Mistä asioista sinä olisit valmis luopumaan?

Köökki Vilo-sohvilla

Linkki esittelee15 asiaa, joista pitäisi luopua tullakseen onnelliseksi.

Uskotko?
Minä uskon, ja mielestäni olisi kiva keskustella aiheesta täällä.
Ehkä juuri nyt ei ole paras hetki tarjota tätä, mutta teen sen kaiken uhalla. Sana on vapaa, muttei pakollinen.;)

Listassa luetellaan seuraavat:
1. Luovu tarpeesta olla aina oikeassa
2. ... hallita kaikkea
3. ... syyllistämisestä
4. ... itsetuhoisesta ajattelutavasta
5. ... rajoittavista luuloista
6. ... valittamisesta
7. ... turhasta kriittisyydestä
8. ... tarpeesta tehdä vaikutus
9. ... muutosvastarinnasta
10. .. leimaamisesta
11. .. peloista
12. .. tekosyistä
13. .. menneisyyden haikailusta
14. .. riippuvuudesta
15. .. elämästä elämääsi muiden mukaan.

Uskotko, että kykenisit luopumaan kaikista?
Jos pystyisimme, tulisiko meistä silloin täydellisiä?

Tunnistatko listasta joitain asioita, joista haluaisit päästä eroon?
Entä sellaisia, joista haluat pitää kiinni?

Itse olen onnistunut pääsemään eroon joistakin, ja joistain haluaisin todella päästä eroon, mutten ole vielä onnistunut.

Jos joku haluaa pohtia asiaa, alla oleva linkki tarjoaa hyvän alustuksen ja johdatuksen aiheeseen.

http://www.mtv3.fi/helmi/kuudesaisti/artikkeli.shtml/2012/07/1586357/15-asiaa-joista-sinun-tulisi-luopua-ollaksesi-onnellinen?fb_action_ids=3628336182380

215

7110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaa, kiireestä olen luopunut ja tietysti paljosta muustakin. Pidän tämänhetkistä elämääni onnellisena, joten siihen ei tarvitse pyrkiä.

      • pois..

        Mistä ihmeestä nuo miinukset!!!
        En kyllä käy enää täällä. En ole miinusten saaja.


      • häh häää
        pois.. kirjoitti:

        Mistä ihmeestä nuo miinukset!!!
        En kyllä käy enää täällä. En ole miinusten saaja.

        Joku joka vihaa huuhkajan sisua.Ei ole vaikeaa tietää kuka pitkäaikainen vihollinen on


      • pohtija n
        pois.. kirjoitti:

        Mistä ihmeestä nuo miinukset!!!
        En kyllä käy enää täällä. En ole miinusten saaja.

        Monilla palstoilla on miinuksia ja plussia paljon. Joko palstoilla on häirikkö tai jokin häiriö. Jos niin monta ihmistä miinustaisi, en itsekään kävisi millään palstalla kohta.

        > Epäilen siis häiriötä S24:n järjestelmässä tai häirikköjä.. Toivottavasti joku informoi mistä on kyse. Onko palautelomakkeella joku kertonut tästä ongelmasta eteenpäin?


      • tosi outoo
        häh häää kirjoitti:

        Joku joka vihaa huuhkajan sisua.Ei ole vaikeaa tietää kuka pitkäaikainen vihollinen on

        Onhan tuolla muillakin melkoiset miinukset, katopa alempaa.


      • hkjöälkane
        pois.. kirjoitti:

        Mistä ihmeestä nuo miinukset!!!
        En kyllä käy enää täällä. En ole miinusten saaja.

        Tämä on joku s24 bugi, miinustaa miten sattuu vaikka painaa plussaa! (Painelkaa tätä huoletta niin näette)


      • tosi outoo kirjoitti:

        Onhan tuolla muillakin melkoiset miinukset, katopa alempaa.

        Eipä siinä mitään henkilökohtaista taida olla.

        Se, mistä tänään en luopunut, oli sieniretki, tuli hommattua taas viikolle syötävää ja mustikoita saman tien. Syötävä ne on pian koska pakastimiin ei mahdu enää enempää.


      • 9 plus kakskyt

        Minä voisin luopua ihmisistä. Perhe riittää vallan mainiosti elämiseen ja vähänkään etäämmältä sukulaisia kun näkee kerran vuoteen, on se riittävää. :)


      • okkigaam

        Vaipoista ja rollaattorista. Kumpa saisin pidätyskyvyt takaisin ja kävelemisen taidon.
        maagikko


      • Volvollani ajelen...

    • Inhimilliset tekijät

      Olisiko enään edes hengissä, jos tuosta kaikesta kykenisin luopumaan? ;)

      Olisin luultavasti joku Tiibetin vuorella oleva vaan en elävä munkki?

      • herraasiallinen

        Itse juuri näin yritän toimia. Ihmisten tuomitseminen tietyn ominaisuuden mukaan (homot, naiset, miehet, mustaihoiset), ennakkoluulojen tuomat rajat elämään, mustavalkoinen ajattelu jne kaikki ahdasmielisyys on pahasta.

        Antaa muiden olla ympärillä mitä on yrittäen olla hyvä muille ja itselle parantaen itse pieniä asioita maailmassa niin siitä saa mielihyvää tarpeeksi.
        Ja myös hyvä neuvo itseni ikäisille/nuorille: älkää sitoko itseänne mihinkään turhan nuorena...parisuhteet, lapset, asuntolainat - mihin on niin kiire? Ja taas jos olette sitoutuneet olkaa täysillä ettekä haikaile muuta.


      • N

        Olisiko syötävä.


      • jepulia12

      • Empatia eukko
        herraasiallinen kirjoitti:

        Itse juuri näin yritän toimia. Ihmisten tuomitseminen tietyn ominaisuuden mukaan (homot, naiset, miehet, mustaihoiset), ennakkoluulojen tuomat rajat elämään, mustavalkoinen ajattelu jne kaikki ahdasmielisyys on pahasta.

        Antaa muiden olla ympärillä mitä on yrittäen olla hyvä muille ja itselle parantaen itse pieniä asioita maailmassa niin siitä saa mielihyvää tarpeeksi.
        Ja myös hyvä neuvo itseni ikäisille/nuorille: älkää sitoko itseänne mihinkään turhan nuorena...parisuhteet, lapset, asuntolainat - mihin on niin kiire? Ja taas jos olette sitoutuneet olkaa täysillä ettekä haikaile muuta.

        Herra lätisee täysin pehmeitä pinnallisesti ! Muistutampa kirjoituksistasi AA-sivuilla, olet kitkerä ylimielinen mulkku vailla empatia kykyä! Hyvää sinusta ei saa tekemälläkään...... opettele ensin mitä on aitous ja rehellisyys.


    • On siellä jokunen jotka vielä klinkkaa mukana. Mutta ei montaa.
      Aika hyvä lista muuten, mistäs löysit vai teitkö ihan itse?
      ;-D

      • O - O

        Katsopa linkkiä aloituksen alareunasta. Siitä voi saada lisää ajateltavaa - joutohetkiin, jos sellaisia on.;)

        Sain linkin kaverilta fb-sivulilla ja halusin pitkästä aikaa tehdä aloituksen tänne.


      • !!!!!!!!!
        O - O kirjoitti:

        Katsopa linkkiä aloituksen alareunasta. Siitä voi saada lisää ajateltavaa - joutohetkiin, jos sellaisia on.;)

        Sain linkin kaverilta fb-sivulilla ja halusin pitkästä aikaa tehdä aloituksen tänne.

        Miksi et tehnyt aloitusta omalla nimimerkilläsi, vaan klymysit puskissa.Halveksuttavaa selkärangattomuutta


      • O - O
        !!!!!!!!! kirjoitti:

        Miksi et tehnyt aloitusta omalla nimimerkilläsi, vaan klymysit puskissa.Halveksuttavaa selkärangattomuutta

        En ota yhtään keskusteluketjua vastatakseni, enkä halua loukata ketään sillä, etten ehkä vastaisi kommentteihin. - Täällä puskassa on hyvä lymyillä.;D

        PS: Sitäpaitsi ainakin 60 palstalla osa keskustelukommenteista näyttää usein käsittelevän enemmän kirjoittajaa kuin itse aihetta. En halunnut asettua esteeksi.;)


      • O - O kirjoitti:

        En ota yhtään keskusteluketjua vastatakseni, enkä halua loukata ketään sillä, etten ehkä vastaisi kommentteihin. - Täällä puskassa on hyvä lymyillä.;D

        PS: Sitäpaitsi ainakin 60 palstalla osa keskustelukommenteista näyttää usein käsittelevän enemmän kirjoittajaa kuin itse aihetta. En halunnut asettua esteeksi.;)

        Minä yllätyin puskailustasi, mutta samalla silmäni aukesivat, et olekaan niin erinomainen ihminen kuten annat nimimerkkikommenteillasi ymmärtää. Sinulla on heikkouksia ja useita persoonia puskassa.

        Toisaalta olen ounastellut puskailusi. Eniten minua nyt säälittää ne perässähiihtäjäsi, joita kommenteillasi ihastutat, ne imartelut joita heittelet heille.

        Mutta kukin tavallaan.


      • Pirre*
        korpikirjailija kirjoitti:

        Minä yllätyin puskailustasi, mutta samalla silmäni aukesivat, et olekaan niin erinomainen ihminen kuten annat nimimerkkikommenteillasi ymmärtää. Sinulla on heikkouksia ja useita persoonia puskassa.

        Toisaalta olen ounastellut puskailusi. Eniten minua nyt säälittää ne perässähiihtäjäsi, joita kommenteillasi ihastutat, ne imartelut joita heittelet heille.

        Mutta kukin tavallaan.

        Puskailijanakaan O-O ei varmasti sorru ilkeilyyn, siitä olen ihan varma, - kunnioitan häntä aivan yhtä paljon kuin ennenkin.


      • Pirre* kirjoitti:

        Puskailijanakaan O-O ei varmasti sorru ilkeilyyn, siitä olen ihan varma, - kunnioitan häntä aivan yhtä paljon kuin ennenkin.

        Olen ihan samaa mieltä. Orvokki on fiksu ja kiva, yksi suosikeistani


      • saimaantaka kirjoitti:

        Olen ihan samaa mieltä. Orvokki on fiksu ja kiva, yksi suosikeistani

        On olemassa koulutusohjelmia jumalattomasti kuinka kehität itseäsi ihmisenä. Näitä teorioita opetin kun olin työelämässä, voisin toki alkaa teille syöttämään vanhalta muistilta ihmisen muutostarpeiden teorioita ja te ilahtuisitte olisitte otettuja, kuinka fiksua kuinka älykästä. Muiden ihmisten kouluttaminen jäi minulta kun jäin eläkkeelle, olen realisti en optimisti ihmisten muutoshaluihin ja ihan oikeesti komemuksieni perusteella.

        En luota ihmisiin jotka puskailevat, en ollenkaan.


    • kun ekastasi

      luovut edes ja noista muistakin niin olisitko sittenkään edes onnellinen itse?
      Tuskinpa!

      • N

        Mistähän tuokin.


      • mummo jo

        Minä luulen että onnellisimmat ihmiset löytyy eläkeläisistä . Ei tartte mennä töihin . On aikaa harrastaa mitä haluaa . Velat on maksettu ja asuvat melkein ilmaiseksi . Ei kiinnosta muiden asiat . Eletään omissa ympyröissä . Syödään ja nukutaan milloin huvittaa . Aika on pysähtynyt . Nyt vaan ollaan . Kaiken takana on tietenkin hyvä terveys .


      • 30v.nuori
        mummo jo kirjoitti:

        Minä luulen että onnellisimmat ihmiset löytyy eläkeläisistä . Ei tartte mennä töihin . On aikaa harrastaa mitä haluaa . Velat on maksettu ja asuvat melkein ilmaiseksi . Ei kiinnosta muiden asiat . Eletään omissa ympyröissä . Syödään ja nukutaan milloin huvittaa . Aika on pysähtynyt . Nyt vaan ollaan . Kaiken takana on tietenkin hyvä terveys .

        Mukava ajatus, että onni odottaa kun pääsee eläkkeelle. Tämä ajatus varmasti auttaa jaksamaan elämän varrella juoksua oravanpyörässä kun ajattelee, että onni alkaa sitten eläkeiässä. Mutta harvalla terveys kestää nykyisillä elämäntavoilla sinne asti. Tulee kaikenlaista vaivaa ja kolotusta. Lähimuisti alkaa pätkiä, oman ikäpolven ystävät alkaa pikkuhiljaa kupsahtelemaan, ja huomaa että ei se onni tullutkaan siitä että velka on maksettu. Voi tuntea tyhjyyttä kun enää ei ole työtä johon mennä joka päivä ja jolle on perustanut koko identiteettinsä. Vanhainkotiin päätyminen viimeisiksi elinvuosiksi ei houkuta. Jos puoliso kuolee ensin, jää yksin. Todella suuri osa vanhuksista kärsii masennuksesta.


      • mummeli
        30v.nuori kirjoitti:

        Mukava ajatus, että onni odottaa kun pääsee eläkkeelle. Tämä ajatus varmasti auttaa jaksamaan elämän varrella juoksua oravanpyörässä kun ajattelee, että onni alkaa sitten eläkeiässä. Mutta harvalla terveys kestää nykyisillä elämäntavoilla sinne asti. Tulee kaikenlaista vaivaa ja kolotusta. Lähimuisti alkaa pätkiä, oman ikäpolven ystävät alkaa pikkuhiljaa kupsahtelemaan, ja huomaa että ei se onni tullutkaan siitä että velka on maksettu. Voi tuntea tyhjyyttä kun enää ei ole työtä johon mennä joka päivä ja jolle on perustanut koko identiteettinsä. Vanhainkotiin päätyminen viimeisiksi elinvuosiksi ei houkuta. Jos puoliso kuolee ensin, jää yksin. Todella suuri osa vanhuksista kärsii masennuksesta.

        Kyllä vaan elämä on ihanaa vanhana . Muisti on mennyt huonoksi niin velatkin tuntuu saatavilta . Ei tartte huolehtia mistään . Ruoka tuodaan kotiin ja oikein lautaselle laitetaan . Syödä pitää itse vielä . Toiset huolehtii laskujen maksamiset . Raha ei merkitse enään mitään . Aika ei merkitse enään mitään . Saa päivätkin nukkua jos haluaa . Ei tartte vessassa käydä kun vaippa on housuissa . Voi vaikka laulaa kotona laulun , Voiko ihanammin päivän tämän alkaa.....


    • ...

      Tais tulla luetelluksi suunnalleen kaikki asita, ilman noita ei voi yksinkertaisesti elää. Kysy lestaateilta eriävät kommentit.

      =DW=

    • sitroen.

      Tässäpä listaa aluksi:

      Tupakasta
      Koirista
      Poliitikoista
      Autoilijoitten vainosta
      NWO:n sisäänajosta
      Korruptiosta
      Homoista ja muista pervoista
      Loisivista elintasomaahanmuuttajista
      Ansiotyötä tekemättömistä mustilaisista kansallisuuteen katsomatta
      Sosiaalipummeista
      Rikollisten hyysäyksestä
      Ahneudesta

      Näistä kun pääsisinkin niin moni asia paranisi.
      Valitettavasti en voi mihinkään näistä vaikuttaa, kun minulla ei näitä ole ja kaikki nämä ovat valtaeliittimme erityissuojeluksessa.

      • Listasi toteuttamall

        Suomi muuttuisi paljon paremmaksi maaksi olla ja asua.


      • huh huh
        Listasi toteuttamall kirjoitti:

        Suomi muuttuisi paljon paremmaksi maaksi olla ja asua.

        Ahdasmielisyydelläkö?
        Ette ole tosissanne mokomat siat


      • Avarakatseisuutta...

        Homous on ollut sallittua vasta reilut 30 vuotta. On ymmärrettävää, että muutama vanha ahdasmielinen pieru vielä jaksaa kantaa huolta toisten seksuaalisesta suuntautumisesta.

        Luulenpa, että noin 50 vuoden päästä kun nämäkin viimeiset sontasäkit ovat kuolleet, ahdasmielisyys ja homojen syrjintä ovat lähes historiaa.


      • Savu ja keuhko
        huh huh kirjoitti:

        Ahdasmielisyydelläkö?
        Ette ole tosissanne mokomat siat

        Tuossa on varmaan aika tuhti paketti,mutta euro on se ykkönen ja optiot sekä hyvä veli järjestelmä.


      • Sillee 7+5
        Avarakatseisuutta... kirjoitti:

        Homous on ollut sallittua vasta reilut 30 vuotta. On ymmärrettävää, että muutama vanha ahdasmielinen pieru vielä jaksaa kantaa huolta toisten seksuaalisesta suuntautumisesta.

        Luulenpa, että noin 50 vuoden päästä kun nämäkin viimeiset sontasäkit ovat kuolleet, ahdasmielisyys ja homojen syrjintä ovat lähes historiaa.

        En kyllä,tältä istumalta ymmärrä, että se olisi sallittua milloinkaan.Mitenkä se ihminen jatkaa jos ei ole sitä toista kauniinpaa? varmaan joku väärin käsitys.


      • heh heh.....
        Avarakatseisuutta... kirjoitti:

        Homous on ollut sallittua vasta reilut 30 vuotta. On ymmärrettävää, että muutama vanha ahdasmielinen pieru vielä jaksaa kantaa huolta toisten seksuaalisesta suuntautumisesta.

        Luulenpa, että noin 50 vuoden päästä kun nämäkin viimeiset sontasäkit ovat kuolleet, ahdasmielisyys ja homojen syrjintä ovat lähes historiaa.

        Sitten 50 vuoden päästä on kaikki miehet homoja ja naiset lesboja !


    • erehtynyt joskus

      Menneisyyden ikävien asioiden vatvomisesta, sillä tehtyjä, ei saa tekemättömäski.

    • bessie*

      No opas on lista... mikähän lie kohderyhmä, (ja millainenhan on listan laatija)

      Kohdista 2,3,7,8,11 ja 14 en missään nimessä halua luopua, ettei vain onnellisuuteni vähene. 12. kohdalla olisi vähentämisen varaa.
      Lopuista en voi LUOPUA.

      Tämä siis vain tuon näkyvissä olevan listan pohjalta, en nyt avaa linkkiä.

    • Rimmir tänään

      Olen onnellinen,
      eron myötä hävisivät kaikki nuo 15 elämää onnettomaksi tekevät aiheuttajat yksityiselämässä.

      Työelämässä ja yhteiskunnan kuuliaisena palvelijana on vaikeaa luopua numeroista 14 ja 15.

      • O - O

        @rimmir - 14: Yritän luopua parista riippuvuudesta, vaikka on pakko hyväksyä, että elämässä on paljon asiota, joihin ei voi itse vaikuttaa. Pitäisiköhän sitäkin kutsua riippuvuudeksi - en tiedä.

        15: Kun elän rehellisesti omaa elämääni, enkä tee kenellekään pahaa, veisaan viis siitä, mitä naapurit tai muut ihmiset ajattelevat siitä. Olen aina kieltäytynyt elämästä elämääni "muiden mukaan", vaikka yritän parhaani mukaan ottaa myös muut ihmiset huomioon, ja kunnioitan heidän oikeuttaan elää omaa elämäänsä omien arvojensa mukaisesti. - Yritän ainakin.;)


    • Koko pitkän ikäni olen noita työstänyt ja melkein kaikki on jo harteilta pois saatu.
      Joitain ei ole koskaan ollutkaan, itsetuhoisuutta eikä menneisyyden haikailua ainakaan.
      Jostain riippuvuudesta haluankin pitää kiinni, kun on niin ... :)

      Olen siis kohtalaisen onnellinen.

    • liukupate.

      Voisin luopua
      1. jättiveloista
      2. sen myötä pikavippikierteestä
      3. minulle annetuista sairauksista
      4. masennuksesta ja
      5. monen monituisista painajaisunista

      • ..................

        Millainen sika oletkaan, tapa sinä pikemminkin itsesi.
        Moni meistä tulee iloiseksi


    • Mitä on onni?
      Olen onnellinen nyt, ja se riittää.

      • huvittavaa

        Kunhan vanhenet kymmenen vuotta ehkä sitten tiedät enemmän.


      • huvittavaa kirjoitti:

        Kunhan vanhenet kymmenen vuotta ehkä sitten tiedät enemmän.

        Entä jos en vanhenekaan, jos kuolen vaikka tänään.
        Olsiko silloin huvittava ajatus olla onnellinen nyt?


      • O - O

        Sitä se varmaan on, ainakin minun mielestäni.

        Että osaa iloita hyvästään ja arvostaa onneaan.
        Suurikin on voi koostua pienistä pipanoista. Ellei niitä huomaisi, voisi ehkä elää onnettomana sitä suurta onnea odotellen.


      • miksi kysellä
        tulisilla kirjoitti:

        Entä jos en vanhenekaan, jos kuolen vaikka tänään.
        Olsiko silloin huvittava ajatus olla onnellinen nyt?

        Sittenhän tiedät mitä onni on jos nyt olet onnellinen.


      • miksi kysellä kirjoitti:

        Sittenhän tiedät mitä onni on jos nyt olet onnellinen.

        Kysemlempähän ihan mitä haluan.
        Kaikille ei riitä onneen se mikä minulle riittää.
        Itseasiassa juuri päin vastoin.
        Huomaan monen ihmisen valittavan siitä mikä minulle suo onnen.


      • O - O kirjoitti:

        Sitä se varmaan on, ainakin minun mielestäni.

        Että osaa iloita hyvästään ja arvostaa onneaan.
        Suurikin on voi koostua pienistä pipanoista. Ellei niitä huomaisi, voisi ehkä elää onnettomana sitä suurta onnea odotellen.

        Monet ihmiset suunnittelee kaikkea.
        Sitku ja sitku.
        Ja sitten niillä on myös toi mutku joka estää onnen.
        Onni täällä vaihtelee, niin se on.
        Jonain päivänä on erittäin onnellinen ja jonain taas ei.


      • hah hah hah
        tulisilla kirjoitti:

        Monet ihmiset suunnittelee kaikkea.
        Sitku ja sitku.
        Ja sitten niillä on myös toi mutku joka estää onnen.
        Onni täällä vaihtelee, niin se on.
        Jonain päivänä on erittäin onnellinen ja jonain taas ei.

        Hitto mitä fuulaa, jostain huuhaa kirjoista otettua skeidaa jota imbesillit kirjottaa herkkäuskosille. Miljoonasti kuultua ja luettua höpinää.


      • Naistenlehtiäkö luet
        hah hah hah kirjoitti:

        Hitto mitä fuulaa, jostain huuhaa kirjoista otettua skeidaa jota imbesillit kirjottaa herkkäuskosille. Miljoonasti kuultua ja luettua höpinää.

        Hukkaan on sekin lukuaika mennyt jos et ole ottanut opiksesi mitään. Jotkut käyttää järkeä, joku osaa huutaa vain puolesta tai vastaan.


      • Sillee 15+4
        tulisilla kirjoitti:

        Kysemlempähän ihan mitä haluan.
        Kaikille ei riitä onneen se mikä minulle riittää.
        Itseasiassa juuri päin vastoin.
        Huomaan monen ihmisen valittavan siitä mikä minulle suo onnen.

        Tulisilla ONNI = Suurta lämpöä ja rakkautta,anna Onnin tulla ja tunnin olla!


      • lukutaitoinen,,,
        Naistenlehtiäkö luet kirjoitti:

        Hukkaan on sekin lukuaika mennyt jos et ole ottanut opiksesi mitään. Jotkut käyttää järkeä, joku osaa huutaa vain puolesta tai vastaan.

        Opiksi voi lukemasa ottaa vaikka ei toistakaan muualta opittua.


    • älä vaivaudu

      Noista kun olet luopunut niin huomaat että onnellisuuden käsite ei ollutkaan niin yksinkertainen. Nuo ovat enemmänkin laiskan ihmisen lista asioista joita luulee voivansa jotenkin hallita ja kertoo kaipuusta jotakin kohtaan mitä luulee kutsuttavan onnellisuudeksi.

      Luulen että sinulle on aika helppo myydä asioita ?

      Eivätkä ihmiset edes oikeasti hae onnellisuutta vaan RAUHAA

      • 16+15

        Eikös se onnellisuus synny rauhasta. Tosi hyvä lista. Olen yrittänyt vähentää kaikkia mainitsemisia asioita. Vielä, kun muutkin huomaisivat sen niin olisi hyvä olla...


      • N
        16+15 kirjoitti:

        Eikös se onnellisuus synny rauhasta. Tosi hyvä lista. Olen yrittänyt vähentää kaikkia mainitsemisia asioita. Vielä, kun muutkin huomaisivat sen niin olisi hyvä olla...

        Millä tapaan tuokin ajattelee.


      • Rennosti ja kunnolla
        N kirjoitti:

        Millä tapaan tuokin ajattelee.

        16 15 oikeessa,Rauhasta Toivosta,niinhän se meni.näitä kaikkia pitäisi pystyä ajattelemaan, mitä olen sanonut toiselle ja mitä sillä saanut aikaan.


    • N

      Onnimannista maitopyörä

    • I hate this shit

      Tuo on häikäilemättömien vallanpitäjien salajuoni esittää että luopumalla kaikesta ja suostumalla vain järjestelmän orjaksi tulisi muka onnelliseksi! Muutosvastarintakin syntyy vain siksi että kaikki muuttuu AINA VAIN HUONOMPAAN SUUNTAAN P3RKELE!!!

      • Huonommaksi on menny

        Niinpä, maailma olisi niin paljon parempi jos istuisimme edelleen puun latvoissa hedelmiä, pähkinöitä ja toisiamme syöden.


      • I hate this shit
        Huonommaksi on menny kirjoitti:

        Niinpä, maailma olisi niin paljon parempi jos istuisimme edelleen puun latvoissa hedelmiä, pähkinöitä ja toisiamme syöden.

        80-luvulta lähtien on kaikki mennyt vain huonompaan suuntaan.
        Myönnän että huomasin vasta nyt tämän olevan 60 palsta, ehkäpä teidän lapsuudessa sitten istuitte puunlatvoissa banaaneja ja toisianne syöden...


      • Näkemyseroja
        I hate this shit kirjoitti:

        80-luvulta lähtien on kaikki mennyt vain huonompaan suuntaan.
        Myönnän että huomasin vasta nyt tämän olevan 60 palsta, ehkäpä teidän lapsuudessa sitten istuitte puunlatvoissa banaaneja ja toisianne syöden...

        Aloituskommentin jutut voi käsittää kahdella tasolla: yksilön, yksittäisen ihmisen näkökulmasta tai sitten yhteiskunnalliselta kantilta.

        Ihmisen sisäistä elämää, mielen puolta, henkistä kapasiteettia ajatellen luetelluista luopuminen on oiva keino kasvaa ja kehittää itseään. Kokeile vaan, yllätyt, kun löydät elämästä, maailmasta, yhteiskunnasta ... paljon hyvää ja parempaan päin menoa. Mieleltään ja hengeltään riippumaton ei ole "järjestelmän orja" eikä suostu siihen missään tapauksessa.

        Mutta esim. kriittisyydestä yhteisiä asioita / politikointia / yhteiskunnan asianhoitoa ja järjestelmiä kohtaan ei tule luopua. Eikä pelkkä yksi ääni vaalipäivänä riitä, pitäisi olla ja löytyä paljon enenmmän aktiivisuutta selvitellä, kysellä ja tietää asioista. Yhteiskunnallinen laiskuus ja muutosvastarinta tarkoittavat sitä, että ei ole tarvetta toimia, kun asiat ovat kunnossa ja hyvällä mallilla.


      • Shit I hate, too
        I hate this shit kirjoitti:

        80-luvulta lähtien on kaikki mennyt vain huonompaan suuntaan.
        Myönnän että huomasin vasta nyt tämän olevan 60 palsta, ehkäpä teidän lapsuudessa sitten istuitte puunlatvoissa banaaneja ja toisianne syöden...

        todella asiantuntevaa tietoa elämästä ihan lähihistoriassa. Herättää epäilyksiä kirjoittajan tietotasosta ja ajatelukyvystä.


      • Haluan muistaa tämän
        Näkemyseroja kirjoitti:

        Aloituskommentin jutut voi käsittää kahdella tasolla: yksilön, yksittäisen ihmisen näkökulmasta tai sitten yhteiskunnalliselta kantilta.

        Ihmisen sisäistä elämää, mielen puolta, henkistä kapasiteettia ajatellen luetelluista luopuminen on oiva keino kasvaa ja kehittää itseään. Kokeile vaan, yllätyt, kun löydät elämästä, maailmasta, yhteiskunnasta ... paljon hyvää ja parempaan päin menoa. Mieleltään ja hengeltään riippumaton ei ole "järjestelmän orja" eikä suostu siihen missään tapauksessa.

        Mutta esim. kriittisyydestä yhteisiä asioita / politikointia / yhteiskunnan asianhoitoa ja järjestelmiä kohtaan ei tule luopua. Eikä pelkkä yksi ääni vaalipäivänä riitä, pitäisi olla ja löytyä paljon enenmmän aktiivisuutta selvitellä, kysellä ja tietää asioista. Yhteiskunnallinen laiskuus ja muutosvastarinta tarkoittavat sitä, että ei ole tarvetta toimia, kun asiat ovat kunnossa ja hyvällä mallilla.

        Kiitos. Tämä kannattaisi lukea useampaan kertaan ja pitää mielessä.


      • Huonommaksi on menny
        I hate this shit kirjoitti:

        80-luvulta lähtien on kaikki mennyt vain huonompaan suuntaan.
        Myönnän että huomasin vasta nyt tämän olevan 60 palsta, ehkäpä teidän lapsuudessa sitten istuitte puunlatvoissa banaaneja ja toisianne syöden...

        80-luvustakin on kohta 2000 vuotta.

        Tuo valitus siitä että kaikki muuttuu huonommaksi osoittaa vain että onni on enemmän oman pään säätämistä kuin ympäristöön vaikuttamista, siis niitä keinoja joita aloituskin tarjoaa. Ruikuttaja luulee olevansa täydellinen ihminen epätäydellisessä maailmassa vaikka totuus taitaa olla toisinpäin.


      • Virallinen juttu
        Haluan muistaa tämän kirjoitti:

        Kiitos. Tämä kannattaisi lukea useampaan kertaan ja pitää mielessä.

        Mikä tämä?Kantsii lukea alkuperäinen,no se on sellainen että kaikki ot hatusta temmattu ns" nekaa" mitä jos siihen laittaisi vähän pos.tiivisemm.


      • Virallinen juttu
        Virallinen juttu kirjoitti:

        Mikä tämä?Kantsii lukea alkuperäinen,no se on sellainen että kaikki ot hatusta temmattu ns" nekaa" mitä jos siihen laittaisi vähän pos.tiivisemm.

        Sorry, kirjoittaja NÄKEMYSEROJA on puhunut totta,pahoittelen (virallinen j)


      • I hate this shit
        Huonommaksi on menny kirjoitti:

        80-luvustakin on kohta 2000 vuotta.

        Tuo valitus siitä että kaikki muuttuu huonommaksi osoittaa vain että onni on enemmän oman pään säätämistä kuin ympäristöön vaikuttamista, siis niitä keinoja joita aloituskin tarjoaa. Ruikuttaja luulee olevansa täydellinen ihminen epätäydellisessä maailmassa vaikka totuus taitaa olla toisinpäin.

        Selittelysi ei muuta sitä faktaa miksikään että 1980-luvulla kaikki oli tavallisen ihmisen kannalta paremmin. Vain www puuttui mutta muita tietoverkkoja oli kyllä jo olemassa jonne pääsi vaikka Commodore 64:lla.


      • Leukaperät rennoiksi
        Shit I hate, too kirjoitti:

        todella asiantuntevaa tietoa elämästä ihan lähihistoriassa. Herättää epäilyksiä kirjoittajan tietotasosta ja ajatelukyvystä.

        Hupsista! ja omako ajattelukykysi on huippua? Tietotasosikin herättää hieman
        epäilyjä. Hampaat irvessä et mitään saavuta etkä sitä tietotasoakaan juuri nosta.
        Helitä vähän ja ota rennomin. Elä ja anna toisten elää...


      • Ei kannata vihata
        I hate this shit kirjoitti:

        Selittelysi ei muuta sitä faktaa miksikään että 1980-luvulla kaikki oli tavallisen ihmisen kannalta paremmin. Vain www puuttui mutta muita tietoverkkoja oli kyllä jo olemassa jonne pääsi vaikka Commodore 64:lla.

        Vihaa ihan vapaasti: verisuoni katkeaa aivoissa mukavasti!
        Ehkä silloin helpottaa. Mennyt on mennyttä Elämä on tässä ja nyt.
        Vanhoja märehtimällä ei pääse mininkään - hautaan tietty kumminkin...


    • Miksi - ?

      Kaikki miinustukset kertonevat, että ymmärrys ei yllä.

      • Muistellaanpa

        Eivät ne kerro kuin siitä että se yksi joka keksi mistä niitä saa viesteihin syötettyä on taas huomionkipeällä tuulella.


      • Kantimilla

        Hai eivätkä kaikki ihmisetkään riitä,jos joukolla luovumme ihmisyydestämmekin.


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Muistellaanpa kirjoitti:

        Eivät ne kerro kuin siitä että se yksi joka keksi mistä niitä saa viesteihin syötettyä on taas huomionkipeällä tuulella.

        Hää ei taida nukkua olleskaan, kun miinuksia tulee sellaisella vauhdilla, että
        heikottaa.


      • Niin nähty
        !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Hää ei taida nukkua olleskaan, kun miinuksia tulee sellaisella vauhdilla, että
        heikottaa.

        Nyt sekin selvisi. Tämähän on ylläpidon oma täky, etusivulle nostettu, ja ne voivat miinustella ihan rajoituksista piittaamatta.


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Hää ei taida nukkua olleskaan, kun miinuksia tulee sellaisella vauhdilla, että
        heikottaa.

        Jaahah arvasinhan minä, että miten tässä käy. Noh mitäpä tuosta ja noista mun miinuksista. Sinä siellä joka silmät tapillaan vaanit näitä kirjoituksia, otappa
        nokoset välillä.

        Taitaa tulla lisää miikkoja tästäkin hyvästä, vaan jos se tekee onnelliseksi,
        niin siitä sitten vaan kikkailemaan.

        Kannattaa jättää omaan arvoonsa nuo.


      • Silmät auki
        Niin nähty kirjoitti:

        Nyt sekin selvisi. Tämähän on ylläpidon oma täky, etusivulle nostettu, ja ne voivat miinustella ihan rajoituksista piittaamatta.

        Näyttää olevan niin että useimpiin uusiin viesteihin on automaattisesti lyöty -69, saa nähdä vaihtavatko nyt tuota automaattista miinuslukua johonkin suuntaan kun tähän tämän laitoin.


      • perkel*
        !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Jaahah arvasinhan minä, että miten tässä käy. Noh mitäpä tuosta ja noista mun miinuksista. Sinä siellä joka silmät tapillaan vaanit näitä kirjoituksia, otappa
        nokoset välillä.

        Taitaa tulla lisää miikkoja tästäkin hyvästä, vaan jos se tekee onnelliseksi,
        niin siitä sitten vaan kikkailemaan.

        Kannattaa jättää omaan arvoonsa nuo.

        69 tuntuu kiinostavan tätä torvelo mulkeroa, kun yhellä jos toisella
        on tuo miinusluku. Tuollaselta pitää lyödä tietsikka navetan kivijalkaan....


    • Y-hym

      15 on ainakin sellainen, josta ei tartte luopua, koska en mene virran mukana.
      Eli jos joku toinen laskee housuunsa, niin miksi minunkin pitäisi kus*a.

      Ja on noissa muitakin, kuten 1,2,8 ja13. Liika tiukkapipoisuus syö hermoja, joten
      koitan välttää viimeiseen hengenvetoon asti näitäkin.

      • Y-hym

        Pääsenköhän minä ylittämään sadan, ei taida joku tykätä, kun osaan
        ottaa lunkisti joitain asioita. Hoh hoijaa vaan.


    • pupu ja käpy

      minä olen luopunut työstä 57v risat-ikäisenä vavaaehtoisesti, kiire ei ole ollut koskaan sen nykyisessä merkityksessä, olen luopunut ns. ystävistä, jotka ei kuitenkaan aitoja olleet.Kade en ole koskaan kelleen ollut, paitsi Kaari Utriolle, koska hän on saanut lapsuudessaan olla kirjojen ympäröimänä ja lukea niinpaljon kuin on halunnut, enää en ole hänellekään.Tyhjänpäiväisiä sukulais suhteita olen karsinut, siis niitä joilleolisin vain rahan antaja tulevaisuudessa, mielummin rahoitan paikkakuntani eläinsuojelutoimintaa.Mutta on 3 joista en luovu, puolisoni, kotini ja kissani... muu joutaa mennä.. saapa nähdä paljonko miinuksia tulee, luulen että kaikkia muita enemmän.

    • happyface67

      Tuos on itseasias listas asioita joista olen onnekseni päässyt irti ja sitten niitä joita olen jo pitkään yrittänyt laimentaa.. Kestää vielä pitkään kunnes saan nekin ajatusmallit mielestäni pois.
      Mutta tuo ei takaa onnellisuutta tai täydellisyyttä. Ehkä parhaimmillaan vain rauhan.

    • N

      Mistä moinen.?

    • villikizza

      Hyvä lista. Voisi laittaa vaikka jääkaapin oveen. En tiedä tulisiko minusta noiden luopumisen myötä onnellinen, mutta löytäisin varmasti sisäisen rauhan. Ja kyllä, haluaisin luopua noista kaikista, sillä se myrkyttää tämänhetkisen elämäni.

    • N

      Voisimpa sanoa.

    • Revisori

      Listassa luetellaan seuraavat:
      1. Luovu tarpeesta olla aina oikeassa
      2. ... hallita kaikkea
      3. ... syyllistämisestä
      4. ... itsetuhoisesta ajattelutavasta
      5. ... rajoittavista luuloista
      6. ... valittamisesta
      7. ... turhasta kriittisyydestä
      8. ... tarpeesta tehdä vaikutus
      9. ... muutosvastarinnasta
      10. .. leimaamisesta
      11. .. peloista
      12. .. tekosyistä
      13. .. menneisyyden haikailusta
      14. .. riippuvuudesta
      15. .. elämästä elämääsi muiden mukaan.

      Tämä on taas tätä "Konsten atta vara snäll osastoa" eli olet posiiivinen ja joustava ja nöyrä niin menestyt...

      Mitä on "turhasta kriittisyys"?

      Tai " muutosvastarinta"?

      Joo, silla aikaa kuin poiittinen ja taloudellinen eliitti huseeraa mitä vaan, niin meidän pitäisi keskittyä itsemme tuunaamiseen, jep, jep.. sitä voisi kutsua vaikka psyykkiseksi totalitarismiksi.

      • Natsa 13+20

        Ei kannata yrittä edes,silloin sinua viedään kuin pässiä narussa.(kaikista)Riippuvuus voi olla vaikka kuntoiluun hyvä, ja oikeassa pitää aina olla!


    • piiskuliisu

      1. Huono työyhteisö
      2. Ajanpuute puolison ja lasten kanssa
      3. Suurten projektien välttely
      4. Elämän äkkikäännösten pelko

      Menee romukoppaan tänä talvena. :)

      • piiskuliisu

        5. Syy on aina minussa -ajattelu


      • KARJALAN POIKA
        piiskuliisu kirjoitti:

        5. Syy on aina minussa -ajattelu

        Niihän ne nuo kaikki 15, en poista mitään mikä on luoja luonut


    • tiinaex...

      no olipas miinustajien paratiisi tämä aloitus turha ottaa kantaa koko asiaan...

    • Synnit anteeksi

      Teidän pitäis ymmärtää, että kun luovutte kaikesta pahasta niin se on kutsu ylhäältä, ja kun siihen kutsuun tartutte tosissaan, niin paluuta entiseen ei sitten enää ole. Uskallatko kokeilla? Suositten.

    • Jopa on hurskastelua.

      • ihmisessä

        synti istuu kuin ihotauti..


      • Kivi kengässä
        ihmisessä kirjoitti:

        synti istuu kuin ihotauti..

        Olipa kamalaa, jos joskus kaikista synneistä pääsisi. En tiedä mitään kamalampaa kuin täydellinen ihminen, tai sellaisek itseään luuleva.
        Aletaanko heitellä kiviä?


      • seeis
        Kivi kengässä kirjoitti:

        Olipa kamalaa, jos joskus kaikista synneistä pääsisi. En tiedä mitään kamalampaa kuin täydellinen ihminen, tai sellaisek itseään luuleva.
        Aletaanko heitellä kiviä?

        Tsot tsot tykkänään. Eipä pidä heitellä toisia kivillä, kun itse istuu lasikaapissa.


    • tgerterh

      Minä olen luopunut listan mainitsemista asioista jos niitä nyt koskaan ollutkaan.

    • Nykyaikamies

      Oma listani:

      1. Kännykät
      2. Internet
      3. Rahan palvominen
      4. Kiire

      • Hei kunnon mies

        Minäkin luopuisin noista edellä mainituista, varsinkin 1 ja 2 ja kireistä pakaroista,ja tietysti antamasta rahaa pa.sille maille.


    • N - E

      Siinähän hyvä lista inhimillisistä luonteenviosta, ei kuitenkaan varsinaisista kuolemansynneistä vielä.
      Jos haluaa itseänsä pettää niin silloinhan nuo koskevat muita mutta ei varsinaisesti itseä :)

      Jos taas osaa vähänkin olla itselleen rehellinen, niin löytyyhän noistakin niitä vikoja itsestään.
      Selvästi itseäkoskevia luonteenvikoja oli noista 5 kpl. jotka on tiedostanut jo kauan sitten, mutta niin ne vaan on seurannut sitkeesti mukana.

    • some11111

      En voisi kuvitella olevani yhtään onnellisempi kuin nyt olen. Mieleni ja sydämeni täyttää rauha ja rakkaus tätä planeettaa, Luojaa, ja kaikkeutta kohtaan.
      Tiedän, että elämä jatkuu ikuisesti vielä senkin jälkeen kun fyysinen kehomme kuolee. En usko, vaan tiedän sen. Niin tiedätte myös te, suurin osa ihmisistä on vain unohtanut sen. Samalla tavalla kun ihmiset unohtavat oman syntymänsä, he unohtavat kaiken mitä oli ennen tätä elämää. Sielumme muistaa jokaisen hetken ikuisuudessa. Ja jokainen voi löytää muistonsa uudelleen.

      Et ole ihminen, jolla on sielu. Olet sielu, joka hetkellisesti asuttaa ihmisruumista.

      Olemme yhtä toistemme, Luojan ja kaikkeuden kanssa.

    • KirPa69

      Lista on aivan oikeansuuntainen eli noista asioista tapahtuva tietoinen auttaa varmasti. Toinen asia on se, että ei ole aivan yksinkertaista antaa elämän kantaa tai ts. luottaa Jumalan pitävän huolta lapsistaan. Joillakin ei ole itsellään sellaista luottamusta ja se on päästävä kokemaan tai oppimaan.

    • onnellinen mies.

      Ihminen, siis mies, ei tarvitse muuta kuin pimppiä, tarvittaessa tupakkaa ja viinaa kohtuullisesti. Se on onnellisen elämän salaisuus. Ja matkustelua sopivasti. Töistä enää viis.

      • Hei Kunnon mies

        Sama juttu,ei tupakkaa ja viinaa, kessua jos saa joskus tupakoida, sekin on aivan harvinaista!


    • tyrskytär

      tuota listaa olen harjoitellut kymmenisen vuotta saavuttamatta täydellisyyttä mutta paljon on hyödyttänyt omaa elämää perhettä ja parisuhdetta varsinkin. kannattaa kokeilla varsinkin toistuvissa riidoissa puolison kanssa- murra kaava ja reagoi toisin kuin automaattisesti tekisit

      • Karjalan poika

        Hei ,lukasin tuon sun viestin älä anna väkivallalle tilaa,hyvä kun puhuit


    • Antrasman

      Voisin luopua töissä käymisestä, jos vain saisin rahaa ruokaan ja asumiseen jotenkin helpommalla. Lottovoittoa odotellessa.

    • JK

      VAI NIIN!

    • Jokainen tulkitsee lukemaansa omalla tavallaan, omista näkökulmistaan.

      Vastaan kysymyksiisi omastani:

      Mitä on turhasta kriittisyydestä luopuminen?
      Kysymyksessä on tarkoitus painottaa sanaa, turha. Se ei kehota luopumaan kriittisyydestä.

      On paljon ihmisiä, jotka suhtautuvat elämässään kaikkeen kriittisesti ja kiinnittävät aina huomiota vain negatiivisiin yksityiskohtiin.
      Moni upea suomalainen tarkastelee itseäänkin armottoman kriittisesti, erityisesti omaa ulkonäköään. Ihminen keskittyy havaitsemiinsa pieniin epäkohtiin, eikä näe upeaa kokonaisuutta, jota monet ihmiset ihailevat ja saattavat nähdä erityisen viehättävinä juuri ne samat pienet "epäkohdat".
      Ellei näe kokonaiskuvaa, pieniin turhiin yksityiskohtiin keskittynyt kriittisyys voi estää useinkin toteuttamasta jotain suurta, jolla saattaisi olla laaja-alainen positiivinen vaikutus vaikkapa "maailman parantamisessa" tai omaan ja lähiympäristön ihmisten elämään.

      Yksi esimerkki turhasta kriittisyydesta: Joukko ihmisiä palaa yhteiseltä matkalta ja purkaa yhdessä kokemuksiaan. - Kun joku kertoo nauttineensa joka solullaan ja kuvailee kohokohtia innostuneesti, Turhan Kriittinen keskeyttelee jatkuvasti ja nostaa joka kohdassa esille jonkin pienen, pienen yksityiskohdan, joka on tehnyt hänen omasta kokemuksestaan "kertakaikkiaan sietämättömän".

      Mitä on muutosvastarinta?
      Monen ihmisen perusluonteeseen kuuluu kaikkien eteen tulevien uusien asioiden ja muutosten vastustaminen. Se on tyypillistä täydellisyyden tavoittelijoille. Kun suhtautuu kaikkiin muutoksiin ja uusiin asioihin epäluuloisesti, ne usein pelottavat - alkuun. Usein mielipide saattaa muuttua, kun tutustuu tai on pakko tutustua asiaan, saa lisää tietoa ja ehkä omakohtaista kokemusta.

      Jos muutosvastarinta on hallitseva tekijä, se saattaa estää hyviä muutoksia, uusia toimintamalleja ja monia hyviä asioita toteutumasta ihmisen elämässä. Se voi muodostaa esteitä ja hidasteita uusien asioiden oppimisessa esim. työpaikalla.

      Jos katselee asioita avoimin silmin ja perehtyy ilman vastarintaa muutoksiin, pystyy arvioimaan niitä kriittisesti ja tarkastelemaan ennakkoluulottomasti. Moni aluksi vastarintaa herättänyt uudistus saattaa tarjota sitä vastustaneellikin monenlaisia etuja.

      Objektiiviset arviot, aiheellinen kritiikki ja huonojen muutosten perusteltu vastustamien ovat kokonaan eri asia. Niiden avulla kehitetään asioita - ja joskus maailmaakin - paremmaksi.

      Mielestäni jokaisen aktiivisen toimijan kannattaisi pysähtyä hetkeksi pohtimaan, perustuuko oma näkemys ehkä turhaan kriittisyyteen tai muutosvastarintaan.

      Olen huomannut, että joskus on parempi avata suunsa vasta pohtimisen jälkeen tai pyytää miettimisaikaa, jotta pystyy vaikuttamaan asioihin positiivisesti harkituilla kriittisillä ja muutosehdotuksen yksityiskohtia vastustavilla näkökohdilla. - Iloitsen siitä, että voin myös nauttia kauniista maisemasta keskittymättä siinä näkemääni pieneen, oikeastaan merkityksettömään epäkohtaan.

      Olen jo kauan yrittänyt oppia olemaan positiivinen, kiltiksi ja nöyräksi en haluaisi koskaan muuttua. - Ystävällisyys on toinen juttu.;)

      • Sinulla on orvokki jäänyt opettamisen työnkuva päällensä. Tiedät kuten itsekin tiedän, että opettaja on opettajam, eikä välttämättä toimi omassa elämässään opettamiensa periaatteiden mukaan.


      • O - O
        korpikirjailija kirjoitti:

        Sinulla on orvokki jäänyt opettamisen työnkuva päällensä. Tiedät kuten itsekin tiedän, että opettaja on opettajam, eikä välttämättä toimi omassa elämässään opettamiensa periaatteiden mukaan.

        Olisi varmaan kammottavaa, jos kuvittelisi saavuttaneensa täydellisyyden, eikä löytäisi enää mitään kehittymisen tai kehittämisen tarvetta elämässään. Jos minulle kävisi niin, silloin olisi mielestäni sopiva aika heittäytyä vuoteeseen ja jäädä odottamaan kuolemaa.

        Erilaiset mielipiteet ja näkemykset rikastuttavat missä tahansa ympäristössä keskustelua - joskus elämääkin. Luulen, että sinä olet ehtinyt täälläkin rikastuttaa monien elämää erilaisilla ajatuksillasi, tekemisilläsi ja asioilla, joista olet kirjoittanut. Olet pysähdyttänyt erityisesti kirjoituksiisi kriittisesti suhtautuvat - elleivät ole vain oman huvinsa vuoksi ryhtyneet räksyttämään.;)

        Jos joku kokee näkevänsä keskustelijoiden joukossa opettajan ja haluaa ryhtyä opettamaan tätä, ei sekään ole kiellettyä - mutten luule sen rikastuttaa aiheesta käytävää keskustelua.


      • O - O

        Edellinen kommetti oli tarkoitettu vastaukseksi Revisorille, mutta näkyi eksyneen matkalla.


    • Minä haluaisin luopua peloista, tekosyistä ja muutosvastarinnasta.
      Itsetuhoisesti en ole koskaan ajatellut käyttäytyväni.

    • ei tuosta täydelliseksi tule sillä silloinhan olisi nro 1 heti tarpeeton?
      Mutta noiden jonkinlaisella järkiperäisellä käsittelyllä varmaan elämästä tulisi rutkasti helpompaa itsen lisäksi kaikille läheisille :)
      Voisin itse yrittää ajatella asennettani näin:
      Mitä mieltä olen orvokista, onko se täydellinen, onko väri se ainoa oikea, pitäisikö sen muistuttaa enemmn päivänkakkaraa vai pitäisikö sen ollakin ruusu? Miten se parhaiten saa valoa taistellessaan olostaan. Pitäisikö sen olla ainoa lajike vai ....
      Onko sen vika että se on orvokki ja sen värinen?
      Mitä merkitystä on sen kasvuympäristöllä siihen miltä se näyttää ja miten hyvin se voi, onko sen lähellä muita samanlaisia kukkia paljon vai vähän jne...
      Nyt samankaltaista voisi liittää meihin ihmisiin että mitä teemme ja voimme tehdä itse ja mikä liittyy ympäristötekijöihin jne...
      Äsh, en ihan osaa kuvata mutta olemme mitä olemme.

    • en mistää lisää vaan

      haluun kaikkea mahdollista !


      En mistään halua luopua,

      koko loppuelämä on edessä !

      menneisyys on menny minulta kysymättä lupaa !

    • piupalipaula.

      Enpä tiedä, olisinko valmis luopumaan mistään? Kaipa tunteet ja tuntemukset on luotu ihmisille tunnettaviksi?
      Kunhan ne pysyvät järjen rajoissa, eikä mistään tule elämää tärkeämpi pakkomielle.
      Kukin on meistä toisestaan poikkeava, kaikki nuo asiat ovat kaikissa meissä, kellä joku niistä määrää, hienosyisinä niitä on jok'ikisessä, niin uskon.

      Jos noista kaikista kokonaan luopuisin, olisinko edes ihminen?
      Epäinhimillisyys itselleni siitä tulisi mieleen, kun en ole ollenkaan pyhimysten sukua.

    • tässä jotain5464

      No en usko, että kaikista pystyy luopumaan enkä usko täydellisyyden tarpeeseenkaan. Vaan enemmänkin, että kannattaa pyrkiä parempaa ja joissain tilanteissa tunnistaa omat huonot puolensa ja vaan antaa olla...

      1. Luovu tarpeesta olla aina oikeassa -> Mulla on tässä esim. huono puoli. Mä olen ihan oikeasti hyvin usein oikeassa, siis semmoisissa asioissa, missä voi olla. Johtuen siitä, että mä olen hirveä tietoimuri, tykkään tietää, opiskella, olen älykäs... Mutta. Olen huomannut, että pitää jättää tilaa myös uskolle, ja sille, ettei vaan tiedä, tai sille, ettei sillä oikeastaan ole edes väliä. Mä yleensä haluan tietää, perustella, perustelut jne. mutta olenpa havainnut, että menen joskus liian pitkälle siinä. Eli jos en haluaisi tietää ja olla oikeassa, olisin paljon tietämättömämpi ja en ehkä välittäisi totuudesta, mutta siinäkin voi mennä liian pitkälle!
      Parisuhteessa/ystävien kanssa etenkin, kannattaa vaan olla joskus ennemmin onnellinen.

      2. ... hallita kaikkea
      3. ... syyllistämisestä
      4. ... itsetuhoisesta ajattelutavasta
      5. ... rajoittavista luuloista -> Joo, jos ne liikaa rajoittaa. Mutta ihminen ON epäluuloinen, luonnostaan, toisiaan kohtaan... ja hyvästä syystä! Jos tarkkailet kädellistä apinarotua "ihminen", hänellä on kyllä kaikki hyvät syyt ollakin vähän rajoittunut :D

      6. ... valittamisesta -> Suurimmasta osasta. pitäisi enemmän olla kiitollinen tai yrittää. Mutta kyllä joskus saa oikeasti valittaa.

      7. ... turhasta kriittisyydestä
      8. ... tarpeesta tehdä vaikutus

      9. ... muutosvastarinnasta -> Tää olisi virhe! Työpaikoillakin usein intoillaan vaan muutoksista, ja ne vastarannan kiiskit omaa tosi tärkeän tehtävän: jarrut. Kaikki muutokset EI ole hyviä ja usein muutoksen haluajat erehtyvät sitten taas tekemään muutoksia muutoksien takia: älä ala tekemään ongelmia, jos niitä ei ole, ei sellaista tarvitse korjata, mikä ei ole rikki.
      Joskus muutosvastarinta voi olla järjen ääni tai myös tarvittava jarru, että kaikki ehtii sopeutua. Muutos vastarinta voi olla toki liiallista, kaikkeen kohdistuvaa ja kaiken tukahduttavaa, mutta tukahduttavaa voi olla liika muutosintoilukin.

      10. .. leimaamisesta -> Itsesi ja muiden. Leimaaminen on tosi rasittavaa "sä olet sitten sitä!" ja tätä kanssa. Tosi moni täälläkään ei opi vuosienkaan jälkeen keskustelemaan. Riittää että joku on eri mieltä ja aikuiset ihmisetkin on toitottamassa toisilleen leimoja "sä olet vissiin semmonen sitten kun ajattelet noin!" ja muuta, veetuilua ja epäasiallisuuksia. Leimaaminen ulkonäön perusteella on myös tosi rasittavaa. Saa olla ennakkoluuloinen, mutta pitää haluta ottaa selvää, eikä toimia luulojensa, pelkojensa ja kaikkitietävyytensä perusteella... Joten tässä yhdistyy monta muutakin asiaa, mitkä pitäisi pyöristää kulmistaan.

      11. .. peloista -> Mahdotonta eikä suotavaa. Pelko on itsesuojeluvaiston ja henkiinjäämisen perusta.

      12. .. tekosyistä
      13. .. menneisyyden haikailusta
      14. .. riippuvuudesta
      15. .. elämästä elämääsi muiden mukaan. -> No, joo. Tää taitaa olla kaikkein selvin, että kyllä, itse pitää elämäänsä elää. Harva vaan tekee niin.

      En kaikkiin laita mitään, tulee niin pitkä juttu, mutta tässä muutamia. Täydellisyyttä ei tarvitse tavoitella. Kaikista noista asioista ei voi eikä pidä luopua kokonaan. Osaan niihin kätkeytyy myös vahvuuksia.

    • 1. Luovu tarpeesta olla aina oikeassa / mut mie olen melkein aina oikeassa.
      2. ... hallita kaikkea / mahdotonta hallita kaikkea. vaiks haluaisi.
      3. ... syyllistämisestä / silloin syyllistetään kun on aihetta.
      4. ... itsetuhoisesta ajattelutavasta / rakastan senverran itseäni, ettei ajatus tule edes mieleen.
      5. ... rajoittavista luuloista / ennakkoluulo?? pois se minusta.
      6. ... valittamisesta / harvemmin kun ei ole kohdetta kenelle valittaisi.
      7. ... turhasta kriittisyydestä / myönnetään välillä syyllistytään.
      8. ... tarpeesta tehdä vaikutus / mä oon mikä oon ja muuksi en muutu.Jos ei tällaisena kelpaa, niin antaa olla.
      9. ... muutosvastarinnasta / maailma muuttuu me sen mukana.
      10. .. leimaamisesta / sitä ei pidä harrastaa.
      11. .. peloista / mörököllit on pelottavia.. jospa siitä pelosta pääsee kun oikein yrittää.
      12. .. tekosyistä / sanotaan mielummin suoraan kun valkoisia valheita.
      13. .. menneisyyden haikailusta /ei ole mitään haikailtavaa.
      14. .. riippuvuudesta / kahvista ja sikarista ei voi luopua, niistä olen riippuvainen.
      15. .. elämästä elämääsi muiden mukaan./ Camel bootsit on jalassa, joten niillä mennään jatkossakin.

      Ei paha =)

      • Tällähetkellä onnellisempi kuin koskaan.


      • rva_auervaara kirjoitti:

        Tällähetkellä onnellisempi kuin koskaan.

        hheheh jos on oikein onnelinen, niin kyllä valkotakit hakee pois:DD


      • jukkis-mies kirjoitti:

        hheheh jos on oikein onnelinen, niin kyllä valkotakit hakee pois:DD

        Tarkkailunalaisena tässä ollaankin =))


      • Puskainen ihailija..

        Kyllä niin ketuttaa. On se niin vaikeaa. Joutuu lukemaan täällä sellaisen ihmisen tekstiä, joka on saavuttanut tasapainon itsensä kanssa. Ja onnellinenkin vielä. - Pakko lähteä ulos ja lenkille. Etsimään omaa tasapainoa, ennen kuin jatkaa lukemista.;)


      • Puskainen ihailija.. kirjoitti:

        Kyllä niin ketuttaa. On se niin vaikeaa. Joutuu lukemaan täällä sellaisen ihmisen tekstiä, joka on saavuttanut tasapainon itsensä kanssa. Ja onnellinenkin vielä. - Pakko lähteä ulos ja lenkille. Etsimään omaa tasapainoa, ennen kuin jatkaa lukemista.;)

        Snadit lenkit voi jeesata ketutukseen ;) Eikai se pakko oo..pikkuneuvo.. kun näet meikäläisen nikin niin simmut kiinni ja mene pari kerrosta alaspäin. Juu balansissa ollaan.. pikkuasiat tekee jo onnelliseksi ;) Katos katos.. me ollaan samiksia, kun on miikkoja yhtäpaljon... Haitenneeko miikat, no ei tulloo vaan onnellisemmaksi mitä enemmän niitä tulee =))


      • rva_auervaara kirjoitti:

        Tarkkailunalaisena tässä ollaankin =))

        no juu minulle kerran yks alalla oleva sanoi, jos sinua alkaa kotona ja työpaikalla kamerat valvomaan, on tilanne menettetty.;))


      • jukkis-mies kirjoitti:

        no juu minulle kerran yks alalla oleva sanoi, jos sinua alkaa kotona ja työpaikalla kamerat valvomaan, on tilanne menettetty.;))

        täällä on yhdistetty työpaikka ja koti.. riistakameroita ei ainakaan oo..Mut pitää alkaa tutkailemaan jos jossain on vaiks piilossa joku pieni.. Siinä sitä realityohjelmaa sitten onkin jälkikasvulle ja matka parantolaan voi alkaa..


      • Puskainen ihailija
        rva_auervaara kirjoitti:

        Snadit lenkit voi jeesata ketutukseen ;) Eikai se pakko oo..pikkuneuvo.. kun näet meikäläisen nikin niin simmut kiinni ja mene pari kerrosta alaspäin. Juu balansissa ollaan.. pikkuasiat tekee jo onnelliseksi ;) Katos katos.. me ollaan samiksia, kun on miikkoja yhtäpaljon... Haitenneeko miikat, no ei tulloo vaan onnellisemmaksi mitä enemmän niitä tulee =))

        Sanaton ihailuni, rva Auervaara. Ja miikkojakin tulee vakiosumma. Röyh.
        Lenkkihiki on pesty. Hyviä ajatuksia nousi alitajunnasta, koska meikkä ei pelkää omia ajatuksia. Ei tarvitse suojatua korvanapeilla. Mykistyneenä.


    • RosaLiiin

      Aikas inhimillisiä juttuja.
      Tähän ikään mennessä olen oppinut hallitsemaan noita kaikkia sopivassa suhteessa.

      Tylsää pyrkiä elämässä täydellisyyteen, heikkouksia on ja tulee olemaan.
      Ei onnellinen elämä ole täydellisyydestä kiinni.
      On hienoa jos elämästä voi aina jotain oppia.

      Tänään pelkäsin ukkosta, keksin hyvän tekosyyn, etten lähtenyt lenkille ja herkuttelin...

    • Pirre*

      En tiedä oisinko onnellisempi, vaikka olisin karsinut nuo kaikki, - ja mikä se onni olisi/on, onko se joku eufoorinen olotila joka jatkuu vuodesta toiseen, eikö sisäinen rauha ole jo jotain onnen tapaista..

      11. ja 15 voisivat joutaa.. sen jälkeen kun luin tuon linkin sisältämän artikkelin terminaalivaiheen potilaitten elämän tilityksistä..

      • O - O

        Hyvä kysymys. Maalasitpa todellisen kauhukuvan. Elämä jatkuvassa huumaantuneessa onnen tilassa kuin pilven päällä leijuen, ilman nousuja ja laskuja, ilman ala- tai ylämäkiä, ilman surun tai onnen kyyneleitä, ilman...

        Tuo mieleeni yhden kauan sitten käydyn keskustelun, jossa joku maalaili näkemystään kuoleman jälkeisestä elämästä taivaassa, paratiisissa, tms. paikassa juuri tuohon tyylin. Puoliksi leikillään käyty keskustelu sai monet kertomaan, että valitsisivat mieluummin alakerran kuin kuvatun - jos kuva muutoin vastaisi omaa näkemystä.

        Luulen, että sellaisen ihmisen, joka on saavuttanut tasapainon itsensä kanssa, on helpompi arvostaa muita ja löytää tasapaino myös muiden ihmisten kanssa.


      • O - O

        Mainitsemistasi listanumeroista on kai omaan elämääni vaikuttanut eniten juuri tuo "11. peloista luopuminen".

        Kaikista niistä peloista, jotka olivat rajoittaneet lapsuudesta lähtien elämääni monella tapaa. Suojelumielessä niitä taidettiin istutella monille muillekin lapsille aikoinaan, ja osa oli syntynyt sattumusten summana.

        Näissä asioissa en voi puhua luopumisesta, vaan omasta tarpeesta päästä kaikista fobioista eroon, ja pelkojen voittamisesta vähitellen pienin askelin, ymmärtäväisten läheisten tuen avulla.

        Pentuiässä pelkäsin monia asioita: pimeää, mahdollisesti yksin ollessa kotonakin esiin tulevia mystisiä uhkia, liikkumista yksin metsässä varsinkin hämärtyessä, yms. uhkatilanteita. (vrt. Grimmin sadut)

        Pimeää pelkäsin ulkona vähän vielä aikuisenakin.
        Se ei ollut kaupunkilaistytöille harvinaista, ja mökillä moni aviomies naureskeli, että miksi ihmeessä pitää lähteä katsomaan, kun vaimo lähtee puuceehen tai puskan juurelle. - Muistan myös miten pieni tyttäreni sanoi kerran: "Äiti, minä voin pitää sinua kädestä", kun olin kieltäytymässä valitsemasta kotimatkalle valaitsematonta kävelytietä.

        Rakastin eläimiä, mutta varhaislapsuudessa iskostunut pelko istui sitkeässä. Halusin voittaa sen, ja onnistuin vasta nuorena perheenäitinä sen voittamaan, edeten vähitellen pienistä aina vaan suurempiin eläimiin.

        Korkeanpaikankammo. Lopullinen voittaminen onnistui vasta joskus 50. ikävuoden aikoihin.

        Terve pelko on hyväksi ja liittyy itsesuojeluvaistoon, siitä en halua luopua.
        Koen vähemmän terveistä peloista eroon pääsemisen vapauttaneen minut nauttimaan monenlaisista asioista, ja tarjonneen positiivisia elämyksiä monella alueella. Viimeisen voiton tultua käytännössä koetelluksi ja todistetuksi (itselleni), olo tuntui todella riemukkaalta.


    • onnentyttönen

      Jos luopuisimme syyllistämisestä, ap ei saisi syyllistää esim. 5-vuotiaan lapsenlapsensa raiskaajaa tai äitinsä raakaa murhaajaa. Olisiko ap siihen valmis?

      Ilman rajoittavia luuloja, unohtaisimme ehkä myös luulomme siitä, että tuli polttaa, veteen voi hukkua, sähköstä voi saada sähköiskun jne. Meistä tulisi kuin äärimmäisen lobotomian läpikäyneitä "hetken lapsia", joilla ei ole lainkaan muistijälkiä. Valittamisen ja kriittisyyden puutteessa kaikki epäoikeudenmukaisuus ja vääryys saisi rehottaa, ja vähä siitä välittäisimme. Vaikka vieressämme tehtäisiin mitä tahansa julmuutta, kohauttaisimme olkiamme ja hymyilisimme autuaana omaa ihanaa oloamme ilman valittamista ja kriittisyyttä. Jostain saapuisi siihen sitten muutosta haluava tyyppi ja alkaisimme opettaa hänelle kuinka muutosvastarinnasta pitäisi luopua ollakseen onnellinen. Ilman pelkoja, olisimme kuolleita hyvin pian. Ilman riippuvuutta muista ihmisistä samoin... Muiden mukaan elämättä jättäminen tekisi meistä vainajia myös: ihmisen on ainakin elettävä luonnon mukaan, jos ei muiden mukaan jollain yksin asuttamallaan saarella asuisikaan....

      Ei, en edes halua päästä eroon noista. Sen sijaan olen jo aikaa sitten päässyt eroon - jos koskaan olen niissä kiinni ollutkaan - typeristä, amerikkalaisista, hömppäohjeista kuinka tulla onnelliseksi.

    • bessie*

      Aloitukseen

      En avaa linkkiä, koska oletan siellä olevan lisää listan kaltaista puppua.
      Sinun oma tekstisi rittää alustukseksi minulle.

      Ensin vähän kysymyksiä:
      Miksi mielestäsi juuri nyt ei ole paras hetki tarjota tätä, mutta teet sen kaiken uhalla?
      Viittaatko omaan onnellisuuteesi? Mitä uhkia näet? Oletko nyt enemmän onnellisuuden puolella, kun olet päässyt joistakin (mistä ja Mistä?) eroon?
      Et vaikuta onnelliselta?

      2. Voidakseni olla onnellinen minulla on oltava valta päättää itseäni koskevista asioista ja pystyttävä hallitsemaan omista lähtökohdistani monia (melkein kaikkia) tilanteita, myös ihmissuhteisiin, käyttäytymiseen ja tunteisiin liittyviä. Ei siis muita ihmisiä (paitsi joskus työelämässä ja lapsia).

      3. Voidakseni olla onnellinen, minun on voitava halutessani ilmaista rehellisesti kaikkia tunteitani. Ilman satunnaisia syyllisyydentunteita tuskin pystyn elämään, enkä myöskään voi olla onnellinen teeskentelemällä ja olemalla syyttämättä silloin kun aihetta on.

      7. Voidakseni olla onnellinen minun on saatava käyttää omaa järkeäni, esitettävä kritiikkiä, epäiltävä, kyseenalaistettava, en myöskään halua oikopäätä sortua kaikkiin houkutuksiin, jotka loppujen lopulta todennäköisesti vähentäisivät onnellisuuttani. Tietty hyväuskoisuus lisännee onnellisuuttani, samoin kuin se, etten ole kovin herkkäuskoinen.
      Jos olen jonkun mielestä turhan kriittinen niin se taas ei minun onnellisuuttani vähennä. Harvemmin kritisoin yksittäistä ihmistä ja vielä sitäkin harvemmin ääneen. Kriittisyys itseni suhteen useimmiten lisännee onnellisuutani.
      Koko listahan muuten edellyttää itsekritiikkiä.

      8. Voidakseni olla onnellinen minun on saatava tuntea nautintoa, eroottisuus on minulle hyvin tärkeää, mutta myös muut nautinnot. Myös mielihyvän tuntemuksia tarvitsen, päivittäin. Ensiksi mainitsemani edellyttää "vaikutuksen tekemistä", joskus ja jossain määrin muutkin.

      11. Voidakseni olla onnellinen minun on joidenkin asioiden suhteen tunnettava oloni turvalliseksi ja ehdottomasti että läheiseni ovat "turvassa". Jotkut pelot pistävät huolehtimaan turvallisuuteen liittyvistä asioista.

      12. Tekosyitä käytän joskus peittelemään laiskuuttani ja saamattomuuttani, mutta en aina ja kaikille enkä mielestäni itselleni. Jonkin verran käytän silloin kun kuvittelen sen olevan kohteliaampaa, hienotunteisempaa. En ole aivan varma, lisäisikö niistä luopuminen onnellisuuttani.

      14. Voidakseni olla onnellinen minulla on oltava rakkaita ihmisiä. Sitä kai voisi sitten sanoa riippuvuudeksi, joskaan en koskaan tuppaa itseäni mihinkään.

      15. Voidakseni olla onnellinen minun on elettävä niin kuin minusta parhaalta tuntuu. Minusta tuntuu parhaalta huomioida kanssaihmiset, noudattaa hyviä tapoja, lakeja ja sääntöjä, tietoisena siitä pystyn halutessani olemaan noudattamattakin.

      • kiitos.

        Tässä on hyvä kirjoitus. Jatka samalla linjalla. Asioissa on aina monta puolta tosiaan.


      • O - O

        @ Bessie* Tiedän vastauksen vain ensimmäiseen kysymykseesi: "Miksi mielestäsi juuri nyt ei ole paras hetki tarjota tätä, mutta teet sen kaiken uhalla?"

        Epäilin, ettei viikonlopun iltana palstakeskustelu ehkä olisi vilkkaimmillaan, eikä aihe kiinnostaisi paikalla olijoita, ja aloitus saattaisi kadota etusivulta jo ennen maanantaita. - Nähtyäni linkin fb-sivulla ajattelin, että sitä voisi jossain välissä pysähtyä hetkeksi ajattelemaan. Ajattelin myös, että olisi ilo saada kuulla palstalaisten näkemyksiä aiheeseen. - Lähdettä tarkastelin vasta myöhemmin, enkä sen jälkeen ihmetellyt, miksi olen sen aikaisemmin sivuuttanut.


        Kannanottosi listaan ja omat näkemyksesi ovat mielestäni erinomaisen hyvin perusteltuja, ja voisin itse allekirjoittaa sinun harkitun tekstisi melkein kaikki kohdat. Kiitos!

        Joissain kohdissa tulkitsisin listassa mainittuja asioita hieman erilaisesta näkökulmasta:. Mitä negatiivista mainittuun asiaan voi liittyä, onko kyse hyvästä ja terveestä, vai elämää rajoittavasta tai muuten (turhaan) negatiivisesti vaikuttavasta ominaisuudesta, yms.? - Jos olisin tehnyt vapaamuotoisen oman aloituksen, olisin ehkä muovannut hieman listaa ja lisännyt luultavasti kaikkien listassa mainittujen asioiden eteen sanan "turhasta".

        Esim. "toisten miellyttäminen" motiivina kuulostaa minusta vieraalta ja saattaa johtaa erityisesti kypsymättömän ja vähemman itsevarman ihmisen ties millaisiin tekoihin. Toisen/toisten ja itsensä ilahduttaminen laittautumalla kauniiksi, jotta tuntisi olonsa hyväksi ja osoittaisi arvostusta siten myös muille ja/tai tilaisuudelle... tai tehdessään parhaansa ilahduttaakseen kumppaniaan tai muita ihmisiä yms. ei mielestäni liity listaan.

        Jos ihmisen lähtökohtana on useimmiten "Mitähän naapurit ja vieraat ihmiset siitä ajattelisivat" tai hän uskaltaa tehdä päätöksiään vasta muiden mielipiteiden tai omien auktoriteettihenkilöidensä kuulemisen jälkeen, silloin olisi varmaan hyvä pysähtyä pohtimaan hetkeksi sitä kohtaa. - Joku meidän ikäluokkamme kilteimmistä vaimoihmisistä ei ehkä uskalla tehdä yhtään päätöstä ennen miehensä kuulemista, tai jättää kaiken päätöksentekemisen hänelle. Joskus hän saattaa pelätä, mitä naapurit ajattelevat, kun näkevät tai kuulevat, mihin pariskunta onkaan ryhtynyt. yms.


      • bessie*
        O - O kirjoitti:

        @ Bessie* Tiedän vastauksen vain ensimmäiseen kysymykseesi: "Miksi mielestäsi juuri nyt ei ole paras hetki tarjota tätä, mutta teet sen kaiken uhalla?"

        Epäilin, ettei viikonlopun iltana palstakeskustelu ehkä olisi vilkkaimmillaan, eikä aihe kiinnostaisi paikalla olijoita, ja aloitus saattaisi kadota etusivulta jo ennen maanantaita. - Nähtyäni linkin fb-sivulla ajattelin, että sitä voisi jossain välissä pysähtyä hetkeksi ajattelemaan. Ajattelin myös, että olisi ilo saada kuulla palstalaisten näkemyksiä aiheeseen. - Lähdettä tarkastelin vasta myöhemmin, enkä sen jälkeen ihmetellyt, miksi olen sen aikaisemmin sivuuttanut.


        Kannanottosi listaan ja omat näkemyksesi ovat mielestäni erinomaisen hyvin perusteltuja, ja voisin itse allekirjoittaa sinun harkitun tekstisi melkein kaikki kohdat. Kiitos!

        Joissain kohdissa tulkitsisin listassa mainittuja asioita hieman erilaisesta näkökulmasta:. Mitä negatiivista mainittuun asiaan voi liittyä, onko kyse hyvästä ja terveestä, vai elämää rajoittavasta tai muuten (turhaan) negatiivisesti vaikuttavasta ominaisuudesta, yms.? - Jos olisin tehnyt vapaamuotoisen oman aloituksen, olisin ehkä muovannut hieman listaa ja lisännyt luultavasti kaikkien listassa mainittujen asioiden eteen sanan "turhasta".

        Esim. "toisten miellyttäminen" motiivina kuulostaa minusta vieraalta ja saattaa johtaa erityisesti kypsymättömän ja vähemman itsevarman ihmisen ties millaisiin tekoihin. Toisen/toisten ja itsensä ilahduttaminen laittautumalla kauniiksi, jotta tuntisi olonsa hyväksi ja osoittaisi arvostusta siten myös muille ja/tai tilaisuudelle... tai tehdessään parhaansa ilahduttaakseen kumppaniaan tai muita ihmisiä yms. ei mielestäni liity listaan.

        Jos ihmisen lähtökohtana on useimmiten "Mitähän naapurit ja vieraat ihmiset siitä ajattelisivat" tai hän uskaltaa tehdä päätöksiään vasta muiden mielipiteiden tai omien auktoriteettihenkilöidensä kuulemisen jälkeen, silloin olisi varmaan hyvä pysähtyä pohtimaan hetkeksi sitä kohtaa. - Joku meidän ikäluokkamme kilteimmistä vaimoihmisistä ei ehkä uskalla tehdä yhtään päätöstä ennen miehensä kuulemista, tai jättää kaiken päätöksentekemisen hänelle. Joskus hän saattaa pelätä, mitä naapurit ajattelevat, kun näkevät tai kuulevat, mihin pariskunta onkaan ryhtynyt. yms.

        Orvokille

        Aloitus listoineen oli oikein hyvä, lisää kiitos!

        Lista juuri tuollaisenaan (vaikka saikin kulmani kohoamaan) mahdollisti useampaan suuntaan menevän keskustelun/mielipiteiden ilmaisun.

        Ajattelisin tuon toisten miellyttämisen kaiken kaikkiaan olevan meille hyvin luonnollista ja myöskin opittua ja tarkoituksen mukaista käyttäytymistä, enimmäkseen.

        Liiallisuuksiin meneviä puolia tai toisaalta-näkökulmaa en tarkoituksella ottanut esille, missään kohdassa.

        Itsetutkiskelu ja paremmaksi ihmiseksi pyrkiminen ei ole minun juttuni, hyvin vieras ajatus olisi myös määrätietoinen itsekasvatus päämääränä oman onnellisuuden tai edes rauhan saavuttaminen. Jatkuva oman käyttäytymiseni analysointi ei taatusti lisäisi onnellisuuttani, enkä oikein näe että se onni jossain kaukana tuon mäkisen tien päässä edes 10% varmuudella odottaisi. Siispä olkoon, näillä mennään.

        Oman onnellisuuteni avaimet jo melkein kaikki tuolla aiemmassa taisikin olla kirjoitettuna, kenties tärkeintä lukuun otamatta.
        Voidakseni olla onnellinen en voi elää vain itselleni tai omille rakkalleni.


      • O - O
        bessie* kirjoitti:

        Orvokille

        Aloitus listoineen oli oikein hyvä, lisää kiitos!

        Lista juuri tuollaisenaan (vaikka saikin kulmani kohoamaan) mahdollisti useampaan suuntaan menevän keskustelun/mielipiteiden ilmaisun.

        Ajattelisin tuon toisten miellyttämisen kaiken kaikkiaan olevan meille hyvin luonnollista ja myöskin opittua ja tarkoituksen mukaista käyttäytymistä, enimmäkseen.

        Liiallisuuksiin meneviä puolia tai toisaalta-näkökulmaa en tarkoituksella ottanut esille, missään kohdassa.

        Itsetutkiskelu ja paremmaksi ihmiseksi pyrkiminen ei ole minun juttuni, hyvin vieras ajatus olisi myös määrätietoinen itsekasvatus päämääränä oman onnellisuuden tai edes rauhan saavuttaminen. Jatkuva oman käyttäytymiseni analysointi ei taatusti lisäisi onnellisuuttani, enkä oikein näe että se onni jossain kaukana tuon mäkisen tien päässä edes 10% varmuudella odottaisi. Siispä olkoon, näillä mennään.

        Oman onnellisuuteni avaimet jo melkein kaikki tuolla aiemmassa taisikin olla kirjoitettuna, kenties tärkeintä lukuun otamatta.
        Voidakseni olla onnellinen en voi elää vain itselleni tai omille rakkalleni.

        @Bessie* Kommenttisi toi mieleen yhden parhaista ystäviltä saamistani (elämän)ohjeista. Yksi ystävä sanoi minulle yhtä asiaa pähkäillessäni: "Elä, äläkä analysoi!" - Sitä tarvitsin juuri sillä hetkellä. Siitä seurasi paljon hyvää, joka olisi ehkä muuten saattanut jäädä kokematta. - Pitääkin jakaa hauskoja muistoja vuosikymmenten takaa ja kiittää (taas) ystävää seuraavan kerran tavattaessa.

        Sinua kiitän ajatelluista kommenteista, jotka ovat tarjonneet varmaan useammallekin lukijalle ajattelemisen aiheita.


    • Karpaasinsyke

      Oma listani:
      1. Tupakka
      2. Alkoholi
      ...........ja molemmissa on luopuminen menossa :)
      Toisaalta jos kumppani löytyy, niin vaikuttaa onnellisuuteen kummasti taas lisää ja lista voi sitä myöden saada jatkoa :)
      t. m37_03

    • Kaikista näistä olen pyrkinyt eroon ja mitä pidemmälle olen päässyt, sitä onnellisemmaksi olen tullut. Tämä on tosi.

      Uskon, että jotain "tapoja" jää vielä kummittelemaan toki. Mut kyllä ne varmaan ajan kanssa lähtee "pois".. Kun oppii elämään. Antamaan esimerkiksi anteeksi ja oppimaan menneistä ;)

      Vaikeinta olisi ehkä tässä elämänvaiheessa päästä "näyttämisenhalusta". Mutta kaikki nääkin pohjautuu yksinkertaiseen asiaan, joka on hyväksyminen. Elämä on, ihmiset erilaisia ja ei sille "mitään voi". Parasta nauttia itsestään ja tehdä niin kuin parhaalta tuntuu, eikö? :)

      • Mä haluan sua niin


      • Mä haluan sua niin
        kanasutra kirjoitti:

        Hyvä biisi :)

        Sinun kuvasi miellyttävät minua kuitenkin paljon enemmän.


      • Mä haluan sua niin kirjoitti:

        Sinun kuvasi miellyttävät minua kuitenkin paljon enemmän.

        No kiva :)


    • öl köi

      Uskon, että ihminen joka pystyy luopumaan yllämainitsemistasi listan aisoista, elää omanlaistaa elämää. Ihmisellä on tarve yrittää muuttaa muita. Siihen kai pohjaa tarve olla aina oikeassa. Elämässään ei pääse eteenpäin jos haikailee menneeseen. Se on ihmisen tarve takertua asioihin, esineisiin ja ihmisiin. Luulot on pahin kaikista ja usein ne johtuu tietämättömyydestä. Kriittisyys kuuluu ihmisen yhteen kehitysvaiheeseen, mutta sen kuuluu vaimentua. Täydellisyyteen on turha pyrkiä, kun se on saavuttamaton tila. Me ollaan kaikki keskeneräisiä kuolemaan asti. Ihmisen tehtävä maanpäällä on kuitenkin kehittyä ja oppia. Siinä on tekemistä koko elämän ajaksi. Hyväksi neuuvoksi käy kiinalainen sanonta: ihmisen elämä on liian lyhyt kaikkien virheiden tekemiseen, ota siis opiksesi muiden virheistä.

      • riippuu asiasta

        Minusta "menneen haikailua" pelätään ehkä liikaakin artikkelissa. Menneisyys voi hyvin lomittua tulevaisuuteen, ilman että se on keneltäkään pois. Eikä ajattelun tarvitse olla liiallista menneeseen. Mutta jotkut asiat voi muistaa, niissä on opetusta. Toki on hyvä että elää tässä hetkessä.


    • onniponnitus

      Onni on tai ei ole. Siihen ei voi pyrkiä. Sitä ei voi saavuttaa. Se vaan on. Voi olla onnellinen sellaisena kuin on, puutteineen, vahvuuksineen, mitä omistaa, millaisia kavereita on..
      Jos tietää, että pelkää, niin silti voi olla onnellinen. Pelkää jos pelottaa. Ketäpä se haittaa. Onni on yksinkertaista. Se vaan on. Kun sen huomaa.

    • 1943

      Olen onnellinen. Suurimman osa elämästäni olen ollut. Ei tarvitse luopua listan jutuista, eivät ole kuuluneet elämääni. Itse tulkitsen asiat myönteisesti, aina löytyy huonompia vaihtoehtoja kuin itse kokemani. Eikös onnellisuuteen tarvita muutakin kuin luopumista? Sattumillakin on osuutensa. Tielle on osunut hienoja vierellä kulkijoita.

    • Luovun spermasta

      Koko Suoli 24 on täynnä samanlaisia aloituksia.

      • Kermainen ihanainen

        Ja silti sinun mielessä ei ole mitään muuta kuin se.
        Ellei mies muuta pysty antamaan saa ihan vapaasti luovutella ihan itsensä kanssa.


    • ronja.1956

      Itse luin juuri eilen illalla kirppikseltä ostamani kirjan *elämän tarkoitus* (Bradley Trevor Greive) suosittelen sitä kaikenlaisille pohtijoille

    • luopua onnellisesti

      Minä luovun ihan kaikesta siinä vaiheessa, kun on 2m turvetta turvan päällä

    • deepee

      On valtavasti miinuksia ja kaiken kukkaraksi aloitus on PROVO!!!!

      • <<<<<<

        Onhan noista ylipursuvista minkoista ollut puhetta.
        Kerrankin joku oli melkein heti saanut enemmän miinuksia, kuin koko ketjussa oli kävijöitä.

        Voihan täällä olla vaikka jokainen aloitus provo, kuin onkin omalla laillaan.
        Jokainen haluaa kommentoijia.


    • karjalatakaisin!

      Eipä ole hauskaa kun ylläpito on nostanut tämän aloituksen palkkiin.
      Kaikennäköistä, -kokoista ja tasoista kirjoittajaa on pukannut, ihan muita kuin varsinaisen palstan väkeä. Elävöittääköhän se keskustelua???

      Ja nuo valtavat miinussumat! On palstan ohjelmoijilla vielä töitä :-/
      Ihan piirileikiksi tämä on mennyt, ei vaan jaksa edes naurattaa...

    • Köökki Vilo-sohvilla

      HoNot vastaukset miinustin MINÄ, koska juttuni on SUOMEN SUOSITUIN ,niin voin vaikka määrätä että ruotsi on sterisisoitava ydinpommIlla :D

      • Aloittaja Vilo-Sohvi

        Jos ihastuit pikaisesti läppärini näppäimiltä hypähtäneeseen nimimerkkiin, voit vapaasti käyttää tai vaikka rekisteröidä sen.
        Pommijuttuja ei kuitenkaan kannata tänne eikä muuallekaan kirjoitella.
        Miinustuksiin tuskin moni kiinnittää täällä huomiota, jatkakaa rauhassa.


    • pennaolija

      Vaikea on luopua mistään kun en ole kalju enkä ylipainoinen!

      • noo_joo

        voitpas, aja tukkas pois.


      • JÄRKIHIUS
        noo_joo kirjoitti:

        voitpas, aja tukkas pois.

        Taidat olla KALJUPÄÄ!


    • InSideOutSide

      Mä voisin luopua koko elämästä!

    • Luettolosta on tainnut unohtua raha ja etenkin velkaraha ja sen avulla hyvälläpalkalla/hyvinkoulutettuna hyvintoimeentulevana tyhjäntoimittaminen
      tarpeettomassa virassa joka on vain tarpeeton kuluerä?

      • Lehmistä

        Lehmistä


    • Rööki 1+8

      Laitappa muutama lisää,josko sieltä löytyisi sopivaa

    • Vireä viriili.

      Ketään ei puhu mitään seksielämästä.
      Mut sitähän teil ei oo kun ootte kuivia korppuja eli jo luopuneet.

      • Aikuisten leikit ja

        Ei asioista tarvitse täällä huudella ja haikailla, jos vaimo tarjoilee intiimejä herkkuja ja saadaan nautiskella yhdessä yltäkylläisyyteen asti. Aamulla tyydytellään yhdessä kaikki nälät. - Naisen viettelemiseen ja tyydyttämiseen kyetäkseen pitää osata myös ajatella ja keskustella.

        Ketään ei vireä viriiliä auta, ellei se itse opi jotain. (viriilikielellä sanottuna)


      • Viisastu vähän

        Se on onnen kannalta marginaalista.


    • TyttöTuollainen

      Hienoa kun joku aloittaa keskustelun, joka antaa oikeasti miettimisen aihetta! Hyvä!

      Nämä ovat omia ajatuksiani aiheesta: on helppo antaa ohjeita siihen miten olisi hyvä elää. Kuinka itsellä ja muilla olisi hyvä olla, mutta ihmisenä lankeamme aina siihen, kuinka saamme pahan olon toiselle ja itsellemme mielihyvän. Mielihyvän siitä, kuinka itse olemme "parempia" toisen virheen edessä. "Minä en mokannut, vähä tuo on luuseri!". Vaikka todellisuudessa me kaikki syyllistymme virheellisyyteen ja vajavaisuuteen. Me kaikki teemme virheitä ja toisia syyttelemällä ja tuomitsemalla voimme paeta omaa virheellisyyttämme. Siksi tuomitsemme toiset ja heidän virheensä. Samalla me odotamme ymmärrystä toisilta kun itse mokaamme.

      Uskon, että on mahdollista vaikuttaa ikäviin piirteisimme, saada ne vähemmän ärsyttäviksi, mutta kokonaan niitä on mahdoton saada pois. Erilaiset tilanteet herättävät kiusausta vahingoittaa toisia. Ja toisesta piirteestä voimme melkein päästä eroon, mutta silti joku toinen ikävä piirre voi nousta pintaan. Nämä ovat asioita, joiden kanssa taistelemme koko ikämme, mutta koskaan emme tule täydellisiksi. Ehkä paras mihin pystymme on se, että pyrimme hyvään, olemaan armollisia toisille ja itsellemme ja antamaan anteeksi niin omamme kuin muidenkin virheet. Vaikka emme ole täydellisiä, voimme silti olla hyviä ihmisiä. Tulee pistos sydämmeen kun luen nuita kohtia joita listasit, tunnistan itseni niin monesta kohdasta. Ja samalla kuvittelen olevani pyhimys, kuinka tyhmä olenkaan.

      Anteeksianto. Armollisuus. Ei pidä olla liian ankara itseään ja muita kohtaan.

      Olen puhunut.

      • vähään tyytyväinen

        Silloin on hyvä elää, kun on tyytyväinen siihen, mitä on jo saavuttanut.
        Ei tarvi kurkotella kuuta fyysisesti eikä taloudellisesti.
        Ei tarvi esittää yli-ihmistä eikä muuta tärkeilijää kun ei sitä oikeesti ole.


    • av

      Luopumaan? Listaa en jaksa lukea, mutta mistä pitäisi luopua?

      Kyllä kai elämä 60 on näyttänyt.

      Luopua voin kiinteästä omaisuudesta jos saan hyvän hinnan (osasta siitä)

      Linkkejä ?? nollia en avaa.

    • Min Min

      Eli päästä pois ajattelusta,minä minä ,varmaan aika monella se,kun pitäisi ottaa enemmän toiset huomioon.

    • Näin meikäläisellä

      Minä voisin luopua:

      * Menneen haikailusta (entiset suhteet, masennus kaudesta edell.paikkakunnalta)

      * Nirsoilusta

      * Yleensä ajattelen että ihmiset eivät hyväksy minua tälläisenä kuin olen.

      * Liiallisesta kiltteydestä

      *Karkeista

    • 24

      Aika ajattelemattomasti tehty lista?
      Kenties henkilökohtainen? Kuulostaa joltain nykyajan nuoren kaikki-mulle-heti-tänne -narsistin elämänlaadun parannusohjeilta. Kaikilla ei ehkä ole kaikkia sinun ongelmiasi.
      Pelkään monia asioita, mutta olen oppinut elämään niiden kanssa.
      Riippuvainenkin olen erittäin monista asioista, mutta riippuvuudet eivät hallitse elämääni. Muutosta haluaisin, enkä haikaile menneitä.
      Haluaisin elää ja toteuttaa rohkeammin omia arvojani, kuten ekologisempaa, vaihtoehtoisempaa elämäntapaa, mikä on kaupungissa vähän vaikeaa.

    • pelkoako

      1. Luovu tarpeesta olla aina oikeassa = ei ole ollut tarvetta olla aina oikeassa, vaan myöntää olevansa väärässä silloin kun on väärässä
      2. ... hallita kaikkea = miten voi hallita kaikkea, ei kukaan voi
      3. ... syyllistämisestä = miksi haluat syyllistää paitsi rattijuoppoja, jotka aiheuttavat muille kärsimystä
      4. ... itsetuhoisesta ajattelutavasta = ei ole ollut tarvetta ajatella itsetuhoisesti tai itsensä tuhoamista
      5. ... rajoittavista luuloista = mitä ne on??
      6. ... valittamisesta = ei ole ollut tapana valittaa, paitsi silloin kun astuu naulaan ja sattuu
      7. ... turhasta kriittisyydestä = jokainen on joskus kriittinen, mutta mitä on turha kriittisyys
      8. ... tarpeesta tehdä vaikutus = :) ei ole tarvetta moiseen
      9. ... muutosvastarinnasta = muutosvastarintaan tarvitaan muutos johon ei ole varautunut ja ei halua sitä toteuttaa, olen mielestäni aika joustava ja uudistusmielinen
      10. .. leimaamisesta = en ymmärrä tätä, mitä leimataan? Passiako?
      11. .. peloista = ei tee yhtään onnellisempaa tai parempaa ihmistä jos ei joskus pelkää jotain.....
      12. .. tekosyistä = mihin tarvitaan tekosyitä?
      13. .. menneisyyden haikailusta = menneisyydessä ei ole mitään haikailtavaa, tai on lapsuusaika
      14. .. riippuvuudesta = riippuvainen työstä, muita riippuvaisuuksia ei ole
      15. .. elämästä elämääsi muiden mukaan. = Elän ihan omaa elämääni, siihen ei muut puutu

      Uskotko, että kykenisit luopumaan kaikista?
      Jos pystyisimme, tulisiko meistä silloin täydellisiä?

      Aikä hyvin voisi luopua tuosta joskus vaivaavasta pelosta, mutta en minä olisi sen täydellisempi tai onnellisempi kuin nyt. Eletään tässä ja nyt ja silleen

    • emili-a

      Loistava lista. Olen sattuneesta syystä työstänyt noista aika montaa viime vuodesta alkaen. Asioita, jotka on aina tiennyt jarruiksi, mutta on ollut niin kiire suorittaa elämää. Tuli tilanne, jossa oli mietittävä "koskas sitten, ellei nyt"

      Mutta onhan se niinkin, että ihminen tekee nuorena ja kokemattomana erilaisia päätösiä. Pelkojen aiheet muuttuvat. Elämänkokemuksen karttuessa, on ehkä helpompaa päästää irti. Nuorena ei pelännyt mitään ja vanhempan pelkää lähes kaikkea.

      Ihmiset tarvii enemmän hyvää itsetuntoa ja elämäntaitoja kuin rahaa. Miksi me sitten annetaan enemmän aikaa työlle ja rahan hankinnalle kun toisillemme? Noita listaamiasi ominaisuuksia ei osteta rahalla.

    • omaa

      Oma valuutta. Oma puolustusvoimat. Oma päätäntävalta. jne.

      • av

        Kaikki omat ovat tärkeitä, mutta muita nuolemalla ei Suomi koskaan nouse eikä puhumalla ilmaa, tärkein on aina totuus kaikessa oli asia mikä tahansa.


      • Tervoo ja pikeä
        av kirjoitti:

        Kaikki omat ovat tärkeitä, mutta muita nuolemalla ei Suomi koskaan nouse eikä puhumalla ilmaa, tärkein on aina totuus kaikessa oli asia mikä tahansa.

        Suomi nousuun,eurosta eroon sillä tavalla päästään yli hinnoitteluista ja korkeista kilometri korvauksista,en kellään ole varaa maksaa pelkistä mahan kasvatuksesta? vai mitä,

        En näistä ottaisi poijes mitään


    • meeriamanda

      En mistään, elän tätä omaa elämääni ihan omillani. Apuja en yhteiskunnalta ole vielä tarvinnut, ja jos senaika tulee ... ihankin menen ja otan , ei omaatuntoa vaivaa.

      • av

        Hyvät on ajatukset niin minäkin.

        Kirkosta olen ajatellut erota maksaa 800-900e/v.


    • ei oma valinta

      eli tee se itse menetelmällä onnelliseksi. ihmisellä ei ole sellaista ominaisuutta että voisi tulla onnelliseksi tekemällä tiettyjä valintoja. Jumalan pysäyttämä ihminen voi saada onnen ja se onni sitä että kaiken tämän maallisen epäonnistumisen keskellä voi sanoa että minun syntini on sovitettu ja minulla on rauha Jumalan kanssa. elinpä tai kuolinpa niin olen Jeesuksen oma, mikä vetää vertaa tälle??

      • av

        Ei ole Jumalaa, itse olet jumala.

        Ei ole taivasta ei ole helvettiä.

        Voi olla ja luultavasti toinen ulottuvaisuus.

        Aika tieteessä voi näyttää.


      • finkshtaneet palstal

        Häiriö miinustjista tehty ilmoitus.


      • hywrjg

        Mielikuvituksen tuotetta kaikki jumalat. Sorry boys.


    • Make61

      Aivan loistavia ja tosi asioita parempaan elämään mutta kuka kertoisi miten nämä " paheet " voisin unohtaa/korjata jne. ?
      T :Make

      • Onhan se siinä

        "Luovu" on se ohje, viisastu niin onnistut.


    • yhpnt7

      Kaikista noista luovuttu ja olen onnellinen. Haters gonna hate, Oma murheensa ;)

    • Viimekädessä on pakko luopua kaikesta turhasta ja tarpeettomasta koska luonto ei ole mikään Börs taikka velkarahapankki.
      Luomakunta ei ole edes Helsingin Börs vaikka siellä töissä olevat ovat osa luotua
      ja aivan täysin säitten ja luonnon sekä Luojan armosta elossa ylipäänsä.
      Olen puhunut. AAMEN.

      • Lisään tähän jotta paviaaneilla on miljardien vuosien geeniperintönä suvussa siirtyvä käytännön kokemus joistain asijoista toisin kun eräillä ihmisillä on
        nykyään yhtään mistään valmistuttuaan.


    • Keski-ikänen murmeli

      Pystyisin olemaan melkein kaikkea ilman. Jos olisi elänyt samanlaisen elämän kuin minä, ymmärtäisi asiani. Olen joutunut elämään vuorokauden ilman pienintäkään valon lähdettä ja vettä vuosia sitten. Mutta elossahan tässä vielä ollaan.

    • 8+4

      Opimme jo lapsuudesta lähtien ajatuksia siitä mitä meidän "täytyy" tehdä elämässä, eli oppimistamme ajatuksista muodostuu ulkoisia tahtoja mieleemme, jotka syrjäyttävät oman alkuperäisen tahtomme. Koska valintamme tuon ajatusopin takia pohjautuvat toisten ajatuksille, tuloksena on jonkun muun elämä. On helppo ymmärtää ettei siten voi saavuttaa aitoa onnellisuutta. Luopumalla ulkoisista ajatuksista oma tahtoo vapautuu ohjaamaan valintoja, jolloin voi alkaa lähestymään sitä elämää, jota alunperin tahtoi.

      Hyvä kirja, joka toimii välineenä mielen selkeyttämiseen, löytyy täältä: www.alkuajatus.org

    • HÄH?

      Mikä miinustelija tää liikkuu? :O

      • Joku kaheli

        Aika randomiltahan tuo vaikuttaa. Muistuttaa Taloussanomien Apple -peukuttajaa.


    • Kaikkeuden sielu

      Olen luopunut noista kaikista. Lisäksi olen tajunnut egon olemattomuuden. Olen hyvin onnellinen ihminen ja suhtaudun kaikkeen mitä elämä minulle voi antaa rakkaudella :). Ole ne sit huonoja tai hyviä asioita. Se on kumminkin vain niin pieni hetki mitä me täällä elämme. Siksi sitä hetkeä pitää osata arvostaa ja kunnioittaa. Myös kaikkea ympärilläsi. Usko, toivo, rakkaus. Kunnioitus, arvostus ja myötätunto. Tärkeimmät asiat elämässä

    • t.l.

      No tota seuraavanlaisia olisi: eli valitan silloin tällöin jostakin, kriittinenkin olen ja jopa turhaan, tekosyitä on tämän tästä, menneisyyttäkin haikailen ja jopa elän elämääni muiden mukaan. Kahesta oman listani viimeisestä luopuisin oikein mielelläni.

    • Toinen näkökulma

      Haluaisin ottaa esille asiasta toisenlaisiakin näkökulmia:

      1. Jos nyt ajatellaan, että on pystynyt luopumaan kaikista mainituista asioista. Onko silloin onnellinen, jos ei edes ole mitään tavoiteltavaa? Enpä usko. Tärkeämpää voisikin siis olla nauttia matkasta onnellisuutta kohti. Melko hyvä lista jokatapauksessa, vaikkei tietenkään täydellinen :)

      2. Onko koskaan mahdollista saavuttaa onnellisuutta? Mitä onni on? Kysymysten vastaukset ovat riippuvaisia toisistaan. Minä olen nyt onnellinen, koska määrittelen onnen tällaiseksi. En voi koskaan elää pilvilinnoissa ja olla koko ajan iloisella mielellä; henkilökohtaisesti uskon, että sekä onnen että surun määrä on kutakuinkin vakio.

      3. Olen nyt onnellinen. Onko näin nyt sitten hyvä? Onko elämän tarkoitus tai päämäärä tulla onnelliseksi? Jos kerran olen jo onnellinen, enkö olisi jo valmis lähtemään pois? Omassa elämässäni olen tullut siihen tulokseen, etten enää pyri onnellisuuteen. Sen sijaan pyrin hyödyllisyyteen, esimerkiksi työskentelemään muiden ihmisten, yhteiskunnan ja maapallomme hyväksi. Toki, jotta tätä tavoitetta voisi tavoittaa, täytyy elämän olla ainakin vähän mielekästä ja ihmisen olla tarpeeksi onnellinen saadakseen voimavaroja tällaiseen toimintaan.

      Joku viisas on joskus sanonut: "Jos haluat olla onnellinen, ole". Ei onni ole jossain kaukana edessä tai takana listausten luona, se on juuri nyt, jos niin päättää. Minä olen nyt sopivan onnellinen ja valmis lähtemään täältä koska vain tietäen, että olen elänyt hyvän elämän (huolimatta nuoresta iästäni). Lista on kuitenkin mielestäni kohtuudella ja maalaisjärjellä noudatettuna hyvä apuväline tasapainoisempaan mieleen ja kanssakäymiseen :)

    • @ Toinen näkökulma, kiitos! Kiitos! Luin tekstiäsi kiinnostuneena, ja huomasinn olevani jokseenkin samaa mieltä kanssasi.

      Onnellisuutta ja sen tavoittelemista, en ole miettinyt mainitsemissasi yhteyksissä. Olen todennut omistani tekemisistä tai suunnitelmista, että tietyt asiat tuottavat iloa tai tyydytystä, saavat olon tuntumaan hyvältä, kiinnostavat erityisesti, ovat hyödyllisiä, palkitsevat, aktivoivat, tunnen niillä olevan jotain merkitystä, tai tiedän tekeväni palveluksen jollekin tai auttaneeni ihmistä, tai yritän muuttaa maailmaa tai ympäristöä paremmaksi - omalla pienen pienellä panoksellani. - Vaikka keräämällä roskia.;D - Ehkä onnistuneet toimet ja onnistumisen tunne pitää lukea myös "onnenpipanoiksi", joita olen aina mielelläni keräillyt ja toivon saavani kerätä edelleen.

      Mtv3:n naistenlehtityyppisen Helmi-palstan asiantuntijat antavat ymmärtää, että saattaisimme tulla onnellisiksi."Oletko valmis luopumaan, jotta tulisit onnelliseksi?"

      En usko, että noilla avaimilla onnen ovet aukeavat. Lainaus edellisestä kirjoituksesta: "Lista on kuitenkin mielestäni kohtuudella ja maalaisjärjellä noudatettuna hyvä apuväline tasapainoisempaan mieleen ja kanssakäymiseen :)" - Kun näin listan pikaisesti kaverini fb-sivulla, ajattelin, että sitä olisi hyvä pysähtyä hetkeksi tarkastelemaan. Oli ilo huomata, että keskustelupalstalla sitä jo käsiteltiin, kun tulin sitä tänne myöhemmin katsomaan.

      Vuosien varrella on tullut nähdyksi monenlaisia listoja ja asiantuntijoiden kehittelemiä menetelmiä, joilla voi halutessaan muuttaa omia ajattelu- ja toimintamallejaan sekä itsekehitys- että vuorovaikutuksen kehittämismielessä. Ei niistä varmaan koskaan mitään haittaa ole, mutta mielestäni ne kannattaa jättää taakseen kurssin tai keskustelun jälkeen. Tarvittaessa ne voivat tarjota myöhemminkin työvälineitä, jos huomaa käyttäytyvänsä tai ajattelevansa tavalla, jonka muuttaminen parantaisi omaa elämän laatua.

      Omalta osaltani kiitän kaikkia keskusteluun osallistuneita, ja mielestäni tähän on hyvä lopettaa. - En toki kiellä jatkamasta ketjua.
      - Onnellisia päiviä ja hyviä hetkiä kaikille!

    • L - L

      Olen itsekäs ja omahyväinen.
      Olen sen verran tyytyväinen elämääni etten viitsi edes ryhtyä pohtimaan listaasi.

      Olen oma itseni.
      En ajattele toisten aivoilla. Vaimon mielestä voisin joskus ottaa enemmänkin huomioon ympäristön.
      Kuitenkin, aktiivi-iässä elin hyvinkin haasteellista elämää.
      Nyt eläkeläisenä saan tydytystä pienemmistä, tavoitettavissa olevista asioista.

      Mottoni: On turha puristella kiveksiään sellaisten asioiden kanssa joille ei mahda mitään vaan keskittyä niihin joihin voi vaikuttaa haluamaansa suuntaan.

    • Salander*

      Jaaha. Aika hyvä lista sanoisin! Ainut mitä en tajua, on tuo kakkonen. Miksen saa hallita kaikkea? Juuri se vie maton alta, kun tuntee että hallinta luisuu jollekinjonnekin?

      Kasi ei myöskään nyt niin pahalta vaikuta, jos viis välittää muista tai miltä näyttää, onko silloin sika?

      Vai oliko nämä vaan mun näkemykset jotta saan pitää niistä kiinni :))

      • O - O

        Oma tulkintani:
        Kukaan ei voi hallita ihan kaikkea. On asioita, joihin ei voi vaikuttaa, vaikka kuinka yrittäisi.

        Työelämässä tämä olisi hyvä muistaa. Kun on delegoinut tehtävät luotettaville toimijoille, ihan kaikkia lankoja ei kannattaisi enää sen jälkeen pidellä omissa käsissä.
        Tai ihan joka hetki ei tarvitse olla selvillä kaikista tilanteista, jotka ovat viereillä ja muiden hoidossa.

        Ehkä kotona voisi luottaa siihen, että kumppani tai lapset hoitavat sovitut tehtävät ja vastaavat itse niistä. Ja antaa muille perheenjäsenille tilaa ja vastuuta. Luottaa läheisiin ja antaa heidän itse hallita omaa elämäänsä.
        Päästää esikoispoika ajoissa irti esiliinan naruista.;)) - Taitaa olla useimmille meistä ja tapahtunut asia.


    • Hauras totuudensyrjä

      Jaaa. Jos on Maslown tarvehierarkiassa päässyt suunnilleen viitosportaalle niin sitten voi kelata noita juttuja, mutta ettäkö noista jonkinlainen globaali ihmisonnen kaava löytyisi niin ei todellakaan.

      Tuollaisten ajatusmallien karmea puoli on se että jos noita pitää "oikeana tapana elää" - ja jollain on elämänlaadullisesti varaa tarttua noihin asioihin - niin helposti sellainen ihminen ajattelee että sama koskee kaikkia muitakin = "MIksi olette noin tyhmiä ettekä onnellisia?" - joka puolestaan on hyvin yksisilmäinen ja egosentrinen - epäempaattinen ajattelumalli.

      Tavallaan erään vastaavalla tavalla levittyvän ajattelumallin loi Al Rand - joka "vapautti" ihmisiä olemaan itsekeskeinen kusipää ja kruunasi sen oikeaksi olemisen muodoksi. Vaikka tuo lista nyt sinänsä ei yhtä järkyttävä olekaan, niin silti vaarana on että tuota henkisenä oppaanaan pitävä eriytyy realiteeteista joissa ihmisellä mm. on mm. ainutkertainen psyyke rajoineen. Esim "Luopua pelosta" ei ole mikään yksinkertainen asia jos pelko on traumaperäinen.

      Kaunis mutta dysfunktionaaliseksi yksinkertaistettu self-help häkktyrä jota oikeasti voi soveltaa vaiin hyvin harva. Suosittellaan vain Maslown tarvehierarkiassa korkealle sijoittuneille ihmisille ja sittenkin vain itseä koskenava asiana jota ei lähdetä pitää oikeana elämänkaavana koko ihmiskunnalle; liian moni meistä vielä kamppailee perustoimeentulon ja erilaisten paskassa raossa olemisten kanssa - ja ellei niitä ongelmia saa ratkaistua on ihan turha edellyttää/ehdottaa kenellekään henkistä kasvua - kas kun jos sellainen kasvu pakotetaan paskassa tilanteessa olevalle niin se kasvu tapahtuu nimenomaan kieroon.

    • @ Hauras totuudensyrjä -
      Koska tunnet Maslowin tarvehierarkian ja olet perehtynyt alan terminologiaan, olet ehkä ymmärtänyt hieman väärin, ja rakennellut mielessäsi kauhukuvia naistenlehtihenkisestä, suurelle yleisölle helposti avautuvan, todella harmittoman jutun pohjalta. - Maslowista tai vaikkapa Joharin ikkunasta keskustelemista ei varmaan kannata nostaa tässä ketjussa esille. (Edellinen on kuulemma jätetty pois uusimmista alan oppikirjoista.)

      Ei kenellekään muille keskustelijoista ole tullut mieleen, että listaa tarjoiltaisiin kaikille maapallolla eläville ihmisille onnellisuuden tarjoavana oppina. Ehkä sinun kannattaisi lukea juttu uudelleen, ja miettiä, miten kommentissasi esiin nostamat asiat liittyvät aiheeseen.

      Luulen muuten, että tämän ikäluokan suomalaiset palstakeskustelijat seisovat kaikki samalla mainitsemallasi viidennellä Maslowin portaalla, sillä korkeimmalla. - Vaikka perustarpeista monikin joutuu välillä tinkimäänkin;)

      Tuskin mistään kauan käytössä olleesta tavasta pääse eroon sormia näpsäyttämällä. Pelosta luopumisen yhteydessä ei puhuta mitään traumaperäisistä fobioista. Monista turhista peloista, ja jopa traumaperäisistä fobioista, saataa halutessaan päästä eroon pitemmällä aikavälillä harjoittelemalla ja pienin askelin. Asiantuntijan avulla se voi onnistua joskus hämmästyttävän lyhyessäkin ajassa. Aiheesta keskusteltiin jossain aikaisemmissa viesteistä.

      (Terveistä peloista ja itsesäilytysvieteistä piittaamattomuus taitaa myös olla ajan henki, jota mainostetaan ja esitetään joissain, mieleistäni sairaissa televisio-ohjelmissa nykyisin, mutta sitä ei listassa eikä artikkelissa ehdotettu. - Eikä sekää liity aiheeseen.) ;)

      Aloituksen tekstiä ei missään esitellä oppisuunnaksi tai elämäntapaohjeeksi, jota ihmiset voisivat tai heidän pitäisi ryhtyä noudattamaan. Siihen ei liity uhkia, eikä tosin kovin ihmeellisiä mahdollisuuksiakaan. Se ei ole mikään oma-apu-taulukko tai -häkkyrä. Se on lista asioista, joita kuka tahansa voi halutessaan pysähtyä
      hetkeksi pohtimaan ja ehkä keskustella asioista muidenkin kuin itsensä kanssa. Se ei (valitettavasti;)) tarjoa suurta henkistä kasvua kenellekään, ehkä vähän mukavampaa oloa.

      Et voi tosissasi väittää, että koulunsa käyneet suomalaiset, jotka kamppailevat toimeentulo-ongelmiensa kanssa, kasvaisivat kieroon, jos he pysähtyvät välillä hetkeksi lukemaan ja pohtimaan joitain heitä henkisesti turhaan kuormittavia asioita, tai tarkastelemaan välillä omia arvoja, ajattelu- ja toimintamallejaan.

      Sitten pitäisi varmaan kieltää monet naistenlehdet todella vaarallisina, samoin osa television asiaohjelmista.

    • korjaamista olisi

      Kyä sama kyllä on kova urakka mutta olisi hienoa jos onnistuisi. Tämä sama kuuri olisi meidän valitsemillemme politikoille erityisen tärkeä.

    • 456464645

      aaaaw

    • työtä tekevä

      Elintasopakolaisista ja laiskoista mustalaisista kansallisuuteen katsomatta

    • Pärjäillään..

      Listassa luetellaan seuraavat:
      1. Luovu tarpeesta olla aina oikeassa
      En ole aina oikeassa vaikka haluaisin
      2. ... hallita kaikkea
      Kunhan hallitsen oman elämäni, se riittää.
      3. ... syyllistämisestä
      Syyllistän eniten itseäni, siitä piäisi päästä.
      4. ... itsetuhoisesta ajattelutavasta
      En ole itsetuhoinen.
      5. ... rajoittavista luuloista
      Niin pitäisi.
      6. ... valittamisesta
      En valita. Viitsi kiusata muita huolillani.
      7. ... turhasta kriittisyydestä
      Annan yleensä ihmisten olla mitä ovat.
      8. ... tarpeesta tehdä vaikutus
      No, hyvän vaikutuksen tietysti haluan tehdä.
      9. ... muutosvastarinnasta
      Se on pahimpia puoliani, en ehkä pääse siitä koskaa kokonaan.
      10. .. leimaamisesta
      Joskus huomaa erehtyneensä.
      11. .. peloista
      En pelkää enää mitään, sattui pahin mahdollinen, lapsen kuolema tänä kesänä.
      12. .. tekosyistä
      Olen karsinut niitä kovalla kädellä.
      13. .. menneisyyden haikailusta
      Nyt on parempi elämä kuin menneisyydessä monessa suhteessa, en haikaile.
      14. .. riippuvuudesta
      En ole taipuvainen riippuvuuksiin, aikanna häiritsevästi.
      15. .. elämästä elämääsi muiden mukaan
      Yritän vieläkin opetella..

      • O - O

        Kiitos. Tekstisi pysähdytti. - Olet joutunut kohtaamaant sen ainoan asian, josta en voisi kuvitella itse selviytyväni.
        Voimia ,ja jaksamista.
        Yritetään kasvaa ja iloita hyvistä asioista.


    • Hid Astelija

      Olen luopunut autoillessani kaikista nopeuksista yli 80km/h.

      70

    • elämäseonkuinsilkkiä

      Olen luopunut listan jokaisesta asiasta. Itseasiassa viiimeisestä askeleesta on jo vuosia. Johtuisko just siitä, että herään iloisena ja onnellisena joka aamu. Okei, joskus on pieni tarve tehdä vaikutus, mutta harvoin ja ihan vaan vähän. Mulla on tosin pari aika tuoretta asennevammaa eräitä asioita kohtaan. Niitä ei mainittu listassa. Tiedostan ne ja pilkkaan näitä asenneongelmiani. Koskaan ei ole täydellinen. Aina tulee uusia vääriä käyttäytymisiä ja asenteita. Niitä voi korjata, kunhan ensin tiedostaa niiden olemassaolon.

    • yes milk today

      Olen varmasti täydellinen ihminen koska en tunnista itseäni yhdestäkään listan kohdasta, vaikka tupakoin ja ryypiskelenkin aika ajoin. Muuta vikaa en itsestäni löydä, mutta jos pitäisi valita viinan ja maidon välillä niin ottaisin lehmän ja opettelisin lypsämään. Maito on maailman paras juttu pyykkipojan ja klemmarin jälkeen, tosin eka on luomujuttu ja toiset kaksi keksintöjä.

    • elämää

      Nämä kaikki on muuten asiaoita jotka tulee kun vaan ikää karttuu, ikää on riittävästi kun viisikymppiset alkaa vaikuttaa nuorilta. Yleisesti ottaen olen oppinut kunnioittamaan ihmistä joka rehellisesti elättää itsensä ja ehkä muitakin, joillakin lähtökohdat on paremmat, joillakin huonommat.

    • fgsdfg5465654

      Aaaawww

    • hyi,,

      HYIIIIIIIII , mikä kuva

      • meeriamanda

        Ihana kuva, koiruli ei tressaa ... älä sinäkään.


      • ?
        meeriamanda kirjoitti:

        Ihana kuva, koiruli ei tressaa ... älä sinäkään.

        Oli tosi ihana kuva, kunpa sen taas saisin. Tai uskaltaisin.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      453
      2331
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      238
      2076
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1592
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1581
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      53
      1355
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1351
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      152
      1335
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      52
      1226
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      68
      1105
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      101
      1069
    Aihe