Jotta imeytyminen puuhun ennen laminointia olis riittävä niin millä aineella epoksi kannattaa ohentaa, vaihtoehdot?
Epoksin ohentaninen
9
7273
Vastaukset
- ruttu.
Ksyleeni? Taitaa olla yleisin ohenne epoksin kanssa pelatessa. Varmista vielä oman epoksisi selosteesta mikä siinä on ohenteena.
- Älä turhaan ohenna
Epoksin saa juoksevammaksi lämmittämällä tai lisäämällä liuotinta, esim. asetonia, lakan "tinneriä" tai viinaa. Yleisesti ottaen ohentaminen ei ole tarpeellista, mutta saattaa johtaa epoksin ominaisuuksien heikentymiseen.
Lisää esim:
http://www.westsystem.com/ss/thinning-west-system-epoxy/ - Kyllikki Vansa
Epoksia ei kannata ohentaa (korkeintaan 5%). Puun tai vanerin kyllästämiseen voi käyttää 20% ohennettua 2-komponentti PU-lakkaa (1 kerros märkää märälle). pintaan ei saisi kuitenkaan jäädä kiiltävää lakkakerrosta. Sitten hionta, puhdistus ja epoksilla kuidutus päälle. Epoksi tarttuu kyllä polyuretaaniin (paremmin kuin epoksilla kyllästettyn puuhun). Älä missään tapauksessa käytä öljypitoisia (pellavaöljy, kinanpuuöljy) lakkoja kyllästykseen, niihin ei tartu sitten enää mikään muu tuote.
- unohda liuotin
Kunnollinen epoxi pitää ilman imeytyksiäkin enemmän kuin mitä puu itse kestää.
Eli liitos hajoaa aina puusta, eikä liimauksesta.
Siispä imeytyksiä ei tarvita, eikä myöskään ohentimia.
Ohentimet huonontavat lujuusarvoja, ja haihtuva ohennin jättää huokoisen tuloksen, eli vesi pääsee imeytymään läpi myöhemmin laminoinnin jo kovetuttua. - pitävä pinta
Kiitos vastauksista, tuo lakkaehdotus on mielenkiintoinen, >> jatkan kysymällä että jos haluan pohjaan paksuutta ja jäykkyyttä lisää ja teen ensin vanerista vesitiiviin epoksilla ja kankaalla (epoksi kallista ainetta) ja jatkan siitä polyesterihartsilla ja kuitumatolla muutaman kerroksen (koska on edullisempaa). Näin saan jäykkyyttä ja vahvuutta edullisemmin, MUTTA tarttuuko ja pysyykö polyhartsi/kuitumatto epoksipinnassa?? TAI teenkö niin että laminoin suoraan polyesterilla/kuidulla vanerin pintaan ne vahvuudet ja niiden päälle vasta epoksia ja kangasta vesitiiviiydeksi?
- molempi pahempi
Polyesteri ei tartu epoksiin. Toisaalta polyesterin tarttuminen puupintaankin on on oleellisesti heikompi kuin epoksin.
- 32
Laita pohjaan lasikuitua epoksilla kiinni. Halvinta epoksia on arsalin. (Kato guuglesta.) Se on niin juoksevaa ainetta että sitä ei tarvi ohentaa. Älä missään tapauksessa käytä puun kanssa polyesteriä.
Katso keskusteluja myös puuvene netistä
- pitävä pinta
No onko kokemuksia epoksin laminoimisesta ja tarttumisesta polyesterilaminaatin päälle, ilmeisesti tarttuu paremmin kuin poly epoksiin??
- kyllä...
Epoksia käytetään aivan yleisesti polyesterilaminaatin paikkaukseen, tarttuu hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197