Kertokaa millä rannalla pirteän eläkepariskunnan kannattaa lomailla marras-joulukuussa pari viikkoa. Länsirannalla on kai aina kova Atlantin aallokko ja tuulee niinkuin muillakin länsirannoilla talvella. Itärannan kylissä kai on tyynempää, mutta auringonlaskut eivät näy. Hotelleja on länsirannalla paremmin tarjolla.
Kerokaa jos on kerrottavan arvoisia kokemuksia, siis posi- ja negatiivisia.
La Palma talvella
9
608
Vastaukset
- Barraquito = ei kirj
Kyllä se paras paikka teille taitaa olla Puerto de Tazacorte länsirannikolla. Se on pieni kylä, hotelleja ei ole, muutama apartamentos löytyy. Rannalla on aallonmurtajat, joten se on turvallisempi kuin etelämpänä oleva Puerto Naos. Jossa on myös iso saksalaisten suosima hotellikompleksi. Muita uimarantoja ei oikeastaan tällä puolella ole. Sellaisia pieniä poukamia josa paikalliset käyvät uimassa.
Ainakin minä olen tuolla Puerto de Tazacortessa uinut ympäri vuoden. Totta, joskus aallokko on huikean korkea, vaan niin se on toisellakin puolella saarta. Aaallokon korkeus ei suinkaan riipu tuulesta, se on ns. ´mar de fondo´ joka voi nostattaa metrien korkuiset aallot täysin tyynellä säällä. Täällä tulee vähän (inhoan tuulta) siksikin tämä on oiva asuinpaikka. Ja auringonlaskut ovat kerrassaan upeita.
Nimenomaan Tazacortessa on eniten aurinkotunteja vuodessa kuin missään muualla ´Éuroopassa` n. 3500 t/vuosi, eikä ole nyt satanut yli 1,5 vuoteen.
Saaren toisella puolella on Los Cancajos, jossa on useampiakin hotelleja. Siellä vaan on melkein aina pilvistä ja sää on muutenkin huomattavasti sateisempi.
Pääkaupunki St Cruz de la Palma on kaupunkina kuihtunut kun taas Los Llanos tällä puolella kasvanut huimasti ja siellä onkin jo enemmän asukkaita.
Katsokaa googlesta noita paikkoja niin saatte jonkinlaisen käsityksen seudusta.
Vastaan mielelläni jos on lisäkysyttävää.. - Ei millään rannalla
Tarkene, mutta hyvä hotelli, jonne hankitte lisälämmittimen on jo sellainen missä tarkenee.
- vilperi571
Vaikka aikaa on yli 20v kun saarella kävin, niin sinne halajan uudestaan!
Olin viikon juurikin Naosissa ja toisen Cancajoksessa ja kuten Barraquito kertoi säät olivat juuri tuollaisia; länsirannalla aurinkoa ja itärannalla pilvistä.
Saartahan sanotaan pienennetyksi versioksi Gran Canariasta ja se pitää kyllä aika hyvin paikkansa ja säässä sen huomaa parhaiten.
Keskiosan vuorialue katkaisee säätilan kuin veitsellä leikaten ja kun silloisen tunnelin läpi vaihtoi puolta, niin ero oli täysin selvä. - Sotavento (ei kirj.)
vilperi571 kirjoitti:
Vaikka aikaa on yli 20v kun saarella kävin, niin sinne halajan uudestaan!
Olin viikon juurikin Naosissa ja toisen Cancajoksessa ja kuten Barraquito kertoi säät olivat juuri tuollaisia; länsirannalla aurinkoa ja itärannalla pilvistä.
Saartahan sanotaan pienennetyksi versioksi Gran Canariasta ja se pitää kyllä aika hyvin paikkansa ja säässä sen huomaa parhaiten.
Keskiosan vuorialue katkaisee säätilan kuin veitsellä leikaten ja kun silloisen tunnelin läpi vaihtoi puolta, niin ero oli täysin selvä.No mikset sitten mene sinne? Minulla/meillä on yhden viikon kokemus samaiselta saarelta, ikimuistoinen monin tavoin. Kierrettiin saaren tärkeät kohteet, mutta muuten viihdyttiin Santa Cruz de la Palmassa, joka ainakin silloin oli varsin elinvoimainen ja vireä pikkukaupunki. Oli uuden vuoden aika, paljon tapahtumia, edullinen hintataso, kaikin puolin viehättävä paikka. Sen sijasta, että vuosi toisensa perään matkustat Gran Canarialle, voisit välillä tehdä "oharin" ja ottaa suunnaksi La Palman. Sen verran vielä säästä, että koko viikko meillä oli täyttä aurinkoa ja kun jatkettiin siitä Tenerifelle Puerto de la Cruziin vuoden alussa vielä viikoksi, sama juttu.
- vilperi571
Sotavento (ei kirj.) kirjoitti:
No mikset sitten mene sinne? Minulla/meillä on yhden viikon kokemus samaiselta saarelta, ikimuistoinen monin tavoin. Kierrettiin saaren tärkeät kohteet, mutta muuten viihdyttiin Santa Cruz de la Palmassa, joka ainakin silloin oli varsin elinvoimainen ja vireä pikkukaupunki. Oli uuden vuoden aika, paljon tapahtumia, edullinen hintataso, kaikin puolin viehättävä paikka. Sen sijasta, että vuosi toisensa perään matkustat Gran Canarialle, voisit välillä tehdä "oharin" ja ottaa suunnaksi La Palman. Sen verran vielä säästä, että koko viikko meillä oli täyttä aurinkoa ja kun jatkettiin siitä Tenerifelle Puerto de la Cruziin vuoden alussa vielä viikoksi, sama juttu.
Luuletko etten olisi katsellut joka vuosi, että löytyisikö sinne edes kohtuuhintaista matkaa!??? ;)
Yksikään suomalainen matkatoimisto ei ole tehnyt sinne vähänkään mun budjettiin sopivaa reissua 15:a vuoteen ja pikaisen haun perusteella yksikään matkatoimisto ei tee sinne matkoja tänäkään kautena ja jos tekee, niin hinnat ovat sitten tosi kaukana minun budjetistani!! :(
En tiedä miksi se ei ole saanut "tuulta siipiensä alle" suomalaisilta matkatoimistoilta, mutta toistepäin ehkä hyväkin ettei saarella ole sellaisia turistivirtoja kuin näissä muissa kohteissa.
Nähtävää ja koettavaa saarella kyllä riittää.
Saksalaisten suosiossa se oli jo silloin kun minä siellä kävin. vilperi571 kirjoitti:
Luuletko etten olisi katsellut joka vuosi, että löytyisikö sinne edes kohtuuhintaista matkaa!??? ;)
Yksikään suomalainen matkatoimisto ei ole tehnyt sinne vähänkään mun budjettiin sopivaa reissua 15:a vuoteen ja pikaisen haun perusteella yksikään matkatoimisto ei tee sinne matkoja tänäkään kautena ja jos tekee, niin hinnat ovat sitten tosi kaukana minun budjetistani!! :(
En tiedä miksi se ei ole saanut "tuulta siipiensä alle" suomalaisilta matkatoimistoilta, mutta toistepäin ehkä hyväkin ettei saarella ole sellaisia turistivirtoja kuin näissä muissa kohteissa.
Nähtävää ja koettavaa saarella kyllä riittää.
Saksalaisten suosiossa se oli jo silloin kun minä siellä kävin.Edullisia äkkilähtöjä saa parhaiten sinne missä lomailee paljon suomalaisia eli Playa del Inglesiin ja Puerto de la Cruziin... jonkun verran myös Lanzarotelle.
- Barraquito = ei kirj
Mm. Berliinin, Frankfurtin, Amsterdamin ja Manchesterin kautta saa melko edullisiakin lentoja tänne - ees taas n. 500 €. Apartamentosten hinta on n.30 € ylöspäin.
En tiedä asumisen hinnoista muualla. Kaiken kaikkiaan uskoisin että hintataso on täällä edullisempaa kuin muilla saarilla.
Olimme syömässä 3 hlöä: yksi iso tortilla, yksi satsi ranskalaisia salaatti, kaksi porskyljystä, ranskalaiset salaatti, ketsuppi, alioli ja leivät. Ruokajuomina iso pullo vettä, 4 olutta ja 2 lasia viiniä = 19 €.
Baareissa ja ravintoloissa kahvi on 70 cent,, olut 110 cent. (kaupassa nyt tarjouksessa 23 cent tölkki, normaalisti Tropical 50-56 cent.), viinilasi 1 €, drinkki 1,50-2,00 €.
Lounaan saa 6 eurolla. Yhdistelmä: sandwich mixto, olut ja kahvi = 3,20 €
Ainut negatiivinen puoli on että kovan tuulen sattuessa lentokenttä suljetaan, eivätkä kaikki konetyypit (tai lentäjät) pysty sinne laskeutumaan. Tällaisissa tapauksissa ne on ohjattu muille saarille ja tulevat sitten kun sää paranee. Tai sitten porukka on tullut laivalla, mikäli satama ei ole ollut suljettuna. Viime talvena satama taisi olla kerran suljettuna. Lentokenttä taas useammin.
Kun näiltä sivuilta lueskelee ihmisten kommentteja miten väistelevät toisia suomalaisia ja haluaisivat rauhallista menoa lomillaan - se on juuri tätä mitä täällä on. Metsää ja merta.
Meitä asustaa täällä vakituisesti n. 10 suomalaista, joista ilmeisesti kaikki muut saaren toisella puolella, sillä en ole heihin kertaakaan törmännyt täällä 13 v aikana. Kaksi suomalaisturistia tapasin viime talvena ja hekin taisivat olla vain päivän karkumatkalla Kristiina Cruisierilta.
Siis ilmeisesti kuitenkin ihmiset haluavat lomillaan sitä turistivilinää- ja
krääsää, joka täältä puuttuu.
Toinen asia on myös se, ettei täällä paljon puhuta muita kieliä kuin espanjaa. Vielä pari vuotta sitten en saanut expressoa enkä ketsuppia, kun ei tarjoilija tiennyt mitä ne olivat!!
Helle rupeaa nyt hellittämään, yölämmöt eivät enää nousse 27c, kuten viime öinä. Tämä on todella ollut poikkeuksellisen kuuma kesä. Tällaisia helteitä on normaalisti vain muutama päivä kesässä. Tänään vielä auringossa oli 47 c.
Eipä huvittanut lähteä koiraa ulkoiluttamaan.
Tämän kuumuuden takia eilen sitten vihdoinkin uskaltauduin viemään pitkäkarvaisen perhoskoirani kerittäväksi. Sillä on ollut tulisen tuskallista.
Nyt se perattiin ihan kokonaan siilille paitsi sen upea häntä ja kauniit korvat.
WOW, jo on sievä ja vinkan näköinen otus!! Sen olo helpottui huomattavasti ja nyt se rötköttelee auringossa aina kun on tilaisuus, joten joudun sen välillä hätistämään pois, ettei sen vatsanahka pala..
Rehellisesti sanottuna se makaa enemmän auringossa kuin minä. Vaikka onkin lappalaistyttö, syntyisin Rovaniemeltä, ei se tykkää edes viileästä..
Odotetaan iltaa että aurinko laskisi ja voitaisiin mennä ulos kuten muukin kansa.
Nyt päivisin kaduilla ei todellakaan ole näkynyt kuin muutama hassu turisti.. - vilperi571
Kiitos taas hyvästä infosta!!
Laitapa joskus kuva tuolle mun foorumille koirastasi; olisi vinha nähdä sinunkin kaverisi. Tai heitä foto mun sähköpostiini, niin lisään sen asiaankuuluvin tiedoin lemmikkipalstalle.
T. Vilperi
[email protected]- Ukko ja akka
Noista kohtuuhintaisista La Palman matkoista sen verran että:
Kaksi viikkoa siellä maksaa "ukolle ja akalle" kohtuuttomat 2110 euroa sapuskat ja kenttäkuljetukset 30 euroa. Eli kyseessähän on siis Finnmatkojen rahastus. Siis kyydit Helsingistä TUIfly Nordicilta ja Reina Sofian kentältä bussilla pohjoiskentälle ja sieltä paikallislentsikalla Palmalle. Ja takaisin.
Eka kertaa sinne menevinä olemme aika odottavalla mielellä! Aamiaisiin menee kahdessa viikossa yhteensä 196 euroa.
Eli kahden viikon matkoja on Finnmatkoilla tarjolla Palmalle nyt, varattuani omani, jäljellä marras-joulukuun vaihteessa muutama.
Jos kiinnostaa niin etsi Finnmatkojen hakuohjelmalla Teneriffan kohdalta ja laita "kaikki kohteet" . Palman hotellit ovat luettelon lopussa Comeran jälkeen, huoneita on enää kolmessa hotellissa.
La palman kohdalta ei löydy mitään.
Barraquito, kerro jotain positiivista Los Cancajosin säästä marras-joulukuun vaihteessa. Olemme olleet muutaman kerrra GCanarian ja Teneriffan eteläkärjessä marraskuussa, kelit olivat varsin siedettävät. Joskus tosin tuuli kohtuullisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2041682- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67881
- 45877
- 61835