Millaisessa ryhmässä teidän lapset on perhepäivähoidossa?
Meillä oli lapselle viime talvena kiva ryhmä: lapseni 1,5v, muut 2v, 3v ja 5v. Homma sujui mukavasti. Nyt kaikki hoitokaverit vaihtui.
Nyt lapsen tryhmässä: lapseni 2,5v, muut 1v3kk ja 1v ja 11kk, kaksi pienimmäistä ei vielä kävele. Hoitaja vaan hymyilee, että kyllä tästä selvitään. Kaverillaan on kuulemma hoidossa 3 ei kävelevää ja yksi juuri 2v täyttänyt.
Itsestä tuntuu aika hurjalta ajatella miten 2,5v joutuu olemaan se ryhmän "iso" ja muutenkin arvelen ettei tässä syliä ihan joka tarpeeseen kaikille riitä, kun lasten hoidon lisäksi hoitajan pitää huolehtia myös ruuista. Luulen myös että lapseni isoimpana on se joka joutuu joustamaan ja odottamaan koska on jo "iso".
perhepäivähoidon ryhmät
7
167
Vastaukset
- 27v. pphoitajana
Aika rankka ryhmä myös hoitajalle. Meillä ei edes laitettaisi 3 alle 2v samaan ryhmään.
En kyllä itse suostuisi tälläistä ryhmää hoitamaan. Kyllä varmasti tulee sylin puutosta kaikille.
Voi hoitaja ja lapsi parat.- kurja tilanne
Samaa mieltä edellisen kanssa, rankka ryhmä. Mutta kunnallisten hoitajien on pääsääntöisesti otettava vastaan mitä annetaan. Tämä on yksi syy miksi minä toimin yksityisenä, valitsen itse sopivan lapsiryhmän.Minulla nuorin on nyt 3v.
- sinitintti54
Ai ei laiteta 3 alle 2v samaan ryhmään? Mutta jos perhepäivähoitoon hakee vain pieniä? Perhepäivähoidossa ei oo samalla tavalla lapsimääriä kuin päiväkodeissa.
- Tchaikka
Rankka ryhmä juu, mutta toisaalta, jonkun muun lapsi, se 5-vuotias, joutui olemaan sen edellisen ryhmän "iso" - varmasti jäi vähemmälle huomiolle kuin enemmän vahtimista ja huolenpitoa tarvitseva 1,5-vuotiaasi! Kun ei näissä pph-tilanteissa ole aina mahdollista rakentaa ryhmää, jossa kaikki lapset ovat samanikäisiä keskenään.
Jos tämä tuntuu liian vaikealta, vie lapsesipäiväkotiin, joka on jaettu ikäryhmittäin - kaverit pysyvät pääosin samoina vuodesta toiseen, eikä suuria ikäeroja ole.
Lapselle voi olla ihan hyväksikin olla välillä se isoin eikä aina se pienin - pienintä kun tulee aivan liian helposti hieman lellittyä ja passattua, ja niistä lellityistä ja passatuista tulee sitten aivan liian helposti niitä, jotka eskariin/ekaluokalle mennessä vaativat opea hoitamaan puolestaan aivan kaiken, kykenemättä itse hoitamaan asioita, jotka muille samanikäisille ovat jo ihan luontevia. - iso syli
Olen myös kunnallinen pph, jolla tällä hetkellä myös alle 3-vuotiaitten ryhmä. Valitettavasti se vaan välillä menee näin, kun päiväkodeissa on enemmistö isojen ryhmiä. Tosin tiedän myös, että ei se syli riitä päiväkodeissakaan, joissa on pienten ryhmiä, kun samassa ryhmässä saattaa olla yli kymmenenkin lasta ja hoitajia pahimmassa tapauksessa vain kaksi laitosapulainen. Kyllä minä silti kerkeen omassa ryhmässä sylitellä kaikki, vaikka teen siinä ohessa kaikkea muutakin ja tosiasia on, että kun ryhmä tutustuu toisiinsa ja yhteiset leikit löytyy niin ei ne lapset ees halua syliin vaan he haluavat leikkiä toisten kanssa. Jo yksi vuotiaskin katselee toisten leikkejä ja leikkii ns. rinnakkaisleikkiä. Itse ainakin olen todella optimistisella päällä, että kyllä tämän ryhmän kanssa hommat hoituu, ainoa mikä on haasteellista, niin kulkeminen, mutta minulla on kaksosrattaat sekä seisontalauta apuna, joten sillä mennään :)
Jaksamista kaikille sekä vanhemmille että lastenhoitajille :) - link
Minulla on useinkin ollut ryhmiä, joissa vanhin on suunnilleen 2,5-vuotias. Sellaisesta, joka ei ole tottunut hoitamaan useita pieniä lapsia, ryhmä voi tuntua ja näyttää ihan toivottomalta, mutta ei se sitä ole. Pienetkin lapset tosiaan nauttivat toistensa seurasta, vaikkei yhteisleikkejä olekaan, eikä syliä koko ajan olla kaipaamassa. Sitäkin saa varmasti tarvittaessa. Minusta tuollaiset pienten ryhmät ovat oikein toimivia.
- sdfgs
Palkattiin yksityinen (tuttu) pphoitaja, hoitaa vain meidän lapsia 1v9kk ja 3v4kk ikäiset, ulkoilevat kahden muun pphoitajan kanssa päivittäin puistossa jossa lapset saavat enemmän leikkiseuraa ja käyvät perhekerhossa ja esikoinen muskarissa kerran viikossa. Monet on yksityisiä juuri sen takia jos ei halua ottaa kuin 2-3 hoitolasta ettei käy liian rankaksi ja pystyy antamaan yksilöllisempää hoitoa, nyt on aikaa askarrella yms. kun kaikki aika ei mene perushoitoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171065124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?103319Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2282230Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja232043Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin21442Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491154- 721140
- 1761034
Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo59999Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?77959