Mitä tämä on?

auttakaa

En tiedä mihin mun pitäisi tää keskustelu laittaa, mutta googlettamalla on aina kilpirauhassairaudet tulleet esiin.

Olen 20v nainen, oireista kärsinyt about pari vuotta. Mulla on ihan kauhea "aivosumu" eli siis tosi sumuinen ja hidas olo koko ajan enkä jaksa keskittyä mihinkään. Jotenkin ei vaan pää toimi. Ennen olin tosi hyvä esim. korttipeleissä, muistin mitä kortteja muilla oli ym. mutta nykyään ei toivoakaan.

Mulla on myös jonkinlaista lihasheikkoutta tai sitten vaan unohdan, että esim. pidän jotakin kädessäni.

Puheeni on nykyään jotenkin epäselvää, tosi usein ihmiset joutuu kysymään että mitä sanoin ja usein itsekin huomaan tämän vaikkei kukaan mitään huomauttaisikaan. Tavallaan yritän "oikaista" puhumista -> tosi epäselvää välillä. Samoin kuulo on mielestäni huonontunut... tai sitten se johtuu siitä etten jaksa keskittyä kuuntelemiseen.

Mulla oli ennen tosi paksut ja hyvinvoivat hiukset. Hiustenlähtöä mulla on ollut ainakin pari vuotta ja tänä aikana hiukset on selvästi harventuneet. Hiusrajasta tän näkee ihan selkeesti mikä oikeasti hävettää välillä.

Opiskelen alaa jota rakastan, mutta mua ei enää kiinnosta opiskella yhtään. Haluaisin vaan nukkua peiton alla. En myöskään jaksa syödä, vaikka mulla olisi nälkä. Vaikka välillä syön vain pari leipää päivässä, on painoni hieman noussut (n. 5kg). En voi syödä ruokaa kuin tiettyyn pisteeseen asti, jossa tulee pahoinvointi vaikka mulla on aina tässä vaiheessa vielä nälkä.

Kävin vuosi sitten lääkärissä ja arvot olivat: TSH: 1.6 ja T3-V: 5.2. Punasoluarvot ovat aina olleet suunnilleen MCH: 26, MCV 79 ja MCHC 331, mutta kai tää voi olla pelkkä normaali ominaisuus, tuskin kaikki ihmiset kuitenkaan mahtuvat viitearvoihin.

Mä en jaksa tätä enää, mutta siltikään en haluaisi taas mennä lääkäriin. Kiitos jos joku jaksaa edes lukea tän pitkän vuodatuksen.

22

651

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +++++++

Jos sulla on jo vuoden vanhat labrat niin ehdottomasti kannattaa otattaa uudet kokeet, tässä ajassa arvot on saattanut muuttua vaikka mihin. Jännä, että on otettu T3V - siitähän ei yleensä ole vajiksen diagnosointiin apua, koska se voi olla hyvinkin viitteissä, vaikka "päivänselvästi vajis". T4V on se mikä kannattaa TSH:n kanssa ottaa (sitte T3V jos on liikatoimintaepäily).

• auttakaa

Hmm.. onpa kumma juttu, että sellaisia on sitten otettu. Mulla on näköjään T-4V otettu vuonna 2010, jolloin kävin tästä ekan kerran koululääkärillä. Se on ollut 14 ja silloin TSH 1.3. Miltä nämä arvot vaikuttaa?

Kiitos nopeasta vastauksestasi! :)

• Vajaa rouva

Mitkä ovat viitearvot noihin arvoihin? Tavallisimpien viitearvojen mukaan T4V olisi vähän matalahko, mutta muuten arvosi ovat ihan kohtalaiset. Oireet ovat kyllä ihan vajaatoimintaisen oireita. Pitää ottaa uudet arvot ja katsoa mihin suuntaan ovat menneet.

• terveyttä.
    • auttakaa

Viitearvot ovat tsh 0.4 - 4.5 mU/l, t4-v 10 - 21 pmol/l ja t3-v 3.5 - 6.5 pmol/l. Lääkäri nyt varattu, mutta jo puhelimessa sanottiin että luultavasti vaan jokin päänahan sairaus... Vaikka ei mun päänahassa muuta vikaa mielestäni ole kuin kuivuus mikä on ollut aina.

• Vajaa rouva

Mikähän tuo päänahkajuttu on, hiustenlähdöstäkö tuo idea niille tuli? Pyydä ottamaan TSH, T4V ja TPOAb. Oireesi ovat ihan vajaan oireita, katsotaan miten labrat ovat kehittyneet.

• auttakaa

Siitä luultavasti ja nyt lääkärinä siis ihotautilääkäri. Toivottavasti suostuu ottamaan labroja...

• auttakaa
        auttakaa kirjoitti:

Siitä luultavasti ja nyt lääkärinä siis ihotautilääkäri. Toivottavasti suostuu ottamaan labroja...

Noniin. Lääkäri otti vain TSH:n ja T4V:n. Vanhojen labrakokeiden mukaan TSH on ollut marraskuussa 2010 1.3, kesäkuussa 2011 1.6 ja nyt uusimmissa kokeissa lokakuussa 2012 2.7. T4V oli silti vieläkin 14, kuten aiemminkin. Tämä ihotautilääkäri kuitenkin sanoi, että arvot ovat normaalit. Olen kuullut, että nykyään suositellaan että TSH:n pitäisi olla alle 2.5. Oireeni ovat kuitenkin koko ajan menneet pahemmiksi. Tuolloin vuonna 2010 minulla ei ollut muuta kuin hiustenlähtöä, mutta nyt jo todella paljon kaikkea muuta mitä aloitusviestissäni luettelinkin. Miten minun tulisi edetä asiani kanssa?

• Hmmpf
        auttakaa kirjoitti:

Noniin. Lääkäri otti vain TSH:n ja T4V:n. Vanhojen labrakokeiden mukaan TSH on ollut marraskuussa 2010 1.3, kesäkuussa 2011 1.6 ja nyt uusimmissa kokeissa lokakuussa 2012 2.7. T4V oli silti vieläkin 14, kuten aiemminkin. Tämä ihotautilääkäri kuitenkin sanoi, että arvot ovat normaalit. Olen kuullut, että nykyään suositellaan että TSH:n pitäisi olla alle 2.5. Oireeni ovat kuitenkin koko ajan menneet pahemmiksi. Tuolloin vuonna 2010 minulla ei ollut muuta kuin hiustenlähtöä, mutta nyt jo todella paljon kaikkea muuta mitä aloitusviestissäni luettelinkin. Miten minun tulisi edetä asiani kanssa?

Itse sain lääkityksen samanlaisilla arvoilla ja elämä muuttui kummasti paremmaksi. Jos varaa suinkin on, mene jollekkin yksityiselle lääkärille joka tietää jostain jotain ja antaa koelääkityksen. Sillähän se sitten selviää onko vajista vai ei.

• auttakaa
        Hmmpf kirjoitti:

Itse sain lääkityksen samanlaisilla arvoilla ja elämä muuttui kummasti paremmaksi. Jos varaa suinkin on, mene jollekkin yksityiselle lääkärille joka tietää jostain jotain ja antaa koelääkityksen. Sillähän se sitten selviää onko vajista vai ei.

Millaiset arvot sinulla nykyään lääkityksen kanssa on? Itse olen aika varma, että minulla on tuo vajaatoiminta kun arvotkin ovat nousemaan päin. Kaikki oireeni ainakin selittyisivät tällä. Varaan huomennä ajan sisätautilääkärille, yleiselle tosin kun varaa ei opiskelijana ole yksityiseen.

• Hmppf
        auttakaa kirjoitti:

Millaiset arvot sinulla nykyään lääkityksen kanssa on? Itse olen aika varma, että minulla on tuo vajaatoiminta kun arvotkin ovat nousemaan päin. Kaikki oireeni ainakin selittyisivät tällä. Varaan huomennä ajan sisätautilääkärille, yleiselle tosin kun varaa ei opiskelijana ole yksityiseen.

No mulla menikin juttu vähän sekavammaksi, kun hommaan sekoittui sitten känteis t3v ongelma, joten mun arvot nyt on ihan sekasi lääkemuutoksista johtuen. Ennen lääkemuutoksia ne tsh oli 1.1, t4v vähän yli viitteiden ja t3v puolivälin paikkeilla. Olo edelleen huononemaan päin. Mut siihen ei tosiaan kannata verrata, kun tuli noita muuttujia mun elämään :/ . Thyroxiini oli mulle siis toimimaton lääke ton ongelman takia.

• omituinenolo

onko kellään kokemusta lisämunuaisenkuorikerroksen lamasta ja kilpparin autoimmuunisairaudesta? On niin hirveetä säätöä näiden purkkihormoonien kanssa-meinaa ihan tuskastua. välillä voimat katoaa jaloista ja kädet vaappuu ympäriinsä-päässä sihisee, kurkussa outo palan tunne-liekö sylkirauhaset?

• Vajaa rouva

Omituinenolo, mitkä sinulla ovat arvot ja minkälainen lääkitys?

• omituinenolo

kilpparin autoimmuuni koe arvo 480 ja kortisoli aamulla 9 sekä t4v 16, tsh 1,6.
      Nämä siis hypotyreoosi ja hypokortisolismi jotka sitten silloin tällöin aiheuttaa hypoglygemiaa. alin mittaamani sokeriarvo oli 2,1 eli syödä puputan koko ajan.
      Nyt on uutena oireena tullut ihon pistely ja tuntuu kuin veri ei keirrä?
      Lääkityksenä thyroxin 0.1 puolikas päivä paitsi ma ja to kokonainen.
      Hydrokortisonia aamulla 10 sitten 5 ja 5 ja 5 joskus illalla vielä 2,5. Tähän on päädytty kun arvoja mitattu ja esim 15 aamulla on liikaa joten useassa erässä tällä hetkellä. Voin sanoa, että olo on kuin haudasta lomalla. Sairastan myös astmaa johon symbicort forte aamuin illoin.Voimattomuus on koko ajan, joskus tulee mieleen onkohan tämä keuhkosyöpää??

• auttakaa.

Lääkärissä taas käyty. Lääkäri suositteli menemään psykologin puheille oireideni kanssa, sillä hänen mielestään arvoni ovat " niin normaalit kuin voi olla". TSH siis 2,7 ja T4V 16 (aiemmin olin kirjoittanut väärin 14). Lääkäri ei ottanut oireitani kuuleviin korviinsa. Nyökytteli ja arveli minun olevan masentunut, vaikka sitä en tosiaankaan ole. Oloni vain pahenee ja hiukset putoilevat, mutta apua ei tunnu mistään saavan.

Varasin ajan Antti Virkamäelle Mehiläiseen, vaikka tähän minulla ei tosiaankaan olisi varaa. Päätin, että tämä on viimeinen yritys, enempää en jaksa.

• Hmppf

Tsemppiä sulle! Toivottavasti saat Virkamäeltä apua!

• auttakaa.

Kiitos, niin toivon! Jos kenelläkään on kyseisestä lääkäristä kokemuksia, niin saa tulla mielellään kertomaan :)

• Hmppf

Yleisesti ottaen olen kuullut hyvää hänestä!
        On se muuten niin jännä että lääkärit määrää niin paljon mieluummin masennuslääkkeet kuin kilpirauhaslääkkeet.

• tuutsoni

Tämä sairaus on ainut toivoni. Onko kilpirauhasen vajaatoimintaa? Arvoni tsh 3,79 ja t4 11,6? Kolesterolikin 6,5. Oireita on lähes kaikki. t.tietämätön

• Hmppf

Kyllä. Nuo arvot on surkeat. Tsh:n pitäisi olla alle 2 ja t4v:n mielellään ylä kolmanneksella.

• rg54t45

Hmppf, mistä sait selville omasi T3V ongelman? Paljon pitäisi olla t3v:n ja rt3v:n suhde? Vedätkö pelkästään nytten lioa?

Mitä luokkaa t3v:n pitäisi olla mittauksissa?

Itsellä oli TSH 3,2 ja t4v 14 3kk sitten. Jos on vajaatoimintaa niin onko t3v alapääsä rangea?

• Hmppf

Tuolla on suhdelaskuri. Suhteen pitäisi olla yli 20. Mulla oli 13.2 muistaakseni.
      http://www.stopthethyroidmadness.com/rt3-ratio/
      Siellä ei vältisti oo kaikkia yksiköitä. http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/t3-hormonit/ . Tuolla on lisäohjeita asiaan.

Sain asian selville kun lääkäri määräsi mdd:n kilpirauhaspaneelin ja laskin/lääkäri laski suhteen. Syön pelkkää Lioa toistaiseksi, kunnes saan elimistön "puhdistumaan", sitten siirryn takaisin Armouriin jos on tarpeen. Arvon tässä vielä kokeilenko lääkkeettömyyttä. Pitänee kysyä lääkärin mielipidettä asiasta.

Riippuu vähän ihmisestä. Yleisesti ottaen olen ajatellut että t3v:nkin pitäisi olla siellä yläkolmanneksessa. Vajaatoiminnassahan voi olla korkea tai matala t3v. Vai tarkoititko sen puutetta? On liian matala jos on alapäässä, mutta toisaalta kun t4v on noin matala, niin ei t3v:kään todennäköisesti ole kovin korkea. Kannattaa ensin nostaa se t4v ylös katsoa paraneeko olo. Kuitenkin t3v nousee normaalisti samalla kuin t4v:kin. Normaalistihan elimistö kuitenkin sujuvasti muuntaa tuota. Ja jos ei muunna, saattaa kyse olla ihan vaan seleenin puutteestakin, jos rt3 on kunnossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      73
      4416
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2511
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2324
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      21
      1815
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1672
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1552
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      81
      1536
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      1346
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1243
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1145
    Aihe