Tinnittäjät, miten voitte?

jaksaakotässä

Hei te jotka olette kirjoittaneet tänne ja tuskailitte tinnituksen kanssa, miten voitte? Onko jollain mennyt ohi?
Oletteko kokeilleet jotain uusia keinoja tinnitukseen?

Itselläni on ollut nyt kohta vuoden ja edlleen melkoista vuoristorataa mennään. Edelleen on päiviä, jolloin ulina on ihan sietämätöntä ja sitten on päiviä jolloin ei meinaa edes huomata. Illalla ulinat pahenee aina.

Olen miettinyt tässä laser-hoitoa tinnitukseen, mutta kukaan ei tunnu tietävän siitä mitään eikä kukaan ole kokeillut?

Olisi kiva kuulla kohtalotovereitten fiiliksiä.

30

1869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä .

      Päivällä helpompaa, illalla pahenee täälläkin. Jotain kortisonivaihtelua olen arvellut syyksi taikka poskiontelojuttua, tukkeentuvat makuulla.
      Kunpa saisi selville mistä johtuu. Ei ole meluvamma.

    • crt9+j90´+´f76

      Silloinko se alkoi oli hermot mennä ja saikullakin piti olla. Nyt on jaksoja jolloin en tiedosta koko asiaa. Jos vain voi, niin yrittää olla miettimättä koko asiaa. Työperäinen minulla, ikä 48, ammatti kirvesmies. Harmittaa nuoriso joka hankkii tämän vaivan liialliselle äänenpaineelle altistumalla. Eihän tähän hoitoa ole olemassa, on vain yritettävä jaksaa, elää normaalia elämää. Kuulon suojausta on muistettava käyttää vaikka korvat soivatkin, ettei mene vielä pahemmaksi.

    • 4+1
    • kyklo

      Kävin kerran Eiran sairaalassa laser hoidossa.Kesti n. 20 min ei mainittavaa vaikutusta.En jatkanut hoitoja.

      • oooppp

        Olen tinnitusta kuunnellut. Yötä päivää. Jatkuvana huminana. "Sähkösärinää".
        Ja luulen, että tuo alkoi terveyskeskuksen kuulokokeessa. Kuulo on hivenen heikentynyt, ja kävin testeissä. Taisin oppia kuulemaan piippauksia ja surinaa;(


      • 14+9
        oooppp kirjoitti:

        Olen tinnitusta kuunnellut. Yötä päivää. Jatkuvana huminana. "Sähkösärinää".
        Ja luulen, että tuo alkoi terveyskeskuksen kuulokokeessa. Kuulo on hivenen heikentynyt, ja kävin testeissä. Taisin oppia kuulemaan piippauksia ja surinaa;(

        Sanoit todellisen viisauden, "Taisin oppia kuulemaan piippauksia ja surinaa;( ".

        Useimmille tinni ilmestyy ilman mitään syytä, miltei poikkeuksetta silloin kun mieli muutenkin käy kierroksilla, tuosta vain.
        Kun sitten äänen on "löytänyt" ja sitä jää kuuntelemaan niin väistämättä se pahenee, kohta ollaankin siitten siinä pisteessä etä tinniäänen kuunteluun focusoituu koko mieli ja aika.

        Kuulo nimittäin toimii valikoivasti, voimakkaimmin kuulee äänet joita pelkää, vihaa , kammoksuu yms. ja toisinpäin.

        Monilla ns. lääkäreillä tämä on täysin mahdotonta tajuta tai hyväksyä, hyvin mieluusti etsitään jotain fyysistä diagnoosia asiaan ja pompotellaan jo valmiiksi ahdistunutta potilasta täysin aiheetta ja näin kierre on valmis.

        Tilan omatoiminen ymmärtäminen on valitettavasti lähes ainoa tie ulos tuosta tinni ilman syytä kierteestä.


      • 8 + 14
        14+9 kirjoitti:

        Sanoit todellisen viisauden, "Taisin oppia kuulemaan piippauksia ja surinaa;( ".

        Useimmille tinni ilmestyy ilman mitään syytä, miltei poikkeuksetta silloin kun mieli muutenkin käy kierroksilla, tuosta vain.
        Kun sitten äänen on "löytänyt" ja sitä jää kuuntelemaan niin väistämättä se pahenee, kohta ollaankin siitten siinä pisteessä etä tinniäänen kuunteluun focusoituu koko mieli ja aika.

        Kuulo nimittäin toimii valikoivasti, voimakkaimmin kuulee äänet joita pelkää, vihaa , kammoksuu yms. ja toisinpäin.

        Monilla ns. lääkäreillä tämä on täysin mahdotonta tajuta tai hyväksyä, hyvin mieluusti etsitään jotain fyysistä diagnoosia asiaan ja pompotellaan jo valmiiksi ahdistunutta potilasta täysin aiheetta ja näin kierre on valmis.

        Tilan omatoiminen ymmärtäminen on valitettavasti lähes ainoa tie ulos tuosta tinni ilman syytä kierteestä.

        Omakohtainen kokemukseni on päinvastainen. Olen kyllä ihan varma että jokin syy on olemassa, mutta lääkärit eivät tarpeeksi paneudu että se löytyisi. Ei ole suoraan sanoneet että on "psyykkistä" mutta sitä he tarkoittavat.
        Olen kerran jo läpikäynyt tuon "on psyykkistä" toisen taudin yhteydessä, itse tiesin ettei ole, ja myöhemmin löytyi syy joka näkyi ihan röntgenkuvissa kun niitä lopulta otettiin. Se asia on nyt korjattu.
        Kyllä kaikella syynsä on, ruumis ei ole henkimaailman asia. Jopa psyykkisillä sairauksilla on syynsä ruumiissa, kaikkea ei vaan vielä tiedetä, vasta osa on selvinnyt


      • IT-kokki
        8 + 14 kirjoitti:

        Omakohtainen kokemukseni on päinvastainen. Olen kyllä ihan varma että jokin syy on olemassa, mutta lääkärit eivät tarpeeksi paneudu että se löytyisi. Ei ole suoraan sanoneet että on "psyykkistä" mutta sitä he tarkoittavat.
        Olen kerran jo läpikäynyt tuon "on psyykkistä" toisen taudin yhteydessä, itse tiesin ettei ole, ja myöhemmin löytyi syy joka näkyi ihan röntgenkuvissa kun niitä lopulta otettiin. Se asia on nyt korjattu.
        Kyllä kaikella syynsä on, ruumis ei ole henkimaailman asia. Jopa psyykkisillä sairauksilla on syynsä ruumiissa, kaikkea ei vaan vielä tiedetä, vasta osa on selvinnyt

        Tässä oma teoriani tinnitukseni synnystä. Olin ollut äärimmäisen henkisen stressin vallassa kolmisen kuukautta, kun osallistuin tilaisuuteen jossa oli kovaääninen ohjelmanumero. Minulla ei ollut kuulosuojaimia mukana, toisin kuten yleensä. Illalla kuulin korvien soimisen, mutta yleensä soiminen oli vaimentunut aamuun mennessä.

        Nyt elimistöni oli kuitenkin ptkittyneen stressin takia virittynyt jännittyneeseen tilaan ja aivot jäivät hälytysvalmiudessa tarkkailemaan vinkunaa. Tinnitusääni aiheutti lisää stressiä ja noidankehä oli valmis. Pitkään jatkunut vinkuna ja muistijäljeksi kuulokeskukselle, ja sen saaminen pois sieltä on vaikeaa.

        On kuitenkin mahdollista opettaa aivoille tinnitusäänen uusi merkitys; siis se, että ääni ei merkitse vihollista, eikä siihen tarvitse kiinnittää huomiota. Aivojen uudelleenopetus on kuitenkin tuskastuttavan hidasta.


      • 3+4
        IT-kokki kirjoitti:

        Tässä oma teoriani tinnitukseni synnystä. Olin ollut äärimmäisen henkisen stressin vallassa kolmisen kuukautta, kun osallistuin tilaisuuteen jossa oli kovaääninen ohjelmanumero. Minulla ei ollut kuulosuojaimia mukana, toisin kuten yleensä. Illalla kuulin korvien soimisen, mutta yleensä soiminen oli vaimentunut aamuun mennessä.

        Nyt elimistöni oli kuitenkin ptkittyneen stressin takia virittynyt jännittyneeseen tilaan ja aivot jäivät hälytysvalmiudessa tarkkailemaan vinkunaa. Tinnitusääni aiheutti lisää stressiä ja noidankehä oli valmis. Pitkään jatkunut vinkuna ja muistijäljeksi kuulokeskukselle, ja sen saaminen pois sieltä on vaikeaa.

        On kuitenkin mahdollista opettaa aivoille tinnitusäänen uusi merkitys; siis se, että ääni ei merkitse vihollista, eikä siihen tarvitse kiinnittää huomiota. Aivojen uudelleenopetus on kuitenkin tuskastuttavan hidasta.

        Noin se yleensä menee, itselläni oli aika lailla samanlainen tapaus 1999 vuoden lopulla.
        Lääkärit eivät voineet auttaa koska mitään ei löytynyt, niinpä aloin itse sisäistämään asiaa.

        Tärkeätä on sisäistää kuulon ja yleensäkin aistien toiminta, ne toimivat hämmästyttävässä määrin samanlailla.
        Ei nykyihminen pääse historiaansa pakoon, nyttemmin vain tuo miljoonia vuosia vanha varosignaali on kääntynyt urbaania stressisopulia vastaan.

        Nykyisin tuo tinnini on pienentynyt normaaliksi verenkohinaksi johon ei enää kiinnitä huomiota, elikkäs enää ei voi puhua mistään tinnistä.


        Kuulovauriosta johtuva tinni on eri juttu, oma kuuloni on kaiken aikaa ollut normaali.


        Ja tuohon että kaikelle on olemassa syy, tottakait on syy, joko henkinen tai fyysinen tai siltä väliltä.
        Ei ihmistä voi erotella henkiseksi ja fyysiseksi palikaksi, niin kuin nykylääketiede tuppaa tekemään.
        Ihminen on kokonaisuus.


      • savuatupaan12345
        3+4 kirjoitti:

        Noin se yleensä menee, itselläni oli aika lailla samanlainen tapaus 1999 vuoden lopulla.
        Lääkärit eivät voineet auttaa koska mitään ei löytynyt, niinpä aloin itse sisäistämään asiaa.

        Tärkeätä on sisäistää kuulon ja yleensäkin aistien toiminta, ne toimivat hämmästyttävässä määrin samanlailla.
        Ei nykyihminen pääse historiaansa pakoon, nyttemmin vain tuo miljoonia vuosia vanha varosignaali on kääntynyt urbaania stressisopulia vastaan.

        Nykyisin tuo tinnini on pienentynyt normaaliksi verenkohinaksi johon ei enää kiinnitä huomiota, elikkäs enää ei voi puhua mistään tinnistä.


        Kuulovauriosta johtuva tinni on eri juttu, oma kuuloni on kaiken aikaa ollut normaali.


        Ja tuohon että kaikelle on olemassa syy, tottakait on syy, joko henkinen tai fyysinen tai siltä väliltä.
        Ei ihmistä voi erotella henkiseksi ja fyysiseksi palikaksi, niin kuin nykylääketiede tuppaa tekemään.
        Ihminen on kokonaisuus.

        Minun uskollinen sointi on jatkunut 25v, . Nyt korvan kuulo on alentunut merkittävästi , sointi vaan jatkuu yhtä selkeänä kun ennenkin joten syy ei ehkä olekkaan korvassa , poppamies tutki ja kuvasi ullakkoni siivukoneella ja kuulojutut korvassa ovat kunnossa mutt
        jokin tiedonsiirto hermo tai pään sisäinen kuulojuttu on syyllinen . Menierin tautiin voi
        myös liittyä toisenkorvan voimakas heikentyminen mutta syytä siihenkään ei löytynyt . Joten
        totutelkaa suhinoihin ja yrittäkää olla huomaamatta sitä niin kiusaatte itseänne vähemmän .
        Päreenpoltto kurjistaa tilanteen .


    • ampiaispesä korvassa

      vuosia tinnitusta, viime vuonna kävin tasapainotestissä ja kuulontukimuksessa, otettiin myös magneettikuva. Kuvassa ilmeni, että verisuoni liian lähellä korvaa ja se aiheuttaa tinnitusta, näin lääkäri kertoi.
      Kuulo on alentunut, esim. jos rautatiasemalla kuulutetaan junan lähtevän raiteelta se ja se, niin en saa siitä kuulutuksesta mitään selvää. Kuulen vain pätkiä, :ssä=myöhässä, ja yleensäkin tällaisissa paikoissa, missä puhutaan ämyriin.

      Kyllä sen surinasirinän aistii, vaikkei sitä ajattelisi, etenkin hiljaisuudessa.

      • uskoa vai ei

        Kummaliista että jos syynä on verisuoni niin eikö se ole siinä ollut aina samassa paikassa? Miksei ole ennen aiheuttanut tinniä?


      • Nimimerkllllki
        uskoa vai ei kirjoitti:

        Kummaliista että jos syynä on verisuoni niin eikö se ole siinä ollut aina samassa paikassa? Miksei ole ennen aiheuttanut tinniä?

        ahtautumis riski? tai sitten joku vaurio joka tullut jälkikäteen. nämä vois selittää ihan maalaisjärjellä asian. Lääkärin järkeä en omista se olisi paras vastaamaan tähän se voi kertoa paljon asioita jotka meille tavallisille outoja.


      • 10+11
        Nimimerkllllki kirjoitti:

        ahtautumis riski? tai sitten joku vaurio joka tullut jälkikäteen. nämä vois selittää ihan maalaisjärjellä asian. Lääkärin järkeä en omista se olisi paras vastaamaan tähän se voi kertoa paljon asioita jotka meille tavallisille outoja.

        vain lääkäri hätäpäissään jotain sanoa ettei arvovalta kärsi. Ihminen on pullollaan verisuonia myös korvan lähellä ja mekoinen kakofonia kävisi jos ne kaikki möykkäisivät.


    • parempaaaan

      Silloin kun alkoi niin aika syvällä sitä kierittiin, nyt sitä ei pahemmin enää panikoi. Jos ei joku ilta jaksa kuunnella niin vähän taustamusiikkia päälle. En tiedä että onko sointi koventunut vai hiljentynyt, välillä tuntuu että koventunut, mutta ei sitä enää jaksa säikkyä.

      Sen olen huomannut että itsellä riippuu ihan omasta päivärytmistä soinnin häiritsevyys. Lomalla oli suoraan sanottuna perseestä makoilla sängyssä pitkiä aamuja kun suhisi ja vinkui, mutta nyt arkena kun ei useimmiten yli 10 min ylimääräistä makoilla niin eipä ole ongelma.

      Teille kellä juuri alkanut: Kyllä se siitä, vaikken itsekään alkuun uskonut. :)

      • Viuuu-viuu-viuuu

        Ihan sama täällä. Aikanaan yli kolme vuotta sitten kun vaiva äkkinäisesti alkoi niin syvissä mudissa mentiin. Nopeasti opin pelkäämään vielä "kovia" ääniä. Eli melkein mitä vain kuiskausta kovempaa. Ahdisti niin vietävästi.

        Aika tekee kuitenkin tehtävänsä. Kyllä sitä välillä edelleen miettii mutta sitten menee pitkiäkin aikoja ettei kiinnitä juuri huomiota. Ja muutenkin suhtautuminen on aika neutraalia. Siellä se soi ja sillä sipuli. Kun ei asialle mitään voi niin mitä sitä suotta panikoimaan. Kukaan ei ole kuollut ja elämä jatkuu. Ympärillä kun ihmisillä on esimerkiksi syöpää ja lapsilla vaikeita sairauksia niin sitä on oppinut laittamaan asioita vähän kontekstiin. Kuitenkin meillä jokaisella on taakkamme kannettavana niin pitää olla onnellinen että ainakin toistaiseksi se on vaan sirinää korvissa.


      • 19
        Viuuu-viuu-viuuu kirjoitti:

        Ihan sama täällä. Aikanaan yli kolme vuotta sitten kun vaiva äkkinäisesti alkoi niin syvissä mudissa mentiin. Nopeasti opin pelkäämään vielä "kovia" ääniä. Eli melkein mitä vain kuiskausta kovempaa. Ahdisti niin vietävästi.

        Aika tekee kuitenkin tehtävänsä. Kyllä sitä välillä edelleen miettii mutta sitten menee pitkiäkin aikoja ettei kiinnitä juuri huomiota. Ja muutenkin suhtautuminen on aika neutraalia. Siellä se soi ja sillä sipuli. Kun ei asialle mitään voi niin mitä sitä suotta panikoimaan. Kukaan ei ole kuollut ja elämä jatkuu. Ympärillä kun ihmisillä on esimerkiksi syöpää ja lapsilla vaikeita sairauksia niin sitä on oppinut laittamaan asioita vähän kontekstiin. Kuitenkin meillä jokaisella on taakkamme kannettavana niin pitää olla onnellinen että ainakin toistaiseksi se on vaan sirinää korvissa.

        "Kun ei asialle mitään voi niin mitä sitä s"
        Onko varma ettei voi?
        Pperusteellisempi tutkimus voisi tuoda selkoa asiaan?


      • Viuuu-viuu-viuuu
        19 kirjoitti:

        "Kun ei asialle mitään voi niin mitä sitä s"
        Onko varma ettei voi?
        Pperusteellisempi tutkimus voisi tuoda selkoa asiaan?

        No en kyllä jäisi sellaista odottelemaan. Henkilökohtaisesti musta tuntuu että jos jää odottelemaan jonkun ihmelääkkeen tuloa markkinoille niin on vaikea päästä yli siitä itse ongelmasta eli omasta suhtautumisesta tinnitukseen. Enkä oikein edes ymmärrä miten sisäkorvaperäiseen vaivaan nyt mitään parannuskeinoa löytyisi. Tinnitus sinäänsähän on aivojen toiminnasta johtuvaa luonnollista ääntä, jonka kuulovaurio on tuonut esille. Lääkkeen keksiminen tarkoittaisi oikeastaan sitä että keksittäisiin jonkinlainen lääke kaikkeen kuulonalenemiseen, myös siis ikähuonkuuloisuuteen. Jotenkin en jaksa uskoa että sellaista minun elinaikanani tarjolle tulisi.

        Parempi vaan hyväksyä tinnitus osaksi omaa elämää ja jatkaa eteenpäin kuten ennenkin. Tietysti on hyvä suojata kuulo oikeasti meluisien laitteiden (esim. rälläkkä, ruohonleikkuri) kanssa ja rokkikonserteissa. Mutta niissä olisi ollut syytä suojata kuulo jo ennen tinnitusta. Muuten voi elämää jatkaa ihan kuten ennenkin.


      • IT-kokki
        Viuuu-viuu-viuuu kirjoitti:

        No en kyllä jäisi sellaista odottelemaan. Henkilökohtaisesti musta tuntuu että jos jää odottelemaan jonkun ihmelääkkeen tuloa markkinoille niin on vaikea päästä yli siitä itse ongelmasta eli omasta suhtautumisesta tinnitukseen. Enkä oikein edes ymmärrä miten sisäkorvaperäiseen vaivaan nyt mitään parannuskeinoa löytyisi. Tinnitus sinäänsähän on aivojen toiminnasta johtuvaa luonnollista ääntä, jonka kuulovaurio on tuonut esille. Lääkkeen keksiminen tarkoittaisi oikeastaan sitä että keksittäisiin jonkinlainen lääke kaikkeen kuulonalenemiseen, myös siis ikähuonkuuloisuuteen. Jotenkin en jaksa uskoa että sellaista minun elinaikanani tarjolle tulisi.

        Parempi vaan hyväksyä tinnitus osaksi omaa elämää ja jatkaa eteenpäin kuten ennenkin. Tietysti on hyvä suojata kuulo oikeasti meluisien laitteiden (esim. rälläkkä, ruohonleikkuri) kanssa ja rokkikonserteissa. Mutta niissä olisi ollut syytä suojata kuulo jo ennen tinnitusta. Muuten voi elämää jatkaa ihan kuten ennenkin.

        Positiivisen asenteen lisäksi voi olla myös varovaisen optimistinen tinnituslääkkeen tai -hoidon suhteen. Tälläkin hetkellä on jo useampikin lääke ja laite jo ihmistestauksessa.

        Eräskin testauksessa oleva lääke on tarkoitettu aivojen hermotoiminnan vähentämiseen juuri niillä alueilla joilla on todettu olevan tinnituksen aiheuttamaa toimintaa.

        Itse olen niinkin optimistinen, että uskon että ainakin tilapäistä helpotusta tai tinnitusta lieventäviä lääkkeitä tai laitteita tulee saataville lähivuosina.

        Itse olen ollut "äänihoidossa" nyt muutaman kuukauden, ja olen varovaisesti todennut itselleni että siitä on ollut jo apua. Tinnituksen voimakkuus ei ole kenties muuttunut (vaikea sanoa), mutta ainakin häiritsevyys on pienentynyt.


      • "J"
        IT-kokki kirjoitti:

        Positiivisen asenteen lisäksi voi olla myös varovaisen optimistinen tinnituslääkkeen tai -hoidon suhteen. Tälläkin hetkellä on jo useampikin lääke ja laite jo ihmistestauksessa.

        Eräskin testauksessa oleva lääke on tarkoitettu aivojen hermotoiminnan vähentämiseen juuri niillä alueilla joilla on todettu olevan tinnituksen aiheuttamaa toimintaa.

        Itse olen niinkin optimistinen, että uskon että ainakin tilapäistä helpotusta tai tinnitusta lieventäviä lääkkeitä tai laitteita tulee saataville lähivuosina.

        Itse olen ollut "äänihoidossa" nyt muutaman kuukauden, ja olen varovaisesti todennut itselleni että siitä on ollut jo apua. Tinnituksen voimakkuus ei ole kenties muuttunut (vaikea sanoa), mutta ainakin häiritsevyys on pienentynyt.

        Kyllä pitää olla optimistinen tämän vaivan suhteen, eihän sitä muuten jaksa.
        Lääketiede kehittyy huimaa vauhtia ja varmasti tähänkin vaivaan vielä helpotusta saadaan.
        Itseäni tsemppaan huonoina päivinä sellaisella ajatuksella.

        "Äänihoito" on auttanut myös minua jo reilun vuoden sitä kokeilleena. Kannattaa ihmeessä kokeilla, tuloksia tulee hitaasti, mutta varmasti.
        Minulla on kuitenkin aina muutaman päivän taukoja, mut aina se vaan tulee takas...

        Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!!


      • Viuuu-viuu-viuuu
        IT-kokki kirjoitti:

        Positiivisen asenteen lisäksi voi olla myös varovaisen optimistinen tinnituslääkkeen tai -hoidon suhteen. Tälläkin hetkellä on jo useampikin lääke ja laite jo ihmistestauksessa.

        Eräskin testauksessa oleva lääke on tarkoitettu aivojen hermotoiminnan vähentämiseen juuri niillä alueilla joilla on todettu olevan tinnituksen aiheuttamaa toimintaa.

        Itse olen niinkin optimistinen, että uskon että ainakin tilapäistä helpotusta tai tinnitusta lieventäviä lääkkeitä tai laitteita tulee saataville lähivuosina.

        Itse olen ollut "äänihoidossa" nyt muutaman kuukauden, ja olen varovaisesti todennut itselleni että siitä on ollut jo apua. Tinnituksen voimakkuus ei ole kenties muuttunut (vaikea sanoa), mutta ainakin häiritsevyys on pienentynyt.

        Tuntuu jotenkin hullulta edes sanoa tätä kaiken sen henkisen kärsimyksen jälkeen aikanaan mutta jos nyt jotain aivolääkettä lyötäisiin eteen niin rehellisesti en ole varma ottaisinko edes. Kun siis miettii mahdollisia sivuvaikutuksia.

        Jotenkin tinnitus on kasvanut osaksi minua ajan kanssa. Toki ajoittain kärsin siitä ja tavalla tai toisella päivittäin mietin sitä mutta jotenkin tuntemukset on useinmiten aika neutraaleja. Että siellä se vaan sirisee. Uskon että vielä vuosien ja vuosikymmenten vieriessä mietin asiaa aina vaan vähemmän ja vähemmän.

        Mutta tämä tietysti mun oma subjektiivinen käsitys. Ei vaan saisi antaa sille hermostumiselle ja murheen alholle voimaa vaan jatkaa rohkeasti eteenpäin. Se että korvissa soi ei kuitenkaan ole maailman kamalin asia, toki kiusallinen vaiva.

        Ja ennen kuin joku hyökkää dumaamaan niin olen kyllä kärsinyt tästä vaivasta aikanaan aivan silmittömästi ja ilman rakkaan vaimoni tukea en tiedä missä olisin nyt. Mutta siltikin kaikki se johtui mun omasta suhtaumisesta siihen vaivaan, ei siitä itse tinnituksesta. Varsinainen korvien soiminen ilmiönä ei ole vaikuttanut mun elämään millään tavalla. Minun suhtautumiseni asiaan kylläkin.

        Kävin muuten aikanaan muutama kuukausi vaivan alkamisesta sen ääniterapialääkärin (nimeä en muista mutta kallista oli!) pakeilla ja koitinkin aloittaa sitä ääniterapiaa mutta itseäni ahdisti eniten ehkä se että niiden korvalappustereoiden takaa en kuullut muiden ihmisten puhetta ja tuntui että eristin itseäni ulkomaailmasta. Mutta tosiaan, toisille siitä on ollut erittäin rohkaisevia kokemuksia! Toinen jännä juttu on näiden hyvien ja huonojen tinnituspäivien välinen vaihtelu. Hyvänä päivänä tosiaan sain ääntä peittoon sillä musiikilla mutta huonona päivänä ääni kuuluu vaikka minkä läpi.


    • kaapro

      minulla se on vasemassa korvassa sellanen sähköinen sirinä, vaihtele tosin niin et ajoittain pellkä piippus ja tai sit sihinää syön säänölisiset iuniläkkeitä muuten ei nukkumisesta tule mitää,toivon vaan kestämistä ja sitä
      että tähän joskus löytys jokin lääke tai parannus keino.

      • ,,,,,,,,,,,,

        En ole ruvennut käyttämään unilääkkeitä. Menen nukkumaan niin väsyneenä että nukahdan sitten.


    • Ånnelli

      Itselläni on nyt vajaan vuoden tinnittänyt, oma tinnitukseni alkoi siis kerralla kun olin hetken aikaa pienessä huoneessa jossa soitti "bändi" ja varsinkin rummut pauhasivat todella kovaa. Korviani alkoi särkemään ja poistuin heti huoneesta, mutta oikeaan korvaan jäi tinnitus.

      Aluksi ajattelin että ei tuu mitään, itsemurha täytyy tehdä enkä totu tähän koskaan. Kaikki kovemmat äänet ottivat korviin enkä uskaltanut mennä baarin, elokuviin, kaupungille enkä minnekään. Itkin sohvalla ja linnoittauduin kotiin.

      Pikku hiljaa sitten laajensin reviiriäni. Kävin lenkeillä. Menin ravintoloihin, joissa on vähän väljempää eikä musiikki pauhaa. Hankin korvatulpat ja uskaltauduin elokuviin. Keikoilla en ole vielä käynyt, koska en uskalla.

      Pikkuhiljaa olen tinnitukseen tottunut. Välillä jopa huomaan, että on ihan hiljaista, ja sellaisina hetkinä tulee tippa silmään ja ajattelen, että tällaista se ennen oli. Monesti mietin hetkiä, jolloin tinnitusta ei vielä ollut, ja toivon että olisin osannut arvostaa hiljaisuutta. Nykyään kun en hirveästi hiljaisuudessa pysty esimerkiksi lukemaan, mikä ennen oli minulle aivan ehdotonta esimerkiksi tentteihin luvussa. Mutta olen tottunut pitämään tv:tä tai tietokonetta auki ja lukemaan samalla. Toisalta se on hyväkin, olen oppinut keskittymään taustamelussa.

      Viime aikoina tinnitus on tosin taas ruvennut häiritsemään. Ehkä se johtuu siitä, että "vuosipäivä" lähestyy. Se saattaa olla myös jäännöstä flunssasta, jota podin vähän aikaa sitten ja jona aikana olin ihan tukossa. Myös talvi ja kylmät ilmat pahentavat mielestäni tinnitustani. Toisalta myös ulkoilu voisi auttaa, se kun on jäänyt taas talvella melko vähälle.

      Vaikeinta on antaa tinnituksen vain olla. Monesti en huomaa edes koko tinnitusta hiljaisissakaan tiloissa, mutta sitten kun rupean miettimään asiaa niin johan soi taas entistä kovempaa. Varsinkin nukkumaan mentäessä on tinnitusta vaikea olla ajattelematta, kun pelkää että nukahtaminen venyy sen takia. Stressaus siis minulla kyllä pahentaa tinnitusta.

      Pelkään kyllä jatkuvasti tämän pahentuvan. Tai ehkä enemmänkin, että kuuloni huonontuu, jolloin on vähemmän tinnitusta peittäviä ääniä. Pelkään myös, miten se vaikuttaa työhön, koska opiskelen tällä hetkellä alalle, jolla kuitenkin jonkun verran vaaditaan asiakaspalvelua. Samaten välillä musertaa se seikka, että olen vasta 21 ja kuulo voi tästä vain huonotua, että minkähänlainen se sitten eläkeiässä on...

      Onneksi minulla on lähipiirissä kohtalotoveri, appiukkoni, jolla tinnitus on melualtistuksen vuoksi suunnilleen samanikäisestä asti ollut ja nykyään hänen toinen korvansa on kuuro. Tosin hänellä tinnitus katosi samalla, mikä on aika mielenkiintoista. Varsinkin kun tinnitus minulla alkoi, puhuin hänen kanssaan asiasta ja ajattelin usein, että hänkin on tinnituksen kanssa elänyt, miksen siihen pystyisi siis minäkin. Poikaystäväni onneksi myös ymmärtää minua, koska hänelläkin on ollut lapsesta asti kuulovaurio, tosin ilman tinnitusta.

      Muuten tuntuukin, ettei kukaan ymmärrä tilannettani tai usko tinnitukseen. Oma isänikin huudattaa aina stereoita kotona ja autossa, vaikka olen useasti pyytänyt häntä ajattelemaan asiaa minun kannaltani.

      Sellaisia tuntemuksia minulla ainakin. Kyllä tästä edetään -->

      • teks

        Itselläni tinnitus alkoi vuosi takaperin, aluksi se oli todella musertavaa, mutta muutaman kuukauden jälkeen siihen jotenkin tottui eikä asiaa enää juurikaan ajatellut. Kun menin nukkumaan saatoin kuulla vanhan vinkunan, mutta ajattelin vain että "siinäpä vinkuu" ja suuntasin ajatukset muualle. Tinni ei härinnyt elämää lainkaan. Nyt yöllä heräsin ja kuulin kauheaa vinkuvaa oikeasta korvasta. Ahdistuin melkoisesti kun mieleen tulivat vanhat huonot ajat. Huomasin aamulla ajattelevani tinniä ja siellähän se kuului suhteellisen häiritsevänä. Luulen kyllä kyllä taas soputuvani kun asian unohdan. Tämä kehitys on ollut sikäli mielenkiintoista että tunnen olevani suhteellisen neuroottinen henkilö ja pidän pienenä ihmeenä, että olen pystynyt asian ikäänkuin unohtamaan. Mielestäni tinnillä saattaa olla kyllä ihan fyysinen selitys, mutta henkinen juttu tämä tinniääneen focusoituminen on. Itsellänikin ääni ollut varmasti samanlainen koko ajan, mutta stressi ja jännitys on varmasti ajanut sen pintaan. Silloin kun tinni lakkasi häiritsemästä elin varsin mukavaa elämää näin muuten ja kun se alkoi oli mielessä monenlaisia epävarmuuksia koskien tulevaisuutta. Jaksamista asian kanssa painiville!


      • niin tai näin
        teks kirjoitti:

        Itselläni tinnitus alkoi vuosi takaperin, aluksi se oli todella musertavaa, mutta muutaman kuukauden jälkeen siihen jotenkin tottui eikä asiaa enää juurikaan ajatellut. Kun menin nukkumaan saatoin kuulla vanhan vinkunan, mutta ajattelin vain että "siinäpä vinkuu" ja suuntasin ajatukset muualle. Tinni ei härinnyt elämää lainkaan. Nyt yöllä heräsin ja kuulin kauheaa vinkuvaa oikeasta korvasta. Ahdistuin melkoisesti kun mieleen tulivat vanhat huonot ajat. Huomasin aamulla ajattelevani tinniä ja siellähän se kuului suhteellisen häiritsevänä. Luulen kyllä kyllä taas soputuvani kun asian unohdan. Tämä kehitys on ollut sikäli mielenkiintoista että tunnen olevani suhteellisen neuroottinen henkilö ja pidän pienenä ihmeenä, että olen pystynyt asian ikäänkuin unohtamaan. Mielestäni tinnillä saattaa olla kyllä ihan fyysinen selitys, mutta henkinen juttu tämä tinniääneen focusoituminen on. Itsellänikin ääni ollut varmasti samanlainen koko ajan, mutta stressi ja jännitys on varmasti ajanut sen pintaan. Silloin kun tinni lakkasi häiritsemästä elin varsin mukavaa elämää näin muuten ja kun se alkoi oli mielessä monenlaisia epävarmuuksia koskien tulevaisuutta. Jaksamista asian kanssa painiville!

        On tavallista, että tinnin laatu vaihtelee. Välillä se on häiritsevämpää ja välillä - onneksi - huomaamattomampaa, taikka pitää kokonaan taukoja niin että vaikka kuinka kuuntelisi ja koettaisi stressata ja saada sitä esiin, niin ei se tulekaan.

        Olen siis koettanut tentata että vaikuttaako "stressi" mutten ole saanut vaikutusta esiin.
        Ja tinni on kumminkin ollut vuosikaudet.

        Kun asiaa järkeilee, voisi pikemminkin olla niin, että kun on "stressiä" niin tinni haittaa vähemmän, koska on muuta ajateltavaa ja kiirettä niin ettei siihen kerkiä kiinnittää huomiota.


    • ...

      minullla meluvamma ja soinut aika kovaa toinen korva jo noin 5 vuotta, olen 40v nainen, minulla soiminen on terävää vinkunaa. Näin talvisin kärsin siitä huomattavasti enemmän. Ulkoillessa talvella on yleensä hiljaista, jolloin vinkuna kuuluu koko ajan. Kesäisin on lintujen laulua ja tuulen huminaa ym. Minulla vinkuu vain toinen korva, olenkin ajatellut etten varmaan pärjäisi jos sama vinkuna olisi toisessa. Ja taivaan tosihan on se, että jos vaan vähänkään alat ajattelemaan tinnitusta niin se takuulla pahenee. Täytyy vain psyykata itseään, että todellisuudessahan se ei pahene....
      Minä olen jo tottunut, en juuri ajattele tinnitusta, tai jos ajattelen se ei ahdista minua, saatan iltasella sängyssä todeta vaan, että kylläpä taas soi. Ihminen tottuu näköjään mihin vain, kun sisäistää ettei mitään hätää ole niin äänikään ei enää haittaa, ja ainahan päivällä on niin paljon hälyääniä, että tätä ei edes huomaa. Minä ei paljon viitsi miettiä hoitoja kun minulla on meluvamma, siihen ei auta mikään. Minulla oli melusta johtuen kuulo noin 3 päivää kokonaan pois (vuonna 87) toisesta korvasta. Menin silloin terveyskeskuslääkäriin ja siihen aikaan siihen ei reagoitu millään lailla. Todettiin vain että näin on käynyt. Toivottavasti tänä päivänä tehdään heti akuutissa vaiheessa mitä tehtävävissä on. Eli ihan hyvin tässä pärjätään ja sitä samaa ennenkaikkea toivon kaikille muillekin tinnituksesta kärsiville !! Meitä on näköjään paljon !

      • hiljaisuus = ?

        Mulla tinnitus on alkanut meluvammasta noin viitisen vuotta taaksepäin. Välillä pahempi välillä parempi. Tässä välillä olen sitten ollut 2 kertaa kesätöissä tehtaassa, jossa kova melu. Ahkerasti ja tarkasti käytin kuulosuojaimia, joskus tuplastikin, mutta ovat selkeästi pahentaneet lähtötilannetta.

        Ääni on juuri sellainen sähkövinkuna ja kuuluu hiljaisemmissa tiloissa paremmin kuin melussa. Viime syksynä tilanne siis paheni aivan koko aikaiseen tinnitukseen. Sitä ennen tinnitus oli tullut ja mennyt vaihdellen. Syksyllä ahdisti melkoisesti ja suretti, ikää kuin ei vielä reilua paria kymmentä enempää ole. Onneksi tämänkin asian kanssa olen oppinut elämään! Välillä häiritsee enemmän kuin toisinaan.

        Se mikä on ollut mielenkiintoista huomata on, että ääniherkkyyteni on kasvanut tinnituksen mukana. Esimerkiksi kuuntelen mieluumin musiikkia aikaisempaa hiljaisemmalla, eikä tinnituksen läpi tulemainen haittaa. Tai sitten on myös tiettyjä äänitasoja joiden kuuleminen häiritsee enemmän ja niiden kuuntelun jälkeen tinnitus on tavallista kovempaa. Tälläinen ääni on esimerkiksi erään tutun ääni, hän puhuu vielä usein melko kovaa.

        Odotan mielenkiinnolla jos jotain parannuskeinoa munn elinaikana löydetään, mutta sitä ennen yritän parhaani mukaan pitää kuuloni edes entisellään! Onneksi tässä on vielä joitain toiveita nykyisen tilanteen hiukan paremmaksi saamisesta muunmuassa niskojen jäykkyyden avaamalla, joka ainakin erään lukemani jutun mukaan voi vaikuttaa tinnitukseen. Itse mielelläni kokeilen vaikka niitä hiukan epävarmempiakin hoitoteorioita esim voisin vakavasti harkita akupunktiota. Ei siitä ainkaan haittaa ole.


      • vyöhyketerapiasta
        hiljaisuus = ? kirjoitti:

        Mulla tinnitus on alkanut meluvammasta noin viitisen vuotta taaksepäin. Välillä pahempi välillä parempi. Tässä välillä olen sitten ollut 2 kertaa kesätöissä tehtaassa, jossa kova melu. Ahkerasti ja tarkasti käytin kuulosuojaimia, joskus tuplastikin, mutta ovat selkeästi pahentaneet lähtötilannetta.

        Ääni on juuri sellainen sähkövinkuna ja kuuluu hiljaisemmissa tiloissa paremmin kuin melussa. Viime syksynä tilanne siis paheni aivan koko aikaiseen tinnitukseen. Sitä ennen tinnitus oli tullut ja mennyt vaihdellen. Syksyllä ahdisti melkoisesti ja suretti, ikää kuin ei vielä reilua paria kymmentä enempää ole. Onneksi tämänkin asian kanssa olen oppinut elämään! Välillä häiritsee enemmän kuin toisinaan.

        Se mikä on ollut mielenkiintoista huomata on, että ääniherkkyyteni on kasvanut tinnituksen mukana. Esimerkiksi kuuntelen mieluumin musiikkia aikaisempaa hiljaisemmalla, eikä tinnituksen läpi tulemainen haittaa. Tai sitten on myös tiettyjä äänitasoja joiden kuuleminen häiritsee enemmän ja niiden kuuntelun jälkeen tinnitus on tavallista kovempaa. Tälläinen ääni on esimerkiksi erään tutun ääni, hän puhuu vielä usein melko kovaa.

        Odotan mielenkiinnolla jos jotain parannuskeinoa munn elinaikana löydetään, mutta sitä ennen yritän parhaani mukaan pitää kuuloni edes entisellään! Onneksi tässä on vielä joitain toiveita nykyisen tilanteen hiukan paremmaksi saamisesta muunmuassa niskojen jäykkyyden avaamalla, joka ainakin erään lukemani jutun mukaan voi vaikuttaa tinnitukseen. Itse mielelläni kokeilen vaikka niitä hiukan epävarmempiakin hoitoteorioita esim voisin vakavasti harkita akupunktiota. Ei siitä ainkaan haittaa ole.

        Akupunktio voi auttaa, mutta jos tinnitusta on ollut jatkuvana vuosikausia, niin tarvitaan monta hoitokertaa, että saadaan tuloksia. Itselläni on soinut jatkuvasti viime syksystä saakka ja sitä ennen satunnaisesti 90-luvulta asti. Kävin seitsemän kertaa akupunktiosta, mutta lopetin sitten, kun en havainnut muuta vaikutusta että silmän valkuaiset muuttuivat vitivalkoisiksi. Olihan se tulos sekin, mutta ei sitä mitä haettiin.

        Vyöhyketerapiasta olen saanut enemmän iloa. Vyöhyketerapiassa hierotaan ja painellaan jalkojen heijastepisteitä ja heijastepisteet vaikuttavat hermoratojen toimintaan. Uskoi sitten tuohon hermo- tai "energia"rata-asiaan tai ei, niin tosiasia on ainakin se, että jalkapohjien hieronta on todella rentouttavaa. Itselläni stressi pahentaa tinnitusta ja vyöhyketerapia rentouttaa mukavasti. Nuo korvien ja niskan heijastepisteet tuntuvat jaloissa tosi kipeiltä, joten kaipa sillä jotakin yhteyttä pitäisi olla tähän vaivaan. Vyöhyketerapialla saattaa olla lyhytaikaisesti olotilaa huonontaviakin vaikutuksia, kun painelu paljastaa ilmeisesti elimistön häiriötiloja, mutta käsittelyä jatkamalla paraneminen alkaa. Itse en kuvitellut aikaisemmin alkavani uskoa näihin vaihtoehtoisiin hoitomuotoihin, mutta ainakin itselläni on tinnitus hoidon aikana pienentynyt selkeästä viserryksestä/vinkunasta tuollaiseksi sirinäksi, jota on helpompi sietää ja joka sekoittuu useimmiten ihan kohtuullisesti päivän muuhun meteliin. Jos haluaa päästä halvalla ja on kotona avulias puoliso, niin vyöhyketerapiaa voi harrastaa ihan kotiolosuhteissakin, jossa on myös helpompi rentoutua, kuin jos vaikka työpäivän päätteeksi kello viiden ruuhkassa raahaa itsensä jonnekin ventovieraan luokse hoidettavaksi.

        Pari päivää on ollut siedettävää korvien kanssa, mutta eilen sorruin soittelemaan bassoa, tosin ihan kohtuuvoimakkuuksilla, ja johan visertää taas ;-)


    • Uutinenitelle

      Hei,
      Luin näitä kirjoituksianne. Itselläni tuli sukeltamisen yhteydessä laaja sisäkorvan vaurio. Korvast hävisi kuulo kokonaan. Sitten tuli tinnitus. Se on kova ääni.

      Masennusolotila iski sitä muka kun tajusin, että tämä on pysyvä ääni.

      Yritän sopeutua ja kommenteissanne päätellen asian kanssa oppii elämään, kun haluaa ja harjoittelee ja hyväksyy asian.

      Itku tässä on muutamana päivänä nyt tullut, kun asian todellinen laita ja vakavuus valkenee. Onnettomuudesta on nyt pari viikkoa. Sain kortisonia. Ja oksentelun pahoinvointilöökettä. Tasapaino alkaa olla jo paljon parempi. Äänimaailma on toisessa yksitoikkoinen kova tinnitus ja toinen korva kuulee normaalisti.

      Voimia kaikille. Ajattelen, että tämä on nyt iso psyykkinen prosessi. Ja omasta kunnosta pitää muistaa pitää hyvää huolta. Eikä ruveta pelkäämään elämää. Sitäkin tunnetta on itselleni tullut.
      Tsemppiä tässä tarvitaan. Ja kaikille halaus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe