Otin tuossa viikko sitten kolme rullaa em. kombinaatiolla kuvia autokisoissa ja lähes kaikki kuvat oli n. kolmasosa-aukon alivalottuneita! Runkona EOS 3 ja valonmittaustapa-asetuksena arvioiva mittaus. Onko jollekin käynyt samoin? Mikseivät kaikki alivaloittuneet, vaikka olin koko ajan samassa asennossa aurinkoon nähden(ei vastavaloon) ja vaikka kuvattava auto oli musta, oli ruutu aliv. tai esim. keltainen, niin kuva oli oikein valottunut!!!! Kummallista! Pitänee tästä lähtien ylivalottaa 1/3 tai 1/2 aukon verran, koska ylivalotus on korjattavissa helpommin???
EF 300mm IS ja EF2x telejatke alivalottaa?
2
281
Vastaukset
- Puffdragon
Vaikea sanoa oikein mitään näkemättä kuvia. Käytitkö salamaa, kuinka suuren osan auto peitti kuvasta? Entäpä taivas. Telejatkeellahan on ominaisuutena valovoiman heikentyminen, enkä tiedä osaako kameran automatiikka ottaa sen täysin huomioon. Jos kuvaat negalle niin ylivalotushan on "melkein rajaton".Sävyt saa silti kaivettua esiin, mutta se riippuu tietysti kellä kehittää kuvansa. Filmi pitää ylikehittää. Itse kuvaan dialle ja alivalotan 0,5 aukkoa, koska ylivalotettu dia ei ole kovin kaunis.
Itselläni on ollut ongelmana taivaan ja kohteen suuri valaistusero. Valotus taivaan mukaan saa aikaiseksi kauniin sinisen ja tarkan pilvikuvion, mutta itse kohde alivalottuu täysin. Kohteen mukaan valotettaessa koko kuvan tunnelma latistuu taivaan ylivalottuessa miltei valkoiseksi. Pitää siis hankkia puolisuodatin, joka tummentaa kuvan yläosan tai sitten pitää valottaa kohde salamalla. Jos kuvissasi on mukana taivasta, niin saattaa ongelmasi olla hieman tuon kaltainen. Eikös se arvioiva mittaus laske jonkunnäköisen keskiarvon koko kuva-alasata? (omassa kamerassani ei tuota toimintoa ole). Kannattaa ottaa selville monenko aukon verran käyttämäsi filmi sietää valaistus eroa (kirkas - tumma). Muistelisin että nega keskimäärin 7 ja dia 4.- Canorama
Helvetti, kun monessa kuvassa on TÄYSIN sama suhde taivas/tausta/auto ja autotkin vielä erivärisiä (jopa keltainen auto tuotti oikean valotuksen, mutta musta alivalotti, eli aivan päinvastoin, kuin pitäisi!).
Seur. kerran mittaan valon asfaltista ja pistän puoli aukkoa yli, niin luulis toimivan...
Filminä oli Agfa 200 tai Fuji Superia 400. Harmi, kun Superia 100:set on niin kalliita, eikä niitä myydä kolmen paketeissa, kuten em. settejä. Anttilasta kitisivät, ettei niitä mene tarpeeksi, että viitsisivät tilata!
En tietenkään käytä salamaa, koska se tappaa vauhdin, eikä semmoista salamaa olekkaan, joka 600 milliin riittää... :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722698
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232672Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072322- 341619
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401475- 281270
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181