Kysyisin valoista

haittaako

Autossani on etupää sen verran muovia täynnä että mahdollisia lisävaloja ei saisi mahtumaan kun rekisteri kilven alle laitettavalla tukilevyllä. Mikäli päätyisin lisävalojen asentamiseen niin ne tulisivat rekisterikilven yläkulmiin molemmin puolin. Siis aika kapealle alueelle toisistaan. Pitkillä ajettaessa niistä ei olisi haittaa mutta kun lisävalojen lyhyet ovat paremmat kuin autoni omat valot niin onko haittaa jos lähi lisävalot ovat kapeammalla kuin auton omat.

10

421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valoa kansalle

      Lähivaloja et voi tuplata, jos autosi ei ole tosi vanha. Lisäpitkät voivat olla rekkarin päällä vaikka rinnakkain.

      • haittaako

        Tarkoitinkin että auton omat huonot lyhyet valot otettaisiin pois ja lisävaloista otettaisiin lyhyet tilalle. Haittaako tällöin lisälyhvien läheisyys.


      • haittaako kirjoitti:

        Tarkoitinkin että auton omat huonot lyhyet valot otettaisiin pois ja lisävaloista otettaisiin lyhyet tilalle. Haittaako tällöin lisälyhvien läheisyys.

        Kyllä haittaa. Lähivalot samoin kiun päiväajovalot saavat olla enintään 400 mm auton kyljistä, peilejä ei lasketa mukaa. Lisäpitkät saavat olla vaikka toisissaan kiinni siinä kilven yläpuolella.


      • Huomio
        Täpinä kirjoitti:

        Kyllä haittaa. Lähivalot samoin kiun päiväajovalot saavat olla enintään 400 mm auton kyljistä, peilejä ei lasketa mukaa. Lisäpitkät saavat olla vaikka toisissaan kiinni siinä kilven yläpuolella.

        Lisätään nyt vielä, että lisäpitkien minimi asennuskorkeus on 250mm maasta. Mutta eihän niitä tosin noin alas oo järkee laittaa..


      • tehojaaaaaaaaaa

        Huono juttu. Monissa autoissa ne auton omat lähivalot ovat vaarallisen huonot. Menee kyllä katsastuksessa läpi ,mutta ajaminen syksyisellä märällä tiellä on sokko ajoa. Mitä vaan voi eteen tulla eikä mitään näe. Kyllä laki pitäisi olla sellainen että autoon saa asentaa lisävalotkin. Sellaiset joissa palaa yhtä aikaa sekä lähi valot auton omien kanssa ja pitkät samoin. Joutavaa puhua mistään referensseistä tai lukseista. Kyllä järkikin sanoo milloin ajo on vaarallista. Tärkeintä on ettei vastaantulija häikäisty.


    • mekatsu-ukkeli

      Osta uudet umpiot umpiot siihen, siis ihan merkkikohtaiset niin jo helpottaa.

      Itselläni oli vuosia sitten Renault Laguna -00 jossa oli muovipäällysteinen umpion "lasi" oli erittäin naarmuinen ensin harkitsin lisävaloja mutta kun totesin ettei lyhyiden valoteho siitä parane niin laitoin uudet umpiot ja johan alkoi näkymään.

      Saman tempun tein muutama vuosia sitten Ford Focus -00 ja taas loppui haaveet lisävaloista.

      Nyt omassani Focus -03 On kalliimman puoleiset polttimot ja umpiot ovat vielä hyvät ei tartte yhtään tihrustella valoteho on loistava.

      • Auto Masentaja 2

        Näinkin niitä autoja huononnetaan ja varaosakauppaa lisätään: Tehdään umpiot muovista, joka naarmuuntuu alta aikayksikön ja siten menettää optiset ominaisuutensa. Kyseessä on siis tehtaan tahallinen moka joka kuuluu kuluttajalainsäädännön mukaan tuotevastuun piiriin. Hakekaa tarvittaessa pitemmän kaavan kautta uudet umpiot maahanatuojan edustajalta niin monta kertaa, että alkavat toimittamaan lasipintaisia umpioita. Työlästä, mutta ei tätä rikollisuuden haaraa ainakaan muuten saada loppumaan.


      • mekatsu-ukkeli
        Auto Masentaja 2 kirjoitti:

        Näinkin niitä autoja huononnetaan ja varaosakauppaa lisätään: Tehdään umpiot muovista, joka naarmuuntuu alta aikayksikön ja siten menettää optiset ominaisuutensa. Kyseessä on siis tehtaan tahallinen moka joka kuuluu kuluttajalainsäädännön mukaan tuotevastuun piiriin. Hakekaa tarvittaessa pitemmän kaavan kautta uudet umpiot maahanatuojan edustajalta niin monta kertaa, että alkavat toimittamaan lasipintaisia umpioita. Työlästä, mutta ei tätä rikollisuuden haaraa ainakaan muuten saada loppumaan.

        Meinaat että 10 vuotta vanhaan saisi vielä tuotevastuun nojalla jotakin? ei todellakaan saa autojen käyttöiäksi tehdas on laskenut melkein sen 10 vuotta.


    • Jajtgpj

      Laita xenonit maksavat 30e sarja elekmalla. Ja johan näkee. Joudut tosin vaihtaan tavikset katastukseen. Mut ei o kova homma jos ei o iha kädetön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      194
      2035
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1128
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      711
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe