kaulan lihakset

tekee kipeää

onko kellään ollut noi kaulan edessä olevat lihakset jumissa? mikä siihen auttaa? tuntuu, että kiristää ja puristaa, kuristaa..tai miten sitä kuvailisi. olen koittanut venytellä, käynyt hierojalla( josta on joksikin aikaa apua) ja syön välillä sirdalud -tbl, siis lihaksia rentouttavaa lääkettä.. mutta olo on niiden kanssa kuin kännissä, joten ei voi työpäivinä ottaa.. on muutenkin hartiat ja niskat kipeet, sekä päätä särkee ja välillä huimaa.

21

48690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • quest

      Sinulla tuntuu olevan koko pakki jännityksessä. Olisiko jostain jumppa/voimistelusta apua. Niitä on nykyään monenlaisia.

      Kaulaan on itselläni auttanut venyttely, pään kääntely hitaasti joka suuntaan. Hieronta, myös itse voi hieroa. Jos jännitys vaikuttaa puheääneen, kannattaa tehdä ääni- tai lukuharjoituksia sekä liikutella leukaa ja kieltä (tavoitella nenän kärkeä ym.). Tämä voi kuulostaa erikoiselta, mutta haavateipin tai laastarin laittaminen jännityskohtiin auttaa.

      Päivän mittaan kannattaa esim. tunnin välein stekata oma jännitystilanteensa ja yrittää tietoisesti rentouttaa lihaksiaan. Usein aivan turhaan jännittää kaulaansa pelkästään tavan vuoksi.

      • tekee kipeää

        kiitos neuvoista..!täytyy koittaa! täytyisi muistaa aina olla rentona.. huomaan itsekkin aina välillä kuinka esim. hartiat ovat korvissa, ja sehän ei auta asiaan yhtään. Hierojakin ensimmäisellä kerralla totesi, että hän näkee jo katseellaan, kuinka nuo lihakset kaulalla ja hartioilla kiristävät. millainenhan voimistelu olisi parasta?


      • minun mielesta
        tekee kipeää kirjoitti:

        kiitos neuvoista..!täytyy koittaa! täytyisi muistaa aina olla rentona.. huomaan itsekkin aina välillä kuinka esim. hartiat ovat korvissa, ja sehän ei auta asiaan yhtään. Hierojakin ensimmäisellä kerralla totesi, että hän näkee jo katseellaan, kuinka nuo lihakset kaulalla ja hartioilla kiristävät. millainenhan voimistelu olisi parasta?

        hermoratahieronta apuna. Olen itse suorittanut opinnot ja kun sinä kirjoitit päänsärystä ja huimauksesta...jne. Sulle ei auttaa vain paikkallinen lihashieronta. Etsi paikalla hermoratahieroja, oma aika varaa n.1,5-2 h sen pituinen se on ja siellä käydään kaikki hermoradat ja punokset läpi. Uskon että tehoa!


      • kaiken varalta
        minun mielesta kirjoitti:

        hermoratahieronta apuna. Olen itse suorittanut opinnot ja kun sinä kirjoitit päänsärystä ja huimauksesta...jne. Sulle ei auttaa vain paikkallinen lihashieronta. Etsi paikalla hermoratahieroja, oma aika varaa n.1,5-2 h sen pituinen se on ja siellä käydään kaikki hermoradat ja punokset läpi. Uskon että tehoa!

        ihan varmuuden vuoksi ja kokeile hermoratahierontoja ja muita vastaavia hoitoja sitten vasta, kun on todettu, ettei mitään vakavaa tautia ole hoidettavana.
        Muista, että hermoratahieroja ei voi kansakoulupohjalta mitenkään pätevästi tehdä minkäänlaisia diagnooseja.


      • arska
        kaiken varalta kirjoitti:

        ihan varmuuden vuoksi ja kokeile hermoratahierontoja ja muita vastaavia hoitoja sitten vasta, kun on todettu, ettei mitään vakavaa tautia ole hoidettavana.
        Muista, että hermoratahieroja ei voi kansakoulupohjalta mitenkään pätevästi tehdä minkäänlaisia diagnooseja.

        Kannattaa varoa näitä kirjekurssin käyneitä hermoratapuoskareita. Kaularangan käsittelyyn on syytä mennä terveydenhuollon ammattilaiselle, jolla on riittävä anatomian tuntemus ja potilasvahinkovakuutus. Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksesta voit tarkistaa, onko hieroja koulutettu vai ei.


    • hiutale

      Löysin vinkin kirjasta, jossa neuvotaan, miten itse voi hoitaa trigger- eli lihaskipupisteitä ja sitä kautta erilaisia lihasjännitys ja -kiputiloja. Trigger-pisteillä on oma osansa myös huimauksen syntymisessä.

      Kirjan mukaan huimausta, kuulon laskua, näkö- ja tasapainohäiriöitä ja jopa äkillistä tasapainon menetystä voivat aiheuttaa mm. kaulan sivuilla korvasta alas eteen kulkevat lihakset (sternocleidomastoidit). Oletetaan että sternocleidomastoidien triggereillä on suora vaikutus sisäkorvaan ja tasapainoon ja niitten aiheuttama huimaus voi kestää minuutteja, tunteja tai jopa vuosia. Lihasten trigger-pisteet löytyvät helposti ottamalla lihas peukalon ja sormien väliin ja tunnustelemalla kipeitä kohtia. Lihakset ovat usein hierottaessa erittäin arat ja se onkin kirjan mukaan osoitus siitä, että ne ovat osasyyllisenä esim. päänsärkyyn tai muuhun pään ja kasvojen alueen oireisiin. Hierominen voi myös laukaista päänsäryn. Näitä lihaksia rasittaa erityisesti pään pitäminen takana (pyöräily, piirtoheitintyöskentely) tai pitkiä aikoja sivulle kääntyneenä (vatsallaan nukkuminen on pahasta samoin puhelimen pitäminen pään ja hartian välissä).

    • tekee kipeää

      olen käynyt tosiaan lääkärissä kun tämä vaiva alkoi vaivata minua. Silloin tunnusteltiin kilpirauhaset ym. mutta niissä ei ollut muutoksia eikä arkuutta, ainoastaan kaulan lihakset ovat jännittyneet. Joten sain kipulääkettä ja sirdalud- tbl:tteja.

      • tekee kipeää

        ja sitten otettiin verikokeet, ja niissä oli kaikki normaalit.


      • kokenut

        Tässä Sidalud-lääkkeen sivuvaikutuksia: Lääke saattaa aiheuttaa uneliaisuutta, väsymystä, huimausta, suun kuivumista, pahoinvointia sekä lievää verenpaineen alenemista.

        Pääset kaulanjännityksestä, mutta tulee siis nuo tilalle. Voititko?

        Mielestäni lääkäri hoiti väärin, kun antoi särkylääkettä ja tuota sirdaludia. Olisi pitänyt antaa hoito-ohjeet: voimistelua, rentoutusta tai sitten olisi pitänyt antaa lähete fysioterapeutille joka olisi auttanut alkuun ja antanut tarkemmat ohjeet.


      • vasta valmistunut
        kokenut kirjoitti:

        Tässä Sidalud-lääkkeen sivuvaikutuksia: Lääke saattaa aiheuttaa uneliaisuutta, väsymystä, huimausta, suun kuivumista, pahoinvointia sekä lievää verenpaineen alenemista.

        Pääset kaulanjännityksestä, mutta tulee siis nuo tilalle. Voititko?

        Mielestäni lääkäri hoiti väärin, kun antoi särkylääkettä ja tuota sirdaludia. Olisi pitänyt antaa hoito-ohjeet: voimistelua, rentoutusta tai sitten olisi pitänyt antaa lähete fysioterapeutille joka olisi auttanut alkuun ja antanut tarkemmat ohjeet.

        minä olisin sitä mieltä että buranaa reilusti 6h. välein ja normaalia liikehdintää. stretching venyttely on antanut minulle rauhan kaularankaa ympäröivillelihaksille. voima harjoittelu on lääkäreiden mielestä ehkä paras mitä nyt yleensä tiedetään vielä kaularangan oireista, kasvattaa lihas voimaa ja massaa sekä pitkä kestoiset venytykset päivittäin.


    • tekee kipeää

      siis parasta taitaisi olla se, että koittaisin varata ajan omalle lääkärille ja koittaa päästä fysioterapeutin juttusille.. (tää kesäaika vaan tuntuu lääkäreistä olevan se, että äkkiä pois vastaanotolta..)

      Totta se on että sirdaludin vaikutukset ovat ikävät.. tänäänkin kun otin töistä tullessa yhden, nukahdin 15minuutin kuluttua, vaikka en ennen sitä ollut väsynyt.. siis lievää uneliasuutta aiheuttaa.

      Huomenna on aika hierojalle.. katsotaan mitä se tekee, vai pahentaako vaan.

      • zero4

        kuten edellä todettiin oikealla lihaskuntoharjoittelulla oireet poistuvat normaalisti. Hieronta on mukavaa/hyväätekevää, mutta omaa liikunnallista aktiivisuutta se ei korvaa.


      • georgin
        zero4 kirjoitti:

        kuten edellä todettiin oikealla lihaskuntoharjoittelulla oireet poistuvat normaalisti. Hieronta on mukavaa/hyväätekevää, mutta omaa liikunnallista aktiivisuutta se ei korvaa.

        Olen koulut. hieroja H:in Kalliossa.
        Muttamaalla hieronnalla poistetaan monta probleema.
        Laita vies
        ti.


    • Nuori rva Parkinson

      Jäljelle jää jokin neurologinen sairaus. En halua peloitella mutta, esim. Parkinsonin tauti voi tulla aivan hyvin nuoremmillekin ja voi oirella kaulanseudun ja niska hartia kipuina. Neurologi olisi silloin oikea osoite. Toivotavasti arvelu meni kuitenkin pieleen.

    • tekee kipeää

      vaiva on onneksi helpottanut, hierojat on käyty ja syyksi epäillään ahdistusta ja stressiä. Puren helposti ahdistuneena hampaita yhteen, ja huomattiin, että kaikki posken lihaksetkin on ihan jumissa, joka heijastaa myös kaulalle. Tästä johtuu kuristava tunne. Kiitoksia kaikille vastanneille=) Nyt vaan täytyy koittaa ehkäistä niiden kipeytyminen uudelleen.. iloinen mieli oltava=)

      • rabekka

        Käy vielä varulta tutkituttamassa hammaslääkärissä purentasi. Itselläni taustalta löytyi paha purentavika, jonka korjaus on meneillään. Tuli raudat suuhun ja leuka operoitiin, nyt olen kun toinen ihminen, elämä hymyilee, kun kivut ja jännitykset ovat poistuneet. Iloa elämääsi!


      • M 21

        itse olen kärsinyt samasta viasta jo useamman vuoden. Muutamia kertoja olen joutunut hakemaan lääkäriltä 2-piikkiä ( jännitystä laukasevan ja kipua helpottavan). Ne ovat auttaneet muutaman tunnin. ja jälleen kipu ja jännitys tulee takaisin. ja nuo sirdaludit auttaa hieman eikä itselläni ole ollut minkäänlaisia haittavaikutuksia, mutta en haluaisi aina popsia nappeja. Kärsin myös kovasta kivusta vasemmassa lapaluussa. Se poksuu ja paukku liikkeessä. Ja kun se poksuu tarpeeksi jämähtää koko niskanseutu jumiin ja taas syödään nappeja. Nyt lääkäri kehoitti minua menemään fysioterapeutin luo ja keskustelemaan kyseisistä jännitteistä. ja lisäksi sanoi että olisi parempi käydä kuvauttaan vasen lapaluu jotta saataisiin selville mitä sille voitaisiin tehdä. Meinas että lapaluun alta kuuluva paukahtelu johtuu lapaluun hankaantumisesta rintalastaan.. Toivottavasti tulevat keskustelut ja kuvaukset auttavat eteenpäin..


    • seklu

      Patti kaulalla painettaessa vähän syvemmälle se tuntuu ja on aristava, jo 2 vuotta sitten laulu / äänen korottaminen vaikeutunut, lääkäriaika laitettiin vaan jonoon PELOTTAA

    • kiputyttö31

      vuosi sitten eräs fysioterapeutti on sanonut että niskaa kannattaa venytellä puolesta minuutista minuuttiin ja toinen on sanonut minuutista kahteen. kumpi on oikeassa? olen pyörätuolissa istuva nainen asun palvelutalossa. miten opetan henkilökunnan painamaan nikamalukot auki?

      • mikä mulla on?

        mulla oli lapsuudesta 25v ikään asti jännitys mahassa ja nyt 31v siirtyi kaulaan asuttuamme 2v ajan 2 eri hometalossa joista sain astman ja jota ei alussa hoidettu nyt 2013 helmikuussa sain astma diagnoosin.pelkän astman takia jo kaulani ja muut lihakset ovat erittän kireet ja hengitys ei kulje normaalisti,suu kuivaa koko ajan nielua myöten.lekuri epäili että myös sylkykivikin saattaisi minulla olla piippujen takia.ostin xerodant:ja jotka tuo suuhun hetkessä sylkyä,aluksi nekin auttoi mutta nytten nekin kuivattaa suun ja sen jälkeen mukaan lukien kaulankiristys ja hapen heikko otto kyky on aikamoinen pommi enkä tiedä yhtään mikä on vikana kaulassa.kaula kovettuu yleensä vain oikealta puolelta kivikovaksi.busseissa ei voi olla ilmastoinnin takia,ei autoissa,kaupoissakaan ei ole kovin helppoa,ei kirppareille,kaikki missä on siitepölyä tulee kuoleman oireet.


    • jmkh67

      jos kaulan lihaksia kiristää vika löytyy hartian puolelta esim. levator scapulae lapaluun kohottaja lihas on lyhentynyt mikä vetää kaulan puolen lihakset kireiksi"pitkiksi" päännyökkääjä lihaksen ja 3 scalenius lihasta.Hieromalla niska puolen lihakset normaali mittaan kaulan kireys helpottaa.Niitä kireitä lihaksia ei saa hieroa/venyttää niitten pitää lyhentyä ei pidentyä ;l

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe