miten lopettaa

hesa86

Olen 25 v nainen, oon juonu melkeen joka päivä kolme vuotta. Haluaisin lopettaa, mut miten se onnistuu? kukaan läheisistä ei tiedä, enkä satuta ketään ainakaan vielä. En haluais AA kerhoon, mitä muita vaihtoehtoja on? Tuntuu etten oo täysin kiikissä mut kuitenki aina ku päätän lopettaa haen lisää viinaa... Miten olette onnistunu lopettaan ja onko tarvinnu lopettaa kokonaan?

300

11899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-masentunut

      Mä ainakin sain tuollaisen tissuttelukierteen poikki, kun tajusin, että juon masennukseeni ja aloin korjata tuota masennusta. Siihen kun sain vähän otetta (syitä selvitettyä) niin eipä ole enää alkoholikaan maistunut.

      Jos sinulla on olo, että elämä on tylsää, ja se tylsyys unohtuu kivasti kun ottaa muutaman, niin ratkaisu on yksinkertainen. Hanki tuon tylsyyden poistamiseksi jotain muuta fiksua tekemistä. Lähde mukaan johonkin toimintaan, lue kirjoja, urheile, kirjoita runoja, osta koira tai mitä vaan, missä saat mielekästä puuhaa ehkäisemään tuota tylsyyttä.

      • Kari ja alkoholisti

        "Tuntuu etten oo täysin kiikissä mut kuitenki aina ku päätän lopettaa haen lisää viinaa"

        Puhuit itsesi jo pussiin. Olet alkoholisti, tärkeintä että itse hyväksyt asian. Niin olen minäkin ja AA:n jäsen.
        Minä vain join 10 vuotta ja vasta sitten olin siinä pisteessä, ettei tarvinnut miettiä mitä halusi tai ei. Kaikki kelpasi. AA toimii. Voikun olisi kelvannut 3 vuoden jälkeen!
        Nyt menee hyvin 5 vuoden raittiuden jälkeenkin päivä kerrallaan.
        Alkoholistille 1 on liikaa ja 1000 liian vähän.
        Olen saanut itseni siihen järjestykseen, etten tarvitse enään alkoholia, ratkaisemaan elämäni ongelmia. Se on tavoite raittiudessa.


      • _

        "tajusin, että juon masennukseeni"

        Itselleni alkoholi ei ole ollut ongelma, mutta mm. tietokonepeleihin olen ollut riippuvainen. Itse tajusin jokin aika sitten että moniin riippuvuuksiin syynä on usein muut ongelmat mitkä ovat taustalla ja usein nämä ongelmat ovat kasautuneet vuosien varrelta ja ensimmäiset ongelmat ovat kenties lähtöisin 10-20 vuotta sitten tapahtuneista asioista mitä kautta on alkanut syntymään uusia ongelmia. Usein ihminen alkaa hakemaan lohtua tai ratkaisua sellaisista asioista mitkä saattavat tuoda tilapäisesti iloa elämään, mutta ne eivät välttämättä ratkaise ongelmia vaan vievät murheet tilapäisesti pois.

        AA-kerho saattaa kuulostaa huonolta vaihtoehdolta koska sinne hakeutuvat usein ne jotka todella tarvitsevat muiden apua ja ovat kenties niin huonossa tilanteessa ettei heistä välttämättä ole apua omaan elämään. Jotta rippuvuudesta pääsisi pois, on yksi keino se että riippuvuuden korvaa toisella riippuvuudella. Useimmat ihmiset ovat riippuvaisia jostain, mutta tietyt riippuvuudet ovat ihmiselämän kannalta vaarallisempia kuin toiset. Työnarkomania ei välttämättä ole kaikkein vaarallisin tai läheisriippuvuus, mutta niissäkin on omat vaaransa. Ne joiden riippuvuutena on vallanhalu, ne pärjäävät usein elämässä parhaiten, mutta ne ovat yhteiskunnalle hyvin vaarallisia ihmisiä :)
        Luulen että jonkinlaisia sosiaalisia kontakteja tarvitset joka tapauksessa sillä tavoin että lupaat muille ihmisille pysyä erossa tästä yhdestä riippuvuudesta korvaamalla sen jollain harrastuksella (josta saattaa myöhemmin tulla riippuvuus). Jos lupaat ainoastaan itsellesi sen että pysyt erossa alkoholista, voit helposti pettää lupauksesi kuten olet näin jo tehnytkin. Tarvitset jostain sosiaalisia kontakteja ja AA-kerhon ihmiset ymmärtävät tämän seikan. Voit toki puhua ongelmastasi muillekin ihmisille ja tehdä lupauksen heille, mutta tätä et ilmeisesti halua tehdä koska et ole ollut valmis puhumaan asiasta muille. AA-kerhon jäsenille voit kertoa suoraan että sinulla on ongelma ja ettet kaipaa sen kummemmin ystäviä näistä ihmisistä, mutta tarvitset jonkun jolle soitella vaikkapa päivittäin onko pullo pysynyt kiinni. Nykypäivänä tosin helpompi kommunikointitapa tällaiseen raportointiin lienee tietokone tai kännykkä, mutta näiden välineiden kanssa on myös helpompi huijata toista ihmistä. On tietty mahdollista huijata jos vaan soittelee päivittäin raportoidakseen. Kyllä se melkeen vaatisi jonkun ihmisen josta välittää jotta tälle puhuisi ihan aidon rehellisesti ongelmastaan. Jos et uskalla puhua tästä ongelmasta läheisille ihmisille, et ilmeisesti luota heihin eivätkä he ole riittävän läheisiä ihmisiä auttamaan sinua. Ilman luotettavaa ystävää voi olla vaikeaa selvitä tällaisesta tilanteesta yksin. Ongelma on sen laatuinen että saattaa olla vaikea hakea apua muualta kuin AA-kerhosta koska ihmiset mieluummin kuuntelevat niitä ihmisiä joilla on sama ongelma kuin niitä joilla on eri ongelma. Jos hankit harrastuksen, kiinnostaa sinuakin varmasti kuunnella mieluummin niitä ihmisiä jotka puhuvat tästä samasta harrastuksesta mikä sinulla on kuin jostain toisesta harrastuksesta mistä itse et ole kiinnostunut. Sinun tulisi olla kiinnostunut siitä mistä sinun alkoholismi on lähtöisin ja miten ihmisistä tulee alkoholisteja tai riippuvaisia.

        Asiaa on muistaakseni käsitelty jossain näistä lähetyksistä: http://yle.fi/puhe/ohjelmat/puheen_viikonloppu/kalle_haatanen.html
        http://areena.yle.fi/radio/1636004

        Luulen että useilla ihmisillä jotka tulevat riippuvaisiksi jostain, hakevat helpompaa elämää sen vuoksi että mikään ei tunnu yksinkertaiselta eikä mihinkään voi luottaa. Riippuvuuksiin voi luottaa niin kauan kun ne eivät aiheuta ongelmia ja niin kauan kun ne tarjoavat parempaa elämää eli mielekkyyttä elämään. Jos ei ole riippuvuuksia, kuulostaa se minusta siltä että ihminen ei ole kiinnostunut mistään. Ne jotka väittävät ettei heillä ole mitään riippuvuuksia, he kuulostavat minusta valehtelijoilta. Kenties sinunkin läheiset ovat valmiita väittämään olevansa täydellisiä ihmisiä joilla ei ole mitään riippuvuuksia tai paheita etkä tämän vuoksi halua heidän kanssa keskustella asioista, mutta kenties sisimmässäsi tiedät heidän riippuvuuden olevan ihmisten vahingoittaminen, joko valheilla tai muulla tavoin. Tämä lienee riippuvuutta vallan tavoitteluun tai kilpailemiseen. Jos ilkeät ihmiset eivät olisi riippuvaisia ilkeydestä, ei heidän tarvitsisi olla ilkeitä.


      • kippis...

        Alkoholilla on postiivinen vaikutus kolestroliiin. Ei kannata ihan kokonaan lopettaa.
        Jos et käy muutenkaan töissä ja elät sosiaalituella tai olet jossakin julkisen sektorin työpaikassa jossa homma hoituu kännissäkin, ei ole mitään painetta. Kuolet joka tapauksessa 70-80 vuotiaana joko kännissä tai selvinpäin.


      • täysin nolla
        kippis... kirjoitti:

        Alkoholilla on postiivinen vaikutus kolestroliiin. Ei kannata ihan kokonaan lopettaa.
        Jos et käy muutenkaan töissä ja elät sosiaalituella tai olet jossakin julkisen sektorin työpaikassa jossa homma hoituu kännissäkin, ei ole mitään painetta. Kuolet joka tapauksessa 70-80 vuotiaana joko kännissä tai selvinpäin.

        Jos et pysty itse lopettamaan niin olet TÄYSIN koukussa siihen viinaan


      • Kiitos. Ei. Kiitos.

        Harmi vain (tätä jaksan toista kuin matraa) monille nuorille on kynnys työntää tuoppi syrjää ja ottaa "Harry Potter" kainaloon.

        Olen itse 22vuotias ja kohta kaksi vuotta juomatta. Siihen vaadittiin kerta kun heräsin kaaoksenomaisessa krapulassa enkä tunnistanut itseäni. Suuria hölmöyksiä en ollut tehnyt mutta silti todellisuus tuntu liian loittenevalta.

        Kun minä valitsin juomattomuuden puhelimeni kuolla kupsahti... enkä minä kokenut tarvetta "elvytykseen". Nyt olen valinnut täysin vastakohtaisen elämäntyylin itselleni ja pelkkä ajatus dokaamisesta ahdistaa. Minun valintaani helpotti huomattavasti se, ettei tuo piiri pitänyt sisällään ainuttakaan ystävää. Pääsääntöisesti näimme vain dokauksen parissa joten valinta oli helppo.


      • _ kirjoitti:

        "tajusin, että juon masennukseeni"

        Itselleni alkoholi ei ole ollut ongelma, mutta mm. tietokonepeleihin olen ollut riippuvainen. Itse tajusin jokin aika sitten että moniin riippuvuuksiin syynä on usein muut ongelmat mitkä ovat taustalla ja usein nämä ongelmat ovat kasautuneet vuosien varrelta ja ensimmäiset ongelmat ovat kenties lähtöisin 10-20 vuotta sitten tapahtuneista asioista mitä kautta on alkanut syntymään uusia ongelmia. Usein ihminen alkaa hakemaan lohtua tai ratkaisua sellaisista asioista mitkä saattavat tuoda tilapäisesti iloa elämään, mutta ne eivät välttämättä ratkaise ongelmia vaan vievät murheet tilapäisesti pois.

        AA-kerho saattaa kuulostaa huonolta vaihtoehdolta koska sinne hakeutuvat usein ne jotka todella tarvitsevat muiden apua ja ovat kenties niin huonossa tilanteessa ettei heistä välttämättä ole apua omaan elämään. Jotta rippuvuudesta pääsisi pois, on yksi keino se että riippuvuuden korvaa toisella riippuvuudella. Useimmat ihmiset ovat riippuvaisia jostain, mutta tietyt riippuvuudet ovat ihmiselämän kannalta vaarallisempia kuin toiset. Työnarkomania ei välttämättä ole kaikkein vaarallisin tai läheisriippuvuus, mutta niissäkin on omat vaaransa. Ne joiden riippuvuutena on vallanhalu, ne pärjäävät usein elämässä parhaiten, mutta ne ovat yhteiskunnalle hyvin vaarallisia ihmisiä :)
        Luulen että jonkinlaisia sosiaalisia kontakteja tarvitset joka tapauksessa sillä tavoin että lupaat muille ihmisille pysyä erossa tästä yhdestä riippuvuudesta korvaamalla sen jollain harrastuksella (josta saattaa myöhemmin tulla riippuvuus). Jos lupaat ainoastaan itsellesi sen että pysyt erossa alkoholista, voit helposti pettää lupauksesi kuten olet näin jo tehnytkin. Tarvitset jostain sosiaalisia kontakteja ja AA-kerhon ihmiset ymmärtävät tämän seikan. Voit toki puhua ongelmastasi muillekin ihmisille ja tehdä lupauksen heille, mutta tätä et ilmeisesti halua tehdä koska et ole ollut valmis puhumaan asiasta muille. AA-kerhon jäsenille voit kertoa suoraan että sinulla on ongelma ja ettet kaipaa sen kummemmin ystäviä näistä ihmisistä, mutta tarvitset jonkun jolle soitella vaikkapa päivittäin onko pullo pysynyt kiinni. Nykypäivänä tosin helpompi kommunikointitapa tällaiseen raportointiin lienee tietokone tai kännykkä, mutta näiden välineiden kanssa on myös helpompi huijata toista ihmistä. On tietty mahdollista huijata jos vaan soittelee päivittäin raportoidakseen. Kyllä se melkeen vaatisi jonkun ihmisen josta välittää jotta tälle puhuisi ihan aidon rehellisesti ongelmastaan. Jos et uskalla puhua tästä ongelmasta läheisille ihmisille, et ilmeisesti luota heihin eivätkä he ole riittävän läheisiä ihmisiä auttamaan sinua. Ilman luotettavaa ystävää voi olla vaikeaa selvitä tällaisesta tilanteesta yksin. Ongelma on sen laatuinen että saattaa olla vaikea hakea apua muualta kuin AA-kerhosta koska ihmiset mieluummin kuuntelevat niitä ihmisiä joilla on sama ongelma kuin niitä joilla on eri ongelma. Jos hankit harrastuksen, kiinnostaa sinuakin varmasti kuunnella mieluummin niitä ihmisiä jotka puhuvat tästä samasta harrastuksesta mikä sinulla on kuin jostain toisesta harrastuksesta mistä itse et ole kiinnostunut. Sinun tulisi olla kiinnostunut siitä mistä sinun alkoholismi on lähtöisin ja miten ihmisistä tulee alkoholisteja tai riippuvaisia.

        Asiaa on muistaakseni käsitelty jossain näistä lähetyksistä: http://yle.fi/puhe/ohjelmat/puheen_viikonloppu/kalle_haatanen.html
        http://areena.yle.fi/radio/1636004

        Luulen että useilla ihmisillä jotka tulevat riippuvaisiksi jostain, hakevat helpompaa elämää sen vuoksi että mikään ei tunnu yksinkertaiselta eikä mihinkään voi luottaa. Riippuvuuksiin voi luottaa niin kauan kun ne eivät aiheuta ongelmia ja niin kauan kun ne tarjoavat parempaa elämää eli mielekkyyttä elämään. Jos ei ole riippuvuuksia, kuulostaa se minusta siltä että ihminen ei ole kiinnostunut mistään. Ne jotka väittävät ettei heillä ole mitään riippuvuuksia, he kuulostavat minusta valehtelijoilta. Kenties sinunkin läheiset ovat valmiita väittämään olevansa täydellisiä ihmisiä joilla ei ole mitään riippuvuuksia tai paheita etkä tämän vuoksi halua heidän kanssa keskustella asioista, mutta kenties sisimmässäsi tiedät heidän riippuvuuden olevan ihmisten vahingoittaminen, joko valheilla tai muulla tavoin. Tämä lienee riippuvuutta vallan tavoitteluun tai kilpailemiseen. Jos ilkeät ihmiset eivät olisi riippuvaisia ilkeydestä, ei heidän tarvitsisi olla ilkeitä.

        Asiasta voidaan filosofoida pitkäänkin, mutta ainoa keino on oma tahdolujuus lopettaa juominen kerralla. Muita keinoja ei ole. Itse on itsensä pistettävä kuriin.


      • Kolesteroli ongelmai
        kippis... kirjoitti:

        Alkoholilla on postiivinen vaikutus kolestroliiin. Ei kannata ihan kokonaan lopettaa.
        Jos et käy muutenkaan töissä ja elät sosiaalituella tai olet jossakin julkisen sektorin työpaikassa jossa homma hoituu kännissäkin, ei ole mitään painetta. Kuolet joka tapauksessa 70-80 vuotiaana joko kännissä tai selvinpäin.

        Kippis on vielä jonkin verran kokematon. Hän ei ymmärrä alkoholismin todellista ongelmaa On turha sekoittaan kolesterolia alkoholiongelmaan.
        Kippis saattaa itsekin olla alkoholisti tai sitten niitä jotka eivät sattumalta tule alkoholisteiksi.


      • \--/
        Kari ja alkoholisti kirjoitti:

        "Tuntuu etten oo täysin kiikissä mut kuitenki aina ku päätän lopettaa haen lisää viinaa"

        Puhuit itsesi jo pussiin. Olet alkoholisti, tärkeintä että itse hyväksyt asian. Niin olen minäkin ja AA:n jäsen.
        Minä vain join 10 vuotta ja vasta sitten olin siinä pisteessä, ettei tarvinnut miettiä mitä halusi tai ei. Kaikki kelpasi. AA toimii. Voikun olisi kelvannut 3 vuoden jälkeen!
        Nyt menee hyvin 5 vuoden raittiuden jälkeenkin päivä kerrallaan.
        Alkoholistille 1 on liikaa ja 1000 liian vähän.
        Olen saanut itseni siihen järjestykseen, etten tarvitse enään alkoholia, ratkaisemaan elämäni ongelmia. Se on tavoite raittiudessa.

        Itse join 30 vuotta, niistä viimeiset 5 vuotta joka päivä ja työelämässä täysillä mukana, työttömänä en koskaan. Kävin Avominnet, AA-vertaistukipalavereissa useissa eri pisteissä ja join, eli noista ei ollut kohdallani mitään apua. Viimein sain revittyä itsestäni sen verran, että kaupungin AA:n kautta heidän omalle lääkärille jolta halusin kokeilla Antabusta lähinnä katkaisua korvaamaan, no ennen verikokeita piti olla viikko ilman, menihän se kun järkkäs lomaa sille ajalle. Toimi kohdallani, tulihan kokeiltua kerran antabuksenkin kanssa, eipähän tosiaan tarvitse toiste kokeilla, kuolema meinasi tulla. Ainoa vaikeus alkoholistilla on se, että tuon lääkkeen joka päivä ottaa. Omalla kohdalla siitä huolehti perhe lapsista lähtien, joten "pakko" oli ottaa. Söin antabusta puolivuotta päivittäin ja seuraavat puolivuotta joka toinen päivä. Nyt olen ollut 2 vuotta raittiina eikä se loppujen lopuksi ole ollut mikään mahdoton posti, mutta työtä saa toki tehdä välillä vieläkin, loppuun astihan mä alkoholisti, toipuva sellainen olen noin pitkän juomisuran jälkeen. Tsemppiä, kyllä sinäkin siihen pystyt, suhun voi toimia noi mitkä muhun ei toiminut, koittaahan niitä "ikävä" kyllä pitää. Jotkut on pystynyt selviytymään kuiville ihan oman selkärankansa avullakin, sehän se olisi armeliainta.


      • tiuku111
        Kari ja alkoholisti kirjoitti:

        "Tuntuu etten oo täysin kiikissä mut kuitenki aina ku päätän lopettaa haen lisää viinaa"

        Puhuit itsesi jo pussiin. Olet alkoholisti, tärkeintä että itse hyväksyt asian. Niin olen minäkin ja AA:n jäsen.
        Minä vain join 10 vuotta ja vasta sitten olin siinä pisteessä, ettei tarvinnut miettiä mitä halusi tai ei. Kaikki kelpasi. AA toimii. Voikun olisi kelvannut 3 vuoden jälkeen!
        Nyt menee hyvin 5 vuoden raittiuden jälkeenkin päivä kerrallaan.
        Alkoholistille 1 on liikaa ja 1000 liian vähän.
        Olen saanut itseni siihen järjestykseen, etten tarvitse enään alkoholia, ratkaisemaan elämäni ongelmia. Se on tavoite raittiudessa.

        Toisaalta olen kuullut joidenkin tehostetusti sanovan, etteivät koskaan juo yksin.. Paljastuneet kuitenkin alkoholisteiksi.. Minusta voi kyllä yksinkin juoda viiniä ruoan kanssa ja joskus jopa tuohon yksinäisyyteen tai tylsyyteen. Sitäpaitsi minulla ei ole varaa istua pitkään ravintolassa heittämässä huulta pienessä hiprakassa eikä oikeastaan kiinnostakkaan. Kun edellä mainitun kommentin olen sanonut, jotkut ovat halveksien todenneet että olen yksin paremmassa seurassa no jos tuollainen kommentti niin silloin olen En pelkää alkoholin vaikutusta jos joskus kotona nautinkin ,,yksin ,, ajatteln että jotkut pelkäävät ,, Anna pirulle pikkusormi niin se vie koko käden.


      • Kari ja alkoholisti
        severi.k kirjoitti:

        Asiasta voidaan filosofoida pitkäänkin, mutta ainoa keino on oma tahdolujuus lopettaa juominen kerralla. Muita keinoja ei ole. Itse on itsensä pistettävä kuriin.

        No minä taistelin alkoholia vastaa 10 vuotta ja yritin omavoimaisesti itse laittaa itseni kuriin, ottaa niskasta kiinni, olla juomatta viinahimossani, yms..
        Vasta kun tajusin että tämä taistelu oli hävitty jo kymmenen vuotta sitten ja rupesin ottamaan apua toisilta vastaan, alkoi raittiuskin onnistua.
        Mitä sitä taistella kun kerran on jo hävinnyt!? Kysymys on luovuttamisesta, ei alistumisesta.
        Sääliksi käy sinua, jos pitää elää viinahammasta kolottaen tahdonvoimalla pakosta juomatta. Minun ei tee enään viinaa mieli ja jos tekee osaan pyytää apua. Mutta pelkällä tahdon voimalla viinahimoa vastaan taisteleminen ei ainakaan minulle olisi kovin mielekästä elämää. Helvet** pikemminkin.


      • argh
        Kari ja alkoholisti kirjoitti:

        "Tuntuu etten oo täysin kiikissä mut kuitenki aina ku päätän lopettaa haen lisää viinaa"

        Puhuit itsesi jo pussiin. Olet alkoholisti, tärkeintä että itse hyväksyt asian. Niin olen minäkin ja AA:n jäsen.
        Minä vain join 10 vuotta ja vasta sitten olin siinä pisteessä, ettei tarvinnut miettiä mitä halusi tai ei. Kaikki kelpasi. AA toimii. Voikun olisi kelvannut 3 vuoden jälkeen!
        Nyt menee hyvin 5 vuoden raittiuden jälkeenkin päivä kerrallaan.
        Alkoholistille 1 on liikaa ja 1000 liian vähän.
        Olen saanut itseni siihen järjestykseen, etten tarvitse enään alkoholia, ratkaisemaan elämäni ongelmia. Se on tavoite raittiudessa.

        No, en tiedä toimiiko AA nyt niin hyvin, sinun kohdalla ehkä mutta sanoisin että kaikkien kohdalla ei. Tämä yhden tutun kohdalla ei toimi ollenkaan.. AA:ssa käy, juo melkein joka päivä, lopetti työnsä koska haluaa juoda enemmän, ei tapaa lastaan ja keksii syitä miksi ei voi tavata (eronnut lapsen äidistä joka huoltaa...), soittelee kännissä jokaiselle.. Todennut itse että on masentunut mutta ei osaa hakea apua tai ottaa apua vastaan. Tuossa se AA ei ole auttanut yhtään, perhe ei osaa auttaa vaikka yrittää parhaansa, ja jopa ex auttaa mutta ei pysty kaikkea tekemään kun lasta hoitaa isänsäkkin puolesta.


      • 18+21
        kippis... kirjoitti:

        Alkoholilla on postiivinen vaikutus kolestroliiin. Ei kannata ihan kokonaan lopettaa.
        Jos et käy muutenkaan töissä ja elät sosiaalituella tai olet jossakin julkisen sektorin työpaikassa jossa homma hoituu kännissäkin, ei ole mitään painetta. Kuolet joka tapauksessa 70-80 vuotiaana joko kännissä tai selvinpäin.

        Jos dokaa kaiken aikaa, ei sisäelimet kestä edes viisikymppiseksi. Maksa ei ole ainoa paikka joka prakaa.


      • höpönlöpöä
        18+21 kirjoitti:

        Jos dokaa kaiken aikaa, ei sisäelimet kestä edes viisikymppiseksi. Maksa ei ole ainoa paikka joka prakaa.

        Todella hyvä kommentti. Kovin yksilöllistähän on mikä kestää ja mikä ei. Paljon puhutaan maksasta tai haimatulehduksesta. Ne tietysti ovat kovin konkreettisia, ja kun maksahan ei juurikaan varaoittele, vaan pamahtaa sittn kerralla, niin kai tuo käsitys on paljolti sieltä peräisin. Mutta, niillä jolla maksa kestää, saattaakin sitten käydä niin, että pää ei kestä. Alkon vaikutus aivoihin saattaa olla jopa suurempi kuin maksaan, poksahdus vain tapahdu yhtä radikaalissa aikaikkunassa.


    • hesa86

      en tiedä onko se enää tissuttelua ku juon vähintään puoli litraa vodkaa kerralla. Ja mulla se ongelma on kai siinä ettei oo ketään jonka takii parantuu.... paitsi minä ja jotenki se ei riitä. Miten päästä elämän kiinni ku tuntuu ettei kiinnosta? tai kiinnostaa kai, muuten en kysyisi neuvoja.

      • jenniepk

        "Miten päästä elämän kiinni ku tuntuu ettei kiinnosta? tai kiinnostaa kai, muuten en kysyisi neuvoja."

        Mulla on sama ongelma. Pitäs kai vaan löytää joku harrastus tms. Tiiän ettei yksinkertasesti jaksa, mutta jos alottaa vaikka pakottamalla ittensä kävelylle ja purkaa silleen tunteensa, ni oisko hyvä keino? =) Tai mitä sä tykkäsit tehdä ennen kuin joit? Mulle on tulossa ihan paras viikonloppu koska oon kuluttanu kaikki rahat, enkä yksinkertasesti voi lähtee ostaan kaljaa. Jotenki jännästi vapauttava fiilis! =)


      • seurankipeetä
        jenniepk kirjoitti:

        "Miten päästä elämän kiinni ku tuntuu ettei kiinnosta? tai kiinnostaa kai, muuten en kysyisi neuvoja."

        Mulla on sama ongelma. Pitäs kai vaan löytää joku harrastus tms. Tiiän ettei yksinkertasesti jaksa, mutta jos alottaa vaikka pakottamalla ittensä kävelylle ja purkaa silleen tunteensa, ni oisko hyvä keino? =) Tai mitä sä tykkäsit tehdä ennen kuin joit? Mulle on tulossa ihan paras viikonloppu koska oon kuluttanu kaikki rahat, enkä yksinkertasesti voi lähtee ostaan kaljaa. Jotenki jännästi vapauttava fiilis! =)

        Voithan sä lainata joltain tutulta. Mielellään ne vippaa jos saavat mukvaa seuraa.


      • ex-mesentunut

        No joo, eli pullo kossua illassa oo enää tissuttelua.

        Itsesi takia sun pitää parantua. Toki voit ryypätä loppuikäsi, mutta aika kurja valinta tuo on. Juopon elämä ei ole kiva elämä, vaikka täällä sitä monen tuntuvat hehkuttavan. Se on oikeasti täynnä musertavaa ahdistusta, jatkuvaa masennusta ja alkoholin tuomaa orjuutta. Ainoa ilon aihe on siinä, kun saa viinaa kouraansa. Muuta elämää ei juuri ole. Ja jossain vaiheessa tulee piste, ettei elimistö enää kestä. Sen pisteen jälkeen ei ole kuin huonoja vaihtoehtoja.

        Jos olet juonut kolme vuotta koko ajan, etkä omin voimin saa aikaiseksi taukoa, niin hae ihmeessä apua esimerkiksi A-klinikalta tai ihan vaan terveyskeskuksesta. Vasta kun olet ollut tovin aikaa ilman (vaikkapa kuukauden) on aika pohtia tulevaisuutta.

        http://www.a-klinikka.fi/etusivun-ovi-oikopolku/haetko-apua/hoidon-tarpeessa

        Jos mietit, että kannattaako, niin sanon että kannattaa. Raittius ei tee sinusta onnellista, mutta se antaa ihan toisen mahdollisuuden kuin jatkuva juominen. Jatkuva juominen tekee sinut takuuvarmasti onnettomaksi ja vain nousuhumalassa kyet nauttimaan jostain.

        Voimia tarvitset niin itse alkoholin himoa vastaan kuin siihen, että ex-juopon elämä on hetken aikaa hyvin yksinäistä ja tyhjää. Se johtuu siitä, että kaikki entiset ihmissuhteet liittyvät tuohon viinaan ja ne on vaan pakko hylätä, kun itse alkaa elää toisin.

        Hyvällä tuurilla voit löytää kohtalon toverin, toisen juopon, joka yrittää myös raitistua. Se on vertaistukea vailla vertaa, mutta harvinaista. Yleensä vanhat juopottelukaverit eivät siedä sinun raitistumistasi, koska he kokevat siinä itsensä hyvin huonoiksi, kun eivät itse pääse aineesta irti. Imu takaisin on kova.

        Jos et ole tätä elokuvaa nähnyt, katsopa se. Se kertoo huumeista, mutta myös riippuvuudesta ja siitä, miten aineet tuhoavat sen saman elämän, jota niistä etsitään. Antaa kummasti voimia raittiuteen.

        http://www.youtube.com/watch?v=ysukr4q_DkA&feature=related


      • siiderisirkka
        seurankipeetä kirjoitti:

        Voithan sä lainata joltain tutulta. Mielellään ne vippaa jos saavat mukvaa seuraa.

        Viina on vienyt monta hyvää naista....!


      • Olviolli
        siiderisirkka kirjoitti:

        Viina on vienyt monta hyvää naista....!

        Kippis!


      • Elämä on lahja .

        Jos et lopeta juomista niin kuolet jotain 39 vuotiaana . Nimittäin sinun maksa ei kestä kauempaa . Odota vain niin pian tulee oireet että maksa on loppu . Harkitse kannattaako jatkaa juomista . Sinä olet nuori vielä ja sinulla on elämä edessä . Älä pilaa elämääsi alkoholilla . Etsi ystäviä ja uusia harrastuksia . Laske kuinka paljon säästät rahaa jos et osta alkoholia . Niillä rahoilla voit ostaa vaikka uusia vaatteita itsellesi . Ja voit säästää rahaa vaikka ulkomaan matkaa varten .


      • herraasiallinen
        siiderisirkka kirjoitti:

        Viina on vienyt monta hyvää naista....!

        Itsellä juoppojen kanssakäyminen ei niin mieluista että noin voisin sanoa.


      • yrjolat

        Ei tuo enää mielestäni ole tissuttelua,aikoinani erässodan aikainen sukulainen joi konjakki pullon päivässä.Aloiti heti aamulla ja illalla pullo oli tyhjä.Siis koko ajan pienessä. Itselläni melkein sama ongelma kuin sinulla,tosin otan olutta lähes jokapäivä,mutta en kuitenkaan kovin paljon. Nyt oen alkanut miettimään sitä että jos olisi toinen ihminen kenenkanssa eläisi niin tuskin ottaisin oluta niin usein kuin nyt.


      • Lopun alkua juu.
        Elämä on lahja . kirjoitti:

        Jos et lopeta juomista niin kuolet jotain 39 vuotiaana . Nimittäin sinun maksa ei kestä kauempaa . Odota vain niin pian tulee oireet että maksa on loppu . Harkitse kannattaako jatkaa juomista . Sinä olet nuori vielä ja sinulla on elämä edessä . Älä pilaa elämääsi alkoholilla . Etsi ystäviä ja uusia harrastuksia . Laske kuinka paljon säästät rahaa jos et osta alkoholia . Niillä rahoilla voit ostaa vaikka uusia vaatteita itsellesi . Ja voit säästää rahaa vaikka ulkomaan matkaa varten .

        Eikä se maksa, se vielä kestää. Vaan haima häneltä pamahtaa ennen kuin 30 on täynnä. Sittenpähän tietää ja sitä hän haluaa. Kun haimaan iskee niin kiroaa syntymäänsä ja huutaa kovissa tuskissa, on valmis tappamaan itsensä. Haima menee nimenomaan nuorilta ensin. Menee se vanhoilla juopoillakin.


      • ytregh
        jenniepk kirjoitti:

        "Miten päästä elämän kiinni ku tuntuu ettei kiinnosta? tai kiinnostaa kai, muuten en kysyisi neuvoja."

        Mulla on sama ongelma. Pitäs kai vaan löytää joku harrastus tms. Tiiän ettei yksinkertasesti jaksa, mutta jos alottaa vaikka pakottamalla ittensä kävelylle ja purkaa silleen tunteensa, ni oisko hyvä keino? =) Tai mitä sä tykkäsit tehdä ennen kuin joit? Mulle on tulossa ihan paras viikonloppu koska oon kuluttanu kaikki rahat, enkä yksinkertasesti voi lähtee ostaan kaljaa. Jotenki jännästi vapauttava fiilis! =)

        Lopettaa ryyppäämisen niin alkaa kohta jaksamaan.


      • en juo yksin. mulla aina nainen mukana. otetaan rakastelaan. mitä mieleen tulee. Ei se varnaan hvä ole kun joka viikonlpppu tätä harrastaa. Mutt ase ion kivaa
        .


      • 112

        Varmaan helpoin ratkaisu olisi jos varaisit ajan lääkärille. Vastaanotolla voisi kartoittaa, että onko masennusta tms, joka ylläpitää tuota juomista.


      • hesa86
        jenniepk kirjoitti:

        "Miten päästä elämän kiinni ku tuntuu ettei kiinnosta? tai kiinnostaa kai, muuten en kysyisi neuvoja."

        Mulla on sama ongelma. Pitäs kai vaan löytää joku harrastus tms. Tiiän ettei yksinkertasesti jaksa, mutta jos alottaa vaikka pakottamalla ittensä kävelylle ja purkaa silleen tunteensa, ni oisko hyvä keino? =) Tai mitä sä tykkäsit tehdä ennen kuin joit? Mulle on tulossa ihan paras viikonloppu koska oon kuluttanu kaikki rahat, enkä yksinkertasesti voi lähtee ostaan kaljaa. Jotenki jännästi vapauttava fiilis! =)

        harrastuksia on ja työ, mutta ei oo mitään mikä oikeesti kiinnostais ja sais innostumaan. Kateellinen kaikille joilla on jotain sellasta...


    • perseenhaju

      No hesassa ei nyt muuta tekemistä ookkaan ku hengailla ja dokailla. Persehien haistelu aa-kerhon penkeistä voi toimia

    • Hencca

      Lopeta juominen puoleksi vuodeksi ja jos et pysty olet alkoholisti johon auttaa vertaistuki ja ryhmäterapia.
      Toinen vaihtoehto on että juot niin kauan kuin juomatonta viinaa piisaa, tipahdat pohjan läpi, sairastut ja kuolet tai lopetat juomisen ajoissa.
      Valinta on yksin omaa sinun itsesi kukaan puolestasi ei juo tai lopeta juomista.

    • Hesa86,
      Älä hättäile vaan keskity aluksi siihen että saat promillet nollille.
      Tietysti jos olet vetänyt raakaa kolme vuotta niin pitäisi mennä päivystyksen kautta ettei vaan satu mitään.
      Aika turhaa alkaa nyt mitään kehittämään pitkän tähtäimen suunnitelmia vaan ekaksi promillet turvallisesti alas sitten viikon tauko ja alat miettimään jatkoa.
      Miltä kuulostaa?

      (Taasko tämä on tukossa sory jos tulee kahdesti.)

      • hesa86

        eikö kotikonstein onnistu?


    • toukkaterapia

      Kiikissä et ole vielä, mutta matkalla olet ja hyvässä vauhdissa kuitenkin.

      AA:ta kannattaa haluta silloin, jos tuntee olevansa niin pohjalla, että ei halua enää juoda yhtään ja on valmis ottamaan vastaan raitistuneiden antaman tuen. Ja juopon tuoreet kokemukset auttavat myös pitkään raittiina olleita muistamaan, mistä helvetin tuskasta on päässyt irti. Itsensä takia kannattaa lähteä muuttamaan elämäntapojaan.

    • on se nähty

      Menetetty tapaus.

      Viina vaan maistuu ja tulee maistumaan sulle.

    • Toimii.

      Mulla on mennyt niin,että oon pitäny joka vuos 3 kk:n tauon.

    • eVilleeee3

      Tarvitset vain miehen ja kovasti seksiä. Sen päätteeksi maistuu sitten kylmä ja vaahtoava huurteinen tai viski jäillä tai hyvää punaviiniä kristalli lasista.

      • eesausko

        Sullakaan ei ole kuin porno seksi ja nuoren neidon tiukka pimpero mielessä.


      • ISO MUNA MIES
        eesausko kirjoitti:

        Sullakaan ei ole kuin porno seksi ja nuoren neidon tiukka pimpero mielessä.

        Mikäs sen parempaa kun tiukka PILLU rapulassa .. Just muija anto sitä oikein todentakaa nyt viski taas maistuu TOSI HYVÄLTÄ........


    • ymmärrän yskän

      Harrastus, esimerkiksi kilpaurheilu, jota tissuttelu haittaa. Tällöin tulee kupiteltua vain harvoin. Toimi minulla 20 vuotta. Tissuttelu lähinnä vituttaa hetken huuman jälkeen. Aamulla on hyvä fiilis, jos ei ole ehtoolla tullut tissuteltua.

      • ...

        Suosittelen urheilua. Vaikkapa kuntosalilla käynti lähes joka päivä. Et voi juoda ennen kuntosalilla käyntiä ja jos seuraavana aamuna meet aikaiseen salille niin et voi siellä olla krapulassa. Vaikka alussa tuntuukin hassulta niin juuri ryhmäliikuntatunnitkin antavat pidemmän päälle tekemistä tyhjyyden tilalle samoin kuin itse kuntosaliharjoittelu. Kilpaurheilu on kans hyvä, valmentaja siihen mukaan, näkee kyllä jos on tullut maisteltua.


      • kossu,,,
        ... kirjoitti:

        Suosittelen urheilua. Vaikkapa kuntosalilla käynti lähes joka päivä. Et voi juoda ennen kuntosalilla käyntiä ja jos seuraavana aamuna meet aikaiseen salille niin et voi siellä olla krapulassa. Vaikka alussa tuntuukin hassulta niin juuri ryhmäliikuntatunnitkin antavat pidemmän päälle tekemistä tyhjyyden tilalle samoin kuin itse kuntosaliharjoittelu. Kilpaurheilu on kans hyvä, valmentaja siihen mukaan, näkee kyllä jos on tullut maisteltua.

        URHEILIHAN SE NYKÄNENKIN;EI AUTTANUT!ja moni muukin urhelija.


    • maaseutuyli50

      A Mietit miksi?
      B mietit onko sen arvoista?
      C päätät jatkaa juomista tai lopettaa
      D Toteutat päätöksen.

      Jos päätät jatkaa juomista, voin valistaa, että siinä 30 v alkaa ote tehdä työpäivää lipsua ja pidät sairaspäiviä. Sitten sairaspäivien ollessa pe ja ma työterveys alkaa kiinittää huomiota ja pistää sinut hoitoon.
      Ja hoito taitaa olla ihan turha. Jatkat juomista ja joudut pois töistä. Sitten
      pikapuoliin alat ryypäthä torilla ja pian olet irti asunnosta, mitä tuollaista
      väliä maksamaan?

      Eli lopetat. Se eka ilta on vaikein.

    • @bcdefg

      Viina on huono kaveri, ainakin aamuisin, kun krapula painaa päälle ja pikku-ukot
      hyppii seinillä.

      Et ole menetetty suinkaan, mutta miten sen lopettamisen teet. Jos et kestä
      täysraittiutta kertarysäyksellä, niin loivenna ensin väkevästä mietoon viiniin
      ja sitten vaikka viikonloppuun, mutta jokapäivä on liikaa, kun maksa joutuu
      kokoajan työstämään alkoholia, eikä pääse muun polttamiseen kunnolla.

      Liimaa vaikka oveesi jonkun puliveivarin kuva muistuttamaan tulevasta.

      Minä olin masentunut läheisen ihmisen kuolemasta, enkä osannut pitkään
      aikaan nauraa millekkään. Jähmetyin ikäänkuin yhteen ilmeeseen.
      Löysin vitsin lehdestä, joka oli kuin tehty tilanteeseen. Nauroin ja nauroin
      patoutuman ulos. Niinpä kirjoitin tuon ylös ja laitoin jääkaapin oveen sen.

      Tämä toimi terapettina mulle, ainakun oli asiaa kaapille luin tuon ja nauroin.
      No nyt tämä karkasi aiheesta, mutta ajattele mitä teet kehollesi ja alkoholi
      alkaa näkyä ulkonäössäkin aikaa myöten. Teet sen itsesi vuoksi.

    • huimaauon

      Kaikki alkomaholi oksettaa tulee huono olo ja ei muutenkaan ole koskaan maistunut joten on luontainen ominaisuus että joillekkin maistuu ja ei pääse irti toisille ei ja se tekee vaan sairaan olon.

      • eka nice-mp-poliisi

        Toisille se tekee turvallisen ja kotoisan olon, jota ei muusta saa.


    • wdqwf2wqeer

      Se päätös pitää tulla sinulta itsestäsi. Siihen ei mikään AA-hihhulikerho auta tai se että hurahtaa uskoon. Ensimmäinen ilta on vaikein ja se päätös on vaikea ettei ota. Mutta se vaatii tahdonlujuutta. Ja itsehillintää. Kun on päässyt tuon ensim,mäisen illan yli, seuraava on jo vähän helpompi, mutta aikaa se vie. Tiedän kokemuksesta.

      • juoponakka

        olet kyllä niin oikeassa päätös pitää tehdä itse Aa-kerho vain pistää uhman päälle jos sinne toisen tahdosta menee.Hyvä esimerkki oma rakas ukko kun tilanne ensimmäistä kerraa riistäytyi käsistä(vuonna yks ja kaks en muista) eikä loppua näkynyt pidin pienen puhuttelun ja rakas lupasi katkaista putkensa menemällä aa-kerhoon,no hyvin tuo siellä sen kerran istui mutta kapakan/alkon kautta kotiin,sen koommin en ole kyseistä kerhoa ehdottanut.
        Putket jatkuu edelleen mutta tiä sitten mikä juoppo kyseessä tuuri, kausi,putki vaiko vaan vitutusjuoppo selviä kausia on välillä kuukausi,kaks,kolme joskus jopa ollut puolivuotta mitään väkeviä/kaljaa juomatta,eikä siihen aakerhoa ole tarvittu.


    • :=)

      Viina on yksi saatana! Älä anna sen sinua voittaa!!

      Hävitä kaikki pullot jos kotonasi on ja osta samaan kaappiin vichy-vettä ja jotain sokeritonta jaffaa.

      Jos tekee alkoa mieli,otat sieltä vain.
      Yllättävän pian totut siihen ja tulet iloiseksi ja energiseksi!

      Hetken kuluttua ihmettelet itseäsi,että kuinka olet ollut nuon typerä, että olet juopotellutt!
      Et enää mistään hinnasta halua mitään alkoholia,koska on paljon mukavempaa ilman sitä !

      • N

        Eisit huonompaa vaihto ehtoa keksiny.


    • death

      En juo, mutta olen seurannut sivusta lähiömme juoppoja, ja pikku hiljaa alkaa juopporemmin väki vähetä, kun kuolevat viinaan. Yleensä naisten elimistö kestää vähemmän kuin miesten. Jos et lopeta ajoissa tuhoat pikku hiljaa sisuskalusi.

    • Älä juo, syö

      Aikoinaan oli Turhapuro-Elokuvassa Uunon isä (Olavi Ahonen muistaakseni. Lopetti pontikan juonnin kokonaan. Kaatoi pontikkaa lautaselle ja SÖI sitä lusikalla.

      • näitä hoitanut

        Sisältöä elämään, sitä tarvitset. Jotain tekemistä. Joku syy miksi olisit juomatta. Itsesi takia tietenkin, mutta koska et sitä näemmä ole vielä valmis ymmärtämään niin jotain muuta... opiskelu, harrastus, työ, mies... Ja on hyvä muistaa sekin, että kun viina on ollut iso osa elämää niin aikamoinen tyhjiö jää kun juomisen lopettaa eli sen tyhjiön täyttämiseksi tarvitset jotain. Ei useinkaan ole helppoa vain lopettaa jotain, jos ei tilalle tule mitään. Paremmat mahdollisuudet lopettamisen onnistumisessa on jos on joku tuki. Mikä on kellekin sitten sopiva. Suosittelen säännöllisiä keskusteluja esim A-klinikalla. On todettu, että raittiina pysyminen on helpompaa kun on joku "seuranta". Tutustu myös päihdelinkkiin, siellä on paljon hyvää materiaalia ja työvälineitä. Juomapäiväkirjan pito, houkutusten hallinta lomakkeita jne.

        Ja kun putken haluaa poikki niin katkaisuasema on yksi hyvä vaihtoehto. Ei se ole tarkoitettu vain rapajuopoille, vaikka niin luullaan. Sieltä saa hyviä neuvoja myös jatkoa varten.

        Tekstisi yksi kysymys oli; onko tarvinnut lopettaa kokonaan? Siitä herääkin kysymys, että oletko valmis raitistumaan. Mutta huoli on jo itsessäsi noussut. Ja se on aiheellinen! Toivon, että toimit ajoissa.


      • hesa86
        näitä hoitanut kirjoitti:

        Sisältöä elämään, sitä tarvitset. Jotain tekemistä. Joku syy miksi olisit juomatta. Itsesi takia tietenkin, mutta koska et sitä näemmä ole vielä valmis ymmärtämään niin jotain muuta... opiskelu, harrastus, työ, mies... Ja on hyvä muistaa sekin, että kun viina on ollut iso osa elämää niin aikamoinen tyhjiö jää kun juomisen lopettaa eli sen tyhjiön täyttämiseksi tarvitset jotain. Ei useinkaan ole helppoa vain lopettaa jotain, jos ei tilalle tule mitään. Paremmat mahdollisuudet lopettamisen onnistumisessa on jos on joku tuki. Mikä on kellekin sitten sopiva. Suosittelen säännöllisiä keskusteluja esim A-klinikalla. On todettu, että raittiina pysyminen on helpompaa kun on joku "seuranta". Tutustu myös päihdelinkkiin, siellä on paljon hyvää materiaalia ja työvälineitä. Juomapäiväkirjan pito, houkutusten hallinta lomakkeita jne.

        Ja kun putken haluaa poikki niin katkaisuasema on yksi hyvä vaihtoehto. Ei se ole tarkoitettu vain rapajuopoille, vaikka niin luullaan. Sieltä saa hyviä neuvoja myös jatkoa varten.

        Tekstisi yksi kysymys oli; onko tarvinnut lopettaa kokonaan? Siitä herääkin kysymys, että oletko valmis raitistumaan. Mutta huoli on jo itsessäsi noussut. Ja se on aiheellinen! Toivon, että toimit ajoissa.

        huoli on noussut, en vaan halua uskoa että olen ITSE ajanut itseni siihen pisteeseen, etten voi juoda yhtään. Juominen on ainoa asia joka pitää sosiaalisessa elämässäni. mitä tapahtuu jos joudun siitä luopumaan?


    • ei kaikkia

      Olen vieroittanut itseni alkoholista , voin sanoa täysin. Minulla ei ole ollut varsinaista ongelmaa alkoholista , mutta en vain pidä siitä. En myöskään pidä ...sanotaan nyt merisuolan syömisestä sellaisenaan..Myöskään en pidä rasvaisista ruoista. Myöskään en pidä tupakasta. En myöskään syö kiviä maasta. Polttajaisten syöminen sellaisenaan yököttää. jne. Alkoholista voi vieroittaa itsensä kokonaankin.

      • Tsube

        Yksi vaihtoehto on Antabus. Siitä on tietysti helppo luistaa ja taas sortua juomaan. Minä join vuoteen 2004 saakka aika reippaasti ja Antabuksen avulla sain pahimman kierteen poikki. Juomiseni ei ollut kuitenkaan ihan jokapäiväistä. Join masennukseeni ja ahdistukseeni. Sain hyvän masennuslääkkeen ja minun elämä avautui aivan uudella tavalla paljon paremmaksi. On paljon freesimpi olo ja tässä on parasta se, että voi katsella ihan ilman kieli pitkällä olemista muiden juomista ja sekoiluja. Minun täytyy myöntää kuitenkin, että olen alkoholisti. Mutta enää en alkoholia ota ja se päätös pitää. 8 vuotta raittiutta eikä suotta. Tsemppiä lopettamiseen.


    • älä ota!!!

      Hienoja mielipiteitä ja hienoja kokemuksia kaikkí, aivan kaikki!! Mutta humalassa niillä ei ole sentin vertaa tarvetta!!! Älä ota ekaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • kuivillavuoden

      Älä mene alkoon enää. Itse join 10 vuotta, joka päivä, en ollut humalassa mutta meni pullo viiniä illassa. Viikon oli tiukkaa teki mieleni viinä, mutta siitä se lähti. Älä osta kotiin alkoa. Pure hammasta ensimmäinen viikko on pahin. Huomaat että alko aiheuttaa masennusta ja sen jättäminen saa aikaan sen että nukut paremmin ja muutut reippaammaksi.

      • hesa86

        tiedän että jos ostan, juon. yritin sitä ja se toimi kai aikansa, ei enää. Välillä ostan jotain ja aattelen että teen drinkkejä kavereille, kuitenki pullot jää himaan omia drinksuja varten


    • miksi juot.

      Tulet kainalooni ja käperryt siihen ei ole alkosta huolta eikä tupakasta ,olen raitis ja vapaa,auttavainen ja kiltti 40 mies jota ei viina vie eikä naisetkaan siihen suuntaan .Terve ja liikkuva mies,prätkän satula kesällä 2013 olis vapaa.

    • Alkoholinjättänyt77

      Hei!
      Sulla on samanlainen tilanne kun mulla oli muutama vuosi sitten.
      Mä join kans joka ilta,päivät kävin töissä eikä ollut mitään ongelmaa.
      Mutta sitten hiljalleen juominen meni kovemmaksi ja kovemmaksi ja haittasi jo työntekoo.
      Alko tulla poissaoloja töistä,viikonloput venähti pitkiks viinan takia ja krapulan lisäksi oli huono omatunto kun ei päässyt maanantaiaamuisin töihin.
      Lopulta juominen meni siihen pisteeseen,et töihin meno jäi vallan ja join aamusta iltaan.No arvaat varmaan että sain lopputilin.
      Lopputilin jälkeen join kuukausi kaupalla enkä mitään muuta ajatellut,kuin että alkoholia oli nenän edessä.
      No onneks kaveri sitten eräänä päivänä repi mua niskasta kiinni ja vei mut luoksensa selviimään.
      Olo oli äärettömän huono olo,vapina niin kova että mikään ei pysynyt käsissä.
      Hän vei minut A-klinikalle seuraavana päivänä,josta sain vapinaan lääkkeet ja sain antabuksia.
      Antabuksen avulla olen tähän päivään asti ollut kuivilla ja hyvin on mennyt.

      Olen miettinyt näin jälkeempäin,että olisi pitänyt mennä ajoissa hakemaan antabusta,kun vielä juominen oli jotenkin hallittavissa,niin olisi vakituinen työpaikka säilynyt.
      Oma asunto ja auto säilyi,etten niitä ehtinyt juomaan,mutta nekin olisi mennyt,ellen olisi lopettanut.

      Olen nyt ollut yli 5 vuotta kuivilla ja päivääkään en ole katunut että jätin alkoholin kokonaan. Ainoa asia minkä alkoholin myötä menetin on krapula.

      Jos sua arveluttaa käydä A-klinikalla,niin voit hakea antabusta lääkäriltäkin,mutta A-klinikalta ne saa ilmaseks.
      Olen nyt 35 vuotias mies.

    • 8+3=11

      Miten lopettaa? Älä mene Alkoon, älä mene ravintolaan, älä avaa pulloa. Simples.

      • hesa86

        tota oon koittanu 300 kertaa, et vissiin tiedä mistä on kyse...


    • tytteli 40

      moi. olen saman ongelman ääressä, en voi ymmärtää miten elämäni on tähän mennyt, on kamala tunnustaa tämä asia, voidaanko jutella joskus keskenämme?? olisin kiitollinen

      • hesa86

        jutellaan


      • hesa86

    • fbfbgb

      Mene A-killalle siellä saa hyvää vertais tukea ja toisilla killoilla toimii avo katko...
      yhdessä sossun ja tk.n kanssa. Tarttet tukea ja apua, yksin et enää selviä, jos noin kauan olet jo juonut..
      Muistele onko suvussasi ollut alkoholisteja ?? Toiset tykkää käydä AA-kerhoissa jokainen paikka on parempi kuin jatkuva juonti. Tappaa ajan pitkään ennen aikojaan ja olet vielä noin nuori, paljon hyvää elämää jäljellä...
      Puhu lääkärille ja hae apua itsellesi ja pian
      voimia sinulle

      • ei myöhäistä

        Kyllä sinä selviät jos pinnistelet tahdon voimalla.Parhaiten olen nähnyt tuloksia tulevan Antabuksilla.Käy lääkärissä tai päihdeklinikalla juttelemassa ja hakemassa resepti ja lääkkeet ulos apteekista.
        Muistat vain että et saa ottaa niitä ennenkuin on pääsi selvinnyt,elikkä ei saa olla viinaa veressä kun aloitat antabuksien syönnin.
        Saat helpotuksen tunteen,kun viinapiru ei pysty enää ohjaamaan elämääsi,se jo kannustaa olemaan kuivilla.
        Näytä alkoholille,että se olet sinä joka määräät juotko vai etkö,ei joku kossupullo.Jos alussa on vieroitusoireita,menee ne kyllä ohi aika nopsaan.Älä pilaa itseäsi viinalla,tiedät itsekin että se vie terveyden,kauneutesi ja koko elämäsi .Tsemppiä jatkoon,toivottavasti saamme kuulla sinulta hyviä raittiita uutisia jonkun ajan kuluttua.


      • vieroitusoireet ohi
        ei myöhäistä kirjoitti:

        Kyllä sinä selviät jos pinnistelet tahdon voimalla.Parhaiten olen nähnyt tuloksia tulevan Antabuksilla.Käy lääkärissä tai päihdeklinikalla juttelemassa ja hakemassa resepti ja lääkkeet ulos apteekista.
        Muistat vain että et saa ottaa niitä ennenkuin on pääsi selvinnyt,elikkä ei saa olla viinaa veressä kun aloitat antabuksien syönnin.
        Saat helpotuksen tunteen,kun viinapiru ei pysty enää ohjaamaan elämääsi,se jo kannustaa olemaan kuivilla.
        Näytä alkoholille,että se olet sinä joka määräät juotko vai etkö,ei joku kossupullo.Jos alussa on vieroitusoireita,menee ne kyllä ohi aika nopsaan.Älä pilaa itseäsi viinalla,tiedät itsekin että se vie terveyden,kauneutesi ja koko elämäsi .Tsemppiä jatkoon,toivottavasti saamme kuulla sinulta hyviä raittiita uutisia jonkun ajan kuluttua.

        Minäkin olen kuullut monen alkoholistin puhuvan Antabuksesta, joka auttaa alkuun mainiosti.
        AA.n väkeä olen kyllä nähnyt paljon enemmän, kesäpäivillä jopa yli tuhat raitista kokoontuneina samaan paikkaan, viimeksi kesäpäivät olivat Imatralla. Lokakuussa kokoonnutaan Kuopioon juhlimaan Kuopion 60-vuotista AA-toimintaa.


    • nii i

      hei
      no kolme vuotta ei ole välttämättä pitkä aika.itse olen juonu 15 vuotta,ja alkoholi ei ooniin kova huume ku rauhoottavat,niihi jää koukkuun sata varmasti.

    • veli¤

      Itselleni oli suuri apu kun luin kirjan Elsa Ervamaa Elävä ravinto.
      Voi lainata kirjastosta
      Voimia sinulle!

    • Olipa provo..

      Hanki oikea elämä.. rakastu ja ole tarpeellinen.. ei kuulosta helpolta varmaan, mutta siitä olisi apua. Sinkku ilmeisesti ja lapseton.. juureton??

    • Tammi2

      Olet niin pitkällä ettet enää pysty itse siihen,on ukopuolisen siihen tultava apuun,se auttaja on maailman kaikeuden herra,jeesus itse

    • mölysammakko

      Meet 7 päivän katkolle avokatko sulle tossa tilanteessa ei enää sopis,fyysiset oireet hävii ja saat siellä ammattilaisten neuvoja miten eteenpäin,kannattaa varmasti.

    • 12v

      Minä tiedän hyvän konstin kun tajuut tämän että sitä ei kukaan kaanada sun
      suuhun etkä myös itse kaada sitä suuhus,itse tissuttelin noin 30v ja se loppu
      laakista kun tajusin tän olen ollut yli 12v ottamatta ei tippaakaan sen jäl-
      keen.Se on varma että siihen ei auta Jumalakaan eikä myöskään mikään
      AA kerho nää on vaan haraluuloja ja myös kuvitelmiaa jostain ihmeestä.
      Koita tätä laita pullo pöytään ja katso meneekö se sun huulille jos menee
      ilman auttamatta sit olen puhunnut paskaa mutta jos se pysyy pöydällä
      niin sitten olen oikeessa kaikki on susta itsestä kiinni loppujenlopuksi ei
      alkohlismi ole mikään sairaus vaan joku tapa kuin tupakanpoltto.

      • ei aina

        Se vain lopettaminen niin tupakan kuin viinankin kanssa on joillekin vaikeampaa kuin toisille.
        Samoin toiset voivat juoda vaikka kuin paljon,eivätkä saa huonoaoloa ja toiset eivät kestä montakaan annosta,kun saa yrjötä ulos,viimeistään aamulla krapulassa.
        Meitä on erilaisia geeneiltään,tämä on tieteellisesti tutkittu asia.


    • heppistys

      AA kerho antaa tukea ja uusia ihmisiä sun vierelle joilla on samanlaisia kokemuksia!
      Muuten luulen että tarvitset yhtä vahvan UUDEN jutun tilalle, esim lenkkeily! JOka kerta kun tekee mieli juoda ,lähdetkin lenkille!

    • hemingway-cat

      Enste pitää selvittää muutoin kuin tunnepohjalta, että missä todella mennään. Siis testaamaan:

      http://www.paihdelinkki.fi/testaa/juomatapatesti

      Tulokseen kannattaa muuten uskoa, vaikka se yllättäisi!

      Kinkkinen juttu tuo, ettet ole saanut soppaa vielä tarpeeksi; silloin lopettaminen on hankalaa. Naisen alkoholisoituminen tapahtuu fyysisistä eravaisuksista johtuen miestä nopeammin. Kolmessa vuodessa voi ehtiä jo pitkälle sillä tiellä.

      Voisit hakea kirjastosta tai divarista Raimo O. Kojon kirjan "Eroon viinasta". Se on hyvä kirja josta ei jostain syystä saada millään uutta painosta, vaikka vanha on loppunut ajat sitten ja sille jos mille olisi tarvetta.

      Lukemattomien "lakkojen", "vähentämisien", "rajoittamisien" ja muun sekoilun jälkeen olen lopettanut. Kokonaan, ei muita vaihtoehtoja minunlaiselleni olekaan.

    • Älä anna periksi

      oon ite samassa tilanteessa,23-vuotias nainen.Oon dokannu nyt 6 vuotta ihan järkyttäviä putkia,sit olin tos katkolla mikä autto 5 viikon raittiuteen.Sit retkahin nii pahasti et sairaalaan alkoholi psykoosissa,oli hengenlähtö lähellä.Oon nyt käyny AA:ssa ja se oikeesti auttaa.Kannattaa aluks soittaa a-polin katkasu asemalle et saat putken poikki.Voimia:)

    • Yks vaan

      Mä itse olen yrittänyt aloittaa juomista.... elämä ei enää maistu ja siitä saa edes vähän lohtua. Mulla on tilanne, että elämässä ei yksinkertaisesti ole mitään enää - ensin hajosi perhe kun avovaimo tajusikin olevansa lesbo ja vaihtoi mut naiseen vaikka meillä oli pieniä lapsiakin. Sitten mä löysin ihanan naisen johon rakastuin mutta se olikin sitten joku tunnevammainen joka yksi päivä vaan katkaisi välit kertomatta mitään syytä siihen. Yksin en enää jaksa tehdä mitään, en edes kävelylenkeille lähteä. Mutta juominen auttaa vähän. Ongelma on vaan se, että viikolla käyn töissä työt ovat iltatöitä ja tarvitsen autoa töissä joten viikolla en voi juoda - niinpä juominen rajoittuu vain viikonloppuihin. Eli tässä alkuperäiselle kysyjälle ratkaisu hänen ongelmaansa.... hanki duuni, auto jne niin rajoittaa ainakin sitä jokapäiväistä juomista.

      • mh

        kuulostaa niin tutulta...se yksinäisyys, ei se juominen! jotain sisältöähän elämässä pitäisi olla! onneksi on lapsi tukemassa, ettei repsaha, sehä tästä hullusta maailmasta vielä puuttuiski! :)


      • yks86--

        mulla sama ongelma... on duuni, auto ja talo! mut ei sit vaa mitää muuta sisältöä elämässä. viikot töissä vkl kännissä. ei sisaruksia eikä juuri läheisiä ystäviä. kavereita kyllä on ku ollaan päissään. viimeisin vuoden aikana vaan alkanu kaikki menemää päin persettä ei vaa elämä tahdo kiinnostaa ku samaa oravanpyörää päivästä toiseen. vanhemmat asuu muualla ja varmaan niiden takia vielä jaksan tätä paskaa. ei se duuni, auto jne lopulta mitään ratkaise


      • mh
        yks86-- kirjoitti:

        mulla sama ongelma... on duuni, auto ja talo! mut ei sit vaa mitää muuta sisältöä elämässä. viikot töissä vkl kännissä. ei sisaruksia eikä juuri läheisiä ystäviä. kavereita kyllä on ku ollaan päissään. viimeisin vuoden aikana vaan alkanu kaikki menemää päin persettä ei vaa elämä tahdo kiinnostaa ku samaa oravanpyörää päivästä toiseen. vanhemmat asuu muualla ja varmaan niiden takia vielä jaksan tätä paskaa. ei se duuni, auto jne lopulta mitään ratkaise

        se on ihmeellinen homma et niitä kavereita ei löyvy muualtako kännistä...vitsi ko tapaisi sen elämänsä miehen, saisi elämän, josta voisi raknetaa jotain suurta :) viina vie niin paljon elämästä...


      • raittius ihanaa
        mh kirjoitti:

        se on ihmeellinen homma et niitä kavereita ei löyvy muualtako kännistä...vitsi ko tapaisi sen elämänsä miehen, saisi elämän, josta voisi raknetaa jotain suurta :) viina vie niin paljon elämästä...

        Mulla oli kavereita kun join.Oli jos jonkimmoista seuraa.Aina oli joku ovella tai pyydettiin käymään.Kadulla tapasi vain näitä ns hyvii tyyppejä. Mutta lopetin juomisen kokonaan,ja kas, pikkuhiljaa huomasin että mitäs ihmettä, saan olla rauhassa. Ei soiteltu ja pyydelty eikä ovea kolkuteltu.Nyt olen löytänyt kavereita lenkkipoluilta, koirapuistosta(hankin koiran),ja jopa kaupassa käydessäni huomaan tuntevani normaali-ihmisiä enemmän ku koskaan.En minäkään juodessani enää humalaan tullut. Oli vaan se ihana pöhnä olotila.Kunnes minultakin se vain loppui kun en jaksanut enää.Terveys romahti ja nyt olen alkanut saamaan kiinni menetettyjä vuosia.Ja haluan niitä monta vielä pienen koirani kanssa.


      • yks86--
        mh kirjoitti:

        se on ihmeellinen homma et niitä kavereita ei löyvy muualtako kännistä...vitsi ko tapaisi sen elämänsä miehen, saisi elämän, josta voisi raknetaa jotain suurta :) viina vie niin paljon elämästä...

        siinäpä se onkin kun tapaisi sen elämänsä naisen niin varmaan jäis juominen... ois edes jotain sisältöä elämässä


    • nainen vain 25

      pienestä tytöstä lähtien katoin ko porukat joi, ensin vkoloppusin, sitten vkollakin, sitte joka päivä, sitte joka tunti ja lopuksi alle 50 vuotiailla oli pullo piilossa vieressä kokoajan...juomiseen on aina syy, eti se syy...hae apua, mene ees juttelemaan..mie olin maailman onnellisin tyttö kolme 9kk jaksoa ko äiti odotti veljiäni...46 vuotiaana äiti kuoli eikä enään koskaa tule lohuttelemaan minua..ite en juo ko kerran kahessa kuussa, jos silloinkaan, pelkään et minusta tulleepi samanlainen....ja minun lapsi menettää äitinsä, ei ole pahempaa ..joten kiltti ihminen, hae apua, raitistu, tapaa elämäsi mies ja tee lapsia, tee niistä lapsista maailman onnellisimmat! ainakin haaveile, ja lopeta juominen...

      kaikella rakkaudella tuntemattomalle!

    • Maratoonari

      No... Itse olen välillä juonut kohtuullisen paljon, vaikka en nyt sentään joka päivä. Itselleni paras keino on ollut keskittyä siihen, että saan itseni hyvään kuntoon maratonille. Olen juossut jo yhden ja ensi vuonna yritän parantaa aikaa.

      Juttu on siinä, että urheilu tuo samoja endorfiinitunteita kuin alkoholikin. En ole joutunut jättämään alkoholia pois kokonaan, mutta määrät ovat vähentyneet kun huomaa että käytännössä juominen vie seuraavan päivänkin harjottelusta terää.

      Tämä on minun konstini ja se on toiminut minulle.

      • hyväneuvotarpeen

        Ja kannattaa juosta itsensä eufooriseen tilaan muutamana päivänä joka viikko. Voi jättää juomisen niihin pariin päivään joiden jälkeen ei tarvitse juosta.


    • kohtuukäyttäjä

      Salli itsellesi viikottainen yksi annos yhtenä tiettynä päivänä, koska sinulla on jo riippuvuus alkoholiin ja sen vuoksi haet lisää silloinkun kun olet aikonut lopettaa. Ja noteeraa ne masennuspäivät, sillä tarvitset motivaatiota määrien vähentämisessä. Sitä alkaa pitää juomistaan normaalina, ja jo sekin auttaa, että edes tiedostaa juovansa liikaa. Paljon, paljon liikuntaa, ja keskity muuhun kuin alkoholin ajattelemiseen.

      Ylipäätään pitäisi seurata viikottaista käyttömäärää, eikä mennä koskaan sen oman ikä/sukupuoli-maksimin yli. Ja kerralla voi juoda korkeintaan sen verran, että ei sumene aivokopassa ja jotta seuraavana aamuna ei tarvitse herätä krapulassa. Tosin nuorella iällä mitään krapulaa ei välttämättä edes tule.

      Täysin raittiina oleminen on yllättävän helppoa, vaikeampaa on siihen pisteeseen pääseminen, että alholia ei tee enää mieli. Taisi minullakin mennä vuosi, pari ja tuskin olisin kokonaan edes lopettanut, ellei olisi ollut terveydellisiä syitä siihen.

    • Et ole yksin

      Pari vuotta sitten oli televisiossa muistaakseni Punainen lanka ohjelmassa kolme nuorta naista, jotka kertoivat omista selviytymistarinoistaan, yksi oli lääkäri ja yhden nimen muistan, hän oli Lilli Loiri, on kirjoittanut tai toimittanut kirjan Selviämistarinoita, kannattaa ehdottomasti lukea. Siitå olen itse saanut paljon apua. Kirjastosta vain hakemaan. Ja lisäksi tutustu Päihdelinkkiin netissä, saat vertaistukea ilman AA-kerhoja ja hae lääkäriltä antabusresepti tai kuten täällä neuvottiin A-klinikalta. Tarvitset apua, koska olet itse huolissasi omasta juomisestasi. Älä vilkaisekaan mitään suosituksia tai sallittuja määriä, ne eivät enää koske sinua. Hae apua.

      • päihdelinkkiälukeva

        Päihdelinkki on hyvä paikka. Me Vähentäjä ja Me Lopettajat palstoilla on yli 100.000 viestiä. Niistä voi seuloa itselle sopivia neuvoja ja tukea.


    • vielä kesää jäljellä

      Hei. Itse join n. 5 vuotta samalla tavalla eli siis joka ilta pari-kolme-neljäkin lasia humalaan asti. Luulin ettei kukaan lähimmäisistä huomaa mitään ja loupulta töissäjaksaminen oli vaikeaa. Unohdin asioita koko ajan ja tein virheitä. En jaksanut enää liikkua pahemmin saatika sitten urheilla. Olin yhä enemmän masentunut. Lihoin pahasti myös. En jaksanut pitää ystäviini enää samalla tavalla yhteyttä, häpesin itseäni. Olin kamalannäköinen, en enää sama ihminen. Iloinen parin lasin juominen illassa muuttui ahdistukseksi.

      Paras ystäväni ihmetteli miksi en enää vastaa illalla puhelimeen ja olin aina niin turvonneennäköinen, kun tavattiin. Äitini ihmetteli samaa. En voinut salata enää ja kerroin ystävälleni. Kait ne siellä töissäkin arvasi , mut kukaan ei koskaan sanonut mitään.. Olin muutamia kertoja töihin mennessä hieman vielä huppelissa ja monta kertaa krapulassa, mutta yritin hoitaa silti työni ja salasin kaiken. Puhuin asiasta ystäväni kanssa ja sanoin, että tarvitsen apua, kun aloin juomaan ihan kaksin käsin. Hyvä unilääke ja murheiden turruttaja.

      Päätin ystäväni turvin hakea apua. Menin työpaikkalääkärille kesäkuussa ennen lomaani ja pyysin antabuksia. Lopetin juomisen samalla kertaa. Olen siis pitkäaikaisella kuurilla. Kerran erehdyin ja olin melkein kuolla. En ole juonut sen jälkeen pisaaraakaan ja en uskallakkaan. En edes lomallani. Aloin voimaan paremmin ja nyt olen jo paremmassa kunnossa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Liikun paljon, nukun paremmin ja olen jo laihtunutkin. Alan olemaan jo se sama iloinen ja itsevarma ihminen kuin aiemmin elämässäni. Jaksan paremmin ja uskallan ottaa ystäviinikin erilailla yhteyttä, ilman häpeää. Ei tee yhtään mieli juoda enää samalla tavalla.

      En ole koskaan ollut sellainen ihminen, että kun yhden lasin ottaa, niin on pakko saada lisää. Eräs ystäväni on ja kun hän juo lasillisen, hän juo itsensä tainnuksiin ja päätyy katkaisuasemalle.En halua pilata koko elämääni juomisella, sillä on muutakin annettavaa.

      Kokeile niitä antabuksia, mutta silloin ei saa ottaa pisaraakaan. Keksi muuta tekemistä illaksi kuten lukemista, liikuntaa ja ystävien tapaamista. Huomaat pian kuinka paljon hauskempaa on ilman viinaa. Ja mieti sitä miten paljon rahaa palaa mokomaan. Onnea yritykselle!!

    • Niin pitää kuin muut

      Hyvä

    • Ensimmäinen on paras

      Mitenkä polttava puheenaihe, joka kuplii sisällä muttei kunnolla kiehu yli. 25-vuotias ja työelämä vielä siihen lisäksi? Sellasta on paljon, jotka ottavat työpäivien jälkeen alkoholijuomia. (en tiedä ovatko perheellisiä vai yksin asuvia yms.) Kuulun ryhmään yksin asuva. Olen asunut avoliitossakin mutta ero ei johtunut juomisestani.
      Mennään itse asiaan...eli juomiseen lähes päivittäin. Sama juttu itsellänikin on, lähes päivittäin menee 7-8 olutta ja viikonloppuisin ehkä enemmän tai vähemmän. Tätä on jatkunut noin 10v. Ikää minulla on 31v. Ei kukaan taida tietää tässäkään tapauksessa..paitsi entinen asuinkumppani. Mitään haittaa tästä en ole kokenut ja terveys on kunnossa, verikokeet ym työterveyden puolesta mitattu.
      Mikäs siinä on eläessä jos ei muita haittaa ja ei aiheuta muille mielipahaa jne. Kerran täällä eletään ja se mikä tuntuu hyvälle niin suotakoon. Ei tämä ole kiellettyä---->huumeet ovat kiellettyjä aineita. Niihin en ole koskenutkaan, eli en käyttänyt koskaan. Rajat pitää olla selvänä, mitä tekee. On käynyt mielessä muutamia kertoja lopettaa mutta pisin "kuivakausi" oli 3kk.
      Mitenkä se lopettaminen sulla onnistuisi jos haluat? Oma tahto! Ei siinä muu auta. Oikeasti jos jotain haluaa sen saa. (en tarkoita lottovoittoa ja 7-oikein) mutta normaaleihin arkirutiineihin se pätee.
      En edes halua lopettaa tätä iloliemen litkimistä. Tämä on kuulemma myös teennäistä elämää, kun ei voi elää ilman. Ilo ilman viinaa on teeskentelyä? Voipi olla mutta voi olla olemattakin.
      Tsemppiä Hesa86 kaikelle mitä yrität ja teetkin. :)

      • Alko parantaa

        Nousuhumalan huumaa ei mikään voita se on fakta.

        Nuo määräsi ovat melko pieniä(jos vain keppanaa) eikä varmasti mitään oloja aiheuta.

        Jotenkin kuulostaa silti hurjalta juoda joka päivä !! Vaikka tiedän kyllä monia ketkä ke. aloittaa vkl.ottamisen. Sekin aika rajua minusta.
        Mut silloin puhutaan aina viina pullosta ei muutamasta oluesta.
        Ja sellaisia on todella paljon ketkä sen muutaman(oluen) jokapäivä juovat.

        Itse juon "vain" vapaalla, mut määrät on paljon suurempia.Ja tiukkaa viinaa en käytä olutta Viiniä silloin tällöin.


    • hesa86

      Olen 25-vuotias puliukkomies, ja olen juonut alkoholia varsinkin tenttua kolmen vuoden ajan melkein joka päivä. Kukaan läheisistä ei tiedä, mutta haistaa tentun hajun enkä ainakaan vielä satuta ketään mutta en tiijä osaa sanua. Tuntuu etten ole vielä täysin koukussa tenttuun. Haluaisin lopettaa, mutta miten? Minkä neuvon sinä antaisit? Lue lisää ja anna pultsareitten nimiä jamikä ny sit olis hyvää tenttusa sanon ja kysyn vaan

    • hesa86

      Olen 25-vuotias puliukkomies, ja olen juonut alkoholia varsinkin tenttua kolmen vuoden ajan melkein joka päivä. Kukaan läheisistä ei tiedä, mutta haistaa tentun hajun enkä ainakaan vielä satuta ketään mutta en tiijä osaa sanua. Tuntuu etten ole vielä täysin koukussa tenttuun. Haluaisin lopettaa, mutta miten? Minkä neuvon sinä antaisit? Lue lisää ja anna pultsareitten nimiä jamikä ny sit olis hyvää tenttusa sanon ja kysyn vaan

    • Itselläni auttoi

      se, että yksinkertaisesti päätin, etten juo enää kun silloin kun jos olen esim. jossain lomalla tms. Eli vähensin kerralla juomistani 99%, koska käyn kerran pari vuodessa matkoilla. Sillonkin pidän sen kohtuudessa.

      Ei siinä auta kuin itsekuri. Nykyään lenkkeilen ja urheilen paljon ja alkoholia ei kulu käytännössö siis ollenkaan ( paitsi lomaillessa ) tälläinen päätös on toiminut minulla. Tosin juomiseni ei aikaisemminkaan ollut kuin silloin tällöin viikonloppuisin. Mutta sitä jatkui kuitenkin siitä asti kun täytin 18 ja nyt olen 28, eli kymmenen vuotta.

      Tarvitsee vain motivaatiota olla juomatta. Kuten, se että kun muut makaavat lauantaina ja sunnuntaina krapulassa niin itselläsi on hyvä olo. Eli minua ainakin harmitti eniten aina ne vitun kparula päivät. Jos joi oikeen kunnolla niin krapula saattoi kestää peräti viikon! Aloin miettiä, että onko tämä perkele sen arvoisa, ei sitä se ei ole. Elämä on paljon mukavampaa ilman krapulaa!

    • Cha cha chaa

      Hanki kiksit muualta.

      Mene esim jenkkitanssikursseille tai muille tanssikursseille ja sitten sitäkautta jatka harrastustasi tanssilavoille. Talvellakin niitä on auki ja kesällä kolminkertainen määrä.

      Niille pitää mennä usein autolla, koska niitä ei ole joka kulmalla, joten ei sovi harrastus senkään tähden juopoille. Toki paljon kuljetaan kimpoissa.

      Kunnon hikitanssit hyvän musan sekä sexikkäiden tanssimiesten seurassa ja unohdat juopottelun. Koklaa !

    • Kokeile vaikkapa urheilua. Itsellä toimi, kun ajattelin hölkätä juoksutapahtuman läpi ja oli vähän pakko lopettaa tissarointi. Siinä tuli tuplatavoite, olla juomatta ja juosta matka läpi. Harjoitellessa on huono käyttää alkoholia, koska ei jaksa ja harjoittelusta tulee hyvä olo, jolloin ei tee mielikään juoda. Nyt juossut 6marathontyyppistä/pitkää matkaa sen jälkeen. Välillä ottanut, mutta pitänyt myös pitkiä taukoja juomisesta, pisin tauko oli juuri vuoden mittainen. Toki kannattaa yhdistellä erilaisia keinoja ja tapoja, koska kaikesta on hyötyä ko tavoitteessa. Korkki vain kiinni ja menoksi! :)

    • Pitää oluesta

      Mulla on sellainen asia, et pidän oluen mausta.

      Sitten lipittelin sitä 1-2 joka päivä.

      Nyt olen vaihtanut lidlin ykkös (

    • winkwinkwinkwink

      Mikä sun ongelma loppujen lopuksi on?
      Juotko vaikka sen takia, että kaipaat seuraa, mutta luonteva seurustelu tuntuu onnistuvan vain toisten juoppojen seurassa?

      Oletko ahdistunut joistain asioista ja yrität turruttaa pahan olon alkoholilla?
      Siinä tapauksessa yhteys ensin omalle ta:lle, jossa pääset juttelemaan jonkun kanssa ja tarvittaessa sinut ohjataan eteenpäin.

      Oletko työtön? Onko sinulla koulutusta?
      Hanki jokin työ vaikka siitä saatava palkka motiivina.
      Hae opiskelupaika täydentämään entistä koulutustasi.

      Mieti, millaista haluat elämäsi olevan 20 vuoden kuluttua.
      Haluatko päätyä sairaaksi rappioalkoholistiksi vai haluatko elää elämää, jota itsekin pystyt arvostamaan. Ts. haluatko nauttia elämästä ihan oikeasti, eikä vain sinua tuhoavan viinan voimalla?

    • 14

      Täällä tulee tietysti kommenttia jos jonkinlaista. Lue ja ota niistä parhaat parhaat ajatukset kiinni.
      Itse juopottelin toistakymmentä vuotta aina siinä kiikunkaakun että työpaikka säilyi. Tietysti muita ongelmia tuli siinä ohessa. Rahat meni, pari muijaakin mutta jotenkin onnistui säilymään ns. "yhteiskuntakelpoisena"... Eihän koskaan mikään ollut minun syytä... Sitten heitin vanhan elämän vittuun ja lähdin hakemaan uusia uria. Sehän piti tehdä sitten ihan pohjan kautta, pari vuotta täyspäivästä ryyppäämistä ja pari sairaalareissua siellä lukitulla puolella. Siihen heräsi sitten ja huomasi kuinka paljon tärkeät ystävät ympärillä oli sitä toivonut. Alan vaihto ja tärkeää tekemistä!!!
      Minut pelasti rakastava nainen ja ympäristö missä sen touhuinnon pääsee toteuttamaan muuhun kuin juomiseen. Kyllä edelleen olut maistuu mutta yrittää pitää kohtuudessa.

    • Kalle

      Juo vain viikonloppuisin. Tulee 5 selvää / 2 kännipäivää. Myöskin voi olla juomatta, jos on muuta tekemistä.

    • kiinalainen hoito

      Et pääse eroon, ellet päätä et en juo.Käy kaupassa ostamassa ruuat pitkäksi ajaksi,äläkä mene kauppaan.Kun lähdet jonnekin, jätä rahat kotia.Ala käymään uimassa vielä rannalla.Mene lääkäriin, sano et käytät liikaa alkoholia.Ala juoda elimistöä puhdistavia juomia.Mene luontaistuote kauppaa,osta sieltä vitamiinejä Solgar merkkisiä.Älä osta näitä apteekista.Yksi keino vielä, mene akupunktio hoitoon.Sieltä myös apua.Kannattaa maksaa hoidot ja luopua jostain.OSTA RENTOUTUS musiikkia,siitä apua myös.Kovalla tahdolla pääsee ,vaikka minne.

    • Päivä kerrallansa

      AA:n periaate on: Ei tänään.
      Kokeile sitä.

      Sano se joka aamu.

    • JUANA1

      heippatirallaaa, löytäisinkohän mä täältä reissukumppanin, joka,ei lasii sylje????????Pidettäs hauskaa, viina ja bileet kuuluu asiaan mut paljon muutakin .
      -----------------:ei se nyt pelkllä juomisella mikkää hyvä tuu...
      pääasia et on hauskaa ja nauttii matkasta, oon 45v lähetään vaik heti kun sopiva seuralainen löytyy : ) )

      Ranta, lämpö luotetteva seuralainen, ilmoita itsestsi, käydään katsoon paikallista tarjontaa. eiks vaan

    • juoppolallit

      Lopettamalla, se on joskus todella vaikeeta varsinkin naisille. Lopeta, päätä aluks joka toinen viikonloppu

    • heguli1960

      Jokainen läheinen kyllä huomaa jos oot dokannu 3 vuotta!

      • hesa86

        ei huomaa ku on erittäin varovainen.


    • Veli/60V

      Hei.! Olen 60V ja käytän nimikettä itsestään "niinkuin se on.(Alkoholisti)Joo tarina
      alkaa näillä sanoilla.Muutamia vuosia sitten"sellaisella pienellä tissuttelulla.Oli
      vaan niinkuin viikonloppuisin.Mutta ottamminen kasvoi,ja taas kasvoi.Ja jopa alko
      häiritseen olevaa harrastusta,ja jotka kohdistu viikonlopulle.Joo on totta ja sanonta
      "viina"ei olla viisasten juoma.No olen kuullut,viisaus on lähtenyt heiltäkin.kuten
      minultakin.en kyllä mikään viisas ollut.koska ratkahdin viinaan.No aluksi A-Klinikal-
      la käyntejä.Olen todennut käyntini hyväksi.Ja olevan henkilön "sairaanhoitaja"
      saanut kertoa tarinansa.ja saanut tukea sieltä.Mutta kuten mainitsit AA-Ryhmiin et
      mene.Joo itse olen siellä käynyt,ja aluksi totesin"tämäpä voisi olla hyvä ratkaisu.
      Mutta olen sitä mieltä olevista palavereista.Mua otti pannuun".On vaan yhden
      puheenvuoro,ja olevia mielipiteitä ei saa sanoa väliin.ps.tietysti saat sanoa sa-
      nottavansa.No helpottaa vaan omaa itseään,ja sen ajan mitä se sitten on.Mut-
      ta"itsestään kaikki on lähdettävä.Ja nytten olen ollut selvänä jo pitempäänkin.
      No on tullut uusia harrastuksia,ja kohdistuen viikonlopulle saanut uusia ystäviä
      .Vaikkakin viikonloppuisin huomattiin minun ongelmani.Nykyisin en ole kertonut
      ,miksi on muutos tullut.?.Mutta,kun on ollut selvänä,ystävien läheisyys kasvanut
      ja kasvattanut omaa itsetuntoakin.ps:silloin kun otti alkoholia.net olevat hyvät
      ystävät katos..No tämän itsensä päättämisen myötä,etten juo alkoholia.Olen
      jopa löytänyt sellaisen ystävän itselleen,ja jopa kasvattanut läheisyyttä.Mutta
      muistas vaan rajansa.silloin ystävyyskin säilyisi..mutta jokaisesta se on lähdet-
      tävä.ja päättäjä olet itse.No sinä olla nuori ja elämä edessä.Maailmassa on ka-
      ksi kahvaa"alko,ja raittius.Kun saat tuntuman raittiuteen.silloin sinulla on helppo
      olla.Ja sun läheisyys kaveriin tulee todella olemaan hyvä.Ja on sekin totta,kun
      olet yksin"mietit asiaoita,ja silloin retkahtaa alkoon.Mutta esimm:löytää itselleen
      sellaisen ystävän.ja jakaa surut ja murheet hänen kanssaan.Uusia harrastuk-
      sia tulee.ja niilla olevilla tekemisillä saat unhoittumaan "alkon".No en osaa
      muuta lisätä,ja antaa vinkkejä.Mutta korostan vielä itsestään se on lähdettävä.
      Voimia sinulle.ja muista sinulla vielä elämä edessä.

    • Myöhäisvaihe
    • samarialainen..

      Rukoile Jeesusta apuun.

    • ootko kokeillu sellast kun elä juo?

    • Pämppä

      Onko täällä kellään ihan oikeita neuvoja/sympatiaa toiselle? Suomalaiselle tapakristitylle on turha mitään Jeesusta tuputtaa jos alkoholiongelma kiusaa. Itsellä on lievempi ongelma, juon n. kerran viikossa ja liikaa. Yksin kotona. Ei hyvä ja yritän kovasti päästä tavasta eroon. Pitää keksiä muita keinoja täyttää yksinäisyys ja tyhjyys elämässä. Mihinkään AA-kerhoihin en lähde.

    • 35-v akaatemikko NTI

      Ainut mikä on minulla on auttanut on AA. Mikä on syysi, ettet halua sinne? Vertaistuki ja 12 askeleen ohjelma on vuosikausia pelastanut satoja tuhansia alkoholisteja ympäri maailmaa. Miksi sinä olisit poikkeus? Itse en edes juonut päivittäin, mutta usein ja kun en juonut niin juominen oli kuitenkin koko ajan mielessä. Yritin lopettaa miljoonien omien päätösten ja lupausten jälkeen A-klinikalla käymällä, psykologin juttusilla, jopa kerran katkolla, mutta mikään näistä ei toiminut pysyvästi. Vertaistuessa vaan on sellainen voima, mitä mistään muualta ei voi saada. Tauti on muutenkin pysyvä eikä siihen ole mitään kikka kolmosta. Käymällä säännölliesti AA-kokouksissa ja olemalla tekemisissä raittiiden ihmisten kanssa on mahdollista kuitenkin elää ilman alkoholia ja väittäisin jopa, että elää parempaa ja mielekkäämpää elämää kuin koskaan ennen. Älä tee itsestäsi erikoistapausta. Voimia sinne!

      • Oma apu ....

        AA kaikki ei välttämättä halua kuunnella jostain ylemmistä voimista.
        Tai kunnella niitä juttuja kuinka pohjalla ollaan oltu, ja liiotteluita..


      • pohjatontatouhua
        Oma apu .... kirjoitti:

        AA kaikki ei välttämättä halua kuunnella jostain ylemmistä voimista.
        Tai kunnella niitä juttuja kuinka pohjalla ollaan oltu, ja liiotteluita..

        Eikä kaikki tartte mitään ylempää apua ja tukea, koska ovat voimakkaita ja lopettavat haitallisen juomisen itse.
        Ja voi sen juomisen lopettaa vaikka samalla kun saa valmiiksi tohtorinväitöksensä.


    • ibu5dd

      Juonu paljon, kunhan kerrot kamuille, he todesti tietää
      sun onkelmasta, puhu oikeesti asiasta!!!
      Arvaappa haluisko ystäväsi auttaa????

    • Montakin tavannut

      Moni huomaa kun ihminen muuttuu alkoholin myötä mutta ei sano mitään kun ei ehkä ymmärrä täysin miten vakavasta asiasta on kyse mutta olet saattanut jo menettää läheistesi myötätunnon ja luottamuksen vaikka sinulle ei ole sitä vielä kerrottu. Alkoholisti kertakaikkiaan on vain rasite lähimmäisilleen josta halutaan eroon ja alkoholisti syrjäyttää itse itsensä jokainen ryyppypäivä sosiaalisesta verkostostaan.
      Se jysähtää sinulle tajuntaan vasta kun haet vuosikymmenen juomisen ja useimmiten kahdenkin jälkeen apua lähimmäisistäsi ja tajuat jääneesi yksin, kukaan ei enää jaksa sinua.
      Sinulla ei ole enää edes lopulta harrastuksia, ajatttelet itsemurhaa todennäköisesti kun huomaat uusienkin ihmisten pian alkavan karttaa sinua.
      Sana leviää nopeasti.

      • hheeHHEE

        Voi hyvänen aika, melko asiaton kirjoitus. Ehkä sinulle on käynyt noin, mutta todelliset ystävät eivät häviä. Aloittaja tarvitsee apua ja sinun ohjeesi ei ole ainakaan kannustava. Mistä tollasia idiootteja yleensä tulee.


    • Kovin sekalaisia ohjeita. Varmasti saat seulottua joukosta muutaman pätevänkin neuvon, mutta ongelma saattaa olla se, ettei näiden ohjeiden jälkeen paljoa viisaammaksi ole tullut. Otan ihan muutaman asian ensimmäiseksi esiin:

      Ihmiset tekevät valintoja. Valintoja motivoi usein jokin tunne. Alkoholinkäytön - kuten monen harrasteenkin - kohdalla voidaan ajatella, että tarve toimia tulee ahdistuksesta. Ahdistus tässä kohtaa kannattaa mieltää laajempana tunteiden ryppäänä, joihin liittyvät esimerkiksi tarve, halu, puute, tylsyys, turhautuminen jne. Toisaalta toimintaa motivoi mielihyvä. Alkoholi saattaa saada aikaan kokemuksen, että elää täydemmin tai ylipäätään elää, kun on hieman alkoholia veressä. Kun sitä on tarpeeksi veressä, ei taas välttämättä ole tietoinen yhtään mistään. Aika ja raha kuluvat, niiden ohessa tunteet ja keho (psyykkinen ja fyysinen terveys).

      Jos ajatellaan, että ahdistus motivoi ihmisiä toimimaan, on jossakin vaiheessa ahdistuttava voimallisesti omasta käyttäytymisestään, jotta muutos olisi mahdollinen. Sen mikä ennen tuntui "normaalilta" tai "hyvältä", on muututtava kiputilaksi. Kaiken aiemman on kyseenalaistuttava. Tuota tunnetta ja kokemusta ei voi kiirehtiä. Kun se iskee päälle ja alat käsitellä sitä, alat valmistautua muutokseen. Saatat tarvita tukea ja apua, jota voit saada monista paikoista, A-klinikalta, Jeesuksesta, uusista harrasteista, kavereiltani, ystäviltäsi, perheestä...

      Oikeaa aikaa ei meistä kukaan tiedä. Sinulle oikeaa metodia/vaihtoehtoa ei tiedä meistä kukaan tiedä. Ne sinun on löydettävä itse. Jos haluat keskustella lisää asiasta, voit ottaa yhteyttä sähköpostitse nimimerkkiini.

    • Usko itseesi

      Olen mies, 50 v. Ennen käytin alkoa yli vuosikymmenen ajan päivittäin ja loppuaikoina join itseni täysin sammuksiin 1-3 kertaa viikossa. Olutta meni yli 100 pulloa/vko väkeviä päälle. Yritin vuosia lopettaa, mutta sorruin aina samaan itsehuijaukseen; Otan vielä tämän kerran ja lopetan sen jälkeen. ...Varmasti. ....No, samanlaisia päätöksiä jatkui ja jatkui, kunnes tajusin että ei onnistu. Toinen virhe juonnin lopettamisyrityksissä oli se, että en oikeasti uskonut voivani lopettaa koska kaikki "asiantuntijat tietävät" kuinka se on niin vaikeaa... Vasta sen jälkeen kun tiedostin OIKEASTI sen faktan, että jos ylipäänsä haluan saavuttaa elämässä jotakin aitoa ja arvokasta, niin pienikään alkoholin käyttö ei voi olla vaihtoehto missään tilanteessa , koska yksikin ryyppy johtaa aina isompaan juontikierteeseen. Kun löin FAKTAT tiskiin juomisen haitoista ja hyödyistä, sekä kyseenalaistin väitteet lopettamisen vaikeudesta, niin asia ratkeisi kuin itsestään. Lopettaminen olikin erittäin paljon helpompaa kuin olin kuvitellut. Järki nimittäin antoi vain yhden suunnan. Alkoholi ei voi olla vaihtoehto koska en pysty hallitsemaan sen käyttöä ja se tuhoaa sekä talouden että itsekunnioituksen. Se myös rajaa ystävyyssuhteet pääsääntöisesti samanlaisiin alko-ongelmaisiin. Halusinko elämästä näitä asioita?... En tietenkään. Se oli siinä. Nyt olen ollut täysin raitis, eli vapaa alkoholiorjuudesta yli 6 vuotta. Jokainen päivä iloineen ja suruineen on paljon antoisampaa elämää kuin mitä sain elämältäni alkon jatkuvasti maistuessa. Kiitän itseäni, ja olen myös oikeasti ylpeä siitä että ihan oma järkeily auttoi tekemään elämäni ylivoimaisesti parhaimman pätöksen.

      Kysy itseltäsi oman elämäsi laatuun vaikuttavista asioista ja vastaa REHELLISESTI. Mitä haluat? Mitä nyt saat? Jos arvomaailmasi on lähelläkään omaani, pystyt mitä todennäköisimmin lopettamaan juomisen yhtä helposti kuin minä.

      Yksi tärkeä asia mikä on täällä tuotu esille on se, että jotakin hauskaa tai muuten elämän sisältöä tuovaa on hyvä löytää alkon tilalle. Mitkä harrastukset tai tekeminen antavat sisältöä elämääsi. Teatteri? Musiikki? Luontoharrastukset kuten kalastus, retkeily...? Valokuvaaminen, taiteet, erilaiset liikuntamuodot jne... Mahdollisuuksia toteuttaa itseään, kokea antoisia elämyksiä ja saada oma itsekunnioitus oikealle tasolle on todella paljon enemmän kuin mitä alkoholiriippuvuuden aikanan osaa ikinä kuvitellakaan. Juomiskierteessä itsesyytökset ja itseinho sekä riippuvuus alkooon tuhoavat helposti juuri ne oikeat linkit siihen oikeaan elämään. Elämä on valintoja ja hyviä vaihtoehtoja on rajattomasti. Miksi valita tietoisesti kaikkein huonoimpia?

      • Jeesus auttaa

        Ja plääplää olipa helppoa, kyl huomaa et täällä ei todellakaan ymmärretä todellista riippuvuutta.


    • poiakkaveri

      Ihan yksinkertainen apu. Nuori nainen => hanki itsellesi raitis poikaystävä (löytyy joka paikasta) Hän kyllä keksii tarpeeksi aktiviteetteja, etei tarvi juoda

    • jeejee65

      tykkäsin tosta " tuntuu etten ole vielä täysin koukussa " kohdasta

    • ibu5dd

      Komia ajatus...
      Helppoa löytää pojua...

      • oman itsesi herra

        Olet toisten yläpuolella ja näytät että sinun ei tarvitse juoda...se tuntuu tosi hyvältä, Voit aamuisin hyvin kun muut tuskaislee krapulassaan ja sinä olet loistokunnossa. Näytät että itse päätät mitä teet itsellesi, olet itse oman kehosi herra. Mulla ei ole mitään ongelmaa, mutta usein en ota pitkiin aikoihin mitään ja ehkä ihmiset ajatteevat että onko minulla ongelma? Ei minulla vaan heillä! Ihana herätä vaikka kesäisin sunnuntaiaamuna aamukahville kun on aivan mahtava olotila omasta päätöksestä ja kun ei krapulaa. Suosittelen tätä olotilaa. Kyllä sitä viinaa kerkiää vielä juoda jos haluaa. Mutta ne mahtavat aamut voittaa illan sekopäiset örvellykset joista ei eina kaikkea edes muista!


    • hukka31

      Pystyt kyllä varmasti lopettamaan kun kerta pystyin itsekkin. Tässä sinulle pari neuvoa jotka auttavat sinua lopettamaan juomisen nää ei pakolla kuullosta kovin järkeviltä: Tee paljon töitä kun on vapaata mene urheileen muista kaikkea muuta mutta ei juomista,etsi itsellesi kumppani joka ei juo yhtään niin silloin sinäkään et juo ja vaihda kaveri piiri juovista ihmisistä sellaisiin jotka eivät juo... Pystyin itse lopettaan juomisen noilla asioilla vaihdoin kaverit, tein paljon töitä ja vapaa ajalla harrastin liikuntaa pyöräilyä,lenkkeilyä ja salilla käymistä... Enkä juo enää yhtään....

    • Maksakuolio

      Sinä aloittaja! Oletko koskaan harkinnut että hankkisit koiran tai kissan? Koira tuo tosi paljon sosiaalista elämää ympärillesi ja et ole koskaan yksin. Koiran kautta löytää myös ystäviä, joiden kanssa voi käydä lenkeille ja tehdä vaikka mitä. Minulle tuli tunne sinusta että olet lyönyt elämän läskiksi etkä välitä itsestäsi pätkääkään! Ensimmäinen askel on tielläsi jo otett, kun tunnustit, että alkoholi aiheuttaa riippuvuutta sinussa.

      Itselläni meni arvojärjestykset uusiksi kun maksa-arvot hyppäsivät 1300 kun normaali arvo alle 50. Sairaalassa meni 8 viikkoa ja kuoleman porteilla käytiin. Meni kirjoituskyky, kävelykyky, kaiken teknikan ymmärtämisen kyky.
      Kahdeksan pitkää kuukautta kuntouduin ja opettelin uudelleen menetetyt taidot. Lääkäri kysyi meinaatko vielä jatkaa että maksasta menee kaikki? Samoin oletko halukas ruumishuoneelle vai elävien kirjoihin? Vastasin että elävien kirjoihin.

      Ei ollut vaihtoehtoja miettiä lopettaako vai ei. Yksikin pisara niin tiedän kuolevani. Enoni ja isäni ovat kuolleet alkohooliin. Sinulle vertaistukea löytyy: Käytä niitä hyväksesi ja lopeta. Pystyt siihen! Upeaa elämää sinulle. Elämä on tehty nautittavaksi. Nauttia voi ja hauskaa pitää ilman alkoholia. Rohkaisuja sinulle.

      • Maksa_12

        Voinko kysyä mikä arvo?


      • satusetä_

        Hehheh, vittu mä olen kyllä kuullu kaiken maailman liisa ihmemaassa sadut. Mut sä vedit kyl pohjat paskan puhumisel.


      • Alaatti ja asaatti
        Maksa_12 kirjoitti:

        Voinko kysyä mikä arvo?

        Alaatti ja asaatti arvot. Ne ovat normaalisti alle 50. Kun arvot pamahtivat asaatti 1300 ja alaatti 1200 niin silloin jo maksan toimintakyky on loppumassa. Kivut kovat, iho kauttaaltaan keltainen.


      • <3<3<3

        Viimesin asia mitä alkoholistin kannattaa hommata on joku eläin??? Jos ei jaksa huolehtia itsestään niin miten jostain muusta? Sitä paitsi alkoholisti ei varmaan jaksa ulkoiluttaa eläintä niin paljon ku tarvis. Siihen menee rahaa.. rokotukset. ell maksut ja ruoat. Ei oo halpaa touhua. Ei eläin paranna alkoholismia. Koira elää n. 15 ja sellasta ei ihan hepposin perustein kannata hommata!!!

        Toinen asia mitä täällä puhutaan on hanki raitis poikaystävä?? Ei tollasessa tilassa kannata poikaystävää hankkia jos ei itse pysty lopettamaan juomista miten se poikaystävä auttaa siihen. Monet naisetkinm luulee parantavansa miehensä alkohlismin rakkaudella. ei oo vielä tänä päivänäkään auttanut.

        Kyllä se halu pitää lähteä ihan itsestään eikä kenestäkään muusta johtuen!!!


    • 8+4

      Tutustu uuteen elämänfilosofiseen kirjaan Alkuajatus - Elämän pieni käsikirja (Hannu 2010)

      Kirjan mukaan opimme jo lapsuudessa ajatuksia siitä mitä minkälaisia meidän tulisi olla, mitä elämässämme tehdä ja miten käyttäytyä, eli näistä ulkoisista ajatuksista muodostuu ikäänkuin ulkoisia tahtoja mieleemme. Tämä johtaa siihen, että oma tahto vajoaa osittain tai kokonaan tiedottomuuteen.

      Moni kokee etäisyyden tahtoonsa tuskana ja ahdistuksena, ja jotkut päätyvät päihteiden avulla lievittämään tuota tuskaa. Näin ollen päihteiden käyttö ei ole itse ongelma, vaan seuraus syvemmällä olevasta ongelmasta. Yhtälailla tuskaa voi paeta pelaamisella, liikashoppailulla tai vaikkapa liialla työnteolla.

      Kirjan avulla oppii tarkastelemaan ajatuksia mielessään. Kun ajatus paljastuu, siitä tulee tietoiseksi ja siksi sen voi valita pois. Sitä ennen se vaikuttaa valintoihin, eli elämään, tiedottomuudesta, eikä sitä välttämättä edes huomaa. Kun mieltänsä selkeyttää ulkoisista ajatuksista, tietoisuus omasta tahdosta kasvaa koko ajan, ja jossakin vaiheessa siitä on täysin tietoinen.

      Tuolloin myös etäisyydestä johtuva tuska ja ahdistus katoaa, ja sen myötä tietenkin tarve alkoholille.

      Kannattaa tutustua, kirja todella toimii! Lisää sivulla www.alkuajatus.org

    • Joo....
      Se on niin vitun helppoa joidenkin hihhuleiden tai sossutanttojen sanoo,et kannattais lopettaa....Muutama hyvä vastaus Sulle oli tullu,eli että Sua masentaa ja kaikki vituttaa,eikä millään oo enää mitään väliä.....

      Se pitää varmasti paikkansa,millään ei enää oo mitään väliä....

      En osaa antaa mitään yleispätevää vastausta,kunhan itse näet,missä tilanteessa olet....
      Ota pieni breikki,lähde lomalle,vaikka vaan sukulaisiin, ja kerrot heille tilanteestas jotta saat olla siellä hemmoteltavana,ei siis vaadi taloudellisia uhrauksia.... Ja ku tuut takas,pidä välit etäisinä entisten kavereittes,sekä perheenjäsentes kanssa.....

      Muta neuvoa en voi nyt antaa.... Sorry....

      • entinen...

        Minua kans huvittaa kun jotkut täällä sanovat, että senkun vaan lopetat juomisen, se on niin yksinkertaista, kun vaan lopettaa. Eivät tiedä mistä puhuvat!!


    • NÄIN SE MENEE

      EI OLE KUN YKSI TAPA, MENE AA KERHOON KERRO HUOLESI, JA ELÄ PÄIVÄKERRALLAAN.

    • kassialman pentu

      Ainakin korvien välisi on silkkaa alkoholistia: Juonut kolme vuotta (!) lähes päivittäis eikä ole omasta mielestään täysin kiikissä. No missä sinä sitten mielestäsi olet, pikku putkessako? Alkoholistithan vähättelevät AINA ongelmaansa tai kieltävät sen.

      Et kai tarkoita, että herkullisen maun takia olet juonut kolme vuotta alkoholia?

      Miten lopettaa? No koska et ole kiikissä, lopetat tietenkin siten, ettet osta etkä juo alkoholia.

      • ................>

        Niin kieltävät. Paitsi silloin, kun on "kannattavaa" myöntää alkoholismi eli jatkaa vain juomista, kun on niin kauhean vakava sairaus. Niinpä sitä käytetään verukkeena juomisen jatkamiselle. Kaikessa ajattelussa on alkoholi etusijalla, kaikki selitykset tähtäävät juomisen jatkamiseen tai mahdollistamiseen. Kaupassa käynnitkin suunnitellaan alkoholin osto silmällä pitäen, juomat valitaan niin, että pullo on helppo avata jo matkalla kotiin. Alkoholisti pettää jopa itseään muista puhumattakaan.


    • 18+3

      Älä osta tai pölli sitä. Etkä ota tarjottua vastaan jos oot huora. Miten voi tehdä asiasta ongelman. Kai tää oli jo pari kertaa täs typerässä langassa.

    • 3+16

      Miten tää tyyppi saanu näin paljon vastauksia? 3 päivää sitten tehty postaus. Nörtit imee ku sieni ton 25v nainen trollin? Uskomatonta. Vai onko lähes kaikki samaa ihmettelyä? LOL

      • 20+2

        On ne helvetti kirjotellu ihan pitkiä ohjeita tolle rotalle.


      • Mene AA-kerhoon ja tunnusta että olet alkoholisti.Hanki työpaikka ja ala elämään niinkuin muutkin kunnon ihmiset.Jos jatkat juomista niin et tule elämään vanhaksi.


      • epistäkö
        20+2 kirjoitti:

        On ne helvetti kirjotellu ihan pitkiä ohjeita tolle rotalle.

        On muitakin sairauksia kuin alkoholismi. Jotkut roikkuvat netissä aamusta iltaan ja laittavat trolleja, että saisivat elämälleen sisältöä.


    • Juoppo3polvi

      AA ei ole ratkaisu!! Maanantaina ja HETI silloin,hangonkadun katkolle,josta

      siirto pariksi kuukaudeksi tervalammelle,tuo jos EI auta tauti ON kuolemaksi.

      mutta tee se NYT kun ehkä EI ole myöhäistä,alkoholidementia voidaan vielä

      estää.se on sitten jokaisen oma asia kuvitteleko,sen jälkeen pystyvänsä

      kohtuukäyttäjäksi 99,9% ei pysty,noilla pohjilla olen itse kaiken kokenut

      joten ennen uskoisin minuun,kun roleksiaan kilisteleviin "uskohäröihin".

      • Otanannankadun

        Ei Kainuussa oo Hangonkatua!!!!!!!!!!!


    • NäinSaa

      Miten on, Onko aivan pakko lopettaa kokonaan?

      Jos lisäät juopotteluun vaikka illallisseurustelua...
      saa se mukavan sosiaalisen pirskeen ja hymyn huulille

      • Muu ei auta

        Ön ihan pakko lopettaa. Mulla on muutama entinen alkoholistikaveri. Se menee niin, että jos ryypyn ottaa, niin se on taas menoa.
        Alkoholilla ei kannata leikkiä.


      • kaveriholistinen
        Muu ei auta kirjoitti:

        Ön ihan pakko lopettaa. Mulla on muutama entinen alkoholistikaveri. Se menee niin, että jos ryypyn ottaa, niin se on taas menoa.
        Alkoholilla ei kannata leikkiä.

        Onks ne entiset mullan alla?


    • VITTU KUN OLETTTE TY

      VOI VITTU MITÄ PASKAA NOI AA HIHULIT LAUKOO VITTU JUOMISEEN EI MIKÄÄN AA AUTA ITSEKIN KÄYNYT SIELLÄ VAAN OLLAAN JA ESITETÄÄN NIIN NÖYRÄÄ KUN VOIDAAN KUN SILMÄ VÄLTÄÄ NIIN JO OLLAAN PULLON SUUSSA KIINNI PARAS MIKÄ AUTTAA JUOMISEN LOPETTAMISEEN ON ANTABUS KUN SEN KANSSA OTAKIN RYYPYN NIIN KYLLÄ ON VIIMEINEN JA MULTAA PARIMETRII PÄÄLLÄS

    • Edelliselle kahjolle

      HAH HAH! Tiedän kaverin, joka dokaa antabuksen aikanakin, niin että turha HUUTAA siellä typeristä tropeistas!

      Kyllähän se paras tapa lopettaa on, että
      jättää vain ottamatta piste

      • Hautajaissaatossa

        Yleensä Antabus aiheuttaa niin huonon olon juodessa, että se auttaa monelle. Kannattaa ainakin kokeilla.
        Yks kaverini oli Antabus kapselin kanssa vuoden juomatta, ei suostunut ottamaan toista kapselia, koska juominen oli hänelle niin tärkeää,
        Ryyppäs sitten ittensä kuoliaaksi, sitä ennen oli venevaihe. Ne on tulevaisuuden näkymiäkin, jos et halua lopettaa.


    • Deadlift

      Mitään AA:ta tai uskoontuloa ei tarvita senkun vaan laittaa korkin kiinni.

      No vähän luonnetta tietysti tarvitaan.

      • luonteetonon

        Ei kaikki ole kovaluonteisia niinkuin sinä


    • aluksi ota joka 2 pvä niin se jo puolittuu. kunnes se menee siihen/puolitat/vko ettet juo kuin 1 x/kk

      • ````````

        Huono neuvo...

        Et ilmeisesti ole itse paljoa juonnut ?

        Kavereitten kanssa paljon puhutaan1- 2-viikkoa kun on juomatta ei tee enää mielikään mut auta armias kuka pystyy joka toinen päivä juomaan ???

        Parempi neuvo ole juomatta ja teet päätöksen

        Ekaks vaikka 2-viikkoa ettei ole mahdoton tavoite ja jos siintä selviää voi olla helpompi olla juomatta...

        Mutta ei masennu jos tulee parin päivän ränni..

        Se poikki ja uutta tavoitetta...

        Päivä päivältä se helpottaa ja muistaa seuraavan otto kerran jälkeen tehdä stopin muutaman päivän jälkeen sama kuin laihduttaessa .. Antaa itselle muutaman herkku päivän..


    • setukainen

      Pyydä Jeesukselta apua hän auttaa aina .Hän ei soimaa eikä pilkkaa ketään hän tahtoo auttaa sinuakin kaikessa ongelmissa hän antaa viisautta sinulle jos sitä pyydät.

    • Nyt onnellinen.

      Taistelu itseä ja vallan saanutta viinapirua vastaan ei ole niitä helpoimpia,helpompi on laihtua 20kiloa tai lopettaa tupakointi.
      Olen kokeillut näitä kaikkia ja ainoastaan viinaa tekee mieli edelleen,ei sinsä viinaa koska se on pahaa, mutta nousuhumalan aikaansaamaa toista minääni joka on mielestäni paljon mielyttävämpi ihminen, kun selvänä kituva minä itse.
      Mutta sen sanon että jo kuukauden raittius avaa silmät ja kehon näkemään oikean minän, joka on paras näistä kolmesta, joten lujalla tahdolla pääsee vaikka läpi harmaan kiven.

      • Viisastunut vuosien

        Niinpä ja kun se toinen minä on vielä paljon huonompi ja ikävämpi kuin se selvä minä. Kännissä vaan luulee olevansa fiksu kun on todellisuudessa ihan tylsä ja tyhmä.


    • Tuos ei auta kuin että vetää jokapäivä paripulloa viinaa ja valitsee sen jälkeen tiensä, kankkunen joka päivä vai ei.Oot selvästi itsetuhoinen niinkuin minäkin.
      Oot sen verrran nuori että tajuut elämän olevan edessä, vaikkä ryypätenkin mutta mee joskus metsään kävelylle ja anna ajatuksen töksähtäää vaikka puun oksaan.

    • Vanha-alkoholisti

      Juotko yksin vai seurassa? Pysy erillään juopottelevista ystävistäsi, ainakin niin kauan että hallitset omaa juomistasi. Jos et halua mennä AA-kerhoon, niin noudata ainakin heidän ohjelmaansa.
      AA:sta saa myös henkilökohtaisen tukihenkilön joka auttaa Sinua pysymään raittiina.
      AA:han on olemassa auttava puhelin, ja voit aina pysyä tuntemattomana.
      Olen juonut itseni Delirium Tremens asteelle asti.
      Olen tänään kuiva alkoholisti.

      • yksinkertaista

        Viina on viisasten juoma.
        Tyhmät ja heikot, älkää siis juoko - viinaa!


      • ihana aamu
        yksinkertaista kirjoitti:

        Viina on viisasten juoma.
        Tyhmät ja heikot, älkää siis juoko - viinaa!

        Ei ole tänäkään aamuna darraa eikä krapulaa. Ihanaa!!!!!!!!!!!!!


    • kiuyriuytuyt

      http://www.youtube.com/user/KAUPUNKISHAMAANI
      Sä vaan lopetat sen olet juonu niin kauan joka päivä että tarviit kyllä jotain apua,mene nyt ihmeessä avan aa kerhoon.jos pystyt olee ole vain,kun alkkis lopettaa juomisen ne traumat tulee ehkä kohta pinnoille minkä takia olet juonut.Sne takia voi tarvita apua tuteen heittelee ym.itselläni ei ole ollu tuommosta ongelmaa mutta ongelmia kylläkin.alkoholin kanssa olen lopettanut myös VOIMAA

      • Joo ei mulla muuta..

        Kaunis nainen tuo kaupunkishamaani!


    • 2011

      Isännän kans viime vuonna piruuttamme kokeiltiin olla täysin tipattomina, se kesti just siihen asti ku Suomi voitti jääkiekon MM- kultaa =D Hemmetin hyvä syy juhlinnalle! Eli melkeen puoli vuotta täysin tissuttelematta. Eikä oikeestaa tehny enää edes mieli. Eli tekosyitä juomiselle on niin helvetin hyvä keksiä. Koitappa iha vaa olla juomatta.

    • Kokemusta omaava

      Olen itse juonut jo n. 40 vuotta ja maksa ei ole "poksahtanut"? En ole töissäollessani viikolla ottanut. Mutta lähes joka viikonloppu. Kyllä lääketiede nykyään auttaa. Hae apua yhteiskunnan palveluista (terveyskeskus, lääkärit ym.) Ohjaavat jatkohoitoon ja antavat lisäneuvoja. Tsemppiä Sinulle Esa.

      • Lisääholhoustameille

        Lääkäreitä pitää kouluttaa lisää ja alkoholistiparantoloita pitää rakentaa lisää. Vanhustenhoitoon pitää saada lisää työvoimaa, koska juopot vanhenee ja tulevat toimintakyvyttömiksi ennen aikojaan.


    • AA:ssa raitistunut

      Hei
      Miksi et halua AA-kerhoon?
      Itse olen saanut raittiuden sieltä.
      Käy tutustumassa AA:n kotisivuihin osoitteessa [email protected].
      Palavereissa voit tavata samanaisia nuoria ihmisiä, joilla on sama ongelma.
      Keskusteleminen ja kuunteleminen auttaa.

      • raitis 6 v

        Kukaan ei ole tuonut esille , sitä on myös lääke niemeltään Antabus joka auttaa ei
        pysty ottamaan alkoholia kun syö niitä säännöllisesti.


      • .,.,.,m,j,jj,j
        raitis 6 v kirjoitti:

        Kukaan ei ole tuonut esille , sitä on myös lääke niemeltään Antabus joka auttaa ei
        pysty ottamaan alkoholia kun syö niitä säännöllisesti.

        Pystyypäs ottamaan! Se on vaan toinen juttu sen aiheuttama tila joka muistuttaa seuraavan aamun krapulaa ja loppu illan laatotus seremoniaa.


    • tissuttelija69

      AA on uskonnollisen hurmosryhmän,saatanallinen petos joka EI auta sieltä

      kokouksestahan 85% lähtee suoraan baariin. mutta tosiaan paikalliselle katkolle

      HETI huomenaamuna ennen kun on liian myöhäistä!!

      olen pelkästään tänävuonna nähnyt 5 alle 50v ihmisen kuolevan,viinan

      seurauksesta.

      • laksuoppielonmukaan

        Hohhoijaa. Jos palaverisa on 6 miestä ja 4 naista, ketkä 8,5 niistä lähtee juomaan?


    • alcofree

      Mieti syitä miksi juot? Yleensä se on jonkun asian pakenemista, Kun syyt ymmärrät ja haluat käsitellä ne, kasvaa ja oppia, niin silloin juominen loppuu itsestään.

      • matto alta

        Ylivoimainen stressireaktio johtaa taistele tai pakene ilmiöön ja koska ylivoimaista haastetta vastaan on mahdoton taistella johtaa se ennenpitkään pakenemiseen. Pakoreaktio on esim. erilaiset päihteet.


    • aloitukseen vast...

      3vuottakin on jo pitkä aika kun alkoholia käyttänyt lähes päivittäin eikä vähättely asiassa toimi ajatuksena että vähän tissuttelee,yksin ei kannata alkaa huomaan.Mielenterveystoimistoon ottaa yhteyttä ja mennä sinne jutteleen eikä mihinkään A-klikalle kun siellä vasta asiat paisuvatkin ja sitten lääkemömmöä.

    • Ase v 40

      Itsekkin otan aika reippaasti kuten useat kaverini ja työkaverini...
      Tiedän ihmisiä jotka ovat juoneet yli 30-v ja reippaasti ilman ongelmia.
      Työt hoituu eikä ole mitään ongelmia joillekkin on yksikin kerta vuodessa aivan liikaa eli sellaisellle ihmiselle ei alkoholi sovi.

      Kaikki rippuu ihmisestä, mut tuo että jokapäivä eikä itse pysty hallitsemaan... hmm

      Itse teen töitä 5 (pitkää) päivää ja sit on 6 päivää vapaata.

      Juon useasti 5 iltana ja 6 iltaa olen ottamatta tippaakaan.

      Tiedän että juon liikaa ja liian paljon kerralla.
      Onhan alkoholin käyttö vuosien varrella lisääntynyt.
      Voisin sanoa että olin n.22-ikävuoteen asti harvinaisen vähän ottava( korkeintaan kerran kuukaudessa.. enemmän kiinnosti kaikki moottori käyttöiset vehkeet ja niillä ajaminen ja uudet parisuhteet pitivät sen kokoajan adrealiinin pinnassa), mut sitten tuli vkl. ottaminen (melkein joka vkl ja molemmat päivät) ja sillä tavalla se tosin jatkuikin tänne 35-v ikävuoteen asti.
      Sitten työt muuttui tuli lisää vapaata parisuhde vakiintui ja tuli lapset elämästä tuli tylsää.. Olin kiinni kotona vain työt ja koti. Kaikki vapaat lasten kanssa.
      Monesta kuulostaa varmaan omituiselta..

      Mutta kun hoidat melkein kaikki kotityöt ja perheen asiat haluaa.. Haluaa rentoutua illan päätteeksi.
      Laset nukkumaan klo.21 ja siihen mennessä muutamat paukut ja sitten pikkasen lisää ite 00 maaten ja klo. 6 yös tekemään kaikki lapsille valmiiks 7-8 välissä ne herää ja sitten kaikki päivän askareet...
      Varmasti se on täysi mahdoton ymmärtää ongelmallisen että voi toimia, mut tiedän että jos en hoitaisi kaikkia asioita en ottaisi
      Ei sitä nousuhumalan fiilistä mikään voita.
      Ja useat nais kaverini ovat aika kovia ottamaan ja aina vapaalla niillä on viina virrannut...

      • Irti on päästettävä

        Siinä olikin alkoholistin tilitystä viinan "ihanúudesta".
        Kyseessä on ihminen joka ei ole oppinut oikeasti rentoutumaan, koska tuntee vain viinahöyryissä olevansa rento. Psykiatrin apu olis tarpeeseen.
        Pahimpia ovat juuri ne jotka luulevat vielä hallitsevansa tilanteen vaan todellisuudessa ovat täysin alkoholisteja.


      • hu huuuuuuuu
        Irti on päästettävä kirjoitti:

        Siinä olikin alkoholistin tilitystä viinan "ihanúudesta".
        Kyseessä on ihminen joka ei ole oppinut oikeasti rentoutumaan, koska tuntee vain viinahöyryissä olevansa rento. Psykiatrin apu olis tarpeeseen.
        Pahimpia ovat juuri ne jotka luulevat vielä hallitsevansa tilanteen vaan todellisuudessa ovat täysin alkoholisteja.

        Tollasen pitäisi oikeesti vetää ittensä jojon jatkoks ..
        Voiko enää tylsempää ihmistä hakea.. .

        Valitettavasti tunnen yhden tollaisen isosta kaveripiiristä, joka urputtavat kun muut pitävät hauskaa ..

        Tai eihän sitä enää tapaa kuin pakosta kuka tollasta tylsää moralistia jaksaa..
        Pitäs osata edes pitää turpansa kiinni jos ei pysty antaa muitten olla niinkuin he haluavat.

        No se onkin yksin ja nyhjöttää omassa yksiössään ja todella saa yksin nauttia siintä "ihanuudesta" kun muut pitävät hauskaa.


      • Maailmanranta koulaa
        hu huuuuuuuu kirjoitti:

        Tollasen pitäisi oikeesti vetää ittensä jojon jatkoks ..
        Voiko enää tylsempää ihmistä hakea.. .

        Valitettavasti tunnen yhden tollaisen isosta kaveripiiristä, joka urputtavat kun muut pitävät hauskaa ..

        Tai eihän sitä enää tapaa kuin pakosta kuka tollasta tylsää moralistia jaksaa..
        Pitäs osata edes pitää turpansa kiinni jos ei pysty antaa muitten olla niinkuin he haluavat.

        No se onkin yksin ja nyhjöttää omassa yksiössään ja todella saa yksin nauttia siintä "ihanuudesta" kun muut pitävät hauskaa.

        Joo, otappa toisellekki jalalle. Osaat elää ja nauttia. Me raittiit emme tiedä mitä me menetämme. Olet rento jytämies sie. Naatiskele nyt oikke. Pidä sitä "hauskaasi".

        Hehehehe... No joo... Tulet vielä huomaamman, kun vielä aikas jatkat sitä huumehörhöilyäsi. Jos et ole todellisuutessa jo huomannut.
        Kadehtitte hörhöt meitä terveitä jotka pärjäämme ilman huumeita. Heikot sortuu huumeisiin. (Alkoholi on paha huume).


    • Vierestä seurannut

      Olet kyllä ihan varmasti koukussa.
      Entinen vaimoni käytti myös lääkkeitä lisäksi. Sen taki hän pääsi sairaalaan sisälle suljettuun valvottuun tilaan. Kun hän oli pari viikkoa ollut hoitoa löysättiin ja hän ei enää suostunut jatkamaan sitä.
      Muutaman vuoden toivottoman yrittämisen jälkeen meille tuli ero. Se auttoi vähän, kun käytettävissä oleva rahamäärä pieneni.
      Lopullinen irti pääseminen tapahtui kun terveys petti, se oli niin vakava paikka, että hän ihan oikeasti viimeikin halusi lopettaa. Hänestä oli tullut tosi pöhöttynyt ja ruma vuosien myötä, ihmiset välttivät hänen seuraansa, myöäs entiset ystävät.
      Asian opetus: Ei viinaan sortunut lopeta, ennen kuin on ihan pakko.
      Ensin on tunnustettava totuus ja sitten haettava apua.
      Jos itse uskot pääseväsi eroon, niin se on yksinkertaista. Lopeta ostaminen ja lopeta käyminen niissä paikoissa joissa alkoholia on tarjolla tai sitä tarjotaan "ystäville".
      Jos et siihen pysty, niin hanki Antabus kapseli. Tee asialle loppu heti, tlanne pahenee koko ajan.

    • vesi vanhin....

      Viina maistuu pahalta (ja sen liikakäyttö aiheuttaa vain ongelmia). Lähdevesi on paljon parempaa. Ja halvempaa.

      • saphiri

        Näin on! Itse en ole vielä törmännyt yhteenkään hyvän makuseen alkoholituotteeseen!


    • Viinamäen kauhu

      Meillä jokaisella on tyhjä kohta elämässä, joka pitää täyttää päivittäin. Pahimmat vaihtoehdot ovat alkoholi, huumeet ja seksi.

      Alkoholistiksi ei tulla päivässä vaan vaatii säännöllisen harjoittelun palautuspäivillä, jotta jaksaa juoda taas. Alkoholismi on suurta itsekkyyttä, joka vaikuttaa monen läheisen elämään vahingoittavasti. Alkoholismi muuttuu hyvänolon hakemisesta pysyväksi sairaudeksi, jossa inhimillysyydelle ei ole tilaa...eipä ole ihmisen arvoista elämää.

      Ajattelen, että vahvan nautintoaineen tilalle tarvitaan päivittäin 10 muuta asiaa mm. piirtämistä, remonttia, kävelemistä, lukemista tms. tärkeintä on tehdä, kehittää, ja nauttia. Oman elämän hallinta on kuin kova löyly, joka ensin nipistää korvalehtiä aloittaen rentouttavan ja hyvän olon tunteen...

      Voimia ja halauksia ! Koskaan ei ole liian myöhäistä taikka väärä aika lopettaa juomista...pienin askelin.

    • Nuori nainen, pilaat elämäsi ja terveytesi tuota menoa. Jos AA-han on vaikea mennä.. sitten lääkäriin, sieltä saa myös apua. Lopettamisen tahto pitää löytyä ensin sun pään
      sisästä. Huonosti on asiat jos vinoa yksikseen tissuttelet.
      Alkon kohtuukäyttö on ihan ok, seurustelujuomana jees. Ilmankin pärjää ja voi pitää hauskaa.

    • Soita kitaraa!

      Toista se on kun oisitte kasvaneet spurgujen keskellä lähiössä ja nähnyt vähän viina ja väkivaltaaa. Siihen vielä lyödään se että koko suku on alkoholisteja joka todennäköisesti periytyvää niin jäis tuokin paskan litkiminen vähemmälle.

      T. 24v ja kolme kertaa humalassa koko elämän aikana. Oon raitis ja helvetin ylpee siitä! Firman juhannus kossut meni auton tuulialasinpesunesteeksi.

    • Jake1254

      Hae antaubusta liääkäristä. Ee maastu kalja ennee sen jäläkee..

    • Militantti Antti

      Kun juot vielä 10 vuotta, niin sen jälkeen sinulla on noin 3% mahdollisuus selvitä kuiville ja hengissä. Alkoholismi on tappava sairaus. Olet hyvää vauhtia menossa alaspäin, mutta pohja on vielä kaukana, ja se sinun on ehkä nähtävä ennekuin lopetat. Ja, silloin se on jo melko mahdotonta. Nyt, kun vielä järki leikkaa, niin hakeutuisin sinuna A-klinikalle, jos AA ei tunnu hyvältä. Minulle AA ei aikoinaan sopinut, kuunnella joka kerta samoja jorinoita. En tullut uskoonkaan, mutta onneksi oli hyviä harrastuksia nuoruuden ajoilta. Ei ole väliä millä keinoilla raitistuu, kunhan raitistuu! Kun sinulla ei näytä vielä olevan todellista halua raitistua, niin anna mennä nyt muutama vuosi. Sitten- kun olet tuhonnut kaikki ihmissuhteesi, omaisuutesi, työpaikkasi ja itsetuntosi ja osin terveytesikin, SITTEN, ellei pää ole ihan pehmennyt, olet valmis lopettamaan!!!

    • qwertyuuioppå

      Anteeksi, mutta minua alkaa ärsyttää tämä fanatismi. Tämänkin ketjun kirjoittajien suurimpana lopettamisen motiivina tuntuu olevan ainoastaan se, että voi tuntea itsensä jotenkin paremmaksi ihmiseksi kuin muut. Lol. Ihan vain muistutuksena se, että olemme kaikki ihmiset aivan saman arvoisia. Monet näistä mielipiteistä kuulostavat joidenkin hihhuliuskovaisten mielipiteiltä, siis sellaisten, joiden mielestä vain se oma elämäntapa on se ainoa oikea.

      Täällä on toki kerrottu monta vakavaa tarinaa alkoholista, kun on mennyt rahat ja terveys ja työpaikka ja ihmissuhteet jne jne jne. Jotenkin lähdetään siitä ajatuksesta, että kaikki juovat samoista syistä, ja kaikkien juominen johtaa samaan lopputulokseen. Entä sitten me, jotka juomme, mutta tiedämme rajamme; emme makaa krapulassa koskaan, töissä menee hyvin, palkka tulee ajallaan, urheiltua tulee, maksa-arvot jne ovat oikein hyvät, ja paino on pysynyt aina normaalina tai jopa hoikkana? Eikä olla kännissä päiväsaikaan/silloin kun pitää tehdä jotain tärkeää? Täälläkin varmasti monet huutajat ovat ylipainoisia ja syövät vähän väliä roskaruokaa ja makeisia. Minusta paheiden summa on vakio, kaikilla on varmasti ainakin yksi. Jos sen yhden lopettaa, saa helposti toisen tilalle. Miksi muuten tupakoitsijat lihovat lopettaessaan?

      Aina jotenkin oletetaan että kaikki juovat aamusta iltaan, ja niin paljon kuin alkoa riittää. Huoh. Pidän omasta elämäntyylistäni, ja minua etoo jo ajatuskin siitä, että pitäisi vaihtaa omat ystäväni tällaisiin omahyväisiin fanaattisiin saarnaajiin. No, tämä on minun mielipiteeni, teillä on toki oikeus omaanne.

      • Oikeeees oooot

        Erittäin hyvä kirjoitus !!! Aivan samaa mieltä.

        Siis aivan samaa kuin kasvisyöjillä liha on murha !! Aivan käsittämätöntä skeidaa.

        Mielummin lopetetaan kaikki sosiaali etuudet !!

        Kyllä minua pännii maksaa palkkatuloista 23-24000€/vuodessa veroa vaimon verot päälle ei tosin ihan yhtä paljoa .Siintä että loiset makaa kotona ja joillakin työtävieruksivilla on vielä pokerii moralisoida omia elättäjiään. Kuin krekkalaiset haukkuu suomalaisia kun pyytävät omalle rahalle jonka antavat nii takuita uskomatonta porukkaa.

        Vaikka laitettaisiin kaikkiin maksuihin ylipaino maksu tai kiellettäisiin kaikki makeiset ( ei siintä ettenkö tykkää tai syö mutta aivan sama).
        Tämähän tämä tuntuu olevan tapa mihin ei itse pysty niin se on pahasta.
        Kalle könkkölä eikös halunnut yksityisautoille täys stopin.. no varmaan ite on rullatuolissa ei koskaan pääse autoilusta nauttimaan.. Kostetaan muille .. tätäkö tää on ??
        Meikä vetää ainaskin viinaa vapaalla.. Teen töitä niin paljon, et kavereitten kanssa tarvitsee rentoutua. Viinaa menee sellanen 50 pulloa vuodessa siihen viinit ja oluet päälle.
        Pidän 4-viikon tipattoman kauden keväällä ja syksyllä.. Silloin teen vaan töitä ja urheilen.
        Miksi lopettaisin se on nautinto aine ?
        Kuten edellinenkin sanoi eri asia on jotkut joilla on paha ongelma ei voi hoitaa asioitaa työ perhe yms. Omasta halusta sekin "toipuminen" alkaa ei saarnoilla.

        Polttanut en ole koskaan, mutta en ole koskaan kenellekkään (muille kuin vaimolleni sanonut voisitko olla polttamatta (tai moralisoinut jonkun tupakointia jos hän nauttii sinntä antaa mennä vaikka itse en sitä ymmärräkkään).. mut vaimo polttaakin vain KÄNNISSÄ)
        Sama koskee ylipainoisia voin kannustaa. Erittäin varovaisesti teen senkin ja yritän neuvoa opastaa en moralisoi.
        Ainut mitä en ymmärrä näitä elättejä.. Kaikki työkkärit yms. sossut vois lopettaa teltta tilalle ja mettää moralisoimaan.

        Silti voin haastaa täällä moralisoivat vetämään leukaa tai tekemän vatsalihaksia kanssani.
        Tai moottorisaha käteen ja puita tekemään kuka saa päivässä eniten valmiita polttopuita pilkeenä pihaan !!
        Veriarvoilla ? Täällä kaikki oli aivan huippuluokkaa
        Vai millä mitataan ? Työmäärällä ? teen 400h/vuodessa ainaskin ylitöitä joulut juhannukset tähän päälle talkoo hommat hieman vaapaehtoistyötä mitä aika antaa periksi ei haittaa en ole koskaan työtä valittanut. Ja varmasti löytyy töitä, jos on ns. normi ihminen.
        Karrikoiden haluan sanoa, että lopettakaan moni ongelmaiset se lässytys ja keskittykään siihen omaan tylsään elämään.
        Auttaa aina kannattaa jos joku tarvitsee ei syyllistää ja haukkua.


    • rene 62

      Elä pilaa eläämääsi viinalla vaan pistä kerrasta poikki, itse ryyppäsin noin 25 vuotta. nyt olen ollut18 vuotta ilman ,ilman kenenkään tukia ja apuja se on oma tahto ja halu jos lopetta.

    • Jonezie

      Höpö höpö nuo maksan ja haiman menemiset... varmasti jollain menee, mutta turha uhkailla että varmasti menisi kun 30-35 täytät jos nyt 3 vuotta tissutellut. Itse olen juonut 15 vuotiaasta ja ihan kunnon kännejä (tietysti alussa harvemmin mutta kyllä tässä 14 vuotta on mennyt jo 3-4 kertaa viikossa tajut pois) ja kokonaisuudessaan siis 24 vuotta on alko maistunut. Eikä ole maksat tai mitkään muutkaan pamahdelleet, itse asiassa terveystarkastuksissa ihan loistoarvot saanut maksakin.
      Mutta välillä sitä miettii että mitäs järkeä tässä on? Toisaalta ei elämä niin erilaista ole, kyllä kaikilla on joskus huonot päivänsä ja joskus hyvät... Niin mullakin joskus ottaa päähän, juopottelukin, vaan joskus ei...

    • urheilun puraisema

      Suomessa ihannoidaan aivan järjettömästi alkoholia ja koko kulttuurimme tuntuu perustuvan siihen. Nuoret jotka ovat viikonloppuisin kylällä ilman alkoholia pitämässä iltaa kavereidenkanssa niin eikö porukkaamme aina ala tunkemaan joku alkoholisti tai katukingi komel autonraadolla ja rupee pyörimään ympärillämme ja pitämään mekkalaa. Lehtien yleisöosastolla on seuraavanpäivän numerossa (poliisin pitäisi vahtia keskustaa että vanhemmat saisivat nukuttua) (menisivät baariin pitään hauskaa on lehtden ratkaisu jossa on vanhat äijät ja ämmät humalassa puhumassa p... juttuja. Valitse siitä millainen nuori olet. Alkoholistuneet keskiikäiset ovat pilanneet kaikki hyvät illanviettopaikat pienissä kunnissa ja nuorta estetään olemaan oma itsensä.
      Tutkimusten mukaan nuoria on nyt kahden laisia ja erot ovat valtavia on tämäporukka johon itse kuulun että en juo alkoholia lainkaan ja se toinen joka juo jatkuvasti. Jos löytäisit meidän kaveriporukkaan uskoisin että juonti loppuu sultakin automaattisesti. Me urheillaan paljon porukalla ja tehdään erinlaisia reissuja ympäri suomea ja käydään viikonloppuiltaisin syömässä sellaisissa paikoissa jossa ei viinaa tarjota. Nyt meillä on menossa yhteishankeen suunnittelu rakentaa sellainen ilanviettopaikka jossa ei alkoholia käytetä ja tarjotaan itsevalmistettua ruokaa ja järjestetään jotain muuta tekemistä kuin jotain festivaalimeininkiä.
      Kyllä ihminen yleensä ja varsinkin nuori juo suruun ja yksinäisyyteen ja sen takia että ei löydä yhteikunnasta omaa paikkaa.

      • kuppia ja urheilua

        Neurootikoille tuntuu kaikki asiat olevan ongelmia, varsinkin muiden alkoholinkäyttö. Asutaan keskustassa ja valitetaan elämän äänistä. Jos baarissa muiden juominen ahdistaa, niin miksi siellä sitten käydään? Kannattaisi varmaan mennä kahvilaan :)

        Saanen kysyä että minkä tutkimuksen mukaan nuoria on vain kahdenlaisia? Taisit vetää hatusta musta tuntuu fiiliksillä koko nimettömän tutkimuksen.

        Itse juon ja harrastan liikuntaa. Lähes kaikki kaverini ovat samanlaisia kuin minä, joten turha yleistää että ne ketkä juovat eivät muka harrastaisi liikuntaa. Lisäksi me myös matkailemme ja kaikille on ties mitä harrastuksia. Yksi on kirjoittaa runoja, eräs harrastaa viikkojen eräreissuja samoillen, joku maalaa ja yksi kutoo/ompelee vapaa-ajasta suurimman osan. Tässä vain muutama esimerkki.

        Ja homekorvat suurin osa nuorista ei todellakaan juo mihinkään suruunsa. Lisäksi suurin osa juopottelijoistakin on osana yhteiskuntaa ja juomisen takia ole sen enempää ongelmia kuin vesiselvänä eläjillä.

        Hieno homma että olette ymmärtäneet ruveta rakentamaan paikkaa missä ei juoda kun se kerran ahdistaa. Minulla taas on saaristossa iso mökki rantasaunalla missä saa porukassa juoda tai olla selvinpäin. Kireät ihmiset eivät ole sinne tervetulleita oli sitten kännissa tai selvänä.


    • joskus juovuksissa

      Se on ihan sinusta itsestäsi kiinni. Tee päätös ja pysy siinä. Itse olen miehenä ollut viihteella vuositolkulla kun olin sinkku. Vaimon saatua ei tehnyt enää mieli juoda niin paljoa ja vähensin viikonloppukkäyttöön. Nyt mietittiin että hankitaan lapsi näin 33 vuotiaina ja ajattelin vähentää käyttöä ehkä kerran kuussa tai kadessa. Sitten kun muksu syntyy, niin ei varmaan ole aikaa juoda lainkaan.

      Viina on viisasten juoma. Jos on selkärangaton ja kyky kontrolloida omaa elämää puuttuu niin se onkin sitten jo ongelma.

    • Päivä kerrallaan!

      Raitistuminen ei onnistu ilman AA kerhoa ja kerhotovereiden tukea sekä uskoa Jumalaan. Joten kerholle mars haistelemaan puupenkkejä! Ensin toki kannattaa käydä löylykauhoituttamassa persus, jotta kerhotoverit "hyväksyvät" sinut joukkoonsa. Aamen.

    • miteo

      lopetat vaan ... et osta etkä juo vaikka joku kuinka tuputtaisi,, jätät sellaiset kaverit pois jotka juo jatkuvasti.

    • fgtfgt

      Päivittäinen viinan kittaaminen on masennusta, eikä mitään muuta. Piste. Päivittäiset määrät lisääntyy pikkuhiljaa. Jos nyt on yksi kalja, niin viiden vuoden päästä on kuusi kaljaa. Kymmenen vuoden päästä on ehkä haimatulehdus ja makaat teholla keltaisena. Kaiken takana on rakkaudeton lapsuus, tunteettomuus, virikkeettömyys, vanhoillisluterilaisuus, ankeus ja kurjuus. 1940-70 luvulla varttuneet ovat sota-ajan traumatisoimien vanhempien lapsia. Heitä ei ole joudettu pitämään sylissä. He ovat eläneet/kasvaneet rakkaudettomassa tunteettomassa kodissa. Heistä noin 80% tulee jossakin elämänvaiheessa sairastumaan masennukseen. Viimeistään eläkeiässä. Viinan kittaaminen on monille myös tapa kuten tupakointi. Jossakin tietyssä päivittäisessä tilanteessa sitä tekee hirveesti mieli. Minulla teki mieli keskaripulloo kun tv.stä tuli jokin hyvä sarja. Yhtenä iltana kyseenalaistin tuon mielihalun ja päätin, etten ole typerän keskaripullon ja markkinavoimien orja. Kun katsoin sarjaa ja mieli teki oikein kovasti (hirveästi) keskaria lähdin tunniksi ulos kävelemään. Sitten uni maistui hyvin. Sitä kesti noin kolme kuukautta. Sitten ei tehny enää mieli, vaikka katsoin sarjaa. Ajatelkaa? Suomen hallituskin on kauhuissaan jos keskarin hintaa nostetaan kun pelätään eurojen menevän viroon. Suomi ei elä enää metsästä kuten joskus, vaan KALJASTA ! Ajatelkaa nyt hyvät vähä-älyiset Suomalaiset !!! Suomen talous romahtaisi täysin jos kaljan myynti kiellettäisiin!!!! Konkurssiaalto kaataisi tuhansia karvahattubaareja. Kymmeniätuhansia ihmishenkiä pelastuisi alkoholin liitännäissairauksilta ja turhilta sairauspoissaoloilta.

    • selkeää

      Se on yksinkertaista, älä juo enää.

      • gtkhggghkkjh

        Mene lääkärille ja pyydä Antabus-resepti. Sillä loppuu juominen. Ihan yleislääkäriltä saat reseptin.


    • Pena36-36

      Se on totta, että SUOMI ELÄÄ KALJASTA. Mainoslause, että suomi eläisi metsästä on ollu historiaa jo yli kymmenen vuotta. Kyllä moni kauppakin laittaisi lapun luukulle, jos kaljan myynti kielletään kokonaan. Ministeri Räsänen vaan ajamaan kieltohanketta, jolla pelastetaan suomen kansa sairastumiselta.

    • Ymmärrä ketä kuuntet

      Jumisen lopettaminen ei ole ongelma.
      Ongelma on se päätös että olet lopun elämääsi ilman alkoholia.
      Sen tekeminen on äärimmäisen vaikeaa ja jopa mahdotonta suurelle osalle alkoholiseja.
      Ajattele että olisit lopun elämääsi ilman alkoholia.
      Sehän on aivan mahdoton ajatus, eikö olekin ?
      Se Sinun pitää voittaa, ja sitten lääkäriin.
      Ei yleislääkärille, vaan alkoholiongelmiien erikoistuneelle.
      Älä kuuntele uskovia tai ihmisiä jotka eivät ole itse olleet alkoholisteja.

    • Yksi lopettanut

      Siitä vaan lopetat ja hankit elämällesi muuta (mieluista) sisältöä. Rohkeutta, sinnikkyyttä ja päättäväisyyttä se vaatii mutta se on todellakin sen arvoista. Kun olet ollut vuoden verran juomatta huomaat että et haluakkaan enää juoda. Se mielekkään sisällön hankkiminen on sitten kaikki kaikessa tässä koko prosessissa.

    • Ei alkoholista oo ongelmaa, kun juo sen pois, siinähän se ongelman aiheuttaja poistuu:D
      Ihminen on kumma eläin se haluu myrkyttää itsensä tai sitten harrastaa ex-tream urheilua, menee katsomaan läheltäpitikuolemaurheilua. No uskovaiset sitten on ihan oma ryhmänsä. Sellainen tasapainoinen ihminen on kummajainen.
      Viinan juomiseen ei ole ns. viisastenkiveä vielä löytynyt.

    • paras ratkaisu

      Suosittelen Minnesota hoitoa Joko Lapualla tai nyt uusi Turun seudulla. Ehdottomasti paras .

    • Parempi olla ilman

      "Viinan juomiseen ei ole ns. viisastenkiveä vielä löytynyt"

      On löytynyt ja se kuuluu "lopettaa juomisen ennen kuin sen on aloittanut"

      Paras olla ilman kokonaan, niin ei tule ongelmiakaan. Alkoholi sopii parhaiten desifiointi- ja polttoaineeksi vaikka auton tankkiin.

    • Veskula44

      Pitkäaikainen alkoholinkäyttö aiheuttaa rasvamaksan, jolloin noin kilon painoinen maksa voi kasvaa jopa viisikiloiseksi. Jo yksi alkoholiannos päivässä voi aiheuttaa rasvamaksan. Vain suurentumista voi lääkäri tunnustella. Maksakirroosi (lue parantumaton maksakuolio) tulee salakavalasti mitään ilmoittamatta. Moni alkoholisti ei ymmärrä, että maksakirroosi tuhoaa maksan lopullisesti.Se osa ei palaudu ikinä!! Kirroosi osa on pelkkää sidekudosta joka on sama kuin siinä kohtaa maksassa olisi siliconiproteesi. Pahimmassa tapauksessa maksa voi olla kuoliossa lähes kokonaan, jolloin edessä on dialyysihoito, maksansiirto tai kuolema. Verikoe antaa viitteitä maksan tilasta, mutta se ei kerro kirroosista. Jos maksan S-GT arvo on yli 50, se viittaa rasvamaksaan (ohjearvo miehillä 10-80). ohjearvon yläarvo on humpuukia, koska se muodostuu miesten keskiarvosta (suomen miehistä 30% on alkoholin suurkuluttajia). Rasvamaksa aiheutta monia oireita mm. ärtynyt suolisto erityisesti, aamukahvin jälkeen, pahanhajuinen uloste, pahanhajuiset ilmavaivat, yleistä väsymystä, masennusta, suolistotulehdusta, vitamiinien puutostilaa,valonarkuutta silmissä ja arkuutta muutenkin silmissä, huonontunut hämäränäkö, silmän mukautuminen valosta varjoon huonontunut, maitoallergia, päänahan-jalkaterien-käsien hilseilyä, kuiva iho, haavaumia peräaukon ympärillä ja paksusuolessa, verisiä ulosteita, verensokerin nousu, veren rasvat kohonneet, sapen toiminta häiriintyy ja rasvainen ruoka ei pilkkoudu suolistossa, josta voi seurata sappirakon tulehdus. Alkoholi lisää moninkertaisesti paksusuolen, maksan, haiman, sapen, vatsan, kurkunpään ja suun syöpiä. Kandee lopettaa, ennenkuin on liian myöhäistä!!

    • sinkku mies

      En juo mitään alkoholia, enkä polta.

    • Se vain pahenee

      Jos on juonut kolmekin vuotta joka päivä kuten aloittaja, hän on täysin alkoholiriippuvainen pultsari.
      Kannattis hakea apua pikaisesti. Mitä aijemmin, sen helpompi on lopettaa lopullisesti tuo tissuttelu.

    • Juoksen ja juon

      Pitkäkestoista ja reipasta liikuntaa. Esim. hölkkä tai juoksu. aluksi voi kävelykin rittää. Itselläni juostessa n.45 min alkavat mielihyvähormonit endorfiinit ja dopamiinit jylläämään kehossa.

    • Maartta mummo

      Rasvamaksa oireilee myös alentuneena lämmönsietokykynä. Kesällä on hiestä märkä pienestäkin rehkimisestä, eikä pysty/kärsi ottamaan kovia löylyjä. Osittain siihen vaikuttaa myös kohonnut veren sokeri, joka aiheutuu siitä kun haima ei toimi kunnolla. Haimassa on koko ajan lievä tulehdustila. Rasvamaksa aiheuttaa kämmenien (käsien) ja nilkkojen turvotusta. Kaljan juonti aiheuttaa liikalihavuutta, koska elimistö kokonaisuudessaan ei toimi kuten pitäisi. Alkoholi nostaa lisää verenpainetta (mikäli ollut aiemminkin), josta voi seurata aivoverenvuoto (aivohalvaus) kun liika paine rikkoo suonen päässä. Alkoholi nostaa myös veren rasva-arvoja. Jos henkilö vielä tupakoi, niin viimeistään nelikymppisenä pitää tehdä pallonlaajennuksia ja suonisiirrännäisiä. Jos veren sokeri on pitkään koholla (vuosia), niin näkö menee silmistä ja munuaiset vaurioituu lopullisesti. Miksei alan ministerit tee mitään ja valista kansalaisia??? Kymmeniä tuhansia ihmisiä sairastuu ja kuolee ennenaikaisesti kaljotteluun kun ei valisteta tarpeeksi ihmisiä. Minusta sosiaali ja terveysministerin tulisi erota! HÄVETKÄÄ MINISTERIT !!!!

    • YA

      Aloittaja:

      Ensinnäkin tiedä se, että lopettaminen on AINA parempi vaihtoehto. Mitä ikinä asioita ja ongelmia turrutatkaan, ne voivat juomalla vain pahentua. Eli tavallaan ajattelu siitä että mitä ikinä tuleekaan tapahtumaan, vaikka se olisi kuinka kamalaa, on se aina parempaa kuin juominen. (Voin vakuuttaa omasta kokemuksestani).

      Toisekseen, ota huomioon, että kun ajattelet millaista nykyinen elämäsi on, niin siitä et voi ottaa pelkkää juomista pois. Koko elämäsi muuttuu vähitellen sen seurauksena kun lopettelet juomista. Ja niin pitääkin käydä! Et voi eikä sinun kannatakaan enää olla samojen ihmisten kanssa, hengata samoissa paikoissa. Tarvitset tukitoimintoja sitä varten jottei sinun tee mielikään enää juoda. Huomaat vähitellen ettei sinua enää kiinnosta olla samojen ihmisten kanssa kuin ennen. Siihen sinun sitten pitää löytää jotain tilalle, tai vaikka parempi niin ettet tee vähän aikaan mitään. Sekin on aina parempi kuin juoda.

      • Lounli-Raideri..

        Kyllä alkoholi kohtuudella käytettynä on ihmiselle rentoutuskeino ja palkinto hyvintehdystä työviikosta. Itse olen ottanut joka viikonloppu jo parinkymmenen vuoden ajan ja silti homma ei ole lipsunut käsistä. Arkisin treenaan kuntosalilla ja syön terveellisesti sekä olen polttamatta.
        En voisi ajatellakaan elämää täysin ilman alkoholia. Olisin perin katkera sairasvuoteellani, jos täysraittiudesta huolimatta olisin saanut esim syövän tai jonkun muun vakavan sairauden. Kyllä ihmisen pitää saada voida nauttia elämästä täysin rinnoin ja siihen kyllä kuuluu kännit silloin tällöin. Elelee sitten muuten terveellisemmin ja ei ota joka päivä. Ja jos huomaa, että alkaa tehdä viinaksia mieli joka päivä, niin sitten jarruttelee. Hyvät on minulla olleet maksa-arvot tähän mennessä, oikeen lääkärikin kehunut.


      • Heikkoutta se on
        Lounli-Raideri.. kirjoitti:

        Kyllä alkoholi kohtuudella käytettynä on ihmiselle rentoutuskeino ja palkinto hyvintehdystä työviikosta. Itse olen ottanut joka viikonloppu jo parinkymmenen vuoden ajan ja silti homma ei ole lipsunut käsistä. Arkisin treenaan kuntosalilla ja syön terveellisesti sekä olen polttamatta.
        En voisi ajatellakaan elämää täysin ilman alkoholia. Olisin perin katkera sairasvuoteellani, jos täysraittiudesta huolimatta olisin saanut esim syövän tai jonkun muun vakavan sairauden. Kyllä ihmisen pitää saada voida nauttia elämästä täysin rinnoin ja siihen kyllä kuuluu kännit silloin tällöin. Elelee sitten muuten terveellisemmin ja ei ota joka päivä. Ja jos huomaa, että alkaa tehdä viinaksia mieli joka päivä, niin sitten jarruttelee. Hyvät on minulla olleet maksa-arvot tähän mennessä, oikeen lääkärikin kehunut.

        Mikäpä se siinä hyvä Lounli-Raideri. Minä en edes ajattelekaan alkoholia enkä muitakaan huumeita. En silti syyllistä ketään. Muuten vain kommentoin.
        Olen nauttinut elämästä ilman huumeita täysin "rinnoin". Enkä juo edelleenkään. Enkä aloita näillä näkymillä koskaan.
        Ei elämästä nauttimiseen tarvita huumaavia aineita.
        Paetaan arkielämää alkoholiin, eli laillistettuun huumeeseen. Se osoittaa heikkoutta.

        Olen varma asiasta; Elämä ilman kaikenlaisia huumeita selvinpäin on aina parempaa kuin huumeiden alaisena. Henkisesti terve henkilö ei kaipaa huumeita.


    • 61v

      Nämä AA kerhot ja Jumalaan uskomiset on tarkoitettu jollekkin vähän
      hurahteneille jotka uskoo että mailmanloppu tulee jonakin määrättynä
      päivänä.AA:ssa tapaa vertaisia ja huomaat että et yksin paini niin sanotun
      juomis ongelman kanssa että mikä tässä on olessa et sä mitään todellista
      apua sieltä saa avun saat vaan itseltä.Itse ryyppäsin yli 30v joka päivä
      oli oltava kaljaa sitä tissuttelin tuli eräs tapaninpäivä oli vähän rapulaa
      ilalla oli täys kossupullo pöydällä meinasin avata sen sit päätin hakee
      vähän lanttinkia siihen tiedätkö että se pullo on vielläkin avamoton siitä
      on yli 12 v:tta en sen jälkeen ole mennyt kaljaa tai viinaa alas,en tullut
      uskoon enkä tullut enempään hulluksi mitä nyt olen enkä ole tarvinnut
      mitään huijaus kerhoja (AA) koska niistä 2-3 sadasta voi saada jotain
      apua olevinnaan.Elikä teet itse päätöksen että et ota voihan sua joku
      sivullinen antaa neuvoja mutta sinä se olet joka sun suuhus kippaa
      jotain.Tai sit jatkat samaan malliin kaikki kuulemma kuolee joskus jotka
      on leipää syönnyt ei meille ole annettu mitään päivämäärää koska
      potkasemme tyhjää vaikkia jotku viisaat sano että kuoli ennen aikojaan
      ei ole mitään päivää se on nyt sit sama mihin kuolee vaikkia viinaan
      syömiseen tai mihin vaan kunhan nauttii elämästä.

      • näkökykyinen

        30 vuoden juomisen huomaa


    • hesa86

      hahaha, TAAS VAjakit menivät selvään avaus-trolliini :D

      Vitun ääliöt D:D:D:D:D

      • Alkoholi on ongelma

        Että sillä viisiin. Niin se sankari sai aikaan pitkän keskustelun taas aikaan. Oletpas sinä älykäs. Ketju se vain tässä nyt jatkuu. Trolli mikä trolli. Mitä se haittaa. (Paskat tämä sinun aloitus ole. Ääliö, lopeta se hörhöilysi huumeveikko).
        Alkoholi on suuri ongelma Suomessa. Pahenee kokoajan. Trollaus on sivuseikka.
        Melkein kaikki aloituksethan ne ovat tekaistuja ja keksittyjä. Kyllä minä ainakin sen huomaan, mutta en välitä.

        Jokatapauksessa: LOPETTAKAA SE VIINAN KANSSA LÄTRÄYS, te heikot huumeriippuvaiset alkoholin orjat.

        Ettekö te jumalauta hempulit kestä tätä elämää selvinpäin! mikä tässä on niin vaikeaa?


      • hesa86
        Alkoholi on ongelma kirjoitti:

        Että sillä viisiin. Niin se sankari sai aikaan pitkän keskustelun taas aikaan. Oletpas sinä älykäs. Ketju se vain tässä nyt jatkuu. Trolli mikä trolli. Mitä se haittaa. (Paskat tämä sinun aloitus ole. Ääliö, lopeta se hörhöilysi huumeveikko).
        Alkoholi on suuri ongelma Suomessa. Pahenee kokoajan. Trollaus on sivuseikka.
        Melkein kaikki aloituksethan ne ovat tekaistuja ja keksittyjä. Kyllä minä ainakin sen huomaan, mutta en välitä.

        Jokatapauksessa: LOPETTAKAA SE VIINAN KANSSA LÄTRÄYS, te heikot huumeriippuvaiset alkoholin orjat.

        Ettekö te jumalauta hempulit kestä tätä elämää selvinpäin! mikä tässä on niin vaikeaa?

        mä olen oikea hesa86 ja joku mulkku kirjottaa mun nimellä. älkää uskoko mitään näitä pelleilijöiden posteja...


    • Juoppoliisa 43

      Itse tissuttelin suurin piirtein sinun ikäisenä ja lopulta sain helvetilliset vieroitus oireet.
      Eikun lääkäriin josta rauhoittavia ja sitten masennusta hoitamaan.
      Myöhemmin ratkesin taas ja taas sama homma...jos ei ois tullut niin pahoja oireita niin oisin selvinnyt ihan kotona itse.Laittamalla korkin kiinni. Koska jossain vaiheessa viina ei vaan enää maistunut hyvältä ja kaikkia asiat alkoi mennä perseelleen. Kannattaa lopettaa kun vielä voi...ihan itse.
      Jonkin takiahan sinä juot eli ihan ilman keskusteluapua et selviä.

      Ja itselläni on ainakin niin etten oel vuosiin juonut yhtään mitään alkoa koska en halua retkahtaa taas. Mieluummin olen täysin käyttämättä.

    • pullonkorkilla

      Kaivele kirjastosta, tekijänä Arno Kotro: Veitsen terällä, Christer Lybäck

      Christer Lybäck oli 9-vuotias, kun hänen elämänsä suistui raiteiltaan. Isän kuolema sysäsi pojan viina- ja vankilakierteeseen. Koulut jäivät kesken ja pojasta tuli katujen rautanyrkki, paatunut linnakundi ja eristyssellin vakiovieras. Christeriä pidettiin toivottomana tapauksena.

      26-vuotiaana Christer päätti, että elämässä täytyy olla muutakin. Hän pani korkin kiinni, kävi keskikoulun ja lukion vankilassa ja huomasi tiedonjanon heränneen. Tänä päivänä Christer Lybäck on lääketieteen tohtoriksi väitellyt arvostettu ortopedi ja urheilukirurgi. Hänen tarinansa on kannustava esimerkki siitä, että ihminen pystyy halutessaan mihin vain.

      • juoppohullu1962

        millä kaivelen ku ilmestyy ens kuun 3.päivä.sähän varsinainen nero oot,kun luet etukäteen kirjat.mä oon ollu 4v raittiina.välillä poltan myssyt


    • aukikiiniauki

      Minä pidän parin kuukauden taukoja, mutta sitten kun otan sen yhden, niin
      se ei jää siihen eikä kahteen, vaan hurahtaa viikonloppu sumussa.

      Olen yrittänyt takoa itselleni järkeä, että vain yhtenä iltana ja se on siinä.
      Ei ole tepsinyt. Pitäisi lopettaa kokonaan, kun kontrolli pettää joka kerta.

      Sekin on helpompi sanoa, kuin totettaa. Kuka nero se keksi koko pir*n.
      Olikohan ne luola-asukkaat, jotka söi käyneitä marjoja ja huomasivat miten
      niistä tuleekin kevyt olo.

      Tälläkin kylällä on muutama tyyppi, jotka kulkee jokapäivä oluttölkki
      kädessä, ajankohdasta riippumatta. Kohti hautaa on matka heilläkin.

      Mikäpäs minä olen neuvomaan ketään, mutta on tosi energinen olo
      silloin, kun olen pitempään ottamatta.

    • ex-läheinen

      Useammin läheiset tietää, vaikka ette asiasta vielä ole keskustelleet. Alkoholismi on sairaus, jota kukaan ei sairasta syntyessään, vaan riippuvuussuhde alkoholille tarvitaan, ennen sairauden puhkeamista. .. !
      A-klinikan kautta kannattaa lähteä eteenpäin, muitakin vaihtoehtoja on kuin AA. Nyt vielä jos edes vähän tiedostat tilannetta olet plussan puolella. Alkoholistin läheisenä voin sanoa, hän pilasi mun elämäni ja ero tuli vaikka viinasta irti pääsi, eikä ollut mikään ppussikaljajuoppo.
      - läheinen, joka eli perhehelvettiä kulissien takana

    • jos noin pahaks pääsee alkoholin juominen, niin se on jo alkoholismia/sairautta. sulla ei ole ku yks tai kaks vaihto ehtoa joko lopettaa kokonaan ja se toinen on ja edelleenkin lopettaa kokonaan.. koska et voi rajoittaa siihen että vähentäsit. koska se ei onnistu. ja sinua suosittelisisn AA kerhoon. itse olin viikonloppujuoppo, joskus tuli juotua viikonputkia. ja viimeiset 2 vuotta oli väkisin juomista. ei maistunut enään , tökki pahasti. niin päätin että mitä sitä omalla terveydellään leikkimään jne.. ja nyt olen ollut parisen vuotta raittiina, ja olen tyytyväinen elämääni.. suosittelisin sinulle sitä että lopetat. vaikka se ei sinusta tunnu. että se ei ole sulle ongelma..... NIIN SE ON ONGELMA SINULLE. JA PAHA SELLAINEN!! parisuhteessa nyt en ole sen jälkeen ollut. koska tuntuu että on vaikeaa saada/löytää raitista naista.. jne. nyt mulla on tullut viha suhde alkoholiin, vihaan kaikkea siihen liittyvää. ja olen suunnitellut muuttavani koko kaveriporukan ihan uuteen. ja olen aina harrastanut salilla treenaamista, ja nyt on enempi virtaa harrastaa....

      • nakki silmä

        Ei ole alkoholin vika jos selvinpäin et saa naista. Joten ihan turha purkaa omaa pahaa oloa niihin jotka osaavat juoda asiallisesti. Kyllä niitä absolutisti naisiakin on aika paljon. Itse seurustelen absolutisti naisen kanssa paraikaa ja itse juon kerran viikossa tai kahdessa ihan kännit. Kännissä olen sosiaalinen ja hyväntuulinen. Joten absolutisti naistani se ei haittaa pätkääkään. Itseasiassa kuullostat elämään katkeroituneelle ihmiselle ja suosittesin terapiaa. Paikallinen mielenterveystoimisto antaa apua ilmaiseksi ja on vain kysymys onko sinusta miestä ottamaan se vastaa. Ongelmia kerran vesiselvästi on.


    • kaveri

      1958 olen jonkin verran juonnut. montaks kertaa tätä täytyy selittää ei viina ole hyväksi mutta jos vähä viel puita hyväilee pitää mennä ja siilien touhuja nutta yksin älä mene metsään kaveri pitää olla

    • Olen mies..

      53v ja juonut vuosia joka päivä vähintään sen sixbäkin. Tänään 8pv ilman, mutta vissyä kuluu, purkki on kädessä telkkaa katellessa. Töistä en ole koskaan ollut pois juomisen takia (aikuisena), nykyään ei vaan kestä juoda yhtä paljon kun nuorena. Vielä ei himoa ottaa, mut katotaan, jos ens viikonlopun pysyis kuivilla vois uskoo et viikot vois olla ottamatta, hyvä mä. Koita olla ostamatta se pullo, tai älä koita, ole ostamatta, niin et kerhoja tartte, tsemppiä.

    • anonyymi-----

      hakeudu a- klinikalle, siellä saattaa tavata monta "uhria" joskus jopa ex-lääkärin itse, naisena sivuvaikutusten riski on iso ---> Bentsot ja viina

      • viinahikka

        MEEN KAFFEELLE


    • kokemusta on

      Lopettamisen syyksi varmaankin riittää ettei viinanpas kasta ole kuin haittaa.

    • klurps

      Suomalaisessa viinakulttuurissa lasillisen viiniä juova, on vellihousu, oikea porukan
      petturi.

    • Näinminulla

      Itse olen ollut viikonloppualkoholisti, tai en vielä voi sanoa että meininki täysin loppu on varmuudella. 4 viime viikonloppua ovat kuitenkin menneet tissutellessa kohtuudella ilman känniin saakka juomista, eli muutaman olen ottanut. Kun jättää alkoholin ostamisen viimetippaan yhdeksän maihin ja ostaa muutaman, on hankala hankkia enempää, jos ei mene baariin (itse en usein mene baariin, joten ainakin minulta tämä hoituu). Ehkä voisit jättää juomisen edes aluksi viikonloppuun tai muutamalle päivälle viikossa?

      Käyttämällä kohtuuannoksilla kannabista olen myös saanut päihtymishimoa suunnattua elimistöä vähemmän kuluttavaan vaihtoehtoon. ''Paukuissa'' saan myös itseni kelailemaan asioita eri kantilta, muutun luovemmaksi ja lenkillä käynti on mukavaa. Jos liikaa hairahdun joskus vetämään on kuitenkin tuloksena epämiellyttävän kiihkeää ja ahdistavaa ajattelua, mutta ainakaan en löydä itseäni kusemasta kaverin lattialle kuten viime talvena kävi viinan kanssa :P.

      Jos elämäntilanteeni paranisi kunnolla (asiat päin p***ttä jo ennen päihteitä) olisin valmis lopettamaan kaiken säännöllisen päihdekäytön, tupakka ja Philip Morris hävisivät jo taistelun onneksi.

    • aa

      Moi!Kannattas kokeilla AA-ryhmiä.Minäkin olen saanut puoli vuotta raittiutta, kun olen käynyt säännöllisesti ryhmissä.

    • viinasieppo

      Juo vain lisää viinaa senkin juoppolalli ja laula härkätorinpuistossa humalassa niin kyllä selvenee pää ja lähtee ongelmat pois vitun kehari huora...

    • Haku Luluinen

      Kysymys hesa86:lle.

      Oletko jaksanut lukea kaikki ja ottaa niistä jonkin neuvon itsellesi?

      • hesa86

        En lukenu yhtään vastausta moneen päivään, koska pelkäsin vastauksia. Nyt luin suurimman osan, kiitos asiallisista vastauksista. Viime viikon olin lomalla, ryyppäsin kotona pullon viinaa per päivä, enkä tullu kunnolla känniin. Alkoi vituttaan. Seuraavana päivänä ei ollu yhtään krapula, vähän jano vaan. Aattelin että nyt riitti, niinku oon aatellu ehkä sata kertaa ennenki, en joisi vähään aikaan ku ei tu känniin ku vasta ku saavillisesta. Kolme päivää olin selvänä. Taas tuli juotuu. Perheessäni on yksi alkoholisti, joka lähes pilannut kaikkien elämän, sen takii en voi paljastaa kellekään et juon. Toki jos jatkan se paljastuu heille jonain päivänä.

        AA ei kiinnosta lähinnä sen uskonnollisuuden takia ja toisaalta koska en usko että osaisin elää ilman alkoholia. Oon tehny kaikesta hauskaa juomalla. Siivoon, pyykkään, kokkaan, käyn kaupassa, kuuntelen musaa, kattelen telkkuu, kaikkea humalassa. Kaverit ei samanlaisii tapauksii, joten jos lähen johonki viettää iltaa, pitää ottaa aina monta ennen ku ees tapaa niitä. Ja jos en juo tarpeeks mulla ei ikinä oo yhtään hauskaa... Mutta kai mun pitää jotenkin opetella olemaan ilman. Vaikeeta, enkä varmaan pysty, mutta jotain keinoja täytyy kokeilemiseen käyttää...


    • hesa86

      ei kai tässä vaiheessa vielä katkolle kehtaa mennä? Olisin vaan ainut jolla ei oo pahaa ongelmaa...

      • toukkaterapia

        Nyt kun ongelma ei vielä ole paha, on hyvä tehdä suunnitelma ja asettaa itselle selvä tavoite, että kuinka pahaksi ongelman pitää muodostua kehdataksesi mennä katkolle.

        AA on hengellinen ohjelma ja jos se ei sovi, voi toki yrittää esimerkiksi hypnoosia, akupunktiota tai muita keinoja päästä eroon pakonomaisesta alkoholin juomisesta..


    • 456456464

      aaaaw

    • 5465465

      aaaaw

    • ex-konna

      otahan yhteyttä niin ryypätään yhdessä ja parannetaan maailmaa sekä kankkusta!;)

    • ex-juoppo

      Oli eräs juhannus töitä ja lopetin siihen juomisen. olen ollut raittiina kohta 1v 2kk. Liikuntaa lisäsin paljon ja paransin myös ruokailutottumuksia saman tien. ei juominen auta mihinkään, päinvastoin. jätät vaan pullot kauppaan ja sillä hyvä.

    • Romppakello

      Hei!

      Mun juomiseen puututtiin työterveyshuollossa. Oli ryyppääminen ihan homaamatta päässyt karkaamaan käsistä ja puhalsin lääkärin vastaanotolla 0,07 promillea!
      Määrättiin verikokeeseen ja siinä paljastui koko ryyppyhistoria. Hävetti niin, että olin heti putkeen kolme viikkoa ilman ja nyt otan vain 4 annosta viikossa!

      • truth or die

        Puhalsit siis 2,7 promillea ja sait viimeisen varoituksen ja ohjauksen hoitoon.
        Vaimokin on lähtenyt etkä näe lapsiasi kuin satunnaisesti.
        Kun työpaikka menee niin sitten se on siinä - uusi pultsari on rannoillamme.


    • teemukoo36

      Itse käväsin pohjalla, sieltä soitin AA_n auttavaan puhelimeen ja juttelin toista tuntia. Rohkaistuin ja vapisten menin AA: kokoukseen. Voin sanoa että olin juodessa mennyt pahempiinkin paikkoihin :) Nyt 2.5v raittiina enkä haluaisi ikinä juoda enään. Ei ole viinan tuskia mutta nöyrä on oltava koko loppuelämän ajan. Voimia, koittakaa vaikka piruuttain.

    • mk

      Se on helppoa eöi jätä sen pillon tai tölkin avaamatta ja keksit sen juomisen kohdalle jotain muuta vaikka urhelua, sekiä miehen kanssa tai jotain muuta mielenkiintoita vaikka osta moottoripyörä ja kun sillä liikut niin ei voi ottaa koska ajaessa pitää ola selvinpäin.

    • :)

      A-klinikalta saa ainakin apua.

    • Terviksen kuntoutuja

      Moikka,

      Luin noita komentteja mitä oot saanut - unohda ne.
      Kerron omasta kokemuksestani:

      Mulla meni tosi huonosti pitkän aikaa, konkurssi ja 4 kaveria kuoli samana vuona, joten oli todella "hyvä" syy dokata votka tai pari päivässä. Marraskuussa viimevuonna olin niin huonossa hapessa et ajattelin et asialle pitää nyt tehdä jotain. Menin aamulla helvetillisessä krapulassa Hangonkadun katkolle ja pääsin sisään.
      Se ei ollutkaan mulle mikään häpeällinen teko koska siellä on erittäin osaavat lääkärit, sairaanhoitajat ja psygoloogit joille ei tarvitse vääntää mitään rautalangasta. Kaikilla on siellä sama ongelma. Kerrot vain tasan mitään valehtelematta et mikä on tilanne. Siellä on oma talo naisille ja miehille joten sitä ei tarvi pelätä et tulis jotain härdelii. Itse sain kolme päivää semmosta lääkettä et nukuin, kävin syömässä, nukuin ja kävin syömässä. Välillä kun en jaksanu lähtee edes syömään niin joku tuli erittäin ystävällisesti auttamaan, jopa kävelyttivät mua pihalla et saa edes happea. Muista et kaikki siellä olevat ovat samassa asemassa; siellä on niin yksinhuoltajia, toimitusjohtajia ja sairaan hoitajia. Kenellekkään ei tarvitse kertoa mitään - eikä kukaan kysele mitään. Ruoka on hyvää ja susta pidetään todellä hyvää huolta susta yksilönä - ei minään tusinatavarana. Siellä voi olla vaikka viikonlopun yli ja lähteä kotiin. Itse oli siellä 10 päivää ja olo oli taivaallinen. Kuulin siellä et on olemassa semmonen paikka kun Tervalamen kartano missä voi jatkaa kuntoutusta halutessaan, aivan ihana paikka ja olin siellä täysin vapaaehtoisesti 2 kk kun päätin palata takas siviiliin. Siellä oli aikaa miettiä asioita - kävin läpi koko elämäni. Ok otan edelleenkin mutta tod. kohtuuden rajoissa. Googleta Hangonkadun katko ja Tervalammen Kartano ni saat lisää oikeeta infoo ja sit voit tehdä omat päätöksesi. Vielä sen verran et molemissa paikoissa ikähaarukka on 20 - 50 v ja työntekijät kaikki entisiä alkoholisteja. Toivottavasti tästä on apua.

      t. entinen Hangonkadun ja Terviksen kuntoutuja

    • höpönlöpöä

      A-klinikkahan se saattaisi olla se ensimmäinen paikka. AA-kerhosta olen kuullut niin positiivisia kuin negatiivisiakin kokemuksia. Jos ongelmana on yksin tissuttelu,tilanne joka esim. monella miehellä on vaikkapa avioeron jälkeen. Sitä siis tulee otettua kai sitten yksinäisyyteen ja masennuksen tms. hoitoon. AA-kerhossa on eräs vaara, etenkin jos tuo juominen perustuu tuohon yksinäisyyteen. Nimittäin, tuotahan sitä sitten saa uusia ystäviä, ystäviä jotka myös läträävät brenkun kanssa. AA-kerhon ongelma lienee juuri tuossa, että sepä se sitten saattaakin yhteen samanhenkisiä. Tätä en ole itse kokemuksesta kirjoita, vaan tuttavan joka vahvasti on mukana AA toiminnasssa, ei enää asiakkaana toki. Eli, kaikilla kolikoilla on myös se kääntöpuolensa. Ainakin isommilla paikkakunnilla on kohta sinkut (yksinäiset?) jo enemmistönä, joten kaikenlaista touhua varmastikin löytyy. Esim. www.eurosinkut.net järkkää hienoja juttuja, reissuja, tapaamisia yms. Ja se mitä itse olen kokenut, niintuollainen touhu kyllä helpottaa kummasti juomahaluja. Toki, ensin on kyllä saatava se tapajuominen tai putki poikki, tonne ei kannata mennä örveltämään.

      • toukkaterapia

        Hei höpönlöpöä!
        Pari kommenttia kirjoitukseesi, kun olen itse saanut raitistua ja pysyä raittiina AA:n antamalla tuella.

        AA:n teho perustuu paljolti juuri siihen, että ihmisillä on sama halu, halu raitistus itsensä vuoksi. Eikä AA:ssa läträtä brenkun kanssa. Kahvia tai teetä saa juodakseen, jos haluaa.

        AA:ssa ei ole asiakkaita. Me aalaiset olemme AA:n jäseniä, jos niin sanomme. Kukaan ei voi estää liittymästä eikä kukaan voi erottaa. Pääsyvaatimuksena on halu lopettaa juominen eli palaveriin on syytä tulla selvinpäin. Se vaatii rohkeutta, mutta kyllä alkoholistille tulee rohkeutta ottaa vastaan AA:n tarjoama apu sitten, jos/kun muu ei enää auta.

        Kolikon toisella puolella on raittius ja aalaiset tukijat, toisella puolella yksinäisyys tai seurustelu juovien ihmisten kanssa.


      • Enemmän tilaa kulkea
        toukkaterapia kirjoitti:

        Hei höpönlöpöä!
        Pari kommenttia kirjoitukseesi, kun olen itse saanut raitistua ja pysyä raittiina AA:n antamalla tuella.

        AA:n teho perustuu paljolti juuri siihen, että ihmisillä on sama halu, halu raitistus itsensä vuoksi. Eikä AA:ssa läträtä brenkun kanssa. Kahvia tai teetä saa juodakseen, jos haluaa.

        AA:ssa ei ole asiakkaita. Me aalaiset olemme AA:n jäseniä, jos niin sanomme. Kukaan ei voi estää liittymästä eikä kukaan voi erottaa. Pääsyvaatimuksena on halu lopettaa juominen eli palaveriin on syytä tulla selvinpäin. Se vaatii rohkeutta, mutta kyllä alkoholistille tulee rohkeutta ottaa vastaan AA:n tarjoama apu sitten, jos/kun muu ei enää auta.

        Kolikon toisella puolella on raittius ja aalaiset tukijat, toisella puolella yksinäisyys tai seurustelu juovien ihmisten kanssa.

        "Kolikon toisella puolella on raittius ja aalaiset tukijat, toisella puolella yksinäisyys tai seurustelu juovien ihmisten kanssa."

        Jo on mustavalkoista ajattelua. Eiköhän se ole ihmisestä itsestään kiinni haluaako sitä sosiaalisista kanssakäymistä vai ei. Sitä paitsi joku AA:n kerhohuone ei ole maailman ainoa paikka missä ihmiset kokontuu.
        Aika yksipuolista olisi jos tuttavapiirissä kaikki olisi vain samalla ohjelmalla aivopestyjä AA:laisia.
        Itse, vaikka raitis olenkin, en ole kääntänyt selkääni yhdellekkään entiselle ryyppykaverille. Miksi niin pitäisi tehdä jos muut kunnioittavat omaa valintaani ja niin kauan kuin tietyistä kirjoittamattomista säännöistä pidetään kiinni, niin ongelmia ei tule.


      • toukkaterapia
        Enemmän tilaa kulkea kirjoitti:

        "Kolikon toisella puolella on raittius ja aalaiset tukijat, toisella puolella yksinäisyys tai seurustelu juovien ihmisten kanssa."

        Jo on mustavalkoista ajattelua. Eiköhän se ole ihmisestä itsestään kiinni haluaako sitä sosiaalisista kanssakäymistä vai ei. Sitä paitsi joku AA:n kerhohuone ei ole maailman ainoa paikka missä ihmiset kokontuu.
        Aika yksipuolista olisi jos tuttavapiirissä kaikki olisi vain samalla ohjelmalla aivopestyjä AA:laisia.
        Itse, vaikka raitis olenkin, en ole kääntänyt selkääni yhdellekkään entiselle ryyppykaverille. Miksi niin pitäisi tehdä jos muut kunnioittavat omaa valintaani ja niin kauan kuin tietyistä kirjoittamattomista säännöistä pidetään kiinni, niin ongelmia ei tule.

        Hyvä kun huomautit, niin laajennan noita kolikkoni puolia.

        Lisään omaan elämääni raittiuden ja aalaisten tukijoiden joukkoon parin pitkäaikaisen harrastuksen mukanaan tuomat ihmiset, korjautuneet suhteet sukulaisiin, työtovereiden arvostuksen, fyysisen ja psyykkisen terveyden sekä kohentuneen talouden.

        Itselläni ei ryyppykavereita enää viimeisinä juomavuosinani ollut kuin muutama. Heistäkin kolme on jo kuollut melko nuorina, neljäs minun ikäisenä hiljattain. Yhden hautajaisiin en saanut kutsua.
        Useimmat tuttavani käyttävät alkoholia, mutta eri tavalla kuin minä aikoinaan ja pärjäämme hyvin keskenämme myös ravintolassa tai juhlissa ja matkoilla..


    • pelle pilluton

      ota huora suihin

    • äippä--

      Oon 4-kymppinen nainen. Oon kans juonut melkein joka päivä ehkä n. 4 vuotta. Oon töissä käyvä ja perheellinen.

      "Odotan" millon lähtee perhe, työ ja kaikki :-(

      Elämä on tyhjää jos ei ota, kaikki potuttaa.

      Viime aikoina on tullut kaikenlaisia pikku oireita, alavatsakipuja, rinnasta ottaa jne. Kun juo, ei ole mitään oireita.

      Ei pysty lopettamaan. Joskus pystyn olemaan työvuorojen takia pari päivää selvinpäin.

    • Taatusti tehoaa

      "Ei pysty lopettamaan."

      Jos juuri nyt tuntuu siltä ettet pysty pistämään korkkia kiinni, niin voisit ainakin lopettaa tissuttelun ja alkaa juomaan oikein urakalla. Rankemmalla ryyppäämisellä pääsee nopeammin tavoitteeseen, eli terveys menee ja kuolo korjaa, tai jos hyvin käy, niin oma pohja tulee sen verran rankasti vastaan ettei muuta vaihtoehtoa jää kuin alkoholinkäytön lopettaminen.

    • jaksellaan

      Jep Jep olin kokonaista neljä vuotta juomatta,AA ryhmän tuella.Kaikki tuntui jo menevän paremmin menikin ,mutta annnas olla ajattelin ottaa muutaman oluen lopun alkoholistit tietääkin, Tänään rämmin päivä kerraallaan, nytjo viides selvä päivä joten saattaa jotain mahdollisuuksia vielä olla,pitää jaksaa uskoa parenpaan ja ihteesä

      • Omaa tahtoa peliin

        "olin kokonaista neljä vuotta juomatta,AA ryhmän tuella.Kaikki tuntui jo menevän paremmin menikin ,mutta annnas olla ajattelin ottaa muutaman oluen lopun alkoholistit tietääkin"

        Tuo kertookin kaiken aa-ohjelman toimivuudesta.
        Jos keskitytään pelkästään hengelliseen kasvuun, henkinen puoli jää hoitamatta, eikä minkäänlaista kasvua tapahdu.
        Vuosia raittiina olleet aa:laiset ovat jämähtäneet siihen samaan henkiseen tilaan, jossa olivat raittiuden alkutaipaleella. Sen lisäksi tietyt uskomukset ja pelottelun vaikutukset seuraavat niin vahvasti mukana, ettei ole mitään mahdollisuuksia tulevaisuudessakaan hallita omaa alkoholinkäyttöä.


      • Kucipää
        Omaa tahtoa peliin kirjoitti:

        "olin kokonaista neljä vuotta juomatta,AA ryhmän tuella.Kaikki tuntui jo menevän paremmin menikin ,mutta annnas olla ajattelin ottaa muutaman oluen lopun alkoholistit tietääkin"

        Tuo kertookin kaiken aa-ohjelman toimivuudesta.
        Jos keskitytään pelkästään hengelliseen kasvuun, henkinen puoli jää hoitamatta, eikä minkäänlaista kasvua tapahdu.
        Vuosia raittiina olleet aa:laiset ovat jämähtäneet siihen samaan henkiseen tilaan, jossa olivat raittiuden alkutaipaleella. Sen lisäksi tietyt uskomukset ja pelottelun vaikutukset seuraavat niin vahvasti mukana, ettei ole mitään mahdollisuuksia tulevaisuudessakaan hallita omaa alkoholinkäyttöä.

        AA-ohjelma todellakin toimii jos ymmärtää sen, ettei ole mitään mahdollisuuksia tulevaisuudessakaan hallita omaa alkoholinkäyttöä. Eli kannattaa heittää viina-paskan suhteen kokonaa hanskat tiskiin. Lopullisesti .


      • Omaa tahtoa peliin
        Kucipää kirjoitti:

        AA-ohjelma todellakin toimii jos ymmärtää sen, ettei ole mitään mahdollisuuksia tulevaisuudessakaan hallita omaa alkoholinkäyttöä. Eli kannattaa heittää viina-paskan suhteen kokonaa hanskat tiskiin. Lopullisesti .

        "AA-ohjelma todellakin toimii"

        Ei sellainen ohjelma voi toimia jossa vääristellään todellisuutta.
        Jos alkoholisti syyllistyy itsepetokseen juopotellessaan, niin siihen samaan ansaan se lankeaa ottamalla aa-ohjelman keskeiseksi osaksi elämää.
        Raittius on kuitenkin kannatettava asia ja sitä suosittelen kaikille.


      • Riita Ristinen
        Omaa tahtoa peliin kirjoitti:

        "olin kokonaista neljä vuotta juomatta,AA ryhmän tuella.Kaikki tuntui jo menevän paremmin menikin ,mutta annnas olla ajattelin ottaa muutaman oluen lopun alkoholistit tietääkin"

        Tuo kertookin kaiken aa-ohjelman toimivuudesta.
        Jos keskitytään pelkästään hengelliseen kasvuun, henkinen puoli jää hoitamatta, eikä minkäänlaista kasvua tapahdu.
        Vuosia raittiina olleet aa:laiset ovat jämähtäneet siihen samaan henkiseen tilaan, jossa olivat raittiuden alkutaipaleella. Sen lisäksi tietyt uskomukset ja pelottelun vaikutukset seuraavat niin vahvasti mukana, ettei ole mitään mahdollisuuksia tulevaisuudessakaan hallita omaa alkoholinkäyttöä.

        Miks hallita alkoholinkäyttöä, jos ei halua käyttää lainkaan???


    • syphealis

      Totta, mutta ihminen on heikko ja jos sattuu ottamaan annoksen viinaa niin AA:n oppien mukaan menettää kaiken, koko raittius perustuu pelkoon alkoholin suhteen.

      Ei semmonen ajattelumalli kaikille sovi, hyvä niille joilla se onnistuu AA:n avulla.

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1689
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1574
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1168
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe