Nivelreumaa vai ei? Ei jaksa enää...

RikkiPoks83

On tässä vuosia tullu pompittua lääkäriltä toiselle.

Ikää on nyt 28-vuotta. Reumatestit tehtiin 2004 ja silloin ei mitään löytynyt. Oikeassa polvessa todettu alkava nivelrikko(vuosien polvitulehdus oli rikkonut polven). Välillä tila on oireeton ja välillä tulee voimakkaasti päälle.

Edellisen kerran keväällä oli tulehdusjakso ja nyt taas.
Sormiin sattuu siitä keskeltä, polvet kipeät ja hyvä kun pystyy kävellä kun nilkat, varpaat ja kantapää ovat kipeät. Tällaisia tulehdusjaksoja on 2-4 kertaa vuodessa. Kukaan ei viitsi pyynnöistäni huolimatta tutkia asiaa vaikka kuinka vaadin ja vaadin. Saan aina mobicia..tulehdukseen 15 mg ja viikon kuurin. Tällä kertaa se ei tunnu tehoavan millään. Aamulla ei ole kipuja, mutta lepokipua kylläkin. Kipuilu alkaa heti kun lähtee liikkeelle ja tehnyt jotain esim. tunnin ajan. Kävellyt vaikka kaupungilla tai muuta vastaavaa.

Sain huomiseksi ajan reumatologille Mehiläiselle. Jos siellä vaikka pystyisivät tai edes viitsisivät yrittää selvittää mikä hitsi mua vaivaa:(. Ei ole kivaa yhtään!

Tarvitsisin vielä b-todistuksen työvoimatoimistoon, jota julkisen puolen lääkäri ei suostunut kirjoittamaan kun ei virallista dg vaikka kuinka tiedoissa lukee että tällasta tämä on aina ollut ja nivelrikko siihen päälle. Tavitsisin sen työkkäriin etten voi tehdä fyysisesti raskasta tai toitoa vaativaa työtä koska ongelmat alkaa heti.

Mitä mieltä olette? Mikä ihme mua vaivaa? Vinkkejä? Miltä tämä teistä kuulostaa?

30

818

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rampa-Raija

Ovatko nivelesi yliliikkuvat? Itselläni ovat ja kivut kuvaamiesi kaltaisia. Kysy reumalääkäriltä tuosta yliliikkuvuudesta:)

• Aabolainen

Reumatestit ei kerro 100% varmasti että sinulla ei ole reumasairautta, alalajeja löytyy monia.

• aloittajanpuolikas

Tänään lääkäri sanoi että on parikin vaihtoehtoa. Nivelet jonkin verran yliliikkuvat ja toinen että vois olla pehmytkudosreuma.
      Nyt labra ja röntgen odottaa. Laittoi julkiselle puolelle kun ei varaa noihin yksityisen testeihin.
      Meneekö ne sitte suoraan sille lääkärille vai täytyykö mun pyytää tulokset erikseen? Mulle se antoi kyllä noi lähetteet ja siinä on nimet ja kaikki yksityisen aseman tiedot.

Rampa-Raija: Miten tuollaista sitte hoidetaan? Se on varmaan koko elämän mukana? Ei voi mitään fyysisesti raskasta ja toistoja vaativaa hommaa tehdä?
      Eli hyvät mahdollisuudet saada B-lausunto työkkäriin? Mitä liikuntaa suositellaan?

Ehdin olla raskaissa hommissa pari viikkoa töissä kun tuo tulehdus taas iskee, en näe mitään järkeä tossa. Terveydentilaansa vastaavaa työtä kun saa niin mielelläni otan vastaan:).

• ,

Fibromyalgiaoireyhtymästä käytetään joskus myös nimityksiä pehmytkudoskipuilu ja pehmytkudosreuma.

Oireesi eivät todellakaan ole mitään fibromyalgiaa, koska siinä ei ole mitään tulehduksia.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/fibromyalgia.htm

Joten älä hyväksy sitä dieagnoosia vaan vaadi tutkimuksia.

• jälleenaloittaja

Pitää hankkia julkisen puolen potilaskertomukset tuonne yksityiselle kahdelta paikkakunnalta jolla olen asunut. Täällä turussa oon ollut hoidossa monessa eri paikassa niin pitääkö mun tunkea niihin joka paikkaan pyytämään tietoja erikseen vai voinko saada ne terveyskeskuksesta?

Vai pitääkö erikseen vielä hakea ne sairaalasta?

Kotipaikkakunnaltakin pitäisi saada vanhat reumatestien tiedot ja kaikki leikkaustiedot. En vaan tahdo muistaa vuosia että koska nuo kaikki on tehty:/. Kun on ollut niin paljon kaikkea terveyden kanssa.

Sitte ku saanu noi kaikki niin tässä samalla pitäis mennä röntgeniin ja labraan ja varata uusi aika tolle lääkärille.

Ei ihme että Tk lääkäri ei tunnu tietävän mistään mitään jos ei aikasemmat tiedot kotipaikkakuntani sairaalasta ole täällä turussa. Phuuh kun voi olla monimutkaista! Ite laittanu ties kuinka monta puumerkkiä mihinkin paperiin että saa luvouttaa tiedot toiselle paikkakunnalle tai johonkin mihin niitä on tarvinnu ja aina vaanko tätä samaa ruljanssia?

Olishan se liian helpoks tehty ettei tarvis juosta ympäri kaupunkia. Että tiedot yhdellä luvallisella paperilla siirtyis toiselle paikkakunnalle.

• -tekopolvet-

B-lausunnon voi kirjoittaa ainoastaan erikoislääkäri.
        Terveyskeskuslääkäri kirjoittaa lääkärintodistuksen (A) ja ohjaa erikoislääkärille, jos on tarvetta. Mukaan saat terveyskeskuksessa otetut röntgenkuvat. Tämä nopeuttaa ortopedillä käyntiä ja vaivojen hoitoa jonkin verran.

Itseltäni on otettu röntgenit ja labrat sairaalassa. Josta ne menevät hoitavalle erikoislääkärille suoraan. Nivelrikko näkyy röntgenkuvissa ja labroissa kohonneina tulehdusarvoina.

Ensimmäiset havainnot minun rikkoutuneista polvista on jo 10 vuoden takaa.

• ,,,,..,
        -tekopolvet- kirjoitti:

B-lausunnon voi kirjoittaa ainoastaan erikoislääkäri.
        Terveyskeskuslääkäri kirjoittaa lääkärintodistuksen (A) ja ohjaa erikoislääkärille, jos on tarvetta. Mukaan saat terveyskeskuksessa otetut röntgenkuvat. Tämä nopeuttaa ortopedillä käyntiä ja vaivojen hoitoa jonkin verran.

Itseltäni on otettu röntgenit ja labrat sairaalassa. Josta ne menevät hoitavalle erikoislääkärille suoraan. Nivelrikko näkyy röntgenkuvissa ja labroissa kohonneina tulehdusarvoina.

Ensimmäiset havainnot minun rikkoutuneista polvista on jo 10 vuoden takaa.

"B-lausunnon voi kirjoittaa ainoastaan erikoislääkäri. "

Kyllä terveyskeskuslääkäritkin kirjoittavat B-lausuntoja. Millaisia ne sitten ovat, siihen en osaa sanoa mitään.

• apua saa

Nivelreuman nykyaikainen hoito!
      http://www.raikasweb.com/nivelreuman-nykyaikainen-hoito

Lääkäri Rauli Mäkelä: Reumasairauksia voi hoitaa luonnonmukaisesti
      http://terveyshymy.fi/artikkelit/laakari-rauli-makela-reumasairauksia-voi-hoitaa-luonnonmukaisesti

Reumaa ja niveltulehduksia sairastaa lähes 100 000 suomalaista. Perinteisen lääketieteen rinnalle on kehitelty monipuolisia luonnonmukaisia hoitomuotoja, jotka ovat kaikkien ulottuvilla. Ne ovat turvallisia ja myrkyttömiä tavanomaisiin hoitomuotoihin verrattuna.
      http://kirja.elisa.fi/ekirja/reuma-ja-niveltulehdukset-luonnonmukainen-hoito

Viljojen haitat!
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Nivelet koetuksella!
      http://www.youtube.com/watch?v=A-a2PP74N04

http://www.katsomo.fi/?progId=117114

• Rampa-Raija

Yliliikkuvuuden vuoksi käyn jatkuvasti fysioterapeutilla ja nyt syksyllä alkaa fysioryhmä, jossa tehdään salilla oman fyssarin laatiman ohjelman mukaisia liikkeitä. Lihaskunnon ylläpito on tärkeää, mutta mikä vain liike ei sovi, sillä nivelet menevät herkästi paikoiltaan. Venyttely on ainakin minulta kielletty, koska saatan myös venytellä itseni "sijoiltaan":)

Tänä kesänä niveltilanteeni on huonontunut radikaalisti. Lähes viimeinen jäljellä oleva harrastukseni ratsastus on myös alkanut aiheuttaa oireita. Eilisen hevostelun seurauksena jouduin jäämään saikulle:( Kipulääkkeistä ei ole juurikaan apua...

• .

Uinti on parasta.

• Aloitustaja

Mulla ei ole ikinä mikään mennyt pois paikoiltaan ettei ne niin yliliikkuvaa sorttia ole. Lääkäri sanoi että jonkinasteista kylläkin.

Jouduin menemään ykstyiselle puolelle lääkärille kun julkisella ei kiinnitetty mitään huomiota tähän vaikka kuinka oon yrittänyt. En kuulemma ole sairastanut tarpeeksi kauan että jotain vois olla. Jaha just,

Nyt sitte pitää julkiselta puolelta saada kaikki mahdollinen näihin niveliin liittyen sekä täältä turusta että kotipaikkakunnaltani. Joutuu loikkimaan pitkin kaupunkia. Noh toivottavasti voivat sähköpostilla siirrellä noita ettei tarvi mitään 5 kg pinkkoja viedä;D.

• Rampa-Raija

Valitettavan usein nivelkipuisia pompotellaan ees taas. Itselläni meni yli viisi vuotta dg:n saamiseen. Sinä aikana romutuin todella paljon. Työterveydessä pidettiin lopulta jo pimeenä eikä julkisen puolen fysiatrikaan mikään varsinainen einstein ollut, kun ei huomaanut yliliikkuvia niveliäni. Yksityisellä puolella asiat alkoivat rullaamaan eli ehkä on parempi, että aloitat sieltä ettet sinäkin joudu vuosien lääkärirallia käymään läpi julkisella sektorilla.

Mietityttää vaan, että jos en olisi joutunut odottamaan viittä vuotta tietoa siitä, mikä minua vaivaa, olisinko nyt paremmassa kunnossa... Jumpat ja fysiot olisvat alkaneet jo aiemmin enkä olisi entinyt kipeytyä näin paljon. Toivottavasti sinä saat kipuihisi selvyyden nopeasti, tsemppiä:)

• .

Itse kun sain fibrodiagnoosin, niin minulta kyllä tuo yliliikkuvuus tutkittiin. Hiukan on yliliikkuvuutta, mutta todella vähän, joka ei haittaa mitenkään elämääni.

Kaveri on todella yliliikkuva ja kaikkea muutakin, kun syö väärin ja vaivaa riittää.

Avaa ite lukkoja joka päivä ja mielestäni venytteleekin ihan liikaa.

Mutta sellasta se on, kun pätevää lääkriä ei löydy mistään.

• Rampa-Raija

Juu, julkisella puolella ei kyllä yliliikkuva saa apua vaan on käännyttävä yksityisen puoleen ja miel. asiaan vihkiytyneen lääkärin. Tavislääkärit eivät ymmärrä, että yliliikkuvuuden aiheuttaessa jatkuvaa kipua, sekin on sairaus ja vaatii hoitoa.

Mitä tarkoittaa "kaikkea muutakin"? Onko siis sairastunut syömisen seurauksena? outoa... Yliliikkuvat eivät tosiaankaan saa venytellä liikaa, sillä siitä ei seuraa muuta kuin ongelmia.

• .

Kaverilla on diagnosoimaton keliakia eikäö suostu jättään viljoja.

Joten oiretta ja vaivaa on.

Ravaa lääkärillä koko ajan ja valittaa kun ei tutkita.

Ei lääkäreitä kiinnosta.

• Jälleen aloittaja

Mulla jatkunu tää kipuilu jo sen yli 10 vuotta ja nyt vaan en kestänyt enää. Pakko saada dg. kun ei työnteostakaan tule mitään muuten. Kun tietää mitä itse pystyy tekemään ilman että kipeytyy, mutta se lausunto työkkäriin vaan saatava tai lykkivät joka hemmetin varastohommaan.
      Luulis että tää reumatologiaan erioistunut mieslääkäri yksityiseltä saa homman kuntoon. Todella toivon sitä. En jaksa tätä enää:(.
      Oon kuullut että fibron oireita myös unihäiriöt, masennus ja muutakin tuollaista. No itsellä ollut vakava masennuskin 8 vuotta(siitä se ei kyllä johdu). Mutta nuo unihäiriöt alko ihan yhtäkkiä ilman mitään syytä 2009 ja ilman lääkkeitä en nuku kun ehkä 2 h ja senkin katkonaisesti.

Popsin nyt panacodia ennen nukkumaan menoa(väsyisin jos ottaisin päivällä) ja päivisin menee miranax 500 mg panadol 1 g. Toi Panacod auttaa paljon paremmin. Yöllä ei voi jalkojakaan ristiä kun nilkkoja särkee ja jomottaa. Lepokipua on ihan kivasti:(.

Labroissa otettiin vasta-aineet(mitä ikinä tarkoittaakaan:D)ja röntgenissä kuvattiin kädet kunnolla ja jalkaterät.
      Kotipaikkakunnalta saan tiedot vasta 2 viikon päästä joten sillon sitten kuulemaan lääkäriin mikä on homman nimi.

• Rampa-Raija

Hyvä, että olet pääsemässä eteen päin tutkimuksissasi. Noista vasta-aineista näkyy ainakin Sjögrenin syndrooma. Jos reumakokeissa ei näy mitään, pyydä sitruliiniarvot otettavaksi. Ne osoittavat luotettavammin nivelreuman.

Toivotaan, että rtg-kuvat ja lab.tulokset tuovat jotain selvyyttä tilanteeseesi. Itse olen parhaillaan saikulla, kun lonkka teki totaalisen lakon. Onkin ensimmäinen kerta, kun ihan marssin lääkäriin ja pyysin rehellisesti vain saikkua:) Mitään lääkekuuria tmv. en ollut vailla, kun ei ne näihin niljuviin niveliin auta.

• mrrrrnni

Joo siinä oli mukana kans toi sitruliiniarvo:). Hyvä että tutkitaan nyt kerralla.

Tänään alkanut olla kipua alaselässä ja lantiossa sivuilla. Hiukan sellanen kohmee olo. Niinku koko ajan pitäis venytellä että pääsee liikkeelle. Outoa. Siis ei mulla aikasemmin tällasta kyllä oo ollu.
      Ehkä sitä rupee vainoharhasekskin;) kun tietää että jotain on vialla ja sit miettii et koska tulee jotain ja tarkkailee kaikkea normaalia enemmän.

11.9 olis lääkäri-aika. Tuntuu ikuisuudelta vaikka se on ihan kohta. Saa synttärilahjaks dg....kivaa:P:D.(10.9synttärit). Ja Usan terrori-iskun vuosipäivä. Toivottavasti se ei kauheasti tuo huonoa onnea.
      Mulle toisaalta ihan yks ja sama mitä sieltä tulee(ehkä..) kunhan sen dg:n saa ja voidaan alkaa hoitaan mikä sit ikinä onkaan.
      Aina helpompi silleen. Mikään näistä ei kuitenkaan kuolemaan johda:). Heh.

• 12-7

Lääkäri kirjoittaa B-lausunnon sen jälkeen kun sairaus on kestänyt 60 päivää ja jatkuu tämän jälkeen sitä ennen A-lausunnon. Molemmat sisältää diagnoosin.

• Phuuhhhhhh

Luulis että 10 v riittää kun siitä saa näyttönä paperitkin muista sairaaloista joissa mua hoidettu.

B-lausunto vaan on se joka tarvii työkkäriin. A-lausunto ei kelpaa. En oo työkyvytön kokonaan. Pitäisi saada vaan kevyempiä hommia. Toki nyt jos jonnekin raskaaseen hommaan joutuu niin saikkua pakko hakea. Ei tässä kunnossa tosin tällä hetkellä pysty tekeen mitään kunnollista ilman kipuilua.

• Alkutekijä83

No niin.
      Sain nyt labratulokset(tulivat kotiin kun teetin julkisella ja vien ne sit mun reumalääkärille)

S-ANA Negatiivinen, mutta

S-CCPAb: Negatiivinen : < 7
      Matala Positiivinen : 7-10
      Positiivinen: > 10

Mitä sairaaloiden sivuilta kattelin noi viite/normi arvot, on tohon viimeseen >10-30. Eli se tarkoittaisi että mulla on alkava reuma? Voiko tästä jo päätellä mikä reuma? Ja lähdetäänkö noin rajoilla olevaa edes hoitamaan? Jos lähdetään niin miten? Vaikka olin valmistautunu tähän ja jotenkin sen vaan oon tiennyt tässä vuosien aikana niin siltikin tuli shokkina.

Miten hyvin erilaisia reumoja hoidetaan? Pystyykö elämään ns. loppuelämän ihan suht normi elämää jos lääkehoito auttaa(siis ei tietty paranna ku sellasta ei ole)ja tietenkin liikunta(vihaan tätä osaa. Ja vihaan joogaa, hiihtoa ja uimassa en voi käydä koska allerginen kloorille). Mitä voisin siis alkaa harrastaa? Kunto ja normi pyöräilystä oon jo luopunut koska se sai polvet todella kipeäksi:(.

Nyt kyllä kipeä olo. Jossain vaiheessa ehkä tulee sitten asialliseks leikkauksia, riippuu tietenkin ihmisestä.

Mutta kertokaa te viisaammat mulle nyt mitä mieltä ootte noista vastauksista(Osaan onneks noi labrajutut kun hoitaja olen, mutta en tietenkään mitään tarkkaa niistä osaa sanoa ku mielenterv.puolella ja en labrahoitaja).

Hiukan on kyllä apea olo:(.

• Viitearvoja

S-CCPAb: Negatiivinen : < 7
      Matala Positiivinen : 7-10
      Positiivinen: > 10

- nuo luvut ovat viitearvoja, mikä siis oli oma arvosi??

• Tulkintaa

"S-ANA Negatiivinen,"

-ainoastaan tämä on merkitsevä, S-ANA sisältää useamman osatutkimuksen. Kyseessä on seulontatutkimus nivelreumaepäilyssä, joka negatiivinen. Nuo muut arvot ovat lab. käytettäviä viitearvoja.

• TurhautunutOlemaan

Ahaa. No nyt käsitän. Sori:/*nolona*...ehkä.

Mun arvo oli 10.
      S-Ana tosiaan negatiivinen. Eli mullako ei siis ole reumaa? Kun nyt sais selkoa mitä hittoa tämä on.

Eipä tässä itellä mikään sinänsä oo muuttunu. Paikat todella kipeät. Edellinen tulehdus arvo otettiin kk sitte(ihan lääkevaihdon takia oli labrat) sillon se oli 11 ja mulla se yleensä 11-20 paikkeilla vaikka normi on alle 10.

Nää kivut ja ongelmat alkoi 2 viikkoa noitten labrojen jälkeen joten ei mitään tietoa että missä Crp tällä hetkellä vois huidella. Tulehdustahan tän täytyy olla jos ei mene ohi?

• Tulkintaa

7-10 U/ml raja-arvo;

eli lääkärisi tekee yhteenvedon lab.kokeiden, rtg-kuvien ja kliinisen tutkimuksen perusteella, ja potilashistorian avulla. Crp on hyväksyttävissä.

• jaahasahaa

Phuuh. No luulis että näillä vaivoilla ja jo pelkän potilashistorian avulla sais b-lausunnon(2 leikkausta kädestä ja paljon kortisonipiikkejä, tulehduksia, alkava nivelrikko polvessa ym. koko 10 v ajan).

On tosiaan mielenkiintosta kuulla näkyykö rtg-kuvissa mitään. Magneettikuvissa polvessa on ymmärrettävästi näkyny.

Mitä tarkotat tolla crp on hyväksyttävissä?

• fibromassa

Eilen sain "tuomion" siis tiedon. Fibromyalgia. Tuli helpotuksena. Nivelissä kaikki oli kuulemma tosi hyvin. Meinaan et dg. tuli helpotuksena ku tässä vuosia kärsiny. Harmi vaan et nyt kärsitään sitte tässä seuraavat 50 vuotta kivuista:P. Nyt sain Arcoxia ainakin kun panacod ei enää toiminut.

Miten teillä muilla? Mikä teillä toimii lääkkeellisesti? Ja miten muuten ns "omilla keinoilla" saatte kipuihin helpotusta?

Yliliikkuvat nivelet oli kans. Puhu että fysioterapialle pitäis mennä käymään et saa lihasi vahvistettua oikealla tavalla. Miten nopeasti pääsee julkiselle puolelle fysioterapiaan? Ite oon kuullu jopa 6 kk:n jonoista. Miten teillä?

Kiitokset vielä kun ootte jaksannu vastailla ja olla tietynlaisena tukena:).

• että näin

Fibromyalgiassa ei ole tulehduksia, joten lääkäri on vaan halunnut päästä sinusta eroon.

• ,,,..,,,..,,.

Älkää purematta nielkö tuota fibromyalgia diagnoosia, kun taustalla on yliliikkuvuus ongelma. Tämä lääkäri on perehtynyt yliliikkuvuusongelmiin. Hakekaa tietoa.

http://kivunhoito.com/site/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3800
    2. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      182
      3035
    3. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2946
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2431
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      363
      2230
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1870
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1575
    8. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      33
      1437
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1388
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1352
    Aihe