Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vasen puoli päätä särkee

Särkee

Mikä se on, kun parin tunnin pienen varoitus säryn jälkeen yhtäkkiä iskee hirveä jysäri päähän. Eilen vasemmalle puolelle kalloa. Pahenee ponnistuksessa jopa niin pahaksi että pyörryttää. Helpottaa vain makuulla, pää kahden tyynyn väliin kiilattuna, liikkumatta pimeässä. Burana ei auta kuin vähän, nyt särky jatkunut 16 tuntia. Tuntuu että joku verisuoni räjähtää jos yhtään ponnistelee (kävelee portaita tms.). En itse usko että olen kuolemassa, mutta olisi mukava saada joku selitys. Joskus vastaava helvetillinen särky on krapulassa. Silloin vaan pimeä huone ja pää puristuksiin tyynyjen väliin auttaa. Migreenistä en oikein tiedä mitään. Voiko tämä olla sitä? Niskatkin on jumissa jatkuvasti, liikun paljon ja syön terveellisesti. Kiitos.

11

10197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siili

      ..tosiaankin migreeniltä. Ponnistus saa migreenin aikana helposti näkemään tähtiä ja tuntuu todellakin siltä kuin pää kirjaimellisesti räjähtäisi. Eron muihin päänsärkyihin huomaa tavallisesti siinä, että kevyt ulkoliikunta auttaa useihin päänsärkyihin, mutta migreenin aikana (ilmeisesti rasituksen vuoksi) kotoa pois lähteminen saa aikaan oksettavan olon ja säryn pahenemisen.

      Se, että hartiasi ovat jumissa, ei tarkoita että automaattisesti kärsisit "vain" lihasjännityspäänsärystä: jumiutuneet hartiat laukaisevat myös migreenikohtauksia ja näiden kahden kierrekin on mahdollinen.

      Jos et tule toimeen käsikauppalääkkeiden kanssa, kysy lääkäriltä kokeiltavaksi triptaaneja. Jos kohtauksia on harvoin, lääke ei tule tuhottoman kalliiksi ja se parantaa elämälaatua, kun tiedät kohtauksen taittuvan sillä, eikä särkyä tarvitse pelätä esimerkiksi lomamatkalla tai vaikkapa tärkeässä tentissä.

      • Särkee

        Kuulostaa järkevältä selitykseltä. Juttelen lääkärin kanssa kun tulee tilaisuus.


    • Lääkäri

      Vika voi olla melkein mitä hyvänsä, mutta kun päässä (aivojen alueella), on syytä tutkia VÄLITTÖMÄSTI.... Sulla voi olla KIIRE...

    • samat oireet

      Paljon mahdollista, että se johtuu kireistä niskalihaksista ja jopa jokin hermo voi olla puristuksessa. Fysikaalinen hoito varmasti paikallaan. Minulla itselläni on toisinaan saman tyyppistä ja minulla on jatkuva niska-hartia-särky vaivana. Yritäpä hieroa jonkin linimentin kanssa voimakkaasti, tai aina parempi jos joku toinen hieroisi. Toivottavasti saat apua.

      • Minä

        Kaikenlaisia hoitoja on tullut elämän varrella kokeiltua niska-hartiasärkyihin. Niska kun jumittui tiesi tasan tarkkaan, että migreeni on tulossa. Akupunktio auttoi kait parhaiten, fysikaaliset hoidot vain hetken, samoin kiropratia. Nyt ovat ne vaivat vähissä, kun aloin syömään ravintolisiä, estolääkityksenkin pystyin jättämään pois ( lääkärin kanssa ensin neuvoteltuani asiasta ).
        Kalsium-magnesiumtuotetta ennen nukkumaan menoa otettuna lihakset rentoutuvat ja kipukierre saadaan poikki.


    • auts

      Mulla ainakin migreeni tekee noin, ihan kuin joku poraisi posken ja silmän takana tai että siellä olisi kuula joka painaa. Lisäksi voi olla paha olo ja jopa joutua oksentamaan. Kaikki missä verenpaine nousee tekee tuskaisemmaksi.
      Migreenissähän on kyse verenkierrosta verisuonissa.
      Itselläni on Maxalt niminen lääke, tuhottoman kallis mutta auttaa jotenkin, ei täysin kuitenkaan ja tulee pöhnänen olo.
      Tsemppiä ja lääkäriin siitä mars...! = )

      • Vaan

      • sama
        Vaan kirjoitti:

        Tuo poraaminen ja silmäntakana särky voi olla vaikka Hortonia??? Käyppä kurkkaamassa http://www.kolumbus.fi/geodun/cluster.htm

        sillä on yhteyttä niskan lihaksiin (tai muuhun siellä). Aivan kallon alla, ihan juuressa on jumi. Tätä kohtaa jos jaksaisi hieroa, niin pikkasen helpottaa särkykin. Mutta se on aika tiukka paikka, eikä yhtään tunnu hyvältä hieroa niin se usein jää, sitä joutuu painamaan aika kovaa että se vaikuttaa. Nyt on särkenyt jo muutaman viikon.
        Senkin huomaa kun lihakset tiukkenee niin poskilihakset ym kiristyy.


      • Jysäri
        Vaan kirjoitti:

        Tuo poraaminen ja silmäntakana särky voi olla vaikka Hortonia??? Käyppä kurkkaamassa http://www.kolumbus.fi/geodun/cluster.htm

        Horton ei kestä 16h putkeen.Hortonissa kipu kestää hoitamattomana 15–180 minuuttia.
        Kannattaa tutustua www.migreeni.org sivustoon.


    • anzku91

      kyllä sulla valitettavasti on migreeni...
      joo mulla on sama juttu... vasemmalle puolelle päätä tulee kaikki kipu...

      tosin mä huomaan migreenin oireet onneks niin hyvin,et osaan ottaa särkylääkkeen,
      -> otan suun kautta migreenilääkkeen
      (mulla on resepti) ja niin inhottavaa kuin se onkin,niin myös supon ja menen heti sänkyyn peiton alle... näin mulle ei tuu puolikskaan yhtä
      paha migreeni kuin yleensä!!! mulla oli toissa viikolla 2 migreeniä
      kun olin uimarannalla ja se veden välke tekee mulle migreenin... enhän mä voi silmät kiinni uida!
      migreenin voi kyl myös välttää,kun syö hyvin(
      kun säkin liikut paljon,niin mäkin..) ja pitää aurinkolaseja,varsinki ku on kalassa tai rannalla..
      migreenin oireita on monenlaisii: käsien puutuminen,näköhäiriöt ym. heti kun niitä 'ilmaantuu' niin lääke ja sen jälkeen nukkumaan!
      (nukkuminen auttaa ainakin mulla hirveesti!)
      näin migreenistä ei tuu niin paha...
      mulla on sellanen kumma juttu, et oksentaminen auttaa!?!

    • murkoli

      mulla on samanlaisia oireita. tosin höperö olo ja sossöttäminen on alkavan kohtauksen oireita. kohtaus odotettavissa 24 tunnin sisään. lisäksi korvat piippaa ja vasemman silmän näkö jotenkin hidastuu. voi myös mennä kuulo vasemmasta korvasta.samoja oireita on myös kohtauksen aikana aivankun pää olisi jaettu kahtia. tänään oireisiin ilmestyi uusi. aivankun veri virtais väärään suuntaan, ilmeisesti jotenkin sydämmen kanssa tekemisissä. myös voimakas sähkömagneettinenkenttä voi laukasta migreenin.esin junan veturia en ehkä kykenisi ajamaan.
      lääkitys mul on miranax särkyyn toimii mulla hyvin. migreeniin almogran ja jos yrjö lentää niin imigran nenäsuihkeena. se on jotenkin aivojen verenkierto häiriö ja aivojen sähköiseen toimintaan liittyvä häiriö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2297
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1708
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1427
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1389
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe