Iltaa. Haluaisin kysellä asiasta joka on vaivannut minua jo pidemmän aikaa.
Eli ,olen nyt 17 vuotias nuorimies ja minulla on viimeisen vuoden ajalta takana runsaahkonlaista alkoholinkäyttöä, noin kerran viikossa tulee juopoteltua ja kerta annokset joskus hyvinkin suuria.
Lisäksi minulla on takana muutamia imppaus ja lääkekokeiluja.
Pariviikkoa sitten tuli otettua vielä tavallista rankemmin kuin yleensä, sammuin ja olin noin 20 tuntia ilman kunnollista ruokailua.
Jostain luin että rankka humalatila yhdistettynä alhaiseen verensokeriin voi aiheuttaa nuorella henkilöllä aivojen vaurioitumista, pelkään todella että näin on päässyt käymään.
Mitenkä helposti ihminen saa vaurioitettua aivojaan pysyvästi,ja mikä on aivojen mahdollisuus toipua vaurioista? Olen huomannut että opiskelu ei suju enää niin hyvin, lieviä muistivaikeuksia on alkanut tulemaan ja puhe ei luista niinkuin ennen ja on muutenkin erilainen jotenkin "hidas" olo. Ovatko nämä ohimeneviä, vielä mahdollisesti paranevia oireita, vai merkkejä pysyvästä aivovammasta?
Aivovaurio?
8
792
Vastaukset
- jhuigg
Suosittelisin käymään juttelemassa lääkärin kanssa, jos on aihetta niin osaava ja ymmärtäväinen lääkäri ohjaa kyl neurologille jos tarvis. Ainakin jättäisin sinuna kokonaan sen viinalla läträilyn. Hyvin vaikea pelkän tekstin perusteella todeta onko sulla jotain pysyvää aivovauriota. Itse pääsin neurologisiin tutkimuksiin rankan menneisyyteni ja nykyisten oireiden vuoksi, kärsin mm. muistiongelmista.
- vähän jyrkkä kanta
Aivot on hermokudosta, joka tuhouduttuaan ei uusiudu. Aivojen eri osat saattavat ottaa toisen, tuhoutuneen osan tehtäviä hoitaakseen, mutta mitään uutta kasvamista aivoissa ei tapahdu.
Mitenkä helposti saa aivojaan tuhottua? Mitään mittaria ei ole antaa, mutta tietona, todella hyvin helposti. Runsas alkoholinkäyttö, imppaaminen, sammumiset tuhoaa aivoja.
. Nuorella iällä aivotkin vielä toipuvat, mutta ei niitä enää pidä rasittaa. Eli, jos jatkat tuota rataa, aivan varmasti aivosi kärsivät entisestään.
Neurologi arvioi, sinne siis.- jhuigg
Aivot kyllä voivat uusiutua uusimpien tutkimusten mukaan, mutta se edellyttää, että niitä tuhoavista aineista jättäydytään ja ruvettaan antamaan aivoille niiden tarvitsemia ravintoaineita,harrastamaan aivoja virkistävää liikuntaa ja nukutaan tarpeeksi. Ihan hetkessä tuokaan paraneminen ei tapahdu. Eli kannattaa todellakin miettiä kuinka niitä aivojaan kohtelee.
- vähän jyrkkä kanta
jhuigg kirjoitti:
Aivot kyllä voivat uusiutua uusimpien tutkimusten mukaan, mutta se edellyttää, että niitä tuhoavista aineista jättäydytään ja ruvettaan antamaan aivoille niiden tarvitsemia ravintoaineita,harrastamaan aivoja virkistävää liikuntaa ja nukutaan tarpeeksi. Ihan hetkessä tuokaan paraneminen ei tapahdu. Eli kannattaa todellakin miettiä kuinka niitä aivojaan kohtelee.
Oikeassa olet; aivojen jonkun asteinen palautuminen etenkin nuorella saattaa olla mahdollista, mutta nimenomaan niillä edellytyksillä mitä kirjoitat.
Mainitsematta tässä lienee vielä se, että monesti aineissa ollessaan satuttaa päätään ja joskus se yksikin kopsahdus voi satuttaa niin paljon, että saa jonkun oireen, esimerkiksi epilepsian.
Laaja-alaisempaa tuhoa saa aikaan aineilla, ja seuraukset ei välttämättä tule esille kovin nopeasti eikä radikaalisti. Aivotoimintojen hidastuminen ja heikkeneminen saattaa tapahtua sen verran hitaasti, ettei niitä välttämättä edes huomaa itse, mutta toiset saattavat alkaa ihmettelemään esim. puheen, ilmeitten ja eleitten kangistumista.. Termi "pää pehmennyt" kuvaa aika hyvin, sitä ei välttämättä itse edes tajua, kun paikat, joilla tajuta on sulaneet..
- Jouko_94
Kiitoksia tähänastisista vastauksista. Lisää kokemusta/infoa/tietoa jos saisin kuulla, niin olisin enemmän kuin kiitollinen.
Olen yrittänyt olla positiivisin mielin, ja ajatellut että nämä oireet olisivat vain ohimeneviä seurauksia kovasta humalatilasta, että aivojen hermosto on vain hetkellisesti sekaisin tai jotain. Eivätkä niinkään merkkejä aivovauriosta.
Onko aivovaurio ylipäätään mahdollinen seuraamus? Vai kuvittelenko vain oireet?
Tiedän että mitään diagnoosia on vaikea heittää näin pelkän tekstin perusteella, mutta jos jollain on enemmän kokemuspohjaista tietoa, niin kiitän ja kumarran.- Vajis?
Oletko ollut viime aikoina erityisen väsynyt? Muistivaikeudet ja "hidas olo" voisivat johtua myös kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
- jouko_94
Joo on pienoista väsymystä ollut. Mutta luulisin sen johtuvan enemmänkin univelasta, kuin kilpirauhasen vajaatoiminnasta, koska esimerkiksi lihomista tms, muita oireita ei ole ollut ja väsymys aika suorassa yhteydessä nukkumiseen. Pari kolme vuotta sitten epäilivät nimenomaan kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta tutkimukset eivät osoittaneet mitään. Vaikka eihän sitä ikinä tiedä.
- asiaa..
No mikä ihme saa parhaassa iässä olevan nuoren miehen sekoilemaan itseään tuhoavalla käytöksellä? Tarvitset apua humalahakuiseen käyttäymiseen ja noi imppaukset ja muut höperyydet on loputtava.Olen sairaanhoitaja(yli 20v töissä) ja päivystyksessä näkee teitä jotka pilaavat elämänsä-Sitten näkee niitä jotka saavat pari kk lisäaikaa sytostatatihoidoilla(levinnyt syöpä tms) Missä sinun järkesi? ja omanarvontunto? Hakeudu a-klinkalle ja psykologin hoitoon..Surku hoitaa 30v alko-huumedementikoita jotka vaipat jalassa ja rollin kanssa kulkevat..kun se typeryys lähti 16v käsistä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202223Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021207- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642