Pussy Riot. Linnaa tuli.

No niin. Pussy Riot - 3 vuotta vankilaa. Ainakin papit Maarit ja Merja suhtautuivat hyvin ymmärtäväisesti vaatimuksiin jopa 7 vuoden vankilatuomiosta. Vieläkö kanta on sama?

He eivät kenties kuitenkaan ymmärtäneet tapauksen poliittista luonnetta ja Venäjän ortodoksikirkon ja Putinin hallinnon veli ja sen sisko suhdetta. Putinin hallinto ja Venäjän kirkko kun ovat kuin paita ja peppu. Kirkko jopa julkisesti kehoitti uskovia äänestämään Putinia.

Tuomio on esimerkki tiukentuneesta suhtautumisesta hallinnon arvostelua kohtaan. Aika kova tuomio poliittisesta manifestista joka toteutettiin kirkossa koska haluttiin näpäyttää samalla sananvapautta ja kansalaisoikeuksia rajoittavaa hallintoa tukevaa Venäjän kirkkoa.

Oliko tuomio oikeudenmukainen? Onko oikein, että kirkko ryhtyy poliittiseksi toimijaksi joka tukee hallintoa joka vie venäjää jopa takaisin kohti Neuvostoliiton sensuuria ja vaientamiskulttuuria?

Vastaus mielestäni molempiin on: ei. Venäjän kirkon kunniaksi on luettava, että se toivoi lievää tuomiota. Ja kenties saikin, eihän 3 vuotta ole mitään. Ainakaan heille jotka muistavat vanhat kunnon kommunistiajat.

Jos Venäjän kirkko on nyreissään ev.lut kirkon myönteisistä kannanotoista homoseksuaalisuutta kohtaan (joka on positiivista, kirkolle 1 piste tästä) niin kyllä kirkkomme voisi esittää vastamanifestin Venäjän orodoksikirkolle kansalaisoikeuksia rajoittavan politiikan tukemisesta.

31

97

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei!

Minä ainakin pidän tuomiota kohtuuttomana ja venäjän poliittista tilannetta ja sananvapauden puutetta todella huolestuttavana. Se, että Pussy Riotin ko.mielenilmauksen paikaksi valittiin kirkko, oli mielestäni virhearvio ja tämän jossain haastattelussa taisivat myöntää itse tekijätkin. Mielenilmauksessa kuitenkin haluttiin nostaa esille poliittiset epäkohdat, ei pilkata kirkkoa tai uskoa. Siksi pidän tuomiota kovin surullisena. Toivon kovin voimia ja siunausta tuomituille ja kaikille joiden on ahdasta ja uhkaavaa elää nykyvenäjällä. Samalla toivoen, että kirkot saisivat pyhinä paikkoina osakseen niille kuuluvan rauhan ja kunnioituksen. ja siltikin, kyllähän Jeesuskin nousi epäkohtia vastaan temppelissä, miksi niin ei siis saisi tehdä tänäkin päivänä, kun täytyy puolustaa ihmisoikeuksia?

Sanna-pappi

• "Se, että Pussy Riotin ko.mielenilmauksen paikaksi valittiin kirkko, oli mielestäni virhearvio ja tämän jossain haastattelussa taisivat myöntää itse tekijätkin."

Virhearvio varmasti olikin ja varmasti tekijätkin sen myöntävät. Viimeistään nyt.

Aamulla katselin sivusilmällä jonkin kanavan aamutv:tä. Siinä haastateltiin jotakin Venäjän kirkon pappismiestä joka esitti salaliittoteorian: "Näytöksen" olisi järjestäneet Putinin tukijat taatakseen uskovien äänet Putinille.

Aikaa kaukaa haettu kyllä mutta kertoo jotakin ainakin tuon kirkon miehen luottamuksesta Putiniin ja hänen "kätyreihinsä" :D

Tämä asiahan jakaa Venäjällä kansaa, että Venäjän kirkkoakin. Eivät kaikki ole Venäjän kirkossakaan mielissään kirkon hännystelevästä asenteesta Putinin hallintoa kohtaan.

• rgeg

Suomen ev.lut. kirkko ei ole vastuussa Venäjän ortodoksisen kirkon harjoittamasta valtion hännystelystä.

• Kafka tykkäisi

Ja nyt jotkut Pussy riotin kannattajat ovat panneet haisemaan Ukrainassa. Stalinin uhrien muistoristi meni moottorisahalla kumoon. Jos on Pussy riotin ranagistus kova, niin on kannattajien puuhatkin. Tämähän alkaa olemaan kuin jostain kafkan jutusta.

• Kafka tykkäisi

• Idioottimaista. Mitäpä tuohon voi muuta sanoa? Jos tarkoitus oli shokeerata niin olisi ainakin kohteen voinut valita fiksummin, koko Venäjä on täynnä ihmisiä joita Stalin vainot ovat koskettaneet tavalla tai toisella.

• Uskon kauneus

Minä taas kiinnitin huomion siihen uutisissa näytettyyn pätkään, jossa eräs kirkon kiivas kannattaja totesi ykskantaan, että "kaikki Pussy Riotin jäsenet ja heidän kannattajansa pitäisi polttaa tulessa".

Siinä lausahduksessa kiteytyikin jotain niin perin olennaista kristinuskosta, siinä tiivistyi koko kristinuskon ydinsanoma.

• C:
        Uskon kauneus kirjoitti:

Minä taas kiinnitin huomion siihen uutisissa näytettyyn pätkään, jossa eräs kirkon kiivas kannattaja totesi ykskantaan, että "kaikki Pussy Riotin jäsenet ja heidän kannattajansa pitäisi polttaa tulessa".

Siinä lausahduksessa kiteytyikin jotain niin perin olennaista kristinuskosta, siinä tiivistyi koko kristinuskon ydinsanoma.

"kaikki Pussy Riotin jäsenet ja heidän kannattajansa pitäisi polttaa tulessa'.

Siinä lausahduksessa kiteytyikin jotain niin perin olennaista kristinuskosta, siinä tiivistyi koko kristinuskon ydinsanoma."

Tänne kirjoittaa harvinaisen tyhmiä ateisteja C: Kristittyjen suvaitsevaisuudesta saa hyvän käsityksen kkun miettii miten sananvapauteen suhtaudutaan kristityissä maissa ja miten niissä harvoissa ateistisissa maissa - kuten Pohjois-Koreassa - jotka pysyvät pystyvässä. En ole nähnyt uutista, mutta oletan että "kirkon kiivas kannattaja" on imenyt suvaitsemattomuutensa nuoruudessa eläessä kommunistien paratiisissa. Tiedän, että kaikki ateistit eivät ole kommunisteja, mutta kaikki kommunistit ovat ateisteja.

• No juu ei
        C: kirjoitti:

"kaikki Pussy Riotin jäsenet ja heidän kannattajansa pitäisi polttaa tulessa'.

Siinä lausahduksessa kiteytyikin jotain niin perin olennaista kristinuskosta, siinä tiivistyi koko kristinuskon ydinsanoma."

Tänne kirjoittaa harvinaisen tyhmiä ateisteja C: Kristittyjen suvaitsevaisuudesta saa hyvän käsityksen kkun miettii miten sananvapauteen suhtaudutaan kristityissä maissa ja miten niissä harvoissa ateistisissa maissa - kuten Pohjois-Koreassa - jotka pysyvät pystyvässä. En ole nähnyt uutista, mutta oletan että "kirkon kiivas kannattaja" on imenyt suvaitsemattomuutensa nuoruudessa eläessä kommunistien paratiisissa. Tiedän, että kaikki ateistit eivät ole kommunisteja, mutta kaikki kommunistit ovat ateisteja.

"Tiedän, että kaikki ateistit eivät ole kommunisteja, mutta kaikki kommunistit ovat ateisteja. "

No et sinäkään paljon tiedä. Kaikki kommunistit eivät suinkaan ole ateisteja. Kommunismi on poliittinen aate, ei uskontoon liittyvä ja kommunisti voi aivan hyvin uskoa jumalaan. Jeesuksen opetuksistakin voi halutessaan helposti löytää kommunistisia piirteitä.

Esimerkiksi tunnettu muusikko Kari Peitsamo on kommunisti ja hän oli viime eduskuntavaaleissa kommunistien listoilla ehdokkaana. Peitsamo uskoo myös jumalaan.

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/4436-kommunisti-kristitty-peitsamo-soittaa-pop-messussa

Maailmassa on ollut paljon sekä ihmisiä että liikkeitä, jotka ovat yhdistelleet kommunismia kristinuskoon. Niistä voi lukea tuolta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_communism

Ei kannattaisi toitottaa täydellistä tietämättömyyttään julkisesti.

• selvennys

No Venäjän laitoskirkko nyt ei ole taaskan kerran sama kuin kristityt. Sama laitos vei uskovatkin Siperiaan.
      Silti rangaistus tytöille tavalla tai toisella ihan ok. Ehkä 2 vuotta linnaa nyt on liikaa, mutta vastaava kuohunta nyt jokatapauksessa tulee lisääntymään jatkossa, joten tuo oli kai pientä.

• Turhaa jeesustelua tuo. Ei suomessakaan saa anteeksi sillä, että ei tiennyt. Tuomio napsahtaa.

• EL. ak:IM

a-teisti

Se esitys oli ihan junttia. Siinä ei oikeasti ollut mitään hyvää. Ihan oikein että tumio tulisi. Mielestäni yksi yö putkassa olisi ollut oikea tuomio. Ihan käsittämätöntä toi tuomio. Eihän täällä raiskaajatkaan saa samanlaisia kakkuja.

• C:

Minustakin yö putkassa olisi ollut sopiva rankaisu tai ainakin pari tuntia sellissä ennen kuulusteluja ja sakkoja.

• EL. aK:IM

Minustakin yö putkassa olisi ollut sopiva rankaisu tai ainakin pari tuntia sellissä ennen kuulusteluja ja sakkoja.

C:

Mun mielestä on outoa, että niistä likoista on tehty sankareita. Se tempaus oli tosi hölmö. Ei siinä ollut mitään sankarillista. Mutta tuomio oli silti aivan käsittämätön. Mä menisin samoilla linjoilla sun kanssa. Putka-kuulustelu-sakkoja.

• Hei,

En ole ottanut kantaa tuomion pituuteen missään keskusteluketjussa enkä muuallakaan. Olen Sanna-papin kanssa täysin samaa mieltä mielenosoituksen paikan valinnassa.

t. Maarit-pappi

• Voi Venäjä mitä teit

Venäjän ortodoksisen kirkon jotkut papit ovat kyllä vastaan tätä tuomiota, koska rukous on aina rukous ja kyllä ihminen saa rukoilla myös kirkon alttarilla. Kuinka syvällinen tuo rukous sitten oli niin ainakin Suomen kirkon papit vastustaa arvioimasta toisen uskoa.

• FUCKIFUU

Jos omasta mielstä on sitä mieltä että tyttöjen performanssi oli surkea, ok, mutta ei se oikeuta rajoittamaan heidän sananvapauttaan. Emme mekään hirtä surkeita katusoittajia (lestadiolaiset saattasivat niin tehdäkin).

Tärkeintä on että tyttöjen alkama kapina Venäjän kansalaisten tukahduttamiseski ei lopu tähän vaan yhä usempi taho kääntyy heidän taakseen. Ensimmäisenä odottaisi messias Niinistön kantaa sen jälkeen jumalasta seuraavan Mäkisen kantaa.

• C:

"(lestadiolaiset saattasivat niin tehdäkin)."

Mihin tämä väite perustuu?

• FUCKIFUU

"(lestadiolaiset saattasivat niin tehdäkin)."

Mihin tämä väite perustuu?

Oli suluissa koska se oli konditionaalissa ja kuvastaa lestadiolaisten toimintaa kuinka katkeria ja ihmisvihamielistä he ovat.

Oliko sinulle itse asiaan jotain sanottavaa vaan ainoastaan sivuhuomautukseen.

• C:
        FUCKIFUU kirjoitti:

Oli suluissa koska se oli konditionaalissa ja kuvastaa lestadiolaisten toimintaa kuinka katkeria ja ihmisvihamielistä he ovat.

Oliko sinulle itse asiaan jotain sanottavaa vaan ainoastaan sivuhuomautukseen.

"Oli suluissa koska se oli konditionaalissa ja kuvastaa lestadiolaisten toimintaa kuinka katkeria ja ihmisvihamielistä he ovat."

Taitaa kuvata paremmin sinun mielikuvitusta. Henkilökohtaisesti en menisi sanomaan, että eri tavalla ajattelevat ihmiset tappaisivat muusikoita, jos en pystyisi perustelemaan väitettä mitenkään. Onneksi useimmat ateistit ovat täysijärkisi ja suvaitsevaisia.

• Mirka ............

Olen huolestunut että vielä tänä päivänä on uskontoja ja uskovaisia.

• C:

Olen huolestunut että vielä tänä päivänä on ihmisiä, jotka eivät hyväksy uskonnonvapautta.

• FUCKIFUU

Olen huolestunut että vielä tänä päivänä on ihmisiä, jotka eivät hyväksy uskonnonvapautta.

Uskonnonvapaus on sitä että saa kritisoida uskontoja. Sinusta varmaan islamofasistienkaan toimia ei saa kristioida. Muuta Iraniin ihannevaltioosi siellä on teokratia.

• C:
        FUCKIFUU kirjoitti:

Uskonnonvapaus on sitä että saa kritisoida uskontoja. Sinusta varmaan islamofasistienkaan toimia ei saa kristioida. Muuta Iraniin ihannevaltioosi siellä on teokratia.

Uskonnonvapaus on sitä, että luodaan ilmapiiri, jossa ihminen voi kertoa olevansa uskovainen tai ateisti ilman, että häntä vainottaisiin sen takia.

" Muuta Iraniin ihannevaltioosi siellä on teokratia."

C: Mielummin asuisin Iranissa kuin ateistisessa Pohjois-Koreassa.

• zyrt

Putin on diktaattori, siitä tuo johtuu. Nuoret naiset vankilaan huliganismista????

• FUCKIFUU

Natsi kirkko sekä Suomessa että Venäjällä hurraa!

Ei ole helppoa olla vasemmistolainen Suomessa tai Venäjällä. Täälläkin samat rasistiset paskanaamat kitisevät jostain homo-marskin esittäjästä kun sattuu olemaan n eekeri.

• 15+4

Kyllä minun on ihan helppoa olla vasemmistolainen. Olen sitä ollut niin kauan kuin olen ollut politiikasta kiinnostunut. Sinun kommenttisi ei kuitenkaan minulle avautunut.

• C:
        15+4 kirjoitti:

Kyllä minun on ihan helppoa olla vasemmistolainen. Olen sitä ollut niin kauan kuin olen ollut politiikasta kiinnostunut. Sinun kommenttisi ei kuitenkaan minulle avautunut.

Kirkko kerää jäseniksi enemmän vasemmistolaisia kuin mikään muu yhteisö.

• ????????????????????

"Ei ole helppoa olla vasemmistolainen Suomessa tai Venäjällä."

Taitaa sinun kohdalla olla ongelmana tyhmyys ja suvaitsemattomuus eikä ateismi ja vasemmistolaisuus. Olistko sodan aikana loikannut oikeistolais-kritillisestä suomalaisesta armeijasta vasemmistolais-ateistiseen puna-armeijaan?

• Sapere aude

Syyriassa alettiin ampua rauhanomaisia mielenosoittajia. Kun Venäjällä osoitetaan mieltä rauhanomaisesti, joutuu vankilaan.

• pikkukyssäri...

Mitähän luterilainen kirkko tuumaisi, jos Helsingin tuomiokirkossa järjestettäisiin Niinistön vastainen mielenilmaus?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2910
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1686
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1557
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1391
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1384
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      400
      1307
    7. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1089
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      855
    Aihe