Kertokaas että oletteko menossa (/käynyt) lukioon, amikseen vai kauppikseen? Ja mksi juuri sinne? Onko tarkoitus jatkaa (/jatkoitko) yliopistoon, ammattikorkeakouluun tai kauppakorkeakouluun?
Lukio, amis vai kauppis?
35
2100
Vastaukset
- LUKIO
lukioon menen, amikseen menee ne jotka ovat huonoja koulussa, rehoo koko ajan, on paljon jälki-istuntoja, eli täys idiootteja. kauppikseen menevät ne idiootit jotka haluavat kaupan kassalle töihin. Lukioon menee järkevät!!
- öööööööahaokkiva
ANTEEKSI !? menen ammattikouluun, koska tulevaan ammattiini nähden lukio olisi ihan turhaa, 3 vuotta opiskelua. Ja ammattikoulun jälkeen pääsee suoraan töihin, kun taas lukion jälkeen ei pääse suoraan töihin. Mä en oo huono koulussa vaan sitä keskiluokkaa (keskiarvo oli 8), enkä reho, enkä ole kertaakaan saanut jälki-istuntoa enkä ole koskaan saantut huutoja opettajalta tai joutunut iltapäiväksi tekemään läksyjä !!
Onse totta, että lukioon menee fiksuja nuoria joilla keskiarvo riittää ja ovat hyviä koulussa, mutta mielestäni se on ihan turhaa ainakin mun koulutukseen nähden.. - frgvbnhjmö.l,nhjbgf
lukioon pääsee nykyään aika alhasella keskiarvolla, ja sulla taitaa olla se paskimmasta päästä. On sielä lukiossaki täys ääliöitä, hyvä esimerkki siitä olet sinä itse. Turha sinne lukioon on mennä jos tietää jo mikä haluaa olla isona. Kolme vuotta mennee hukkaan. Ja kauppakoulusta ei todellakaan valmistu pelkästään kaupankassalle. Missäs itse ajattelit olevasi kolmen vuoden päästä? Ammattikoulun opiskelijat, ja kauppiksen, ovat töissä, kun sinä haet uuteen opiskelupaikkaan. Jätä morkkaaminen sikseen. Annat itsestäsi älyttömän vähä-älyisen kuvan. Stereotyyppeihin uskovat idiootit.
Ite menin lukioon sen takia, koska mulla ei oo mittään hajua vielä että mihin ammattiin suuntaudun. Elikkäs vähintään 3 vuotta miettimis aikaa.
Mahdollisesti lukion jälkeen meen vaihtoon, ainaki se on unelmana. Toisesta vaihtoehdosta en oo vielä varma. - ISOOOOAGREEE!
OIKEIINN!!!!
- -.-
öööööööahaokkiva kirjoitti:
ANTEEKSI !? menen ammattikouluun, koska tulevaan ammattiini nähden lukio olisi ihan turhaa, 3 vuotta opiskelua. Ja ammattikoulun jälkeen pääsee suoraan töihin, kun taas lukion jälkeen ei pääse suoraan töihin. Mä en oo huono koulussa vaan sitä keskiluokkaa (keskiarvo oli 8), enkä reho, enkä ole kertaakaan saanut jälki-istuntoa enkä ole koskaan saantut huutoja opettajalta tai joutunut iltapäiväksi tekemään läksyjä !!
Onse totta, että lukioon menee fiksuja nuoria joilla keskiarvo riittää ja ovat hyviä koulussa, mutta mielestäni se on ihan turhaa ainakin mun koulutukseen nähden..oot aik säälittävä:)) muttei mitää mee vaa amiksee niiku suurin osa sen takii et oot laiska lukee vähäse nähää kaupan kassal-tai sit ku tuut siivoon mun kotii :/
- ööok
-.- kirjoitti:
oot aik säälittävä:)) muttei mitää mee vaa amiksee niiku suurin osa sen takii et oot laiska lukee vähäse nähää kaupan kassal-tai sit ku tuut siivoon mun kotii :/
mitä vitun järkeä mun on mennä lukioon jos en tarvitse sitä ?! ja ihan tiedoksi että en mee kaupan kassalle töihin, en ole opiskelemassa merkonomiksi ja en myöskään ole hakemassa itseäni siivojaksi ? -.- lollol
- okookokoko
-.- kirjoitti:
oot aik säälittävä:)) muttei mitää mee vaa amiksee niiku suurin osa sen takii et oot laiska lukee vähäse nähää kaupan kassal-tai sit ku tuut siivoon mun kotii :/
nii ja tota muuten en oo ees ap :D et turhaa mua haukut säälittäväks o.O minä olen amiksessa ja piste
- TiLun ABI 2013
Oletpas idiootti. Hyvä on arvostella lukion, amiksen ja kauppiksen eroja peruskoulupohjalla, kun et ole kokenut mitään niistä. Lukioon suuntautuu usein semmoiset nuoret, jotka A) eivät tiedä minne haluavat jatkaa tulevaisuudessa (eli saavat 3-4v lisää harkinta-aikaa) tai B) laajaa ja kattavaa yleissivistystä.
Eivät kaikki lukio-opiskelijat ole hyviä koulussa, osa on ihan yhtä idiootteja kuin mielestäsi amikset/kauppislaiset ja tässä tapauksessa myös sinä, onnitteluni!
Et ole tainnut edes tutustua amiksen tarjontaan, eivät kaikki amikset ole bemmiä rassaavia paskahousuja niinkuin luulet. Luulen, että menet itse lukioon sen takia että et osaa nähdä muitakaan vaihtoehtoja, johtuukohan tämä sitten perhetaustasta vai mistä, mutta sen sanon sinulle, että vaikka menet lukioon ja EHKÄ kirjoitat ylioppilaaksi ei sinusta välttämättä mitään suurta/hyväpalkkaista tule. Nykypäivänä ylioppilastodistuksella ei yhtään sen pidemmälle pääse elämässään kuin millään muullakaan ellei omista vähintään eximian papereita. frgvbnhjmö.l,nhjbgf kirjoitti:
lukioon pääsee nykyään aika alhasella keskiarvolla, ja sulla taitaa olla se paskimmasta päästä. On sielä lukiossaki täys ääliöitä, hyvä esimerkki siitä olet sinä itse. Turha sinne lukioon on mennä jos tietää jo mikä haluaa olla isona. Kolme vuotta mennee hukkaan. Ja kauppakoulusta ei todellakaan valmistu pelkästään kaupankassalle. Missäs itse ajattelit olevasi kolmen vuoden päästä? Ammattikoulun opiskelijat, ja kauppiksen, ovat töissä, kun sinä haet uuteen opiskelupaikkaan. Jätä morkkaaminen sikseen. Annat itsestäsi älyttömän vähä-älyisen kuvan. Stereotyyppeihin uskovat idiootit.
Ite menin lukioon sen takia, koska mulla ei oo mittään hajua vielä että mihin ammattiin suuntaudun. Elikkäs vähintään 3 vuotta miettimis aikaa.
Mahdollisesti lukion jälkeen meen vaihtoon, ainaki se on unelmana. Toisesta vaihtoehdosta en oo vielä varma.Kyllä mäkin oon töissä ihan näin lukion jälkeen suoraan. Eli taidat itsekin olla kuvailemasi "stereotyyppinen idiootti". Lisäksi minulla on amiksen kolmen vuoden logistiikka-alan opintoja vastaava koulutus, vaikka kävinkin VAIN lukion. Että jeesjees!
- sdfghlkjhgfgfter
mulku kirjoitti:
Kyllä mäkin oon töissä ihan näin lukion jälkeen suoraan. Eli taidat itsekin olla kuvailemasi "stereotyyppinen idiootti". Lisäksi minulla on amiksen kolmen vuoden logistiikka-alan opintoja vastaava koulutus, vaikka kävinkin VAIN lukion. Että jeesjees!
Tietenki voi olla töissä lukion jälkeen, mutta tarkotin siinä sitä vakituista lopullista ammattia välttämättä heti saa. Tai ammatinalaa. Ymmärsit varmaan pointin.
Ja miksi minun kommentiini piti noin agressiivisesti vastata? Loukkasinko sinua kenties henkilökohtaisesti? sdfghlkjhgfgfter kirjoitti:
Tietenki voi olla töissä lukion jälkeen, mutta tarkotin siinä sitä vakituista lopullista ammattia välttämättä heti saa. Tai ammatinalaa. Ymmärsit varmaan pointin.
Ja miksi minun kommentiini piti noin agressiivisesti vastata? Loukkasinko sinua kenties henkilökohtaisesti?No itsestään selviähän noi jutut on... Yleensä tosiaan lukion jälkeen mennään opiskelemaan lisää ja mahdollisesta saavutetaan korkeampi koulutustaso. Kaikki on omista tavoitteista ja mieltymyksistä kiinni. Eikä tuossa mun tekstissä mitään sen aggressiivisempaa ollut kuin omassasikaan.
- abidkdk
frgvbnhjmö.l,nhjbgf kirjoitti:
Mahdollisesti lukion jälkeen meen vaihtoon, ainaki se on unelmana. Toisesta vaihtoehdosta en oo vielä varma.itse taas menin lukioon koska tiesin jo peruskoulussa haluavan insinööriksi, enkä todellakaan olisi halunnut merkonomiksi, koska niillä ei ole hyvätyö tilanne ja jatko-opiskelut korkeakoulujen kaupallisilla aloilla eivät ole lukion käyneyden tavoin saavutettavissa.
- 122121
Kannattanee ottaa selvää mikä kauppis on ja miksi sieltä valmistuu.
Ns. "kauppis" ei todellakaan ole lukio/amis, vaan taloustieteellinen tiedekunta yliopistossa. Sieltä valmistut KTM:ksi eli kauppatieteiden maisteriksi (kansakielellä ekonomiksi), mikä ei todellakaan tarkoita kaupan kassaa. Ekonomit tekevät monenlaista työtä, usein esimerkiksi yritysten johtohenkilöstö koostuu ekonomeista tai alan diplomi-insinööreistä.
Kauppis on mainio valinta kunnianhimoiselle, rahasta kiinnostuneelle, LUKION KÄYNEELLE nuorelle.
Mitä tulee toisen asteen koulutukseen, mene ihmeessä lukioon. Ammattikoulusta joudut suoraan työelämään jo 18-vuotiaana, mitä tuskin kukaan oikeasti voi haluta...- 121212
Toisaalta kauppikseksi kutsutaan usein myös kaupallisen alan ammattioppilaitosta, mutta se se vasta nuoret valmistaakin kaupan kassoille.
Merkonomi ei tule pääsemään mihinkään oikeisiin talouspuolen tehtäviin, kun vastaaviin löytyy hakijoita niin ammattikorkeakoulusta kuin yliopistostakin.
= Jos haluat menestyä elämässäsi, älä mene missään nimessä ammattikouluun! - Vanha kääkkä
121212 kirjoitti:
Toisaalta kauppikseksi kutsutaan usein myös kaupallisen alan ammattioppilaitosta, mutta se se vasta nuoret valmistaakin kaupan kassoille.
Merkonomi ei tule pääsemään mihinkään oikeisiin talouspuolen tehtäviin, kun vastaaviin löytyy hakijoita niin ammattikorkeakoulusta kuin yliopistostakin.
= Jos haluat menestyä elämässäsi, älä mene missään nimessä ammattikouluun!Tuskinpa noihin taloushallinnon perustehtäviin pahemmin maistereita palkataan. Työnantaja vierastaa maistereita, koska tietää, että nämä siirtyvät koulutustaan vastaaviin tehtäviin välittömästi, kun sellainen löytyy. Uskoisin taloushallintomerkonomien työllistyvän ihan hyvin, varsinkin, jos tajuaa olla aktiivinen työnhaussa, eikä odota, että duunia tullaan tarjoamaan kotiovelle.
Ylläolevaa kommenttia siitä, ettei kukaan halua oikeasti siirtyä työelämään "jo" 18-vuotiaana, pidän erittäin huolestuttavana.
Juu meette sinne amikseen vaan ja jäätte saman systeemin kouriin kuin suurin osa ihmisistä :P eli teistä tulee sitä paljon puhuttua harmaata massaa. Käytte töissä ja perustatte perheen ja menette eläkkeelle aikanaan. Perseestä tämä tavanomainen ajattelutapa.
- ^^
oot nii oikees....
- :D kyl amiksee !
mä on amikses ja muutan (joskus tulevaisuudessa :-D) poikaystävän kanssa yhteen ja käymme töissä ja perustan perheen ja suuri unelmani on perustaa oma kahvila joskus aikuisena :-) (nyt siis opiskelemassa leipuri-kondiittoriksi) ! rankkaa on mutta sen arvoista !
:D kyl amiksee ! kirjoitti:
mä on amikses ja muutan (joskus tulevaisuudessa :-D) poikaystävän kanssa yhteen ja käymme töissä ja perustan perheen ja suuri unelmani on perustaa oma kahvila joskus aikuisena :-) (nyt siis opiskelemassa leipuri-kondiittoriksi) ! rankkaa on mutta sen arvoista !
nonii, eli juuri aiemmin kuvaamani skenaario. onnea!
- hmmmmmmmmmmm
no kerro sit mitä ite haluut elämältäs ? onko parempi idea ?? ..
mielestäni esim. musiikin mukana eläminen on paljon mielekkäämpi vaihtoehtoi kuin mahdollisimman hyvän elintason ylläpitäminen. ihmiset ostaa hienompia taloja, autoja, telkkareita ja ihan mitä vain tasapainottaakseen tylsää elämäänsä.
- yliopistolainen1989
oletko mulku käynyt lukion?
- 26+62
mee vaa amiksee nii et vie meidän lukiolaisten töitä
- TyttöJostain
Ei oikeasti teidän kanssa. -.-'
Jokainen ihminen joutuu elämässään töihin, ja nykyään joka ammattiin pitää opiskella ihan miltä pohjalta vain. Vaikka peruskoulu pohjalta!
Onhan ne ihmiset tietysti eri asia, jotka elää vanhempien rahoilla ku ei voinut mennä opiskelemaan amikseen tai lukiosta ammattikorkeeseen.
Säälin niitä oikeesti ketkä väittää, et amis on turha, koska siällä oppii käytännön töitä ja pääsee tekemään jotain, toisin kuin lukiossa.
En nyt ole kummankaan kannalla, mutta itse olen amiksessa autoalalla, ja menin sinne koska olen kiinnostunut autoista. Mikään muu vaan ei sykäyttänyt.
Mutta miättikää mitä miätitte, mutta teidän ajattelu tapa on tyhmä jos ihmiset pitää jakaa amiksiin/lukiolaisiin/kauppislaisiin -.-'- paskapaavo
Kaksoistutkinto on hyvä asia, koska ihmistä ei jaotella amikseksi tai lukiolaiseksi.
"Ja nykyään joka ammattiin pitää opiskella ihan miltä pohjalta vain."
Paskapuhetta. Ite ainaki oon hommassa, johon ei minkäänlaista opiskelua tarvitse. Pari tonnia kuussa jää rahaa käteen.
- ??
nii mutta se onkin eri asia että tekeekö hommia laillisest vai sinun tavallasi...
kyllä logistiikka-alalla (jonka aiemmin mainitsit) tarvitsee ihan tutkinnon tai sitten kyllä ajelet sitä yhdistelmä-ajoneuvoasi laittomasti.
Korjaa toki jos et olekaan kuski, vaan jossain muussa logistiikka-alan hommassa, veikkaisin että siihenkin hommaan tarvitsee kyllä koulutuksen.
Mainitsit myös käyneesi lukion, jos kerran olet logistiikka-alan hommissa niin mikset lukion tilalla mennyt logistiikalle amikseen? vaan menit siis täysin turhaan lukioon ,kun et ole ilmeiseti jatkokouluttautunutkaan.- ??
yllä oleva visti siis tarkotettu mulku:lle
?? kirjoitti:
yllä oleva visti siis tarkotettu mulku:lle
Eipä tuo turhaksi ole jäänyt lukiokoulutuskaan. Siellä opittuja tietoja on tarvittu enemmän kuin moneen kertaan. Ja en yhdistelmää tällä hetkellä aja, mutta täysi mahdollisuus minulla siihen olisi, kun kerran ajokortti moisen härpäkkeen kuljettamiseen on ja ammattipätevyydet päälle. On mulla pari kaveria, jotka on käynyt amiksessa nuo systeemit yms, mutta jotenkin niille tuntuu olevan helvetin vaikeaa tajuta erilaiset ilmiöt mitä fysiikka aiheuttaa (rekan ajamisessa niitä kyllä riittää). Itselleni ne oli tunneilla päivänselviä asioita, mutta noille parille ei ole vieläkään, vaikka on yritetty selittää kymmeniä kertoja eri tavoilla.
- 12312312312312
Ei vittu ku on tyhmää porukkaa.
Lukio ei valmista sinua mihinkään ammattiin -> et pääse mihinkään töihin jossa tarvitaan ammatillinen koulutus -> Ainoa työ siwan kassa.
Ja sinä mulku jos elät musiikin mukana niin olet aivopesty lammas joka ei omista omia mielipiteitä, miksi olet käynyt lukion tai mitään muutakaan koulutusta jos aikeissasi on vain elää musiikin mukana... tämä kommenti sai minut facepalmaamaan pahasti.Siinäpähän palmailet miten lystäät. Kuten sanottu, voisin aivan hyvin minä vain päivänä alkaa ajaa yhdistelmärekkaa (eikös amiksessa moiseen anneta koulutusta?). Enkä todellakaan ole siwan kassalla töissä nytkään.
Sinä se aivopesty taidat olla, jos elämäsi tulee perustumaan työntekoon ja viikonlopun odotteluun. Minä toimin tasan niin kuin itsestä hyvältä tuntuu välittämättä muiden mielipiteistä. Teen töitä sen verran, että saan rahoitettua asumisen ja bensat jne. Lopun ajan omistan musiikille ja ystävilleni. Joillekin se perus rutiininomainen työskentely voi tietysti sopiakin, mutta sitä tuntuu myöhemmällä iällä niin monet ihmiset kiroavan, että se ei VOI olla kaikille täysin sopivaa. Ongelmana on se, että pelätään heittiön leimaa, kun ei olekaan sitä farmarivolvoa ja poiketaan koulussa ja kotona päähän painetusta normista. Antaa ihmisten tehdä juuri niin kuin haluavat ja miten uskovat tulevansa onnelliseksi, mutta nykyajan meno vaikuttaa siltä, että vähän väliä pitää hankkia uutta telkkaria, autoa ja ties mitä tilpehööriä, jotta saadaan mieli pidettyä onnellisena. Itse kun musiikin löysin niin kunnon onnellisuus löytyi, vaikka minulla ei mitään lukiokoulutusta kummempaa olekaan ja muutenkin varmaan ulkopuolisten silmissä vaikutan pultsarilta. Mua vaan ei kiinnosta. Tehkää te mitä lystäätte. Koitan tässä vain sanoa, että kannattaa miettiä haluaako tehdä kuten suurin osa on tehnyt (synnytään, leikitään, opiskellaan, mennään töihin, ollaan töissä 40v ja jäädään eläkkeelle) vai haluaisiko jonkin persoonallisemman ratkaisun, kun kyse kuitenkin on omasta elämästä.
Olen huomannut, että jokainen amis selittää ton saman rotlan; "et pääse mihinkään töihin jossa tarvitaan ammatillinen koulutus" tai "lukiosta ei valmistu ammattiin". Kyllä mulla on tarpeeksi aivokapasiteettia tajuamaan ton itsekin. Ei ole mitään ydinfysiikkaa.
Menin lukioon, koska sinne vaikutti menevän enemmän avarakatseista porukkaa ja halusin ymmärtää yleisesti asioita maailmanmenosta ja oppia ehkä joitan nippelitietojakin perustasolla.- ajöaagh
kyllä amiksestakin on menty yhtä lailla kaupan kassalle,sillä esim. medianomeilla on erittäin heikko työtilanne, joten koulutusta vastaavia paikkoja ei ole tarjolla.
Ja merkonomi ei tule pääsemään mihinkään oikeisiin talouspuolen tehtäviin, kun vastaaviin löytyy hakijoita niin ammattikorkeakoulusta kuin yliopistostakin, ja lukio papereilla ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin pääseminen on helpompaa.
= Jos haluat menestyä elämässäsi, mene lukioon!
- Tälläi
No en jaksa lukee kaikkea, mutta sanon vaan että lukio on mielestäni melko turha. Riippuu toki aivan mitä elämältä hakee...
Ammattikouluun menee enemmän ''paskoja'' oppilaita mutta mitä sen väliä. Itsellä aivan paska keskiarvo. Miksi? no siksi koska otin selvää mitä tarvitsen linjalle minne halusin kaiken tarpeellisen selvitin. Joten jos metalli linjalle tarvitsi vain joku 6.jotain niin miksi lukisin perseeni puhki ja silmäni halki joka päivä?
Osaan englantia. Kiitos pelien ja elokuvien :D matematiikkaa en osaa mutta olisi toki suht hyvä osata. ja ruotsia en osaa eikä sitä tarvikkaan.
Mutta miksi ahertaa jos pääsee paljon vähemmällä? toki se hyvä olisi mutta tuleviin asiohin nähden mitä aijjon tehdä aivanturhaa tietää mikä on x c = 39 whut juu mo - rikul.97
Jos tietää ammatin johon aikuisena haluaa mutta myös pärjää koulussä esim. ka 9,3 niin oon kyllä sitä mieltä et kaksoistutkinto sille alalle jolle haluaa koska lukiossa ei tehdä käytännön asioita joista itsekin olen kiinnostunut. KUMPAAKAAN VAIHTOEHTOA EI KUULU HAUKKA SILLÄ MOLEMMAT OVAT HYVIÄ VAIHTOEHTOJA! LUUSEREIKSI KUULUVAT NE JOTKA EIVÄT MENE JATKO-OPISKELEMAAN!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733