Hajakaista oy, nettiyhteys minne vaan ! (kuulemma)

Jarmo22

Kaverini oli asennuttanut kyseisen firman, mokkulasysteemin vaimonsa kotitaloon mikä on todellakin landella, väitti hyväksi ja hintansa väärtiksi. Muilla kokemuksia kyseisen firman palveluista ?? Harkinnan alla jos itsekin hankkisin metsästyskämpälle nettiyhteyden. Kuulemma kokenut ja asiantunteva palvelu..tiedä sitte onkohan ihan huuhaata..

27

2035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Härkää sarvista

      Kysy niiltä onko ne huuhaata.

    • gfghjhhte5

      Ihan tekniseltä kannalta on mahdotonta saada internetyhteyttä mokkulalla "ihan mistä vaan". Internet-yhteys tai yleensä tavallinen gsm-yhteys on mahdollista sieltä missä on riittävä kuuluvuus. Monessa paikassa Suomessa, etenkin pohjoisessa on valtavia alueita vailla minkäänlaista kuuluvuutta. Suomessa toimii kolme operaattoria eli DNA, Sonera ja Elisa joiden yhdenkään verkko ei ole täysin kattava. Suomessa käytettävien mokkuloiden pitää käyttää jotain näistä kolmesta verkosta (pois lukien rajaseuduilla jolloin Norjan, Ruotsin, Viron ja Venäjän tukiasemien signaali kantaa rajan ylitse Suomeen.

      Se mikä on olennaista, mitä lisäetua saavutetaan sillä että firma vuokraa jonkun operaattorin verkkoa ja myy sitä asiakkaille? Mikset ottaisi suoraan DNA:lta, Soneralta tai Elisalta/Saunalahdelta?

      • hieno keksintö!

        Sen verran mitä tuota firman sivua kattelin, niin eihän tuossa ole ilmeisesti kyse mistään muusta kun että pojat ovat keksineet kaupitella suunta-antenneja ja wifi-tukiasemia. Tuon ulkoantennin voi jokainen ostaa ihan itse mistä liikkeestä vain ja liittää mokkulan jatkeeksi eikä wifi-tukiasema mokkulaliittimellä maksa verkkokauppa.com:issa reilu 30 €.

        Tälläsiä osaajia siis oli Nokian tuotekehitysosastolla töissä takavuosina. Innovaatiot olivat sen mukaisia.


    • ddrjacccp.

      Tuo lisäantenni ei takaa toimivaa nettiä keskellä korpea, jos tukiasemaa ei ole riittävän lähellä. Tuntuu olevan melkein huijausjuttu, varsinkin tuo kk maksu, mistä siinä maksetaan?

      • Ei vaan tajua

        Suomessa riittää tekniikkaa tuntemattomia ummikkoja kaikkien helppoheikkien rahastettavaksi. Kyseessä on moraaliselta kannalta vähintäänkin epämääräinen bisnes. Mitä tuo firma todellisuudessa myy? Sivulta saisi helposti käsityksen että se myy laajakaista liittymiä haja-asutusseuduille mutta eihän se omista edes minkäänlaista infraa sen toteuttamiseksi. Mihin tuota puljua tarvitaan kun asiakas voi marssia lähimmän liittymäkauppiaan luokse.


    • fossiili

      Ihan tavalliset ihmiset tarvitsevat asiat jotenkin osaavan henkilön kotiinsa. Elisan- DNA:n jne. myyjät ovat poikasia ja tyttösiä, jotka eivät aina tiedä tekniikasta riittävästi. Erikseen kysymättä ei saa sellaista mokkulaa, mihin antennin liittäisi.

      On hyvä, jos asentajalla on mahdollisuus tarjota Elisaa, DNA:ta tai Soneraa tai jotain muuta. Sitä minkä kenttä on paikalla vahvin.

      Minä kaipaisin tällaista palvelua Porvoon saaristossa.

    • mara

      Tässä Perämeren rannalla, minulla ei tahtonut pelata kunnolla 2 G.
      yritti joskus 3 G,mutta kun ei ollut singaalia katkaisi kaikki singaalit pois.
      Ostin katolle antennin ja monenlaisia laitteita usempana vuotena ei apua.
      Tässä tekee Outokumpu,siellä on paljon netin käyttäjiä.
      Päivävuorolaiset kun tulevat töihin, heti tuli ongelmia et tahtonut päästä
      mihinkään katkeili.jatkuvasti.
      Nyt kun Hajakaista kävi asentamassa minulle laitteet,pelaa 3 G hyvin eikä
      ole ollut ongelmia ja on nopea.Osa sanoo on nopeampi kuin kaupungissa.

    • Saasu71

      Itse asustelen Sulkavan harmailla, Savonlinnan lähellä. Tuossa marraskuussa soitti myyjä hajakaistan tiimoilta ja lupasi laittaa nettiyhteyden kuntoon, kun tuo "4g tikku" ei juuri 4g:tä ole nähnyt ja 3gssä pätkii pahasti. Asentaja kävi laittamassa katolla antennin tv-antennin kylkeen ja asensi sisälle wlan-boksin. Ollut käytössä nyt kolmisen viikkoa, ja täytyy kyllä sanoa että pätkiminen loppui. Tuo wlanikin on odotettu lisä, ei tartte aina tapella tikusta. Youtube pyörii ja pystyy netti pelejäki pelaamaan, eli ilmeisesti nopeuskin parani, mutta en ole tarkastanut sitä tikun kanssa. Meidän taloudessa tämä ainakin ratkaisi ongelmat mitä tikkujen kanssa ollaan vatvottu.

    • eilif

      "kuukausittainen siirtokapasiteetti noin 5 gigabytea"

      Unohda koko p*ska..

      Täyttyy hetkessä jos yrität tehdä mitään muuta kuin lukea päivän uutiset ja katsoa sähköpostit kerran viikossa.

      Videoita et voi katsella paljoa tuolla limitillä. Täyttyy todella nopeasti.

      Osta saman tien 3g tai 4g yhteys suoraan Elislta, Soneralta, Saunalahdelta, tai DNA:lta, ja hanki omat lisälaitteet yhteyden kantaman ja laadun parantamiseksi.

      Ei vaadi paljoakaan taitoa ja jos et osaa yksinkertaista asennusta, kysy joku apuun. ohjeetkin saa suoraa valmistajilta tai kaupasta tai operaattorilta tai vaikka netistä etsimällä tai kysymällä

    • johnny6124

      Suurta kusetuksen makua. Ostin itse Wlan modeemin, 29€ CDON.comista, ja DNA:n 13,90€ / kk Mokkula liittymän. Täällä takametsässä toimii päivittäin keskiarvolla 2-3 mbp/s, hyvinä päivinä jopa 5mbp/s. Jaan yhteyttä puhelimelle myös.

      Kannattaa itse säätää, säästät ihan helvetisti raha, oikeasti.

    • Niimpä.......

      Tuossa kyllä on hieman huijauksen makua koska firma tarjoaa kuitenkin samaa 3g verkkoa mitä dna sonera/telefinland elisa/saunalahti joten ei mitään uutta ja parempaa. 3gigan siirtoraja ei nykyaikana riitä lainkaan. Soneralla se on 30gigaa ja sekään ei riitä, pitäisi olla 300.Telefinlandilla ei siirtorajaa ole lainkaan. Minulla käytössä telefinland 3g liittymä 10€ kk nopeus n10mb ja matkaa mastoon 24km, katolla 28db suunta antenni, joten mihin tuota firmaa tarvitaan. 20€ kk maksaa aivan tyhjästä.

      • eljii

        nuo siirtorajat ovat naurettavia. Toissa kesänä aloin tarkkailla siirtomääriäni kun Soneran 24 kk:n sopimus oli loppumassa. Arki-iltaisin ma...pe käytin 5 GB, viikonvaihteessa hyvin vaihtelevasti tekemisistäni riippuen

        irtisanoin Soneran ja otin toisen jossa ei ole siirtorajaa


    • Mikä verkko ?

      Ilmeisesti kyseessä on @450 verkko eikä 3G/4G. Tuo @450 toimii toki monessa paikassa joissa 3G/4G yhteyksistä ei kannata edes haaveilla mutta siirtoraja on naurettavan pieni. Kumma ettei yritys kerro sivullaan selkeästi mitä tekniikkaa käytetään.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/@450
      http://www.datame.fi/
      http://www.laajakaista.fi/langaton-laajakaista/450-2/

      Ilmeisesti tuon @450 verkon tekniikan vaihto alkaa olla lopuillaan ? Periaatteessa hyvin toimiva, käytännössä kuulemma pääsääntöisesti toimii. MUTTA kallis ja pieni siirtoraja.

      Kannattaa EHDOTTOMASTI varmistaa käytetty tekniikka ennen sopimiksen tekoa.

      • jackson3

        Itse ymmärsin että heput vuokraavat operaattoreilta kaistaa tai jotain vastaavaa. Muutenhan tämä on ihan naurettavaa maksaa 250€ asennus-, ja laitemaksuja sekä kuukausittainen maksu.


    • Ysisatanen

      Se ei käytä 450 Wimaxia, se on vissiin suunniteltu tuon verkon korvikkeeksi. Eli miten käsitin sen ite, ni parempi ja halvempi ratkasu niihin paikkoihin, joissa esim Wimax on ollu ennen vaihtoehto. Erona että ku se toimii 3G 900-verkossa, ni kattavuusalue on melkeempä koko Suomi.

    • kolmenpeenmies
      • Datame ja Dicame out

        http://www.datame.fi/ajankohtaista.php-id=33.html
        Tiedote 10.12.2013
        Datame Palvelut Oy:n tuottamat @450 -laajakaistapalvelut päättyvät sen emoyhtiön Datame Oy:n konkurssin johdosta.

        ja vanhempi tiedote 27.11.2013 kertoo: Omistajat ovat hakeneet Datame Oy:n ja Dicame Oy:n konkurssiin


    • jhonny101

      Hajakaista, sillä käyttävät 3G:tä joka HSUPA (luultavasti). Toisaalta, itse kun asensin hajakaistan tuotteet (siis ostin vastaavat tuotteet netistä, ja asensin) niin maksimissaan saan 4mpb/s Down ja 2mpb/s Up ja alimillaan ping ollut 39.

      Ja hintaa tuli internetin kuukausimaksu laitteet, eli jotain 60€ ehkä. Tietenkin, ehkä vaatii jonkin verran asiantuntemusta, tai tietoa että osaa itse säätää.

      • jhonny101

        Liittymänä toimii siis DNA, eikä hajakaistan ihmeliittymä.


      • kolmeenpeenmies
        jhonny101 kirjoitti:

        Liittymänä toimii siis DNA, eikä hajakaistan ihmeliittymä.

        Täällä ei toimi taas DNA lainkaan, eikä mokkulatkaan kunnolla.Siksi tuo antenni on tärkeä. Kun kokeilin monen eri liittymiä, Sonera toimi parhaiten. Ongelma tuli siksi, että sonera veti kuparit pois ja jotain pitää keksiä. Minkälaisen suuntaantennin ostit? 11db? Lähin tolppa on n. 1km päässä, vaikuttaako tuo yhteyden nopeuteen ja pingiin? :P


    • HamiOH4

      Olen maaseudulla ja täällä dna:lla on paras nettikuuluvuus. Olen asentanut erillisen modeemin johon mokkulan (sierra 309) kiinnitän. Mokkulasta on antennikaapeli ulkoantennille (logperiodinen) joka on noin 10m korkealla. Modeemissa on linuxin käyttis ja se pingaa tukiasemaa säännöllisesti, eli pitää yhteyden hereillä. Keskimääräinen vasteaika on 50-60 ms.
      Keskimääräinen nopeus on 5 megaa. Liittymän hinta on 11,21 e/kk. On joku kampanjahinta. Normaali olis 14,01 e/kk. Lupaavat max 21 megan nopeuden mutta, edes teoriassa ei ole tällä seudulla mahdollista. Runkolinjoissa ei riitä kapasiteetti 21 megan nopeuksille ??. Toki on selvää jos samassa tukiasemassa on puoli kylää kiinni niin kaista jaetaan käyttäjien kesken puhelimet mukaan luettuna. Eli vauhti tippuu oleellisesti. Olen hiljaisina aikoina päässyt 11-12 megan nopeuksiin. Todettakoon että yhteyden nopeus ei ole se kriittisin tekijä vaan, vasteaika eli bing...Jos vasteajan saa pieneksi niin yhteys toimii nopeaan. Ei ole mitään hyötyä esim. 21megan nopeudesta jos vasteaika huitelee 200-300 ms. Onnea vaan yrityksille saada langaton netti optimaalliseksi. Eli ottakaa selvää radiotekniikan faktoista eikä operaattoreiden myyntipuheista ??. Ps. olen toiminut radioamatöörinä 25v ja jotain on vuosien varrella tarttunut keskusmuistiin radiotekniikasta.

    • Maaseudun Asukki.

      Täällä Kainuun korvessa toimii WIMAX 450 Parhaitten ,Wimax anteenin ja maston välillä Ei saa olla puita ja muita esteitä. Nopeus riittää Jopa Videoitten katseluun.

      • adsl pelaa

        Täällä korvessa toimii Sonera ADSL parhaiten, 8/1 nimellinen (maksimi, 24/1 liian pitkä matka), toteutunut n. 6/0,7 ja nopeus riittää hyvin katsomaan videoita jne. Ping on matala ja yhteys varma riippumatta mistään säästä, käyttäjäjien määrästä yms.

        Kyllä langallinen yhteys on parasta. Mikä saa ihmiset takkuamaan moisten langattomien laitteiden kanssa kotikäytössä, miksei voi ottaa ADSL yhteyttä?


      • hajakaistako
        adsl pelaa kirjoitti:

        Täällä korvessa toimii Sonera ADSL parhaiten, 8/1 nimellinen (maksimi, 24/1 liian pitkä matka), toteutunut n. 6/0,7 ja nopeus riittää hyvin katsomaan videoita jne. Ping on matala ja yhteys varma riippumatta mistään säästä, käyttäjäjien määrästä yms.

        Kyllä langallinen yhteys on parasta. Mikä saa ihmiset takkuamaan moisten langattomien laitteiden kanssa kotikäytössä, miksei voi ottaa ADSL yhteyttä?

        Paljonko maksat kk tuosta 6/1 yhteydestä?


    • Tosi on

      Hajakaistat EI Toimi Ollenkaan Moni On Palauttanut K.O. Olevan Laitteen Takaisin Koska SE ei Ole Toiminut Kainuun Vaara alueella OLLENKAAN . Joten Älkää Ruvetko Mainosmiesten UHREIKSI.

    • joo o

      ...

    • Hajakaista Oy

      Hajakaista on palvelu. Tottakai kuka tahansa tosiaan voi hakea itselleen laitteet ja liittymät, mutta jos ei tosiaan ole taitoa tai mielenkiintoa alkaa itse rakentamaan systeemiä niin sillon Hajakaistalta saa sen helposti.
      29,90e/kk sisältää laitteiston eli suunta-antennin ja WLAN-modeemin.
      Laitteilla on takuu niin kauan voimassa kun asiakas niitä käyttää. ESIM.
      Ukkonen rikkoo modeemin niin saa uuden.

      Kuukausimaksu myös sisältää operaattorisopimukset eli paketin mukana tulee Soneran, Elisam ja DNA:n sim-kortit jotka on kaikki käyttökunnossa kokeilua varten. Ja operaattorit ovat 3G liittymiä eli käyttävät 900Mhz taajutta eivätkä 450Mhz taajuutta.
      Ideana on se että asiakas ei joudu itse tekemään mitään määräaikaista sopimusta tietyn operaattorin kanssa vaan Hajakaista tekee sen asiakkaan puolesta. Mikäli esim. dna toimii vuoden hyvin ja se lopettaa toimimasta niin kokeillaan Elisan kortti tai Soneran kortti että pelittääkö paremmin. Jos ei toimi, sillon sopimus puretaan. Sopimus on kyllä kahden vuoden määräaikainen sopimus MUTTA mikäli yhteys pätkii ja tökkii niin sillon se puretaan mikäli asiakas niin haluaa.

      Operaattorisopimuksissa ON eroja. DNA on asiakkaalle paras koska siinä ei ole datakattoa toisin kuin Elisan ja Soneran liittymissä. Mikäli 10gigan datakatto ylittyy niin tulee lisämaksu 5,95e/kk.

      Toki jokainen asiakas päättää itse haluaako ottaa paremmin toimivan yhteyden ja maksaa siitä noin 30e kuussa vai ottaako 15 euron mokkulan joka pätkii ja tökkii.
      Mikäli asiakas ottaa Hajakaistan paketin käyttöön niin hänellä on aikaa kokeilla sitä eri operaattoreiden korteilla. Kunhan testit on tehty, kysellään perään mikä operaattori on valittu ja onko asiakas ollut tyytväinen. Eli tässä vaiheessa sitten päätetään ottaako asiakas paketin vai palauttaako paketin.

      Tuossa pääpiirteissään tärkeimmät asiat.

      Mikäli jotain kysyttävää asiasta tulee niin Hajakaista.fi sivuilta löytyy lomake minkä voi täyttää tai sitten ihan soittamalla numeroon 0447371133. Asiakaspalvelunumero on auki arkisin 9.00-15.00 välisenä aikana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3644
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2428
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1579
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1410
    Aihe