Kuinka paljon tulisi vuokran jälkeen jäädä käteen?

jklfsfffer

Aloitin yliopisto-opinnot Helsingissä ja asun tällä hetkellä edullisessa opiskelija-asunnossa. Otin opintolainan, joten tuloni opintotuen lisäksi ovat n 800 e/kk. Koska vuokrani on vain 260 e kuussa, rahaa jää paljon yli, ja tuhlaan mm. ruokaan välillä yli 300 e kuussa.
Ongelmani on se, että haluaisin muuttaa lähemmäs keskustaa, jossa vuokrataso on tunnetusti järkyttävä. Onko 800 e tuloilla varaa asua asunnossa, jonka vuokra on 600-700 e ? Olen valmis tinkimään monesta asiasta asunnon vuoksi, mutta jossain se rajakin varmaan tulee vastaan. Paljonko opiskelijat keskimäärin käyttävät rahaa ruokaan kuussa, voiko alle 200 e syödä suht. terveellisesti?
Mikä on teidän mielestänne minimisumma joka vuokran jälkeen tulee jäädä käteen, itse kuvittelisin, että 300 e pärjää joten kuten????? Minulla on reilu tonni säästöjä, mutta haluaisin käyttää säästöjä vain pakon edessä. Lisäksi uskon, että saisin vanhemmiltani ehkä 100 e kuussa, jos kehtaisin pyytää. Tuloni olisivat siis n 900 e ( säästöt) . Pärjääkö tällä? Saan todennäköisesti ensi vuoden toukokuussa 3500e perinnön, mutta en haluaisi tämänkään varaan laskea.
Anteeksi sekavasta tekstistä, kaipaisin neuvoja muilta opiskelijoilta tai pienituloisilta. Haluaisin tietää, millainen elintaso on muutamilla satasilla saavutettavissa. En kaipaa neuvoja kuten "hanki töitä tai kämppis" tai "pysy opiskelija-asunnossa".

3

681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ikuinen opiskelija

      Tee miten teet mutta omasta mielestäni vuokran lisäksi rahaa tarvitsee jotain 500 euroa kuukaudessa. LIikkuminen, ruoka, vaatteet, hygienia, kirjat yms. vievät rahaa. Jos on talous liian tiukoilla niin ei sekään hyvä ole jos jotain sattuu.

      Voihan sitä etsiä toista asuntoa jos ei nykyiseen ole tyytyväinen mutta eipä niitä edullisia asuntoja ole oikein muualla kuin opiskelija-asuntosäätiöillä. Oletko miettinyt esim. liittymistä osakuntaan koska niillä on monesti asuntoja.

    • voi pärjätäkin

      Ilmeisesti asut opiskelija talossa.
      Ota myös huomioon että muissa vuokrataloissa sähkö ei kuulu hintaan se tekee lisälaskua noin 30€ kuussa riippuen myös onko sähkölämmitys. Vesi voi olla maksullinen esim. 20€/kk.

      Itse en lähtisi muuttamaan vaan kärsisin mielummin opiskelun ajan pienemmässä kämpässä.

    • 545345345

      lol

      vuokra 260e ja haikailet johonkin 700e( ja muut kulut päälle, 50e ) kämppään.
      Ehkä voisit pärjätä syömällä pelkkää makaroonia koko kuukauden eikä rahaa jää mihinkään normaaliin elämiseen. Valoja päälle...säästäminenkään ei ole kiellettyä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe