lataus sähköä hinaamalla

TK

Eikö ole kukaan kehittänyt mitään perässä hinattavaa laturia?
Koitin katsella netistä, mutta ei tullut vastaan.
Ei luulisi, että muutaman amppeerin tekemiseen mitään kummoista laitetta tarvitsisi.
Joku kelluva "lautta" ja siihen siipiratas ja vaikka auton laturi sopivilla välityksillä kiinni.

47

808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sy Snoopy

      On ainakin 2 mallia. Sähköperämoottorityyppinen ja pitkän köyden päässä propelli -tyyppinen, jollainen oli mulla. Toimii ihan ok. Jos haluat uistella osta se perämoottorityyppinen. Katso Googlesta "tow generator". www.snoopy.fi

      • seppomartti

        Narulla laahattavia paljon parempi ja valitettavasti myös 6x kalliimpi on ranskalainen hydrogeneraattori. Googlaa "Watt & Sea". Tilasin mutten ole saanut edes vastausta Ranskasta. Täytyy varmaan tilata sakuilta niin tapahtuu...Aquagen laahattava tuottaa vähemmän ja väitetään hidastavan 0,5 solmua. Testien mukaan ranskalainen peräpeiliin asennettava ei havaittavasti hidasta ja tuottaa 20A jo 6 solmun vauhdissa.


      • seppomartti
        seppomartti kirjoitti:

        Narulla laahattavia paljon parempi ja valitettavasti myös 6x kalliimpi on ranskalainen hydrogeneraattori. Googlaa "Watt & Sea". Tilasin mutten ole saanut edes vastausta Ranskasta. Täytyy varmaan tilata sakuilta niin tapahtuu...Aquagen laahattava tuottaa vähemmän ja väitetään hidastavan 0,5 solmua. Testien mukaan ranskalainen peräpeiliin asennettava ei havaittavasti hidasta ja tuottaa 20A jo 6 solmun vauhdissa.

        Jatkan vielä sen verran, että 30 v sitten päätin tehdä auton vaihtovirtalaturista hydrogeneraattorin. Propeliksi rungoksi rosteriputki ja siihen hitsillä siivet. Putken täytin lyijyllä. Narun sijaan käytin ohutta vaijeria. Laturi takakaiteeseen roikkumaan. Tein potkuripinta-alaa liikaa ja vauhdissa hyrrä nousi pintaan. Luultavasti joku näppärämpi pystyy toteuttaamaan koska periaatteessa on yksinkertainen ja paras tapa tuottaa liikkeessä olevaan purjeveneeseen sähköä. Parempi tuotto kuin aurinkopaneeleilla ja tuuligeneraattoreilla. Propeleitakin voisi olla erilliset kovalle ja heikolle tuulelle. Vaijeria parempi saattaisi olla sopiva jäykkä köysi.


      • Joakim_
        seppomartti kirjoitti:

        Narulla laahattavia paljon parempi ja valitettavasti myös 6x kalliimpi on ranskalainen hydrogeneraattori. Googlaa "Watt & Sea". Tilasin mutten ole saanut edes vastausta Ranskasta. Täytyy varmaan tilata sakuilta niin tapahtuu...Aquagen laahattava tuottaa vähemmän ja väitetään hidastavan 0,5 solmua. Testien mukaan ranskalainen peräpeiliin asennettava ei havaittavasti hidasta ja tuottaa 20A jo 6 solmun vauhdissa.

        20A 6 solmun vauhdissa ja ei havaittavasti hidasta on valitettavasti fysikaalinen mahdottomuus, jos puhutaan keskikokoisista veneistä. 20 A 14 V latausjännitteellä on 280 W. Potkurin hyötysuhde laturina tuskin on yli 50%, joten jarrutusteho on tuplasti tuon eli 560 W, mikä vastaa 180 N jarruvoimaa 6 solmun vauhdissa. 35-jalkaisen C/R-veneen vastus tuossa vauhdissa on n. 600 N eli lataus kasvattaa vastusta 30%, jolloin vauhti tippuu n. 10%. Ehkä se ei ole kaikille "havaittavasti"?


      • seppomartti
        Joakim_ kirjoitti:

        20A 6 solmun vauhdissa ja ei havaittavasti hidasta on valitettavasti fysikaalinen mahdottomuus, jos puhutaan keskikokoisista veneistä. 20 A 14 V latausjännitteellä on 280 W. Potkurin hyötysuhde laturina tuskin on yli 50%, joten jarrutusteho on tuplasti tuon eli 560 W, mikä vastaa 180 N jarruvoimaa 6 solmun vauhdissa. 35-jalkaisen C/R-veneen vastus tuossa vauhdissa on n. 600 N eli lataus kasvattaa vastusta 30%, jolloin vauhti tippuu n. 10%. Ehkä se ei ole kaikille "havaittavasti"?

        " Havaitsematon" havainto on referointi Die Yachtin käyttötestistä. Muissa lehdissä en tiedä testatun. Toki tyhjästä ei voi nyhjästä energiaakaan. Oletan mutten varmuudella tiedä, että vastustestiä tehtiin kippaamalla alas ja ylös ja tarkkailemalla nopeusmittaria. Veneen kokonaisvastus on niin suuri isoilla nopeuksilla, ettei solmun kymmenysten havaiseminen ole helppoa.


      • Virtaa akkuihin
        Joakim_ kirjoitti:

        20A 6 solmun vauhdissa ja ei havaittavasti hidasta on valitettavasti fysikaalinen mahdottomuus, jos puhutaan keskikokoisista veneistä. 20 A 14 V latausjännitteellä on 280 W. Potkurin hyötysuhde laturina tuskin on yli 50%, joten jarrutusteho on tuplasti tuon eli 560 W, mikä vastaa 180 N jarruvoimaa 6 solmun vauhdissa. 35-jalkaisen C/R-veneen vastus tuossa vauhdissa on n. 600 N eli lataus kasvattaa vastusta 30%, jolloin vauhti tippuu n. 10%. Ehkä se ei ole kaikille "havaittavasti"?

        Kesälomapurjehduksella tulee usein vedettyä jollaa perässä ja eipä sekään jarru nyt niin hirveesti häiritse, joten en usko, että hydrogeneraattorikaan sen enempää lomapurjehduksilla häiritsisi.


      • Joakim_
        seppomartti kirjoitti:

        " Havaitsematon" havainto on referointi Die Yachtin käyttötestistä. Muissa lehdissä en tiedä testatun. Toki tyhjästä ei voi nyhjästä energiaakaan. Oletan mutten varmuudella tiedä, että vastustestiä tehtiin kippaamalla alas ja ylös ja tarkkailemalla nopeusmittaria. Veneen kokonaisvastus on niin suuri isoilla nopeuksilla, ettei solmun kymmenysten havaiseminen ole helppoa.

        No tuossa Yachtin testissä mainittiin koeveneeksi 12 tonnin vene, joten se ei ehkä hirveästi hidastukaan. Tosin tuolla mainittiin myös tuotoksi "vain" 15 A 6 solmun vauhdissa.


    • gdfaaeioiusa

      Juu ja mukavasti haittaa veneen kulkua....kuullostaa aivan idiootin keksimältä...ei ihme,ettei kelpaa yleisesti käyttöön!Kaikkii niit on???

    • TK

      No jos vaikutus on puoli solmua tai alle, niin ei ainakaan minua haittaa.
      Eri asia tietysti kilpailuissa, mutta eihän sitä silloin tarvitse laittaa perään jarruttamaan.

    • 14+19

      "lataus sähköä hinaamalla" Kuinka sitten sähköä hinataan?
      Veneen jo olemassa olevaa potkuria voisi hyödyntää pyörittämällä laturia potkuriakselilla, mutta venepotkurilla ei vissiin ole paljon tehoa pienessä virtauksessa. Eikös Dunckerillakin ollut jonkunlainen akselilaturi?

    • Duoforever

      Meillä on sellainen aquagen jossa laahusgenu ja tuuligenu samassa. Ei olla koskaan kokeiltu sitä laahusta. Seuraava abaraatti mikä hankitaan on duogen. Sen etu on helppo käyttöisyys laahus modesta tuulimodeen ja päin vastoin. En muista tuottoa, mutta löytynee netistä...

      • seppomartti

        Kutakuinkin kaikki avomeriraaserit pitävät peräpeilissä nykyään yhtä tai kahta hydrogeneraattoria ja alkaa näkyä jo cruisereissakin. Ei ole mikään turhake. Valitettavasti on vain yksi markkinoilla ja hinta sen mukainen. Mikään muu ei tuota 500W virtaa. Tuuligeneraattori avotuulella ja kovalla tuulella toimii ilmeisesti huonosti ja on paras satamassa jos aurinkokennot ei riitä. Vesi-ilma kombinaatiolatureita kuten Duogen näkyy aniharvoin ja joutuu vaihtamaan ropellin väliaineen mukaan


    • tehot eri nopeuksill

      http://www.cleghorn.co.uk/information-lvm/lvm-about-lvm-generators.htm
      Tässä linkissä on esitetty LVM Aero- ja Aquagen turbiinien tehot eri tuulen nopeuksissa (Aerogen) ja eri hinausnopeuksilla (Aquagen). Perässä vedettävä Aquagen alkaa hyppiä ylös vedestä kyllä jo alhaisemmissa nopeuksissa kuin taulukko esittää. Ehkä taulukko on tehty hinaamalla turbiinia aallottomissa olosuhteissa.
      Tanskalaiskaverini oli aika tyytyväinen LVM:n kombimalliinsa (olikohan sen nimi Aeroaquagen ?), jossa sama generaattori voidaan liittää ankkurissa ollessa tuulimyllyyn ja purjehtiessa laahuspotkuriin. Kun venevauhti nousi 8 solmuun, laahuspotkuri alkoi pomppia pintaan lisäpainoista huolimatta. Siksi se ei taida olla hyvä peli nopeaan veneeseen. Tietenkin laahuspotkuri jarruttaa. Tuulimyllyt suhisee, toiset vähemmän, toiset häiritsevän kovaa.

      Omassa veneessäni tuuligenu riitti sähkön tuottoon myös tavanomaisessa 5 beauf. pasaatilenssissä. Kun apparentti tuuli oli yli 20 kn (yleensä kryssi tai sivutuuli), sähköä tuli enemmän kuin jääkaappi, tutka ym laitteet kuluttivat. Kovissa tuulissa tuuliturbiini piti sitoa, ettei pyörisi.

      Jos veneessä on akseliveto kiinteä potkuri, kannatttaa harkita moottorin akseliin yhdistettyä laturia (tarpeeksi iso hihnapyörä akseliin, että laturiin tulee riittävästi kierroslukua).

    • seppomartti
    • ehkä molemmat

      Tietenkin hydrogenu on varsinkin myötiksellä (kun apparentti tuuli on pieni) tehokkaampi kuin tuuligenu. Jos kuitenkin on lähdössä muutaman vuoden reissuun isoille vesille, tarvitaan sähköntuottoa erityisesti myös ankkuroinnin aikana. Silloinhan hydrogenu on hyödytön. Maasähköä on kaukopurjehduksilla hyvin harvoin saatavissa eikä polttoainettakaan ole aina tarjolla. Ylensä ollaan ankkurissa ja maayhteys hoidetaan jollalla. Tuuligenu aurinkopaneelit oli käypä ratkaisu siihenkin (riitti jääkaapin ja watermakerin käyttöön).

      Hydrogenujen haittojakin on. Narussa hinattava potkuri estää kalastussiiman vetämisen (sotkeutuvat toisiinsa). Oman paattini peräpeilissä on tuuliperäsin tukirakenteineen eikä sen viereen enää mahtuisi jotain kiinteää hydrogeneraattorivarustusta.

      Riippuu tietysti sähköä kuluttavien laitteiden määrästä se, paljonko sähköä tuottavia laitteita tarvitaan. Jos molempia minimoi, on vähemmän korjattavia vikoja! Kaikki laitteet kuitenkin rikkoutuvat pitkillä reissuilla ja ne on pystyttävä korjaamaan. Aurinkopaneelit ovat huoltovapain laite, mutta tuottavat sähköä vain osan vrk.

    • wattandsea

      watt&sea, http://www.bruceschwab.com/watt-and-sea-hydrogenerators.htm

      Maximum output: Up to 500W (approx. 40A @ 12V, 20A @ 24V) Low-speed charging begins as low as 5kts.

      Tämän tekstin mukaan laite ei siis tuota mitään ennen kuin vauhti on >5 knots. Leppoisassa tuulessa siis helposti tuotto on olematon.

      • eroja laitteissa!

        Jos verrataan siteeraamasi laitteen arvoja LVM Aqua4gen malliin (linkki esitetty muutama viesti aikaisemmin), todetaan sen lataavan jo 3 solmun vauhdissa 1 A. 6 solmussa latausvirta on 8 A ja 8kn vauhdissa taulukon mukaan 11A (suurimmalla eli 115 mm laahuspotkurilla). Jos vauhtia on enemmän pitää vaihtaa pienempi potkuri.
        Eli leppoisassa tuulessa siis kohtuullinen sähkön tuotto. Aquagenin yksi etu on sen helppo asennus: narukiinnitys peräkaiteeseen.


    • seppomartti

      Näin on, ei tuota jos ei liiku kunnolla ja silloin jarruna toimiminen on varmaankin havaittavaa. Toisaalta väitetään tehon kasvavan vauhdin kolmannessa potenssissa eli 6-8 notsin seudussa sähköä tulee yli tarpeen.

      • Duogen

        Meillä on Duogen. Vetomoodissa 9--10 ampeeria reilun kuuden solmun vauhdissa. Tuulimoodissa ei paljon mitään, vaikka kuinka tuulisi. Ja pasaatissa ei suhteellisesti paljon tuule.

        Vetomoodissa vaikutusta vauhtiin ei juuri tunnu olevan. Välillä saa nostaa ylös ja irrottaa merilevät, mutta se ei ole iso vaiva.

        Tuntuu pätevältä laitteelta. 9--10 ampeeria nimittäin kattaa kaiken sähkönkulutuksemme ja vielä jää vähän ylikin.

        Kallis on, tuskin olisi tullut itse hankittua.


      • aiutyhfbhdgffs
        Duogen kirjoitti:

        Meillä on Duogen. Vetomoodissa 9--10 ampeeria reilun kuuden solmun vauhdissa. Tuulimoodissa ei paljon mitään, vaikka kuinka tuulisi. Ja pasaatissa ei suhteellisesti paljon tuule.

        Vetomoodissa vaikutusta vauhtiin ei juuri tunnu olevan. Välillä saa nostaa ylös ja irrottaa merilevät, mutta se ei ole iso vaiva.

        Tuntuu pätevältä laitteelta. 9--10 ampeeria nimittäin kattaa kaiken sähkönkulutuksemme ja vielä jää vähän ylikin.

        Kallis on, tuskin olisi tullut itse hankittua.

        Vauhdin uskoisi tippivan varmasti parilla solmulla ....kummallaista ,että tuollaista laahusta vedettäessä ...täällä kommentoidaan,että vaikutusta vauhtiin ei juuri tunnu olevan????Hölmö väittäisi tuollaista!!!


      • seppomartti
        aiutyhfbhdgffs kirjoitti:

        Vauhdin uskoisi tippivan varmasti parilla solmulla ....kummallaista ,että tuollaista laahusta vedettäessä ...täällä kommentoidaan,että vaikutusta vauhtiin ei juuri tunnu olevan????Hölmö väittäisi tuollaista!!!

        "Hölmö ei väitä mitään". Käyttäjät väittävät, että narulla laahattava hydrogeneraattori pudottaa vauhtia noin 0.5 solmua ja uudemmalla tekniikalla ei olisi havaittavaa eroa vauhdissa kun kipataan generaattori veteen ja ylös. Toki jokainen ymmärtää, että vastusta täytyy syntyä lisää. Kysymys on vain onko merkitystä vai ei. Parilla solmulla ei varmasti putoa vauhti. Laitehan on tähän asti ollut vain valtamerikilpapurjehtijoiden käytössä eikä merkittävää vauhdin pudotusta näissä suuren rahan kisoissa varmastikaan hyväksytä. Kun Suomessa näitä systeemejä ei ole käytössä niin on hyödytöntä jatkaa nettipähkäilyä tyyliin "putoaa varmasti kaksi solmua"..


      • Joakim_
        seppomartti kirjoitti:

        "Hölmö ei väitä mitään". Käyttäjät väittävät, että narulla laahattava hydrogeneraattori pudottaa vauhtia noin 0.5 solmua ja uudemmalla tekniikalla ei olisi havaittavaa eroa vauhdissa kun kipataan generaattori veteen ja ylös. Toki jokainen ymmärtää, että vastusta täytyy syntyä lisää. Kysymys on vain onko merkitystä vai ei. Parilla solmulla ei varmasti putoa vauhti. Laitehan on tähän asti ollut vain valtamerikilpapurjehtijoiden käytössä eikä merkittävää vauhdin pudotusta näissä suuren rahan kisoissa varmastikaan hyväksytä. Kun Suomessa näitä systeemejä ei ole käytössä niin on hyödytöntä jatkaa nettipähkäilyä tyyliin "putoaa varmasti kaksi solmua"..

        EI kai noita käytetä yleisesti valtamerikilpapursissa? Tietääkseni ainoastaan yksinpurjehtijoiden nykyisissä Open 40/60 ja monirunkoluokissa, joissa purjehtiminen ilman autopilottoa on käytännössä mahdotonta ja vauhdit yleensä pitkälle yli 10 somua, jolloin vastuslisä alkaa olla olematon ja sähköä ei muuten järkevästi saa.

        Vastuslisä on myös aika olematon 10 tn veneissä runkonopeuden yläpuolella. Tilanne on aivan toinen kevyessä tuulessa tai luovilla kaikissa tuulissa tavallisilla veneillä eli 5-6 solmun vauhdeissa. Ei sillonkaan vauhti helposti tipu kahta somua, mutta puoli solmua hyvinkin helposti. Tuota puolta solmua ei välttämättä enää huomaa ylös/alas-testillä, koska vauhti/tuuli on harvoin niin tasainen ko. oloissa ja luovilla saa vauhdin takaisin ajamalla pari astetta alemmaksi.


      • Duogen
        aiutyhfbhdgffs kirjoitti:

        Vauhdin uskoisi tippivan varmasti parilla solmulla ....kummallaista ,että tuollaista laahusta vedettäessä ...täällä kommentoidaan,että vaikutusta vauhtiin ei juuri tunnu olevan????Hölmö väittäisi tuollaista!!!

        Siitähän tuon jarruttavan voiman voi laskea helposti.

        Jos vetogeneraattori antaa 10 A ja 14 V, se on 140 wattia.

        Jos hyötysuhde olisi vaikka 50 %, generaattorin venettä jarruttava teho olisi tällöin 280 wattia eli 0,28 kilowattia.

        Tyypillinen isomman kruiserin dieselin teho on noin 25 kilowattia. Siis potkurista tuleva teho kohtuullisilla kierroksilla,

        0,28 kilowatin teholla vene tuskin kulkisi yhtään mihinkään, eikä näin ollen myöskään paljon tuolla teholla hidastu.

        Että näin...


      • Duogen
        Duogen kirjoitti:

        Siitähän tuon jarruttavan voiman voi laskea helposti.

        Jos vetogeneraattori antaa 10 A ja 14 V, se on 140 wattia.

        Jos hyötysuhde olisi vaikka 50 %, generaattorin venettä jarruttava teho olisi tällöin 280 wattia eli 0,28 kilowattia.

        Tyypillinen isomman kruiserin dieselin teho on noin 25 kilowattia. Siis potkurista tuleva teho kohtuullisilla kierroksilla,

        0,28 kilowatin teholla vene tuskin kulkisi yhtään mihinkään, eikä näin ollen myöskään paljon tuolla teholla hidastu.

        Että näin...

        Käytännön koe näytti meillä viimeksi noin 0,2--0,3 solmun pudotusta vauhdissa, kun generaattori oli vedessä ja nopeus tavanomainen noin 7 solmun matkavauhti. Pitää varmaan joskus oikein tieteellisesti testata ajamalla koneella pläkässä, mutta kyllä tuo purjehdustuloskin suuntaa antaa.


      • Joakim_
        Duogen kirjoitti:

        Siitähän tuon jarruttavan voiman voi laskea helposti.

        Jos vetogeneraattori antaa 10 A ja 14 V, se on 140 wattia.

        Jos hyötysuhde olisi vaikka 50 %, generaattorin venettä jarruttava teho olisi tällöin 280 wattia eli 0,28 kilowattia.

        Tyypillinen isomman kruiserin dieselin teho on noin 25 kilowattia. Siis potkurista tuleva teho kohtuullisilla kierroksilla,

        0,28 kilowatin teholla vene tuskin kulkisi yhtään mihinkään, eikä näin ollen myöskään paljon tuolla teholla hidastu.

        Että näin...

        No en tiedä mikä on se "tyypillinen isompi kruiseri". Oma lähes 6 tn painava 35-jalkainen kulkee MD2020 (19 hp) 7,4 solmua. Tuolloin potkurin hyötysuhde huomioiden työntövoimaa on käytössä ehkä 8 kW. Tuosta ei toki 0,28 kW ole vielä paljoa. Matkavauhdilla kierrokset ovat 2500 3400 sijaan ja vauhtia 6,4 solmua. Tällöin työntöteho on enää 3 kW suuruusluokkaa eli 280 W on 10 % luokkaa. Tästä vastus ja siis tarvittava työntöteho laskevat voimakkaasti vauhdin pienentyessä.

        Tuo 50%:lla laskettava jarrutusteho on sitten aivan optimaalinen tuollaisella potkurivekottimelle. Toteutuu jollain kapealla nopeusalueella, jos sielläkään. Sen jälkeen potkuri on joko aivan liian suurikokoinen tai aivan liian pieni ja tehontuoton ja jarruttavan tehon suhde on jotain aivan muuta. Jarruttava teho kasvaa likimäärin nopeuden kolmannessa potenssissa.


      • karmmetapotaskaa
        Duogen kirjoitti:

        Siitähän tuon jarruttavan voiman voi laskea helposti.

        Jos vetogeneraattori antaa 10 A ja 14 V, se on 140 wattia.

        Jos hyötysuhde olisi vaikka 50 %, generaattorin venettä jarruttava teho olisi tällöin 280 wattia eli 0,28 kilowattia.

        Tyypillinen isomman kruiserin dieselin teho on noin 25 kilowattia. Siis potkurista tuleva teho kohtuullisilla kierroksilla,

        0,28 kilowatin teholla vene tuskin kulkisi yhtään mihinkään, eikä näin ollen myöskään paljon tuolla teholla hidastu.

        Että näin...

        Taittolapapotkuri hidastaa Volvon esitteen mukaan menoa jopa 1,5 solmua ....mutta hyvä jos tuollaiset laahukset eivät ???Uskomaton väite....mutta kaipa nuo Volvon myyntiinsinöörit ovat väärässä Duogen...vai mitä????


    • juusupetteriparikka

      Sun kannattaa myydä se ylijäävä osuus sähköyhtiölle!

    • sy Snoopy

      Ihmeellisiä lukuja esitetään. Mun vetogeneraattori, siis se 30 m köyden päässä pyörivä propelli, tuotti 6 kn nopeudella noin 6 A ja jarrutti menoa pikkasen 0.2-0.3 kn. Kyllähän sen täytyy jarruttaa kun vetököydestä täytyy kiskoa tosissaan, että saa pelin vauhdissa kannelle. On ihan utopiaa, että 500 W jarrutusteho ei juuri tuntuisi missään. Myös se 500 W eli 12 V jännitteellä teoreettisesti 41,67 A tuntuu utopialle tavallisessa purjeveneessä, kun minä sain syntymään 6 kn nopeudella vain 72 W. Olikohan testi tehty moottoriveneellä? Näitä alumiinivalurunkoisia generaattoreita täytyy huoltaa. Jos laitteelle ei vuosikausiin tehdä mitään kuoriosan ja generaattoriosan liitoskohtaan kehittyy laajeneva hapettuma, joka lopulta murtaa rungon ja kosteus pääseen sisälle ja tuhoaa generaattorin. www.snoopy.fi

      • seppomartti

        Eihän mekaniikka ole sen kummempi kuin saildrive tai perämoottori. Tuskin on mikään mekaaninen ongelmapaketti. Lisäksi hydrogeneraattori kipataan ylös kun ei ole sähköpulaa. Tasavirtasähkömoottorit ovat ilmeisesti viime aikoina kehittyneet tavalla, jota maallikkona en tiedä. Joakim voisi ehkä valistaa onko jotain oleellista keksitty. Joka tapauksessa veneisiin, purjekoneisiin ja autoihin on ilmestynyt sähkömoottoriuutuuksia. Venemoottorina esim. oceanvolt on mielenkiintoinen. Paremman tiedon puutteessa täytyy uskoa venelehtien testejä ja myyjän broshyyrejä joiden mukaan Duogen tai Watt &Sea virtausvastuksen ja sähköntuoton suhde on parempi kuin narulla laahattavassa perinteisessä hydrogeneraattorissa.


      • Joakim_
        seppomartti kirjoitti:

        Eihän mekaniikka ole sen kummempi kuin saildrive tai perämoottori. Tuskin on mikään mekaaninen ongelmapaketti. Lisäksi hydrogeneraattori kipataan ylös kun ei ole sähköpulaa. Tasavirtasähkömoottorit ovat ilmeisesti viime aikoina kehittyneet tavalla, jota maallikkona en tiedä. Joakim voisi ehkä valistaa onko jotain oleellista keksitty. Joka tapauksessa veneisiin, purjekoneisiin ja autoihin on ilmestynyt sähkömoottoriuutuuksia. Venemoottorina esim. oceanvolt on mielenkiintoinen. Paremman tiedon puutteessa täytyy uskoa venelehtien testejä ja myyjän broshyyrejä joiden mukaan Duogen tai Watt &Sea virtausvastuksen ja sähköntuoton suhde on parempi kuin narulla laahattavassa perinteisessä hydrogeneraattorissa.

        Tuskin sähkömoottori tai generaattoritekniikassa on mitään ihmeellistä tapahtunut. Noiden hyötysuhde on ollut jo kymmeniä vuosia sitten yli 90%, joten kovinkaan kummoista parannusta siihen ei voi tulla. Vesivoimalaitokset on osattu tehdä yli 95% hyötysuhteella (siis mukaanlukien sekä impelleri että generaattori) jo kymmeniä vuosia sitten.

        Eri asia sitten on mitä on voinut ostaa venetarvikeliikkeistä. Laahuksessa köydestäkin tulee merkittävästi vastusta, potkurin asento on huonosti hallittu jne. Nuo ovat muistaakseni tonnin hintaluokassa, joten on selvä, että Watt&Sea on tehty paljon kalliimmalla, jolloin on varaa tehdä kunnollinen potkuri ja muotoilla "vetolaite" virtausvastuksen kannalta hyvin. Ehkä myös generaattori on tehty erityisesti tuota varten hoikaksi ja sopivalle kierrosluvulle optimoiduksi.

        Kaikki tuo on tekniikkaa, joka on osattu kymmeniä vuosia (tuskin mitään uutta sitten 40-luvun!), mutta ehkäpä kysyntää ei ole ollut noin hienoille ja kalliille aiemmin.


      • Onhan noita
        Joakim_ kirjoitti:

        Tuskin sähkömoottori tai generaattoritekniikassa on mitään ihmeellistä tapahtunut. Noiden hyötysuhde on ollut jo kymmeniä vuosia sitten yli 90%, joten kovinkaan kummoista parannusta siihen ei voi tulla. Vesivoimalaitokset on osattu tehdä yli 95% hyötysuhteella (siis mukaanlukien sekä impelleri että generaattori) jo kymmeniä vuosia sitten.

        Eri asia sitten on mitä on voinut ostaa venetarvikeliikkeistä. Laahuksessa köydestäkin tulee merkittävästi vastusta, potkurin asento on huonosti hallittu jne. Nuo ovat muistaakseni tonnin hintaluokassa, joten on selvä, että Watt&Sea on tehty paljon kalliimmalla, jolloin on varaa tehdä kunnollinen potkuri ja muotoilla "vetolaite" virtausvastuksen kannalta hyvin. Ehkä myös generaattori on tehty erityisesti tuota varten hoikaksi ja sopivalle kierrosluvulle optimoiduksi.

        Kaikki tuo on tekniikkaa, joka on osattu kymmeniä vuosia (tuskin mitään uutta sitten 40-luvun!), mutta ehkäpä kysyntää ei ole ollut noin hienoille ja kalliille aiemmin.

        Kuten tasavirtalaturi ja harjaton tasavirtasähkömoottori, joita ei ainakaan pienessä mittakaavassa ole ollut ennen tehopuolijohteita.

        Ja

        Tuliko sulle joskus 80- luvulla vastaan marketin käytävällä sähkökäyttöinen infrapunaohjattu parikymmengrammainen minihelikopteri valot vilkkuen ja laskeutui kämmenellesi? Nyt saattaa tulla:-)

        Moottori- ja laturi- ja akkutehoja on kasvatettu merkittävästi mm. harvinaisilla metalleilla, jotka lisäävät kestomagneettien voimaa aivan uusiin ulottuvuuksiin...


    • seppomartti

      Ok. Kuvittelin, että jos halvimmat sähköperämoottorit saa kaupasta 100 euron hintaluokassa ja pienimmästä Torqueedosta pitää maksaa yli 10x hinta niin pienen litiumakun lisäksi olisi moottorikin "kehittyneempi". Eli väärä oletus?

      • Joakim_

        Kyllä noiden välillä voi olla eroa moottorissakin. Lähinnä moottorin ohjaustapa. Suurin ero lienee kuitenkin potkuri, joka on Torqueedossa reilun kokoinen ja muutenkin laadukkaampi.

        Jos ja kun noissa eroa on, kyse ei ole siitä, että Torqueedossa olisi jotain uutta ja ihmeellistä, vaan ennemminkin muut on tehty halvoiksi leluiksi.

        Torqueedoakin markkinoidaan ihmeellisin vertauksin bensavehkeisin. Ihan kuin watti ei olisi watti, vaan sähköwatti olisi jotain enemmän, mikä ei tietenkään pidä paikkansa. Paluuvetoa sähkömoottorilla voi kyllä saada tehoon nähden enemmän, mutta se tapahtuu nopeuden kustannuksella (loiva potkuri ja/tai eri välitys).


    • sy Snoopy

      Köysigeneraattorista vielä se huomio, että kaikki "narut", joita perässään hinaa voivat mennä potkuriin. Sinne on jumiutunut uistinsiima, joka rikkoi tiivisteen, vetogeneraattorin köysi ja perässä vedettävä turvaköysi, jotka olivat hankalia leikata pois merellä. Narut ovat myös kiertyneet peräsimen ympäri, josta on myös saattanut olla hankalaa saada niitä pois. www.snoopy.fi

    • messumaakari

      Nyt on mahdollisuus nähdä Oceanvoltin moottori ihan in action. Kyseinen firma on nimittäin Vene-messuilla osastolla 4/C41.

    • järkevää latausta

      Tuuligenussa ja vesigenussa on sellainen ero, että vesigenu tuottaa aina vastusvoimaa, mutta kovalla myötiksellä (apparentti takana) tuuligenun "vastusvoima" on eteenpäin, eli se lisää veneen nopeutta.
      Vastaisella taas apparentti on nopeampi kuin veneen vauhti, joten samalla tehon tuotolla ja hyötysuhteella tuuligenun jarruvoima jää pienemmäksi kuin vesigenun.

      Parempi siis olla useampi tuuligenu kuin yksi kumpaakin. Laittaa niitä jarruttamaan tarvittavan virrantuoton verran eikä enempää silloin kun apparentti on edessä, ja kun takana niin kaikki tuuligenut mitä löytyy, niin pääsee kovempaa.

    • seppomartti

      "Järkevää latausta" koettaa perustella tuuligeneraattoria parhaaksi vasta- ja myötätuuleen. Tavallisesti kriitikot sanovat latausta myötätuulen heikoksi ja kovassa vastatuulessa mahdottomaksi sekä parhaaksi ankkurointiolosuhteissa.
      Kun tämä vanha ketju heräsi uudelleen eloon niin kerron kokemukseni Wat & Sea hydrogeneraattorista 4000 mailin matkalta loppuvuonna 2012. Laitetta myydään kahtena versiona "Racing" ja "Cruising" veneen eri nopeusalueille. Cruisingversioon saa vielä kaksi erilaista potkuria mutten ole viitsinyt vaihdella. Valmistaja ei ilmoita yksityiskohtia mutta latausjohdot ovat ohuita 3kpl noin 1,5mm2 muuntajaan /säätäjään asti. Sähköä ymmärtämättömänä arvaukseni on, että lataa 3-vaihe vaihtovirtaa 48 voltilla. ARC2012 startin jälkeen ajoin La Capitanan kanssa samaa vautia rinnakkain. Kokeilin nostaa ja laskea hydroa. Mitää selvää nopeuseroa ei syntynyt. Matkan varrella lukuisia kertoja yritin nopeusmittarista katsoa nopeueroa hydron nostamisen ja laskemisen yhteydessä. Ei eroa koska vaihtelu muutoinkin on liian iso. Vauhdikkaassa menossa hydron vastus on niin pieni osa veneen kokonaisvastuksesta, ettei sitä voi ilman erityisen hyvää koejärjestelyä havaita. Valmistajan mukaan hydron veteen kippaamiseen voi tarvita maksimissaan 200 kilopondin voiman eli vastusta kyllä on ja hitaissa nopeuksiss sillä voi olla käytännön merkitystä. Muutaman viikon kuluttua tämä on kokeiltu. Virtapula laitteella kyllä loppui.
      Jos aikaisemmat väitteet 0.5 solmun nopeuden menetyksestä pitäisivät paikkansa niin 16 päivän ylitysaikamme olisi hidastunut noin 27 tuntia latauksen aiheuttamasta lisävastuksesta. Alle 15 päivää raskaalla 38ft kruiserilla ei tunnu ihan uskottavalta vaan luultavasti vastus on pienempi. Menee ymmärrykseni ulkopuolelle mutta voisikohan säätösysteemi olla niin fiksu, että akkujen ollessa täynnä tai lähes täynnä niin ampeereja ei enää tarvita ja vastus pienenisi?. Jos ei ole kestomagneetti niin laturin magnetointivirtaa voisi pienentää tai pätkiä?.

    • 8 ja 18

      Eikös tuuligeneraattoreissa käy juuri näin, että jos otat reippaassa tuulessa vastuksen pois järjestelmästä, niin tuuligeneraattori alkaa pyöriä niin kovaa, että mahdollisesti kuumenee ja polttaa itsensä?

      Jospa sama pätee tuossa sinun laitteessa: akkujen ollessa täysi vastus pyörimisestä lähes katoaa ja samalla jarruttaminen

      • 407

        Meillä on Aerogenu, mutta laahusta ei vieläkään ole koitettu(siis tuuli ja laahua). Tuuligenusta sen verran että meillä on sellainen "shunttivastus", joka muuttaa lämmöksi virrat jos akut on liian täynnä. On myös varoiteltu että jos virta ei mene mihinkään, niin värkin pitäisi hajota. Toheloin kerran ja värkki pyöri päivän, mutta ei mittaukseni mukaan kuitenkaan hajonnut. Vaikka on maasähköissä ja on tuullut kovaa, ikinä se shuntti ei ole lämmennyt...


    • Outo otsikko

      Lataus sähköä hinaamalla oli aloituksen otsikko. Kuinka sähköä hinataan?

    • Sähköä hinaamalla:-)

      Olisiko niin ettei jo jonkunkaan kokoisen purren potkurin vastuksen ero kiinteälapaisen tai taitto/kääntölapaisen välillä olisi merkittävämpi kuin laahusgeneraattorin aiheuttama vastus.

      Tuulivoimalla kun ei vielä venekäytössä ole veroa niin siitä vaan varsinkin kunnon pasaatissa.

    • Seppomartti

      Kiinteälapainen veneen propulsioon tarkoitettu potkuri on ihan eri suuruusluokkaa kuin mitä tarvitaan latausgeneraattoriin. Hitaimpiin nopeuksiin tarkoitettu hydrogeneraattorini potkurin lavat ovat 3 kpl 10cm x 4cm. Suurempiin nopeuksiin pienempi ja ilm suurempinousuinen. Koko vastaa pienimpien perämoottorien propellia.

    • Anonyymi

      Täällä puhutaan sähkönteosta matkaveneessä.

      • Anonyymi

        Ei, vaan tässähän kysyttiin sähkön hinaamisella lataamisesta.


    • Anonyymi

      Oukei tänks, tästä kyselinkin toisessa ketjussa..

    • Anonyymi

      näin ei-sähkömiehenä luulisi että shako ja vesi ei sovi yhteen??!?!

    • Anonyymi

      Shako? Vesi sopii ainakin saken maun huuhtomiseen nielusta..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      62
      5992
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3774
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      232
      2076
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1830
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1269
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe