epilepsiakohtaus vs. paniikkikohtaus

tietämätön..

Moikka!
Olipas tällainen tilanne eilen, tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta ja veti hämilleen minut kokonaan. Lääkärille soittoaika huomenna, mutta olisi kiva kuulla onko täällä toisilla ajatusta tällaisesta.

Eli olen epiä sairastanut kohta 9 vuotta, nyt parempien ja huonompien jaksojen jälkeen lääkityksellä Keppra 500mg 1 1 ja Trileptal 600 1 1 ollut kohtaukseton ja oireeton neljä vuotta. Ei kerrassaan minkäänlaisia ongelmia, tähän asti.

Reilu puoli vuotta sitten alkoi päänsäryt, joita opin pitämään migreeninä. Kävin varalta magneettikuvassa (epilepsia paikallisalkuinen, aivolohkoa painaa kysta), mutta se oli ennallaan. Lomalla ollessa myöskin päänsärkyjä ei juuri ollut, töissä ollessa pari/kolme kertaa viikkokin saattoi koskea.

Eilen sitten, ensimmäisen työpäivän jälkeen, illalla kotona tuli yhtäkkinen ahdistuksen ja huimauksen tunne. Se paheni pian ja näkö alkoi hämärtyä ja myös kaikki näkyä kahtena. Oli kamala tunne siitä, etten tiedä osaanko/ pystynkö tekemään asioita, kuten soittamaan puhelimella, vaikka järki pysyi päässä koko ajan ja tiesin mitä pitää tehdä. Tiesin missä olen ja mitä tapahtuu. Kun tämä olo alkoi mennä ohi, tuntui käsissä puutumisen tunnetta. Olin ennallani n. 15 minuutissa. Joskus vuosia sitten oli muutama paniikkikohtaus, vähän tämän tyyppisiä, mutta koskaan ei tullut tuota tunnetta, ettenkö kykenisi toimimaan.

Mietinkin, onko muilla kokemuksia mistään tällaisesta? Pelkään että lääkärini haluaa vain nostaa lääkitystä..mikä tietysti on aiheellista, jos tämä oli kohtaus. Mutta mitään raajojen nykimistä tms. normaalia mitä ennen on ollut kohtausten aikana, ei nyt ollut ollenkaan..

6

538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Virva 76

      Paniikkikohtaukset on ainakin oman kokemuksen mukaan täysin odottamattomasti tapahtuvia ja nimenomaan vituttavien ja vaikeiden tilanteiden tai tapahtumien laukaisemia. Käytätkö paljon kahvia? Kahvi on yksi suurimmista paniikkikohtauksien aiheuttajista vaikka sitä ei kahvivalmistajat tahdo tunnustaa...Viikko ilman kahvia/tupakkaa niin homma voi olla paljon parempi. Tupakoitko? Aivolisäkkeissä välittäjäaineet toimii päin ns. persuusta. kun tupakoi niin jo pelkästään se voi olla jopa syy epileptisiin kohtauksiin.
      Aika moni epileptikko mitä tunnen on päässyt sairaudesta täysin eroon siinä vaiheessa kun tupakointi on jätetty pois. Se että poltan vain yhden päivässä on tekosyy koska jo yhdestä tupakasta pölähtää pää täyteen savua ja sen mukana kaikkia haittavaikutuksia.

      • ap.

        Joo myönnän, tuo tupakointi on alkanut tuntua jo ihan kunnossakin, mitä enemmän tupakoi, sen vähemmän tekee mieli liikkuakin, ja nyt sitä olenkin yrittänyt jättää pois.Tähän asti olen juuri ajatellut, että enhän polta edes joka päivä, mutta niin totta, sekin on liikaa. Kahvia menee yleensä kaksi kuppia päivässä, toinen aamupalan kanssa ja toinen ysin kahvilla töissä.. voisi sitäkin yrittää jättää pois. Tuntuu vaan niin omituiselta että vuosien jälkeen yhtäkkiä tapahtuu jotain tällaista. Säikähdin hirveästi, kun olin lapsen kanssa kaksin kotona. Onneksi meni nopeasti ohi.. Kiitos vastauksestasi :)


      • Virva 76
        ap. kirjoitti:

        Joo myönnän, tuo tupakointi on alkanut tuntua jo ihan kunnossakin, mitä enemmän tupakoi, sen vähemmän tekee mieli liikkuakin, ja nyt sitä olenkin yrittänyt jättää pois.Tähän asti olen juuri ajatellut, että enhän polta edes joka päivä, mutta niin totta, sekin on liikaa. Kahvia menee yleensä kaksi kuppia päivässä, toinen aamupalan kanssa ja toinen ysin kahvilla töissä.. voisi sitäkin yrittää jättää pois. Tuntuu vaan niin omituiselta että vuosien jälkeen yhtäkkiä tapahtuu jotain tällaista. Säikähdin hirveästi, kun olin lapsen kanssa kaksin kotona. Onneksi meni nopeasti ohi.. Kiitos vastauksestasi :)

        Vaikka polttaisi kerran viikossakin niin se vaikuttaa. Tupakka on tuote joka tukkii käyttäjänsä oli se käyttö miten usein tahansa. Tupakan filtteri on hyvä mittari...keuhkosi on ihan yhtä keltainen mitä se yhden ainoan tupakan filtteri on lopetettuasi sen polttaminen. Tupakointi lisää stressiä ja täten se lisää meillä epileptikoilla sitä kohtauksen riskiä. Jos olisin sinä niin lopettaisin tupakoinnin. Aluksi se vituttaa mutta ajan kanssa helpottaa. Jos lähipiirissäsi on henkilö joka on juuri lopettanut tupakoinnin niin hakeutuisin hänen juttusilleen ja kyselisin kuinka hän pääsi tupakasta eroon :) Kahvia en näe niin vaarallisena mutta senkin voit vaihtaa vaikka kaakaohon jos siltä tuntuu :)


      • salleeni
        ap. kirjoitti:

        Joo myönnän, tuo tupakointi on alkanut tuntua jo ihan kunnossakin, mitä enemmän tupakoi, sen vähemmän tekee mieli liikkuakin, ja nyt sitä olenkin yrittänyt jättää pois.Tähän asti olen juuri ajatellut, että enhän polta edes joka päivä, mutta niin totta, sekin on liikaa. Kahvia menee yleensä kaksi kuppia päivässä, toinen aamupalan kanssa ja toinen ysin kahvilla töissä.. voisi sitäkin yrittää jättää pois. Tuntuu vaan niin omituiselta että vuosien jälkeen yhtäkkiä tapahtuu jotain tällaista. Säikähdin hirveästi, kun olin lapsen kanssa kaksin kotona. Onneksi meni nopeasti ohi.. Kiitos vastauksestasi :)

        mulle nuo oireet kirjautuu aivoverenkierronhäiriönä. Ja kun kerrot, että aivolohkoa painaa kysta, pidän melko mahdollisenakin. Migreenikohtaus, nimenomaan aivorunkomigreeni, ei ole kovin kaukaa haettu. En osaa sanoa, onko tarpeellista nostaa epilepsialääkitystä, arvioni, että ei. Joku kuvantamistutkimus sensijaan tuntuisi ihan asialliselta, just nimenomaan tuon kystan takia. Nehän on monesti vaarattomia, mutta jos ne alkaa painaa ja aiheuttaa lisäharmia.. niin.

        Keppra on aika alhaalla vielä.

        Ja sitten sananen tupakasta.

        Aloitin just vieroituslääkekuurin, eka tabletti tänään. Jostain kumman syystä en ole polttanut sitä määrää, minkä tavallisesti olen tähän kellonaikaan polttanut. Ja nekin mitä olen, on maistuneet vähän kummallisilta tai ei niinkuin ollenkaan. Tupakka, niin hyvää kuin onkaan, ei näitä päävikoja ainakaan paranna.


    • ap

      Pitääpä lukea hieman lisää tuosta migreenistä. Ja samoin tuosta aivoverenkierronhäiriöstä. Lääkäri haluaa vain seurailla tilannetta, en pääse enempiin tutkimuksiin nyt, kun jo magneettikuvassa kävin ja se normaali. Mutta ei myöskään tulkinnut epikohtaukseksi tapahtunutta.

      Koetan nyt ottaa rennosti ja jättää turhan stressaamisen pois, jos tulee uusia oloja niin sitten uudestaan yhteyttä lääkäriin ja mahdollisesti asiaa aletaan tutkia.

      Kiitos teille, ihana kun löytää apua silloin kun sitä tarvitsee!
      Aurinkoista elokuuta :)

    • Virva 76

      Kiitos omasta puolestani.
      Koitat nyt vaan rentoutua ja hankkiutua turhasta stressistä eroon.
      Menet viikonlopuksi vaikka kylpylään ja annat itsellesi aikaa levätä.
      Itse olen antanut rakkaan aviomieheni antaa minulle päänahkanhierontaa ja selänhierontaa aina kun kova stressi on painanut päälle. Toimii kun kynttilän valossa täydessä hiljaisuudessa on vaan me kaksi. Kannattaa kokeilla jos jokin tärkeä henkilö elämästäsi löytyy.
      Kaikki televisiot ja radiot kiinni ja olette vaan. Rakkaus on se kaikista suurin parantavin voima.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      390
      3827
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      131
      2679
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      128
      1865
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1310
    5. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      172
      1189
    6. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1182
    7. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1167
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      63
      1114
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      51
      942
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      930
    Aihe