Lapsi liian pieni päivähoitoon.

Joku vaan

Minulla on ihana 1,5v lapsi. Olen kuitenkin päättänyt hakea hänelle perhepäivähoitopaikkaa, jos ei saa niin stten joutuu päiväkotiin. Eli siis vajaa 2-vuotiaana päivähoitoon.

Olen yksinhuoltaja ja jos laitan lapsen hoitoon, on minun tehtävä täyttä päivää, että pystyn elättämään meidät. Eli jos olen 8h päivässä töissä ja 1h menee matkoihin yhteensä, niin hirveän pitkä päivä tulisi lapselle. Ehkä pystyisin tekemään vaan 7h, mutta silti päivästä tulee mielestäni liian pitkä lapselleni. Mutta kun ei ole vaihtoehtoja, raha ei tule itsestään.

Uskon, että lapsen mummu voisi hoitaa lasta ainakin yhden päivän viikossa, jolloin päivähoitoa olisi päiväkodissa neljänä päivänä viikossa. Olisi edes vähän parempi niin, vaikkei mummu äitin seuraa korvaakaan.

Pelkään, että lapsi alkaa oireilemaan jollain tavalla. En haluaisi hänen joutuvan noin pitkiä päiviä viettämään minusta erossa, mutten voi muutakaan.

Täytyy vielä sanoa, jos joku ihmettelee miksen odota kotona kolmevuotiaaksi saakka. Minulla on tässä viimevuoden aikanaalkanut masennus, ahdistus ja tämän seurauksena muitakin ongelmia. Ne todennäköisesti lievittyvät huomattavasti kun menen töihin ja näinollen saan muutakin sisältöä elämään kun lapsen kanssa oleminen. Nautin lapseni kanssa olemisesta ja rakastan häntä yli kaiken, mutta jos minä en ole terve, niin saan sitäkin vähemmän aikaa olla lapseni kanssa.

Kunhan vuodatin tunteita tänne.

7

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sggs

      Turha sinun on kokea huonoa omatuntoa, koska jos olet yksinhuoltaja niin eihän sille voi mitään...töitä on tehtävä jotta elää. Itselläni taas tilanne oli se, että jouduin laittamaan lapset 3,5 ja 1v9kk hoitoon koska muuten minulta olisi lähtenyt hyvä työpaikka alta (työni oli määräaikainen ja jos en olisi nyt palannut, sitä ei olisi uusittu) ja se taas olisi tarkoittanut meidän perheessä sitä, että olisin melko varmasti joutunut muuttamaan hoitovapaan jälkeen toiselle paikkakunnalle (oman alani töitä ei juuri ole muita kotikunnassamme) ja lapset olisivat silloin joutuneet olemaan vielä pitempiä hoitopäiviä. Nyt sain pitää työpaikkani (olen myös korkeasti koulutettu ja ollut jo kotona 3,5 vuotta), lapset ovat lähellä lähes naapurissa pphoidossa (hoitaa vain meidän lapsia) ja lapset ovat osa-aikaisesti hoidossa 3 päivänä viikossa kiitos joustavien työaikojen ja osa-aikaisen hoitovapaan. Mielestäni perheen kokonaistilannetta pitää ajatella ja meidän tilanteessamme perheen kokonaistilanne jopa parani kun menin osa-aikaisesti töihin. Lapset ovat viihtyneet tosi hyvin, itse jaksan paremmin nyt ja miehen kanssakin menee paremmin :-). Lapset ovat yhtä iloisia kuin ennenkin, he leikkivät jopa samojen kavereiden kanssa samassa puistossa kuin minä kotona ollessaan (kyseinen pphoitaja kävi samassa puistossa kuin minä kotona ollessani). Itse pelkäsin aivan sikana etukäteen, mutta hyvin on mennyt ekat viikot! 1,5-vuotiaan voi jo laittaa pphoitoon (LiisaKeltikangas- Järvinen muistaakseni kirjoitti siitä), mutta päiväkotiin toivon mukaan vasta 3-vuotiaana. Toivottavasti saat hyvän pphoitopaikan!

      • Äitykkäläinen

        Minun tyttö meni 11kk ikäisenä päiväkotiin. On normaali, rauhallinen, taitava ja osaava ammattikoululainen (kaksoistutkintoa suorittaa). Surullinen olin kun jouduin niin nuorena laittamaan, mutta olin totaali yh silloin ja pakko palata töihin heti.
        Varmasti riippuu paljon lapsen tempperamentista miten sopeutuu ja miten kokee päivähoidon.


    • lapsen äiti

      Meilä näin. Me olemme mieheni kanssa eroamassa ja minä lapsen kanssa muutamme toiselle paikkakunnalle. Siksi muutamme toiselle paikkakunnalle, koska täällä nykyisessä asuinkunnassamme ei ole minun alan töitä. Mietityttää vain nyt se että kun juuri nyt olisi avoinna unelmatyöpaikka juuri minne olemme muuttamassa, muttakun en vielä haluaisi noin pientä 1,2kk laittaa hoitoon. Mutta jos en hae tänne työpaikkaan minua voi jäädä harmittamaan, koska edes täällä uudella paikkakunnalla ei ole paljon alani työpaikkoja, löydänkö myöhemmin alani työtä. Olen kyllä valmis hakemaan jonkin muunkin alan töitä. Rahatilannekaan ei kovin hyvä ole, mutta ehkä pärjäisin vielä sinne asti että lapsi täyttää 2v. Hankala tilanne haenko tänne töihin vai en? Työpaikka täytetään vielä heti sopivan henkilön löydettyä.

    • lapsen äiti

      hups, kirjotusvirhe eli lapsi on 1 vuosi ja 2kk vanha.

    • -----------

      Valitettavasti vain lapsia on pakko viedä hoitoon ja töitä on pakko tehdä. Eipä sille voi mitään. Asiathan ovat tietysti yksilökohtaisia, mutta itse suosittelisin ennemmin viittä päivää viikossa hoidossa kuin neljää hoidossa ja yksi mummolassa. Lapsen on paljon helpompi sopeutua hoitopaikkaan, kun on siellä joka päivä ja toisaalta kahteen paikkaan sopeutuminen on rankempaa kuin yhteen (vaikka mummo varmaan onkin tuttu, niin ei kai hän siellä ole ihan säännöllisesti ollut kokonaisia päiviä hoidossa).

      Tuollainen 9-tuntinen hoitopäivä on aika normaali päivä lapsille. Kyllä sinunkin lapsesi siihen tottuu. Alkuun ehkä oireilee, mutta ei kovin kauaa varmastikaan. Hyvin se menee.

    • vapaapäiväkunniaan

      Höpö höpö, kyllä lapsi voi aivan hyvin olla yhden päivän viikossa mummon hoidossa. Eiköhän mummola ole tuttu paikka lapselle. Ja varmasti menee hyvin, kun yritttää pitää mummolapäivänä suht saman rytmin kuin päiväkodissa. Mukavahan se on saada lapsenkin olla yksi päivä kahden mummin kanssa eikä isossa ryhmässä. Ja yh äitikin saa pientä helpotusta päivähoitomaksuun.

    • Yh -77

      Yksinhuoltajan arkea 70-luvulla: lapsi hoitoon 2,5 kuukauden ikäisenä. Siitäkin selvittiin! Älä murehdi; kyllä asiat järjestyy!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      56
      5584
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      61
      2383
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      52
      2322
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1059
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1044
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      950
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      877
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      793
    9. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      773
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      771
    Aihe