Nyrkkeily vai thainyrkkeily?

vaikiaa!

En ole aiemmin harrastanut kamppailulajeja, ja nyt kiinnostaisi aloittaa peruskurssista lähtien uusi harrastus. Ensin minua kiinnosti taekwondo. Siinä ei kuitenkaan käytetä ylävartaloa yhtä voimakkaasti kuin nyrkkeilyssä, ja aiemman urheilutaustani vuoksi omaan vahvan käsien ja ylävartalon koordinaation, niin ajattelin sitten jotain nyrkkeilyntapaista...

Mutta en osaa päättää! Jossain kaukaisissa haaveissa siintää myös ihan kilpaileminen. Olen n. 177-senttinen nainen, mielestäni nopeahko ja vahva. Onko jommassakummassa lajissa vaikea päästä kilpatasolla näin n. 25-vuotiaana? Vahva urheilutausta minulta löytyy muttei muutaman vuoden takaisen kuntonyrkkeilyn lisäksi mitään kamppailulajikokemusta...

6

1833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • boxerwoman

      riippuu haluaako jalkoja mukaan. Nyrkkeilyssä pystyy keskittymän lyönteihin vaan, thai-nyrkkeilyssähän on jalat mukana. Itse olen harrastanut nyrkkeilyä ja voin suositella lajia. Tosin jos kisaamaan haluaa niin nyrkkeilyssä (amatööri) on 34 v. ikäraja. Eli sulla vielä vuosia jäljellä.

    • Kilparyhmän taso rat

      Potkunyrkkeily on myös yksi vaihtoehto.

      Noin pitkä on luultavasti pitkäjälkainen, mikä on ihanteellista muay thaissa ja potkunyrkkeilyssä, ja jos on vielä urheilutaustaa, niin saa varmasti valmentajat kuolaamaan kun haluavat sinut nopeasti kilparyhmän kanssa treenaamaan.

      Erona noilla lajeilla on, että potkunyrkkeilyssä nyrkkeilypuoli on tärkeämpää, ja muay thaissa painottuvat potkut, ja siinä on lisäksi niskapaini, kyynärpäät ja polvet (amatöörisäännöillä on suojuksia ja rajoituksia).

      Sanoisin, että kannattaa katsoa missä seurassa lähellä on paljon naistreenaajia ja hyvä taso kilpailuissa. Näin edistyt nopeiten ja pääset kilpailemaan ehkä jo muutamassa kuukaudessa, jos haluat. Jos se naisten kilparyhmän taso on heikko, niin sitten siinä menee paljon pidempään.

    • Kickboxeri

      Aloita potkunyrkkeily. Jää turha itämainen hömpötys pois kuten thaikussa. Normi nyrkkeilyyn verrattuna kickboxing on huomattavasti monipuolisempaa. Huipulle eteneminen on helpompaa koska harrastajakunta on niin paljon pienempi.

    • Uppari

      Aloita molemmat. Puolen vuoden tai vuoden päästä teet sitten ratkaisun joka perustuu edes jonkinlaiseen kokemukseen. Pidä hauskaa!

    • thaiboxer chick

      Thinyrkkeilyn moninkertanen maailman mestari Milja Heino on 29, ja jos oikein muistan niin alotti 22-23 v harrastamaan;) Itse tietysti suosittelen lämpimästi thainyrkkeilyä, mutta no niinhän mä suosittelen kaikille. Siitä saa todella hyvää treeniä, ja jos kisoihin on mieltä niin thainyrkkeilyssä se kannustaminen on semmonen olennainen juttu. Yleisö elää mukana, kun taas se nyrkkeily on vähän vakavampaan ja yleisö ei saa kannustaa...Lisäksi tthainyrkkeily kunnioittaa kaikkia Thaimaan perinteitä, ennen matsia saattaa olla semmonen 'tanssi' kehässä ja päähineet päässä yms. Potkimisesta tykkään ite, niin voitin mun ekan matsin...... 4 päivää niin toka matsi....jaiks..

      T: Iiris 17 v.

      Vastaus tuli vähän myöhään, mutta toivon, että kallistuit thainyrkkeilyn puolelle :D

    • Jujutsuka

      samaa mieltä thai nyrkkeily on hyvä.

      ''Jää turha itämainen hömpötys pois kuten thaikussa. ''

      Aha... taidat olla aika kova äijjä, kun sanot noin. Sun kannat kattoo koku hyvä kung fu elokuva, vaikka fearless Jet Lee, koska se on tosi tarina ja asiat jota siinä on on totta.
      Ja tutkisit vähän Samurai Sotureiden historiaa ja kill armanit. Veikkaan että toi sun Helvetin suppea näkö kulma asiaan vähän parantuisi!

      http://www.youtube.com/watch?v=BLibKL7OzDY

      Ehdotan kaikille Karatea se on vähän kuin potku nyrkkeily mutta siinä on itse puolustustakin :D vaikka itse harrastan hokuto jujutsuu, mutta se on täys itsepuolustus laji.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4540
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe