olisi uteluni aiheena. Eli. Mulla nyt pihassa orapihlaja aita, jonka tulen poistamaan. Mikä olisi hyvä vaihtoehto tilalle? Itse olen ajatellut kiiltotuhkapensasta tai taikina marjaa. Molemmat käsittääkkseni aika tavalla helppohoitoisia. Taikinamarjaa kaikenlisäksi löytyy ihan luonnosta, eli tässä tulisi edullisuus kyseeseen.
Kiiltotuhkapensas käsittääkseni kasvaa noin: parimetriseksi, eikä tarvitsisi leikkuuta pakosti. Taikinamarja kasvaa noin1-2 metriseksi(???).
Jos on muita vaihtoehtoja, niin vinkejä vaan peliin.
Alla kriteerejä.
Mielellään helppohoitoinen. Ei tarvitsisi usein leikata. EIKÄ SIINÄ OLE NOITA PIIKKEJÄ JOITA ORAPIHLAJAAIDASTA LÖYTYY.
Pensasaita
8
5057
Vastaukset
- marja
Meillä on sama ongelma, eli uutta aitaa pitää istuttaa. Olen päätynyt aroniaan. Se voi kasvaa vapaasti tai sitä voi leikata...ja mikä parasta niin mustista oudon makuisista marjoista tulee aivan mahtavaa mehua höyryttämällä tai Jaakon mehun reseptillä(=viinihapolla ilman mehumaijaa) ja kuulemma viiniäkin. Piikkejä ei ole ja syysväritys on kaunis. Etsi googlella lisätietoja eri lajikkeista: koristearonia, mustamarja-aronia ja marja-aronia.
- hyytelö
ihanaa hyytelöä ja hilloa. Hilloon on hyvä laittaa puolet omenaa. Netistä löytyy ohjeita.
- heinis
Kasvaa nopeasti ja sen taimia niinikään voi kerätä luonnosta, jolloin ei tule kukkarolle kalliiksi. Kait niitä teiden varsilta saa kerätä, ettei tarvi maanomistajan vihoja saada päälleen tai sakkoa toisen alueelta taimien keräämisestä ??
- sari
Taikinamarja on hyvä ajatus, myös lumimarjapensas on helppo ja sitäkin varmaankin saat ilmaiseksi, kun kyselet tuttavilta. Mutta sen marjat ovat myrkylliset ..jos sinulla on lapsia, pitää varoa. No ei meidän mukulat ole koskaan niitä syöneet...mutta hyvä varoa.
Norjanangervo on helppohoitoinen, sen kun annat kasvaa ja joskus leikkaat vanhoja pois. - Kultakala
Hei, miten tiheästi näitä luonnontaimia pitäisi
istuttaa? Kuinkakohan kauan (vuosia) kestää ennen-
kuin 50 cm taimista kasvaa näkösuoja, eli noin 150cm korkea aita?
Terv. Kultakala
- omasta
kiiltotuhkapensasaita on yksi parhaita meillä, sietää leikkausta hyvin ja upeat syysvärit. Ruotsinpihlaja tekee myös hienon ehytlehtisen aidan.
- Sanni
Voisi olla yksi vaihtoehto. Se voi kasvaa vapaasti kasvavana aidanteena, kaunis aita leikkaamattakin. Toisaalta kestää hyvin leikkausta ja tekee juurelta paljon uusia versoja, joten on myös tuuhea. Kauniit lehdet, keväällä avautuessaan punertavat, kesällä vihreät kiiltävät lehdet ja valkoiset kukat, syksyllä ihana punertava syysväri ja mustat marjat, jotka eivät ole myrkyllisiä. Laitoin itse astiataimista, jotta sain nopeammin valmiin aidan.
- Kultakala
Tarkoitus olisi istuttaa mökille näkösuojaksi naa-
puria vastaan aita. Sen tulisi menestyä naapurin suurten leppien alla. Valoa kuitenkin riittäisi kohtalaisesti.
Olisiko aronia hyvä vaihtoehto vai tietääkö joku vielä paremman? Toivoisin sen olevan helppohoitoinen ja kesämökille sopivan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803