Finnairin kanta-asiakasohjelma

Riituliini-

Lentokentällä kaupiteltiin melko suorasukaisesti Feissarityylillä Finnairin plussakorttia. En ottanut, kun en tuollaisiin yleensäkään tartu, mutta jäi kuitenkin miettimään että kannattako se? Toisaalta, jos ei ole etua niin tuskin siitä haittaakaan on?

Ihan tavallinen pariskunta ollaan, lomalla käydään pari kertaa vuodessa, siitä ehkä keskimäärin toinen reissu Aasiaan ja toinen Eurooppaan.

Kysymys oli tarkoitettu ihan asialliseksi, eli kokemuksia ja mielipiteitä odotellaan.

17

1983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä pisteiden kerääminen kannattaa. Kuten totesitkin, ei siitä mitään haittaakaan ole. Jos kuitenkin matkustelee harvemmin, kannattaa Finnairin sijasta harkita esimerkiksi British Airwaysin kanta-asiakasohjelmaa.

      Finnairin pisteet erääntyvät kolmessa vuodessa ja harvemmin matkustelevan voi olla vaikeaa ehtiä keräämään tässä ajassa tarpeeksi pisteitä kunnolliseen palkintoon. BA:n pisteet ovat käytännössä ikuisia, joten niitä voi kerätä omaan rauhalliseen tahtiin vuosikausia ja lunastaa sitten kunnon palkinnon.

      Koska molemmat yhtiöt kuuluvat Oneworld-allianssiin voi Finnairin lennoilta kerätä aivan samat pisteet myös British Airwaysille.

      Lisätietoa kanta-asiakasohjelmista: www.pistepirkko.fi

      • ap

        Kiitos, hyvä sivusto.


      • Kannaton asiakas

        Siis kerääminen kannattaa, vaikka mitään sellaista ei kerry, millä oikeasti saisi mitään? Ho hoijaa. Sellaisia ”kanta-asiakkaita” lentoyhtiöt toki haluavat siksi, että heille saa spämmätä mainontaa laillisesti, elleivät he tajua erikseen kieltää sitä.


    • onkohan vaan?

      ja mitä tarkoittaa suomeksi:
      "BA:n pisteet ovat käytännössä ikuisia"

      ?

      • British Airwaysin pisteet erääntyvät, mikäli kanta-asiakastili on täysin käyttämättä 3 vuotta putkeen. Jos tilille kirjautuu yksikin tapahtuma vähintään kolmen vuoden välein, säilyvät pisteet ikuisesti.


      • mikä on tapahtuma
        pistepirkko.fi kirjoitti:

        British Airwaysin pisteet erääntyvät, mikäli kanta-asiakastili on täysin käyttämättä 3 vuotta putkeen. Jos tilille kirjautuu yksikin tapahtuma vähintään kolmen vuoden välein, säilyvät pisteet ikuisesti.

        Voiko tapahtuma olla pisteiden siirto esim. luottokortin käytöstä tai partnerilento esim. Finnairilla vai pitääkö tapahtuma olla lento BA:lla?

        (BA saa muuttaa ohjelmansa, joten lienee niin että toistaiseksi pisteet eivät vanhene jos tapahtumia on kolmen vuoden välein, ikuisesti niitä tuskin on luvattu säilyttää vanhoille asiakkaille jos vain tapahtumia on kolmen vuoden välein. BA voi muuttaa systeemin niin että eivät säilykään tuolla järjestelyllä jatkossa.)


      • mikä on tapahtuma kirjoitti:

        Voiko tapahtuma olla pisteiden siirto esim. luottokortin käytöstä tai partnerilento esim. Finnairilla vai pitääkö tapahtuma olla lento BA:lla?

        (BA saa muuttaa ohjelmansa, joten lienee niin että toistaiseksi pisteet eivät vanhene jos tapahtumia on kolmen vuoden välein, ikuisesti niitä tuskin on luvattu säilyttää vanhoille asiakkaille jos vain tapahtumia on kolmen vuoden välein. BA voi muuttaa systeemin niin että eivät säilykään tuolla järjestelyllä jatkossa.)

        Mikä tahansa pistesaldoa muuttava tapahtuma riittää. Pisteiden kerääminen, käyttäminen, lahjoittaminen, ostaminen jne.

        Ohjelman säännöt voivat tietysti joskus tulevaisuudessa muuttua. Siinä mielessä mikään ei tietenkään ole ikuista. Todennäköisemmältä tuntuu kuitenkin Finnairin konkurssi ja Finnair-pisteiden täydellinen ja yllättävä menetys kuin British Airwaysin pisteiden muuttuminen eräpäivällisiksi.

        En kuitenkaan näe mitään järkeä spekuloida. asioilla, joita kukaan ei pysty ennustamaan. Siksi tekisin päätökset sopivasta kanta-asiakasohjelmasta olemassa olevan tiedon varassa.


      • Harmittaako?
        mikä on tapahtuma kirjoitti:

        Voiko tapahtuma olla pisteiden siirto esim. luottokortin käytöstä tai partnerilento esim. Finnairilla vai pitääkö tapahtuma olla lento BA:lla?

        (BA saa muuttaa ohjelmansa, joten lienee niin että toistaiseksi pisteet eivät vanhene jos tapahtumia on kolmen vuoden välein, ikuisesti niitä tuskin on luvattu säilyttää vanhoille asiakkaille jos vain tapahtumia on kolmen vuoden välein. BA voi muuttaa systeemin niin että eivät säilykään tuolla järjestelyllä jatkossa.)

        Niin, niin, voi muuttua, kaikki voi muuttua joskus tai sitten ei. Nyt on kuitenkin nyt. BA:lla ja Finnairilla on erilaiset ehdot pisteiden vanhenemisessa. Edes Finnairin some-tiedotuksen vähättelyllä se ei muuksi muutu.


      • tarkasti vaan
        Harmittaako? kirjoitti:

        Niin, niin, voi muuttua, kaikki voi muuttua joskus tai sitten ei. Nyt on kuitenkin nyt. BA:lla ja Finnairilla on erilaiset ehdot pisteiden vanhenemisessa. Edes Finnairin some-tiedotuksen vähättelyllä se ei muuksi muutu.

        Olen samaa mieltä, että nyt on nyt. BA:n "ikuisesti" on seuraavat kolme vuotta ja sitten katsotaan uudelleen. Mutta eivätköhän ole toistaiseksi linjauksensa tehneet. Lifetime-pisteistä ei kuitenkaan ole kyse. Arvelinkin, että joidenkin mielestä tarkennukseni on pilkuviilausta. Vaikkei ole.


      • tarkasti vaan kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että nyt on nyt. BA:n "ikuisesti" on seuraavat kolme vuotta ja sitten katsotaan uudelleen. Mutta eivätköhän ole toistaiseksi linjauksensa tehneet. Lifetime-pisteistä ei kuitenkaan ole kyse. Arvelinkin, että joidenkin mielestä tarkennukseni on pilkuviilausta. Vaikkei ole.

        Voihan sitä Finnair Plussan tietysti valita sillä perusteella, että muidenkin ehdot voivat mahdollisesti muuttua yhtä heikoiksi joskus tulevaisuudessa. Minusta se ei tosin ole kyllä kovin järkevä peruste minkäänlaiselle päätökselle.

        Toistaiseksi BA:n pisteet ovat käytännössä ikuisia. Tulevaisuus näyttää miten kanta-asiakasohjelmat kehittyvät.


      • anna mennä vaan
        pistepirkko.fi kirjoitti:

        Voihan sitä Finnair Plussan tietysti valita sillä perusteella, että muidenkin ehdot voivat mahdollisesti muuttua yhtä heikoiksi joskus tulevaisuudessa. Minusta se ei tosin ole kyllä kovin järkevä peruste minkäänlaiselle päätökselle.

        Toistaiseksi BA:n pisteet ovat käytännössä ikuisia. Tulevaisuus näyttää miten kanta-asiakasohjelmat kehittyvät.

        Arvostan pistejahtiasi ja sitä, että bloggaat miten systeemi toimii ja miten kerääminen kohdallasi etenee. Lisäsin sivusi kirjanmerkkeihini. Omalla kohdallani F toimii hyvin, mutta luen/lukisin mielelläni aivan arjen tasolta kokemuksiasi BAEC-järjestelmästä.

        Pidän silti kiinni termin "ikuinen" välttämisestä. BAEC sallii siis pisteiden säilytyksen millä tahansa tilin tapahtumalla kolmen vuoden jaksoilla, hyvä. KLM taitaa vaatia lennon. Puhumme tietysti vain palkintopisteistä eikö totta? Tasopisteet pitää ansaita joka vuosi uudelleen kuten muillakin?

        Mahdollistaako BAEC kuluvan vuoden yli menneiden tasopisteiden siirtämisen jo seuraavan vuoden kertymään valmiiksi vai alkaako keräys joka vuosi nollasta? Eli jos ylittää tason X jo elokuussa niin siitä eteenpäin kertyneet mutta seuraavan tason alle jääneet pisteet siirtyisivät seuraavan vuoden kertymän alkupotiksi?


      • anna mennä vaan kirjoitti:

        Arvostan pistejahtiasi ja sitä, että bloggaat miten systeemi toimii ja miten kerääminen kohdallasi etenee. Lisäsin sivusi kirjanmerkkeihini. Omalla kohdallani F toimii hyvin, mutta luen/lukisin mielelläni aivan arjen tasolta kokemuksiasi BAEC-järjestelmästä.

        Pidän silti kiinni termin "ikuinen" välttämisestä. BAEC sallii siis pisteiden säilytyksen millä tahansa tilin tapahtumalla kolmen vuoden jaksoilla, hyvä. KLM taitaa vaatia lennon. Puhumme tietysti vain palkintopisteistä eikö totta? Tasopisteet pitää ansaita joka vuosi uudelleen kuten muillakin?

        Mahdollistaako BAEC kuluvan vuoden yli menneiden tasopisteiden siirtämisen jo seuraavan vuoden kertymään valmiiksi vai alkaako keräys joka vuosi nollasta? Eli jos ylittää tason X jo elokuussa niin siitä eteenpäin kertyneet mutta seuraavan tason alle jääneet pisteet siirtyisivät seuraavan vuoden kertymän alkupotiksi?

        Executice Clubissa tasopisteet nollautuvat aina jäsenvuoden päätteeksi. "Ylimääräiset" pisteet eivät siirry seuraavalle kaudelle. Omista ohjelmistani ainoastaan Flying Blue taitaa mahdollistaa tasopisteiden rullaamisen. Tuo olisi erinomainen ominaisuus missä tahansa kanta-asiakasohjelmassa.

        Ketjun aloittaja kertoi lentävänsä melko harvoin ja juuri siksi halusin mainita Executive Clubin yhtenä vaihtoehtona. Itsekin matkustelen niinikään harvemmin, joten pisteiden erääntyminen on oikeasti suuri ongelma. Jos pisteitä kertyy nopeampaan tahtiin, ehtii kolmessa vuodessa kyllä lunastaa palkintolentoja, mutta jos lentää vain kaksi kertaa vuodessa, kuten ketjun aloittaja, ei pisteitä tahdo millään saada tarpeeksi kasaan 3 vuodessa.


    • Jäähattu

      Haittana on lähinnä mainosposti, mutta Finnair on pitänyt sen määrän melko kohtuullisena.

      Toinen haitta on kyllä se, että ihminen niin helposti narahtaa suosimaan sitä yritystä, jonka ”kanta.asiakaskortti” hänellä on. Esimerkiksi ostaa K-kaupasta kalliin tuotteen, jonka saisi S-kaupasta halvemmalla, koska näin tulee enemmän Plussa-pisteitä. Tätähän kaupat juuri haluavat. Siksi niiden pistesysteemit ovat usein progressiivisia: mitä enemmän ostat, sitä suurempi se prosentti, jonka mukaan saat pisteitä.

      Ihmiset ovat enimmäkseen ajattelemattomia eivätkä varsinkaan laske, mikä on pisteiden todellinen arvo verrattuna siihen, paljonko säästäisi ostamalla toisesta kaupasta. Useimmiten pisteiden saalistaminen on ihan tyhmää.

      Sama pätee tietysti lentoalallakin. Jos sinulla on yhden yhtiön frequent flyer -kortti, alat suosia yhtiötä myös järjenvastaisesti. On nähty, että työnantajan piikkiin matkustavat yrittävät järjestää matkansa Finnairille saadakseen itselleen pisteitä (niitähän saa bisnesluokan matkoista ihan eri tavalla kuin säästöhinnoista). Pahimmillaan työnantaja maksaa paljon liikaa ja matkan aikataulukin on huonompi kuin olisi voinut olla, kun piti ”suosia Finnairia”.

      Teidän matkustusmäärillänne saisitte ehkä sen verran pisteitä kasaan, että voisitte pisteitä käyttämällä ostaa muutaman tuotteen alennuksella Finnairin krääsäkaupasta. Silloin tuotteen hinta on ehkä vain vähän yli Stockan hintojen.

    • einstein3

      Tosi mielenkiintoinen sivusto mutta vielä melko suppea, vain pari kanta-asiakasohjelmaa on esitelty. Olen itsekin hankkimassa kortteja mutta en osaa päättää mitä. OneWorldilla on kolme varteenotettavaa vaihtoehtoa British Airways, Finnair ja Air Berlin. Olisikohan tuo British Airways paras kun matkustan lentokoneella melko harvoin?

      Star Alliancesta valinta oli helppo, SAS Eurobonus koska pisteet ovat voimassa 5 vuotta ja niitä voi kerätä myös CDON:ista, InkClubista ja monesta muusta paikasta.

      SkyTeamista ajattelin valita KLM & Air Francen. Ilmeisesti sama kumpi noista?

      • Nerokkuus hukkaan

        Neroutesi menee ihan hukkaan, jos tuollaisia mietit.

        Asialla ei ole oikeasti mitään väliä, paitsi siltä kannalta, miten monen firman mainoksia haluat.

        Voit hankkia vaikka kaikkien lentoyhtiöiden ”kanta-asiakaskortit”. Valintoja teet siinä vaiheessa, kun päätät, minkä yhtiön kortin numeron ilmoitat varaukseesi.

        Toisaalta millään niistä ei tee mitään, jos matkustat vain silloin tällöin.

        Näitä ”kanta-asiakaskortteja” ei pidä sekoittaa S-, K- yms. ryhmän kortteihin, joilla saa tuotteet normaalihinnalla eikä paria prosenttia kalliimmalla. Tätähän ”bonusten maksaminen” tarkoittaa: useimmilla suomalaisilla on nuo kortit, jotka ovat silkkaa pelleilyä, mutta jos et sellaista hanki, joudut maksamaan vähän enemmän ja kestämään kyselyjä, jotka kassaneiti käskystä tekee: ”Onko S-korttia/Plussa-korttia/pataässää?” Sen sijaan lentoyhtiöiden ”kanta-asiakaskortit” antavat mainittavia etuja vain paljon matkustaville. Heillekin lähinnä siinä mielessä, että firman piikkiin tehdyillä kymmenillä bisnetluokan matkoilla saa sitten ostaa yhden turistimatkan alennuksella, kunnes verottaja puuttuu näihin asioihin.


    • einstein3

      KLM kysyy yrityksen nimeä mutta kuitenkin säännöissä kertoo että kortti myönnetään vain yksityisille, ei yrityksille.

      • Bisnes and turism

        Jaa mutta meidän virmassa pitää ottaa toinen henkiläkohtainen kortti, jota käytetään vain työlennoilla ja sen pisteet hyödyntää virma. Näin se menee kun toimitaan verottajan ohjeiden mukaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marja sulkee liikkeen

      Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      22
      5081
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

      Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      3843
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1310
    4. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      101
      1302
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1220
    6. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1094
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

      Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      903
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

      Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      855
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      783
    10. Milloin se sitten

      On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      37
      769
    Aihe