Uskonvarmuus???

Kristitty45

Mielestäni "uskonvarmuus" on sanahirviö ja merkki aivopesusta. Aito usko sensijaan sallii myös epäilemisen josta on paljon esimerkkejä Raamatussa. Uskonvarmuus on taikauskoa.

25

56

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • et semmosta sit taas

Jaahas. Mitäs muuta sulle ev.lut kuuluu. Ootko taas luurannu jossain vivamoissa.

• Näin On !

Ensimmäinen kirje Timoteukselle 1 luku
      15 Tämä sana on varma ja vastaanottamisen arvoinen: Kristus Jeesus on tullut maailmaan pelastamaan syntisiä..

Ensimmäinen kirje korinttilaisille 1
      Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. 1

• Kristitty45

Sana on varma - ei usko!

• Minulle on tärkeää muistaa jatkuvasti, että turvani ei ole vahva usko vaan vahva Jumala. Koen myös, että seurakunnan yhteinen usko kannattelee minua silloin, kun itse en oikein osaa tai voi uskoa. Uskonelämä on aaltoliikettä, johon saavat kuulua myös epäilyksen hetket.

Vaikka minulle riittää kyselevä ja epävarmakin usko, niin en lähtisi halveksimaan niitäkään, joille uskonvarmuus on tärkeä henkilökohtainen asia.

Emilia (toimittaja)

• Kristitty45

"Vaikka minulle riittää kyselevä ja epävarmakin usko, niin en lähtisi halveksimaan niitäkään, joille uskonvarmuus on tärkeä henkilökohtainen asia."

Miksi käytät konditionaalia? Olen huomannut että monet muutkin kirkolliset keskustelijat käyttävät kyseistä muotoa. Miksi? Mikä estää teitä olemasta jotain mieltä tässä ja nyt?

• Kristitty45 kirjoitti:

"Vaikka minulle riittää kyselevä ja epävarmakin usko, niin en lähtisi halveksimaan niitäkään, joille uskonvarmuus on tärkeä henkilökohtainen asia."

Miksi käytät konditionaalia? Olen huomannut että monet muutkin kirkolliset keskustelijat käyttävät kyseistä muotoa. Miksi? Mikä estää teitä olemasta jotain mieltä tässä ja nyt?

Tuolla konditionaalilla koitin varovasti vihjata, että sinä taidat halveksia uskonvarmuutta (kun kirjoitat, että uskonvarmuus on taikauskoa) ja samalla yritin anoa, että niin ei kannattaisi tehdä.

Usein konditionaali pehmentää sanottavaa asiaa ja se on mielestäni perusteltua, koska ehdottomat totuudet ovat aina ihmisen ulottumattomissa.

Mutta ehkäpä joitakin asioita voisi suoremminkin sanoa.

Emilia (toimittaja)

• kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Tuolla konditionaalilla koitin varovasti vihjata, että sinä taidat halveksia uskonvarmuutta (kun kirjoitat, että uskonvarmuus on taikauskoa) ja samalla yritin anoa, että niin ei kannattaisi tehdä.

Usein konditionaali pehmentää sanottavaa asiaa ja se on mielestäni perusteltua, koska ehdottomat totuudet ovat aina ihmisen ulottumattomissa.

Emilia (toimittaja)

anoa = sanoa :)

• Kristitty45
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Emilia (toimittaja)

Emilia!

Konditionaalin käyttö tarkoittanee tässä yhteydessä: "minä en sinuna lähtisi halveksimaan...". Asetat itsesi siis mittapuuksi muillekin? Ymmärsinkö oikein?

Minä olen todellakin sitä mieltä että "uskonvarmuudessa" on jotakin hyvin sairasta ja kouristuksenomaista takertumista. Voin olla toki väärässä koska minäkin olen vain ihminen.

• Kirkko ahdistaa
        Kristitty45 kirjoitti:

Emilia!

Konditionaalin käyttö tarkoittanee tässä yhteydessä: "minä en sinuna lähtisi halveksimaan...". Asetat itsesi siis mittapuuksi muillekin? Ymmärsinkö oikein?

Minä olen todellakin sitä mieltä että "uskonvarmuudessa" on jotakin hyvin sairasta ja kouristuksenomaista takertumista. Voin olla toki väärässä koska minäkin olen vain ihminen.

"Konditionaalin käyttö tarkoittanee tässä yhteydessä: "minä en sinuna lähtisi halveksimaan...". Asetat itsesi siis mittapuuksi muillekin? Ymmärsinkö oikein? "

Kirkon papit ja viranhaltijat asettavat aina itsensä mittapuuksi. He tekevät sen kyllä näillä konditionaaleilla, mutta sanoma on silti betoniin valettu, että he ovat se mittapuu jonka mukaan muiden pitäisi suunnistaa.

Kyse on jostain oudosta psyykkisestä ja viestinnällisesti kuviosta, josta on tosi vaikea päästä selvyyteen ja aiheuttaa kyllä lukijassa aika ahdistavan olon.

Kristitty45 kirjoitti:

Emilia!

"Minä olen todellakin sitä mieltä että "uskonvarmuudessa" on jotakin hyvin sairasta ja kouristuksenomaista takertumista."

Mitähän mahdat tarkoittaa uskolla? Kuulostaa siltä kuin tarkoittaisit sillä jotain itse tehtyä, jota täytyy sitten itse pitää yllä ja vakuuttaa itseään sen varmuudesta.

Minun uskonvarmuuteni on hiljaista ja itsestäänselvää. Se vain on minussa ja on ollut lapsesta asti, eikä sitä ajattele eikä muista tavallisen elämänsä keskellä. Se on minusta riippumaton asia, se on se usko mikä minussa on.

• vastenmielistä todel

Aloittajan tunnistaa takuuvarmasti tästä. Tekonöyrä, joka haukkuu muita. Muita haukkuva ei ole nöyrä, vaan kivuliaan sairaan ylpeä sydämessään.

• Mirka.......

Jumalauskon takana on aina manipulointia ja aivopesua. Kukaan ei ala itsekseen uskomaan jumalaan.

Olkaa rehellisiä.

• Kristitty45

Kiitos Mirka! Yritän olla:)

• Armosta

Mirka, tiedätkö usko tulee kuulemisesta ja kuulemisen synnyttää Jumalan sana.
        Raamatussa sanotaan : Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja.

Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä. Tämä löytyy Kirje Efesolaisille 2; 8-9 jakeet.

• Itse en ole koskaan kokenut että "uskonvarmuus" ja "epäily" olisi toistensa vastakohtia. Minusta uskokin on hyvä koetella, epäillä kyllä Jumala sen kestää. Ja koeteltu usko on sitten sitäkin varmempi. Itselläni usko on ainakin toiminut näin.

• Kristitty45

Jumala kyllä kestää epäilyn, sitä en epäile. Mutta epäilen, kestätkö sinä epäilyn. Kirjoituksistasi olen saanut sen käsityksen että takerrut omiin uskomuksiisi aivan kritiikittömästi.

• Kyllä kestän, onhan se toisaalta kestettävä kun on "epäilijän luonne" :) Eli niin sanotusti "en nieli mietään purematta". Tämä seikka on myös tullut ilmi lukuisissa testeissä/tutkimuksissa kun minua on sairauteni (keskivaikea masennus) vuoksi tutkittu ja testailtu vuosikausia. Näyttää se psykologia ja psykiatriakin tietävän asioita ihmisestä ihmeen tarkasti.

• eräs sivustaseuraaja
        juhani1965 kirjoitti:

Kyllä kestän, onhan se toisaalta kestettävä kun on "epäilijän luonne" :) Eli niin sanotusti "en nieli mietään purematta". Tämä seikka on myös tullut ilmi lukuisissa testeissä/tutkimuksissa kun minua on sairauteni (keskivaikea masennus) vuoksi tutkittu ja testailtu vuosikausia. Näyttää se psykologia ja psykiatriakin tietävän asioita ihmisestä ihmeen tarkasti.

En olisi ikinä uskonut että sinä, nimim. juhani 1965 kärsit masennuksesta, edes keskivaikeasta, olethan yksi tämän palstan positiivisimmista ihmisistä!

Sitten huomasin, että olen itsekin joskus kuulostanut hyvinkin positiiviselta, eikä kukaan olisi arvannut, että olen aina vähän masentunut itse asiassa. Taidan olla niitä, joita pelkkä elämä masentaa sinällään, onhan ihminen oikeastaan niin yksin täällä kaiken keskellä.

• Kristitty45
        juhani1965 kirjoitti:

Kyllä kestän, onhan se toisaalta kestettävä kun on "epäilijän luonne" :) Eli niin sanotusti "en nieli mietään purematta". Tämä seikka on myös tullut ilmi lukuisissa testeissä/tutkimuksissa kun minua on sairauteni (keskivaikea masennus) vuoksi tutkittu ja testailtu vuosikausia. Näyttää se psykologia ja psykiatriakin tietävän asioita ihmisestä ihmeen tarkasti.

Epäiletkö koskaan omaa uskoasi, uskontoasi ja omia käsityksiäsi? Uskotko että sinulla on hallussasi ainoa oikea totuus ja ymmärrät Raamattua ehdottomasti oikein? Onko sinulla käynyt koskaan mielessäsi että saatat olla myös väärässä?

• eräs sivustaseuraaja kirjoitti:

En olisi ikinä uskonut että sinä, nimim. juhani 1965 kärsit masennuksesta, edes keskivaikeasta, olethan yksi tämän palstan positiivisimmista ihmisistä!

Sitten huomasin, että olen itsekin joskus kuulostanut hyvinkin positiiviselta, eikä kukaan olisi arvannut, että olen aina vähän masentunut itse asiassa. Taidan olla niitä, joita pelkkä elämä masentaa sinällään, onhan ihminen oikeastaan niin yksin täällä kaiken keskellä.

Aluksi kiitos kehuista :) Aivan, aina se ei näy päällepäin, että kärsii masennuksesta, se onkin vähän sellainen "sisäinen sairaus". Ehkä siinä samalla alitajuntaisesti suojelee itseään, nykymaailma kun ei oikeen välitä ihmisestä joka on masentunut, pitäisi aina olla iloinen menestyjä. Itse pyrin tätä myyttiä murtamaan. Kelpaan omana itteäni tai sitten en ollenkaan.

Ja totta kirjoitat onhan tämä elämä tänä päivänä aika kiireistä ja elämänarvot ovat kovia. Mutta muista että olet omana itsenäsi tärkeä, arvokas ja rakas immeinen. Näilläkin keskustelupalstoilla voi kokea yhteyttä toisiin ihmisiin, jos ei aina jaksa lähteä ihmisten pariin. Voimia,siunausta ja aurinkoa elämääsi!

• Kristitty45 kirjoitti:

Epäiletkö koskaan omaa uskoasi, uskontoasi ja omia käsityksiäsi? Uskotko että sinulla on hallussasi ainoa oikea totuus ja ymmärrät Raamattua ehdottomasti oikein? Onko sinulla käynyt koskaan mielessäsi että saatat olla myös väärässä?

Jo vain epäilen, olen käynyt niin rankkoja vaiheita (alkoholismia,masennus,läheisen hyvin vaikea persoonallisuushäiriö/maanis-depressivisyys) elämässäni läpi että ihmettelin Jumalan hyvyyttä, ihme että olen jaksanut. On myös kausi että en muista siitä mitään, olen käynyt opistoasteen koulua muistamatta mitään, kuin "robotti". Silloin uskoni oli kovilla, koituksella. Jälkeenpäin olen tajunnut että yksin en olisi selvinnyt, ja jonain päivänä vielä tajuan mikä tuon kaiken tarkoitus oli.

No, itse ajattelen että me kaikki ihmiset ollaan vajavaisia ja erehtyväisiä, kukapa meistä voisi jotain "kiveen hakata". Olen kyllä halukas oppimaan uutta ja kuuntelemaan eritavoin ajattelevia, en sillai halua ummistaa silmiä ja hokia että "tiedän jo kaiken,olen oikeassa kaikessa", eiköhä tuollainen asenne ole kuitenkin rehellisyyttä. Mutta minusta on myös hyvä pitää kiinni siitä minkä on hyväksi havainnu ja miten itse kokee ja ajattelee, tietenkin valmiina muuttamaan käsityksiä jos tulee aihetta. On ikäänkuin ankkuri jossakin ettei lähde "tuuliajolle". Minulla se ankkuri on Jeesuksessa ja niin haluan jatkaa kulkuani eteenpäin kohti parempaa :)

• eräs sivustaseuraaja
        juhani1965 kirjoitti:

Aluksi kiitos kehuista :) Aivan, aina se ei näy päällepäin, että kärsii masennuksesta, se onkin vähän sellainen "sisäinen sairaus". Ehkä siinä samalla alitajuntaisesti suojelee itseään, nykymaailma kun ei oikeen välitä ihmisestä joka on masentunut, pitäisi aina olla iloinen menestyjä. Itse pyrin tätä myyttiä murtamaan. Kelpaan omana itteäni tai sitten en ollenkaan.

Ja totta kirjoitat onhan tämä elämä tänä päivänä aika kiireistä ja elämänarvot ovat kovia. Mutta muista että olet omana itsenäsi tärkeä, arvokas ja rakas immeinen. Näilläkin keskustelupalstoilla voi kokea yhteyttä toisiin ihmisiin, jos ei aina jaksa lähteä ihmisten pariin. Voimia,siunausta ja aurinkoa elämääsi!

Voi kiitos, samoin sinulle! Satuin juuri äsken lukemaan tuon Jeesuksen viininjuontiketjun ja ihmettelin loputonta kärsivällisyyttäsi kun yritit selittää asiaa.

Voimia tässä todellakin tarvitaan. Onneksi ei ole Jumala ole antanut minulle niin tärkeätä tehtävää, minulta menisi kärsivällisyys alta aikayksikön.

Sitä paitsi tuohan kohtahan Uudessa Testamentissa on juurii ironinen, ja ketjuun osallistujat todistivat juuri samaa, luulivat Jeesusta nyt sitten saman tien juomariksi ja syömäriksi. Eikö kukaan ole huomannut, että Jeesus käytti useinkin hienoista ironiaa puheissaan? Kun ei kelvannut kun Johannes Kastaja oli liian ankara, sitten ei kelvannut kun Jeesus ei ollut ihan yhtä askeettinen. Sama juttu kuin sen kanssa kun Uudessa Testamenttissa sanottiin: iloittiin torilla, ei kelvannut, laulettiin surulauluja, ei kelvannut.

• "varma uskoja"

Mitä lie uskonvarmuus. Uskon kyllä, mutta enemmän minusta epävarmaa silti aina on, mitä Jumala tahtoo tekevän tai tekeekö mitään itse oikein. Tämä ei siis ollenkaan ole yksinkertaista ja yksiselitteistä, vaikka uskoisikin. Olen niitä harvoja, jotka eivät sinällään epäile Jumalan olemassaoloa, en ole koskaan ollut kiinnostunut muoti-ilmiöistä ja se on nyt muotia kristittyjenkin keskuudessa. En tiedä, milloin olen ruvennut varmasti uskomaan, enkä näe sitä minään omana tekonani. Mutta kuten sanottu, aihe olisi mielenkiintoisempi, jos keskusteltaisiinkin siitä, miten epävarmaa silti on, tekeekö ylipäätään mitään oikein jne. En varsinaisesti pidä itseäni uskovaisena silti, ja juuri siinäkin on jokin omituinen epävarmuus, olen jopa sitä mieltä, että Jumala ei ole koskaan tarkoittanutkaan minua uskovaiseksi, vaan että vain uskon Häneen. Ei ole siis tarkoitus, että lähtisin evankelioimaan ihmisiä tai muuta vastaavaa, en edes osaisi vastata oikein. Ei ole tarkoitus, että kävisin jossain tilaisuuksissa paljon, riittää kun uskon yksikseni jne. Mutta kuten sanottu, mistä voin tästäkään tietää, onko se vain omaa luuloani.

• Kui

juhani 1965

"Kelpaan omana itteäni tai sitten en ollenkaan."

Noin minäkin tahdon ajatella ja uskon että se on hyvä ja 'oikea' ajatus;)

juhani 1965 , ajateletko Jumalankin edessä tuolla tavalla? Minäpä ajattelen että kelpaan just sellaisena kuin olen tai sitten......

Ja jos en joka hetki osaakaan edes tuota, niin siihen kuitenkin aina pyrin.

Sillä mitäpä muutakaan voisin tehdä kuin olla olla oma itseni ja se mikä olen.. reilusti. Jumalakaan ei voi vaatia minulta enempää.

Silti tämä ei nyt tarkoita sitä että voisin elää kuin 'pellossa', vailla mitään pyrkimyksiä tms.

• Hyvin kirjoitat, kelvataan omina itsenämme, sitä se armo on. Toisaalta meidät on kutsuttu kilvoittelemaan, siinäkin saamme luottaa armoon, teemme sen mihin pystymme, loppu on Jumalan armon takaama. Voiko parempaa takaajaa olla :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaamasi miehen nimi?

Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      24
      4592
    2. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      33
      3533
    3. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      54
      3414
    4. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      20
      3350
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      123
      2930
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      28
      2680
    7. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      116
      2360
    8. Antifasismi - mitä se on?

Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      12
      2351
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2165
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      33
      1774
    Aihe