Peräpukamista...

Häpeävä

Tajusin, että minulla on peräpukamat vasta kun näin eräissä tietyissä filmeissä esiintyvien naisten sileät peppureiät. Kuulostaa naurettavalta, mutta tämä on minulle todellinen ongelma ja häpeän peräpuoltani, kun harrastamme seksiä mieheni kanssa. Pukamat eivät ole vaivanneet aiemmin juuri mitenkään, mutta nykyään kun vatsa on kovalla (aika usein ikävä kyllä) ne vuotavat verta ulostettaessa. Mietinkin nyt pitäisikö minun hoitaa niitä jotenkin vai voivatko ne parantua ja hävitä itsestään ajan myötä (jos esim. saan suolen toimimaan paremmin?) Vai pääsenkö ulos pullahtaneista eroon vain kiristysoperaatiolla?

6

3838

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

...niitä ei kannata hävetä, ne ovat normaali lievälaatuinen sairaus, jotka voi kyllä kroonistuessaan olla iikävätkin. Mutta älä jätä niitten hoitamista, ettei ne kroonistu.
      Tässä ohjeet, ne voi hoitaa ihan kotikonsteinkin:
      1.Juo paljon vettä
      2.Käytä kuitupitoista ruokaa, paljon siis viljatuotteita ja mahdollisesti myslit ym. rouheet ovat avuksi. Ne parantaa vatsasi toimintaa ja pehmentävät kovan vatsan.
      3.harrasta liikuntaa, jos jo harrastat lisää sitä, ainoastaan pyöräily voi ärryttää peräpukamia, joten se ei ole paras laji pukamien oireillessa.
      Käytä esim. faktu- nimistä rektaalivoidetta pukamien hoitoon, silloin hoito on ehdotonta jos ne alkaa punoittaa ja kutiaa voimakkaasti ja jos vuotavat vertakin. Sitä ei kannata hävetä ostaa, sitä ainetta saa rektaalivoiteena siis, jolla annostellaan aine peräsuoleen, mielestäni miellyttävämpi ja helpompi käyttää kuin supot.

jos päädyt menemään yleislääkäriin, he tekevät peräsuolen ns. tähystyksen eli katsovat pienellä putkella pukamien laadun ja hoitavat ne. Jos ne on krooniset ja vaivaa jatkuvasti, ne suositellaan leikattaviksi.

itse olen kärsinyt aikanaan niistä paljon ja välillä ne oli niin kipeät, että pelkkä aivastaminen koski pukamiin todella paljon!

Käytä noita kotikonstein toimivia keinoja....ne auttaa 1-2 viikossa, joskus kuitenkin (kuten minulla) niitten hoito vei 3 kuukautta.
      Voimakkaaseen kutinaan voit käyttää B-vitamiinia sisältävää voidetta, se autaa...jos kutisevat siis. Kun pitää ne puhtaana ja siisteinä, niin kaikki on ok ja ne paranee ajan mittaan. MUtta kun ne paranee älä jätä noita keinoja käyttämättä, etteivät pukamat uusisi ja kroonistuisi.

• Häpeävä

Kiitos vastauksestasi. Löysin aika paljon jo tietoa ko.asiasta, mutta on helpottavaa kuulla muiden omakohtaisia kokemuksia.

• minä
        Häpeävä kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Löysin aika paljon jo tietoa ko.asiasta, mutta on helpottavaa kuulla muiden omakohtaisia kokemuksia.

Onhan meitä muitakin ja varmasti paljon, eipä kestä :)

• Kysyjä

Täällähän aiheesta jo kattavasti keskustellaankin. Minua pohdituttaa seuraava kysymys:

Katoavatko peräaukon ulkopuolella olevat peräpukamat hoidon avulla vai onko leikkaus ainoa vaihtoehto?

• minä

Juu kuvailit ikäänkuin 'ulkoisia peräpukamia', eli ne on siis tavallaan pulpahtaneet esiin sisäpuolelta, vai kuinka ne oireilevat?

Elikkä....kyllä ne voi itsekin parantaa jos ne ei aivan hirveän isot ole, sellaiset melko isot pukamat voidaan poistaa kirurgisesti myös terveyskeskus-asemalla, jossa alaa osaava, pieniin paikallisalueen leikkauksiin perehtynyt lääkäri poistaa ne puudutusessa. tai ne voi poistaa niistä mahdollista märkää piikillä puudutuksen yhteydessä.
        Jatkuvasti vaivaavat ja kroonistuneet, usein uusivat pukamat hoidetaan yleensä kirurgisesti, muttei se ole tietty mikään pakko...se vaan että monia (kroonistuneessa vaivassa) alkaa kiusaamaan jatkuva kutina tai pukamien tulehtuminen. Nehän poistetaan silloin leikkauksella, eikähän sekään ole tietääkseni nukutusleikkaus...toimenpide on helppo.

Mutta on siihen helpompiakin keinoja. Jos ne on pulpahtaneet ulos, niin kannataa hoitaa niitä runsaalla rasvalla esim. B-vitamiinipitoinen voide poistaa kutinaa ja pitää pukamat hoidettuina kun niitä voidellaan...tällöin eivät pääse pahemmin tulhetumaan tai märkimään. Lisäksi kannattaa ottaa käyttöön Faktu- niminen rektaalivoide, siinä on annosteluputkilo, jolla aine laitetan peräaukkoon ja ulkoisiin pukamiin sitä kannattaa laittaa myös peräaukon suulle. Hoito vaatii yleensä sinnikkyyttä ja on joskus pidempikinaikaista, mutta hoito tepsii kyllä jos eivät ole pahoin tulehtuneet tai jos eivät vuoda märkää.
        Minulla itselläni oli punoittavat, ulkoiset pukamat...oli kipeät..paransin ne faktu- voiteella ja rasvaamalla. Voidemainen lääkeaine on parempaa kuin supot, mielestäni myös helpommat laittaa. Toki kannattaa kysellä apteekista eri nimikkeitä supoille tai voiteille...itselleni ainakin faktu oli parasta. Se on myöskin reseptivapaata.
        Muista myös juoda runsaasti vettä, käyttää kuituja ja ulkoilla, liikunta on myös tärkeää.
        Ne saa siis hoidettua pitkäjänteisellä ja uutteralla hoidolla itsekin, ne voivat uusia helposti ja alkaa kroonistumaan, joten älä heitä vaivan parannuttua elämäntapaohjeita ja silloin tällöin voi rasvata peräaukon vaikkei pukamia enää olisikaan. Toisaalta se on hyväkin, koska sisäisiähän pukamia voi olla...yleensä niitten oireilunhan havaitsee kun ne vuotavat enemmän tai vähemmän verta.
        Mutta kokeilepa vaikka noita keinoja ensalkuun...

• kysyjä
        minä kirjoitti:

Juu kuvailit ikäänkuin 'ulkoisia peräpukamia', eli ne on siis tavallaan pulpahtaneet esiin sisäpuolelta, vai kuinka ne oireilevat?

Elikkä....kyllä ne voi itsekin parantaa jos ne ei aivan hirveän isot ole, sellaiset melko isot pukamat voidaan poistaa kirurgisesti myös terveyskeskus-asemalla, jossa alaa osaava, pieniin paikallisalueen leikkauksiin perehtynyt lääkäri poistaa ne puudutusessa. tai ne voi poistaa niistä mahdollista märkää piikillä puudutuksen yhteydessä.
        Jatkuvasti vaivaavat ja kroonistuneet, usein uusivat pukamat hoidetaan yleensä kirurgisesti, muttei se ole tietty mikään pakko...se vaan että monia (kroonistuneessa vaivassa) alkaa kiusaamaan jatkuva kutina tai pukamien tulehtuminen. Nehän poistetaan silloin leikkauksella, eikähän sekään ole tietääkseni nukutusleikkaus...toimenpide on helppo.

Mutta on siihen helpompiakin keinoja. Jos ne on pulpahtaneet ulos, niin kannataa hoitaa niitä runsaalla rasvalla esim. B-vitamiinipitoinen voide poistaa kutinaa ja pitää pukamat hoidettuina kun niitä voidellaan...tällöin eivät pääse pahemmin tulhetumaan tai märkimään. Lisäksi kannattaa ottaa käyttöön Faktu- niminen rektaalivoide, siinä on annosteluputkilo, jolla aine laitetan peräaukkoon ja ulkoisiin pukamiin sitä kannattaa laittaa myös peräaukon suulle. Hoito vaatii yleensä sinnikkyyttä ja on joskus pidempikinaikaista, mutta hoito tepsii kyllä jos eivät ole pahoin tulehtuneet tai jos eivät vuoda märkää.
        Minulla itselläni oli punoittavat, ulkoiset pukamat...oli kipeät..paransin ne faktu- voiteella ja rasvaamalla. Voidemainen lääkeaine on parempaa kuin supot, mielestäni myös helpommat laittaa. Toki kannattaa kysellä apteekista eri nimikkeitä supoille tai voiteille...itselleni ainakin faktu oli parasta. Se on myöskin reseptivapaata.
        Muista myös juoda runsaasti vettä, käyttää kuituja ja ulkoilla, liikunta on myös tärkeää.
        Ne saa siis hoidettua pitkäjänteisellä ja uutteralla hoidolla itsekin, ne voivat uusia helposti ja alkaa kroonistumaan, joten älä heitä vaivan parannuttua elämäntapaohjeita ja silloin tällöin voi rasvata peräaukon vaikkei pukamia enää olisikaan. Toisaalta se on hyväkin, koska sisäisiähän pukamia voi olla...yleensä niitten oireilunhan havaitsee kun ne vuotavat enemmän tai vähemmän verta.
        Mutta kokeilepa vaikka noita keinoja ensalkuun...

Kiitokset vastauksestasi. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3347
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2087
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe