munasarjasyöpä, oireet

inee33

hei

kyselisin millaisia oireita on ollut munsarjasyöpään sairastuneilla?
ja muutenkin kokemuksia parantumisesta ja syövän uusiutumisesta...?

9

23677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arrow of sorrow

      Hei

      Äitini kuoli juuri ko. syöpään, ensimmäsiä selkeästi havaittavia merkkejä oli ulkopuolisin silmin nesteen kertyminen vatsaonteloon, syöpä oli jo siinä vaiheessa levinnyt "vatsapaitaan". Terveyskeskuslääkäri vain totesi, että rouvalla on ilmavaivoja. Ultralla ei näe alkuvaiheessa mitään, suosittelen TT/MRI kuvausta, jonka analysoi huippuasiantuntija. Valitettavasti äitini leikkaus ja sytostaatit eivät auttaneet ja kuolemaan meni aikaa diagnoosista noin 2 vuotta. Pirullinen sairaus siinä mielessä, että ei pahemmin ilmoittele itsestään ennen kuin alkaa olla liian myöhäistä ja syöpä levinnyt (yksi syövän heikoimmista selviytymisasteista myöhäisestä diagnoosista johtuen). Yhden kesän sai kohtuu normaalina elää leikkauksen jälkeen, merkkiarvot normaalit, sen jälkeen uusiutuessaan sytostaatit eivät enää tehonneet vaikka kokeiltiinkin useampia erilaisia. Omakohtaisten kokemusten perusteella suosittelen yksityistä sairaanhoitoa, jos vakuutukset tai varallisuus antavat myöten. Oma uskoni on täysin mennyt julkiseen puoleen, lääkärit vaihtuvat ja ovat töykeitä kuolemansairaille (HUS). Yksityisellä puolella on saatavilla uudenpia hoitomuotoja, esim Docrates-klinikalla kannattaa käydä konsultoinnissa ja hoidossa mikäli haluaa pitää läheisensä hengissä. Sytostaatit itsessään ovat niin kovia "myrkkyjä", että ihmiskeho heikkenee huomattavasti niitä saadessaan. Toivon sinulle koko sydämestäni voimia mikäli sinä tai läheisesi ovat sairastuneet.

    • sipulixx

      Minun oireet oli selkäkipua ja vatsan kovaa turvottelua. Sellaista tosi nesteen kertymistä. Selkäkipu voi johtua osin skolioosistakin. Näin jälkeenpäin muistelen että oli sellaista käsien vapinaa, ihan outoa. Ja olin siis todella väsynyt vaikka en sitä itse sillä tavalla kokenut kun se lisääntyi aika salaa.

      Kävin yksityisellä ultrassakin, tuntui että jossain on jotain vialla. Pitäisi luottaakin niihin omiin tuntemuksiinsa... En tajunnut että olis erityisesti pitänyt pyytää alavatsan ultraa.
      Myöhemmin tunsin selvästi vatsassa pahkuran vasemmalla puolella noin munasarjan paikkeilla. Hakeuduin uudelleen lääkäriin.

      jos epäilet munasarjasyöpää, pÿydä verikokeessa Ca 12-5 on markkeri jota pitäisi silloin pyytää. Ihmettelen että se ei ole rutiinina olemassa!!

      olen käynyt leikkauksen ja sytostaatit läpi. Sen jälkeen 5 vuotta seurannassa ja nyt ei niitäkään. Uusimisen pelko mielessä, välillä, mutta eteenpäin elämässä on elävän mieli.

      jos yhtään epäilet, pyydä heti ottamaan markkeri CA 12.5 verinäytteestä. Se antaa suuntaviittaa onko aihetta lisätutkimuksiin. Kummallista että se ei kuulu rutiinitutkimuksiin naisilla. Ei ole edes kovin kallis tutkimus julkisella puolella.

      Munasarjasyöpiä on monenlaisia, luokituksia on monia ja jokainen on ihan yksilöllinen. Oma syöpäni oli kesympää sarjaa eikä agressiivinen. Se ei ollut levinnyt vatsapaitaankaan, josta edellinen kirjoittaja mainitsi. Vatsapaita minulta kyllä poistettiin leikkauksessa, tai osa siitä. Kohtu, munasarjat poistettiin.

      Oma lääkärini sanoi, että jos hänen pitäisi valita jostain syövästä, niin mieluiten munasarjasyöpä, sellainen kuin minulla. Se oli lohduttavaa.

      JOS itselläsi on mitä tahansa tuntemuksia että ' kaikki ei ole hyvin' tai 'miksi on tällainen älytön turvotus' niin mars lääkäriin.

      ja Paraneminen on todella mahdollista jos jotain todetaan. ja mitä aiemmin todetaan sitä paremmin asiat ovat!

      • Anonyymi

        Hei, vuosia on kulunut. Mielenkiinnosta, onko teidän merkkiaineet olleet millaiset. Itse pelkään..


    • Anonyymi

      Hei! Minulla todettiin munasarjasyöpä 15 v. Sitten, vatsa turposi kuin olis ollut raskaana.
      Olin silloin 45v. Minut leikattiin tampereella ja sain sytostaatteja, elän edelleen eikä ole levinnyt mihinkään. Näitä tietoja olisin sillon kaivannut mutta en löytänyt. Minulle voi soittaa jos haluaa jutella asiasta puh. 0405544105

      • Anonyymi

        Minun äitini kuoli 3 viikkoa diagnoosista 59 vuotiaana. Oireita oli ollut jo aikaisemmin ja jälkiviisaana olisi pitänyt ymmärtää, että kaikki ei ole hyvin. Todella salakavala sairaus ja nyt mietinkin onko kuinka perinnöllistä...


      • Anonyymi

        Hei, minulla todettiin myös munasarjasyöpä 18 vuotta sitten. Ennuste oli 3v. elinpäiviä.Myös minut leikattiin Tampereella.Olen 65 v ja voin ihan hyvin.Ihmeitä tapahtuu.Vointeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, minulla todettiin myös munasarjasyöpä 18 vuotta sitten. Ennuste oli 3v. elinpäiviä.Myös minut leikattiin Tampereella.Olen 65 v ja voin ihan hyvin.Ihmeitä tapahtuu.Vointeja.

        Olen 57 v.nainen,vatsa on kasvanut kovasti,olen yrittänyt päästä kokeisiin että otettaisiin nuo syöpä merkkerit mutta näillä oireille ei saa lähetettä.Myös virtsan pidätyskyvöttömyys on lisääntynyt,ja suolen toiminta vaihtelee..pitäisi olla kuulemma selkäkipua..ystäväni kuoli 53 v,kaksi vuotta saiarstumisesta,alkuoire hänelläkin oli nesteen kertyminen vatsaonteloon ja vatsan kasvaminen...sittenköä vasta aletaan hoitaa kun on jo myöhäistä?


    • Anonyymi

      Olen itse yrittänyt selvittää mikä on vikana, kun vuoden mittaisen keltarauhashormoni-kierukan laiton jälkeen alkoi ankarat kuukautiset (2020-2024 ja solumuutoksia kohdun limakalvolla, siksi kierukka). Minulle ei kuitenkaan koskaan ole sopineet synt. hormonivalmisteet, alan heti lihoa ja masennus syö elinvoimia. Niin kävi nytkin ja yksityisellä poistatin kierukan 2021. Olo ei helpottanut vaan vuodot jatkuivat säännöllisinä kestäen useita päiviä joka kuukausi. Vuodot kuitenkin aina taukosivat ja ajattelin elimistössäni olevan hormonaalinen häiriötila. Lihominen jatkui ja vatsa alkoi painaa, selkäkin oli hajonnut (ajattelin skolioosin vain vaivaavan) Sitten kuitenkin masennusoireet tulivat ennen vuotoja ja niiden aikaan niin pahaksi, että suunnittelin joka kuukausi hautajaisiani ja itkin pahaa oloa. Loppiaisviikolla soitin gynekologille, joka poisti kierukan 2021 ja kerroin turvotuksesta, jonka hänkin oli havainnut. Sanoihan hän minulle;"Mitä olet tehnyt itsellesi, kun olet näin turvonnut, mikään välineeni ei pysy sisälläsi!"
      Nyt hänelle oireistani kertoessani, hän totesi; "Se on sitten varmaan syöpää".
      Kun nyt yritin tamponia verenvuodon takia, en saanut sisälleni yhtään mitään! Paikat yhä turvoksissa (nilkat turposivat myös) Sieni-infektiot kävivät kehoni kimppuun; kutiavia paiseita nousi selkää, jalkoihin ja nivuset aukesivat haavaisina.
      Määrättiin apteekin sienivoiteita. Vuotoihin annettiin aika lääkärille ja nyt edessä on gyn. tutkimukset piakkoin. Ihmettelen vain miten ne tehtäisiin kun alapää on ummessa. Onko kellään tietoa, miksi alapää turpoaa kiinni? Väsymystä on ja vatsa isontuu ja painaakin. Olisiko jollain vastaavaa kokemusta?

    • Anonyymi

      Edelliseen viestiin lisään sen, että ikää on jo 61 vuotta ja kuukautiset olleet poissa jo yli 10 vuotta. Voisiko olla kyse allergisoitumisesta synt. hormonivalmisteille. Onko muita. joille ei sovi synt.homonivalmisteet vai onko kyse syövästä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1515
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1035
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      990
    Aihe