Evandan katsastus

Evandaattori

Käytinpä 04 mallin Evandaa katsastuksessa. Eipä siinä mitään. Läpi meni, että heilahti. Katsatusmiehelle oikein osoitin vikaa, kun taka-akselisto narisee ja naukuu. Katsastelija sanoi vain, etteipä se hänen kannaltaan mitään merkitse, koska väljää missään ei ole. Niin että antaa akseleiden narista vain.

Airbag valo poistettiin ennen katsastusta, ja vikamuisti nollattiin. Sitä valoa ei sitten kuka tahansa pois saa. Merkkiliikkeen ohella Boschilta kuitenkin löytyy ohjelma, joka tunnistaa vian. Vikana yleensä on kosketushäiriö.

Olen nyt ajanut Evandalla 40tkm. Pikkuvikoja on ollut. Etupyörän laakeri, jonka mukana hajosi myös pyörän ABS-tunnistin. Alempi Lambda-anturi, joka on melkoisen kallis. Nyt vuotaa venttilikopan tiiviste, joka tietysti sotkee koneen, mutta ei vielä paljon näy öljyn häipymisenä.

Loppujen lopuksi vähällä on selvitty. Kuluja huolloista ja pikkuremonteista ollut yhteensä n.1200 ekeä. Öljyt olen vaihtanut itse, ja käyttänyt pari kertaa lähellä olevassa pikkupajassa huollossa, ja korjauksilla. Ensimmäisen kerran heti aluksi, jolloin vaihdettiin jakoremmi ja vesipumppu. Nyt autolla on ajettu yhteensä 114 tuhatta, ja antaa mennä eteenkin päin.

Bosch-pajalla jossa käytin otattamassa airbag-valon pois, asentaja sanoi, että näitä pieniä sähkövikoja tahtoo nykyisin olla kaikissa autoissa. Sanoi vain, että vähällä olen päässyt. Huippuna kertoi 2000luvun Mersusta jota on korjailtu lähinnä sähköpuolen vikojen vuoksi jo 32 tuhannen euron edestä. Varoitti hankkimasta moista ajopeliä ikinä, jos meinaa vähillä murheilla selvitä. No vaikea on sanoa kyseisen automerkin laadusta mitään, koska itse en ole Mercedes Benziä koskaa omistanut.

3

489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokke4656

      Hyvä juttu että meni läpi katsastuksesta. Minulla on Evandassa ollut ihme narinaa takaa oikealta puolelta jo muutaman vuoden. Kuulostaa ihan tulevan jostain iskarin yläpäästä. Pitäis penkki irrottaa jotta sitä pääsisi tutkimaan, joten en ole siihen ruvennut. Erikoista on se, että narina kuuluu vain jos on todella lämmin sää. Ja kyseessä ei siis ole takapenkkiläisten narina, ilmastointi kyllä toimii hienosti :). Ehkä tuo lämpö saa materiaalin jotenkin elämään.

      Katsastuksesta menin minullakin toukokuussa läpi. Ainoa huomautus tuli pakoputken joustoputken irrallaan olevista "kauluksista", ruoste saanut ne irtoamaan.

      Alkoi kesällä pakoputkisto pitämään sellaista ääntä että jossain on vuoto. Käytin eräässä pakoputkifirmassa ja siellä yhdessä todettiin että vuoto tulee etummaisesta äänenvaimentajasta, joiden hinta on asentajan mielestä merkkiliikkeessä aika kova (kai n. 300 euroa) ja tarvikkeena ei löydy. Radikaali, mutta toimiva ratkaisu löytyi asentajalta: putki poikki, äänenvaimentaja pois ja suora n. 50 cm putki tilalle. Evandassahan on 3 äänenvaimentajaa, joten eroa äänessä ei huomaa vaikka yksi puuttuu.

      Olen kyllä ollut todella tyytyväinen Evandaan. Isoja kalliita remontteja ei ole minullakaan ollut. Halvalla on päässyt, jollei polttoaineen kulutusta liian tarkkaan syynää. Siinäkin olen siirtynyt pelkästään 95E10-laatuun ajettuani vuoden verran 98E:llä. Kulutuksessa en huomaa mitään eroa ja käsittääkseni näin tuoreissa autoissa ei enää ole vanhanaikaista kumista bensaletkua juuri missään, mikä voisi hapertua. Bensapumpunkin luulisi olevan valmistettu kestämään 10% etanolia. Lisäksi autoni on vm 2006, josta alkaen maahantuoja kertoo 10% -etanolibensan käyvän Chevroleteihin.

      Vaihdoin keväällä venttiilikopan tiivisteen. Isohko homma, jos putsaa kunnolla vanhat tiivistejämät pois. Vaihdoin samalla 10 kpl venttiilikopan kannessa sisäpuolella olevat kiinnitysruuvien 0-renkaat.

      Seuraava projekti on vaihtaa takaoven lasin ruostunut musta ohjainkisko. Nolo homma, kun autossa ei ole missään muualla ruostetta kuin tuossa listassa, joten on aika vaihtaa. Lista maksaa 23,30 euroa. Ei paha hinta. Samaa ei voi sanoa monesta muusta Evandan alkuperäisosasta.

      Voin laittaa pientä selostusta miten listan vaihto meni. Ovipahvi oli yllättävän helppo irrottaa kun sitä jo etukäteen kokeilin listaa odotellessa. PItäisi tulla viikon sisällä, meni tilaukseen.

      • Missä miehet ratsast

        Kummaa narinaa minunkin Evandassa oikealta takaa, taitaa olla vakionarinaa, kun muillakin on. Talvella, kun on matalaprofiiliset renkaat, niin narinaa ei kuulu?
        Mutta kyllä minä mieleni pahoitin, kun kävin katsastuskonttorissa ja ensi kertaa vuoden 2003 Evandani hylättiin . Oli kuulema alatukivarsien takahelat väljät/revenneet irti ja oikea raidetangonpää väljä, sitä se mökktien rymistely teettää. Autolla on vasta ajettu 140 000 kilometriä, mutta en sitä silti vielä hylkää.


      • Evandaattori
        Missä miehet ratsast kirjoitti:

        Kummaa narinaa minunkin Evandassa oikealta takaa, taitaa olla vakionarinaa, kun muillakin on. Talvella, kun on matalaprofiiliset renkaat, niin narinaa ei kuulu?
        Mutta kyllä minä mieleni pahoitin, kun kävin katsastuskonttorissa ja ensi kertaa vuoden 2003 Evandani hylättiin . Oli kuulema alatukivarsien takahelat väljät/revenneet irti ja oikea raidetangonpää väljä, sitä se mökktien rymistely teettää. Autolla on vasta ajettu 140 000 kilometriä, mutta en sitä silti vielä hylkää.

        Kyllähän autolle paljon anteeksi antaa, kun hankintahinta on huokea ja käyttökustannuksetkin pysyvät kohtuuden rajoissa: Pienet viat toki harmittavat, mutta kun niiden korjaus on ollut halpaa, eikä peli ole tiellekään jättänyt, niin senkun ajelee vain menemään ja käyttää huollossa tarpeen mukaan.

        Tuo bensan kulutus tietenkin on melko kova, mutta senkin kanssa tulee toimeen, kun ajatelee että kyllä se muissakin Evandan kokoisissa yhtä painavissa autoissa on lähes samaa luokkaa. Bensakuluja vähentääkseni olenkin opetellut maltillista ajotapaa. Vakionopeussäädintä käytän ahkeraan ja säädän sen melko tarkasti sallitun nopeusrajoituksen mukaan, sitten Hold-nappi pohjaan, ettei joka pikkumäessä ala vatkaan pienempää vaihdetta. Useat muut kun ajavat ainakin lievää ylinopeutta ja ohittelevat, niin itse tarvitsee varsin harvoin ketään ohittaa, eikä siinä matka-ajassa juurikaan häviä tuohon rynkyttävään ajotapaan verrattuna, mutta bensankulutus pienenee selvästi. Matka-ajossa minulla menee karvan verran alle 8 litraa satasella, eikä se mielestäni ole kovin paha lukema painavalle automaattilaatikkoautolle. Sekalaisessa kaupunki ym ajossa sitten kymmenen, yksitoistakin litraa saa sadalle helposti menemään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7506
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4342
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2135
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2069
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1889
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1706
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1695
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1639
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe