turkuun vai tampereelle?

confused

Oon päässyt sisään turun ja tampereen yliopistoon lukemaan samaa ainetta mutta nyt en osaa päättää kumpaan oikein pitäisi ilmottautua. Turusta sain solukämpän joka on nyt varauksessa ja tampereelta ei vielä kämppää ole löytynyt. Tampere on kuitenkin kuulemma parempi opiskelija kaupunki eli hurjemmat bileet jne.

Minne mennä?

17

6499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JBA

      Turku on kyllä aika opiskelijaystävällinen kaupunki, eli minusta tuohon vertailuun kannattaa suhtautua varauksella. Tampereella toki on teekkareita enemmän, mutta Turun opiskelijaelämään tulee reippaasti lisäsäväystä kolmesta korkeakouluista, joista yksi on sopivan ainutlaatuisesti ruotsinkielinen, ja antaa siten oman säväyksensä. Tampere taas on teekkarikaupunki, mikä voi vaikuttaa maineeseen. Turussa ainakin lääkiksen bileet ovat aina tamperetta paremmat - se tosin johtuu siitä, että klubitilat ovat paremmat...tamperelaisressut joutuvat bilettämään hiljaa ja matalalla, nimittäin kerrostalon kellarissa :)

      • confused

        Unohdin myös mainita etten osaa ruotsia joten onkohan siitä sitten haittaa turussa esim työpaikan löytämisessä?


      • leni
        confused kirjoitti:

        Unohdin myös mainita etten osaa ruotsia joten onkohan siitä sitten haittaa turussa esim työpaikan löytämisessä?

        Mielestäni ruotsintaidon puute ei Turussa ole yhtään sen suurempi/pienempi haitta, kuin muuallakaan. Itse opiskelen Turussa, eikä valittamisen aihetta ole löytynyt.


      • Jesus
        leni kirjoitti:

        Mielestäni ruotsintaidon puute ei Turussa ole yhtään sen suurempi/pienempi haitta, kuin muuallakaan. Itse opiskelen Turussa, eikä valittamisen aihetta ole löytynyt.

        ...eli Turussa ei todellakaan tarvitse osata paskan vertaa enempää ruotsia, kuin muuallakaan Suomessa. Mistäköhän te tuollaisia juttuja olette kuulleet? Turussa järjestetään myös mielestäni kohtuullinen/kohtuuton (miten ottaa) bileitä yliopisto-opiskelijoiden kesken. Eli aika väärin sanoa, että niitä olisi vain Tampereella.

        t: tuleva FM


    • ...

      Hmmm... ei kai nyt kukaan valitse opiskelupaikkakuntaa sentään sen mukaan missä on muka paremmat bileet?

      Eiköhän se vertailu kannata tehdä esim. sen perusteella millaisia kursseja ko. yliopistot tarjoavat ko. oppiaineessa.

      Etenkin jos kyseessä on joku ns. ei-ammattiin valmistava oppiaine, niin - olkoonkin että opintojen perusydin on sama kautta linjan - oppiaineen painotuksissa on kuitenkin laitoskohtaisia erikoisuuksia mikä näkyy esim. valinnaiskursseissa.

      Eli opinto-oppaat kouraan ja sieltä tutkailemaan kumpi laitos näyttäisi tarjoavan enemmän mahdollisesti juuri sinua kiinnostavia kursseja.

      Jos tällä ei selvää eroa löydy (mikä toki on ihan mahdollista, etenkin kun oppiaine saattaa olla vielä suht. tuntematon) niin sitten yrität kysellä molemmissa yliopistoissa jo ko. oppiainetta opiskelevilta siitä millaista opiskelu on jne. Opiskelijoiden s-postiyhteystietoja saa varmasti esim. oppiaineen ainejärjestöstä. Sinne vaan rohkeasti postia muutamalle vanhemmalle opiskelijalle. Tai jos ei muuten niin kysyt niistä ainejärjestöistä tutoreiden s-posti ja pistät heille kysymyksiä. Sillä selviää, kunhan tietty muistaa hieman suodattaa niistä vastauksista sitä oman opiskelupaikan/laitoksen (turhaa) hehkutusta, jota saattaa joskus tulla vastaan.

      • yo.

        Aika naivia kuvitella jotain tietävänsä opintojen silsältöjen eroista vaikka puhuisi kenen kanssa tai kuinka tihrustaisi opinto-opasta. Hyviä ja huonoja kursseja ja professoreita on varmasti molemmissa ja ne muuttuvat hyvinkin nopealla tahdilla.

        Bileet sen sijaan voivat olla hyvinkin erilaisia ja kaupungit muutenkin. Opiskelemaanhan sinne mennään vai mennäänkö sittenkin viettämään 5-10 vuotta elämästä?


      • ...
        yo. kirjoitti:

        Aika naivia kuvitella jotain tietävänsä opintojen silsältöjen eroista vaikka puhuisi kenen kanssa tai kuinka tihrustaisi opinto-opasta. Hyviä ja huonoja kursseja ja professoreita on varmasti molemmissa ja ne muuttuvat hyvinkin nopealla tahdilla.

        Bileet sen sijaan voivat olla hyvinkin erilaisia ja kaupungit muutenkin. Opiskelemaanhan sinne mennään vai mennäänkö sittenkin viettämään 5-10 vuotta elämästä?

        Olisit tietysti itse voinut antaa sitten toisenlaisia, kenties parempia neuvoja siitä miten noista opinnoista voisi etukäteen saada selvää. Mutta et sitten kuitenkaan antanut.

        Minä en puhunut oikeastaan mitään hyvistä tai huonoista kursseista tai proffista, vaan ennemminkin siitä millaisia asioita painotetaan. Opinto-oppaita tutkailemalla (miten muuten?) voi saada ainakin jonkinlaisen käsityksen siitä mitä saman/samantyyppisen oppiaineen laitokset eri yliopistoissa painottavat.

        Niin että minulle ainakin tuo on huomattavasti tärkeämpi asia, kuin se millainen joku kaupunki sattuu olemaan tai millaisia bileitä ko. yliopistossa järjestetään.

        Bileet ovat kuitenkin pohjimmiltaan sitä samaa (paskaa) joka paikassa - kännistä örveltämistä. Ja jos nyt puitteissa joitakin eroja on, niin niitä ei lopulta riittävässä humalassa kukaan enää huomaa.

        Minusta se on lähinnä eräänlaista "teinilogiikkaa" jos mennään vain sen mukaan mikä sattuu olemaan trendikkäämpi kaupunki tai missä on "parhaat" bileet.


      • jalostunut
        ... kirjoitti:

        Olisit tietysti itse voinut antaa sitten toisenlaisia, kenties parempia neuvoja siitä miten noista opinnoista voisi etukäteen saada selvää. Mutta et sitten kuitenkaan antanut.

        Minä en puhunut oikeastaan mitään hyvistä tai huonoista kursseista tai proffista, vaan ennemminkin siitä millaisia asioita painotetaan. Opinto-oppaita tutkailemalla (miten muuten?) voi saada ainakin jonkinlaisen käsityksen siitä mitä saman/samantyyppisen oppiaineen laitokset eri yliopistoissa painottavat.

        Niin että minulle ainakin tuo on huomattavasti tärkeämpi asia, kuin se millainen joku kaupunki sattuu olemaan tai millaisia bileitä ko. yliopistossa järjestetään.

        Bileet ovat kuitenkin pohjimmiltaan sitä samaa (paskaa) joka paikassa - kännistä örveltämistä. Ja jos nyt puitteissa joitakin eroja on, niin niitä ei lopulta riittävässä humalassa kukaan enää huomaa.

        Minusta se on lähinnä eräänlaista "teinilogiikkaa" jos mennään vain sen mukaan mikä sattuu olemaan trendikkäämpi kaupunki tai missä on "parhaat" bileet.

        Olet aivan oikeassa "...." On todella naurettavaa ja kypsymätöntä edes kysyä "missä on hurjemmat bileet", se vain osoittaa kuinka kuralla nykynuorisomme on! Mielestäni alk.peräisen kaltaisen idiootin ei pitäisi opiskelupaikkaa ollenkaan, ainakaan yliopistosta saada! Missä on "hurjemmat" bileet, voi helvetti!!! Itse olen 2 vuotta yliopistossa lukenut, eikä kertaakaan ole tehnyt mieli mihinkään älyttömiin örveltämisbileisiin; silti en kuoropoika ole, eli alkoholia oltan ja reippaasti otankin, mutta ihan muissa yhteyksissä kuin teinien kanssa bileissä, yäks!


      • yo.
        ... kirjoitti:

        Olisit tietysti itse voinut antaa sitten toisenlaisia, kenties parempia neuvoja siitä miten noista opinnoista voisi etukäteen saada selvää. Mutta et sitten kuitenkaan antanut.

        Minä en puhunut oikeastaan mitään hyvistä tai huonoista kursseista tai proffista, vaan ennemminkin siitä millaisia asioita painotetaan. Opinto-oppaita tutkailemalla (miten muuten?) voi saada ainakin jonkinlaisen käsityksen siitä mitä saman/samantyyppisen oppiaineen laitokset eri yliopistoissa painottavat.

        Niin että minulle ainakin tuo on huomattavasti tärkeämpi asia, kuin se millainen joku kaupunki sattuu olemaan tai millaisia bileitä ko. yliopistossa järjestetään.

        Bileet ovat kuitenkin pohjimmiltaan sitä samaa (paskaa) joka paikassa - kännistä örveltämistä. Ja jos nyt puitteissa joitakin eroja on, niin niitä ei lopulta riittävässä humalassa kukaan enää huomaa.

        Minusta se on lähinnä eräänlaista "teinilogiikkaa" jos mennään vain sen mukaan mikä sattuu olemaan trendikkäämpi kaupunki tai missä on "parhaat" bileet.

        Tarinan opetus oli se, että on aika hassua ajatella, että voisi mistään saada oikeaa kuvaa mitä opiskelu on ennen kuin on edes aloittanut. Lisäksi oma kiinnostuksen kohde on hyvin usein jotain muuta opintojen loppuvaiheesa kuin on ennen opintoja kuvitellut. Ennustaminen on hauskaa, mutta aikasen vaikeaa.


    • biletys?

      Ehdottomasti niiden hurjempien bileiden perusteella kannattaa valita tampere. (HALOO, onks tuollaisella asialla tosiaan jollekin edes karvan verran merkitystä?)

      • bile

        Tottakai sillä on väliä, millaisia bileet ovat. Sehän kertoo siitä, millaista porukkaa ko alalla opiskelee. Joillain opintoaloilla useimmat ihmiset käyvät bileissä ja järjestävät toimintaa. Toisissa istutaan kotona naama happamana.


    • kukka

      Jos opiskelusta et löydä eroa, suosittelen Tamperetta. Tampereella kulttuurielämä on Turkua vilkkaampaa, on enemmen keikkoja ja muuta. Lisäksi Tampereelle muuttaa paljoan rentoa, ns. häröporukkaa, joiden seurassa minä ainakin viihdyn hyvin.

    • molempi parempi

      Turkuahan on aina pidetty varsinaisena opiskelijakaupunkina kun taas Tamperetta työläisten kaupunkina. Tampereella korkeakoulut ja yliopistot ovat hajallaan eri puolilla kaupunkia toisin kuin Turussa. Eikä Turku todellakaan jää kakkoseksi bailuissa tai muissakaan tapahtumissa. Järkihän sen sanoo että kaikki bailut on erilaisia. Joskus on huonoja ja joskus taas hyviä. Typerää lähteä luokittelamaan kaupunkeja bailujen perusteella. Tuskin kukaan on kolunnu molempien kaupunkien kaikkia mahdollisia bailuja. Molemmissa paikoissa on hyvät ja huonot puolensa. Lähinnä tulevaisuuttansa ajatellen kannattaa se opiskelupaikka valita eikä bailujen.

      • Lilac

        Turku on ihana kaupunki, mutta niin on myös Tampere. Tampereen yliopisto on isompi kun Turun, jos sillä on mitään väliä. Ja jos bileet vaikuttaa, Tampereella on joka syksy Suomen suurimmat opiskelijabileet Hämeenkadun appron yhteydessä. Siellähän sitä voi turkulaisiinkin tutustua ;) Turussa tosin puhutaan hauskaa murretta.. Tampereella on kuitenkin kaksi lätkän sm-liigassa pelaavaa joukkuetta.. ai niin ja Tampereella on poliisikoulu! Turussa meri ja Tampereella järviä. vaikeita valintoja ;)


      • yo.

        Ymmärsin alkuperäisen kysyjän siten, että hän ei ole kuullut Turusta muuta kuin vitsejä. Itse en ole hirveästi paikassa viihtynyt mutta kuulemma ihan vireää ylioppilaselämää sielläkin vietetään. Onhan AATUkin jo legendaarinen tapahtuma.

        Itse valitsisin paikan opintososiaalisen tilanteen (eli kämpän) mukaan.

        Henkilökohtaisesti minua häiritsee monien ajatus siitä, että kaikkien muidenkin pitää ajatella opiskelemaan hakiessa työuraa ja palkkaa tai ylipäänsäkin opiskeluajan jälkeistä aikaa. Itse en todellakaan stressaa opinnoistani kuin seuraavaan vappuun. Tietysti minulla on jonkinlainen opintosuunnitelma, mutta se on muuttunut ja tulee varmasti muuttumaan vuosittain.

        Oikeasti tahtoisin muistuttaa siitä, että suurempaa ajan hukkausta mielestäni on opiskella tutkinto viiteen vuoteen orjallisesti hampaat irvessä kuin se että opinnot venyvät kymmeneenkin vuoteen muun elämän takia.


    • en tjej

      Mäkin pääsin Tampereen, Turun ja Vaasan yliopistoon ja ilmottauduin Tampereelle. Oli hyviä syitä ja se oli ykkös vaihtoehto. Se on kiva kaupunki!

    • Anonyymi

      Tampere on liian sisämaassa ja ahtaasti asutettu, toki hesaan verrattuna väljä. Turku ehdottomasti. Turun seutu tulee menemään vetovoimassa ja työpaikkojen lukumäärässä Tampereen ohi jo 2020 vuonna. Täällä on komea saaristo ja tilaa asua, myös opiskelijan. Asuntojen hinnat ovat maltilliset toistaiseksi viellä. Tampere on Turkuun verrattuna sellanen betoniviidakko. Itse olen asunnut kummassakin kaupungissa. Tätä nykyä tyytyväinen Turkulainen, et silees. Helsinkiin en muuttaisi ikinä. Olisin ennemmin työttömänä Inarissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe