outo ongelma

sukupolviero?

Anteeksi häiriö palstalle!

Asiani ei kuulu isovanhemmuuden piiriin lain. Ajattelin täältä kuitenkin löytäväni vähän nettikeskustelijoiden keski-ikää vanhempia ihmisiä, joten kysyn seuraavaa ja olen kiitollinen jokaisesta rehellisestä vastauksesta.

Peruskysymys kuuluu: onko teistä väärin internetin hakukoneilla katsoa vapaasti saatavia tietoja kiinnostavista ihmisistä?

Taustaa: tutustuin ensisilmäykseltä erittäin viehättävään naiseen, jonka kanssa puhelimme muutamalla tapaamisella yleisellä tasolla sitä sun tätä maailmanmenosta. Hän kertoi erään keskustelun lomassa olevansa juuri jäämässä eläkkeelle hieman etuajassa, 60-vuotiaana.
Spontaanisti kysyin alaa, en sen yksityiskohtaisemmin työpaikkaa tms. Hän sanoi, ettei missään tapauksessa sitä minulle kerro. Tiesin tuttavuuteni nimen ja uteliaisuuttani googletin nimen ja löysinkin tiedot. Hän on ollut yläasteen kieltenopettaja.

En ymmärtänyt ollenkaan, miksi kyseistä tietoa ei olisi voinut heti sanoa. Vielä vähemmän ymmärrän, että vielä vuodenkin yhdessäolon jälkeen riidan koittaessa, hän ottaa asian suuttuneena esiin. En ymmärrä, mikä teossani oli niin pahaa. Hän on 15 vuotta minua vanhempi ja vetoaa osin sukupolvieroon, osin muihin persoonallisuuden eroihin.

Osaisiko joku selittää, mitä pahaa olen tehnyt, kun itse en sitä parhaalla tahdollanikaan ymmärrä. Ehkä salaperäisyyden verhon raottaminen jotenkin oli väärin, mutta minusta ammattinsa sanominen kuuluu ihan normaalikeskustelun pirtaan ja näin ollen en kokenut urkkivani ja tirkisteleväni mitään epäilyttävää. Samoin olen joidenkin hänen sukulaistensa Facebook-profiileja ja jotain muutakin ihan pientä vilkuillut silkkaa uteliaisuuttani. Mistään pahantahtoisuudesta ei ole kyse. Tästä kaikesta on myös tullut huutoa, vaikka asiasta on jo vuosi.

Miten on…? Kaikki mielipiteet tervetulleita. Näin lyhyesti ei tietenkään voi selittää suhteen laatua ja kaikkia asiaan liittyviä seikkoja, mutta sana on vapaa.

20

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HENNALES

      hei.sukupolviero ei tee ihmisestä niin nuivaa että ei voisi itsestään kertoa yleistä asiaa,kuten työalaa. ehkä kannattaa miettiä kenen seurassa kuluttaa aikaansa.turhaan.

    • Nuppitohtorille

      Ei ole kyseessä sukupolviero, vaan naisystävälläsi ei enää ole kaikki inkkarit kanootissa. Yläasteen opettajan elämä on kuluttavaa, mikä ehkä selittää naisen käytöksen. Yritä kauniisti jutella, josko hän suostuisi johonkin terapiaan...

    • mummotta

      Minusta on mautonta urkkia toisesta asioita, joita hän itse ei halua kertoa. Minä en ainakaan haluaisi olla tekemisissä moisen harrastelijasalapoliisin kanssa.

      • ajattelen näin

        Mielestäni internet on julkinen media ja jos sieltä joku tieto löytyy,niin miksei sitä voisi katsoa.Ja en ymmärrä mikä salaisuus on olla yläasteen opettaja.Itsekin olisin kyllä ihmetellyt jos tuttavani pitäisi niin suurena salaisuutena työuraansa,saa kyllä toisen ihmisen hämilleen.


    • ei-kireä ex-ope

      Mitään väärää ei ole tapahtunut muuten kuin eukon päässä. Sinähän olet vain ollut aidon kiinnostunut hänestä ja hänen taustastaan.
      Tuon ikäistä mummoa tuskin pystyy muuttamaan, vaan katkeroituu päivä päivältä enemmän. Jos vuodenkin jälkeen jaksaa jurpottaa moisesta pikkuasiasta, niin anna olla. Löydät kyllä oikean naisen vielä. Itse olisin vain otettu, jos 15 vuotta nuorempi mies olisi minusta kiinnostunut (nainen 62 v.)

    • reilua seurustelua

      Ehkä tuo ope olisi itse halunnut kertoa sinulle taustansa aikanaan, Itse kyllä kertoisin ainakin oleellisimmat seikat seuralaiselleni, jos mielin seurustelukumppaniksi. Suosin rehellistä yhteispeliä, mutta kaikki ihmiset eivät halua kertoa kuin tiettyjä asioita itsestään eivätkä pidä siitä, jos tietoja haetaan kautta rantain. En vain ymmärrä, miksi hän sitten oli laittanut tietojansa esim Facebookiin.

      (Minä esim kerran suutuin eräälle puolitutulleni, kun hän oli urkkinut ikääni toiselta yhteiseltä tuttavalta - en näet halunnut kertoa, koska olimme vain hyvnpäiväntuttuja).

      • aloittaja ))))))

        Viestissä oli ehkä epäselvästi. Hänellä ei ole FB-sivuja, vaan nimen googlaamalla löysin koulun sivulta nimen. Samalla tuli joidenkin sukulaisten tietoja esiin myös, kun etsin tätä tiettyä henkilöä.

        Kiitos vastauksista tähän mennessä!


      • aloittaja ))))

        Minusta tapauksesi on eri asia.

        Ikäsi ei ole julkinen tieto, toisin kuin koulun sivut. Myöskin yksityishenkilöltä tiedon urkkiminen menee eri kategoriaan kuin julkisen viran googlaaminen internetistä.

        Mutta yhtä kaikki. Tehtyä en saa tekemättömäksi ja on ikävä todeta, että tämä minun mittapuullani mitätön asia vieläkin hiertää hänen mieltään kovasti, koska saattaa kiihdyttää itsensä täyteen raivoon tätä muistellessaan.

        On muissakin asioissa kovin hiljainen. Olen esim. kysynyt entisistä suhteista, muttei suostu sanomaan muuta kuin että on aina ollut naimaton eikä lapsia ole. En ole kuitenkaan lähtenyt mitenkään selvittämään aikaisempia suhteita vaan tyytynyt tilanteeseen.

        Ymmärrän ammatinkin salaamisen alussa, jos siinä on jotain erityistä. Esim. psykiatrin ammatti voi joillekin olla hankala, koska koetaan tällaisen ihmisen analysoivan puhki joka ainoan sanan. Toisaalta, jos on hyvin korkeassa asemassa tai hyvin "alhaisessa" voi sekin olla salaamisen peruste. Mutta mikä opettajan ammatissa on sellaista, ettei voi sitä vain todeta?

        En ymmärrä.


      • hohhoijaa
        aloittaja )))) kirjoitti:

        Minusta tapauksesi on eri asia.

        Ikäsi ei ole julkinen tieto, toisin kuin koulun sivut. Myöskin yksityishenkilöltä tiedon urkkiminen menee eri kategoriaan kuin julkisen viran googlaaminen internetistä.

        Mutta yhtä kaikki. Tehtyä en saa tekemättömäksi ja on ikävä todeta, että tämä minun mittapuullani mitätön asia vieläkin hiertää hänen mieltään kovasti, koska saattaa kiihdyttää itsensä täyteen raivoon tätä muistellessaan.

        On muissakin asioissa kovin hiljainen. Olen esim. kysynyt entisistä suhteista, muttei suostu sanomaan muuta kuin että on aina ollut naimaton eikä lapsia ole. En ole kuitenkaan lähtenyt mitenkään selvittämään aikaisempia suhteita vaan tyytynyt tilanteeseen.

        Ymmärrän ammatinkin salaamisen alussa, jos siinä on jotain erityistä. Esim. psykiatrin ammatti voi joillekin olla hankala, koska koetaan tällaisen ihmisen analysoivan puhki joka ainoan sanan. Toisaalta, jos on hyvin korkeassa asemassa tai hyvin "alhaisessa" voi sekin olla salaamisen peruste. Mutta mikä opettajan ammatissa on sellaista, ettei voi sitä vain todeta?

        En ymmärrä.

        Ajatteles ny hiukan, krepostelet foorumilla naisystävän ”outoa” käytöstä, siis miespolo hakee selitystä naisensa luonteen laadusta yleiseltä foorumilta, outoa sekin. Ohjaa naisesikin tänne, katsokaa sitten onko asia ylittämätön este välilöissä.


      • aloittaja ))))
        hohhoijaa kirjoitti:

        Ajatteles ny hiukan, krepostelet foorumilla naisystävän ”outoa” käytöstä, siis miespolo hakee selitystä naisensa luonteen laadusta yleiseltä foorumilta, outoa sekin. Ohjaa naisesikin tänne, katsokaa sitten onko asia ylittämätön este välilöissä.

        Olemme niin paljon vain kahden kesken, että omien ystävieni lisäksi tahdoin kysyä yleistä mielipidettä vähän laajemmalta piiriltä. Helpostihan jumittuu omiin näkemyksiinsä tajuamatta toisen näkökulmaa. Halusin laajentaa perspektiiviä.

        En nyt tiedä, mikä tässä on sen omituisempaa kuin keskustelussa yleensä? Eikös nämä keskustelupalstat ole keskustelua varten?

        Tiedän kyllä, että olen väärällä palstalla, mutta kuten aloituksessani totesin, halusin vastauksia muualta kuin teinipalstoilta tai asiattomilta "ihmissuhde"palstoilta, joita on riittämiin.

        Naisystävällä ei ole nettiä eikä sellaista suostu käyttämään, joten en voi ohjata häntä tänne. Hyvä idea toki ja tekisin niin, jos se olisi mahdollista.


      • neuvo
        aloittaja )))) kirjoitti:

        Olemme niin paljon vain kahden kesken, että omien ystävieni lisäksi tahdoin kysyä yleistä mielipidettä vähän laajemmalta piiriltä. Helpostihan jumittuu omiin näkemyksiinsä tajuamatta toisen näkökulmaa. Halusin laajentaa perspektiiviä.

        En nyt tiedä, mikä tässä on sen omituisempaa kuin keskustelussa yleensä? Eikös nämä keskustelupalstat ole keskustelua varten?

        Tiedän kyllä, että olen väärällä palstalla, mutta kuten aloituksessani totesin, halusin vastauksia muualta kuin teinipalstoilta tai asiattomilta "ihmissuhde"palstoilta, joita on riittämiin.

        Naisystävällä ei ole nettiä eikä sellaista suostu käyttämään, joten en voi ohjata häntä tänne. Hyvä idea toki ja tekisin niin, jos se olisi mahdollista.

        Yläasteen kieltenopettajalla ei ole ollut ja ei ole nettiyhteyttä käytössään, kuulostaa epäuskottavalta koska koulutyökin vaatii nykyään netin hallinnan ja käytön.
        Otapa läppäri / älypuhelin mukaan seuraaville treffeille ja tulette molemmat sitten tänne.


      • Neuvojalle
        neuvo kirjoitti:

        Yläasteen kieltenopettajalla ei ole ollut ja ei ole nettiyhteyttä käytössään, kuulostaa epäuskottavalta koska koulutyökin vaatii nykyään netin hallinnan ja käytön.
        Otapa läppäri / älypuhelin mukaan seuraaville treffeille ja tulette molemmat sitten tänne.

        Tämä tuntuu hullulta, mutta opettajissa on paljon sellaisia, jotka eivät hallitse tietokoneen käyttöä. Näitä on jopa paljon nuoremmissakin ikäluokissa kuin 60-vuotiaissa.
        Itsekään en oikein ymmärrä, kuinka voivat toimia virassaan niin heikoin taidoin, mutta juuri joku 6-kymppinen on varmaan vedonnut siihen, että jää eläkkeelle eikä enää halua opetella uutta. Ketään ei kai irtosanota siitä syystä, ettei esim. osaa laittaa arvosteluja koneelle, vaan joku auttavainen kollega tekee ne heidän puolestaan.


      • aloittaja )))
        neuvo kirjoitti:

        Yläasteen kieltenopettajalla ei ole ollut ja ei ole nettiyhteyttä käytössään, kuulostaa epäuskottavalta koska koulutyökin vaatii nykyään netin hallinnan ja käytön.
        Otapa läppäri / älypuhelin mukaan seuraaville treffeille ja tulette molemmat sitten tänne.

        Voi kuulostaa epäuskottavalta, mutta näin se vain on. Mikä motiivi minulla tässä nyt aloittajana on sepitellä tarinoita lämpimikseni?

        Hän ei käyttänyt sähköpostiakaan vielä töissä ollessaan, vaan kollega katsoi viestit.

        Tämä on minusta hieman epäeettistäkin, koska voihan henkilökohtaiseen sähköpostiin tulla esim. lasten vanhemmilta viestejä, jotka on tarkoitettu vain tämän opettajan tiedoksi. Opettajan sähköposti ei ole minusta rinnastettavissa yrityksen sp-osoitteisiin, joihin meilatessaan ei voi olla varma päätyvätkö sihteerille tms.

        Olisi mukava vaihdella kiinnostavia artikkeleita ym., mutta kun ei suostu koneen hankintaan, niin ei suostu. Asia on selvästi loppuun käsitelty. Ei hänellä ole televisiotakaan, mutta kuuntelee radiota ja lukee paljon kyllä. Keskusteltavaa kyllä sinänsä riittää. Se onkin suhteen parasta antia.


    • riippuu ihmisistä

      Kuulepa kun niitä on sellaisiakin henkilöitä, joita seurustelun jossain vaiheessa alkaa pänniä ja rassaa kumppanin entiset suhteet. Vanhoista sulhoista/morsiamista tai vaimoista/miehistä voi joku tyyppi olla aivan sairaan mustasukkainen ja kehittää päässään mitä ihmeellisimpiä tarinoita.
      Tällaisiakin tapauksia on.

      • Nuppitohtorille

        Eikös tuo avaaja nimenomaan kirjoittanut:
        "En ole kuitenkaan lähtenyt mitenkään selvittämään aikaisempia suhteita vaan tyytynyt tilanteeseen."

        Se että:
        "asia vieläkin hiertää hänen mieltään kovasti, koska saattaa kiihdyttää itsensä täyteen raivoon tätä muistellessaan."

        ja että:
        "on aina ollut naimaton eikä lapsia ole. "

        Viittaa hiukan siihen, että muut mahdolliset seurustelukumppanit ovat hoksanneet ajoissa nostaa kykintä. Tosin nainen voi myös olla varautunut, koska tietää luonteensa erikoiset piirteet ja uskoo, ettei hänen kanssaan kukaan seurustele tositarkoituksella.


    • Syyttä suuttunut

      Netti on yllätys.
      Moni on ällistynyt löytäessään netistä itsensä ja omia tietojaan.

      Jotenkin tuntuuu nololta havaita, että oma ikä ja koulutus saattaa selvitä vain googlettamalla.

      On ehkä tahdikasta olla kertomatta, että on naputtanut ystävän nimen Googleen. Hienotunteisuus ei ole pahasta.
      Mutta ei siitä voi loukkaantuakaan. Netissä on paljon enemmän tietoja kuin tavallinen ihminen ymmärtää.
      Ja hän on elänyt suuren osan elämästään ennen nettiä.

      • Kattimus

        Samalla tavalla voi katsoa tietosanakirjadta tai kukaon kukin-kirjasta ;)

        Työhönotossa ei saa katsoa googlesta tai ainakaan paljasta katsoneensa. Muuten saa ja kannattaakin.


    • tavistavallinen

      "Samalla tavalla voi katsoa tietosanakirjadta tai kukaon kukin-kirjasta ;)"

      ai jaa... en ole tiennytkään että on olemassa painettuja opuksia joissa kerrotaan ihan jokaisen tavis-suomalaisenkin tiedot? mistä niitä saa?

      eikä googlekaan kerro ihan kaikkien tietoja... esim. minä olen niin tavallinen tavis ettei googlekaan tiedä minusta mitään, vaikka työelämässä olenkin. ; ) muutama kaima sieltä kylläkin löytyy.

      • Synt.aika ja -paikka

        Matrikkelitietoja voi katsoa kirjastoissa. Useimmista akateemisista aloista on omat matrikkelinsa, ja sitten on koulujen historiikkeja ja oppilasluetteloita,ja maakunta-arkistoissa oppilaiden koulutodistukset 100 v ajalta, on osoitetietoja, puhelinnumeroita."Kuka kukin on"-tietokirjaa on julkaistu toista sataa vuotta. Siinä on mainittu tärkeiden ihmisten tärkeimmät tiedot.
        Maatiloista ja niiden omistuksesta on moniosainen teos kirjastoissa, jne.
        Arkistot ovat aarreaitta sellaiselle, joka esim. etsii sukuaan sukututukimusta tehdessään.

        Meistä kaikista on paljon enemmän tietoja saatavilla kuin itse uskomme.
        Siksi on tyhmää loukkaantua, jos joku on saanut syntymäaikani selville jostakin tiedostosta.

        Sitten itse kyllä näkisin punaista, jos kuulisin, että joku on käynyt katsomassa veroilmoitukseni verovirastossa. Se olisi jo törkeää utelua.


    • Elämmä 2000- lukua..

      Ihme ettei daamisi ole otettu kun mies on noin kiinnostunut googlaa nimen.
      .Kaikki tieto internetissä on julkista tietoa, joten siitä on turha valittaa.

      Hän on selvästi päällepäsmäri ainesta ja haluaa itse päättää mitä mies tekee ?
      Kaikilla on oikeus mennä internettiin joten turhaa ulista.

      Jos jaksat käydä verovirastossa katsomassa verotietoja, sekin on täysin laillista.
      Mikäli nyt kiinnostaa....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1395
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      153
      1116
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      947
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      847
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      78
      802
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      731
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      723
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe