APUA Ärtynyt suoli ja imodium

93maikkeli93

Hei minulla on itselläni ärtynyt suoli ja nyt se on oikei pahana ja en tiedä mitä tehdä. Olen ottanu imodiumia jos menossa johonkin mutta seuraavana päivänä ei voi mennä koska aamulla ei sitten tule mitään vaan sitten joskus päivällä?. Syökö kukaan täällä päivittäin imodiumia ja miten se teillä vaikuttaa? Mitä luulette jos imodiumin puolittaisi voisiko silloin antaa rauhan mutta etä seuraavana aamuna voisi mennä vessaan ja sen jälkeen lisää imodiumia. Kiitos vastauksista

20

25743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • titulainen

      hei kysyisin että onko imodiumia ulostus lääke,

    • 16+7

      Hei!

      Itse käytän Imodiumia välillä viikonkin putkeen, mutta se on siitä v-mäinen lääke että siihen kehittyy toleranssi. Voihan sitä aina kokeilla , josko pientä annosta pystyy käyttää säännöllisesti. Niin ja maksimimääränä suolistosairaalla pitäisin 6 kpl/pvä Imodium plussaa ja vain hätätapauksessa. Olen joskus syönyt paljon enemmänkin, mutta tekee huonon olon.

      • mikimi

        Olen kysynyt hoitajalta tuota toleranssi juttua imodiumiin EI kehity toleranssia, ei ainakaan ole mitään tieteellistä näyttöä siitä. Jostain englanninkieliseltä sivulta luin että parin viikon tauko lääkkeestä palauttaa kehon siihen että lääke toimii taas alkuperästen ohjeiden mukaan jos joutuu syömään suurempia ja suurempia annoksia mutta niin minulle on kerrottu että lääkeeseen ei toleranssia kehity. Kannattaisi kysyä kyllä vielä apteeksita. No mutta suosittelen koittamaan imodium plussaa itseni mielestä ainakin se on vähän helpompi versio vaikka on sama lääke määrä niin minusta se ei koveta vatsaa niin kovin, toki lääkeen voi puoliksikin laittaa ja koittaa. Syötkö visiblin kuitua? jos et pyydä resepti ja testaa esim 1mt aamuisin voisi autaa. Saa ilman reseptiäkin mutta on vähän kalliimpi


      • 16+7
        mikimi kirjoitti:

        Olen kysynyt hoitajalta tuota toleranssi juttua imodiumiin EI kehity toleranssia, ei ainakaan ole mitään tieteellistä näyttöä siitä. Jostain englanninkieliseltä sivulta luin että parin viikon tauko lääkkeestä palauttaa kehon siihen että lääke toimii taas alkuperästen ohjeiden mukaan jos joutuu syömään suurempia ja suurempia annoksia mutta niin minulle on kerrottu että lääkeeseen ei toleranssia kehity. Kannattaisi kysyä kyllä vielä apteeksita. No mutta suosittelen koittamaan imodium plussaa itseni mielestä ainakin se on vähän helpompi versio vaikka on sama lääke määrä niin minusta se ei koveta vatsaa niin kovin, toki lääkeen voi puoliksikin laittaa ja koittaa. Syötkö visiblin kuitua? jos et pyydä resepti ja testaa esim 1mt aamuisin voisi autaa. Saa ilman reseptiäkin mutta on vähän kalliimpi

        Juu toi toleranssijuttu on vaan omakohtasta kokemusta ja todella suurilla määrillä. Ei normikäytöllä tod. näk. oo suurempia ongelmia. Harmi muuten, että plussa ei ole kela -korvattava lääke, mutta tavallinen imodium on. On vaan melko kallis pitkässä juoksussa jos syöt useamman päivässä.


    • 93maikkeli93

      Joo mun tarvii kyl koittaa noi teijän vinkkejä, kiitos paljon. Tässä tuskistelen just ja mietin niitä mun vaihtoehtoja mitä tälle mahalla tehdä :) en oo sitä kuitua koittanu, ku luulen saavani tarpeeks, syön paljon leipää ja huomannu mikä leipä sopiaa ja mikä ei, mulle ei ainakaan sovi sellanen vaaleeruisleipä missä paljon siemeniä :)

      • mikimi

        juu en mäkään ennen noista kuiduista niin välittäny mutta tää on sellasta kasvi tms kuitua sekotetaan esm. jugurttiin ja toisilla auttaa ja toisilla ei. Itsellänikin vielä tulee vatsa välillä kipeäksi kun stressaan tai ahdistun tietoisesti tai tietämättäni:P ja jos kamalasti herkkuja syön, mutta olen huomannu että ehkä vähän on apua (koputan puuta) kannattaa edes koittaa ja imodium plussaa kannattaa koittaa, mahaan koskee vähän kun sellasen ottaa kun se pilkkoo ilmaa mutta hyvä lääke on.


    • maikkulia

      Joo hei mitenkäns toi imodium plus eroo siitä normi imodiumista? plus ei ollu niin vahavako?

      • mikimi

        imodium plus (luin tänään juuri netistä) jonkin tutkimuksen mukaan tehoaa jopa mopeammin kuin perus, mutta imodium plussassa on mukana sellasta ainetta joka pilkkoo ilmaa, eli jos on ripulia mahassa on usein ilmaakin mutta kun onttaa perus imodiumin suoli hidastuu ja ilma jää mahaan mutta plussassa ilma pilkkoontuu ja kai se pieru sitten tulee helpommin mutta musta ainakin vaikuttaa mukavammalta. Ei koveta vastaa niin mutta toimii kyllä.

        http://www.imodium.com/diarrhea-faq/index.jhtml#q20

        katsokaa tuolta lisää. Omasta mielestäni tuo plus on tosi hyvä ei kannata pelästyä jos mahaa nipistelee kun ottaa lääkeet sitä kestää hetken johtuu kai siitä että alkaa ilma pilkkoutuun. Hyvä aine


    • sdjgkjlgr

      Itsellä myös imodium teki joskus sen vaikutuksen että seuraavana päivänä ei maha toiminut lainkaan, eli oli tosi kovana. Nyttemmin kun olen ruokavalion saanut kuntoon niin voin hyvin ottaa yhden tai kaksi imodiumia aamupäivällä niin seuraavana aamuna toimii maha ihan normaalisti. Näin olen saanut itse ainakin minimoitua vessakäynnit ja tällä hetkellä maha toimii kerran pari ainoastaan aamuisin. Ei ole kipeä eikä ole ilmavaivoja ja ummetusta. Ajoittain jotain pieniä tuntemuksia toki on ja jos stressiä on niin vaikuttaa toki sekin. Vapaapäivät pyrin olemaan aina ilman imodiumia että tulee niitä taukojakin välillä. Toisaalta en tällä hetkellä niitä kai enää niin paljoa edes tarvitsisi, mutta aamuisin on hyvä ollut ottaa, jotta saa ulostamisen loppumaan. :)

    • maikkuli933

      Kiitos paljon :)) itsekin nyt yritän sitten että söisin 1 päivässä ja paljon kuitua ja terveellistäkö ruokaa että aamulla toimii? vai miten olet ruokavaliotasi korjannut? :))

      • Kokemusta on

        Oletko käynnyt suolisto kuvauksissa ? Tai yleensä vatsa lääkärissä. Minulla todettiin, paksussa suolesssa diverdikkeleitä. No omiksi "kikkeleiksihän" minä niitä nimitän:) Minulta kiellettiin kaikki ripuli lääkkeet ,mitä saa apteekista ! ja varsinkin ne mitkä alkaa I:llä Jos sulla on ärtynyt, esin paksusuoli se kuulema tekee tukoksen, sinne ja pahentaa vatsavaivojasi ! Kokemusta on ! Kannattaisi käydä lääkärissä ! Tai ainakin syödä jatkuvasti maitohappo tuotteita. Minä kyllä vetäsen ne pillereinä


      • mikimi
        Kokemusta on kirjoitti:

        Oletko käynnyt suolisto kuvauksissa ? Tai yleensä vatsa lääkärissä. Minulla todettiin, paksussa suolesssa diverdikkeleitä. No omiksi "kikkeleiksihän" minä niitä nimitän:) Minulta kiellettiin kaikki ripuli lääkkeet ,mitä saa apteekista ! ja varsinkin ne mitkä alkaa I:llä Jos sulla on ärtynyt, esin paksusuoli se kuulema tekee tukoksen, sinne ja pahentaa vatsavaivojasi ! Kokemusta on ! Kannattaisi käydä lääkärissä ! Tai ainakin syödä jatkuvasti maitohappo tuotteita. Minä kyllä vetäsen ne pillereinä

        itselläni on ärtynyt suoli ja lääkäri on minulle kirjoittanut juuri imodium reseptin. veikkaan että tarkoitat kun osa ärtyneestä suolesta kärsivät kärsii ummetuksesta niin silloinhan imodiumia ei sovi syödä. itsekkään en missään suolikuvauksissa eli varmaan tarkoitat tähystystä ole käynyt mutta minulta on otettu ulosteen kalprotetkiini näyte ja sen mukaan suolessani ei ole tulehdusta ja oireeni viittaavat ärtyneeseen suoleen, mutta olet oikeassa oireet ovat joissakin divertikkeli tapauksissa kovin ärtyneen suolen oloiset.


    • 93 maikkeli 93

      Niin olisi kiva tietää että miten sitten ruokavaliolla saisi tuon vatsan aamulla toimimaan, kun syö imodiumia päivittäin? onko kellään vinkkejä?

      • ibsibs

        Ummetukseen ainakin auttaa runsas nesteen juonti ja pellavansiemenet. Ärtyneen suolen ruokavaliossahan kehotetaan jättämään vehnä, ohra ja ruis pois ainakin hetkeksi. Probiootteja eli maitohappobakteereja kannattaa syödä päivittäin. Myös ruuansulatusentsyymit auttavat ruuan pilkkoutumista ja estää turvotusta ja ilmavaivoja. Myös sokeri ja makeutusaineet olisi hyvä jättää hetkeksi pois, katsoa onko vakutusta. Joillakin myös maitotuotteet voivat aiheuttaa näitä mahaongelmia. Itselle se ei sovi lainkaan enää. Vatsa turpoilee ja tulee ummetusta jne. Pienissä määrin menee, mutta enempää ei pysty säännöllisesti syömään.

        Liikunta on myös yksi erittäin tärkeä asia tässä. Jos istuu paikallaan päivät pitkät ja syö kokoajan, on melko todennäköistä että tulee ummetusta tai muita vatsakipuja. Itselle auttaa jooga ja ihan perus kävelylenkki. Jo pienikin liikunta auttaa, kun sitä tekee päivittäin. Aikaisemmin kävin salilla ja sekin auttoi vatsantoimintaan hirvittävästi. :) Eli liikettä niveliin!


    • 93 maikkeli 93

      Liikuntaa ainakin suunnitelmissä lisätä :) ja juuri noita kuituja ja nestettä sitten miettynyt, itse niin rakastan leipää sekä maitoa etten voi luopua, mutta yritän välillä lisätä kasviksia ja ehkäpä luumutkin auttaisivat sitten :))

    • Hippocrates+

      Lähde lomamatkalle Thaimaaseen.
      Siellä lääkäreillä paremmat dropit käytössä (esim. paroscine).
      Suomalanen terveydenhoito on niin neuroottinen kunnon droppien suhteen että
      joskus sen avun saa Thaimaan lomalta.
      Sieltä saa myös apteekeista monia muitakin (antibiootit, yskänlääkkeet ym) ihan
      vapaasti. Ja se lekuri on edullinen (ja tiedät mitä tarviit) siellä edullinen ja ystävällinen.

      Lisäksi ilmaston vaihdos voi auttaa sekin jo moniin vaivoihin.
      Tosin vaikutus voi olla myös päinvastainen.

      Ja joo, ne viljat (leivät) voi jättää pois, auttaa moniin vaivoihin (reuma, nivelvaivat),
      jos ei muuten auta niin paino pysyy ainakin paremmin kurissa.
      Ruoka olkoon lääkkeesi ja lääke ruokasi.
      Ja muistakaa syödä päivän D-vitamiinit.

    • vatsalla oma elämä

      Siis mitä ihmettä minä juuri luin?

      Syöt hyvin kuitupitoista ruokaa (plus että yrität vielä lisätä kuidun määrää) ja siihen päälle napsit Imodiumia!?

      Todella huono yhtälö. Liika kuitu saa vatsan toimimaan usein ja monilla myös kaasuuntumaan ja löysälle.

      Mitä jos yrittäisit hillitä kuidun syöntiä (mm. ruisleipä on paha), ja jättäisit Imodiumin pois?

      Itse kärsin ajoittain hyvin epäsäännöllisestä vatsasta ja sitten, kun vessahätä tulee, niin sinne vessaan on päästävä heti. Todella rasittava vaiva! Vähän aikaa sitten vatsa oli todella sekaisin päivästä toiseen, kunnes otin Imodiumin kaltaista lääkettä (Imocur), 2 kapselia kerralla ja seuraavana päivänä vielä yhden. Vatsa oli aivan ihana monta päivää. Sen jälkeen kaikki tuli ulos itkun kera. Toistin tämän vielä viikon kuluttua, muutama päivä oli jälleen helppoa, ja sitten taas oli kovat krampit ja vatsa ihan löysällä. Ripulilääke häiritsee vatsan toimintaa, sitä pahemmin mitä runsaamman annostuksen otat.

      Jos pelkäät pelkkää isoa hätää (vatsa ei ole löysällä), ei Imodium edes sovi sinulle. Ulostaminen on normaalia ja toivottavaa terveyden kannalta. Eri asia kai sitten, jos vessaan ei jostain syystä pääse, ja tämän vuoksi tahtoo ummettaa vatsansa.

      Säännöllisellä syömisellä on tärkeä tekijä, jos tahdot käydä ns. aamukakalla (se on terveellistä ja luonnollista!). Jos syöt ja napostelet pitkin päivää, myös suoli täyttyy runsaammin ja tyhjenee miten sattuu.

      Valitettavasti kukaan ei voi tietää, mitkä ruuat vatsallesi sopii, joten ei auta kuin kokeilla.

      Mutta älä sentään syö ripulilääkkeitä ja kuituja (ripulin aiheuttajia) sekaisin. Jos ummettaa, olet ottanut lääkettä liikaa.

    • maikkuli 93

      kiitos paljon kaikista vinkeistä :) itellä vaan vähä sillälailla ettei se päivä mene ilman imodiumia :) muuten vatsa koko ajan niin löysällä ettei siitä tullut mitään sitten :) nyt sitten lisäsin niintä kuitujan ja olen saanut vatsan toimimaan joka aamu ja otan yhden imodiumin sitten vielä ja ei tule ongelmia päivän mittaan. Nyt sitten vähän tässä pelkään että jos tottuu tuohon imodiumiin ja ei sitten toimisikaan enään :)

      Sen näkee kun testaa vklp yritän olla syömättä niitä jos ei ole menoa :) Toivotaan ettei toleranssi kasva ja että kaikilla nyt mahat suostuis tekeen yhteisytötä

      • mikimi

        hyvä että nyt on ok. hyvä olla syömättä sillon imodiumia kun ei tarvi mutta siihen ei kasva toleranssi ainakin minulle sairaanhoitaja niin kertoi kun sitä tänä vuonna kysyin.
        Luin myöhemmin että jos kasvaisi niin kun on lääkettä käyttämättä oliko se nyt joitakin viikkoja (ehkä 6vk, oli englanninkielinen sivusto) se toleranssi lähtee. Mutta imodiumejakin on erilaisia ja jos imodium plus ei enää vaikuttaisi (normaalissa 1 kpl päivässä varalta otettuna 5krt viikossa, en usko että näin kävisi helposti siis) niin reseptillä saa isomman pakkauksen joka minusta on vähän tujumpaa, en tiedä sitten onko totta, myöskin perus imodium kovettaa vatsaa enmmän kun plussa.


    • Vatsa 90 % kunnossa

      Hei,

      Probi Mage ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Itsellä ollut noin 10 vuotta oireita vatsan kanssa (ripulia, ei kipuja, verta tms.), Probi Magen jälkeen vatsa on voinut tosi hyvin, suosittelen ainakin kokeilemaan! Luontaistuotekaupoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1432
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      977
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      229
      764
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe