Miten mitoitetaan iv-kone? Jotkut kysyvät vain asuinpinta-alaa, mutta ratkaisevaahan olisi ilmatilavuus. Sitten tarkemmin ottaen kanavisto vaikuttaa jne...
http://www.enervent.fi/fan_info_page.asp?menuid=20106&modelid=2&fanid=10&controlid=5&heatingid=5&coolingid=9&langid=1&countryid=100&toggle1=1
Entäs mistä saa tietää millaisella kanavapaineella toimitaan?
http://www.enervent.fi/fan_info_page.asp?menuid=20106&modelid=2&fanid=10&controlid=5&heatingid=5&coolingid=9&langid=1&countryid=100&toggle1=1
Pitäisi saada tuollaiseen 137m2, 380m3 taloon iv-kone, toki lto:lla, jolla täyttyy mitoitus ilmanvaihto (tulo 79% 58 l/s, poisto 71% -64 l/s ) sekä tehostettu (tulo 30% 75 l/s, poisto 57% -101 l/s)
Enervent Pingvin menisi tuohon ehkä juuri ja juuri, Pandion hienosti, Onnline Eco XL myös hyvin, Swegon Casa R120....kaikki pyöriviä malleja.
Mitä olette mieltä?
iv-koneen mitoittaminen
17
2361
Vastaukset
- hlöhlö
Ilmanvaihtoa ei mitoiteta tilavuuden vaan vaatimusten mukaan, joten laske ne yhteen huonekohtaisesti.
Siis > D2- jaskaa pauhat
Nykyään tarvitsee osata muutakin kuin vain laskea yhteen.
1. vaatimus on, että asuinhuoneistoissa ilmanvaihtokerroin on vähintään 0,5 1/h. Lisäksi pienissä asunnoissa kertoimen pitää olla 1,0 1/h, mutta D2 ei määrittele, mikä on "pieni asunto". Itse olen soveltanut tätä tyyliin 30 m² = pieni -> n=1,0 1/h, 50 m² meleko pieni -> n = 0,7 ja >100 m² suuri -> n = 0,5 1/h.
2. Nykyään ehdoton vaatimus, mistä EI tingitä on 6 l/s tuloilmavirta nuppia kohti makuuhuoneissa. Eli (2 hlö) päämakuuhuoneeseen pitää tuoda 12 l/s.
3. Omakotitaloissa pitää myös olla mahdollisuus tehostaa ilmanvaihtoa väh. 30 %, mutta tehostukseksi voi riittää esim. erillinen liesituuletin. Tehostuksen aikana saavat ääniarvot ylittyä.
4. Kaikesta muusta voidaan joustaa. Ne huonekohtaiset ohjearvot ovat vain suosituksia. Pienissä asunnoissa niistä on pakko tinkiä, muutoin menee ilmanvaihtokerroin komeasti yli yhden, jos keittiöstä poistetaan 20 ja KPH:sta 15 l/s -> ilmanvaihtokerroin 25 m² kämpässä aika tarkkaan 2,0 1/h.
Ihan sama tilanne voi tulla eteen pienessa omakotitalossakin, jossa on keittiö erillinen WC KHH KPH S VH -> poistoilmavirta taulkkoarvoilla liki 70 l/s, mikä on aika paljon 120 m² taloon.
- efwew
Eli siis miten nuo vaatimukset menevät? Jonkin tyyppisestä huonettako "ilmastoidaan" enemmän ja toisenlaista vähemmän?
Nuo antamani luvut ovat LVI-suunnittelija antamat...siitä näen heti että jos maksimissään kone ei pysty toteuttamaan 101 l/s poisto, ei se sovellu tässä tapauksessa. - hlöhlö
Katso www.finlex.fi/data/normit/1921-D2s.pdf sivu 21
- rgregrger
LVI-suunnitelmissa on tietenkin annettu arvot joka huoneelle erikseen...eikä minua sikäli kiinnostakaan huonekohtaiset arvot, vaan se että kone kykenee vaikkapa pienimmällä säädöllään hoitamaan "poissa-tilan" ja suurimmillaan "tehostettu-tilan". Mieluiten toki niin että sähkönkulutus on järkevää, hyvällä lto-hyötysuhteella jne.
Nyt kun olen koneiden tietoja tutkinut niin siellä annetaan "kartta" jossa on paine ja ilmamäärät jne. Miten voin vertailla kun en tiedä millä paineella tuo LVI-suunnitelma on mitoitettu? - Näin niin kuin
rgregrger kirjoitti:
LVI-suunnitelmissa on tietenkin annettu arvot joka huoneelle erikseen...eikä minua sikäli kiinnostakaan huonekohtaiset arvot, vaan se että kone kykenee vaikkapa pienimmällä säädöllään hoitamaan "poissa-tilan" ja suurimmillaan "tehostettu-tilan". Mieluiten toki niin että sähkönkulutus on järkevää, hyvällä lto-hyötysuhteella jne.
Nyt kun olen koneiden tietoja tutkinut niin siellä annetaan "kartta" jossa on paine ja ilmamäärät jne. Miten voin vertailla kun en tiedä millä paineella tuo LVI-suunnitelma on mitoitettu?Kertoisiko suunnittelija?
- egtwefew
Kyllä ehkä kertoisi...luulisi että sellainen olisi kirjattu suunnitelmiin.
- Simppeliä
Ei kai se ole noin vaikeata. Lasket koneen sen mukaan että 60% teholla täyttyy suunnittelijan laskemat litramäärät (voit toki laskea itsekin). Meillä tulo 90 l/s ja poisto 100 l/s ja Pandion riittää hyvin, jää vielä tehostusvaraa ja toimii viilennyskäytössä maaviileän kanssa. Kuutioita talossa 650. Joten pingvin riittää sinulla mainiosti.
- 454545ewfwferg
Simppeliä kirjoitti:
Ei kai se ole noin vaikeata. Lasket koneen sen mukaan että 60% teholla täyttyy suunnittelijan laskemat litramäärät (voit toki laskea itsekin). Meillä tulo 90 l/s ja poisto 100 l/s ja Pandion riittää hyvin, jää vielä tehostusvaraa ja toimii viilennyskäytössä maaviileän kanssa. Kuutioita talossa 650. Joten pingvin riittää sinulla mainiosti.
Joo Pandion riittää aivan hyvin, Pingvin ei ainakaan valmistajan ilmoittamien tietojen mukaan. Normi käyntiin riittää, mutta tehostukseen ei. Onneksi on Onnlinen Eco XL joka on ainakin noin suurinpiirtein sama laite kuin Pandion.
- keep it simple
"kaikki pyöriviä malleja. "
Laita kuutiokone kiertoilmaputken kera, niin ei tarvitse haistella jäteilmoja ja saa kestävämmän laitteen.- 23423424
Mikä on kiertoilmaputki? Olisiko kuutiokoneista Vallox Digit2Se hyvä? Ei kait se jäteilma haise tai ei ainakaan kukaan tuttuista ole siitä maininnut mitään...useampi on maininnut routivista iv-koneista...
- 15+3
23423424 kirjoitti:
Mikä on kiertoilmaputki? Olisiko kuutiokoneista Vallox Digit2Se hyvä? Ei kait se jäteilma haise tai ei ainakaan kukaan tuttuista ole siitä maininnut mitään...useampi on maininnut routivista iv-koneista...
Kiertoilmaputki on se joka vedetään takan päältä ja liitetään ulkoilmaputkeen y-haaralla, koska se on virtausteknisesti paras ratkaisu.
Ilmanvaihtokoneeksi riittää halvin mahdollinen ILTO koska y-haara mahdollistaa lämpöenergian täydellisen talteenoton.
Mun talossa jäteilmaputki tulee seinän läpi pihalle ja ei tarvitse kuin poistoputken luokse mennä niin voi haistella jäteilmaa ja täytyy asanoa et hyvältä tuoksuu kun pitää asunnon siistinä.
Kohtahan se talvi taas koittaa ja alkaa kuutiot routia... - 5473473
23423424 kirjoitti:
Kiekkokoneet ovat kiellettyjä esim sairaaloissa. Ks rakennusmääräykset.
- kuminauhat lentää
15+3 kirjoitti:
Kiertoilmaputki on se joka vedetään takan päältä ja liitetään ulkoilmaputkeen y-haaralla, koska se on virtausteknisesti paras ratkaisu.
Ilmanvaihtokoneeksi riittää halvin mahdollinen ILTO koska y-haara mahdollistaa lämpöenergian täydellisen talteenoton.
Mun talossa jäteilmaputki tulee seinän läpi pihalle ja ei tarvitse kuin poistoputken luokse mennä niin voi haistella jäteilmaa ja täytyy asanoa et hyvältä tuoksuu kun pitää asunnon siistinä.
Kohtahan se talvi taas koittaa ja alkaa kuutiot routia..."Kohtahan se talvi taas koittaa ja alkaa kuutiot routia... "
Ennemmin kuminauhat kiekkoneista lentää ja rotaaattorimoottori hyytyy kuin että kuutikone menee jäihin, sitä varten on sulatustoiminnot ja lämppatterit.
- ilmava..
Kuutiokone ollut 26v. (Muh Ilmava),filtterit 2*vuodessa,ei muuta.
Ei tosin varmastikkaan hyötysuheeltaan huippua:)- Tuuli puhaltaa
Painovoimainen ollut 37v. Ei mitään vuodessa. Ei tosin varmastikkaan hyötysuhteeltaan huippua :)
- pofasas
Painovoimainen täyttä peetä!!
Vallox tekee kunnon laitteet..
ja ne ilmamäärät kannattaa ottaa sisäilmstoluokituksesta..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305792Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144364Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403237IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522951Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391549Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 621276
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161