöpinseri ja ikä 10vko.Kyllä 8 tuntia on aika pitkä aika noin nuorelle koiralle yksinoloa. Meillä ainakin käydään ruokatunnilla ulkoiluttamassa koirat, ovat 7, 4 ja 1-vuotiaat. Jos on mahdollista käydä puolelta päivin koiran luona, niin suosittelisin tekemään niin.
- santtu
muakin kiinnostais tää juttu siin mieles, et en osaa päättää kumpi on pahempi: antaa koiran olla yksin putkeen koko aika vai tulla välillä käymään ja lähteä taas..molemmat kuullostavat pahalta=( kumpi parempi??
- Heidi
Sama asia mulla on mielessä, eli kumpi on huonompi?
Jos koira nukkuu lähes koko tuon 8 tuntia (mikä ei koiralle ole mahdottomuus edes yöunien jälkeen), niin eihän se edes huomaa, kuinka kauan olen ollut poissa...
Ja vaikka lähdössä ei ole ongelmaa, tiedän, ettei koirani siitä pidä.
Kuitenkin juuri tuo koirani ikä arvelluttaa, rakko kaipaa varmaan tyhjennystä välillä, koska pidättämiskyky ei ole vielä kehittynyt, tosin pentu kyllä pissii sisälle, jos hätä yllättää. Tämä ei tietenkään kannusta sisäsiitiksi oppimista...
Kennelissä oli kuitenkin esim. ruokailuajoissa otettu huomioon jo se että koirat usein ovat päivisin yksin. Ruokailee aamulla seitsemältä ja seuraavan kerran neljältä. Ja minua kehoitettiin alusta asti totuttamaan pentu yksin oloon myös. Meillä joku oli kokoajan pennun kanssa ensimmäiset kolme viikkoa, paitsi "harjoitusten" aikana.
Hyviä neuvoja otetaan vastaan edelleen! - tälleen
Heidi kirjoitti:
Sama asia mulla on mielessä, eli kumpi on huonompi?
Jos koira nukkuu lähes koko tuon 8 tuntia (mikä ei koiralle ole mahdottomuus edes yöunien jälkeen), niin eihän se edes huomaa, kuinka kauan olen ollut poissa...
Ja vaikka lähdössä ei ole ongelmaa, tiedän, ettei koirani siitä pidä.
Kuitenkin juuri tuo koirani ikä arvelluttaa, rakko kaipaa varmaan tyhjennystä välillä, koska pidättämiskyky ei ole vielä kehittynyt, tosin pentu kyllä pissii sisälle, jos hätä yllättää. Tämä ei tietenkään kannusta sisäsiitiksi oppimista...
Kennelissä oli kuitenkin esim. ruokailuajoissa otettu huomioon jo se että koirat usein ovat päivisin yksin. Ruokailee aamulla seitsemältä ja seuraavan kerran neljältä. Ja minua kehoitettiin alusta asti totuttamaan pentu yksin oloon myös. Meillä joku oli kokoajan pennun kanssa ensimmäiset kolme viikkoa, paitsi "harjoitusten" aikana.
Hyviä neuvoja otetaan vastaan edelleen!Ellei ole mahdollisuutta käyttää koiraa JOKA päivä ruokiksella, älä käytä. Meillä olimme äitiys ja isyyslomalla yhteensä 3 viikkoa ja sitten kävimme ruokatunnilla yhden viikon kotona. Kaverina hänellä oli (eri tilassa, makuhuoneessa ja rimaportti) vanha mammakoira. Hyvin meni. Pissejä tuli vähän Hesarille aina 7 -kuiseksi asti ja kakkaa ei yhtään, itkua ja poraamista ei yhtään. Kun vanha koira kuoli, pentu tuli heti sisäsiistiksi, n. 8 -kuisena. Se on nykyään 8 tuntia päivisin yksi. Asumme rivitalossa ja eläkeläismummon kahta puolta. Olemme kyselleet ja hiljaista on ollut. Koira täytti viime viikolla 11 kk. Se on berni, ja vanhus oli (melk.) 11 v. berni. Leluja ja puremista oli jätetty. Kaikki vaaramomentit raivattu pois (kengat yms.). Mitään tihuja ei koskaan tehty. Kiltti poika. Sanomme aamulla aina " hei hei " ja vilkutamme. Tajuaa jäävänsä. Istua töröttää kiltisti.
- Sari
Minun mielestäni 10 viikkoinen pentu on avain liian nuori olemaan yksin pitkää päivää. Pieni pentu ei varmasti nuku 8 tuntia putkeen eikä muutoinkaan käyttäydy kuin aikuinen koira. Aika käy pitkäksi olla yksin ja silloin tulee tuhoja... Pissa tulee jokatapauksessa tuon ikäisellä joka kerran kun herää olit kotona tai et. Meillä on n 7 kk uros ja alussa jompikumpi kävi töiden mukaan noin puolessa välissä työpäivää kotona. Ei suurempia seurusteluja eikä leikkejä vaan ulos pienelle kävelylle ja takaisin sisälle. Samalla tulee harjoitusta kotiin jäämisestä, vähän haukkuu/vinkuu perään mutta ei se sitä pitkään tee jos et säntää kertaakaan takaisin sisälle.
En tarkkaan muista mutta meillä taisi olla eka kerran koko päivän yksin siinä 5 kk kieppeillä. Edellisenä iltana riehuttiin ja touhuttiin tahallaan hirvittävästi niin seuraavana päivänä unta riitti. Tosin siinä vaiheessa oltiin jo sisäsiistejä. Tsemppiä!- näinpä
Niinpä, pitäisi varata lomaa, kun koiranpentu tulee taloon, eikä melkein heti jättää yksikseen. Mie en voiskaan. Rutiinit alkaisi jo vakiintua ja tottua kunnolla uuteen kotiinsa. Sisäsiisteyttäkin voi harjoitella ja muita kodin sääntöjä. Se kannattaa. Pentu imee oppia juuri tuossa iässä, kun leimatuu parhaillaan.
- Yksin
näinpä kirjoitti:
Niinpä, pitäisi varata lomaa, kun koiranpentu tulee taloon, eikä melkein heti jättää yksikseen. Mie en voiskaan. Rutiinit alkaisi jo vakiintua ja tottua kunnolla uuteen kotiinsa. Sisäsiisteyttäkin voi harjoitella ja muita kodin sääntöjä. Se kannattaa. Pentu imee oppia juuri tuossa iässä, kun leimatuu parhaillaan.
Koira tottuu olemaan yksin, kun se yksin jätetään pienestä pitäen. Meillä ainakin on koiran parempi olla koko päivä yksin kotona kun se, että siellä joku ramppaa vähän väliä. Hermostuu vaan siitä, että väkeä juoksee edestakaisin. Tietää, että työpäivän ajan ollaa yksin kotona eikä se ole missään vaiheessa ollut ongelma. Heti pienenä jätin yksin, koska ei ollut muuta vaihtoehtoa. Maanantaisin yleensä ei tule edes katsomaan, kun lähden vaan painuu tyytyväisenä lepäämään "rankan" viikonlopun jälkeen. Ihan hyvällä omalla tunnolla voit jättää koiran työpäivän ajaksi yksin. Meitä on paljon, jotka niin tekee, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta työskennellä kotoota käsin tai olla "kotiäitejä"/"koti-isiä". Sitten kun olet kotona, annat koiralle paljon rakkautta ja liikuntaa. Kyllä se työpäivän siellä pärjää äläkä turhaan murehdi!
- Heidi
Kiitos kaikista viesteistä!
Koiralle on nyt kahtena päivänä mennyt "hoitaja" pariksi tunniksi puolen päivän aikaan pitämään seuraa. Ja molempina päivinä pentu on ollut nukkumassa kun olen tullut itse kotiin ennen neljää. Tietysti lätäkköjä on löytynyt, mutta sanomalehden päältä (ainakin osaksi), ja tulee niitä vahinkoja vielä iltaisinkin, vaikka olen kotona. Aina kun ei huomaa olla skarppina. Toisaalta pentu osaa jo silloin tällöin mennä ovelle, kun haluaa ulos. Hurjaa vauhtia siis edistytään! :)
Pahojaan ei ole tehnyt kertaakaan, lelut kylläkin on ilmeisesti saaneet normaalia kovempaa kyytiä, kun yhdeltä pehmolelulta oli sisälmykset ulkona. Mutta tuohan on aivan normaalia pennun toimintaa, ja hyvä että puuhaa on riittänyt. Nakin paloja olen piilotellut ympäri kämppää aamuisin ja yhtään ei ole löytynyt enää iltapäivällä. Tänä aamuna koiruus kiersi nurkkia jo nokka tuhisten ilmeisesti nakkien toivossa ennen kuin lähdin. Ja ihan kiltisti jäi kotiin etsimään makupaloja.- Riva
koira oppii tosi nopeesti rytmiin ja kun aikaa menee niin se nauttii siitä kun päivät saa lekotella ja sit illalla on ohjelmaa.
Meillä tämä rumba alkaa syksyllä,saa nähdä miten menee kun olen ollut 5 kk kotona. - Piu
...niin, älä jätä pennulle sellaisia leluja,
joista voi irrota osia.
Pentu voi tukehtua niihin,
vaikkei niitä alunperin haluaisikaan syödä.
Myöskään solmupuruluut eivät ole turvallisia.
Meillä (4kk pentu) toimii hyvin savuluu
ja raa'at ydinluun palat.
Sekä tietenkin motivointipallo
sekä narupallo.
Untakin tosin ilmeisesti riittää,
mutta meillä käydään näin ensialkuun
2x 9 h työpäivän aikana viemässä ulos. - Krisse
Piu kirjoitti:
...niin, älä jätä pennulle sellaisia leluja,
joista voi irrota osia.
Pentu voi tukehtua niihin,
vaikkei niitä alunperin haluaisikaan syödä.
Myöskään solmupuruluut eivät ole turvallisia.
Meillä (4kk pentu) toimii hyvin savuluu
ja raa'at ydinluun palat.
Sekä tietenkin motivointipallo
sekä narupallo.
Untakin tosin ilmeisesti riittää,
mutta meillä käydään näin ensialkuun
2x 9 h työpäivän aikana viemässä ulos.Kyllä se pärjää yksin. Jos se tottuu siihen että sillä käy hoitaja päivällä niin se tottuu siihen ja voi tulla ongelmia jos sitten käykin niin ettei sitä hoitajaa tulekaan. Ne tottuvat ihmeen helposti rytmeihin ja osaavat jopa odottaa sinua tiettyyn aikaan kotiin.. Hommaappas koirallesi aktivointipallo, niin sen kanssa aikaa kuluu tosi mukavasti. Omalleni ostin sen eikä koira edes huomannut että jäi yksin. Ja kun tulin töistä, se veteli sikeitä kun oli saanut touhuta pallon kanssa. Nautihan pennun seurasta, se "pentuaika" menee yllättävän nopeasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006404
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303833törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283210Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701736- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46979Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11966Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11890- 42869