Uskovaisten vaino

Melperi1

Joskus tällä palstalla joku vanhoillislestadiolainen kirjoittaa, miten heitä veeälliä vainotaan.

Vierailin n. 10 v. sitten Intiassa ja kävimme siellä eräässä kylässä toisessa kahdesta läänistä, joissa äärihindut erityisesti VAINOAVAT uskovaisia. Äärihindut olivat pari viikkoa ennen meidän käyntiä keskellä päivää hyökänneet kylään ja polttaneet kaikkien uskovaisten kodit (= savimajat tai vastaavat).

Siellä hiiltyneiden kotien keskellä kun astelimme, niin tunsimme selvästi, mitä on uskovien vaino. Samassa läänissä olivat äärihindut muutama kuukausi aiemmin sulkeneet ulkomaalaisen lähetyssaarnaajan kahden tyttärensä kanssa asuntovaunuun ja sytyttäneet vaunun palamaan. Hindut estivät ihmisten tulevan ulos ja niin isä tyttärineen "paloi taivaaseen".
Tämä tapaus herätti aikanaan melkoisen kansainvälisen polemiikin.

Samalla matkalla kävin kaverini kanssa Vietnamissa, joka on uskovien kannalta yksi pahimmista maista maailmassa. Vierailimme maanalaisissa seurakunnissa ja seurakuntien johtajat kävivät salaa luonamme hotellissa, jossa me, 2 amerikkalaista ja 2 englantilaista annoimme heille taloudellista tukea.

Saigonissa vierailimme raamattukoulussa, joka oli kätketty uskovaisen miehen omistaman matkatoimiston yläkertaan. Raamattukoululaisten silmistä TUIKKI USKO KRISTUKSEEN, vaikka he uskoivat henkensä kaupalla.
Vietnamissa saatetaan paljastunut seurakunnan johtaja hakea kotoa perheensä keskeltä vankilaan. Perhe ei tiedä, missä hän on ja tuleeko elävänä takaisin kotiin. Vankilassa oloon liittyy kidutusta, jonka myötä pyritään siihen, että henkilö luopuisi uskostaan.

Mm. tällaista on uskovien vaino maailmassa.

50

470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Intiassa yövyimme yhden yön orpolapsikodissa. Kodin johtaja antoi oman huoneensa meille. Yöllä kävin WC:ssä (= reikä lattiassa) ja menin yhden huoneen läpi, joka huone oli hieman suurempi kuin kotini olohuone.

Kävin hakemassa kameran ja otin muutaman kuvan orpolapsista. Heitä nukkui siinä huoneessa 60 ! Sikin sokin kädet ja jalat toinen toistensa päällä yms.

Otin toisesta orpolapsikodista itselleni kummitytön, jolle lähetin joka kk tietyn rahasumman ja jonka kanssa kirjoittelimme usean vuoden ajan. Sitä orpolapsikotia vetivät suomalaiset. Sitten tilanteet muuttuivat Intian päässä ja tyttö ei ole enää minun kummityttö.

Olisin halunnut tilanteen etenevän toisin. Esim. tyttö Suomeen opiskelemaan minun kustannuksellani tms. Mutta kävi kuten kävi.

• VL-rahat ökyilyyn!

Ikävä kyllä vl-uskovaiset eivät tuosta kuvaamastasi asiasta mitään ymmärrä, sillä he tuijottavat omaan napaansa kaikissa asioissa. Heille ökytoimitalo on niin tärkeä, etteivät edes omista heikompiosaisistaan pidä huolta!

• Kong

Tämä on totta, vanhoillislestadiolaiset eivät tiedä mitään kristittyjen vainosta jos väittävät että heitä vainotaan, Jeesus sanoi että minun tähteni he teitä vainoovat. Vl lahko on itse omalla toiminnallaan aiheuttanut nämä loan heitot. Jeesuksen tähden heitä ei vainota. Toisin on juuri tuolla idän maissa, siellä kristityksi tunnustautuva, Jeesuksen seuraaja ei ole ihmisarvoinen ihminen näille vainoojille. Tiedän monta sen alueen kristittyä ja heistä saisi katsoa mallia myös vl liike, rakkautta ja lähimmäisestä välittämistä riittää ja itsekkyys on kaukana. Eikä ole mitään tapauskoa vaan aitoa sydämen uskoa.

• Totta

Aivan niin. Asettumalla muitten yläpuolelle "tietämisissään" ovat itse aiheuttaneet vaikeutensa.

• VL-mätäpaise!
        Totta kirjoitti:

Aivan niin. Asettumalla muitten yläpuolelle "tietämisissään" ovat itse aiheuttaneet vaikeutensa.

Ja asettumalla Suomen rikoslain yläpuolelle. Se, että SRK opettaa kahden tyttären kahdeksan voden mittaisen raiskaamisen olevan niin pieni synti että jokainen vl-uskovainen on siihen sydämessään valmis, osoittaa vl-uskonnon sairaan mädännäisyyden.

VL-uskonto on mätäpaise kirkon kyljessä.

• Ei vainoa, vaan

raivoa koko VL-lahkoa kohtaan syistä, jotka ovat nousseet yleisön tietoon SRK:n ja paikallisyhdistyksen vaientamisyrityksistä ja - uhkauksista huolimatta.

Turha teeskennellä, että VL:iä vainottaisiin - itse olette oman "vainonne" aiheuttaneet, sillä teidän joukossanne on ollut ja on edelleen todellisia susia, jotka eivät ihmisen nimeä ansaitse.

Mutta milloinkas te olisitte totuutta hyväksyneet, mutta kieroilun ja valheellisuuden tosi ammattilaisia olette - todellisia fariseuksia, teeskenteleviä tekouskovaisia!

• Älkää raiskatko enää

VL_uskovaiset ovat itse aiheuttaneet kohtaansa tulevan halveksunnan, sillä me "epäuskoiset" emme hyväksy lasten raiskaamista.

• acimlai nen

Intiasta tulee mieleeni Äiti Teresa, jonka uskon hedelmät otin puheeksi erään veeällän kanssa ihan elävässä elämässä. Tämän veeällän mielestä epäuskoisetkin voivat joskus olla hyviä ihmisinä. En muista mitä hän sanatarkasti sanoi mutta tuo oli se pointti. Minä tyhmä olin mennyt luulemaan että Äiti Teresan työ ja elämäntapa oli suoraa seurausta hänen sydämenuskostaan. Mutta mites minä vääräuskoinen voinkaan tällaisia asioita ymmärtää kun ei ole niitä "hengen silmiä"! :))

• varjo vainen

En tunne vl-ihmisiä yhtäkään paitsi tämän palstan kautta, mutta sen olen pannut merkille, että ihmisyys ja lähimmäisen rakkaus on jotenkin hukassa heidän tahollaan. Kysellään synneistä, jotka ovat ihan ulkonaisia seikkoja, ei hengen elämää. Saarnatkin ovat vanhan ja saman toistoa, josta tuskin saa mitään lämmikettä hengellisyydelle. Ei taivaaseen pääse näin pieniä ulkonaisia seikkoja painottamalla, varsinkin kun tupakointi on ihan yleistä ja alkoholiakin käytetään joskus. Uskontoa tämä liike on, ei uskoa, varsinkaan elävää uskoa.

• Kävimme tuolla matkalla Kalkutassa Äiti Teresan entisessä kodissa.

Koti ei ollut varsinainen turistinähtävyys. Siellä oli 2-3 nunnaa ja meidän lisäksi pari ihmistä. Pöydällä oli avoin Raamattu ja kynttilät paloivat.
        Se paikka oli hiljaisuuksineen käsittämätön juttu miljoonakaupunki Kalkutan hullunmyllyn keskellä.

Kalkutan vasemmanpuoleinen liikenne ja lehmät keskellä sitä liikennettä oli täysi KAAOS.
        Elämys oli myöskin 1.000 km:n junamatka Kalkutasta etelään ja sama takaisin. Matka kesti 24 h suuntaansa.

• Uskoa toistolla...
        varjo vainen kirjoitti:

En tunne vl-ihmisiä yhtäkään paitsi tämän palstan kautta, mutta sen olen pannut merkille, että ihmisyys ja lähimmäisen rakkaus on jotenkin hukassa heidän tahollaan. Kysellään synneistä, jotka ovat ihan ulkonaisia seikkoja, ei hengen elämää. Saarnatkin ovat vanhan ja saman toistoa, josta tuskin saa mitään lämmikettä hengellisyydelle. Ei taivaaseen pääse näin pieniä ulkonaisia seikkoja painottamalla, varsinkin kun tupakointi on ihan yleistä ja alkoholiakin käytetään joskus. Uskontoa tämä liike on, ei uskoa, varsinkaan elävää uskoa.

VL_uskonnossa kertaus on opintojen äiti. Sillä vl-maallikkosaarnaajat ovat täysin kouluttamattomia saarnaajantehtävään ja toistelevat toisiltaan kuulemiaan vl-faaseja vuosikymmenstä toiseen...

• jaakob 60
        Uskoa toistolla... kirjoitti:

VL_uskonnossa kertaus on opintojen äiti. Sillä vl-maallikkosaarnaajat ovat täysin kouluttamattomia saarnaajantehtävään ja toistelevat toisiltaan kuulemiaan vl-faaseja vuosikymmenstä toiseen...

Miksi sitä pitää tulla sitten tälle sivustolle ihmettelemään? Mene helluntalaisten tms. sivuille, josko sieltä löytyisi enemmän "henkeä."

• 9+9

Myös vl:änä voit kokea vainoa Kristuksen nimen tähden. Näin kokee myös Jyrki Rauhala vainoa eräitten toisten vl:ien taholta Kristuksen nimen tähden!

• ecclesia

Onko tämä aikuisten oikeasti totta? Se puhehan oli loistava!

• SRK vainoaa Jyrkiä
        ecclesia kirjoitti:

Onko tämä aikuisten oikeasti totta? Se puhehan oli loistava!

SRK vainoaa Jyrkiä, koska hän ei nostanut seurakuntajumalaa tärkeimmäksi auktoriteetiksi saarnassaan.

• 9+9

""Se puhehan oli loistava!""

Aivan! Kerrankin saviastiassa tuotiin vettä, joka oli peräisin Kristus-lähteestä ja saakoon tämä vesi kummuta ja synnyttää uusia lähteitä.

• Tunnen ja

Tiedän, Jyrki on hengen mies! Joka muuta väittää, on väärässä.

• omatunto.

Rehellisesti sanottuna täällä on kiusattu lestadiolaisia, mm. siitä, että saarnataan syntejä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. On käytetty nimitystä "vilkutellaan" sunnuntaisin. Ei se ole oikein kiusata!

• Totta se on

Kyllä ne vanhoillislestadiolaiset vilkuttelee syntejään anteeksi.

• Heinälato.
        Totta se on kirjoitti:

Kyllä ne vanhoillislestadiolaiset vilkuttelee syntejään anteeksi.

Vl-rauhanyhdistyksellä kädet heiluu kuin heinätöissä.

• heinolan sisar.
      • sairasta.

***Nainen kävi vessassa, ja kun hän palasi sieltä, kävi pastori naisen kimppuun ja raiskasi hänet***

Tyypillistä hellareille! Tästähän on ollut palstalla puhetta.

• jeb..
        sairasta. kirjoitti:

***Nainen kävi vessassa, ja kun hän palasi sieltä, kävi pastori naisen kimppuun ja raiskasi hänet***

Tyypillistä hellareille! Tästähän on ollut palstalla puhetta.

On ollut puhetta ja nytkin tuo Heinolan helluntailaisten porukka yrittää hukuttaa keskustelun spämmillään...

• sarianna..

Oletko helluntailainen? Olen saanut niin palstalla ymmärtää...

Jos olet, niin monestiko Sinä olet jammaillut vankilassa?

Aiotko pyrkiä tekemään parannusta muutoin, vai jatkatko helluntailaisena ja potentiaalisena tulevana vankina, ellet jo ole ex?

• Olen käynyt 6 suomalaisessa vankilassa. Osa käynneistä on liittynyt työhöni ja osa evankeliointiin.

Boliviassa olen käynyt 1 naisvankilassa ja 4-5 muussa vankilassa. Kaikki nämä käynnit liittyivät evankeliumin julistamiseen.

PS. Olet SÄÄLITTÄVÄ vl-LUPPAKORVA.

• yli-vainio jr
        Melperi1 kirjoitti:

Olen käynyt 6 suomalaisessa vankilassa. Osa käynneistä on liittynyt työhöni ja osa evankeliointiin.

Boliviassa olen käynyt 1 naisvankilassa ja 4-5 muussa vankilassa. Kaikki nämä käynnit liittyivät evankeliumin julistamiseen.

Toivotan pikaista paranemista epäuskostasi.

Kuten sanottua helluntailaisia suorastaan vilisee vankiloissa, ihan turhaan naamioit sairasta hihhuliraiskaajahellarilahkoasi joksikin evankelista nimikkeelle. Ainoastaan tekemällä parannuksen voit paitsi pelastua, mutta myös osittain ehkä vielä välttää helluntailaisille tyypillisen raiskausvankeuden...

• amen amen...
        Melperi1 kirjoitti:

Olen käynyt 6 suomalaisessa vankilassa. Osa käynneistä on liittynyt työhöni ja osa evankeliointiin.

Hehhee, evankelista. :):):):):)

Taitaisi pirukin kuolla nauruun pyyleväkatseisen, kalvakkaan, pitkänhuiskean mielenvikaisen ja äkkipikaisen ns. evankelistaksi itseään kutsuvan rääväsuun. :):):D:D:D

• hyi rutto..
        Melperi1 kirjoitti:

Sinä sairas menit vankeja käännyttämään ja sairaassa lasisilmäisessä hurskastelussaan viis veisasit uhreista, joita nämä hellarivankiystäväsi jälkeensä jättivät.

Kuuluisitte saunan taakse riviin koko mielisairas hellarihihhulikuoro.

• 1+1
        hyi rutto.. kirjoitti:

Sinä sairas menit vankeja käännyttämään ja sairaassa lasisilmäisessä hurskastelussaan viis veisasit uhreista, joita nämä hellarivankiystäväsi jälkeensä jättivät.

"Kuuluisitte saunan taakse riviin koko mielisairas hellarihihhulikuoro. "

Näin kauniisti uskonveli sanoo toisesta uskonveljestä ja taivas riemuitsee, vai riemuitseeko???

• .
        1+1 kirjoitti:

"Kuuluisitte saunan taakse riviin koko mielisairas hellarihihhulikuoro. "

Näin kauniisti uskonveli sanoo toisesta uskonveljestä ja taivas riemuitsee, vai riemuitseeko???

Ensinkään en ole uskon veli, toisekseen te helluntailaiset olette sairaita ja kolmanneksitoista te helluntailaiset uskonveljet olette luppakorvia, loukkaamatta koiria.

• Asia on vireillä
        hyi rutto.. kirjoitti:

""Kuuluisitte saunan taakse riviin koko mielisairas hellarihihhulikuoro.""

Tästä kommentista ja uhkauksesta on tehty tutkintapyyntö poliisille.

• 12+ alivainio.
        Asia on vireillä kirjoitti:

""Kuuluisitte saunan taakse riviin koko mielisairas hellarihihhulikuoro.""

Tästä kommentista ja uhkauksesta on tehty tutkintapyyntö poliisille.

Eikö hellarimielisairaalle löydy a) elämää tai b) edes omaa hihhulifoorumia?

Onko hihhulitelttakokokouksista lyhyt matka vankilaan?

;)

• 9+9

""Rehellisesti sanottuna täällä on kiusattu lestadiolaisia, mm. siitä, että saarnataan syntejä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. On käytetty nimitystä "vilkutellaan" sunnuntaisin. Ei se ole oikein kiusata! """

Totta puhut, että on kiusattu, mutta luulen että se kiusaaminen tässä asiassa johtuu siitä, että he ovat saarnanneet syntejä anteeksi "omissa nimissään" (vain meidän kauttamme), eivätkä saarnanneet syntejä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä (vain uskosta Jeesukseen Kristukseen).

• 1+1

"Totta puhut, että on kiusattu, mutta luulen että se kiusaaminen tässä asiassa johtuu siitä, että he ovat saarnanneet syntejä anteeksi "omissa nimissään" (vain meidän kauttamme), eivätkä saarnanneet syntejä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä (vain uskosta Jeesukseen Kristukseen). "

Naulankantaan sanottu!

• Huomasin tämän

Ikävää, että muutama henkisesti sairas vanhoillislestadiolainen häiriköi tätä ketjua.

• Etkö tiennyt?

Häiriköinti on tyypillistä vanhoillislestadiolaisten "keskustelua".

• Ihmettelijä247

Ai tämmöistä keskustelua käydään, kun saa nimettömänä, vailla vastuuta puheistaan ilmaista vapaasti omat alhaisimmat mielen syvyyksistä nousevat patoumat. No, ymmärrän tämän terapeuttisena kokemuksena. Kannattaa kuitenkin muistaa laki, kun vihjailee perättömiä ja varsinkin, kun niistä voi tunnistaa vihjailun kohteen. Poliisi saa aika hyvin selville kirjoittajan.

• Todennäköisesti

Poliisit taitaa nauraa, että heillä on tärkeämpääkin tekemistä näillä resulsseilla?

• .....
        Todennäköisesti kirjoitti:

Poliisit taitaa nauraa, että heillä on tärkeämpääkin tekemistä näillä resulsseilla?

No, poliisit ei tulleet, vaikka kerran yöllä heräsin meukkaan ja säikähdin, josko yläkerrassa on tappo menneillään. Kun kerroin metelin sitten loppuneen, sanoi ettei oo tarvetta tulla. Mutta että tuolla tavalla herättää toisia kesken unien, kai siinä poliisi voisi käydä tarkistamassa, mikä on homman nimi.

• Vl = sekopäisyyttä
        ..... kirjoitti:

No, poliisit ei tulleet, vaikka kerran yöllä heräsin meukkaan ja säikähdin, josko yläkerrassa on tappo menneillään. Kun kerroin metelin sitten loppuneen, sanoi ettei oo tarvetta tulla. Mutta että tuolla tavalla herättää toisia kesken unien, kai siinä poliisi voisi käydä tarkistamassa, mikä on homman nimi.

Varmaan sekopäiset vanhoillislestadiolaiset siellä remusivat. Mielenterveyden ongelmat ovat hyvin yleisiä vl-piireissä.

Oulun alueen mielenterveystoimistot vahvistavat tämän asian.

• sivusta heitän.
        Vl = sekopäisyyttä kirjoitti:

Varmaan sekopäiset vanhoillislestadiolaiset siellä remusivat. Mielenterveyden ongelmat ovat hyvin yleisiä vl-piireissä.

Olet kyllä hyvä esimerkki mielenterveysongelmista, täydellinen. Vuosia olet spämmännyt täällä yhtä ja samaa. Tietääkseni et ole vl, joten nielenterveysongelmasi ei mitenkään liity ainoaan oikeaan uskoon.

• ......

Eiku minä olen vanhoillislestadiolainen ja yläkerrassa asui silloin selkeästi alkoholistiporukkaa. Sen verran isolla alkoholistin äänellä puhui, ettei siitä voinut erehtyä. Alkoholisteillahan on sellainen omanlainen venyttävä ja hidas puhetapa. Sitä kovaäänistä puhetta kantautui silloin tällöin. Lieneekö sama poppoo myös tupakoinut sisällä, kun huoneistoon tuli tympeää tupakanhajua. Olenkin ehdottomasti sitä mieltä, ettei sisällä missään tapauksessa saa tupakoida. Jos ei pysty menemään ulos tupakalle, olkoot polttamatta.

• itsekseen kasvanut

Olen uskonnoton ja kauhiasti hämmästynyt tästä kielen käytöstä mitä uskovaiset veljet ja sisaret täällä harrastavat. Jos uskovaisuus on tuollaista, olen ihan mielelläni uskonnoton. En silti eläissäsi kuvittelisi puhuvani noin, Mikä teitää riivaa, oikeassa olemisen pakko vai? Uskonnonhan pitäisi antaa rauhaa ja vakauttaa elämään. Nimiä tai ei, silti vois ainakin vaikuttaa sivistyneeltä ja hyvin kasvatetulta.

• Susi76

Jos ihmistä pelotellaan ja uhkaillaan vauva iästä alkaen ja pakotetaan pitämään säkkiäpäässä, niin eikö silloin ole iso riski siihen että vintti alkaa viheltää. Lahkolaisia on todella paljon mielisairaaloissa juuri tästä syystä.

• SAIRAS uskonto!

Vanhoillislestadiolaista elämäntapaa ja arvoja ei yleisesti pidetä arvossaan, koska valtaosa yhteisön ulkopuolisista ihmisistä ei hyväksy vl-lastenraiskaamista sairaine oheistoimintoineen.

Tätä vl:t sanovat "maailman pilkaksi" joka lankeaa jokaisen tosiuskovan osaksi täällä ajassa...

• unessa.

Vainoa vai mitä. Minä näin yks yö unta, että olin vankilassa siitä syystä, etten ollut ottanut mikrosirua itseeni. Oli siellä muitakin, lapsiakin oli. Miten lie tuollaista unta tullut, mutta onhan joskus ollut juttua tuosta mikrosirusta. Jospa se meni alitajuntaan. Unessa vankilassa ei annettu ruokaa, mutta vesi sinne tuli ja vartijat kävivät aika ajoin katsomassa. Lisäksi uneen liittyi jonkinlainen ilmoitus siitä, että Jeesus tulee pelastamaan maailmanlopussa - kun se maailmanloppu alkaa tulla, siinä vaiheessa ilmestyy noutamaan.

• Susi76

Tämä mikrosiru juttu on Helluntailaisten Daavidinoksa lahkolta nappaama oppi

• Uudestisyntymättömät uskovaiset, tai synteihinsä uudelleen kuolleet tekee näitä samoja tekoja, kuin jumalattomatkin. Tässä linkissä on julistusta jossa voi uudestisyntyä ja siinä vaikuttaa Pyhä Henki, joka antaa voima elää voitollisesti tässä ajassa. http://www.kolumbus.fi/jpentti.toikkanen

• Lähdettä rakastava

Kunnioitan hellareita siinä, että heillä näkyy totena se, mitä Jeesuskin opetti. Se että työtä tehdään päihdeongelmaisten, rikollisten ja muidenkin esim syrjään jääneiden parissa kertoo jotenkin oikeasta hengestä. Etenkin kun sitä vertaa vl:ien oman hännän nosto- kulttuuriin. Todellisuudessa heikkous on suuri mörkö vl:ille. Ja nöyristely armon kanssa keino välttyä heikkouden kohtaamiselta.

Siitä kovasti kuitenkin puhe mistä puute, voisi sanoa. Omataan ainoa oikea "synnintunto" ja armo.

Kristus-lähde on kaunis sanonta. Ymmärtää sen lähteenä josta pulppuaa ikuisesti puhdistava armon vesi. Aina uutta ja puhdasta. Ja totista ja virkistävää.

Näin voi tuntea myös vaikka ei konkreettisesti uskoisikaan että Jeesuksen ristiinnaulitseminen on syy tuon lähteen olemassaoloon.

Todellisuudessa armoa käytetään omavanhurskauden välineenä.

• .. jatko, korjaus

Todellisuudessa armoa käytetään omavanhurskauden välineenä.

SORI, tuo viimeinen lause jäi tuohon kohtaan vahingossa. Ei kuulu tuohon kohtaan vaan nimenomaan alunperin siihen yhteyteen, että vl:issä näin tapahtuu kyllä. Ja aina silloin jos tämä lähde kielletään, piilotetaan, aidataan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      116
      1958
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      154
      1422
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1327
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1088
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      134
      1031
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      956
    7. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      857
    8. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      854
    9. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      842
    10. Kuinka nättinä

Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      801
    Aihe