Kilpirauhassyöpä - Thyroxinin käyttäjiä?

Nainen 48 v.

Minulta löydettiin kilpirauhasen follikuläärinen syöpä nyt kesällä. Heinäkuun alussa leikattiin toinen puoli kilpirauhasesta, jossa oli 1,6 cm hyvänlaatuinen kasvain, mutta patologisissa tutkimuksissa myös syöpäsoluja. Elokuun puolessa välissä, itse asiassa viime torstaina 16.08. leikattiin kilpirauhasen toinenkin puolikas, ja nyt odottelen patologin lausuntoa vielä viikon tai kaksi.

Ensimmäistä kertaa elämässäni käytän Thyroksiiniä, alkaen heti leikkauksen jälkeisenä päivänä, annoksella 0,1 mg/pv.

Onko täällä muita, jotka ovat juuri aloittaneet Thyroksiinin käytön? Kokemuksia / huomioita siitä? Kuinka suuri on annos ja mikä on "alkutilanteenne", eli miksi syötte Thyroksiiniä...

Itse olen ollut huomaavinani seuraavia muutoksia kehossani, nyt viikon käytön jälkeen:
- 3 pv käytön jälkeen tuntui, kuin ihoni kasvoissani olisi "parantunut" (normaalisti mustapäitä nenässä ja muutenkin epäpuhtauksia)
- 3 pv käytön jälkeen huomasin myös, että silmieni alaluomet sisältä päin olivat jälleen terveen valkoiset verrattuna siihen, että olivat olleet räikeän punaiset jo pitkän aikaa
- 4. ja 5. käyttöpäivänä olen ulostanut niin paljon ja useasti "pöntön täyteen", että en ikinä edes ajatellut sellaisen olevan mahdollista... olin tosin syönyt 3.-5. pv purkillisen kuivattuja luumuja, mutta jotenkin tuntuu, että se ei ole voinut olla syy, vaan syy tuntuisi olevan Thyroksiinissä...
- olen tehnyt aivan kummallisia kirjoitusvirheitä - kirjaimet ovat vaihtuneet toisiksi, tavuja on jäänyt välistä, jopa eri sanojen kirjaimet ovat voineet vaihtaa paikkaansa... (aikaisemmin ehkä hiukan "luonnollisempia" kirjoitusvirheitä alkanut tulemaan n. 6 vuotta sitten, sitä ennen virheitä ei tullut koskaan!)
- unirytmi, joka oli jo mennyt jo raiteiltaan viime syksystä, on nyt aivan rikki... aikaisemmin menin nukkumaan n. klo 2, enkä viime aikoina nukkunut päiväuniakaan, mutta nyt olen mennyt nukkumaan klo 04:30, 06:15, 05:10 ja heräillyt klo 05:50, 10:00, 13:00 sekä nukkunut päiväunia 13-16, 13-16:30, 16-19:30... voiko Thyroksiini sekoittaa / viivästyttää unirytmiä noi paljon??

Kiitos kokemuksistanne Thyroksiinin kanssa!

6

2293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K-A-L-L-I-o

Miksi päädyttiin leikkaamaan noin pieni (?) kasvain? Otettiinko ohutneulanäyte? Hyvänlaatuiseksi diagnosoitiin ensin, sitten pahanlaatuiseksi?

Itselläni on n. 3 vuotta sitten todettu n. 2 cm halkaisijaltaan oleva kasvain kilpirauhasessa, ohutneulanäytettä ei ole otettu. Kaksi lääkäriä (arvauskeskus yksityinen) sekä ultraaja sanoivat molemmat, että struumaa ei enää nykyisin leikata, ellei suoranaista haittaa (kosmeettinen tms.). Aiemmin kuulemma leikattiin aina. Pelkäsin silloin (lääkärit molemmat hyssyttelivät kuulemma turhaa pelkoani) ja pelkään edelleen, että miten he voivat kuvien perusteella ainoastaan diagnosoida kasvaimen hyvänlaatuiseksi? Kuulemma se on sen muotoinen?

Äidiltäni on leikattu vuosia sitten struuma, vastaava kuin itselläni, joskin se alkoi haittaamaan elämää (mm. paidan kaulus ei voinut osua enää kaulaan aiheuttamatta kyökkä-refleksiä). Panikoidako edelleen vai mitä tehdä? Kontrolli olisi joka tapauksessa paikallaan, että onko edelleen saman kokoinen vai onko suurentunut/muuttunut...

• Nainen 48 v.

Huomasin vasta myöhemmin, että on myös tuollainen palsta:

Suomi24 / Terveys / Sisätaudit / Kilpirauhassairaudet

Siirsin aloituksen siis myös sinne...

• Nainen 48 v.

Minulla on ollut jo vuosikausia epämääräistä väsymystä – olen ollut sen takia jo kahteen kertaan vuoden täysin työkyvytön, eikä kotiasiatkaan ole hoitunut ilman ulkopuolista apua. Väsymys on siis ollut massiivista – mielestäni en ole ollut masentunut, vaikka masennuksena tätä on jo kahteen kertaan hoidettu.

Lihoin joskus 2007 n. 20 kg. Joulukuussa uniongelmiin erikoistunut tutkija mainitsi, että jos 10 kg painonpudotus ei auttaisi (jo 2008 ja 2011) todettuun lievään uniapneaan, niin sitten voitaisiin kokeilla pientä annosta tyroksiiniä „piristämään“. Talvella vedin parissa kuukaudessa masennuslääkkeet maksimiannoksiin asti ja olen jo vähentänytkin sitä korkeinta annosta. Maaliskuussa yhtäkkiä useampikin lääkäri täysin toisistaan tietämättä totesi kilpirauhasen kasvaneen. Ohutneulanäyte otettiin ja sen patologisessa vastauksessa mainittiin jotain sellaista, että pitää leikata, jotta follikuläärinen syöpä voidaan POISSULKEA… vastaus oli yksityiseltä lääkäriasemalta.. ehkä lääketieteen ammattilaisille on selvää, että jotain oli löytynyt??? Tai että hyvänlaatuinen kasvain on tyypillinen, johon voi kasvaa follikulaarinen kasvain???

Myöhemmin, kun vetäisin läpi vielä PAPA-kokeen ja mammografian, niin rintani ultrasi sama lääkäri joka oli tehnyt ultran ja ohutneulanäytteen. Siinä samalla hän rintojen lisäksi ultrasi käsittääkseni myös imurauhasia (niitähän on yhteensä joku 500-600, kaulan alueella paljon) – en osannut sitä silloin aikaisemmin niin huomioidakaan… Ultrassa ei kuitenkaan näkynyt pahanlaatuisuuteen viittaavaa „ylimääräistä verenkiertoa“ kilpirauhasen kasvaimen ympärillä, mutta toisaalta kaula on muutenkin niin kovin „verestävä“ alue, joten en ole varma, kuinka hyvin sitä näkee… Lääkäri totesi, että vain joka 200. potilaalla, joka tulee hänen ultravakseen, on loppujen lopuksi syöpä.

Paperit meni siis ykkösjonossa leikkaukseen – leikkaukseen pääsy kesti 3 kk. Muistaakseni lähetteessä oli sanottu „epäilty adenooma“ tms.

Vasta viikkoa ennen leikkausta minua alkoi patti „ahdistamaan“ – patti oli mielestäni selvästi kasvanut (oireiden mukaan)… itse en sitä pattia osannut ikinä kokeilla käsin, mutta jos painelin kilpirauhasen kohdalta, niin kipu jäi pitkäksi ajaksi… ehkä se kasvoikin „sisäänpäin“???

Minä sain sen käsityksen, että ohutneulanäytteet otetaan aina kun ultrataan, mutta en ole tästä täysin varma. Lääkärin mukaan se oli struumakasvun näköinen. Leikkauksessakin lääkäri sanoi, että struumakasvun/kilpirauhasen sisällä oleva 1,6 cm kasvain oli selvärajainen ja hyvänlaatuisen näköinen – niin kuin se suurimmaksi osaksi siis käsittääkseni olikin.

Joka toisella suomalaisella on kuulemma struumakasvua kilpirauhasessa.

Kuinka vanha olet? Kuinka vanha olit -86 Tsernobylin ydinonnettomuuden sattuessa? Millä paikkakunnalla asuit silloin ja kuinka pitkään?

Itse olin tuolloin jo n.22 v. mutta asuin Pirkanmaalla, Tampereen lähellä, jossa oli niitä suurimpia laskeumia. Tietääkseni en ole ikinä asunut "Radon-talossa"...

Käsittääkseni minulla hyvänlaatuinen kasvain on ajan myötä alkanut muutamasta kohtaa muuttua pahanlaatuiseksi. Muutokset tapahtuvat hitaasti… Esimerkiksi minulla löytyi muutama vuosi sitten pari hyvänlaatuista papilloomaa, kun tähystettiin peräsuolta – ne napsaistiin samantien pois ja patologille tutkittavaksi. Silloin otin selvää peräsuolisyövästä – se voi tosiaan alkaa niistä pienistä papilloomista, mutta ne muuttuvat vasta n. 10 vuoden päästä pahanlaatuisiksi (jos silloinkaan?), siksi kontrolli kerran 5 vuodessa riittää. En ole vielä saanut käsiini patologin lausuntoa heinäkuun leikkauksesta (niistä kai kerrotaan vasta sit syöpäklinikalla, jos on aihetta), mutta en tiedä, että voidaanko näistä kasvaimista kertoa, että kuinka vanhoja ne ovat… jonkinlainen kohouma oli kaulallani jo joskus 2007-2008, mutta olin jo unohtanut koko jutun – se lääkäri kuitenkin otti minulta kilpirauhasarvot 2-3 kertaa vuodessa (oli yksityinen ja mun vakuutus maksoi 90 % kuluista ulkomailla).

Sinuna pyytäisin ensin ne viime kertaiset paperit sekä terveyskeskuksesta että yksityiseltä. Lukisin ne suurennuslasilla läpi, että ymmärrän, mitä niissä kerrotaan, ja menisin sen jälkeen kontrolliin. Jos asia vaivaa sinua, niin kerro se lääkärile. Samalla mieti, että onko sinulle tullut kaulalle „ahtauden tunnetta“, tunnetko jotain „epänormaalia“ niellessäsi tai hengittäessäsi… Netistä löytyy myös jonkinlaiset ohjeet itsetarkasteluun (peilin avulla katsotaan ja niellään tms.), kokeile myös niitä – niitähän voit kokeilla vaikka 3 kk välein, että näyttääkö erilaiselta – itse olin liian laiska näihin juttuihin… tutki myös vajaa- ja liikatoiminnan oireet sekä kilpirauhasen tulehduksen oireet ja vielä kilpirauhasen autoimmuunisairauden oireet – onko sinulla mitään niistä? Jos, niin minkälainen vaikeusaste / haitta? Kirjoita kaikki ylös ja mene hyvin valmistautuneena lääkäriin, mieluummin suoraan endokrinologille, joka on erikoistunut kilpirauhasongelmiin.

On hienoa, että haluat kantaa vastuuta omasta terveydestäsi!

• K-A-L-L-I-o

Kiitti vastauksestasi. Väsymys on minulla jatkuvaa, tosin yöunet jää n. 6 tuntiin, mikä ei tietenkään ole riittävä. Pyydän päästä lisätutkimuksiin, niin kilppariarvojen osalta kuin itse ultrauksen (kontrolli vuosittain oli suositus). Sittenpähän ei tarvitse miettiä, ehkä.

"Palan tunnetta" on kurkussa silloin tällöin syömisen yhteydessä/jälkeen. Välillä saa kakoa, kröhiä tosi monta kertaa, kuin jotain olisi kurkussa. Inhottavaa, jo kanssaihmisiä ajatellen :-/ Tämä tosin voi johtua myös 2v takaisesta leikkauksesta: kaularangan pullistuma, niskassa, mutta joka operoitiin/-daan etukautta "läpi kaulan", henki-/ruokatorvea siirtämällä. Josko jotain arpikudosta on muodostunut, olen ajatellut. Ja tästäkin ajatellut meneväni lääkäriin jossain vaiheessa, ellei lopu. No, nyt on monta eri syytä selvittää...

-86 olen Tshernobylin aikaan ollut 15-16 vuotias, tällä hetkellä 41 vuotias.

• K-A-L-L-I-o
        K-A-L-L-I-o kirjoitti:

Kiitti vastauksestasi. Väsymys on minulla jatkuvaa, tosin yöunet jää n. 6 tuntiin, mikä ei tietenkään ole riittävä. Pyydän päästä lisätutkimuksiin, niin kilppariarvojen osalta kuin itse ultrauksen (kontrolli vuosittain oli suositus). Sittenpähän ei tarvitse miettiä, ehkä.

"Palan tunnetta" on kurkussa silloin tällöin syömisen yhteydessä/jälkeen. Välillä saa kakoa, kröhiä tosi monta kertaa, kuin jotain olisi kurkussa. Inhottavaa, jo kanssaihmisiä ajatellen :-/ Tämä tosin voi johtua myös 2v takaisesta leikkauksesta: kaularangan pullistuma, niskassa, mutta joka operoitiin/-daan etukautta "läpi kaulan", henki-/ruokatorvea siirtämällä. Josko jotain arpikudosta on muodostunut, olen ajatellut. Ja tästäkin ajatellut meneväni lääkäriin jossain vaiheessa, ellei lopu. No, nyt on monta eri syytä selvittää...

-86 olen Tshernobylin aikaan ollut 15-16 vuotias, tällä hetkellä 41 vuotias.

Ja STUK:n mukaan olen asunut keltaisella 3-alueella onnettomuuden sattuessa, joskin aloittanut 3v opiskelut samana vuonna ruskealla 4-alueella... :-/

http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateily_ymparistossa/tshernobyl/cesiumlaskeuma/fi_FI/laskeuma/

• Nainen 48 v.
        K-A-L-L-I-o kirjoitti:

Ja STUK:n mukaan olen asunut keltaisella 3-alueella onnettomuuden sattuessa, joskin aloittanut 3v opiskelut samana vuonna ruskealla 4-alueella... :-/

http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateily_ymparistossa/tshernobyl/cesiumlaskeuma/fi_FI/laskeuma/

Pirkanmaa (Pirkkala, Tampere) olivat sitä pahinta aluetta, luokkaa 5. On kyllä hassua, että en muista sitä tiedostaneeni silloin - sehän on ollut melkein yhtä paha alua, kuin Tshernobylin ydinvoimalan lähialueet, siis heti sen pahimman alueen viereiset alueet... vaikea uskoa, mutta tuolta nuo ulkomailla olleet kartat näyttää... enkä ikinä tiennyt, että laskeumaa meni Turkkiin ja Lähi-Itäänkin, tosin en tiedä, että kuinka vahvana...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5376
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3711
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3273
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2525
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2112
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2047
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163