Koneenvaihto Kööpenhaminassa

sss....

Heippa!

Eli oltais menossa perheen kanssa jouluna Britteihin ja paluumatkalla olis koneenvaihto Kööpenhaminassa ja vaihtoaikaa on vain 40min. Kone laskeutuu ja lähtee kuitenkin Terminaali 3:sta joten ei pitkiä matkoja tarvii tallusta. Kerkeekö kuitenkin 40min aikana vaihtaa konetta? Onko Kööpenhaminan kenttä iso? Kuvia oon katellu ja näyttää melko isolta kentältä. Vähän jännittää tää paluumatkan koneenvaihto että keritäänkö jatkolennolle.

13

2971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sss....

      anyone?

      • Köbä

        Ei todellakaan ehdi...


      • sss....
        Köbä kirjoitti:

        Ei todellakaan ehdi...

        Eikö :s


    • travelbag

      Itse en riskeeraisi noin lyhytta vaihtoaikaa.
      Sattui nimittain , kun olin matkustamassa Eurooppaan Suomesta ja vaihto oli Koopenhaminassa. Ensin olin varannut 1 tunnin, vaan lopulta otin toisen aikaisemman lennon joka jatti 2 t varaa vaihtoon. Onneksi sen tein, silla Tanskassa oli turvatyontekijoiden lakko sina aamuna, kaaos on lieva sana, kaikki lennot myohassa lahtea, terminaalikin oli vaihdettu, samoin gate, ja 2 tunnissa minulla oli aikaa vain napata pikainen voileipa ja juosta.

      • sss....

        Ei ollu muuta vaihtoehtoo ku valita toi lento paluupäivänä. Ostin liput Blue1 nettisivulta ja tuo oli ainoo paluulento koko viikolla. Mitä jos ei kerkee Tanskassa koneeseen?


      • 40 min ok
        sss.... kirjoitti:

        Ei ollu muuta vaihtoehtoo ku valita toi lento paluupäivänä. Ostin liput Blue1 nettisivulta ja tuo oli ainoo paluulento koko viikolla. Mitä jos ei kerkee Tanskassa koneeseen?

        Kun yhtiö on myynyt tuollaiset liput, niin yhtiön velvollisuus on huolehtia jatkoyhteydestä, jos missaat jatkolennon (sinusta riippumattomista syistä). Käytännössä pääset silloin seuraavalla Blue1:n tai SAS:n lennolla, jolla on tilaa. Köpiksestä on lähtöjä aika tiuhaan, joten iso ongelma syntyy vasta, jos lentosi oli päivän viimeinen. Siinä tapauksessa muista vaatia yhtiötä maksamaan yöpymisesi. Ja mahdollisesti korvausta myöhästymisestä, siinä on tiettyjä tuntirajoja. (Taikasanat: "EU:n määräykset lentomatkustajien oikeuksista".)

        40 min on tiukka Köpiksessä, mutta yhtiö on arvioinut sen riittäväksi. Asiaan varmaan vaikuttaa se, että ollaan SAS:n kotikentällä ja vaihto on saman terminaalin sisällä. Ja jos tuleva kone on selvästi myöhässä, voidaan ehkä viivästää lähtevän koneen lähtöä etenkin jos se on päivän viimeinen.

        Yhtiö myy jopa sellaisia yhteyksiä, joissa on 30 minuutin vaihto Köpiksessä. Tähän taidettiin siirtyä pari kolme vuotta sitten, ennen raja taisi olla 45 minuuttia. Oli laskettu, että järjestelyt ovat nyt niin hyvät, että kannattaa myydä 30 min:n vaihdollakin. Jokainen tapaus, jossa asiakas ei ehdi vaihtoyhteydelle tulevan koneen myöhästymisen, maksaa yhtiölle jotain, ja tyypillisesti tuollaisessa tilanteessa ongelma koskee monia matkustajia. Joten yhtiön ei kannattaisi myydä, jos riski olisi iso.

        Riski on menomatkalla isompi kuin paluumatkalla, koska todennäköisempää kuin matkustajan myöhästyminen on matkatavaroiden jääminen matkalle, jolloin ne tulevat jollain myöhemmällä koneella. Tämähän on suurempi ongelma kohteessa kuin kotoa palattua. Etenkin jos olet kohdekentältä jatkamassa jollain kulkuneuvolla ehkä pitkällekin. Lentoyhtiö on nimittäin velvollinen toimittamaan kapsäkit vain kohdekentälle, ei sieltä eteenpäin. - Toisaalta jos voi ottaa kaiken käsimatkatavaraan, välttyy tältä riskiltä.

        Kokonaan eri asia olisi, jos olisit ostanut lennot ero varauksilla.


      • sss......
        40 min ok kirjoitti:

        Kun yhtiö on myynyt tuollaiset liput, niin yhtiön velvollisuus on huolehtia jatkoyhteydestä, jos missaat jatkolennon (sinusta riippumattomista syistä). Käytännössä pääset silloin seuraavalla Blue1:n tai SAS:n lennolla, jolla on tilaa. Köpiksestä on lähtöjä aika tiuhaan, joten iso ongelma syntyy vasta, jos lentosi oli päivän viimeinen. Siinä tapauksessa muista vaatia yhtiötä maksamaan yöpymisesi. Ja mahdollisesti korvausta myöhästymisestä, siinä on tiettyjä tuntirajoja. (Taikasanat: "EU:n määräykset lentomatkustajien oikeuksista".)

        40 min on tiukka Köpiksessä, mutta yhtiö on arvioinut sen riittäväksi. Asiaan varmaan vaikuttaa se, että ollaan SAS:n kotikentällä ja vaihto on saman terminaalin sisällä. Ja jos tuleva kone on selvästi myöhässä, voidaan ehkä viivästää lähtevän koneen lähtöä etenkin jos se on päivän viimeinen.

        Yhtiö myy jopa sellaisia yhteyksiä, joissa on 30 minuutin vaihto Köpiksessä. Tähän taidettiin siirtyä pari kolme vuotta sitten, ennen raja taisi olla 45 minuuttia. Oli laskettu, että järjestelyt ovat nyt niin hyvät, että kannattaa myydä 30 min:n vaihdollakin. Jokainen tapaus, jossa asiakas ei ehdi vaihtoyhteydelle tulevan koneen myöhästymisen, maksaa yhtiölle jotain, ja tyypillisesti tuollaisessa tilanteessa ongelma koskee monia matkustajia. Joten yhtiön ei kannattaisi myydä, jos riski olisi iso.

        Riski on menomatkalla isompi kuin paluumatkalla, koska todennäköisempää kuin matkustajan myöhästyminen on matkatavaroiden jääminen matkalle, jolloin ne tulevat jollain myöhemmällä koneella. Tämähän on suurempi ongelma kohteessa kuin kotoa palattua. Etenkin jos olet kohdekentältä jatkamassa jollain kulkuneuvolla ehkä pitkällekin. Lentoyhtiö on nimittäin velvollinen toimittamaan kapsäkit vain kohdekentälle, ei sieltä eteenpäin. - Toisaalta jos voi ottaa kaiken käsimatkatavaraan, välttyy tältä riskiltä.

        Kokonaan eri asia olisi, jos olisit ostanut lennot ero varauksilla.

        Kiitoksia asiallisesta vastauksesta!

        Huolestuttaa vaan se seikka tuossa paluumatkalla, koska menomatkalla vaihdetaan konetta Tukholmassa ja siellä vaihtoaikaa on 1h 45min ja siitä en yhtään ole huolissani, että riittääkö aika vai ei).

        Tuo paluulento oli ainut koko viikolta ja seuraavalta viikolta ja se lähtee aika myöhään (klo 22.40) Köpiksestä Helsinkiin. Sellaisestakin huolestuin kun tulen Schengenin alueen ulkopuolelta niin Köpiksessä konetta vaihtaessa ne tarkastaa vielä passin (automatisoitu passintarkastus kyseessä?) ja vielä käsimatkatavarat, että noissa kyllä menee jonkin verran aikaa.

        Oon nyt tässä lippujen oston jälkeen hermoillut tuon paluumatkan kanssa että kerkeekö nyt vai eikö kerkiä. Lisäksi ostin liput ilman matkavakuutusta (ajattelin hankkia sen nyt kuitenkin ennen matkaa) ja haluaisin vielä kysyä, että ilman vakuutusta nii onko yhtiöllä velvollisuus huolehtia jatkoyhteydestä jos tosiaan missaan jatkolennon esimerkiksi sen vuoksi että Birminghamista - Kööpenhaminaan menevä lento saapuu myöhässä Köpikselle?


      • 40 min OK
        sss...... kirjoitti:

        Kiitoksia asiallisesta vastauksesta!

        Huolestuttaa vaan se seikka tuossa paluumatkalla, koska menomatkalla vaihdetaan konetta Tukholmassa ja siellä vaihtoaikaa on 1h 45min ja siitä en yhtään ole huolissani, että riittääkö aika vai ei).

        Tuo paluulento oli ainut koko viikolta ja seuraavalta viikolta ja se lähtee aika myöhään (klo 22.40) Köpiksestä Helsinkiin. Sellaisestakin huolestuin kun tulen Schengenin alueen ulkopuolelta niin Köpiksessä konetta vaihtaessa ne tarkastaa vielä passin (automatisoitu passintarkastus kyseessä?) ja vielä käsimatkatavarat, että noissa kyllä menee jonkin verran aikaa.

        Oon nyt tässä lippujen oston jälkeen hermoillut tuon paluumatkan kanssa että kerkeekö nyt vai eikö kerkiä. Lisäksi ostin liput ilman matkavakuutusta (ajattelin hankkia sen nyt kuitenkin ennen matkaa) ja haluaisin vielä kysyä, että ilman vakuutusta nii onko yhtiöllä velvollisuus huolehtia jatkoyhteydestä jos tosiaan missaan jatkolennon esimerkiksi sen vuoksi että Birminghamista - Kööpenhaminaan menevä lento saapuu myöhässä Köpikselle?

        Kun lennot ovat samalla lipulla, niin kyllä yhtiöllä on velvollisuus huolehtia jatkoyhteydestä, jos 1. lennon myöhästymisen takia missaat toisen lennon. Näin oli jo ennen EU:ta, EU toi mukaan vielä huolehtimisvelvollisuuden (esim. majoituksen maksaminen tarvittaessa). Käytännössä jos Birmingham - Köpis lento on myöhässä, viivästytetään Köpis - Helsinki lennon lähtöä jos mahdollista. Jos käy oikein huono tuuri, niin sitten firma joutuu siirtämään matkustajat seuraavan aamun lennolle ja kustantamaan yöpymisen.

        Matkavakuutuksella ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Vakuutuksella ei ylipäänsä ole minkään kanssa tekemistä, ellei sitä erikseen sanota vakuutusehdoissa. :-) Ihmisillä on omituisia käsityksiä vakuutuksista, ja vakuutusyhtiöiden toiminta perustuu osittain juuri tähän. Normaali matkavakuutus kattaa lähinnä sen, että matkatavarasi hukkuvat tai satutat itsesi tai sairastut matkalla. Eikä se mitenkään estä sellaisia asioita, vaan vain korvaa niiden aiheuttamia taloudellisia seurauksia (tavaroiden arvon korvaaminen, lääkäri- ja lääkekulut). Vakuutuksia on toki hyvin monenlaisia, mutta mitä laajempi korvattavuus, sitä korkeampi hinta (ja yleensä korvattavuus on aina suppeampi kuin vakuutusyhtiön mainoksissa ja vakuutuksenottajan luuloissa). Kannattaa muistaa, että vakuutusyhtiön kannattavuus perustuu siihen, että vakuutuksenottajat saavat keskimäärin selvästi vähemmän korvauksia kuin maksavat vakuutusmaksuina. Vakuutuksenottaja suojautuu suurien (joskin yleensä epätodennäköisten) vahinkojen varalta, siis maksaa mieluummin satasen vuodessa kuin ottaa sen riskin, että sadantonnin vahinko kaataa talouden.

        Matkavakuutuksen voi siis ottaa ihan muista syistä. Yleensä matkavakuutus kannattaa ottaa kotivakuutuksen yhteydessä tai muutoin edullisena jatkuvasti voimassa olevana. Tai sitten voi arvioida, ettei vakuuttaminen kannata. (Matkatavaroistakin on lentoyhtiö korvausvelvollinen, jos ne hukkuvat tai rikkoutuvat ollessaan lentoyhtiön vastuulla.)


    • LHR

      Riippuu siitä minkälainen lippu on kyseessä. Sinut voidaan bookata seuraavaan Helsingin koneeseen. Lue lipun ehdot. Ota yhteyttä Blue1:n asiakaspalveluun ja selvitä asia. Suurilla lentokentillä on aina oltava reilusti vaihtoaikaa. Britanniasta tullessa on myös passin tarkastus, koska tulette Schengen-alueen ulkopuolelta. Ainakin Lontoon lentokentät ovat ruuhkaisia ja koneet joutuvat usein odottamaan vuoroaan jonossa kiitoradalla.

      • sss....

        Birminghamin lentokenttä kyseessä.


      • zzz....
        sss.... kirjoitti:

        Birminghamin lentokenttä kyseessä.

        Usko nyt, sun reissus menee reisille!


      • sss....
        zzz.... kirjoitti:

        Usko nyt, sun reissus menee reisille!

        just....


    • sss,,,,,..

      nostanpa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1817
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1687
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      809
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      757
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      725
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      702
    Aihe