Eläkeläisen säästäminen?

Tepposet

Tuskin kukaan ottaa sitä todesta mutta joskus jossain muussa yhteydessä pukahtaa esiin.

Kyllä kai tavallisella työ- tai sairaseläkkeellä elelevän säästämiset on säästetty aktiiviaikana?
Taitaa olla katabolian vuoro.

Me emme ole vaimoni kanssa säästäneet koskaan.
Olemme eläneet perustarpeidemme mukaisesti innostumatta mihinkään trendeihin tai vastaaviin.
Mikä ei ole mennyt kulutukseen on jäänyt säästöön.
Mitään impulsiivisia, sen hetken tarpeita ei ole ollut.

Yhtenä avaintekijänä on ollut asenteemme etteise, että jos rahaa sattuu olemaan, ole syy sen kuluttamiseen tai käyttämiseenkään.
Olemme aina harkinneet kaikessa onko vastike sen vaatiman panoksen arvoinen.

Pienetkään eläkkeet eivät kokonaisuudessaan mene perustarpeiden tyydyttämiseen.
Päivittäiset mielitekojen täyttämiset imevät helposti suuremmatkin tulot.

5

64

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimimerkittä

Eipä todellakaan varsinaista säästämistä, mutta samoin kuin aloittajalla mitä jäi se jäi.
      Työtä oli vuorotta, joten jotain siitä saikin, eikä juurikaan vapaata, se oli vain otettava, ja se johti siihen että urakoitava oli palkkioksi.
      Työaikana on karttunut sukanvarteen ja siitä olen hyvin tyytyväinen, siltikään en ole mikään tuhlaaja, ja kotiin ei ole mitään tarvetta hankkia lisää, päinvastoin.

• säästäväinen..

Mitä eroa on säästäväisyydellä jonka seurauksena säästyy ja varsinaisella säästämisellä.

Vai onko varsinainen säästäminen tavoitteellista jotain tavoitetta varten ja samalla tingitään totutuista menoista.

Monet pienituloiset sanovat että aina voi pienestäkin säästää, jotta on jotain pahan päivän varalle.

• Tepposet

Voi vaikuttaa saivartelulta mutta minulle säästäminen olisi jostakin totutusta tinkimistä jonkin tavoitteen vuoksi.
        Tavoite voi olla vaikka joku summa vararahastossa.

Kun peruskulutus on todellisten, omien tarpeiden mukainen niin koskaan ei tarvitse säästää.

• Minä säästän lapseni tulevilta perintöveroilta ja tein testamentin lastenlapsille.
      Nyt elää kitkutetaan kyhyysrajaa hipoen,joten kun ei ole mistä ottaa,niin täytyy lainata Elon laskuoppia noteeraten.
      Mihin sitä vielä pitäis säästää,kun meillä on koti valmiina ja taivasosamme olemme jo lunastaneet lähes täysin.Ompa taivaassa tarjolla lapsillekin,vaikka tällä maanpäällä velaksi monikin joutuu elämään

• Tepposet

Tuota juuri tarkoitin alussa. Taidamme useimmat elää rimaa hipoen tai kuluttavalla puolella.
        Omaisuuden järjestelytkin ovat kulutusta järjestelijälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      631
      2663
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      418
      2086
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      23
      2080
    4. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      75
      1686
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      20
      1649
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      65
      1512
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      127
      1284
    8. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      20
      1121
    9. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      23
      1100
    10. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      998
    Aihe