Lantalainen haukkumasana

miettiiiix

Väittävät, että lantalainen tai riuku eivät ole haukkumasanoja.

Kuitenkin niitä käytetään saamelaisten toimesta jatkuvasti yhteyksissä, joissa niiden sävy on selkeästi halventava ja korvaavat lähinnä kirosanan. Ei ole kerta eikä kaksi, kun on tultu päin naamaa oikein sylkäisemään sana lantalainen halveksuvasti. Lisäksi niillä on ikäviä kaksoismerkityksiä.

Miten on?

17

4381

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ouksouks

      Ratkaisu pulmaan on yksinkertainen:Pysyy poissa.

    • joopajov

      Millähän tavalla tämä ouksouksin vastaus vastasi tuohon aloittajan kysymykseen?

    • Jougo

      Ne eivät ole alunperin haukkumasanoiksi tarkoitettuja, mutta nykyään niitä on käytetty niin usein halventavassa mielessä, että niitä ei korrekteiksi voi kutsua suomenkielisinä versioina. Niille on varsin helppo löytää suomenkielessä myös korrektimmat versiot - suomalainen/ei-saamelainen ja suomalaisnainen/ei-saamelainen nainen.

      Eikä kenenkään tarvitse tuollaisen takia mistään poissa pysyä. Saamelaiset saavat opetella puhumaan suomalaisista ei-loukkaavasti ihan kuten suomalaiset ovat opetelleet heistä.

      • ouksouks

        Sana "lantalainen" on alunperin suomalainen väännös ruotsalaisesta sanasta
        "landman" l. maalainen/maanviljelijä. Suomeksi sanottuna:"Lantalainen on suomalaisten itselleen antama virheellisesti tulkittu (tahallaanko?) nimitys.
        Saamelaiset käyttävät suomalaisesta nimitystä "laddelas",joka on saamelainen
        nimiväännös ruotsin sanasta "landman"----että näin.
        Mutta jos joku ehdointahdoin haluaa olla lantaa,niin mikäpä siinä.


      • ei mik maalainen
        ouksouks kirjoitti:

        Sana "lantalainen" on alunperin suomalainen väännös ruotsalaisesta sanasta
        "landman" l. maalainen/maanviljelijä. Suomeksi sanottuna:"Lantalainen on suomalaisten itselleen antama virheellisesti tulkittu (tahallaanko?) nimitys.
        Saamelaiset käyttävät suomalaisesta nimitystä "laddelas",joka on saamelainen
        nimiväännös ruotsin sanasta "landman"----että näin.
        Mutta jos joku ehdointahdoin haluaa olla lantaa,niin mikäpä siinä.

        Olisko nyt kuitenkin niin että saamelaiset sekoittavat suomalaiset (suomen)ruotsalaisiin.


      • kököökök
        ouksouks kirjoitti:

        Sana "lantalainen" on alunperin suomalainen väännös ruotsalaisesta sanasta
        "landman" l. maalainen/maanviljelijä. Suomeksi sanottuna:"Lantalainen on suomalaisten itselleen antama virheellisesti tulkittu (tahallaanko?) nimitys.
        Saamelaiset käyttävät suomalaisesta nimitystä "laddelas",joka on saamelainen
        nimiväännös ruotsin sanasta "landman"----että näin.
        Mutta jos joku ehdointahdoin haluaa olla lantaa,niin mikäpä siinä.

        Niin, se on sanan alkuperä.

        Saamelaiset käyttävät kyllä suomea puhuessaan yhtä lailla "lantalaista" ja usein varsin halveksivassa mielessä. Myös lappalaisia nimittelevät lantalaisiksi.


      • ouksouks
        kököökök kirjoitti:

        Niin, se on sanan alkuperä.

        Saamelaiset käyttävät kyllä suomea puhuessaan yhtä lailla "lantalaista" ja usein varsin halveksivassa mielessä. Myös lappalaisia nimittelevät lantalaisiksi.

        Mitähän sinä oikein tarkoitat "myös lappalaisia nimittelevät lantalaisiksi"?


      • tavallinensuomalainen
        ouksouks kirjoitti:

        Sana "lantalainen" on alunperin suomalainen väännös ruotsalaisesta sanasta
        "landman" l. maalainen/maanviljelijä. Suomeksi sanottuna:"Lantalainen on suomalaisten itselleen antama virheellisesti tulkittu (tahallaanko?) nimitys.
        Saamelaiset käyttävät suomalaisesta nimitystä "laddelas",joka on saamelainen
        nimiväännös ruotsin sanasta "landman"----että näin.
        Mutta jos joku ehdointahdoin haluaa olla lantaa,niin mikäpä siinä.

        Jougo on ihan oikeilla jäljillä ja näin se varmasti on. Sana lantalainen on kuulostaa kuitenkin halventavalta nimitykseltä. Eihän neekeri-nimityskään ole alunperin halventava mutta koska se on tummaihoisten mielestä halventava niin sitä ei saa käyttää. Mua ei sinänsä haittaa tämä nimitys koska en käy koskaa Lapissa. Kerran kävin ja se riitti.


    • huskdllsakj

      "Ne eivät ole alunperin haukkumasanoiksi tarkoitettuja, mutta nykyään niitä on käytetty niin usein halventavassa mielessä, että niitä ei korrekteiksi voi kutsua suomenkielisinä versioina. Niille on varsin helppo löytää suomenkielessä myös korrektimmat versiot - suomalainen/ei-saamelainen ja suomalaisnainen/ei-saamelainen nainen."


      Juuri tuollainen asenne tuhoaa saamelaista kulttuuria. Ei saamelaisten tarvitse alkaa käyttämään noita sinun korrektimpeja versioita, kieli on tärkeä osa kulttuuria, joka on tärkeä säilyttää.. Rivgu / riuku ja laddelas / lantalainen, tottakai saamelaisilla on oikeus käyttää termiä, joka on saamenkielinen tai väännös. Suomalaiset ovat itse vääntäneet nuo sanat loukkaaviksi.

    • automobiilijyrsijä

      Selvä homma. Minäkin voin alkaa kutsua saamelaisia likaisiksi lappalaiksi tai tunturimustalaisiksi. Itse olette vääntäneet sanat loukkaavaksi.

      Ei minun tarvitse teidän tunteistanne välittää. Minun kulttuurini on niin tärkeä, että en yksinkertaisesti voi käyttää korrekteja sanamuotoa kanssaihmisistäni, koska sana lappalainen on niin pirun tärkeä.

      Tuolla asenteella on ihan turha kuvitella itse saavansa osakseen jotain kunnioitusta.

    • heikki9990

      suomenruotsalaisissa ja saamelaisissa on samaa asennetta, lievasti rasistista suomenkielisiä kohtaan- pienenevän vähemmistön reagointia vallitsevaan valtakulttuuriin.

      valtakulttuuri syö vähemmistöä, en tiedä onko missään eri tavalla, niin vttumaista kun se onkin.

      suomessa suomalaset enemmistönä. venäjällä ja ruotsissa suomenkieliset vähemmistönä, jolla ei paljoakaan vähemmistöjen oikeuksia.

      sauli niinistön kommentit lapin hyödyntämisestä-siinä ei rahat kyllä lappiin paljon jäisi, vaan menisi suuryhtiöille ja mitä luonnolle tapahtuu siinä sivussa...

    • jaakobbb

      "suomenruotsalaisissa ja saamelaisissa on samaa asennetta, lievasti rasistista suomenkielisiä kohtaan- pienenevän vähemmistön reagointia vallitsevaan valtakulttuuriin."

      Olen huomannut saman. Ollaan niin vihaisia ja haavoitettuja, että siinä unohtuu joillain käytöstavat ja kaikki, millä yhteistyötä voisi rakentaa. Ymmärrettävää, mutta luotaantyöntävää.

      Se on ihmisten nimittelyä, jos heitä kutsuu nimillä jotka heitä loukkaavat, olivat ne osa teidän kulttuurianne tai eivät. Jokainen määrittelee itse miten heitä puhutellaan kohteliaasti.

    • Pimeyden kansa

      Saamelaisissa on noussut etnonationalismi. Sitä johtavat korkeimmin koulutetut nuoret etelän varikset, jotka ovat nyt palanneet Inariin. Kehottaisin kaikkia saamerasisteja katsomaan syvälle peiliin ja ihmettelemään, mistä huono itsetunto kumpuaa.

      On tavallista, että oletetaan että vähemmistö saisi olla rasistinen, mutta ei se niin mene.

      Eikä se köyhdytä kieltä yhtään, että sieltä siivoa ne törkeimmät haukkumasanat pois. En tiedä yhtään tapausta, jossa lantalaisesta olisi puhuttu ilman halventavaa sivumerkitystä. Joka tapauksessa kyse on siitä "toiseuden" rakentamisesta, eli puhutaan oudosta ja vieraasta, joka ei edusta yhtä hyvää kuin itse. Selvää etnosentrismiä, jossa "itse" arvotetaan jotakin "toista" paremmaksi.

      Itse en hyväksy saamelaisten etnosentrismiä enkä rasismiasennetta.

      On kova kouliminen, että pimeyden kansasta saadaan vielä mallikelpoinen maailmankansalainen!!!!!!!

      • Lantamanta

        Luin juuri saamelaismiehen omaelämäkertaa, jossa kertoi 1840-luvun lopun tapahtumista Enontekiöllä. Etnisesti suomalaisista hän käyttää sanaa láddelaš eli lantalainen, ilman mitään vivahteita suuntaan tai toiseen.


    • terve lantalainen

      Paasaat rasismia vastaan, mutta silti itse katsot oikeudeksesi käyttää halventavaa "pimeyden kansa" nimitystä. Sitä tuttua valikoivaa suvaitsevaisuutta. Olet varmaan joku punavihreällä aatteella aivopesty hihhuli pääkaupunkiseudulta.

      • persu persa

        eiku persa eli persaukinen saamelainen


      • paskan teki

        Ei se mikä salaisuus ole, että saamelaiset on vielä pimeyden kansa. Johan sen näkee käyttäytymisestä. Rasistisuus jyllää sisäisesti . Yäk!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe