Heippa!
Eli oltais menossa perheen kanssa jouluna Britteihin ja paluumatkalla olis koneenvaihto Kööpenhaminassa ja vaihtoaikaa on vain 40min. Kone laskeutuu ja lähtee kuitenkin Terminaali 3:sta joten ei pitkiä matkoja tarvii tallusta. Kerkeekö kuitenkin 40min aikana vaihtaa konetta? Onko Kööpenhaminan kenttä iso? Kuvia oon katellu ja näyttää melko isolta kentältä. Vähän jännittää tää paluumatkan koneenvaihto että keritäänkö jatkolennolle.
Koneenvaihto Kööpenhaminassa
13
4055
Vastaukset
- sss....
anyone?
- Köbä
Ei todellakaan ehdi...
- sss....
Köbä kirjoitti:
Ei todellakaan ehdi...
Eikö :s
- travelbag
Itse en riskeeraisi noin lyhytta vaihtoaikaa.
Sattui nimittain , kun olin matkustamassa Eurooppaan Suomesta ja vaihto oli Koopenhaminassa. Ensin olin varannut 1 tunnin, vaan lopulta otin toisen aikaisemman lennon joka jatti 2 t varaa vaihtoon. Onneksi sen tein, silla Tanskassa oli turvatyontekijoiden lakko sina aamuna, kaaos on lieva sana, kaikki lennot myohassa lahtea, terminaalikin oli vaihdettu, samoin gate, ja 2 tunnissa minulla oli aikaa vain napata pikainen voileipa ja juosta.- sss....
Ei ollu muuta vaihtoehtoo ku valita toi lento paluupäivänä. Ostin liput Blue1 nettisivulta ja tuo oli ainoo paluulento koko viikolla. Mitä jos ei kerkee Tanskassa koneeseen?
- 40 min ok
sss.... kirjoitti:
Ei ollu muuta vaihtoehtoo ku valita toi lento paluupäivänä. Ostin liput Blue1 nettisivulta ja tuo oli ainoo paluulento koko viikolla. Mitä jos ei kerkee Tanskassa koneeseen?
Kun yhtiö on myynyt tuollaiset liput, niin yhtiön velvollisuus on huolehtia jatkoyhteydestä, jos missaat jatkolennon (sinusta riippumattomista syistä). Käytännössä pääset silloin seuraavalla Blue1:n tai SAS:n lennolla, jolla on tilaa. Köpiksestä on lähtöjä aika tiuhaan, joten iso ongelma syntyy vasta, jos lentosi oli päivän viimeinen. Siinä tapauksessa muista vaatia yhtiötä maksamaan yöpymisesi. Ja mahdollisesti korvausta myöhästymisestä, siinä on tiettyjä tuntirajoja. (Taikasanat: "EU:n määräykset lentomatkustajien oikeuksista".)
40 min on tiukka Köpiksessä, mutta yhtiö on arvioinut sen riittäväksi. Asiaan varmaan vaikuttaa se, että ollaan SAS:n kotikentällä ja vaihto on saman terminaalin sisällä. Ja jos tuleva kone on selvästi myöhässä, voidaan ehkä viivästää lähtevän koneen lähtöä etenkin jos se on päivän viimeinen.
Yhtiö myy jopa sellaisia yhteyksiä, joissa on 30 minuutin vaihto Köpiksessä. Tähän taidettiin siirtyä pari kolme vuotta sitten, ennen raja taisi olla 45 minuuttia. Oli laskettu, että järjestelyt ovat nyt niin hyvät, että kannattaa myydä 30 min:n vaihdollakin. Jokainen tapaus, jossa asiakas ei ehdi vaihtoyhteydelle tulevan koneen myöhästymisen, maksaa yhtiölle jotain, ja tyypillisesti tuollaisessa tilanteessa ongelma koskee monia matkustajia. Joten yhtiön ei kannattaisi myydä, jos riski olisi iso.
Riski on menomatkalla isompi kuin paluumatkalla, koska todennäköisempää kuin matkustajan myöhästyminen on matkatavaroiden jääminen matkalle, jolloin ne tulevat jollain myöhemmällä koneella. Tämähän on suurempi ongelma kohteessa kuin kotoa palattua. Etenkin jos olet kohdekentältä jatkamassa jollain kulkuneuvolla ehkä pitkällekin. Lentoyhtiö on nimittäin velvollinen toimittamaan kapsäkit vain kohdekentälle, ei sieltä eteenpäin. - Toisaalta jos voi ottaa kaiken käsimatkatavaraan, välttyy tältä riskiltä.
Kokonaan eri asia olisi, jos olisit ostanut lennot ero varauksilla. - sss......
40 min ok kirjoitti:
Kun yhtiö on myynyt tuollaiset liput, niin yhtiön velvollisuus on huolehtia jatkoyhteydestä, jos missaat jatkolennon (sinusta riippumattomista syistä). Käytännössä pääset silloin seuraavalla Blue1:n tai SAS:n lennolla, jolla on tilaa. Köpiksestä on lähtöjä aika tiuhaan, joten iso ongelma syntyy vasta, jos lentosi oli päivän viimeinen. Siinä tapauksessa muista vaatia yhtiötä maksamaan yöpymisesi. Ja mahdollisesti korvausta myöhästymisestä, siinä on tiettyjä tuntirajoja. (Taikasanat: "EU:n määräykset lentomatkustajien oikeuksista".)
40 min on tiukka Köpiksessä, mutta yhtiö on arvioinut sen riittäväksi. Asiaan varmaan vaikuttaa se, että ollaan SAS:n kotikentällä ja vaihto on saman terminaalin sisällä. Ja jos tuleva kone on selvästi myöhässä, voidaan ehkä viivästää lähtevän koneen lähtöä etenkin jos se on päivän viimeinen.
Yhtiö myy jopa sellaisia yhteyksiä, joissa on 30 minuutin vaihto Köpiksessä. Tähän taidettiin siirtyä pari kolme vuotta sitten, ennen raja taisi olla 45 minuuttia. Oli laskettu, että järjestelyt ovat nyt niin hyvät, että kannattaa myydä 30 min:n vaihdollakin. Jokainen tapaus, jossa asiakas ei ehdi vaihtoyhteydelle tulevan koneen myöhästymisen, maksaa yhtiölle jotain, ja tyypillisesti tuollaisessa tilanteessa ongelma koskee monia matkustajia. Joten yhtiön ei kannattaisi myydä, jos riski olisi iso.
Riski on menomatkalla isompi kuin paluumatkalla, koska todennäköisempää kuin matkustajan myöhästyminen on matkatavaroiden jääminen matkalle, jolloin ne tulevat jollain myöhemmällä koneella. Tämähän on suurempi ongelma kohteessa kuin kotoa palattua. Etenkin jos olet kohdekentältä jatkamassa jollain kulkuneuvolla ehkä pitkällekin. Lentoyhtiö on nimittäin velvollinen toimittamaan kapsäkit vain kohdekentälle, ei sieltä eteenpäin. - Toisaalta jos voi ottaa kaiken käsimatkatavaraan, välttyy tältä riskiltä.
Kokonaan eri asia olisi, jos olisit ostanut lennot ero varauksilla.Kiitoksia asiallisesta vastauksesta!
Huolestuttaa vaan se seikka tuossa paluumatkalla, koska menomatkalla vaihdetaan konetta Tukholmassa ja siellä vaihtoaikaa on 1h 45min ja siitä en yhtään ole huolissani, että riittääkö aika vai ei).
Tuo paluulento oli ainut koko viikolta ja seuraavalta viikolta ja se lähtee aika myöhään (klo 22.40) Köpiksestä Helsinkiin. Sellaisestakin huolestuin kun tulen Schengenin alueen ulkopuolelta niin Köpiksessä konetta vaihtaessa ne tarkastaa vielä passin (automatisoitu passintarkastus kyseessä?) ja vielä käsimatkatavarat, että noissa kyllä menee jonkin verran aikaa.
Oon nyt tässä lippujen oston jälkeen hermoillut tuon paluumatkan kanssa että kerkeekö nyt vai eikö kerkiä. Lisäksi ostin liput ilman matkavakuutusta (ajattelin hankkia sen nyt kuitenkin ennen matkaa) ja haluaisin vielä kysyä, että ilman vakuutusta nii onko yhtiöllä velvollisuus huolehtia jatkoyhteydestä jos tosiaan missaan jatkolennon esimerkiksi sen vuoksi että Birminghamista - Kööpenhaminaan menevä lento saapuu myöhässä Köpikselle? - 40 min OK
sss...... kirjoitti:
Kiitoksia asiallisesta vastauksesta!
Huolestuttaa vaan se seikka tuossa paluumatkalla, koska menomatkalla vaihdetaan konetta Tukholmassa ja siellä vaihtoaikaa on 1h 45min ja siitä en yhtään ole huolissani, että riittääkö aika vai ei).
Tuo paluulento oli ainut koko viikolta ja seuraavalta viikolta ja se lähtee aika myöhään (klo 22.40) Köpiksestä Helsinkiin. Sellaisestakin huolestuin kun tulen Schengenin alueen ulkopuolelta niin Köpiksessä konetta vaihtaessa ne tarkastaa vielä passin (automatisoitu passintarkastus kyseessä?) ja vielä käsimatkatavarat, että noissa kyllä menee jonkin verran aikaa.
Oon nyt tässä lippujen oston jälkeen hermoillut tuon paluumatkan kanssa että kerkeekö nyt vai eikö kerkiä. Lisäksi ostin liput ilman matkavakuutusta (ajattelin hankkia sen nyt kuitenkin ennen matkaa) ja haluaisin vielä kysyä, että ilman vakuutusta nii onko yhtiöllä velvollisuus huolehtia jatkoyhteydestä jos tosiaan missaan jatkolennon esimerkiksi sen vuoksi että Birminghamista - Kööpenhaminaan menevä lento saapuu myöhässä Köpikselle?Kun lennot ovat samalla lipulla, niin kyllä yhtiöllä on velvollisuus huolehtia jatkoyhteydestä, jos 1. lennon myöhästymisen takia missaat toisen lennon. Näin oli jo ennen EU:ta, EU toi mukaan vielä huolehtimisvelvollisuuden (esim. majoituksen maksaminen tarvittaessa). Käytännössä jos Birmingham - Köpis lento on myöhässä, viivästytetään Köpis - Helsinki lennon lähtöä jos mahdollista. Jos käy oikein huono tuuri, niin sitten firma joutuu siirtämään matkustajat seuraavan aamun lennolle ja kustantamaan yöpymisen.
Matkavakuutuksella ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Vakuutuksella ei ylipäänsä ole minkään kanssa tekemistä, ellei sitä erikseen sanota vakuutusehdoissa. :-) Ihmisillä on omituisia käsityksiä vakuutuksista, ja vakuutusyhtiöiden toiminta perustuu osittain juuri tähän. Normaali matkavakuutus kattaa lähinnä sen, että matkatavarasi hukkuvat tai satutat itsesi tai sairastut matkalla. Eikä se mitenkään estä sellaisia asioita, vaan vain korvaa niiden aiheuttamia taloudellisia seurauksia (tavaroiden arvon korvaaminen, lääkäri- ja lääkekulut). Vakuutuksia on toki hyvin monenlaisia, mutta mitä laajempi korvattavuus, sitä korkeampi hinta (ja yleensä korvattavuus on aina suppeampi kuin vakuutusyhtiön mainoksissa ja vakuutuksenottajan luuloissa). Kannattaa muistaa, että vakuutusyhtiön kannattavuus perustuu siihen, että vakuutuksenottajat saavat keskimäärin selvästi vähemmän korvauksia kuin maksavat vakuutusmaksuina. Vakuutuksenottaja suojautuu suurien (joskin yleensä epätodennäköisten) vahinkojen varalta, siis maksaa mieluummin satasen vuodessa kuin ottaa sen riskin, että sadantonnin vahinko kaataa talouden.
Matkavakuutuksen voi siis ottaa ihan muista syistä. Yleensä matkavakuutus kannattaa ottaa kotivakuutuksen yhteydessä tai muutoin edullisena jatkuvasti voimassa olevana. Tai sitten voi arvioida, ettei vakuuttaminen kannata. (Matkatavaroistakin on lentoyhtiö korvausvelvollinen, jos ne hukkuvat tai rikkoutuvat ollessaan lentoyhtiön vastuulla.)
- LHR
Riippuu siitä minkälainen lippu on kyseessä. Sinut voidaan bookata seuraavaan Helsingin koneeseen. Lue lipun ehdot. Ota yhteyttä Blue1:n asiakaspalveluun ja selvitä asia. Suurilla lentokentillä on aina oltava reilusti vaihtoaikaa. Britanniasta tullessa on myös passin tarkastus, koska tulette Schengen-alueen ulkopuolelta. Ainakin Lontoon lentokentät ovat ruuhkaisia ja koneet joutuvat usein odottamaan vuoroaan jonossa kiitoradalla.
- sss....
Birminghamin lentokenttä kyseessä.
- zzz....
sss.... kirjoitti:
Birminghamin lentokenttä kyseessä.
Usko nyt, sun reissus menee reisille!
- sss....
zzz.... kirjoitti:
Usko nyt, sun reissus menee reisille!
just....
- sss,,,,,..
nostanpa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti23945198Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella
Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole12325976SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude32315654Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy16410791Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h1229707Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump369481Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!309383Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla858468Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.2426814Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2216476