23v. ylioppilas ainoana 'aikuisena' amisluokassa

skskkssk

Moi,

nyt tarviis vähä vertaistukea. Pääsin amikseen opiskelemaan matkailua. Olen ainoa yo luokassa, kaikki muut ovat tulleet ysiluokalta. Mitenhän tässä kolme vuotta menee...? Saan hyväksiluettua kaikki kielet, matikan jne. eli olen vain noin puolella tunneista. Kuinkahan ulos sitä joutuu porukasta kun muut tahkoaa kaikilla tunneilla ja mä oon vaa osalla tunteja.

Kokemuksia?? pliis.....

27

1309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palle-Jooseppi

Mitä hittoa? Miten teidän aikataulut oikein on järjestetty? Jos olet yo-linjalla, pitäisi kokonaisoppiaika olla tuon 2 vuotta eikä yhtään enempää.

• Mial_

Joo ei sun todellakaan siellä pitäisi kolmea vuotta olla. Toki riippuu omasta työskentelystä, mutta ylioppilaat ja toisen ammattikoulun käyneet selviävät kyllä parissa vuodessa.

Mutta joo, olen itse samanikäinen ja samalla puolellakin kun sä, en tosin ainoa täysi-ikäinen mutta kuitenkin. Itsellä on ainakin se tilanne, että en mä välttämättä sinne ystävystymään mennyt, vaan hakemaan itselleni sitä tutkintoa ja koska myös hyväksiluen tunteja, niin mulle on oikeastaan aivan sama tuolla tuntimäärällä että kuulunko porukkaan tiiviisti vai vähemmän tiiviisti. Ryhmätyöt onnistuu kyllä vähemmälläkin tuntemisella. Ihan mukavia tyyppejä, mutta mitä olen siellä jutellut muille, niin en koe että on hirveästi yhteistä keskusteltavaa 16-vuotiaiden kanssa, joten en väkisinkään ala heidän kanssa roikkumaan. Pientä small talkia ja siinä oikeastaan ne. Muuten teen vain tarvittavat työt ja lähden himaan.

• skskssk

En ole yo-linjalla, kun ei sellaista tälle alalle ollut. Hain peruskoulun päättötodistuksella. Ja sen takia sitten olenkin ainoa aikuinen. Opolle olen menossa huomenna, että eiköhän tota mun tutkintoa jollainlailla yritetä tiivistää, että ainakin 2,5 vuodessa selviäisin.
      Joo eihän sinne toki ystävystymään olla menty. Tuntuu vaan kun ne nuoret muodostaa porukkansa niin nopeasti ja meikä on sitte se ainut joka ei o missään porukassa. No, kasvattaa luonnetta : )
      Kiitos vastauksista!

• Mial_

Ei tarvitsekaan olla yo-linjalla, kunhan olet käynyt jonkun peruskoulun jälkeisen koulutuksen, niin pääset kyllä kahdessa vuodessa ulos. :) Ainakin minulla on näin. :D

• skskskk

No hyvä kuulla :D huomenna se varmasti varmistuu kun opon tapaan.
      Kyselen nyt vielä tälläisiä tyhmiä käytännön juttuja, mutta jotka mietityttää. Esim. käytkö ruokalassa syömässä porukalla näidän 'teinien' kanssa vai yksin?

• Mial_

Muista antaa myös ajokortti kopioitavaksi, jos sulla sellainen on, saat siitäkin yhden opintoviikon pois. :D

No meidän luokalla on muutama täysi-ikäinen mun lisäksi (ei tosin mitään yhteistä heidänkään kanssa), heidän kanssa käyn syömässä. Monena päivänä tulen kyllä kouluun vasta ruokailun jälkeen, joten syön lähinnä himassa ennen kun kouluun menen. Eniten häiritsee just tuo, että nämä nuoremmat eivät jaksa keskittyä mihinkään ja rassataan puhelinta koko helvetin aika ja naureskellaan jollekin aivan ihme asioille ja mölytään. Eivätkä mitenkään kommunikoi maikkojen kanssa, mikäli he tunnilla jotain kyselevät, me vanhemmat sitten hoidetaan toi vastailu. :D Ehkäpä siellä sentään sen pari vuotta jaksaa pyristellä. Onneksi on pitkiä työharjotteluja.

• skskkssk
        Mial_ kirjoitti:

Muista antaa myös ajokortti kopioitavaksi, jos sulla sellainen on, saat siitäkin yhden opintoviikon pois. :D

No meidän luokalla on muutama täysi-ikäinen mun lisäksi (ei tosin mitään yhteistä heidänkään kanssa), heidän kanssa käyn syömässä. Monena päivänä tulen kyllä kouluun vasta ruokailun jälkeen, joten syön lähinnä himassa ennen kun kouluun menen. Eniten häiritsee just tuo, että nämä nuoremmat eivät jaksa keskittyä mihinkään ja rassataan puhelinta koko helvetin aika ja naureskellaan jollekin aivan ihme asioille ja mölytään. Eivätkä mitenkään kommunikoi maikkojen kanssa, mikäli he tunnilla jotain kyselevät, me vanhemmat sitten hoidetaan toi vastailu. :D Ehkäpä siellä sentään sen pari vuotta jaksaa pyristellä. Onneksi on pitkiä työharjotteluja.

Heh, hyvä juttu tuo ajokortti, kiitos tiedosta! Ei olis tullu mieleen!

Jep, tuota samaa käytöstä oli havaittavissa jo ekana päivänä, mihinhän siitä vielä pahenee. No, kyllä se pari vuotta tosiaan menee, vaikka miten päin.

• Mial_
        skskkssk kirjoitti:

Heh, hyvä juttu tuo ajokortti, kiitos tiedosta! Ei olis tullu mieleen!

Jep, tuota samaa käytöstä oli havaittavissa jo ekana päivänä, mihinhän siitä vielä pahenee. No, kyllä se pari vuotta tosiaan menee, vaikka miten päin.

Missä päin muuten oot koulus?

• ei enää ikinä!

Voi olla aika helvettiä! Itse jouduin aikanaan peruskoulupohjaiselle linjalle, kun alotin syksyllä kuukautta myöhemmin kuin muut. Olisi ollut yo-pohjainenkin linja, MUTTA minut laitettiin tuohon peruskouluryhmään, koska siitä oli lopettanut jo niin moni ja tilaa oli.

Mun opiskelut meni ihan pilalle tuon takia, kun koko ryhmä oli täynnä ihmisiä, joita ei opiskelu kiinnostanut minkään vertaa. Tulivat kaikille tunneille myöhässä, puhuivat kaikki tunnit omia juttujaan ja keskeyttivät opettajan puheen ja kyselivät miljoona kertaa itsestään selvyyksiä tai samoja asioita. Lähtivät kesken päivän pois porukalla, välillä oli vaan kolme oppilasta iltapäivällä paikalla.. Ihan järkyttävää menoa. Eipä ollut kiva jäädä työtunneille, kun 80% porukasta häipyy kesken pois ja muutamalle jää kaikki loppusiivoukset ja muitten tekemiset jäljelle... Siitä sit itekkin aloin pummimaan/lintsaamaan tunneilta ja häivyin surutta kotiin kesken päivän, kun ei vaan kestäny tota meininkiä...
      Kaikki muut siitä luokalta kävi joka välkkä tupakalla paitsi minä ja yksi toinen tyttö. Tuo toinen tyttö oli sit oikeestaan mun ainot "kaveri" koko amiksen aikana. En todellakaan päässyt niitten nuorten porukoihin yhtään mukaan. Enkä ois halunnutkaan, kun oli ne niin paljon nuorempia, jutut pyöri pojilla mopojen/bensan ympärillä, ja tytöt puhu vaan ryyppäyksestä ja biletyksestä ym. Meidän luokassa oli tosi pahaa koulukiusaamista ja surkea ryhmähenki. Pari oppilasta joutui tosissaan kiusanteon ja pilkan kohteeks, ihan avoimesti jotkut näytti vihansa heitä kohtaan. Itse en onneks joutunu kiusatuks, kun otin sit tietoisesti sen verran aikuismaisen ja ehkä ylimielisenkin asenteen, osoitin niille et mä oon niitä selkeesti vanhempi ja viisaampi. Toki vittuilua ja kaikkee sellasta paskaa pahimmat luokan häiriköt suolti myös minunkin niskaan.

Ja ruokalassa sain käydä yksin syömässä ,kun ei nää teinit tullu mun kaa samaan pöytään. Menin yleensä istumaan samaan pöytään niitten kaa, mutta he tietty häippäs heti, yhden haarukallisen syötyään tupakalle. Eivät tosiaan arvostanu kouluruokaa yhtään..

Mut ehkä sun koulussa on järkevämpiä nuoria ja meno ei oo ihan näin hirveetä, kuin mitä mä jouduin kokemaan.

• Mzil

Tuttu tunne! Nuo kakarat ei oikeasti tajua vielä, että mitä se elämä on ja pistävät ranttaliksi koulunkin. Kaikista rasittavinta on se, että amikseen ei ole pakko mennä, joten miksei tuollaiset ihmiset oikeasti voi jättäytyä pois sieltä jos ei kiinnosta, eikä voi antaa muiden rauhassa opiskella! :(

• frustration-.
        Mzil kirjoitti:

Tuttu tunne! Nuo kakarat ei oikeasti tajua vielä, että mitä se elämä on ja pistävät ranttaliksi koulunkin. Kaikista rasittavinta on se, että amikseen ei ole pakko mennä, joten miksei tuollaiset ihmiset oikeasti voi jättäytyä pois sieltä jos ei kiinnosta, eikä voi antaa muiden rauhassa opiskella! :(

sanoppa muuta

• ................

Olen ollut kahdesti ammattikoulussa lukion jälkeen. Kummassakin oli yhteinen ryhmä peruskoululaisille ja yo-pohjaisille. Tässä kokemuksiani:

1. koulu:
      Välillä meno oli aika hurjaa. Jotkut lintsasivat aika paljon, kiroilivat hirveästi, häiriköivät tunneilla jne. Kaikki peruskoulupohjaiset tupakoivat. Mutta koska ala oli mieluinen, niin piti vain oppia suodattamaan mekkala pois ja yrittää ajatella, että kyllä tähän maailmaan ääntä mahtuu. Minä ja muut yo-pohjaiset vielä olimme kaikki aika hiljaisia ja kilttejä tyttöjä ja supertunnollisia, niin oli siinä joskus kestämistä. Mutta mukava luokkamme silti oli ja vaikka jotkut mekastivat koko ajan, niin kyllä he olivat silti mukavia ja hyväntahtoisia. Ketään ei kiusattu tai haukuttu.

2. koulu:
      Tässä oli vähän toisinpäin kuin edellisessä. Suurin osa peruskoululaisista oli kilttejä ja melko rauhallisia, mutta yo-pohjaiset (paitsi minä) olivat kiusaajia. Eivät he lintsanneet ja muuten häiriköineet, mutta ihan avoimesti inhosivat nuorempiaan, eräänkin he ottivat oikein silmätikukseen. He aina haukkuivat nuoria ja ottivavat silmätikukseen sellaisia, joilla oli esim. oppimisvaikeuksia. Tuntui pahalta. Enpä paljonkaan viettänyt kyseisen koulun aikana aikaani näiden niin aikuisena itseään pitävien yo-pohjaisten kanssa (itse olin näitä "aikuisia" 10 vuotta vanhempi, mutta en silti korostanut ikääni koskaan). Jos jotain en siedä, niin koulukiusaamista. Joskus tuntui, että päässä alkaa kiehua, kun heitä kuuntelee. Joskus sanoin ihan suoraan heille, joten siksi varmaan en ollut suosittu yo-pohjaisten keskuudessa.

• lycka till

Ite nyt vaan eksyin tälle palstalle joten antakaa anteeksi kommentilleni. Itehän menin 23v AMK.n penkille ja olen hajoilin näitten 19-20v juttuihin ja tekemisiin aivan täysin mutta sinun tilassa en varmaan pystyis olemaan tekemisissä noitten 16v kanssa. Ei muuta kun jaksamisiin.

• juustokinkku

Moi,
      mun aikaan jolloin olin 17v oli luokalla yksi 25v. Kuulemma saikahti ensin ja mietti mita siitakin tulee, mutta hyvin 'selvisi' ja sopeutu joukkoon ihan samalla tapaa kuin muutkin. Eika kukaan edes tainnut pyytaa sita olutta ostamaan. :)

• XXXXX

Aloitin itse nyt yli kolmekymppisenä peruskoulupohjaisella linjalla ja luokan seuraavaksi vanhin onkin jo kymmenen vuotta nuorempi. Oma asenne ratkaisee paljon... ala kun on mieluisa ja omaani vielä suhteellisen vaikea päästä, niin ihan motivoitunutta porukkaa tuntuu olevan nuo nuoremmatkin. Ihan mukavaa sakkia ja ei mitään ongelmaa ryhmätöissä ym. Tosin onnekseni ikääni on aika vaikea arvata ja en sitä asiaa itsekkään ole esille tuonut. Tsemppiä, kyllä se hyvin sujuu... :)

• aikkariii

Miksi et ole hakenut aikuispuolelle. Kuulut sinne ja opsikelua vuosi, vähän toista.
      Näyttöinä

• 27 ja Amiksessa

"Kuulut sinne"? Se että on nuortenhaku, ei tarkoita että kyseiseen koulutukseen olisi yläikärja. Se on yksinkertaisesti nimetty väärin. Oppivelvollisuuden jälkeen saa kuka tahansa, jolla on paperit kunnossa, oli ikä vaikka 60 hakea ja päästä opiskelemaan. Ammatinvaihtajat, jatkokouluttautujat yms. Ei Amis ole vain nuorille vain kaikille. Iltalinja on heille, jotka tahtovat käydä töissä koulutuksen ohella. Kaikki ei sellaista jaksa/halua.

Ei se niin vaikeaa ole hyväksyä eri-ikäisiä ihmisiä.

• ei-ikärasisti

oon itsekin 23 wee ja opiskelen nuorten linjalle ja hyvin tulee juttuun 16-17 vuotiaiden kanssa, ehkä mä oon sit vaan niin lapsenmielinen vielä :D toki jotkut heidän tempaukset ja juttunsa ovat lapsellisia mutta minkäs sille voivat kun ikä on mikä on

• Myös vanhempi amis

Itse opiskelen amiksessa, ikää 24v. Olen peruskoululaisten kanssa samassa ryhmässä koska olen tämän koulun alan ainoa yo-pohjainen jamppa, kollegat ovat 15-16v.

Kyllä noiden kanssa toimeen tulee, joskin sen huomaa että näillä osalla on vielä teini-ikä pahasti kesken kun pitää liikkua aina ryhmässä, olla samat jutut kuin muilla ja eikä osata olla oma itsensä. Onneksi työt ovat sellaiset missä aika menee mukavasti ja vapaa-aikana minulla on muut ystävät joiden kanssa vietän vapaa-aikani.

Koulun luonteesta johtuen vain minä asun kaupungissa, kaikki muut tulevat ympäriltä olevista kunnista kouluun joka aamu joten se osaltaan myös on ollut syynä siihen miksen ole heidän kanssaan viettänyt vapaa-aikaa.

• never too old

Mä en ymmärrä miten omasta iästä tehdään kauhean iso haloo amiksessa. Koulu se on siinä missä muutkin! Mä itse olen nyt syksyllä hakenut amikseen YO-linjalle Tieto-ja viestintätekniikan perustutkintoa lukemaan ja mahdollisen koulun alettua oon 28 vuotta "vanha". On toki totta että YO-linjan opiskelijat ovat kaikki täyttäneet jo 18 ja ovat siis aikuisia (tai pitäisi ainakin olla heh heh) verrattuna PK-linjaan ja meiningin pitäisi olla asiallista mutta eihän sitä koskaan tiedä. Voi olla että olen oman luokkani vanhimpia mutta annanko sen häiritä itseäni tai tehdä siitä numeroa? en, miksi pitäisi? Yksinkertaista: Jos teen itse iästäni numeron amiksessa niin annan muillekin luvan tehdä niin ;)

• just saying

Olin amiksessa yo-pohjaisella linjalla, ja pistin kyllä merkille, että etenkin suoraan lukiosta tulleet (?) "miehet" olivat henkisesti 13-vuotiaan tasolla. Naiset vaikuttivat ihan fiksuilta, mutta kyllä nekin harrasti kyttäämistä ja juoruilemista ja paskan puhumista selän takana, mikä välillä meni ihan kiusaamisen puolelle. Osa oli reippaasti yli parikymppisiä (ja äitejä!), joten pisti vähän ihmettelemään, missä vaiheessa se aikuistuminen nykyään oikein tapahtuu.
      Hassuinta oli, että ne muilla luokilla olevat peruskoulupohjaiset opiskelijat vaikutti paljon mukavammilta ainakin ulkopuolisen silmin.
      (Näin siis Turussa Kellonsoittajankadun koulutalossa pari vuotta sitten.)

• Vierailijana

Olin aikanaan amiksen rakennuslinjalla, lähes ainoana lukion jälkeen. Ja kyllä meno oli ihan uskomattoman lapsellista. Työmaalla leikittiin kuin päiväkodissa, tunneilla huudeltiin jne.

• Mzil

Itse olen parikymppinen ensimmäisen vuoden opiskelija pintakäsittelyalalla. Onneksi luokalleni sattui pari muutakin täysi-ikäistä, muuten olisin varmasti lopettanut koulun heti alkuunsa. Tällä hetkellä vituttaa eniten, kun kakarat tulevat pummailemaan tupakkaa, kuvittelevat ilmeisesti joskus vielä onnistuvansa siinä. Ei siinä mitään jos on oikeasti siellä tekemässäkin jotain ja opiskelemassa, mutta välillä menee tuo touhu tuolla tunneilla niin sekavaksi, ettei mitään rajaa. Lennätetään lennokkeja ja huudetaan opettajille, teini-ikä on ilmeisesti paras ikä.

• Nimim. nähty on

"Ei siinä mitään jos on oikeasti siellä tekemässäkin jotain ja opiskelemassa, mutta välillä menee tuo touhu tuolla tunneilla niin sekavaksi, ettei mitään rajaa. Lennätetään lennokkeja ja huudetaan opettajille, teini-ikä on ilmeisesti paras ikä. "

Tai oppitunneilla kierrätetään jotain paperilappuja kavereille yli kakskymppistenkin oppilaiden toimesta.

• juuh

Ottakaa huomioon, että nämä mölyävät opiskelijat ovat vielä niitä 15-vuotiaita ja koko sen ajan alle 18v. Joten mitä niiltä voi olettaa muuta kun mölyämistä?

• sweet memories

Oltu 4 vuotta amk:ssa ja keski-ikä opiskelijoilla luokassamme oli noin 25-27 ,(erittäin haluttu linja), joo sielläpä naiset kuiskuttelivat tunnilla kuin pikkulikat ja kirjelappuset menivät tunnin aikana kädestä käteen, opettajille länkytettiin ja tunneille lompsittiin silloin kun muistettiin, jne..onneksi osa luokasta oli tosi fiksuja (eli nämä jotka valmistui ajoissa ja mahdollisimman nopeasti ) ilman näitä skarppeja ja vastuullisia opiskelijoita olisi opinnot tyssänneet ainakin mulla ensimmäiseen ryhmäprojektiin. Itse opinnot olivat mielekkäitä mutta opintotunneilla olo ja projektien pakolllinen teko näiden samojen ihmisten kanssa yhteistyössä (neljä vuotta!!!) oli sellaista että vieläkin näkee painajaista. Aika rento asenne puolella luokasta opintosuorituksiin kunnes niitä alettiin perätä tosissaan tulos tai ulos periaatteella. Meinasin lopettaa tosissani useasti opintojen aikana koko koulun syystä etttei vaan kestänyt sitä teiniangsti-ilmapiiria.Loistavat ja kannustavan kärsivälliset opet auttoi jaksamaan tuon ajan, kiitos heille.

Oli maailman onnellisin olo kun kävelin ulos paprut taskussa tuosta (tosin onneksi arvostetusta)koulusta. Tai oikeasti juoksin.

• hmmm5

On kokemusta. Voin sanoa, että sun pitää ottaa kursseja 2. ja 3. vuositasolta ja sovittaa lukujärjestyksesi sen mukaan. Ensin menet opintojenohjaajalle ja sitten neuvottelet yksitellen kunkin aineenopettajan kanssa mahdollisuuksistasi suorittaa kursseja vaikka osa tunneista menee päällekkäin.

Siten opiskeluaikasi lyhenee n. 2 vuoteen. Sitten aktiivisesti sun pitää tutkia mahdollisuutta päästä suorittamaan työharjoittelua hyvissä ajoin, joko siis työhön, josta saisit palkkaa ja hyväksiluvut jne tai sitten niihin ilmaistöihin.

Toisekseen ei tarvitse olle YO, että saa yhteisistä aineista hyväksiluvut. Tarvitsee vain suorittaa sopiva määrä lukion opintoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe