Miksi ette voisi kouluttaa niitä koirianne niin, että kun tulette näyttelyyn ne eivät revi teiltä käsiä irti, eivätkä yritä kokoajan hyökkiä toisille koirille päälle?
Harvoin näkee näyttelyssä kunnolla käyttäytyvää metsästysrotuista koiraa.
Ne oppivat kyllä, minunkin koirat ovat aina oppineet ja minulla pitkä kokemus useista metsästysroduista.
Metsästäjät näyttelyissä..
30
1569
Vastaukset
- Lapsesi Jarmo
Koska näyttelyt on vähän hintahtavia tilaisuuksia missä tädit juoksee ympyrää.
- EI hajuja kiitos
Riippuu vähän mitä metsästysrotuja olet seurannut. Noutaja-, seisoja-, tolleri-, sprinkkuspanieli-, jne. osastoilta tuskin edes pitkän kokemuksen omaava löytää mitään erityistä ahdistuksen aihetta. Hirvikoira-, pystykorva-, tms. puolella sellaista käytöstä kyllä tämän tästä näkee.
Metsästäjiä ja heidän koiriaan enemmän minua ärsyttävät näyttelyissä lyllertävät ylipainoiset ja ylilaittautuneet tytöt/ naiset. Haisevatkin usein pahemmalle kuin ketun haaska. Itseäänköhän ne ovat sinne tulleet esittämään vai koiriaan?- .l.l.l.l.l.l.llll...
No toki toinen on tämä haiseva ryhmä, mutta heidän koiransa eivät ole vaarallisia toisille koirille.
Pääasiassa hirven- ja karhunpyyntiin tarkoitetut rodut siis ovat nämä metsästysrodut, jotka jopa vaarallisia.
Olenko oikeassa väitteessäni, ettei näitä koiia viitsitä kouluttaa, vaan ne vain säilytetään häkissä tai hihnassa, kunnes tulee näyttelyyn lähtö tai metsälle lähtö?
Ja "lapsesi jarmo": Siinä ei ole mitään hinttiä, että osaa kouluttaa koiransa oikein. - EI hajuja kiitos
.l.l.l.l.l.l.llll... kirjoitti:
No toki toinen on tämä haiseva ryhmä, mutta heidän koiransa eivät ole vaarallisia toisille koirille.
Pääasiassa hirven- ja karhunpyyntiin tarkoitetut rodut siis ovat nämä metsästysrodut, jotka jopa vaarallisia.
Olenko oikeassa väitteessäni, ettei näitä koiia viitsitä kouluttaa, vaan ne vain säilytetään häkissä tai hihnassa, kunnes tulee näyttelyyn lähtö tai metsälle lähtö?
Ja "lapsesi jarmo": Siinä ei ole mitään hinttiä, että osaa kouluttaa koiransa oikein."Olenko oikeassa väitteessäni, ettei näitä koiia viitsitä kouluttaa, vaan ne vain säilytetään häkissä tai hihnassa, kunnes tulee näyttelyyn lähtö tai metsälle lähtö?"
Kyllä sinä mielestäni oikeassa olet jos hieman yleistetään. Toki hirvi- ja karhukoirien pitäjissä on liuta poikkeuksiakin, mutta keskimäärin noin kuten sanoit. Jostain on pesiytynyt metsästäjäpiireihin se käsitys, että mitä enemmän koira on "häkkirotua" sen vähemmän sitä tarvitsee sosiaalistaa tai opettaa muutenkaan tavoille. Jos metsästyskoira on enimmäkseen sisäkoirana saa se yleensä samat sosiaalistamiset kuin seurakoiratkin.
Yleistäminen on muuten helkkarin mukavaa.
- Isäsi Pertti
Onko tuo vain näköharhaa vai onko näyttelyissä käyvät naispuoleiset ihmiset järjestään ylipainoisia? Se on pahasti ristiriidassa hyväkuntoisen esitettävän koiran kanssa ja vaikuttaa varmasti arvosanoihin.
- koirasi kerkko
Ei se ylipaino tartu.. On ne yhtälailla ylipainoisia miehetkin.
Minä ainakin menen vain koiria katsomaan, en ihmisiä. - EI hajuja kiitos
Ei ne järjestään ole rytöjä, mutta suuri osa on. Enemmän on koiranpitäjissä tuhteja tyttöjä kuin koirattomissa.
- rinder
koirasi kerkko kirjoitti:
Ei se ylipaino tartu.. On ne yhtälailla ylipainoisia miehetkin.
Minä ainakin menen vain koiria katsomaan, en ihmisiä.Suurin osa metsästäjistä on ylipainoisia.
- Seurakoirat kehässä
Miksi te pikkuräkksyjen omistajat ette voi pitää niitä koirianne tarkemmin silmällä? Monesti on käynyt niin että kukkahattutädit löpertelevät keskenään ja fifi juoksee 2m hihnassa räyhäämässä muille, sitten kun iso koira ärähtää ja hermot menee nii automaattisessi on huonosti koulutettu koira kun ei kestä sitä että meidän pikku fifi roikkuu poskipäissä kiinni.
Siinä taas ajattelemisen aihetta!- l.l.l.lll...l.l.ll
No itseasiassa minulla on kaksi suurikokoista karhukoiraa.. ja taidan olla se kukkahattusetä sitten..
Mutta ei pikkukoirat ole ikinä koiraani purreet, viimeksi näyttelysä piti jämti repiä koirastani irti, koirani makasi vieressäni, niin tuli selän takaa niskaan kiinni.
Jämtin omistaja vaan huilasi matkassa..
Onneksi ei käynyt pahasti.. Oli muuten uros ja kävi nartulle päälle. Missä vika?
- Ison talon ämmä
Minuakin suututtaa suunnattomasti nämä ukot (ja akat), jotka eivät tajua kouluttaa koiraa vain, koska se on metsästysrotua. Eivät ne idiootit niitä edes lenkillä käytä, antavat räksyttää yksinäisyyttään, tylsyyttään, ja liikunnan puutettaan tarhassa. Ruoan heittävät häkkiin ja pari rapsutusta korvan taakse, siinä se.
Itse olen nainen, minulla ollut karhukoira, ja tällä hetkelläkin on yksivuotias karhukoira. Edellisen jouduin lopettamaan sen ollessa 12 v., kun joutui suden raatelemaksi (poliisit eivät ikinä myöntäneet, että oli kyse sudesta, vaikka silloinen mieheni oli nähnyt sen omin silmin). Molemmat koirat saaneet joka päivä kaksi lenkkiä ja tottuneet uusiin tilanteisiin, autoon, kaupunkiin, lapsiin, vieraisiin. Ne on koulutettu hihnaan ja koulutettu hyppimättömiksi ja rauhallisiksi. Ikinä ei ole ollut käytösongelmia, ei minkäänlaisia.
Karhukoira on toki jääräpäinen, mutta kyllä se jumaliste oppii, kunhan saa olla ihmisten kanssa kylliksi tajutakseen kuka on pomo. Häkissä ne eivät sitä tajua, ja lyömällä tulevat vain kovemmiksi. Työtä on tehtävä, mutta loppujen lopuksi karhukoira ei ole sen kummempi koulutettava kuin muutkaan rodut. Vaikka ne pärjäävät ulkona itsekseen, kyllä ne silti laumaa kaipaavat ja selkeitä sääntöjä, joihin ne on opetettava.
Yhdyn aloittajan kysymykseen: MIKSI ei metsästyskoirarotuja KOULUTETA!? Ei koulutus niistä huonompia metsäkoiria tee, helpottaa vaan huomattavasti niiden käsittelyä ja niiden kanssa toimimista. Toki voi jättää koiran häkkiin räksyttämään, jos on niin hiton laiska, ettei jaksa töiden jälkeen sen kanssa mitään tehdä, mutta siitä pitäisi rankaista eläinrääkkäyksenä, koska sitä se on.
Ja te, jotka tunnistavat itsensä tästä ja vittuuntuvat ja laittavat tänne viestejä, joissa minua kukkahattutädiksi mollaavat, kannattaa miettiä kahdesti. Tiedän helvetin paljon karhukoirista, olen käytännössä kasvanut niiden parissa. Tiedän myös miehistä (kuten isäni), jotka jaksavat käyttää koiriaan lenkillä, vaikka tekevät kiireisimpinä aikoina työtä aamu viidestä ilta kymmeneen. Eli kouluttamattomuudessa ei ole todellakaan kyse mistään muusta kuin laiskuudesta ja välinpitämättömyydestä, ja siitä, ettei kannata hankkia koiraa, jos ei koiraansa jaksa kouluttaa. Tämä keskustelu nyt on tässä vähän lipsahtanut Karjalankarhukoiriin, mutta on niitä rähisijöitä muissakin roduissa. Enemmän on meteliä toki kun alkaa metsästyspystykorvien kehä, mutta esim. näyttelyssä pahin tilanne omalle kohdalle sattui, kun joku ison lattiamopin näköinen koira hyökkäsi meidän koiran päälle.
Meillä on kaksi Karjalankarhukoiraa. Narttu on näyttelyissä kuin ihmisen mieli, mutta uros rähisee. Urosta on totutettu ja sosiaalistettu urakalla. Asuttiin kaupungissa, kun se oli pentu, joten meteli ja monet ja taas monet koirakohtaamiset on tuttuja. Enempää ei voi koiraa sosiaalistaa. Ollaan käyty koirapuistoissa ja tsiljoonassa harjoitusnäyttelyissä ja näyttelytreenissä. Kun ei ole toisia uroksia lähellä, meidän uros juoksee ja esiintyy erinomaisesti. Ryhmäkehissä rähisee aina enemmän tai vähemmän, kun ympärillä on paljon koiria lähietäisyydellä. Karhukoirien omassa kehässä yleensä pysyy nippa nappa ruodussa.- Totta on
Olen käynyt paljon koiranäyttelyissä harvempi koira kestää näytelyissä olevaa koiralaumaa. Monet koirat pidettävä sen takia kovasti hihnassa. Kyllä näyttelyssä on hermostuneita koiria kaikista roduista. Kehässäkään harvempi koira osaa käyttäytyä se siitä.
- koirulix
Eihän se ole ihmeellistä, että luonnonrauhassa liikkumaan tottunut koira hieman hermostuu varsinkin paskalta ja parfyymilta haisevassa sisänäyttelyssä. Metsästysroduille tulisi sallia näyttelyistä ainoastaan yksi eri tulos ja jälkeen koetulosta hakemaan tai fifeilyt loppuu siihen.
- höpsis löpsis...
Metsästyskoirien kuuluu olla sosiaalisia, rohkeita, sisukkaita ja periksiantamattomia. Eivät ne saa stressata koiranäyttelyissä, kaupungeissa ym. vilskeen keskellä sen enempää kuin kayttötarkoituksettomat FCI 9 Fifi-rodut.
- Totta on
höpsis löpsis... kirjoitti:
Metsästyskoirien kuuluu olla sosiaalisia, rohkeita, sisukkaita ja periksiantamattomia. Eivät ne saa stressata koiranäyttelyissä, kaupungeissa ym. vilskeen keskellä sen enempää kuin kayttötarkoituksettomat FCI 9 Fifi-rodut.
Niimpä niin kyllä metsästyskoirissa on paljon omapäisiä ei vieraiden koirien kanssa sosiaalisia . Esim uros karjalankarhukoirat pahimmasta päästä.
- löpsis, mutta niinpä
Totta on kirjoitti:
Niimpä niin kyllä metsästyskoirissa on paljon omapäisiä ei vieraiden koirien kanssa sosiaalisia . Esim uros karjalankarhukoirat pahimmasta päästä.
Mutta esim. ajokoirat ovat todella kilttejä toisille koirille, jopa urosten kohdalla ärhentely on harvinaista. Ja melkein kaikki joidenkin FCI 1, 2 tai 9 ryhmien rodut ovat todella ärhäköitä, ainakin ryhmiin FCI 6, 7, 8 ja 10 verrattuna. Ja kyllä kaiken rotuiset koirat yleensä tottuvat toisiin koiriin, jos pennusta asti niiden seurassa kasvavat, mutta on joo niitä koviakin mahtailijoita kaiken rotuisten koirien joukossa, jotka eivät ikinä hyväksy samaa sukupuolta olevia koiria edes totutettuina. Karjalankarhukoirasta olen kanssasi samaa mieltä, eli urokset tarvitsee todella huolellisesti totuttaa muihin koiriin, jotta ne saataisiin olemaan niille rähisemättä, mutta eipä tämän rodun kanssa aina siinäkään onnistu.
Mutta toisille ärhäkkää koiraa ei minun mielestäni saisi päästää vapaaksi minnekään aitaamattomalle alueelle, jossa saattaa kulkea muita koiranulkoiluttajia. Vaikka ulkopuolisen koira olisi kytkettynä, niin vapaana oleva, ärhäkkä koira hyökkää sen kimppuun ilman että mitään olisi tehtävissä koirien riidan päättämiseksi, jos molempien omistajat eivät ole paikalla. - 20+5
löpsis, mutta niinpä kirjoitti:
Mutta esim. ajokoirat ovat todella kilttejä toisille koirille, jopa urosten kohdalla ärhentely on harvinaista. Ja melkein kaikki joidenkin FCI 1, 2 tai 9 ryhmien rodut ovat todella ärhäköitä, ainakin ryhmiin FCI 6, 7, 8 ja 10 verrattuna. Ja kyllä kaiken rotuiset koirat yleensä tottuvat toisiin koiriin, jos pennusta asti niiden seurassa kasvavat, mutta on joo niitä koviakin mahtailijoita kaiken rotuisten koirien joukossa, jotka eivät ikinä hyväksy samaa sukupuolta olevia koiria edes totutettuina. Karjalankarhukoirasta olen kanssasi samaa mieltä, eli urokset tarvitsee todella huolellisesti totuttaa muihin koiriin, jotta ne saataisiin olemaan niille rähisemättä, mutta eipä tämän rodun kanssa aina siinäkään onnistu.
Mutta toisille ärhäkkää koiraa ei minun mielestäni saisi päästää vapaaksi minnekään aitaamattomalle alueelle, jossa saattaa kulkea muita koiranulkoiluttajia. Vaikka ulkopuolisen koira olisi kytkettynä, niin vapaana oleva, ärhäkkä koira hyökkää sen kimppuun ilman että mitään olisi tehtävissä koirien riidan päättämiseksi, jos molempien omistajat eivät ole paikalla.Löpsis puhuu asiaa. Metsästysominaisuuksista voidaan tinkiä muttei käytöksestä. Vapaana liikkuvien metsästyskoirien tulee olla vähemmän agressiivisia kuin keskivertokoirien. Tämä korostuu suurilla/ suurehkoilla roduilla. Yleensä tinkimistarvetta ei edes ole. Rähisemistaipumus kun ei anna mitään takeita hyvistä metsästysominaisuuksista vaikka jotkut niin väittävätkin.
- Totta on
löpsis, mutta niinpä kirjoitti:
Mutta toisille ärhäkkää koiraa ei minun mielestäni saisi päästää vapaaksi minnekään aitaamattomalle alueelle, jossa saattaa kulkea muita koiranulkoiluttajia. Vaikka ulkopuolisen koira olisi kytkettynä, niin vapaana oleva, ärhäkkä koira hyökkää sen kimppuun ilman että mitään olisi tehtävissä koirien riidan päättämiseksi, jos molempien omistajat eivät ole paikalla.Mut ajokoirat ja noutajat onkin samalla sohvaperunoita sekä metsästyskoiria omakohtaista kokemusta on.
- sohvametsästäjä
Totta on kirjoitti:
Mut ajokoirat ja noutajat onkin samalla sohvaperunoita sekä metsästyskoiria omakohtaista kokemusta on.
Minusta sellainen koira on juuri paras, joka pärjää omistajan kanssa paitsi metsällä myös kotisohvalla :-) Metsästäjät nauttivat myös koirien "seurasta".
20+5 kirjoitti:
Löpsis puhuu asiaa. Metsästysominaisuuksista voidaan tinkiä muttei käytöksestä. Vapaana liikkuvien metsästyskoirien tulee olla vähemmän agressiivisia kuin keskivertokoirien. Tämä korostuu suurilla/ suurehkoilla roduilla. Yleensä tinkimistarvetta ei edes ole. Rähisemistaipumus kun ei anna mitään takeita hyvistä metsästysominaisuuksista vaikka jotkut niin väittävätkin.
Ei se nyt ihan yksyhteen mene, että jos näyttelyssä rähisee niin muuallakin rähisee. Mä voin kyllä huoletta päästää meidän karhukoirauroksen mettään irti. Se ei muista koirista välitä eikä takuulla päälle käy. Kaadolla voikin olla sitten eri juttu. Mutta jos esim. jonkun talon pihalla haukkuu koira, niin meidän koira ei sinne mene sitä katsomaan. Koirapuistossa pystytään olemaan samaan aikaan toisten urosten kanssa. Rotikoita, dobermanneja yms. vältellään, koska ne tuppaavat käymään meidän uroksen päälle välittömästi.
Ja miksi se meidän uros näyttelyissä rähisee? En tiedä. Jos se pelkäisi, niin kaippa sillä olisi häntä koipien välissä... Lähinnä ne näyttelypäivät venyvät usein pitkiksi ja tuo uros ei siitä tykkää, kun ollaan ahtaasti, talutin kireällä ja tuntitolkulla autossa/häkissä ja todennäköisesti on vielä kuumakin. Siten se kai sitten osoittaa mieltään ja on pahalla tuulella.suomi-rodun.edustaja kirjoitti:
Ei se nyt ihan yksyhteen mene, että jos näyttelyssä rähisee niin muuallakin rähisee. Mä voin kyllä huoletta päästää meidän karhukoirauroksen mettään irti. Se ei muista koirista välitä eikä takuulla päälle käy. Kaadolla voikin olla sitten eri juttu. Mutta jos esim. jonkun talon pihalla haukkuu koira, niin meidän koira ei sinne mene sitä katsomaan. Koirapuistossa pystytään olemaan samaan aikaan toisten urosten kanssa. Rotikoita, dobermanneja yms. vältellään, koska ne tuppaavat käymään meidän uroksen päälle välittömästi.
Ja miksi se meidän uros näyttelyissä rähisee? En tiedä. Jos se pelkäisi, niin kaippa sillä olisi häntä koipien välissä... Lähinnä ne näyttelypäivät venyvät usein pitkiksi ja tuo uros ei siitä tykkää, kun ollaan ahtaasti, talutin kireällä ja tuntitolkulla autossa/häkissä ja todennäköisesti on vielä kuumakin. Siten se kai sitten osoittaa mieltään ja on pahalla tuulella.Sen verran voisin vielä todeta, että tänäkin syksynä oli samassa jahtiporukassa meidän kanssa toinen karhukoirauros ja samaan aikaan myös mettässä. Yhdessä vaiheessa eksyivät parin sadan metrin päähän toisistaan. Kun saivat toisistaan vainun, lähtivät eri suuntiin.
- 8 koiraa
Metsästäjät ajattelevat usein aika romanttisesti näitä koira-asioita. Kuvitellaan, että koira olisi jotenkin raaempi metsänpeto (parempi metsätyskoira) jos sitä ei opeteta mitenkään.
No mutta mitenkäs varsinaiset jahtimestarit eli sudet toimivat? Täysin päinvastoin kuin useimmat metsästäjä/koira -parit. Yksittäinen susi ei tee mitään koko laumaan vaikuttavaa ilman lauman johtajan lupaa.
Koira ei ole yhtään huonompi työssään vaikka se olisi opetettu tottelemaan isäntäänsä. Varsinaista riistaviettiä koiralle ei voi opettaa, mutta kaiken muun voi kuten haukun lopettamisen ja luoksetulon. On paljon parempi pimeällä lopettaa jahti ja kutsua koira pois kuin ajella autolla gepsin näytön mukaan koiran perässä ja odottaa kunnes se väsyy.- Totta on
Pilli vai millä koira kutsutaan ajosta pois esim 10 km päästä ?
- 8 koiraa
No ei enää millään sitä sieltä saa kutsuttua, siksi pitää saadakin silloin kun se on lähempänä. Toivottavasti koira ei juoksuta hirviä ympäri pitäjää ja ottaa yhteyttä välillä isäntäänsä, muuten joudutaan nekin asiat opettamaan......
- woihqoiregoij4ij1 34
Meikäläisen pystykorva on kyllä kova rähisemään mutta kunhan antaa lenkkiä ja liikuntaa pysyy siedettävällä tasolla. Naapuri tuli mäyräkoiransa kanssa ja ilmeisesti pötkylä haisi niin hajuvedeltä että jos koirani olisi osannut puhua se olisi sanut että tule tänne *aatana niin laitan sut palasiksi . Heh heh en kyllä ole sitä noin pahana ennen nähnyt.
Pystykorvat ovat eloisia ja kiihtyvät 0-100 aika vilkkaasti. Näyttelyissä flegmaattinen pystykorva saa ison miinuksen sillä rotuun kuuluu eloisuus ja siitä kumpuavat seurannaisvaikutukset.
Pitää muistaa että metsästyskoirat ovat karumpia luonteeltaan kuin puudelit eikä esim omaa pystäriä saa sylissä viihtymään vaan vaivautuu heti jos otat sen syliin.
Rähiseminen ja luonnevikaisuudella on eroa.
Monesti koirat saavat virtansa sieltä remelin toisestapäästä eli jos isäntä on epävarma ja säikky niin ei se koirakaan osaa luontevasti käyttäytyä jos laumanjohtaja sekoilee. - metsästäjän
Kiitos vaan haukuista, olen metsästäjä ja omistan suomenajokoiran, oma koirani ainakin käyttäytyy hyvin niin lenkillä kuin näyttelyissä, kyllä minun tuntemistani metsästäjistä kaikki ovat koiransa kouluttaneet, olisikohan vikaa myös niissä, jotka ottavat metsästyskoiran tietämättä rodusta mitään, kouluttamatta koiraa ja käyttämättä ollenkaan metällä ja sitten lähtevät näyttelyyn? Haloo, ei kaikki joilla on metsästyskoira käytä koiraa metällä. Näyttää olevan jopa aika suosittua tämä mehtäkoiran ottaminen seurakoiraksi. Suosittua ja tyhmää.
Niin ja olen metsästäjä ja nainen, en ole ylipainonen ja en kyllä tietääkseni haise pahalle. Eiköhän niitä ylipainosia ole joka rodun omistajissa!
Huomaa kyllä, että tänne kirjoittelee jotku pikkulapset, jotka eivät tiedä mitään asiasta.- Osaa nuoretkin
-.- Vaikka nuori olenkin, olen menossa metsästyskoirani kanssa näyttelyihin, ja käyttäytyy hyvin, moittimista olisi pikemminkin niille omistajille, jotka eivät tyydytä koiran metsästyskäyttäytymistä. Osaa lapset/nuoretkin jos vain harjoittelevat. Minullakin useita työtunteja takana, jotta koira varmasti osaa käyttäytyä.
- Karhukoiran omistaja
Se on kyllä tosi että jotkut metsästysrotua harrastavat pilaavat muidenkin maineen tuomalla niitä huonokäytöksisiä koiria näyttelyyn. Mutta taas tässä yleistetääm hyvin rankasti että KAIKKI olisivat tällaisia. 2012 joulukuussa Helsingin voittajanäyttelyssä karhukoirakehässä ei ollut YHTÄÄN räyhäävää karhukoiraa, muutama junnu vielä innoissaan hyppi mutta kaukana räyhäyksestä. Että kyllä tuo yleistäminen nyt sais luvan loppua...
- Norjanharmaa2
Niin, se on aina kiva kun yleistetään tässäkin asiassa. Itsellä jokainen näyttelyyn vietävä metsästyskoira opetetaan näyttelytavoille eikä varmasti hypi kenenkään silmille. Jokainen koira on luonnostaan utelias ja haluaa tehdä tuttavuutta, miksi juuri metsästyskoira olisi tässä suhteessa erilainen? Ei se päälle käy jos se on sinun luoksesi tulossa haistelemaan... Metsästyskoirat eivat ole sen "vaarallisempia" kuin mitkään muutkaan koirat, tämä on aivan käsittämätön ajatus mikä ihmisillä on. Kyllä ne ihmisten kimppuun hyökänneet koirat ovat olleet yleensä ihan jotain muita rotuja kuin metsästyskoiria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606144- 1003172
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252456- 212118
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3511772Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271646
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691541Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231384