Var är ni?

Vart är ni?

Var är ni alla ålänningarna? Inte riktigt snurr i detta forum. väldigt lite aktivitet, mestadels ifrån fastlandet. Laittakaa nyt jotain kuulumisia av ahvenanmaalta, oolannistamme.

10

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harad g

      Di där Ålänningarna sej sig vara äkta Svenskar !

      Di vill inte vara några jävla finnar vilka Finnsvenskarna är

      Viste du inte att påstående är sant ?

      • Inga svenskar

        Ålänningar är inte riktiga svenskar. Antigen är de Finlandssvenskar eller så bara ålänningar. I hjärtat måste de nog ändå vara finnar, annars vore det ju helt fel med tanke på nationalitetet och inom vilka riksgränser man bor i. Eikös vaan?


      • landkrabban
        Inga svenskar kirjoitti:

        Ålänningar är inte riktiga svenskar. Antigen är de Finlandssvenskar eller så bara ålänningar. I hjärtat måste de nog ändå vara finnar, annars vore det ju helt fel med tanke på nationalitetet och inom vilka riksgränser man bor i. Eikös vaan?

        Ålänningarna vet inte att den här debatten finns.De diskuterar på ahvenenmaaforumet.


    • Kollar in

      Ahaa. Så kan det vara. Tror jag ska kika in på ahvenanmaaforumet. De läser nog inte uusi suomi eftersom den utges på finska.

      • Nya åland

        De verkar ha uusi ahvenanmaa, nya Åland istället för uusi suomi http://www.nyan.ax/nyheter/ . Kändes bara konstigt att läsa i deras artiklar / nyheter när de betonar: enligt den finländska tidningen...den finländska...ja, de har självstyre men ändå tillhör Åland Finland men jag fick känslan av att de tar avstånd från Finland som ändå är huvudmannen bakom allt.
        Verkade som ett eget land. Men Fallet Åland är ju lite speciellt.


      • kustbo
        Nya åland kirjoitti:

        De verkar ha uusi ahvenanmaa, nya Åland istället för uusi suomi http://www.nyan.ax/nyheter/ . Kändes bara konstigt att läsa i deras artiklar / nyheter när de betonar: enligt den finländska tidningen...den finländska...ja, de har självstyre men ändå tillhör Åland Finland men jag fick känslan av att de tar avstånd från Finland som ändå är huvudmannen bakom allt.
        Verkade som ett eget land. Men Fallet Åland är ju lite speciellt.

        Men vad jag har förstått så finns det över tusen personer på Åland med finska som modersmål.De har säkert känslor för fastlandet kan man väl tänka sig.


      • Åland inte eget land
        kustbo kirjoitti:

        Men vad jag har förstått så finns det över tusen personer på Åland med finska som modersmål.De har säkert känslor för fastlandet kan man väl tänka sig.

        Jag tror att även de svenskpråkiga har känslor för Finland de är ju Finska medborgare...eller har jag fel? Vore sinnesjukt om nästan hela befolkningen skulle tycka mer om något annat land än det de bor i. Åland tillhör faktiskt Finland även om de har självstyre och egen flagga. Åland är inte eget land.


      • landkrabban
        Åland inte eget land kirjoitti:

        Jag tror att även de svenskpråkiga har känslor för Finland de är ju Finska medborgare...eller har jag fel? Vore sinnesjukt om nästan hela befolkningen skulle tycka mer om något annat land än det de bor i. Åland tillhör faktiskt Finland även om de har självstyre och egen flagga. Åland är inte eget land.

        Åland blir alltid så skällt på,enbart för att de vågar stå på sig och är stolta över sitt modersmål.


    • mr.Åland

      Hej där alla, undrar ni hur de är på riktigt på Åland så kan ni börja med o tala till en Ålänning mua! Ta nu int o gör vilda gissningar!
      Nej vi är inte svenskar! Och ja såklart vi har ett avstånd från fasta landet. VI BOR PÅ EN Ö! Dessutom har vi en annorlunda kultur, de är fakta!
      Vi står på oss med svenskan för de är så vi växt upp! Jag är jätte glad att jag är tvåspråkig! Morsa från Åbo och farsa från Åland.För tillfället studerar ja i hesa och de skulle vara jätte svårt utan mina finska färdigheter.

      Och de är alltid Lejonat som gäller i hocky i alla fall. Det kan jag intyga vid de ljuvliga 6-1 var jag på en sportbar i Mariehamn en av alla hundratals som var där hejade på sverige, han höll på att bli lynchad när dom gjorde sitt ena mål. Så kom inte o säg att alla Ålänningar är sverige sympatisörer och vill höra dit!!

      Tack för mig!
      // stolt Ålänning

    • dgvdfd

      "Laittakaa nyt jotain kuulumisia av ahvenanmaalta, oolannistamme. "

      Alla är välkomna att diskutera på svenska.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe