liikaa propralia?

esiintymiskammoinen

Olen lukiolainen ja käytän pahaan esiintymisjännitykseen propralia. Tällä viikollakin olen joutunut ottamaan sitä joka päivä (5-10 mg) sillä pelkään kaikkia mahdollisia esittelytilanteita, ääneenlukemista ym, sillä aloitin lukion vasta enkä tiedä, millaisia käytäntöjä opettajilla on. Neljänä päivänä viidestä osoittautui, että olin ottanut tabletin turhaan. Tietäisikö joku, onko propralin käyttö näin usein haitallista tai kuinka usein sitä on "terveellistä" käyttää?

20

6674

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • popsija

Tuskin siitä haittaa on. Itse popsin kans propralia päivittäin ja vielä isommalla annoksella kuin sinä. Eipä siitä ollut myöskään hyötyä, joten lopetin sitten.

• Nancey

Ei oo mitään haittaa, syön ite 10mg päivittäin :)

• propral lääke

Ei ole haittaa. Minä olen käyttänyt propral 40mg 3 kertaa päivässä 15 vuoden ajan ja käytän yhä, mutta nyt on pitkävaikutteinen ei tarvi kun aamulla ottaa yksi.

• esiintymiskammoinen

Huh, onneksi voin sitten huoletta syödä niitä, sillä tuntuu, että ilman niitä koulupäivä mene vain pelkäämiseen, että joutuuko esiintymään vai ei. Osaako kukaan muuten kertoa kuinka kauan 10-20 mg:n tabletti suunnilleen vaikuttaa?

• apua sai hakea kauan

Täysin turha lääke, jos on oikeasti tosi paha sosiaalisten tilanteiden pelko ja paniikkihäiriötä yms. Mulle aikonaan ekana lääkkeen määrättiin kympin Propraleja. Ei mitään vaikutusta jännitykseen. Korotin lääkäreille viel, et en pelkää/jännitä mitään omia tärinöitäni ja vapinoitani, vaan et tarviin oikeesti jotain jytkyä.

Tuli sit testattua aikoinaan vittuuntunees mielentilas ton rinnakkaislääkettä Ranoprinia, 40mg:n tabletteja yhteensä 1200mh tahallisena yliannostuksena, et jos ne päivystykses jotai tajuais. Noup. Ne ei ees laskenu pulssia eikä verenpainetta paskaakaan, vaikka otin moninkertaisen yliannostuksen.

Onneksi sain viimeinkin bentsodiatsepiinejä, joita olen käyttänyt päivittäin samoilla annoksilla jo kauan ja toleranssi EI OLE noussut. Uskokaa omaa älykkyyttänne ja kyseenalaistakaa lekureiden bentsomollaus. Piste.

• apua sai hakea kauan

Oho pari kirjoitusvirhettä, kun väsyneenä kirjoittaa!
        korostin*
        mg*

Ja toi yllääl oleva teksti on sit niille, jotka oikeesti jännittää, vaikka ois SSRI-mömmöt ja propralit testattu. PITÄKÄÄ PUOLENNE! Lekuria ei kiinnosta paskaakaan jos potilas tappaa ihtesä, sitä kiinnostaa ihan joku muu juttu, mikä nyt ihmisiä yleensä kiinnostaa. Raha, asema, seksi jne.. Ne on tavallisia ihmisiä, eikä mitään ylijumalia.

• Näin on onko?
        apua sai hakea kauan kirjoitti:

Oho pari kirjoitusvirhettä, kun väsyneenä kirjoittaa!
        korostin*
        mg*

Ja toi yllääl oleva teksti on sit niille, jotka oikeesti jännittää, vaikka ois SSRI-mömmöt ja propralit testattu. PITÄKÄÄ PUOLENNE! Lekuria ei kiinnosta paskaakaan jos potilas tappaa ihtesä, sitä kiinnostaa ihan joku muu juttu, mikä nyt ihmisiä yleensä kiinnostaa. Raha, asema, seksi jne.. Ne on tavallisia ihmisiä, eikä mitään ylijumalia.

Beetasalpaajat tehoaa lievissä jännitystapauksissa, kun halutaan vähän rauhoittaa pulssia ja elimistöä, auttaa ns. normaalijännittäjillä. Jos on esim. laaja-alaistunut sosiaalinen fobia niin eihän ne auta.
        Rauhoittavien määräämisen rajoittamisen taustalla on tietysti niiden ilmeisen laaja väärinkäyttö päihtymistarkoituksessa. Se on vaan niin surkuhupaisaa, kun kukaan ei rajoita eikä kyttää jos kannan lähikaupasta kassitolkulla keskikaljaa. Bentsojen vaikutusmekanismihan on melko sama kuin alkoholissa ja jos on vastuuntuntoinen käyttäjä niin on tosi väärin jos ei saa toimivaa lääkettä. Alkoholiin verrattuna ja reseptin ohjeen mukaan käytettynä ovat turvallisia käyttää!

• PAHA KOUKKU!

Olepa muutama päivä ilman bentsoja! Et pysty. Veikkaan. Bentsot täsmälääkkeenä vakavaan ahdistukseen n. viikon ajaksi parhaita. Jatkuvaan käyttöön jännityksen takia EN SUOSITTELISI pahalle vihollisellekaan!

• Näin on onko?
        PAHA KOUKKU! kirjoitti:

Olepa muutama päivä ilman bentsoja! Et pysty. Veikkaan. Bentsot täsmälääkkeenä vakavaan ahdistukseen n. viikon ajaksi parhaita. Jatkuvaan käyttöön jännityksen takia EN SUOSITTELISI pahalle vihollisellekaan!

Mun mielestä tässäkin määrä on ratkaiseva. Olut tai pari illassa voi olla vain hyväksi, mutta mäyräkoira ihan liikaa...
        Olen itse käyttänyt useita vuosia alpratsolaamia sosiaaliseen jännittämiseen, Xanor 0,5mg depot. Reseptin ohje on kaksi tablettia vuorokaudessa, mutta ani harvoin otan tuota yhtä enempää, koska en halua sietokyvyn nousua enkä muitakaan haittavaikutuksia. Pidän myös tarkoituksella päivän parin taukoja ja välillä otan vain puolikkaan tabletista.
        Pystyn aivan hyvin olemaan vaikka useampia päiviä ilman ja loma-aikana ollut useamman viikonkin. Silloin huomaa, että olo saattaa olla jännittyneempi ja "sukat vähän kosteina", mutta pääasiassa siis mulla on vain hyviä kokemuksia tällaisesta lääkityksestä.
        Pitää olla vain ryhtiä käyttää lääkettä oikein ja vastuullisesti itseään kuunnellen ja tunnustellen.

• Pelkuri

Joo ja yksityiselle kannattaa mennä jos haluaa saada bentsodiatsepiineja koska yleiseltä puolelta et niitä tule saamaan. Sen minäkin olen vihdoin tajunnut ettei lääkärit ajattele kuin omaa asemaansa. Olishan se pitänyt tajuta jo aikaa sitten.

• sdasdasda135

samaa mieltä. oli vitospamit ja mirtazapin ennen. nyt ei muuta kun ketipinoria antaa ku päihteidenkäytöstä kysyin ja sanoin ettei mulla muuta kun hamppuu joskus. (ei kai tajunnu että viinaa en juo)

• fdhsjdhkjhfkl

http://www.youtube.com/watch?v=-WLrLwyE17o&feature=plcp
      ÄLÄ KÄYTÄ LÄÄKETTÄ ESIINTYMISPELKOON

Ole rohkea,on normaalia myös pelätä esiintymistä muista se.Lääkitä itsenä ja huumata yms on aina vahingollista.harjoituksen avulla se lähtee.olen kokenut esiintyjä ja silti minulla on aina joka kerta jännitystä ja esiintymis pelkoa.keskity hyvään niin se auttaa.mikään ei voi mennä niin pieleen että maailma kaatuisi.kyse on vain sinun esityksestäsi:)

• hlo99

Ei pelko ole normaalia, yleistä ja inhimillistä se kylläkin on. Ja jännittäjät ja sosiaalisesti pelkoiset ovat kyllä jo ihan tarpeekseen kuulleet noita kehotuksia "olla rohkea" - turhia neuvoja, jossa neuvoja ei ymmärrä (ei tietenkään oma vikansa) ongelman laatua.

• Popsija

Mulle kans ihan sama miten paljon tärisen ja punastelen esiintymistilanteessa, mutta se helvetillinen ahdistus! Siihen ahdistukseenhan Propralit ei auta. Mulla on sos.tilanteidenpelko ja voin sanoa, että tilanteet joissa joutuisin esiintymään, eivät enää kuulu mun elämään. Lääkkeet on kokeiltu (rauhottavat, masennuslääkkeet, Propralit), terapiassa käyn, mutta eiköhän mun esiintymiset ole tältä elämältä suoritettu...

Syö siis Propralia huoletta, jos se sua auttaa, onnekas olet!

• HC esiintyjä

Itse otan 80mg - 120mg ennen esiintymistä. Se on kyllä tullut huomattua ettei itsellä edes 40mg auta, mutta kun ottaa kolme 40mg pilleriä kerralla niin auttaa todella hyvin! Käytän siis ranoprinia.

• kokenut jännittäjä

Olen kärsinyt jännittämisestä AINA. Kirjoitan nyt syvällä rintaäänellä ja kokemuksella, olenhan nyt 48 vuotias.

Olen käynyt terapiassa jne. jne.

Propral mielestäni aika turha. Jännityksen kanssa olen pystynyt elämään seuraavasti : mielialalääke 1 tbl tarvittaessa opamox 15 mg (otetaan vain tarpeeseen), näin olen pystynyt elämään tasapainoisesti.

Hyvää apua olen saanut myös homeopatiasta. Hyvä homeopaatti on esim. barbro Kalil (Turku, käy myös mm. Kokkola, Oulu, Rovaniemi)

Kannattaa kokeilla

• Paivi56
        kokenut jännittäjä kirjoitti:

Olen kärsinyt jännittämisestä AINA. Kirjoitan nyt syvällä rintaäänellä ja kokemuksella, olenhan nyt 48 vuotias.

Olen käynyt terapiassa jne. jne.

Propral mielestäni aika turha. Jännityksen kanssa olen pystynyt elämään seuraavasti : mielialalääke 1 tbl tarvittaessa opamox 15 mg (otetaan vain tarpeeseen), näin olen pystynyt elämään tasapainoisesti.

Hyvää apua olen saanut myös homeopatiasta. Hyvä homeopaatti on esim. barbro Kalil (Turku, käy myös mm. Kokkola, Oulu, Rovaniemi)

Kannattaa kokeilla

Olen 56-vuotias jannittaja. Olen jannittanyt sosiaalisia tilanteita murrosiasta asti. Asun jo vuosikymmenia ulkomailla melko eristaytyneena. Sosiaalisiin tilanteisiin auttavat tietenkin esim. ian mukana tuleva small talk-rutiini, mutta kun todella jannittaa, vain bentsot auttaa. Kaytan itse Xanax 0.5mg tarvittaessa. Vuosien varrella olen kayttanyt eri masennuslaakkeita, joista viimeisinpana Effexor 150-225mg. Effexorin vaitetaan masennuksen ohella auttavan nimenomaan sosiaalisista peloista karsivia. Voi olla tottakin, mutta jos tosipaikka tulee, on mulla aina bentsot mukana. Terapiasta tietenkin voi olla apua ja kasittaakseni terapiaan on mentava saadakseen laakityksen..? Tassa iassa en kuitenkaan jaksa enaa uskoa mihinkaan terapiaan. Eristaytyneena elamisesta seuranneesta masentuneisuudesta (en ole voinut olla 20vuoteen tyoelamassa) selviaminen on suurin taakkani nykyisin. Tsemppia teille nuoremmille!

• ---

Olisi hienoa jos opettajat, lääkärit ja päättäjät rupeaisivat pikkuhiljaa jo ottamaan vastuuta vastaavankaltaisissa tilanteissa koska mitään tarvetta esitelmien pitämiseen ei ole ja kun kuitenkin niin moni lääkkeiden varassa elää kyseisen vaivan takia. Vastuunottamista ei todellakaan ole se että lyödään pilleriä kouraan rahanhimossaan koska yhteiskunnalle se kuitenkin tulee loppujenlopuksi kalliiksi. Totuus on myös se että juuri ne puhetyöläiset ovat kaikkein kalleimpia yhteiskunnalle.

• vtuiksi meni

Oma opsikeluni meni vtuiksi juuri noiden esitelmien ja ääneen lukemisten takia :( Piti koulunkäynti lopettaa 30 vuotta sitten peruskouluun, vaikka keskiarvo oli yli 9.

• ojso

Miksei voisi olla vaikka omaa linjaa niille jotka haluavat esiintyä ja oma niille jotka haluavat keskittyä opiskeluun ei varmaan mikään muu estä kuin opettajat ja opetusministeriö?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Dannysta tulee isä 83-vuotiaana

Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll
      Maailman menoa
      177
      6990
    2. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      231
      4032
    3. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      67
      3341
    4. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      79
      2798
    5. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      7
      2176
    6. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      4
      2075
    7. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      2
      1862
    8. Kunnanjohtaja haista sinä

Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei
      Heinävesi
      35
      1541
    9. Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?

Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik
      Liharuoka
      44
      1442
    10. Loimaan k-citymarketilla puukotus

Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun
      Loimaa
      46
      1378
    Aihe