yksityinen metsäautotie

vittuuntunut

Miten on? Meidän metsäautotiessä on kaksi osakasta. Minä ja naapuri. Minulla on 98ha metsää ja naapurilla on 21ha metsää, eli minulla on moninkertaiset rasitteet.
Naapuri ei osallistu tien hoitoon mitenkään, vaikka käyttää tietä kaikenlaiseen muuhunkin toimintaan. Esimerkiksi on antanut luvan käyttää tietä rallin harjoitteluun ilman edes minulta kysymättä. Kun olen asiasta yrittänyt keskustella, niin hän väittää että koska hän on osakas, niin hänellä on oikeus antaa kelletahansa lupa käyttää tietä.
Juttelin asiasta paikallisen metsänhoitoyhdistyksen kaverin kanssa ja hän sanoi, että koska minulla on osuuksia enemmän, niin voin määrätä että tie puomitetaan ja lukitaan. Ja myös voin vaatia että muut eivät saa käyttää tietä pelkästään naapurin luvalla, koska olen isompi osakas tiessä.
Osaako joku sanoa pitääkö tämä paikkansa ja jos naapuri puomittamisesta huolimatta aukaisisi portin jollekulle johonkin muuhun kuin metsänhoidolliseen tarkoitukseen, niin onko hän korvausvelvollinen siitä?

9

704

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama ongelma

Tähän olisi kiinnostavaa saada jonkun asiasta tietävän vastaus, itselläkin samankaltainen ongelma.

• ^^
    • metsäläineen

Ei muuta kun puomi tielle. Eiköhän se äänioikeus mene tierasitteiden mukaan. Eli sinä päätät tietä koskevat asiat. Mutta käsittääkseni sinun on pidettävä osakaskokous missä ilmoitusluonteisesti viet asian läpi.

• ottoerkki

Paras ratkaisu perustaa virallisesti tiekunta,sitten lailliset kokoukset ja yksiköinti tienkäytön mukaan.
      Toinen osakas harrastaa ralliautoilua ,hän korvaa erityisliikenteen yksiköillä ralliautoilusta tielle aiheutuneen rasituksen.
      Kokouksissa päätökset sitten tehdään yksinkertaisella äänten enemmistöllä tieosakkaiden yksikköjen mukaan .
      Tiemaksut on sitten ilman oikeuden päätöstä ulosottokelpoisia,kun kokoukset pidetty yks.tielain mukaan.
      Rahalla nuo asiat ratkeaa kuin itsestään ...eikä millään puomeilla

• gfffffffffffffffffff

riippuu millä rahoilla tehty

• vittuuntunut
        gfffffffffffffffffff kirjoitti:

riippuu millä rahoilla tehty

Vaarini tehnyt kyseisen metsäautotien 1952, eipä ole tainnut siihen aikaan olla mitään tukia tien tekoon. Viimeisen 20 vuoden aikana olen ajattanut murskeetta tielle säännöllisesti ja ajan murskaajalla pientareet/ojat kaksi-kolme kertaa vuodessa. Naapuri siis ei osallistu näihin kun nossapito kuluihin mitenkään.
        Onko siis fakta, että minä enemmistöosuudellani pystyn päättämään mitä tien kanssa tehdään ja pystynkö enemmistöllä määräämään myös tienkäyttömaksun suuruuden?

• kkk'''
        vittuuntunut kirjoitti:

Vaarini tehnyt kyseisen metsäautotien 1952, eipä ole tainnut siihen aikaan olla mitään tukia tien tekoon. Viimeisen 20 vuoden aikana olen ajattanut murskeetta tielle säännöllisesti ja ajan murskaajalla pientareet/ojat kaksi-kolme kertaa vuodessa. Naapuri siis ei osallistu näihin kun nossapito kuluihin mitenkään.
        Onko siis fakta, että minä enemmistöosuudellani pystyn päättämään mitä tien kanssa tehdään ja pystynkö enemmistöllä määräämään myös tienkäyttömaksun suuruuden?

Kyllä tiekunnan nimissä varmaan käytännössä pystyt noin tekemään. Tietenkin kohtuuden rajoissa, valitusoikeushan kuitenkin on. Nykyinen tilanne on varmaan pelkästään teidä vaarien keskinäisen sopimuksen varassa, joten et voi tehdä mitää päätöksiä yksin, vaan ne on tehtävä yhteisymmärryksessä toisen osakkan kanssa.

• Toimitsijamies evp.

Tuo äänienemmistö... Yksityistielaisa on kyllä määritelty aika tarkkaan, miten äänestetään ja äänileikkuri puraisee suuria osakkaita siten, että kukaan yksittäinen osakas ei voi käyttää enempää, kuin 30% läsnä olevasta äänivallasta. Eli tässä tapauksessa kylläkin enemmän metsää omistavalla on äänivaltaa tuon leikkurin jälkeenkin enemmän, jos... edellyttäen, että tuolla toisella naapurilla on VAIN metsään liittyviä tonnikilometrejä. Jos tuolla 21 ha omistaavalla naapurilla on EL: n (erityisiikenteestä) tonnikilometrejä, äänet voivat mennä tasan,

Tuo tiemaksujen ulosottokelpoisuus on usein monissa tiekunnissa aika vaikeaa, sillä tiekokouksia pidetään niin laittomasti, ettei se hevin onnistu. Jos tiekokous on pidetty yksityistielain mukaisesti ja kokouskutsussa on mainittu maksuunpanoluettelon nähtävillä olo aika ja paikka, sekä kokouskutsu on muuten yksityistielain mukainen, onnistuu tiemaksujen ulosotto.

• Anonyymi

Helppo juttu, Meillä on FINLEX yksityistielaki. Noudatamme sen.Yksityistielaki määrää yksityistietoimituksen.Siinä joka osapuoli saa määrätä ja ehdottaa.Valtion ammattilaiset tekevät tien asiat FINLEX, n m ukaan. Voi tarvita ympäristöviranomaisia kin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      318
      2923
    2. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      56
      2655
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      120
      1712
    4. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      118
      1440
    5. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1390
    6. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1293
    7. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      149
      1238
    8. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      69
      1090
    9. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1089
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70