HEI!

Sallamanteri

Miten teillä on alkanut koulut ja eskarit käyntiin? Mulla aloitti tyttö juuri ensimmäisen luokan ja jo ensimmäisenä päivänä hänelle tuli joku sanomaan "sä et ole suomalainen". Tyttärelläni on afrikkalainen isä joten ihon sävy on muutaman asteen tummempi kuin meillä vaaleilla. Syntynyt ja saanut täysin suomalaisen kristillisen kasvatuksen.Huomasin selvästi että tuokin ääneen toteaminen vaikutti tyttöön vaikkei mitään haukkumista ilmennyt. Aiemmin ei kukaan ole kommentoinut mitään tummasta sävystä ja mietinkin mitä voisin tytölle sanoa ettei hän välittäisi ääneen kommentoinnista,mitä voisin sanoa vahvistaakseni häntä?
Kiusaaminen ja haukkuminenhan on sitten eriasia mutta miten reagoida siihen että lapsen kuullen kommentoidaan hänen ulkonäköään? Jos kovasti reagoi ja kommentoi takaisin kuinka helposti kääntyy kiusaamiseksi ja nimittelyksi?
Kurjaa kyllä. Lapseni ei ole ainoa ns tummempi koulussa joten erikoistapaus ei ole. Kiitos vastauksistanne

3

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chom chom

      Lapseni mieltävät itsensä suomalaisiksi, vaikka toisaalta ovat huomanneet olevansa siinä mielessä erilaisia, että heillä on äidinkielen lisäksi myös isän kieli.

      Mä olen sanonut, että jotkut ihmiset eivät ole tottuneet siihen, että suomalaisia voi olla monenvärisiä. Väri on vain pintaa. Voi olla Suomen kansalainen tai Suomessa pysyvästi asuva, vaikkei olisi täällä syntynyt. Olen neuvonut, että lapsi voi korjata väärän käsityksen, mutta ei kannata ruveta jankkaamaan. Sukunimestä jotkut ovat kuittailleet, mutta olen sanonut, että haukkuja voi tulla sanomaan suoraan mulle tai lasten isälle. Lapsihan ei ole nimeään valinnut, eikä ketään pitäisi haukkua nimensä takia.

      Enemmän lapseni ovat kuitenkin saaneet kuulla kommenttia pienestä koostaan, esikoinen varsinkin.

      Olennaista on se, että lapsi saa vastapainoksi hyviä kokemuksia. Että tutustuu kavereihin, jolloin kaverit (ja heidän vanhempansa?) pääsevät näkemään, ettei se elo teidän perheessänne sen kummallisempaa ole.

    • fasdölk

      Itsekin puoliksi suomalaisena, jota kaiken lisäksi vielä haukuttiin ja kiusattiinkin, on pakko sanoa, että kaikkein helpointa on vaan ilmoittaa suoraan, että minkämaalaisia vanhemmat ovat. Mulla loppui kiusaaminen aina siihen, ja vastapuolella heräsi yleensä mielenkiinto, ja he alkoivat kysymään lisää elämästäni. Avoimuus kannattaa. Vaikka ärsyttää vielä tänä päivänäkin, jos joku yrittää väittää mua ulkomaalaiseksi.

    • sovussa eronnut

      Näin juuri. minun kaksi poikaani ovat avoimesti kertoneet mistä maasta heidän isänsä on kotoisin. Tärkeää on että isästään voi olla ylpeä, kotona ei saa mollata isää tai isän kotimaata. pojat ovat käyneetkin siällä muutaman kerran ja voivat kertoa faktoja. Minäkin erosin lasten isästä mutta hänestä voi aina puhua lasten isänä missä ja milloin vaan. Silloin lapsella ei ole mitään ongelmaa tässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1109
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe