Voiko tinnitus vielä kadota?

piiiiiiiiiii..p?

Eli korva soinut nyt kaks viikkoa yhtä ujellusta... Kun puhutaan jatkuvasta tinnituksesta ja tinnituksesta, joka kestää "rajallisen ajan", niin pitääkö tässä alkaa sopeutua siihen, ettei se ikinä katoa? Vai onko vielä toivoa? Kuinka kauan korvan soiminen voi kestää ennen kuin katoaa? Soiminen alkoi siis ihan ilman syytä, en ole altistunut melulle tms. Niskat kyllä on jumissa ja myös hampaiden narskuttelua on.

94

33378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tällane tarina

      Hoida niskasi ja narskuttelu pois.

      Itselläni puhkesi tinnitus yhden lääkkeen käytön aikana. Lääkkeen sivuvaikutus on tinnitus. Lopetin lääkkeen, mutta tinnitus ei kadonnut. Olen oppinut elämään tinnituksen kanssa. En tiedä,mistä tinnitus johtuu minulla. Joko lääkkeestä tai sitten vain sattui puhkeamaan juuri silloin.

      Melulle olen altistunut nuorena konserteissa ja ravintoloissa.

      • Anonyymi

        Näyttää todella hyvältä kirjalta, aiheesta tinnitus & muut kuulonheikkenemisen tyypit ja lääkkeet & luontaistuotteet jotka niitä aiheuttavat:
        https://hearinglosshelp.com/shop/ototoxic-drugs-exposed/
        Ototoxic = ototoksinen = korville myrkyllinen.

        Haluaisiko joku ostaa sähköisen version ja laittaa PDF:n jakoon vaikka Pirate Bay sivulle?
        Downloadable eBook in pdf format, 3rd edition, 798 pages ($39.95)
        * Have trouble hearing? Ears ringing? Room spinning? Dizzy? Find out quickly if your medications may be the culprits!
        * Protect your ears from the sneak attacks of drugs and chemicals!
        * Ear-damaging effects revealed on more than 1,000 drugs, herbals and chemicals!
        * Learn how you can protect your ears from the ravages of ototoxic drugs herbs and chemicals.


    • 6+5

      Kevyt tinnitus on mahdollista unohtaa täysin. Voi olla että se ei kokonaan katoa, mutta aivot oppivat suodattamaan sen pois.

      Tärkeintä on ottaa rennosti ja olla stressaamatta tinnituksesta. Aivot unohtavat tinnituksen helpommin kun sitä ei murehdi turhaan.

      Kuulo pitää tietenkin suojata melussa.

      • Rakastinhiljaisuutta

        Just joo - vai unohtavat. Jatkunut 7 vuotta.


      • Marjamies1

        Hyvä kun mainitsit kevyt tinnitus, sillä kunnon tinnitusta et saa mielestä, vaikka kuinka ottaisit rennosti ja stressaantumatta, kyllä tässä on kestämistä. Helppo on sanoa, että ole kuuntelematta, keskity muihin asioihin, kun se ei kunnon tinnittäjiltä onnistu.


      • Oudi
        Marjamies1 kirjoitti:

        Hyvä kun mainitsit kevyt tinnitus, sillä kunnon tinnitusta et saa mielestä, vaikka kuinka ottaisit rennosti ja stressaantumatta, kyllä tässä on kestämistä. Helppo on sanoa, että ole kuuntelematta, keskity muihin asioihin, kun se ei kunnon tinnittäjiltä onnistu.

        Nykyään on se hoitokeino, joss aivot eivät noteeraa turhaa ääntä..se ääni ei varoita mistään, ei kerro mistä,,,,sillä ei ole merkitystä.
        Aivot opetetaan uudelleen havainnoimaan muut äänet ja se ylimääräinen ääni jää noteermatta.

        Ihan niinkuin kellon naksutus....aluksi se häiritsee, mutta kun aivot huomaavat sen vaarattomaksi ja ei noteerattavaaki...niin sitä ei enää huomaa. Siinä,on varmaan mielen liikkeellä myös tekemisestä. Mieli relataan niin, että,se asia vain on, mutta ei vaikuta.
        Netissä in myös erilaista ääntä ensin,. Meren aaltoja ym. Tällaisen äänen kilpailijaksi. Hyvä,on "soittaa sitä toista ääntä niin, että ei ole kilpailija vaan sellanen. Jonka noteeraa,pehmeästi..

        Siinä,tarvitaan treeniä ja sitä rentoa otetta. Ehkä siinä tarvitaan tilanteen hyväksymistä...niin mieleltä, kehnolta kuin aivoilta.. Kokonaisuutta. Tämähän me ollaan. Ja tilanne on.


      • Anonyymi
        Marjamies1 kirjoitti:

        Hyvä kun mainitsit kevyt tinnitus, sillä kunnon tinnitusta et saa mielestä, vaikka kuinka ottaisit rennosti ja stressaantumatta, kyllä tässä on kestämistä. Helppo on sanoa, että ole kuuntelematta, keskity muihin asioihin, kun se ei kunnon tinnittäjiltä onnistu.

        Jep. En tiedä tuliko tinnitus lääkkeen, kovan konserttimusiikin vai jonkun muun syyn takia- mutta aviomies vei aikoinaan konserttiin ja siihen aikaan ei jaettu korvatulppia. Jonkin aikaa soi korvissa konsertin jälkeen ja en edes muista noinko sitä kovin häiritsevänä silloin, mutta nyt soi entistä kovemmin ja kovemmin ... mitä vanhemmaksi olen tullut sen pahempi on ääni- yritän olla sitä huomioimatta, mutta kyllä se välillä on vaikeaa, tuntuu kuin korvakuulokkeilla kuuntelisi tosi kovaa vinkunaa. Joka ei lakkaa..
        Onneksi olen saanut kuitenkin nukuttua, sehän vielä puuttuisi, että vinkuna estäisi nukkumisen.


      • Anonyymi
        Marjamies1 kirjoitti:

        Hyvä kun mainitsit kevyt tinnitus, sillä kunnon tinnitusta et saa mielestä, vaikka kuinka ottaisit rennosti ja stressaantumatta, kyllä tässä on kestämistä. Helppo on sanoa, että ole kuuntelematta, keskity muihin asioihin, kun se ei kunnon tinnittäjiltä onnistu.

        Just niin, sama homma. On kovaa kohinaa, suhinaa ja kimeää yhtäjaksoisesti jatkunut yli vuoden. Alkoi äkkiä. Vuosia hiljalleen oirehtinut 15 vuotta sitten vasemman korvan alla olleesta punkin puremasta punajäkälineen ja boreaaliksineen. On kuulo alentunut, pää tutkittu, tyhjää täynnä, ei akupunktiokaa auta, jne.


    • Niska

      "Voiko tinnitus vielä kadota?"
      Vastaus : Kyllä voi osittain.

      Minulla alkoi 2011 Elokuussa korvat soida kaksi kuukautta yhtä ujellusta. Valitin lääkärille mutta vastaus oli : "Sellaista se on. Eikä sille voi oikein paljon mitään."

      Minä en uskonut lääkäriä ja aloin Googlella hakea tietoa. Sain selville, että on useita syitä miksi korva voi soida. Oletin, että minun kohdallani sopi 2 syytä.

      1. kuulovaurio
      2. niskasta johtuva soiminen

      Koska minulla ei ole kuulovauriota niin päättelin, että se ehkä johtui niskastani. (Vuosikaudet niska päätetyöskentelyssä samassa asennossa.)

      Kaivoin Googlelle niskan kuntoutusohjeita ja löysin useita (esim. tämän).

      http://www.hs.fi/thickbox/video/1135231108781?KeepThis=true

      Kokeilin, joka ilta noin 10 - 15 minuuttia tämän videon ohjeita. (Tosin jaksoin katsoa tätä videota vain puoleen väliin.) Ensimmäisten 6 viikon aikana ei tapahtunut mitään muuta kuin, että ujellus hieman vaimeni.

      Sitten seitsemännellä viikolla yhtenä päivänä tinnitus lakkasi kokonaan oikean puoleisesta korvasta. Tosin vain päiväksi mutta siitä tiesin, että olen oikeilla jäljillä.

      Tämän vuoden Tammikuusta lähtien on joka kuukaudessa 14 -16 sellaista päivää jolloin on ollut joko täysin hiljaista tai vain pientä sirinää vasemmassa korvassa ja yleensä oikeassa korvassa on enää tosi harvoin mitään ääntä. Olen jatkanut harjoituksia melkein joka päivä.

      Aamulla herätessäni on yleensä vasemmassa korvassa sirinää (joskus hieman kovempaa) ja noustessani ylös en voi tietää onko ko. päivä korvassani hiljainen vai ei. Toisinaan esim. suihkussa huomaan yllättäen, että on täysin hiljaista.

    • hiljaisuutta pyydän

      Kiinnittäkää huomiota (työ)ympäristönne kaikenlaisiin äänilähteisiin ja meluun!!! Vaatikaa desibelimittauksia, jos mittausta ei heti tule, vuokraa mittari (netistä löytyy) ja mittaa itse. Tässäkin tapauksessa oma apu on paras apu, ja nopein. Jos ehdit sairastua, on jo liian myöhäistä, ja kuulovammoja ja tinnitusta on vaikea todentaa, tiedän kun olen itsekin käynyt korvalääkärillä tutkimuksissa. Kukaan toinen ei kuule korvieni soimista, eikä se näy missään mittauksissa.Ääniherkkyyskään kuulema ei juurikaan näkynyt mittauksissa, vaikka ääniherkkyysvaivani on paha ja melu pahentaa tinnitusta.
      Hoitajat ja lääkärit voivat vähätellä, ja sairaana ei kertakaikkiaan jaksa hakeutua lääkäriltä lääkärille. Ainakin pienillä paikkakunnilla ei ole edes paljon vaihtoehtoja. Ja keskusteleppa tästä ulkomaalaisen keikkalääkärin kanssa, joka huonosti osaa suomea...Jos on paljon rahaa, voi tietysti mennä yksityiselle, vaikka kauemmaskin.
      Melun varominen ja pelkääminen on pidemmänpäälle uuvuttavaa ja sosiaalinen elämä supistuu olemattomaksi, harrastukset sekä yhdistystoiminta ym. on pakko jättää pois. Työpäivän jälkeen ei jaksa kuin olla hiljaisuudessa lepuuttamassa korvia ja toivoa että tinnitus pienenee. Perhe-elämäkin tässä jää paitsioon. On mahtavaa, jos korvien vinkunan saa edes hetkeksi vaimenemaan kohinan tasolle.

    • M H

      Hei, mulla alkoi soimaan 10 päivää sitten. Olin äänekkäässä konsertissa. Pari päivää sen jälkeen alkoi ujellus. Kävin lääkärissä, joka totesi että ei ole kuulon alenemaa. Eilen huomasin, että enää ei kuulu vinkuna lujaa. Olin myös tänne yhteydessä http://www.happihoito.fi/tinnitus/hoito.htm Sieltä saa happihoitoa, joka on tällä hetkellä tehokkain hoito. Ensimmäinen yö meni valvoen, kun tinnitus tuli. Pari seuraavaa unilääkkeillä, siitä jatkoin " valkoisen kohinan" kuuntelulla ja nyt en tarvitse mitään. Jonkinlainen ensiapu on myös 4kpl 500mg c vitamiinia päivässä parin viikon ajan. Siitä tulee joku antioksidantti vaikutus. Älä stressaa liikaa, se pahentaa soimista. Lataa näitä youtubesta http://www.youtube.com/watch?v=1KaOrSuWZeM

      http://www.youtube.com/watch?v=WvRv-243Cmk


      Saat ladattua omalle koneelle tällä
      http://www.lataayoutube.com/

      Muuta ääni mp3 muotoon ja siirrä mp3 soittimeen.
      Toivottavasti oli apua.

      • Lukkoniska

        Minulla on ollut selkeästi lihasperäinen hurina-tinnitus toisessa korvassa jo useiden vuosien ajan ajoittain. Normaalina arkena se ei juurikaan vaivaa muuten, kuin aamulla herätessä yön jäljiltä niskan ollessa jumissa. Enemmänkin vaiva ilmenee pitempien vapaiden ja pyhien aikana, kun tulee nukuttua pitempään ja esimerksi luettua kirjoja tai katseltua makuultaan paljon TV:tä. Pahimpia ovat kesälomat, kun se normaali arjen tohina puuttuu ja koettaa rentoutua. SIlloin tuo vaiva taas ilmestyy. Sen olen huomannut, että kun käy uimassa kilometrin tai pari, niin vaiva häviää muutamaksi päiväksi. Fysioterapeutin mukaan minulla on helposti lukkoon menevät nikamat, jonka olen itsekin kyllä huomannut. Siihen saa helpotusta jumpasta ja tennispalloista. Pari tennispalloa vanhaan sukkaan lattialle ja siihen selälleen päälle makaamaan. Kun siinä nujuaa pallojen päällä, niin selästä ja lapaluista kuuluu pauke, kun lukot aukeaa. Kalliilla terapeutilla ei tarvi aina käydä, kun tuon tekniikan itse oppii.

        Lihasperäisessä tinnituksessa taitaa olla ainoat konstit jumppa tuolla aikaisemmin olleen linkin videon mukaisesti. Vaikutti aika hyviltä ohjeilta. Samoja ohjeita on antanut myös fysioterapeutti. Nivelten lukot pitäisi myös saada pois esim. fysioterapeutin avulla. Itselläni auttoi, kun terapeutti naksautti niskanikamista lukot auki. Tähän pitää olla kyllä koulutuksen saanut OMT-terapeutti, joka tietää, miten niskaa manipuloidaan. Väärin tehtynä voi olla vaarallista. Käsitykseni mukaan hurina johtuu siitä, että lihakset tekee jumituksen ja lukkiutumistilanteen aikana kovasti työtä yrittäen oikaista niskaa. Lihas tietysti väsyy siitä ja rupeaa värisemään, joka kuuluu sitten korvaan hurinana.


      • Lukkoniska
        Lukkoniska kirjoitti:

        Minulla on ollut selkeästi lihasperäinen hurina-tinnitus toisessa korvassa jo useiden vuosien ajan ajoittain. Normaalina arkena se ei juurikaan vaivaa muuten, kuin aamulla herätessä yön jäljiltä niskan ollessa jumissa. Enemmänkin vaiva ilmenee pitempien vapaiden ja pyhien aikana, kun tulee nukuttua pitempään ja esimerksi luettua kirjoja tai katseltua makuultaan paljon TV:tä. Pahimpia ovat kesälomat, kun se normaali arjen tohina puuttuu ja koettaa rentoutua. SIlloin tuo vaiva taas ilmestyy. Sen olen huomannut, että kun käy uimassa kilometrin tai pari, niin vaiva häviää muutamaksi päiväksi. Fysioterapeutin mukaan minulla on helposti lukkoon menevät nikamat, jonka olen itsekin kyllä huomannut. Siihen saa helpotusta jumpasta ja tennispalloista. Pari tennispalloa vanhaan sukkaan lattialle ja siihen selälleen päälle makaamaan. Kun siinä nujuaa pallojen päällä, niin selästä ja lapaluista kuuluu pauke, kun lukot aukeaa. Kalliilla terapeutilla ei tarvi aina käydä, kun tuon tekniikan itse oppii.

        Lihasperäisessä tinnituksessa taitaa olla ainoat konstit jumppa tuolla aikaisemmin olleen linkin videon mukaisesti. Vaikutti aika hyviltä ohjeilta. Samoja ohjeita on antanut myös fysioterapeutti. Nivelten lukot pitäisi myös saada pois esim. fysioterapeutin avulla. Itselläni auttoi, kun terapeutti naksautti niskanikamista lukot auki. Tähän pitää olla kyllä koulutuksen saanut OMT-terapeutti, joka tietää, miten niskaa manipuloidaan. Väärin tehtynä voi olla vaarallista. Käsitykseni mukaan hurina johtuu siitä, että lihakset tekee jumituksen ja lukkiutumistilanteen aikana kovasti työtä yrittäen oikaista niskaa. Lihas tietysti väsyy siitä ja rupeaa värisemään, joka kuuluu sitten korvaan hurinana.

        Vielä tuli yksi asia mieleen tuosta lihasperäisestä tinnituksesta. Itselläni on ollut aika huono ryhti nuoresta pitäen. Työni on hyvin paljon päätteen äärellä istumista. Huono ryhti korostaa ehdottomasti virheasennoista johtuvaa lihasten väsymistä ja siitä mahdollisesti aiheutuvia hurinoita. Tähänkin auttaa jumppaliikkeet, jolla ryhtivirheet korjaantuu.


    • Niska

      Yksi lihasperäiseen tinnitukseen auttanut juttu minulla on ollut sauna. Saunahan tunnetusti rentouttaa lihaksia ja melkein aina sauna jälkeen minulla joko lakkaa tinnitus kokonaan tai hiljenee täysin huomaamattomaksi.

      10 :stä saunassa käynnistä 7 on yleensä sellaisia, että vaikutus on huomattava ja vain 3 :ssa ei ole vaikutusta.

      Toinen kokeiltu juttu on hieman kyseenalainen nimittäin ostin kesällä Lidlistä niskaa ja hartioita lämmittävän lämpötyynyn. En ole oikein vakuuttunut sen tehosta sillä se tuntuu tehoavan vasta noin 14 tunnin kuluttua eli jos iltauutisten aikana käytän sitä niin vasta seuraavana iltapäivänä huomaan toisinaan tinnituksen vähenneen.

    • Narskuttelija

      HEI kaikille. Itselläni on jo vuoden tinnittänyt lähinnä stressin seurauksena. Tinnitys on molemmissa korvissa, kohtalaisen voimakasta ja taajuudeltaan n. 14 kHz. Niskat on vedolle arat, mutta ei aiheuttanut vinkunaa. Viimekesänä (2012) hammaslääkäri totesi bruksismia ja mulle tehtiin yötuki. Sitä olen pitänyt jo puoli vuotta ja siihen yhdistin hiljakkoin voice- massagen ja säännöllisen leukajumpan ja venytyksen. Nyt on muutaman viikon ollut joitakin hiljaisia vuorokausia ja ne lisääntyy vähitellen. Kovaa työtä on teettänyt, mutta hiljaisuus on niin palkitsevaa, että kyllä kannattaa taistella. Tsemppiä teille...

      Btw, sauna laskee verenpainetta. Jos tinnitus johtuukin joillakin korkeasta verenpaineesta?

    • Niska

      Yksi keino ( jonka olen joskus lukenut tältä palstalta ) saada selville onko sinun tinnituksesi lihasperäinentinnitus on tällainen.

      Katso suoraan eteenpäin ja paina kämmenellä leukaasi. Jos tinnituksen ääni muuttuu niin luultavasti tinnitus johtuu niskan ja hartioiden lihaksista.

      Minulla tämä keino ainakin toimii.

      • 20 + 4 on se

        Mikä hyvänsä toimenpide muuttaa tinniä hetkellisesti.
        Johtuu siitä että aivot saavat uutta askarreltavaa ja keskittyvät hetkeksi muihin asioihin.

        Vastaus aloittajan kysymykseen:
        Kokemuksesta voin sanoa että tinnitus voi kadota, itselläni siihen kului useita vuosia.


    • Tinnityttö

      Itselläni alkoi tinnitus yllättäen n. 6 viikkoa sitten. Syy todennäköisesti joko lentäminen (Painevaihtelut) kipeänä tai Zithromax-niminen antibioottikuuri tai stressi. Ensin kävin lääkärissä, joka määräsi Kingo-tabletteja ja kortistoonikuurin. Kävin myös happihoidossa 5 hoitokertaa. Lääkkeeistä ei ollut hyötyä, mutta happuhoito tuntui selvästi vaimentavan surinaa korvissa. Nyt on toivomuksena, josko sirinä hiljalleen hiljenisi kuuluvista kokonaan. Kuitenkin rentoutumalla ja unohtamalla asian lääkärit neuvoivat asian tilan paranevan! Tsemppiä kaikille samasta vaivasta kärsiville!

      • Suhisee sssshhhh

        Onko kenelläkään sykkivää tinnitusta? Minulla suhisee korva sydämen sykkeen tahdissa. Tätä on jatkunut ainakin pari- kolme vuotta, en muista, missä vaiheessa muuttui krooniseksi. Syytä en tiedä. Sykkivän tinnituksen syyt ovat ainakin osittain erit kuin ns. tavallisessa. Voi johtua verenkierrosta mm.
        Olen puhunut asiasta monelle lääkärille. Eivät tunnu ottavan tosissaan. Kuitenkin tiedän, että sykkivän tinnituksen syyt saattavat selvitä vaikkapa magneettikuvaan. Tiedän, että on mahdollista parantua tästä, jos syy osoittautuu sellaiseksi, että se on korjattavissa. Mutta mistä löytää lääkäri, joka ottaisi asian tosissaan / tietäisi asiasta jotain?!
        Tätä suhinaa on usein vaikea peittää millään. Jos pystyy johonkin keskittymään tosissaan, suhina voi unohtua hetkeksi. Suihkussa ääntä ei kuule. Mutta sielläkään jaksa eikä voi tuntikausia olla.
        Neurologia ei koko tinnitus kiinnostanut ollenkaan.
        Onko kohtalotovereita?


      • kallekulle1
        Suhisee sssshhhh kirjoitti:

        Onko kenelläkään sykkivää tinnitusta? Minulla suhisee korva sydämen sykkeen tahdissa. Tätä on jatkunut ainakin pari- kolme vuotta, en muista, missä vaiheessa muuttui krooniseksi. Syytä en tiedä. Sykkivän tinnituksen syyt ovat ainakin osittain erit kuin ns. tavallisessa. Voi johtua verenkierrosta mm.
        Olen puhunut asiasta monelle lääkärille. Eivät tunnu ottavan tosissaan. Kuitenkin tiedän, että sykkivän tinnituksen syyt saattavat selvitä vaikkapa magneettikuvaan. Tiedän, että on mahdollista parantua tästä, jos syy osoittautuu sellaiseksi, että se on korjattavissa. Mutta mistä löytää lääkäri, joka ottaisi asian tosissaan / tietäisi asiasta jotain?!
        Tätä suhinaa on usein vaikea peittää millään. Jos pystyy johonkin keskittymään tosissaan, suhina voi unohtua hetkeksi. Suihkussa ääntä ei kuule. Mutta sielläkään jaksa eikä voi tuntikausia olla.
        Neurologia ei koko tinnitus kiinnostanut ollenkaan.
        Onko kohtalotovereita?

        Ei lääkäreitä kiinnosta tinnitus.
        Varsinkaan kun siihen ei ole löydetty selvää syytä tai parannuskeinoa.
        En tiedä kun välillä katoaa eli on muuta tekemistä.
        On kaikenlaista neuvoa niskajumpasta lähtien. Saattaa olla tottakin kun mulla oli aikoinaan usein niskat todella kipeät. Nyt ei ole ollut moniin vuosiin vaan soi ja soi.
        Kun varsinaista 'lääkettä' ei ole, sen niskaasian jälkeen', niin annan olla . En stressaannu vaik vaikea nukahtaa.
        Jos joskus jaksaisin sitä niskajumppaa suorittaa niin sit näkis.
        LAISKA OLEN.


      • käy knk-lääkärillä
        Suhisee sssshhhh kirjoitti:

        Onko kenelläkään sykkivää tinnitusta? Minulla suhisee korva sydämen sykkeen tahdissa. Tätä on jatkunut ainakin pari- kolme vuotta, en muista, missä vaiheessa muuttui krooniseksi. Syytä en tiedä. Sykkivän tinnituksen syyt ovat ainakin osittain erit kuin ns. tavallisessa. Voi johtua verenkierrosta mm.
        Olen puhunut asiasta monelle lääkärille. Eivät tunnu ottavan tosissaan. Kuitenkin tiedän, että sykkivän tinnituksen syyt saattavat selvitä vaikkapa magneettikuvaan. Tiedän, että on mahdollista parantua tästä, jos syy osoittautuu sellaiseksi, että se on korjattavissa. Mutta mistä löytää lääkäri, joka ottaisi asian tosissaan / tietäisi asiasta jotain?!
        Tätä suhinaa on usein vaikea peittää millään. Jos pystyy johonkin keskittymään tosissaan, suhina voi unohtua hetkeksi. Suihkussa ääntä ei kuule. Mutta sielläkään jaksa eikä voi tuntikausia olla.
        Neurologia ei koko tinnitus kiinnostanut ollenkaan.
        Onko kohtalotovereita?

        Sykkivä tinnitus pitää magneettikuvata


      • Anonyymi
        Suhisee sssshhhh kirjoitti:

        Onko kenelläkään sykkivää tinnitusta? Minulla suhisee korva sydämen sykkeen tahdissa. Tätä on jatkunut ainakin pari- kolme vuotta, en muista, missä vaiheessa muuttui krooniseksi. Syytä en tiedä. Sykkivän tinnituksen syyt ovat ainakin osittain erit kuin ns. tavallisessa. Voi johtua verenkierrosta mm.
        Olen puhunut asiasta monelle lääkärille. Eivät tunnu ottavan tosissaan. Kuitenkin tiedän, että sykkivän tinnituksen syyt saattavat selvitä vaikkapa magneettikuvaan. Tiedän, että on mahdollista parantua tästä, jos syy osoittautuu sellaiseksi, että se on korjattavissa. Mutta mistä löytää lääkäri, joka ottaisi asian tosissaan / tietäisi asiasta jotain?!
        Tätä suhinaa on usein vaikea peittää millään. Jos pystyy johonkin keskittymään tosissaan, suhina voi unohtua hetkeksi. Suihkussa ääntä ei kuule. Mutta sielläkään jaksa eikä voi tuntikausia olla.
        Neurologia ei koko tinnitus kiinnostanut ollenkaan.
        Onko kohtalotovereita?

        Itsellä tämä alkoi vasta viime viikolla toukokuun loppupuolella nyt 2020. Samaa tuntuu olevan suhina sydämen sykkeen tahdissa.
        Nukkumaan mennessä tuo on todella ärsyttävää ja käytin kuulokkeita ja kuuntelin radiota jotta hiukan saisi unen päästä kiinni.
        Tuon alkaminen on mysteeri, mutta samalla on myös jonkin sortin lihasten kipeytymistä tuntunut, ehkä niska osaltaan. Sen hierominen ei kuitenkaan omin voimin oikein ok. Hierontalaite värisee taas ikävästi, mieluummin olisi kone joka ei tärise hieroessan.
        Korvissa toki hienoista sointia, mutta se ei kyllä haittaisi, tuo suhina ei vaan ole muuta kuin stressaavaa ja siinä kyllä kuulee jos tulee sydämeen pieni häiriölyönti.
        Yritän itsehoitoa ensin ja itse olen ennenkin löytänyt ratkaisuja. Lääkäreistä harvoin on todellista apua löytynyt.


    • kallekille1

      Hiljaista on tällä palstalla vaik vinkuu ja suhisee.
      JOs jotain niin kaks 'vinkujaa' vois tavata toisensa ja sit funtsia et vinkuuko nyt.
      Kaitr mut helpottaako?
      Kenties sitten.

    • mulla katosi 6kk

      Tinnitus on täysin vaaraton juttu. Rauhoitu, äläkä uhraa sille ajatusta.

    • Niska

      Tinnitukseni on nykyään hyvin hallinnassa ja 95 % enää vain vasemmassa korvassa. Oikeassa korvassa kuuluu kerran kuussa n. 10 sekuntia jotain ääntä.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-57760300

      Tuon pienen niskaharjoituksen lisäksi olen tehnyt nyt noin 18 kuukautta n. 4 minuuttia kestävää niskaharjoitusta, jonka kaveri näytti yhdessä saunaillassa. En ole kysynyt keneltäkään terveysalan ihmiseltä tai löytänyt netistä mitään tästä.

      1. mene selällesi makaamaan

      2. nosta ja laske päätäsi (nyökyttele) rauhalliseen tahtiin x kertaa (itse en kosketa leualla rintaani)

      3. tee sitten sama sivusuunnassa eli heiluta päätäsi rauhalliseen tahtiin esim. vasemmalta oikealle x kertaa


      Ensimmäisillä kerroilla pää tuntui uskomattoman raskaalta ja aluksi kykenin tekemään kumpaakin liikettä vain 10 kertaa mutta nykyään teen 50 kertaa ja halutessani pystyn tekemään jopa 100 kertaa.

      Hoksasin tänä kesänä tehdä tämän liikesarjan sekä aamulla, että toisen kerran iltapäivällä ja nyt useimpina päivinä korva on hiljainen tai kuuluu vain pientä sirinää.

      Noin 2 vuoden niskaharjoitusten jälkeen on peruskunto sellainen, että jos tinnittää hieman äänekkäämmin niin minulle auttaa usein aika nopeasti :

      1. sauna
      2. tuo edellä kerrottu niskaharjoitus

    • reino2

      Olisi kiva kuulla nimimerkiltä niska miten asiat ovat edistyneet, onko jo täysin hiljaista ja oletko jatkanut harjoituksia päivittäin?

    • Niska

      Tätä kirjoittaessani minulla vasen korva pitkästä aikaa suhisee hieman äänekkäämmin koska olen luistanut kiireiden takia säännöllisistä harjoituksista.

      Mutta se on pientä verrattuna 2011 kovaääniseen molempien korvien vinkunaan. Jouluna oli sukulaisten luona ja silloin minulle tuli todella hiljainen putki.

      Nimittäin 5 päivää ja 4 yötä (osa omassa kodissa) peräkkäin pelkkää hiljaisuutta. Luulin, että se johtui isäntäperheen vierassängyn matalasta ja melkoisen kovasta tyynystä muuta taisin olla väärässä.

      Sillä ostin heti Lidlistä sellaisen ergonomisen tyynyn mutta sillä ei ollut sellaista dramaattista vaikutusta, ainakaan vielä.

      Sellaisia päiviä, jolloin vasen korva (oikea on nykyään aina hiljainen) on joko hiljainen tai kuuluu huomaamaton hiljainen suhina on joka viikko useita.

      Sellaisena päivänä jolloin vasen korva on hiljainen niin nukkuessani ja kylkeäni kääntäessäni huomaan aamuyöstä, että vasen korva on alkanut suhiseen tai hiljaa soimaan.

      Yleensä en muista yhtään yötä jolloin se ei olisi suhissut (paitsi Joulu).

      Harjoituksia olen jatkanut päivittäin jos olen ehtinyt. Käsipainojen kanssa 4 minuuttia tai kuminauhojen kanssa tuo edellä kerrottu niskaharjoitus 3 minuuttia.

      Eli yhteensä noin 5 -7 minuuttia.

      Paitsi nyt viikonloppuna on jäänyt 3 päivänä harjoitukset suorittamatta.

      • reino2

        Onpa mukava kuulla, itse melko epätoivoisena olen hakenut näiltä keskustelupalstoilta jotain helpotusta aina siihen asti kunnes luin kirjoituksesi ja aloin tekemään näitä niskaharjoituksia mistä kirjoitit. Nyt kuukauden jälkeen oikea korva muuttunut hiljaisemmaksi ja ollut jopa päivän tai kaksi melko hiljaa, mutta ajatelkaa mikä muutos kun itsellä tinnittänyt melkein 7 vuotta. Niska ja hartiaongelmia ollut aina työstä johtuen ja ainut mikä helpottanut on sauna hetkellisesti. En ole koskaan ollut mikään jumppaaja muttanyt kun selvästi olen huomannut eron niin into vain lisääntyy. Tuo pään nostaminen oli kyllä yllättävän raskasta aluksi mutta nyt tuo 50 sujuu melko kivuttomasti. Olen niin todella iloinen kun jotain helpotusta löytynyt ja viimeinen kommenttisi antaa vaan uutta intoa jumppailla.


      • Metsälissu

        Kiitos "niskalle" niskan jumppaohjeesta.Olen tehnyt sitä vuoden alusta.Nyt on jo tinnitus huomattavasti hiljaisempaa. Tinnitus on kestänyt jo neljä vuotta. Monella lääkärillä käynyt ja kuvattu.Ei löytynyt mitään. Niska ja hartiat jumissa olleet monta vuotta.Olen todella kiitollinen tästä vinkistä.Uskon että saan tästä jumpasta avun.Suosittelen jumppaamaan.Tressi ja kiire vähemmälle.


    • reino2

      Lisään vielä edelliseen viestiin, tänään ensimmäisen kerran täysi hiljaisuus molemmissa korvissa 7 vuoteen aamulla kun heräsin, ja kaikki vain ja ainoastaan johtuu "Niskan" antamista hyvistä neuvoista , kannattaa jumpata vaikka kuinka ahdistaa ,väsyttää ym, jos minulla 7 vuoden jälkeen helpotti niin varmaan monella muullakin helpottaa. Yes!

    • Niska

      Hienoa!

      Nyt sinullekin tuli joululahja vähän myöhässä vain. Minulle se tuli jo Jouluna. Unohdin mainita, että silloin tuli käytyä joulusaunassa kahtena päivänä, joka varmaankin edesauttoi tuon hiljaisuuden putken syntymistä.

      Meitä on nyt sentään kaksi Suomessa joille nämä jumpat ovat auttaneet. Minusta tässä on yksinkertainen juttu.

      1. ensin tunnistetaan ongelma (johtuuko tinnitus lihaksista)
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-60056977

      2. sitten toimitaan näiden ohjeiden mukaan (varmaankin on muitakin hyviä ohjeita)

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-57760300

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-59262597

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-63024256


      Sillälailla tämä on omituinen keskustelupalsta, että täällä ei juuri keskustella tai kerrota, onko nuo ohjeet toimivia muille. Minusta 5- 7 minuuttia päivässä on pieni hinta sille, että saa palkkioksi hiljaisuutta.

      Tuo 5- 7 minuuttia päivässä on pieni aika mutta se vaatii pitkäjänteisyyttä. Tällä palstalla on esitetty, että tinnitus tulee ja menee itsestään mutta minulla näin ei ainakaan ei ole käynyt. Hieman työtä se on vaatinut.

      Minua on kiinnostanut päästä kokonaan eroon tinnituksesta ja olen kysellyt tästä.

      Laserhoito ja tinnitus ?
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10984865#comment-0

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9387094#comment-46292915

      Mutta mitään oikeita vastauksia en ole saanut.


      Toinen kesken oleva projekti minulla on tällainen. Ostin Lidlistä ystäväni kehotuksesta tällaisen 2,5 kuukautta sitten.

      http://aijaa.com/b2Zwh5

      http://aijaa.com/1tbZVc

      Sitten pari varoituksen sanaa. Innoissani kokeilin parin tunnin ajan eri hierontaohjelmia ja seuraavana aamuna herätessäni kaikki pyöri silmissäni minuutin verran.

      http://aijaa.com/DQ6Y2f

      Nyt olen noudattanut ohjeita tarkasti. Olen käyttänyt 10 kertaa (lähinnä alaselkääni) , joista 2 kertaa hartioihini mutta vielä en ole löytänyt oikeaa ohjelmaa joka auttaisi myös tinnituksen hoidossa sikäli mikäli sellaista edes on.

      Joten tuo projekti on vielä pahasti kesken kun vanhat kostit ovat tehonneet sen verta hyvin.

    • reino2

      Minulla on ollut sellainen tunne että jotain on tehtävissä kun vain tietäisi mitä. Oma tinnitus minulla on ollut samaa tasaista alusta loppuun ei hiljaisempia tai parempia päiviä. Paitsi nyt ennen joulua jopa hieman pahentuikin. Korvalääkärissä pari viikkoa sitten taas kuulotestissä ja jonkinverran kuulo huonontunut kahdessa vuodessa. Ainut neuvo on ollut että käyttää taustamelua ja rauhoittavia sekä opi elämään tämän kanssa. Itselläni oli sama huomio heti alussa että sauna helpotti aina ujellusta ja kysyin korvalääkäriltä mistä se voi johtua mutta mitään kunnon vastausta en saanut.Nämä keskustelupalstat ovat siitä jänniä kun aina vaan huonoja kokemuksia ja kauhuskenarioita maalataan seinille mutta mitään hyvää harvoin saa lukea. On ollut jokin vuosi sitten vähän vakavampikin sairaus ja ensimmäisenä lääkäri sanoi minulle että nettiin ei ainakaan kannata mennä lukemaan mitään kokemuksia tästä sairaudesta, siellä kirjoittelee vaan ne joilla on jotain negatiivista sanottavaa sairauksistaan. Mutta olen niin onnellinen kun satuin lukemaan tämän kirjoituksen täällä ja varsinkin sen että tuloksia saa ja joutuu odottamaan mutta minulla meni se 4-5 viikkoa ,eikä se venyttely ole mitään siihen nähden jos tällä saa hiljaisuuden takaisin, päinvastoin kuntohan siinä hiukan kohenee ja muutenkin saa paremman olon.

    • soi soi soi

      Kuuluuko teillä korvien soiminen vain korvassa vai muuallakin päässä. Minulla kuuluu useimmiten enemmän vasemmassa korvassa, mutta monesti myös pieni tilkutus niskakuopassa ja ihmeellistä suhinaa takaraivolla. Korvien soiminen on tosi korkea ääni korvassa ja usein päälle vielä suhinaa. Joskus tuntuu kuin niskassa avattaisiin hyvin sekoitettu limsapullo, joka suhisee ja leviää koko pään alueelle. Olen seurannut verenpainetta. Aina kun vp on pikkuisenki koholla, suhina on voimakkaampaa lähes sietämätöntä. Vaikea tehdä tuota leukatestiä, mutta en huomannut soimisessa erityistä muutosta. Voi olla, että minun tinnitus johtuu verenpaineesta tai jostain muusta.

    • reino2

      Itsellä edelleen päivä päivältä helpottaa kun vain jaksaa jumpata,nyt kahvakuulatreeniä hartia/niskaseudulle lisäksi niin oikein kuulee kun ääni muuttuu korvissa. Hevoslinimenttiä lopuksi niskaan ja mielummin sellaista joka sisältää msm,ää niin niska/hartiatreenin jälkeen on ihan mukava olo.

    • Niska

      Olin eilen koko päivän seminaarissa joka oli järjestetty ikään kuin koulun juhlasalia vastaavaan paikkaan, jonne oli kannettu suoraselkänojallisia standardi tuoleja.

      Kun joutui istumaan koko päivän 8-16 selkä suorassa niin jo klo 8-9 aikoihin huomasin, että se vähäinenkin suhina joka minulla oli vasemmassa korvassa hävisi ja oli poissa koko yön ja yhä edelleen on hiljaista. Olen huomannut tämän saman ilmiön aikaisemmin.

      Töissä ja kotona sitä istuu aika lailla rennommin.

      Viime vuonna hiihdin kevättalvella 38 kertaa mutta se ei näyttänyt vaikuttavan sitä eikä tätä tinnitukseen. Kunto sen sijaan koheni.

    • Suhinaa & Kohinaa.

      Tätä on ollut noin 3 vuotta,nyt on viimeisen n 6-8 kuukauden aikana tullut muutosta,
      äänet on voimistuneet ja ns äänien laadut muuttuneet.

      Voimakasta suhinaa,muistuttaa esin,kun jostakin venttiilistä päästetään ilmaa pois kovalla paineella,tai sitten samankaltaista ääntä tulee hiekkapuhallustöistä.

      Kohinaa joka muistuttaa vedenkiertoa pattereissa.
      Siritystä josta tulee mieleen heinäsirkat.
      Taustalla jokin sähkö moottori hurisee,tai tasohiomakone.
      välillä vinkumista.

      Että äänikertoja löytyy.

      Tämä liittyneen niska / hartiaseudun jäykkyyteen ja kaularangan kulumaan jotka ovat lääkärikäyntien yhteydessä todettuja.

    • Hei!

      Vähän samantapaisia ääniä kuuluu minunkin päässä. Kuuluuko sinulla ne pelkästään korvassa vai pään sisässä. Minusta tuntuu, että joskus koko pää soi. Enemmän kuitenkin vasemmalla puolella ja takaraivolla on paineen tunnetta ja ihmeellistä pääkipua päälaella. Just niinkuin joku vinkuva sähköpatteri suhisee tai limsapullosta päästetään hapot pihalle. Tosi kamala tunne.

    • reino2

      Olen nyt myös huomannut että kun pään laskee etukumaraan niin paljon kuin voi ja siitä nostaa leuka rinnassa kiinni niin se helpottaa kummasti sihinää ja huminaa, eli niskan alueen manipulointi auttaa mutta ei päivässä ja kahdessa, vaan kuukaudessa ja kahdessa

    • Suhinaa & Kohinaa

      Onko kukaan käynyt täällä.
      Yksityisklinikka.
      Sijaitsee helsingissä --> Kannelmäki.

      Mitähän tuolla tutkimukset maksaisi.
      Olisikohan mitään apuja.
      Varmaankin ammattihenkilöt vois kartoittaa paremmin oireilut.

      http://www.tinnitus.fi/fi/Tinnitusklinikka/ETUSIVU/

      Tota niska & hartia jumppaa kannattaa kyllä koittaa.
      Sain fysioterapeutilta ohjeita.

      PhysioTools " Work with the Best "

      http://physiotoolsonline.com

      Kyllä tuntuisi,että pään sisällä noi pahemmat,
      sirinät & vinkumiset tulisivat.

    • soi soi soi

      Olen tehnyt pari viikkoa säännöllisesti niskaharjoituksia, joista sain vihjeen nimimerkki Niskalta. Aivan uskomaton muutos, todellakin päässä on nyt hiljaista ja ajatuksille tilaa. Ilmeisesti siis minunkin tinnitus ja pään suhina johtuvat kallonpohjan lihasten kireydestä. Aluksi tosiaan kymmenen kertaa tuntui jo aivan tuskalliselta tehdä, nyt teen 25 kertaa ja viikottain pystyn lisäämään määrää. Suur kiitos tästä ohjeesta, huippu juttu!! Kokeilkaa muutkin pitkäjänteisesti.

    • Niska
      • jkp2

        Terve, minulla ainakin tuo leukatesti toimii, jos siis painan leukaa taaksepäin. Muutenkin irvistelemällä suuta voin vaikuttaa äänen kovuuteen, harmi vain että isompaan päin!


      • Niska
        jkp2 kirjoitti:

        Terve, minulla ainakin tuo leukatesti toimii, jos siis painan leukaa taaksepäin. Muutenkin irvistelemällä suuta voin vaikuttaa äänen kovuuteen, harmi vain että isompaan päin!

        Eli näillä konsteilla voit hiljentää sitä tuntuvasti :
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11942139#comment-65202340


    • lanat

      Tämä ei nyt viellä ole voitto, mutta etappi : )

      Kokeilin tuota niska jumppaa ja kahden kerran jälkeen olen saanut muutaman minuutin vaimeahkon hetken. Se muutamankin minuutti tuo toivoa ja ainakin helpotusta.
      Tein tuota niska ylös, niska alas jumppaa myös istuen sängyllä, selkä niin suorana ja venytettynä kun ikinä vain sain ja sain sillä enemmän helpotusta.
      Huminaa mulla on ollut vuosikaudet korvissa, sellaista myrskytuulta, mutta siihen olen tottunut, se on jotenkin rauhoittavaa ja siitä en varmaan eroon pääsekään kun on menier. Mutta jotakin aivan kamalaa ja sietämätöntä on kimeä vinkuna korvassa, se on vienyt kaiken ilon mukanaan.
      Jatkan ehdottomasta niskan jumppaa ja muitakin harjoituksia, jos saan edes muutaman minuutin vinkumattoman hetken päivässä, niin onhan se jo paljon tai jos se edes vaimenisi niin olisi ikionnellinen.

    • Reino2

      Nyt ollut käytössä magneettimatto sängyssä ,sellainen 30/40 cm niskan kohdalla öisin ja täytyy sanoa että olen yllättynyt tuloksista.

    • ...

      B12 vitamiinin puutos voi liittyä tinnitukseen (englanniksi).
      http://www.livestrong.com/article/498090-vitamin-b12-for-ringing-ears/

      Tutkimuksien mukaan jopa 40% 26-83 vuotiaista kärsii B12-vitamiinin puutosoireista, vaikka aiemmin on uskottu että ongelma koskisi lähinnä vegaaneja. Ongelman arvellaan liittyvän siihen, että nykyisin ruoka jota syömme on selvästi ravinneköyhempää kuin aiemmin. Myös alkoholi, lääkkeet ja erilaiset sairaudet vaikuttavat B12:n imeytymiseen.
      http://chriskresser.com/b12-deficiency-a-silent-epidemic-with-serious-consequences

      Tuolla on listattu muita B12-vitamiinin puutokseen liittyviä oireita.
      http://www.b12deficiency.info/signs-and-symptoms.html

      Itselläni on muitakin B12 puutosoireita ja olenkin käyttänyt nyt jonkin aikaa B12-suihketta ja tinnitus on vähentynyt merkittävästi! Nuo arvothan kannattaa varmuuden vuoksi mittauttaa lääkärissä, jos epäilee puutosta.

    • mastachilla

      Vitamiinien ylisyönnin kanssa kandee olla tarkkana. Minulla tuli virtsakiviä, loppuivat
      kun lopetin vitamiinitankkauksen. Annostus per päivä oli 120mg D-vitamiini,
      multivitamiini-tabletti ja B-vitamiini poretabletti.

      En osaa sanoa sainko noiden syömisestä apua tinniin vai en.

      Vajaa 11 kuukautta on minulla soinut vasen korva melualtistuksen jälkeen.

      80 prosenttisesti on onneksi parantunut. Edelleen vinkuu mutta aika hiljaa.
      Monta kuukautta meni kuitenkin, ennen kuin totuin. Enää asiaa ei kovin usein tule edes ajateltua.

      Ensimmäiset 3kk voi sanoa että oli sellaista nopeahkon vaimenemisen aikaa, seuraavat 3kk vähän hitaampaa ja sen jälkeen on vaimentunut hiukan.
      Ekat viikot olivat kyllä täyttä tuskaa, kun vinkuminen oli niin isoa.

      Mielenkiintoista alkuvaiheessa oli se, että kun vinkuna oli jonain päivänä isoa
      ja aaltoilematonta piippausta, niin seuraavana päivänä oli sitten
      hiljaisempaa kuin aikaisemmin oli ollut kertaakaan. Tinnituksen voimakkuus myös aaltoili "parantumispäivinä". Ikäänkuin tuo iso tasainen piippaus olisi jotenkin toiminut parantavasti. Tähän tyyliin oirehtien korva kuitenkin
      hiljeni ajan myötä.

      Ensimmäiset kuukaudet minulla oli myös jatkuvasti joko radio tai televisio
      päällä. Auttaa jaksamaan vaikeimman ohi, kun peittää muilla äänillä.

      Yöllä ja miksei päivälläkin kannattaa kuunnella ääniä, jotka on suunniteltu peittämään tinniä. Netistä löytyy pätkiä. Näitä ei kait kannata kuitenkaan niin
      isolla pitää, että tinni kokonaan peittyy, koska silloin siihen ei totu.

      Kävin happihoidossa istumassa 3 kertaa, kun vaurio oli tuore (11 päivää altistuksen jälkeen), koin saavani siitä hyötyä, varsinkin heti hoidon jälkeen ääni oli selvästi vaimeampi. En tiedä kuitenkaan, oliko siitä muuta hyötyä, kuin että vaimeneminen oli nopeampaa.

      Henkistä hyötyä siitä ainakin oli, kun se tosiaan auttoi jonkin verran.

      Kiitokset Tinnitusklinikalle erinomaisesta tuesta ja palvelusta!

      Joskus harvoin on aamulla lähes poissa koko vinkuna.

      Joillakin paranee vielä vuosien jälkeen, mahdollisuus siitä eroon pääsemiseen siis on. En kuitenkaan takertuisi liikaa odottamaan,
      että milloin se lähtee, vaan koittaa pärjäillä asian kanssa. Siihen tottuu. Itsellä on ollut tätä ennen ainakin kaksi kertaa tinnitusta, mutta on lähtenyt pois.

      Sauna on sellainen paikka, jossa tinni lähtee pois tai ainakin vaimenee
      olemattomaksi. Tinnin voimakkuus on yhteydessä stressitilaan ja sauna
      rentouttaa -> tinni pienenee.

      Viinaa jos juo niin voi varautua parin päivän kovaan tinniin.

      Tässä linkissä jotain parantumisia englanniksi:

      http://tinnitussupport92262.yuku.com/topic/1299/t/How-people-got-better-for-newbies-and-veterans.html

    • OrchidGarden

      Hei! Vasemmasta korvasta aleni kuulo merkittävästi kolme päivää sitten. Vuorokauden verran kuulo oli hyvin huono, mutta seuraavana päivänä kuulo elpyi - eli palautui yhtä nopeasti kuin oli lähtenytkin. Sen päivän mittaan tinnitti korkeaa ääntä ja hurinaa samaan aikaan. Seuraavana päivänä ei enää ollut korkeaa tinnitystä, vaan ainoastaan matalaa hurinaa. Ikäänkuin rekka olisi parkissa pihalla.
      Tänään kuuluu hurinaa yhä.

      Kävin korvalääkärissa alkuviikosta, päivänä jonka mittaan kuulo sitten jo palautui. Häntä ei juurikaan tuntunut kiinnostavan että kuulo oli jo silloin aamulla parempi, vaan että edellisen päivän kuulokoe oli ollut niin huono verrattuna toiseen, kuulevaan korvaan. Määräsi Betaserciä ja kortisonia viikon kuuriksi. Koska sen päivän mittaan kuulo palautui, en hakenut lääkkeitä.

      Olen yrittänyt googlettaa, ja jotenkin nyt mutu-fiilis on, että tinnitykseen ei noilla lääkkeillä mittavia vaikutuksia ole. Tai että ihmisillä jotka ovat tuon kuurin syöneet, on tinnitys jatkunut yhä. Toki varmaan on kokemuksia toiseenkin suuntaan, mutta enemmän törmäsin tämän kaltaisiin vastauksiin. Tosin, kukaanhan ei tiedä, jos on syönyt lääkkeitä ja tinnitys loppunut, että olisiko se loppunut vaikkei lääkkeitä olisi syönytkään...

      Löysin sivuston, jossa oli itselle jo hetken helpotusta: http://www.tinnitool.com/en/therapie_moeglichkeiten/klangtherapie.php
      Jokaiselle tinnitykselle olisi sen mukaan löydettävissä "vastaääni", joka neutralisoi tinnitysäänen. Ja todella, sivuston testiä tehdessä http://www.tinnitool.com/en/tinnitus_analyse/hoertest.php
      huomasin, että jo se testin matalin ääni tuntui hyvältä. Tinnitys loppui sitä ääntä soittaessani kokonaan.

      Youtubesta löytyy eri taajuuksille musiikkia ja äänimaailmaa. Kantsii testata!

      • OrchidGarden

        ...Ja toki, jos jollain on kokemuksia tai ajatuksia tuosta lääkekuurista, niin jaa ihmeessä!


    • pelottaa

      Voiko tinnitus jäädä minulle loppuelämäksi kun kolmisen päivää sitten, huomasin että korvat vinkuvat katsoessani videoa kuulokkeilla (eiollut kovalla). Joskus aiemminkin vähän saman tyyppistä vinkumista mulla ollut 1-5minuuttia kerrallaan harvoin. Pelottaa että jääkö loppuelämäksi. Mulla kyllä oli flunssa vähän aikaa sitten. Ja nyt on kurkku kipeä ja korvat raksuu ja on vähän arat ja mdenee välillä lukkoon. Voisikohan olla välikorvan tulehdus? Jääkö se mulle loppu elämäksi? Oon tällä hetkellä 13v ja ei oo kiva jos jää:(

      • jurnoke

        Näyttää olevan jo aikaa jonkin verran kun kirjoitit viestin, mutta tässäkin ketjussa on paljon aiheesta keskustelua.

        Todennäköisesti se lähtee pois, mutta se voi kestää päiviä, viikkoja tai kuukausia, joskus enemmänkin. Pitkäkestoisessa tinnissä kandee asennoitua
        silleen, että totuttelee siihen pikkuhiljaa ja yksinkertaisesti yrittää hyväksyä vaivan. Radiota, tellua ja erilaisia peittämisääniä voi käyttää, niin se ei häiritse niin paljoa.

        Vältä melualtistusta, ja ensimmäiseksi ohjeeksi voisin sanoa että nakkaa ne kuulokkeet roskikseen, äläkä käytä semmoisia enää.

        Flunssat sun muut voi aiheuttaa (väliaikaista) tinnitusta.

        Tinnitusklinikan painekammiohoidosta voi joillekin olla apua.


    • IoJ123

      Kiitos vastauksesta:) Vieläkin vähän vinkuu. Korvat myös naksuvat myös vähän kun nielasee tai haukottelee. Ei nämä edes kuulu kun on tekemistä ja silleen, mutta mikäköhän siinä on kun kuuluu vikuminen kovempaa kun on kuulokkeet päässä. En kylläkään käytä niitä enää. Kävin terkkarilla tarkistuttamassa korvat eikä mitään ihmeellistä näkynyy ja kaikki meni oikein kuulokokeessa. Voikohan tämän tinnituksen jotenkin kuvitella että päässä soisi, ainakin ennen kun joskus harvoin korvat soivat kun rupesin ajattelemaan sitä ja nyt ajattelen sitä koko ajan. Tai voisikohan olla kyse siittä että jossain tärykalvossa ois vaikkua ja se ei lähde ilman pesua? Toivottavasti tämä lähtee pois.

    • Niska
    • pîîiiiiiiiiiiiiii

      No johtuukohan niskasta kun painan leukaa niin ääni kuuluu kovemoaa ja korva suhisee?

    • Niska
    • N12

      Ei lähde tekipä mitä tahansa, vaikka päällään seisoisi, valitettavasti.

    • mietteliäs181

      Voikohan tää tinnitus johtua leuasta kun leuka naksuu ja kun leukaa painaa vinkumis ääni muuttuu ja välillä leukaa painaessa tuntuu kuin joku hankaisi korvassa. Niskassakin mulla on selvästi jumeja kun rutisee ja naksuu. Vai onkohan tää vaan tullu automaattisesti kun en ikinä oo mitään kovalla kuunnellut. Tää alkoi syyslomalla noin 3-2kk sitten kun minulla oli kova flunssa,yskä ja nuha. Siitä lähtien on myös korvat naksuneet välillä kun nielaisee ja aina kun haukottelee. Toivoisin vastauksia sydämmeni pohjasta että tietäisin mikä tämän aiheuttaa

    • Niska
    • Suhinat

      Niskan moneen kertaan viitattu linkki niskajumppaohjeista ei näytä enää toimiva, siis tämä ...

      http://www.hs.fi/thickbox/video/1135231108781?KeepThis=true

      Sattuisiko kenelläkään löytymään linkkiä toimivaan sivustoon?

      Tinnityksen kanssa olen elänyt jo vuosikausia ja sen päälle muutaman kuukauden sykkeen tahtiin kuuluvan suhina lisämausteena. Mielenkiintoista ja tavallaan helpottavaa kuulla että suhinat eivät välttämättä ennakoi kohta poksahtavaa verisuonta. Oma oirediagnoosi on hyvin samantyyppinen kuin monella muullakin täällä olevalla. Rintaranka ongelmien kanssa taistellut monet vuodet mutta nyt niska ja hartiaongelmat nousseet listan kärkeen. Kahvakuula auttoi tosi hyvin selkävaivoihin mutta viimeaikoina ne vetivät niskan jumiin mistä päänsärky ja tinnitysuhinat pahenivat. Eikä tietokoneen edessä menevät työpäivät luonnollisestikaan paranna tilannetta.
      Anyways, jos Niskan lanseeraamat niskanhoito-ohjeet on useammallakin toimineet niin ehdottomasti niitä pitää kokeilla.

    • Niska

      Harmi toisiaan, että se Hesarin linkki ei toimi enää mutta se oli melkein samanlainen kuin tuo eka linkki. Itse teen tuon käsipainoilla ja vain siis käsipaino-osuuden makuulla sen nyökyttelyjutun eli 4 3 minuuttia per päivä koska peruskunto on jo saavutettu.

      http://m.iltasanomat.fi/terveys/art-1288489843248.html


      Tässä muutama hakukoneella löytämäni linkki vielä :

      http://m.iltasanomat.fi/terveys/art-1288499096761.html

      http://files.kotisivukone.com/laurinhierontapalvelut.kotisivukone.com/tiedostot/niskajumppa.pdf

    • Hei!

      Tinnitus voi tosiaan olla hyvin ärsyttävä ja elämää haittaava vaiva. Sen yleisimpiä aiheuttajia ovat meluvammat, iän myötä tuleva kuulon huonontuminen sekä tietyt korvasairaudet. Joskus syy voi jäädä myös epäselväksi. Tarkemmin voit lukea tinnituksesta esim. osoitteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/tinnitus

      Tärkeää kuitenkin on, että useampia päiviä yhtäjaksoisesti jatkuneesta tinnituksesta käy yleislääkärin tai korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärin vastaanotolla. Tinnituksen syy on syytä tutkia, jotta mahdolliset hoidettavissa olevat korvasairaudet pystytään diagnosoimaan. Koska sinun kohdallasi tinnitus on jatkunut jo yli 2 viikkoa, on syytä hakeutua lääkäriin.

      Terveisin:

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

    • Suhinat

      Kiitokset Niskalle ohjeiden päivityksestä!

    • Mielenlujuutta

      Haluan kertoa oman kokemukseni tinnituksesta. Eli minulla alkoi korvatulehduksen jälkeen, kesti kaksi viikkoa, sitten lääkäriin. Lääkärissä käynnin jälkeen aloin opettelemaan sulkemaan tinnitusta pois, en ajatellut sitä ja aina kun kuulin sen, keskityin johnkin muuhun. Aluksi oli tosi raskasta, varsinkin öisin, kun oli hiljaista. Vaikka ääni kuului, koitin sulkea sen pois ja hetkittäin aina onnistuin, kun ajattelin, että en saa kuulla sitä. Jo viiden päivän jälkeen ääni oli vaimeampi ja nyt kolmen viikon jälkeen kuulen sitä enää hyvin harvoin (jos satun ajattelemaan sitä) ja silloinkin hiljasena. Ei häritse elämää yhtään ja luulen, että pian en kuule sitä ollenkaan, koska kyse on vaan siitä mihin aivot oppii. Pitää olla sinnikäs eikä saa anatautua tinnitukselle. Eli ei kannatas masentua ja opetelle elämään tinnituksen kanssa vaan heti sen ilmetessä opetella "kieltäytyä" kuulemasta sitä.

    • Nukkumaij

      Minulla on ollut jo useamman vuoden tinnitus oikeassa korvassa.Kuulen sillä korvalla hiukan huonommin kuin toisella.Olen jo niin tottunut siihen ääneen ,että se häiritsee vain vähän,pahin hetki on ,kun yritää nukahtaa ja uni ei tule.

    • miettijä

      Oletteko kuulleet siitä että joissakin tapauksissa akupunktio pystyy helpottamaan tinnitusta? En huomannut sitä ainakaan mainittavan ketjussa.

    • leuastakos

      Minulla on vasen korvan tinnitys, suhiseva ja joskus litinän kuuluistakin ajoittaisena tosin. Kun puren hampaita yhteen ..... suhina muuttaa muotoaan, eli eli voisko leukapuolen lihaksista johtuva ... onko muilla tälläisiä kokemuksia ?

    • Niska__

      Jos luet kokonaan tuon edellisen viestin linkit niin huomaat, että siellä on jo huomioitu tuo sinun havaintosi :

      ""Yksi keino ( jonka olen joskus lukenut tältä palstalta ) saada selville onko sinun tinnituksesi lihasperäinen tinnitus on tällainen.

      Katso suoraan eteenpäin ja paina kämmenellä leukaasi. Jos tinnituksen ääni muuttuu niin luultavasti tinnitus johtuu niskan ja hartioiden lihaksista.""

      Minulla tämä keino ainakin toimii.

      Näistä linkeistä löytyvät myös hoito-ohjeet tinnitukseesi.
      Tässä muutama apukeino, joista on hyötyä lihasperäiseen tinnitukseen :

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-57760300

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-59262597

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-63024256

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/13415260/tinnitukseen-loytyy-apua

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-60056977

      Monilla nuorilla on fysiatrian erikoislääkärin Minna Ståhlin väitöskirjan mukaan ”some-niska”.

      Kun 5 kiloa painava pää työnnetään eteenpäin ja alas, voi kuormitus selkärangassa olla vipuvaikutuksen vuoksi jopa 27 kiloa.

      Näin käy, kun älypuhelin on sylissä ja ihminen syventyy sitä näpräämään.

      Minulla päätetyöskentely aiheutti luultavasti tinnituksen.


      http://keskustelu.suomi24.fi/t/10859808/voiko-tinnitus-viela-kadota#comment-60056977

      • Omajumppa

        Kiitos Niska jumppaohjeistasi. Olisin tarkentanut itselleni sen, että onko tarkoitus heiluttaa päätä sivuttain katse ylhäällä vai kääntämällä katsetta puolelta toiselle?


    • Niska_

      Nimenomaan on tarkoitus heiluttaa päätä sivuttain katse ylhäällä.

      • Omajumppa

        Kiitos.


    • Äänimerkki

      Ei voi ja sillä siisti. Pysyy hamaan hautaan asti.

    • oroo
    • Alittlehelp

      Hei, haluan lisätä kommenttini, jos tästä olisi muillekin apua.Kärsin tinnituksesta kolmen vuoden ajan, tosin selvisin ihan hyvin, koska pystyn "unohtamaan" normaalia helpommin vaivat.Kuinka tahansa, hankin noin 6 kk sitten purentakiskon, jolloin tinnitus väheni ja yht'äkkiä tänään huomasi ettei tinnustusta ole enää esiintynyt.

      Tiedä häntä sitten mistä johtunee? Oliko narskuttelu syynä vain kenties stressi, verenpaine? Kuinka tahansa, olen ottanut tulsia joka päivä teelusikallisen ja juonut hibiskus teetä päivittäin, ainakin hibiskuksella väitetään olevan verenpainetta alentava vaikutus.Muilla(kin) yrteillä väitetään olevan tinnitusta hoitava vaikutus, en muista millä, mutta google auttanee.Olen tyytyväinen, vaikkei tinnitus koskaan ollut suuri juttu elämässäni.

    • Tinnittäjä

      Hei! Kiinnostuin Niskan antamista jumppaohjeista. Harmikseni linkit eivät enää toimineet. Olisko jollain antaa uusia vastaavia? :)

    • Niska_

      Ihan vastaavia jumppaohjeita, joita teen, en löytänyt mutta muutaman aika läheltä nämäkin liippaa. Tärkeinä ei ole tehdä samoja kuin minä vaan luoda itselle sellaiset, jotka auttavat itse ongelmaan ja sopivat itselle.

      Itse hoitelen nykyään tuon jumpan melkein päivittäin noin 4- 6 minuutissa.

      Tässä 2 ensimmäistä kuvaa käsipainoilla ovat niitä joita teen.
      https://www.yhteishyva.fi/hyva-olo/treeniohjeet-kasipainoilla/0570217

      Näissä on samoja piirteitä niskan nyökyttelystä, jonka teen makuulla.
      http://www.kunto.net/2012/04/niskan-harjoituksia.html
      http://selkakanava.fi/niska-hartiajumppa

      Lisää jumppaohjeita voi hake hakukoneelta tai täältä :
      https://www.youtube.com/watch?v=hN2AkgLxXkg
      https://www.youtube.com/watch?v=KpKQqOs1x3o

    • Jeesiä

      Itse sain tinnituksen teininä konsertissa. Melutaso ei tuntunut erityisen kovalta paikan päällä, mutta lääkärin mukaan pahalla siitepölyallergiallani oli osuutensa. Nenän ja korvien tukkoisuus nimittäin tekee sen että korvat kestävät melua huonommin. Tästä ei todellakaan puhuta tarpeeksi!

      Vaivaa pystyy onneksi helpottamaan muutenkin kuin antamalla ajan kulua ja lopettamalla liian tarkkailun. Niska- ja hartialihaksia on jumpattava. Korvakäytävät on myös syytä pitää puhtaina. Jostain käsittämättömästä syystä tinnitukseni oli pienimmillään sen jälkeen kun jouduin aivan muista syistä huuhteluttamaan korvani terveydenhoitajalla. Myös stressi ja kohonnut verenpaine pahentavat tinnitusta, näihinkin voi ihan itse vaikuttaa. Ja tosiaan allergiat ja muut tukkoisuudet pitää hoitaa niin hyvin kuin mahdollista.

      Viimeisimpänä mainostan akupunktiota. Totta kai olin skeptinen, mutta ei ollut mitään hävittävääkään koska pappa betalade. Voin sanoa että auttoi! :)

    • Kokki4

      Pitkästä aikaa palstalla. Häiritsevän tinnituksen 10 v synttärit lähestyy. Ensimmäiset 6 vuotta oli karmeaa aikaa, olin joinain viikkoina suoraan sanottuna työkyvytön, istuin vain töissä ja tärisin mielessäni tinnituksen tuskaa.

      Kokeilin happihoidot, vitamiinit, luontaistuotteet jne, ei apua. Sain lopulta ketkuteltua itseni yliopistollisen sairaalan psykologille, jonka kanssa keskustelimme TRT-tyyliin. Hänen empaattisilla ohjeilla opin muutamassa kuukaudessa muuttamaan vinkunan negatiivisen luonteen neutraaliksi. Sen jälkeen oli kuin elämä olisi alkanut uudelleen. Vaikka vinkuna oli kuultavissa, aivoni eivät enää kiinnittäneet siihen huomiota.

      Aina kun vinkuna on uhannut voimistua ja nousta takaisin tietoisuuteen, olen ottanut unettavaa lääkettä, saunonut ja rentoutunut. Viikko tai kaksi tietoista rentoutumista on normalisoinut tilanteen.

      Ja nyt taas! Ehkäpä kahden hyvän vuoden jälkeen, olen taas karmeassa vinkunan ja tuskan kierteessä. Ja aina on tuntunut yhtä pahalta: "Ikinä ei ole soinut näin kovaa, miten tästä voi selvitä?!" Tähän mennessä olen aina selvinnyt. Eikä tässä oikein auta uskoakaan menettää. Pari viikkoa olen saunonut joka ilta ja kuunnellut rentoutusäänitettä. Päivisin kuuntelen töissä luureista sateen ropinaa ja lintujen laulua. Huomenna on hieroja, ehkä illalla pitäisi mennä metsään kävelemään ja sitten taas saunaan.

      Alan nyt tekemään myös "Niskan" jumppavihjettä. Yritän muistaa kirjoittaa tähän viestiin tilannepäivityksen. Tsemppiä kaikille!

    • Tinnittää
    • Voi

      Minulla piipitti toinen korva viisi vuotta.
      Sitten toinen korva vinkui kaksi vuotta.
      Nyt on hiljaista.
      Aloin heti piipityksen alkaessa pitää kuulosuojaimia aina kun olin meluisemmassa paikassa kuin hiljainen puheääni.

      • Vinkuiita

        Onko kellään kokemuksesta kertoa mulle. Olin siis konsertissa 5.12.18 tyhmänä ilman korvatulppia. Enhän ollut eturivissä, joten ajattelin, että eihän tässä mitään voi käydä, vaikka välillä pidin korviani suojassa melulta eli tiedoston, että nyt soitetaan liian kovaa. Konsertin jälkeen korvat olivat lukossa, Yöllä kaverini puhe rätisi korvassani. Kävin nukkumaan ja ajattelin että jos jotain tulee, niin menen lääkäriin.. Seuraavana päivänä huomasin jossakin vaiheessa, että korva tinnittää ja korvassa soi korkea iiii ääni. Tämä häiritsi minua oikeastaan, vaan iltaisin/öisin tai kun oli ihan hiljaista, koska oli suht hiljainen ääni. Etsin kaikkea tietoa tinnituksen hoidosta ja sitten meninkin lääkärille 11.päivä. Kyselin happihoidosta, johon lääkäri suhtautui hyvin negatiivisesti ja sanoi sen maksavan useita tuhansia euroja ja että ei itse menisi niihin, että korvat voivat poksahtaa siinä. Hän määräsi minulle kortisoni lääkkeen ja Betaserciä. Otin yhden Betasercin tuolloin 11.päivä ja n.tunnin päästä siitä korvien iiii muuttui Ii Ii Ii eli hieman katkonaiseksi ensiksi (nyt jo iiiii) ja sitten muuttui todella omituiseksi. Jotenkin soi tai särisee tämä ääni. Lopetin lääkkeen siihen, koska en saanut seuraavana yönä unta. Ääni oli niin häiritsevä. Mietin, että lähtikö se ehkä parantamaan korvani vai pahentamaan? Olen pari päivää nyt pähkäillyt syönkö ja katson mitä tapahtuu vai tyydynkö kohtalooni? Kun tietäisi voiko se ensin pahentua ja sitten helpottaa? Jos olisin yksineläjä voisin vaivatta käydä missä hoidossa vaan, mutta pelkään yksinhuoltajana, että jos tämä pahenee sekoan lopullisesti.


      • Niska

        Voit olla oikeassa, että kuulossasi on meluvaurio mutta on myös pieni mahdollisuus, että sinulla on ”some-niska”, joka on nykyään yleistä nuorilla. Eli sinun tinnituksesi voi olla lihasperäinen tinnitus.

        ""Yksi keino ( jonka olen joskus lukenut tältä palstalta ) saada selville onko sinun tinnituksesi lihasperäinen tinnitus on tällainen.

        Katso suoraan eteenpäin ja paina kämmenellä leukaasi. Jos tinnituksen ääni muuttuu niin luultavasti tinnitus johtuu niskan ja hartioiden lihaksista.""

        Minulla tämä keino ainakin toimii.

        Näistä linkeistä löytyvät myös hoito-ohjeet tinnitukseesi.
        Tässä muutama apukeino, joista on hyötyä lihasperäiseen tinnitukseen :

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-57760300

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-59262597

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-63024256

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13415260/tinnitukseen-loytyy-apua

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-60056977

        Monilla nuorilla on fysiatrian erikoislääkärin Minna Ståhlin väitöskirjan mukaan ”some-niska”.

        Kun 5 kiloa painava pää työnnetään eteenpäin ja alas, voi kuormitus selkärangassa olla vipuvaikutuksen vuoksi jopa 27 kiloa.

        Näin käy, kun älypuhelin on sylissä ja ihminen syventyy sitä näpräämään.

        Minulla päätetyöskentely aiheutti luultavasti tinnituksen.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/10859808/voiko-tinnitus-viela-kadota#comment-60056977


      • Vinkuiita

        Kiitos vinkeistä. Kyllä tämä on tainnut tulla tosiaan tuon konsertin takia :'( ja kokeilin ottaa vielä puolikkaan Betaserc tabletin, mutta tein elämäni virheen. Molemmat korvat vinkuvat todella kovaäänisesti (aiemmin siis vaan ylsi korva) ja aikaisemmin ääni katosi esim. Kahvinkeittimen äänen alle, ei enää. Oikeastaan ei minkään äänien alle. Näin huonoa tuuria ei varmasti monella ole. Tämä ääni myös vaihtelee kellon pärinän ja heinäsirkan sirkutuksen välimaastossa.


      • Niska kirjoitti:

        Voit olla oikeassa, että kuulossasi on meluvaurio mutta on myös pieni mahdollisuus, että sinulla on ”some-niska”, joka on nykyään yleistä nuorilla. Eli sinun tinnituksesi voi olla lihasperäinen tinnitus.

        ""Yksi keino ( jonka olen joskus lukenut tältä palstalta ) saada selville onko sinun tinnituksesi lihasperäinen tinnitus on tällainen.

        Katso suoraan eteenpäin ja paina kämmenellä leukaasi. Jos tinnituksen ääni muuttuu niin luultavasti tinnitus johtuu niskan ja hartioiden lihaksista.""

        Minulla tämä keino ainakin toimii.

        Näistä linkeistä löytyvät myös hoito-ohjeet tinnitukseesi.
        Tässä muutama apukeino, joista on hyötyä lihasperäiseen tinnitukseen :

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-57760300

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-59262597

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-63024256

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13415260/tinnitukseen-loytyy-apua

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-60056977

        Monilla nuorilla on fysiatrian erikoislääkärin Minna Ståhlin väitöskirjan mukaan ”some-niska”.

        Kun 5 kiloa painava pää työnnetään eteenpäin ja alas, voi kuormitus selkärangassa olla vipuvaikutuksen vuoksi jopa 27 kiloa.

        Näin käy, kun älypuhelin on sylissä ja ihminen syventyy sitä näpräämään.

        Minulla päätetyöskentely aiheutti luultavasti tinnituksen.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/10859808/voiko-tinnitus-viela-kadota#comment-60056977

        Hei, täällä yksi uusi tinnituspotilas.

        Söin lokakuussa 2020 kolmea lääkettä: Escitalopram (mielialalääke), Gabrion (hermosärkylääke) ja Arcoxia (tulehduskipulääke). Kun olin käyttänyt näitä kaikkia yhtäaikaa noin viikon, alkoi vasemman korvan tinnitus. Se on kestänyt tähän päivään saakka.

        Kaikkien kolmen lääkkeen lääkeinfossa sanotaan, että saattaa aiheuttaa korvien soimista, tosin harvinaista, < 1/100 tapausta. Mietin, että voisiko ne yhdessä tehdä tämän vaikutuksen. Lopetin saman tien kaikki kolme, vaihdoin tilalle kaksi, joissa ei vastaavia sivuvaikutuksia mainittu.

        Tinnitus ei ole loppunut, mutta olen yrittänyt tehdä näitä Niskan kertomia harjoituksia. Mielestäni ovat auttaneet jonkin verran, usein noin puoli tuntia treenin jälkeen on ollut hiljaisempaa. Olen eläkkeellä ja työkseni tein tietokonehommia, eli varmaan niitä niskajumejakin on ollut ja on edelleen.

        Nyt yritän näillä treeneillä ja hieronnoilla ( 1 x 2 vk) saada tätä ääntä pysymään aisoissa. Onneksi piipitys ja suhina ei ole kovin voimakas, sen kanssa pystyy elämään varsinkin kun yrittää sulkea sen pois mielestään.

        Tsemppiä kaikille muillekin! Kiitos Niskalle hyvistä vinkeistä!

        Ja laittakaa kommentteja omista kokemuksistanne.


    • Anonyymi

      Oon 14v poika ja mulla tinnittää en tiedä lähteekö se pois

    • Anonyymi

      Voi se poistua. Anoppi kertoi niin tapahtuneen vuosikymmenen jälkeen. Ei tiennyt syytä siihen. Miten hampaiden juurihoito ja tinnutus liittyy yhteen? Tai potevatko tekohampaat omaavat myöskin korvien vikumista?

    • Anonyymi

      Itsellä alkoi koronaviruksen aikana tinnitus. Söin joka päivä magnesiumia muutaman tabletin. Siitä ehkä saattoi olla apua koska magnesiumin pitäisi auttaa hermostoa.

    • Anonyymi

      minulla alkoi tinnitus lääkärikäynnin jälkeen, otettiin verikoe, bussilla kotiin ja sielläpä hiljainen huone ja yhtäkkiä tinnitus tuli elämääni. Jos olisin nuorempana ollut viisaampi olisinkohan tästäkin voinut mennä lääkäriin vaatimaan tästä mitään, hyvin muistivat rokottaa hintoja kun yksityisellä mehiläisellä olin.

    • Anonyymi

      Kokemus opettaa. Tinnutus on pysyvä. Se lisääntyy rasituksissa ja siitä toipumisvaiheessa jopa. Ei kestä täyttä hiljaisuutta, että oltava joku tuletin päällä, ja ilmanvaihdon lähellä ei vältämättä tinnitä, kuten ei käytävien kapeikoissa ja ovien väleissä yms. Jos ei enemmän tinnitä. Kun akustiikkaa muuttuu. Kuulokkeet on normaalia kalustoa tinnitusta vastaan, ja silikonisia korvatulppia tai osia voi käyttää korvissa, joka voi hämätä ja vähentää unta odotellessa.

      Tinnitus on yleensä ongelma vain kotona, ei siis jossain liiketilassa vaikka olisi hiljainen, tai edes jonkun toisen kotona, eikä ulkona. Asunnon akustiikkaa vaikuttaa osaltaan. Yleisin on humina ja lujempi on jyrinä tai lujempi humina, ja suhina, jonka lujuus korreloi usein myös huminan ja jyrinän lujuuden kanssa. Suurempi rasitus, ja valvominen, ne usein lisää noiden lujuutta. Liittyy aivojen reaktioon ja mahdollisesti korjaavuuteen, jonka sitten kuulee korvilla tai aivoilla.

      Lujin on elektroninen luja ääni (sitä on vähän muulloinkin, jos enemmän lujuutta tai kuuntelee tarkemmin), joka harvinaisin, jos lujana, joka kuuluu silloin myös ulkona, ja lepo on tärkeintä.

      Tietokoneen monitorilla voi olla osansa tinnituksen synnyssä ja rasituksessa, koska erityisesti rasitin silloin kun ongelma syntyi, ja se on mun rasituksen lähde jatkossakin. Tärkein on 72Hz tai enemmän, 60Hz:n sijaan, ja liian lähellä ei saa olla, koska se aiheuttaa jopa näppyjä kämmenselkään ja huulien kielenpuolelle.

      60Hz liian lähellä on kutinaa silmille, josta pääsee suuremmilla Hz:llä. Tinnitukseen liityen, siihen vaikuttaa lähinnä rasitus ja valvominen, vaikka noikin saattaa luoda esim. aivovauriota. Silmien valoherkkyys kirkkaalle päivälle lisääntyy, jos monitori on liian lähellä vuoden pari paljon, josta pääsee lisäämällä etäisyyttä. Silmävaurion riski siten vältetään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      258
      800
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe