Olisiko kellään tietoa löytyisikö piirakkasukkien ohjetta netistä? Tai olisiko jollain jakaa se? Tiedän että se on vanhassa novitan sukka lehdessä, mutta ei huvittaisi ostaa vanhaa lehteä yhden ohjeen takia:( Ja neulesyyhy olis kova;)
Piirakkasukkien ohje?
11
2968
Vastaukset
- huivinneuloja
Kokeile löytyisikö lehti kirjastosta? Oman lehden olen jo antanut pois.
- Haittaaks se
Jotkut osaa lukea kuvasta mallin - minä en...voisko joku vihjata mallista? Mallihan on jo vanha joten tuskin nyt kauheesti haittaa jos joku sen ystävällisesti tänne laittaisi...
- Emäntä rajalta
Tämähän on vanha perinteinen ohje. Ensimmäisen kerran kuulen tuolla nimellä. Onhan tämä julkaistu moneen kertaan eri lehdissä perinnesukankin nimellä. Itse löysin jo vuosia sitten kirppikseltä sukat ja niitä pyörittelemällä ja kokeilemalla pääsin tekemään. Luurankosukan nimellä ne täällä Etelä-Lapissa tunnetaan.
Etuosan neulekuvio tehdään 23 silmukalla ja vaatii 6 krs:ta. Muuten voit tehdä joustinta takaosaan ja pohja sileää oikeaa. Langan vahvuudesta ja sukan koosta riippuen luot silmukkamäärän kuvio-osan lisäksi. Kokeile.
1.krs: 5n, 6o, lk,1o, lk ,6o, 5n.
2.krs: 4n, 2o yhteen,5o, lk, 3o, lk, 5o, ylivetokav, 4n.
3.krs: 3n, 2o yhteen, 5o, lk, 5o, lk,5o, ylivetokav, 3n.
4.krs: 2n, 2 o yhteen, 5o, lk, 7o, lk, 5o, ylivetokav, 2n.
5.krs: 1n, 2o yhteen, 5 o, lk, 9o, lk, 5o, ylivetokav, 1n.
6.krs: 2o yhteen, 21 o, ylivetokav.
Toista 1.-6.krs:ia.
Kuvioneuleessa silmukkaluku vaihtelee 23-25. Mukavia neuletuokioita uuden ohjeen parissa! Toivottavasti syyhy helpottuu.
Näitä olen tehnyt paljon lahjaksi, jouluksi punaisia kotisukkia, tuo neule kun on senverran koholla, ettei ole oikein hyvä kengässä pidettäväksi. Mutta jos tekee joka krs:n väliin välikierroksen, jossa neuloo oikeat ja langankierrot oikeaa ja nurjat nurin, saa kivat pitsisukat.- alk.per. kyselijä
Kiitos paljon ohjeesta! Joku vaan ei nyt oikein mätsää:P Mulla tulee ihan liikaa silmukoita 6krs:lle? kun on 21 oikein, niin mulla olisi siinä vaiheessa 23 silmukkaa oikein neulottavana?? Ja näinhän on sitten taas 1krs:llakin liikaa silmukoita.. APUA:) Enkö vaan ymmärrä ohjetta, vai voiko siinä olla virhe:P Ja onhan lk-langankierto? Että puikolle otetaan "ylimääräinen silmukka"?
- Emäntä rajalta
alk.per. kyselijä kirjoitti:
Kiitos paljon ohjeesta! Joku vaan ei nyt oikein mätsää:P Mulla tulee ihan liikaa silmukoita 6krs:lle? kun on 21 oikein, niin mulla olisi siinä vaiheessa 23 silmukkaa oikein neulottavana?? Ja näinhän on sitten taas 1krs:llakin liikaa silmukoita.. APUA:) Enkö vaan ymmärrä ohjetta, vai voiko siinä olla virhe:P Ja onhan lk-langankierto? Että puikolle otetaan "ylimääräinen silmukka"?
Hei! Heti kun lukaisin palautteesi, nappasin puikot ja neuloin itsekin ohjeen läpi. Ei ole virhettä, mutta huomasitko, että vimpalla krs:lla ei ole enää niitä langankiertoja vaan alussa 2 yht, ja sitten ne 21 o, taas 2 yht nyt ylivetokavennuksena. Kyllä minulla täsmäsi silmukkaluku. Yritä, please vielä ja kerro kuinka kävi. Pähkäillään yhdessä, kyllä se varmaan onnistuu.
- alk.per. kyselijä
Emäntä rajalta kirjoitti:
Hei! Heti kun lukaisin palautteesi, nappasin puikot ja neuloin itsekin ohjeen läpi. Ei ole virhettä, mutta huomasitko, että vimpalla krs:lla ei ole enää niitä langankiertoja vaan alussa 2 yht, ja sitten ne 21 o, taas 2 yht nyt ylivetokavennuksena. Kyllä minulla täsmäsi silmukkaluku. Yritä, please vielä ja kerro kuinka kävi. Pähkäillään yhdessä, kyllä se varmaan onnistuu.
No kyllähän se ohje on ihan oikein! Vissiin niin innolla läksin neulomaan, etten ollut tarpeeksi tarkkana;) Kysyisin muuten vielä että onko sillä mitään merkitystä tuossa ylivetokavennuksessa, että neulooko sen nurjan silmukan nurjaa vai oikeaa? Ihanaa kun olet noin auttavainen, kiitos taas:)
- Emäntä rajalta
alk.per. kyselijä kirjoitti:
No kyllähän se ohje on ihan oikein! Vissiin niin innolla läksin neulomaan, etten ollut tarpeeksi tarkkana;) Kysyisin muuten vielä että onko sillä mitään merkitystä tuossa ylivetokavennuksessa, että neulooko sen nurjan silmukan nurjaa vai oikeaa? Ihanaa kun olet noin auttavainen, kiitos taas:)
Itse en tee nykyisin koskaan ns. ylivetokavennusta vaan silloin kun neulotaan kaksi oikein yht, neulon oik. silmukan etureunoista ja kun on ylivetokav., silloin neulon silmukan takareunoista oikein yhteen. Jos tekee isoa pitsineuletyötä, jossa paljon kavennuksia molempiin suuntiin, on tämä etu- ja takareunoista neulominen nopeampaa ja joustavampaa ja kuviossa silmukat "kallistuu" oikeisiin suuntiin.
Ylivetokavennuksessa neulotaan silmukka oikeaa yleensä.
Hyvä, kun hiffasit mallin kiemurat, nyt kun aloittaa, ehtii tehdä sukkia pukinkonttiin.
Tällä samalla pitsineuleella oli Kotiliesi-lehdessä ohje, että oli tehty naiselle panta ja lapaset valkoisesta langasta. Olivat kauniit ja tekaisin itselle pipon, niin että tein sen pannan, keräsin silmukat reunasta ja tein jatkoksi peruspipon. Panta on lämmin ja kaksinkertainen, kun se tehdään putkena niinkuin sukan varsi ja kun pituus on sopiva päänymäri, niin päätellään ja ommellaan päät yhteen. - Hyvin nuori kutoja
Emäntä rajalta kirjoitti:
Itse en tee nykyisin koskaan ns. ylivetokavennusta vaan silloin kun neulotaan kaksi oikein yht, neulon oik. silmukan etureunoista ja kun on ylivetokav., silloin neulon silmukan takareunoista oikein yhteen. Jos tekee isoa pitsineuletyötä, jossa paljon kavennuksia molempiin suuntiin, on tämä etu- ja takareunoista neulominen nopeampaa ja joustavampaa ja kuviossa silmukat "kallistuu" oikeisiin suuntiin.
Ylivetokavennuksessa neulotaan silmukka oikeaa yleensä.
Hyvä, kun hiffasit mallin kiemurat, nyt kun aloittaa, ehtii tehdä sukkia pukinkonttiin.
Tällä samalla pitsineuleella oli Kotiliesi-lehdessä ohje, että oli tehty naiselle panta ja lapaset valkoisesta langasta. Olivat kauniit ja tekaisin itselle pipon, niin että tein sen pannan, keräsin silmukat reunasta ja tein jatkoksi peruspipon. Panta on lämmin ja kaksinkertainen, kun se tehdään putkena niinkuin sukan varsi ja kun pituus on sopiva päänymäri, niin päätellään ja ommellaan päät yhteen.Hei olen tehnyt nytten tuon villasukan jo kärkikavennukseen asti. Mutta minkälainen kavennus siihen sopisi ja oisikos siihen ohjetta kellään jakaa?
- Pukinkontti täyttyy
Hyvin nuori kutoja kirjoitti:
Hei olen tehnyt nytten tuon villasukan jo kärkikavennukseen asti. Mutta minkälainen kavennus siihen sopisi ja oisikos siihen ohjetta kellään jakaa?
Kaikenlaiset sukankavennustavat sopii. Tee kavennukset sileää, ei tule niitä langankieroja, joista tulee reiät ja varpaanpäät menee helposti niihin reikiin. Voithan sovittaa jalkaasi ja neuloa vain 1,2,tai 3 krs pitsineulosta ja aloittaa kavennukset.
Kavennustapoja on monia, googleta ja ota käyttöön itsellesi sopivin.
Otin itsekin ohjeen tältä palstalta ja kuudes sukkapari on valmistumassa. Olen kaventanut sekä säde- että nauhakavennuksena. Seuraavaksi teen sukat niin että neulon välikierrokset niin kuin tuolla edellä jossain neuvottiin.
- Kiitos
Kiitos ohjeesta, ehdin jo aloittaa toisella mallilla ja kantapää jo menossa mutta sitten seuraavaksi tuo malli. Jostain syystä olen olettanut että noi pitsimallit on vaikeita mutta ainakin nämä mitä olen aloittanut on helppoja vaikka kuva toista näyttää.
- rrrrramones
just
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819